BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Stephan op 09 November 2006, 21:40:19

Titel: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Stephan op 09 November 2006, 21:40:19
Veel geloof ik er niet van, maar een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat wanneer je treinen duwt de koppelingen uit kunnen rekken en niet meer functioneren. Hoe langer de geduwde trein was, hoe erger het probleem zou worden.

Is dit nu gewoon een fabeltje of gebeurd dit echt bij (lange) geduwde treinen. En zo ja, zijn er oplossingen om dit tegen te gaan?

Stephan
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Robbert op 09 November 2006, 21:53:02
Dat lijk me inderdaad een fabeltje! De koppelingen zijn zo gemaakt dat je 2 kanten op kan!

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Sander op 09 November 2006, 21:58:56
Hoe kan je koppelingen uitrekken bij duwen.
Dat kan niet is mijn mening.

Bij het trekken van materieel klinkt dit uitrekken waarschijnlijker.
Dan nog vraag ik me af of uitrekken van koppelingen/veertjes aan koppelingen enz, wel kan.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Anoniem op 09 November 2006, 22:02:08
Hoe kan je koppelingen uitrekken bij duwen.

Bij stoppen misschien? (traagheid van massa -> rijtuigen willen doorrijden en geven een snok aan koppelingen) Ik zeg niet dat het waar is, het lijkt ook mij vrij onwaarschijnlijk, maar het is niet per definitie zo dat bij duwen nooit trekkrachten op de koppelingen zouden kunnen ontstaan.
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Sander op 09 November 2006, 22:10:11
Dan drukken de koppelingen m.i. inelkaar...en wordt er niks uitgetrokken....

mvg,
 Sander
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 09 November 2006, 22:13:12
Als de trein stopt trekken de koppelingen uit elkaar. Maar ik geloof niet dat dit veel schade kan/zal toebrengen aan je koppelingen.
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Sander op 09 November 2006, 22:14:53
Citaat
Als de trein stopt trekken de koppelingen uit elkaar.

Ik zal er eens opletten...klinkt totaal niet logisch naar mijn idee.

mvg,
 Sander

Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 09 November 2006, 22:18:06
Dat lijkt mij tenminste, omdat de duwende lok (in model dan) als eerste begint met het afremmen en daardoor de wagons (zonder rem o.i.d.) eerst nog verder willen maar niet kunnen door de remmende loc.

Maar ik kan er ook totaal naast zitten  ;)
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Sander op 09 November 2006, 22:19:18
hm..daar zit wel wat in ja.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Felix op 09 November 2006, 22:22:50
Misschien ligt het er ook aan wat voor koppeling je gebruikt ;)
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Floris Dilz op 09 November 2006, 22:23:13
ja, wat gebeurt er dan als je wegrijdt met een gewone getrokken trein?  ???
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: JoeriL op 09 November 2006, 22:31:43
Volgens mij ligt de koppeling uit z'n houder voordat hij ook maar een krimp geeft. Probeer maar 2 losse koppelingen te koppelen, en dan te trekken aan de stukjes die normaal in de NEM schacht gaan. De kracht die nodig is om ook maar iets stuk te maken is een stuk groter dan iedere normale modeltrein kan leveren.
Dat de veertjes van de koppeling uitrekken lijkt me aannemelijker, hoewel dat ook niet zo hard zal gaan.
En wat dan nog, dan vervang je ze toch gewoon na 30 jaar  ;D

Joeri
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: henk op 09 November 2006, 22:37:54
En heeft iemand dat in de praktijk wel eens gemerkt?

Ik niet. Mijn treinen worden getrokken en geduwd. Ik heb treinen soms weken lang in bogen laten staan. Nooit wat gemerkt van slappe veertjes of koppelingen.

En wat nog, zoals Joeri terecht opmerkt. Een veertje of een koppeling vervangen kost een drol en is kinderspel.
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Sander op 09 November 2006, 22:39:11
hmm...een drol kan soms aardig wat moeite kosten maar dat terzijde...

Het vervangen is inderdaad eenvoudig.
Heb er ook nog nooit last van gehad.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: prutser op 09 November 2006, 22:41:20
Veel geloof ik er niet van, maar een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat enz.

Stephan
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?

Stephan
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Floris Dilz op 09 November 2006, 22:43:05
metalen veertjes zullen sowieso weinig doen... kunstof veertjes kunnen eventueel problemen geven, kunstof blijft namelijk niet helemaal veerkrachtig maar heeft een soort stroperigheid, langzaam maar zeker zal het zich naar zn nieuwe vorm zetten. (kruiprek/creep strain) In theorie kan zo'n kunstof veerconstructie dus na een tijdlang stilstaan in een boog uigerekt/lam raken, maar het soort kunstof dat men voor die verende gevalletjes gebruikt kan daar wel aardig tegen.
grtz
Floris
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: prutser op 09 November 2006, 22:52:27
Ja en door de zwaartekrachtwerking zie ik mij treintjes steeds platter worden. ;D

Stephan
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 November 2006, 23:57:31
Als je echt bang bent dat er iets uitrekt, indrukt of verslijt door het gebruik, zet die treinen dan maar in de vitrine.
Anders gezegd: als je je gek laat maken door alle indianenverhalen die er rondgaan dan kun je helemaal niks meer doen.
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Robertus op 10 November 2006, 12:54:59
Geen paniek!

Bij mij worden treinen van 9 intercityrijtuigen  bergje op-bergje af, door bogen met een straal van 42-200cm, snel en langzaam, af en toe een frontale botsing, geduwd en de koppelingen geven geen krimp.

Rob


Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Stephan op 10 November 2006, 16:32:41
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?

Stephan

Dat weet ik niet meer. Het is ook al heel lang geleden. Toen ik het las leek het mij ook al onlogisch. Maar ik wou het toch nog gewoon even weten of het echt zo was. Maar als ik zou de reacties lees geloof ik er al helemaal niks meer van ;D

Stephan
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: arjen op 12 November 2006, 13:45:39
Ik kan me één situatie voorstellen. Namelijk wanneer de terugstelveertjes van een beroerde, te stugge kwaliteit kunststof zijn en bovendien aan de korte kant, terwijl je geen kortkoppelingen gebruikt maar ouderwetse beugelkoppelingen. Dat zou het kunnen gebeuren dat bij het duwen van een zware trein de verbinding 'knikt' en de koppelingen dermate ver naar de zijkant worden gedrukt dat de beperkte elasticiteit van de veertjes het niet meer kan bijhouden.
Zie bijvoorbeeld de oude 'Linz' bakwagens van Liliput en misschien de BR80 van Roco, al duwt die waarschijnlijk niet hard genoeg om zichzelf te beschadigen.

Arjen.
Titel: Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
Bericht door: Wim Waleboer op 13 November 2006, 12:32:51
Om het verhaal dan maar compleet te maken: ik had een wagon tegen een stootblok afgesteld zonder te zien dat de roco kortkoppeling tegen het stootblok was gereden en als het ware opengedrukt stond.
Toen ik enkele weken later deze wagons vqan het opstelspoor wegtrok en een loc voor de reeks wou zetten bleek de koppeling nog open te staan en koppelt dan echt niet aan.
Oplossing was in warm water leggen met een knijper erop zodat deze weer gesloten kwam te staan.