BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Stephan op 09 November 2006, 21:40:19
-
Veel geloof ik er niet van, maar een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat wanneer je treinen duwt de koppelingen uit kunnen rekken en niet meer functioneren. Hoe langer de geduwde trein was, hoe erger het probleem zou worden.
Is dit nu gewoon een fabeltje of gebeurd dit echt bij (lange) geduwde treinen. En zo ja, zijn er oplossingen om dit tegen te gaan?
Stephan
-
Dat lijk me inderdaad een fabeltje! De koppelingen zijn zo gemaakt dat je 2 kanten op kan!
Groetjes,
Robbert
-
Hoe kan je koppelingen uitrekken bij duwen.
Dat kan niet is mijn mening.
Bij het trekken van materieel klinkt dit uitrekken waarschijnlijker.
Dan nog vraag ik me af of uitrekken van koppelingen/veertjes aan koppelingen enz, wel kan.
mvg,
Sander
-
Hoe kan je koppelingen uitrekken bij duwen.
Bij stoppen misschien? (traagheid van massa -> rijtuigen willen doorrijden en geven een snok aan koppelingen) Ik zeg niet dat het waar is, het lijkt ook mij vrij onwaarschijnlijk, maar het is niet per definitie zo dat bij duwen nooit trekkrachten op de koppelingen zouden kunnen ontstaan.
-
Dan drukken de koppelingen m.i. inelkaar...en wordt er niks uitgetrokken....
mvg,
Sander
-
Als de trein stopt trekken de koppelingen uit elkaar. Maar ik geloof niet dat dit veel schade kan/zal toebrengen aan je koppelingen.
-
Als de trein stopt trekken de koppelingen uit elkaar.
Ik zal er eens opletten...klinkt totaal niet logisch naar mijn idee.
mvg,
Sander
-
Dat lijkt mij tenminste, omdat de duwende lok (in model dan) als eerste begint met het afremmen en daardoor de wagons (zonder rem o.i.d.) eerst nog verder willen maar niet kunnen door de remmende loc.
Maar ik kan er ook totaal naast zitten ;)
-
hm..daar zit wel wat in ja.
mvg,
Sander
-
Misschien ligt het er ook aan wat voor koppeling je gebruikt ;)
-
ja, wat gebeurt er dan als je wegrijdt met een gewone getrokken trein? ???
-
Volgens mij ligt de koppeling uit z'n houder voordat hij ook maar een krimp geeft. Probeer maar 2 losse koppelingen te koppelen, en dan te trekken aan de stukjes die normaal in de NEM schacht gaan. De kracht die nodig is om ook maar iets stuk te maken is een stuk groter dan iedere normale modeltrein kan leveren.
Dat de veertjes van de koppeling uitrekken lijkt me aannemelijker, hoewel dat ook niet zo hard zal gaan.
En wat dan nog, dan vervang je ze toch gewoon na 30 jaar ;D
Joeri
-
En heeft iemand dat in de praktijk wel eens gemerkt?
Ik niet. Mijn treinen worden getrokken en geduwd. Ik heb treinen soms weken lang in bogen laten staan. Nooit wat gemerkt van slappe veertjes of koppelingen.
En wat nog, zoals Joeri terecht opmerkt. Een veertje of een koppeling vervangen kost een drol en is kinderspel.
-
hmm...een drol kan soms aardig wat moeite kosten maar dat terzijde...
Het vervangen is inderdaad eenvoudig.
Heb er ook nog nooit last van gehad.
mvg,
Sander
-
Veel geloof ik er niet van, maar een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat enz.
Stephan
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?
Stephan
-
metalen veertjes zullen sowieso weinig doen... kunstof veertjes kunnen eventueel problemen geven, kunstof blijft namelijk niet helemaal veerkrachtig maar heeft een soort stroperigheid, langzaam maar zeker zal het zich naar zn nieuwe vorm zetten. (kruiprek/creep strain) In theorie kan zo'n kunstof veerconstructie dus na een tijdlang stilstaan in een boog uigerekt/lam raken, maar het soort kunstof dat men voor die verende gevalletjes gebruikt kan daar wel aardig tegen.
grtz
Floris
-
Ja en door de zwaartekrachtwerking zie ik mij treintjes steeds platter worden. ;D
Stephan
-
Als je echt bang bent dat er iets uitrekt, indrukt of verslijt door het gebruik, zet die treinen dan maar in de vitrine.
Anders gezegd: als je je gek laat maken door alle indianenverhalen die er rondgaan dan kun je helemaal niks meer doen.
-
Geen paniek!
Bij mij worden treinen van 9 intercityrijtuigen bergje op-bergje af, door bogen met een straal van 42-200cm, snel en langzaam, af en toe een frontale botsing, geduwd en de koppelingen geven geen krimp.
Rob
-
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?
Stephan
Dat weet ik niet meer. Het is ook al heel lang geleden. Toen ik het las leek het mij ook al onlogisch. Maar ik wou het toch nog gewoon even weten of het echt zo was. Maar als ik zou de reacties lees geloof ik er al helemaal niks meer van ;D
Stephan
-
Ik kan me één situatie voorstellen. Namelijk wanneer de terugstelveertjes van een beroerde, te stugge kwaliteit kunststof zijn en bovendien aan de korte kant, terwijl je geen kortkoppelingen gebruikt maar ouderwetse beugelkoppelingen. Dat zou het kunnen gebeuren dat bij het duwen van een zware trein de verbinding 'knikt' en de koppelingen dermate ver naar de zijkant worden gedrukt dat de beperkte elasticiteit van de veertjes het niet meer kan bijhouden.
Zie bijvoorbeeld de oude 'Linz' bakwagens van Liliput en misschien de BR80 van Roco, al duwt die waarschijnlijk niet hard genoeg om zichzelf te beschadigen.
Arjen.
-
Om het verhaal dan maar compleet te maken: ik had een wagon tegen een stootblok afgesteld zonder te zien dat de roco kortkoppeling tegen het stootblok was gereden en als het ware opengedrukt stond.
Toen ik enkele weken later deze wagons vqan het opstelspoor wegtrok en een loc voor de reeks wou zetten bleek de koppeling nog open te staan en koppelt dan echt niet aan.
Oplossing was in warm water leggen met een knijper erop zodat deze weer gesloten kwam te staan.