BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Menno 1846 op 21 June 2009, 11:12:45
-
Klopt het dat de lijn Zwolle - Emmen aanbesteed word??
En welke maatschappijen schrijven zich in voor de concessie??
Greetz:Menno
-
DB, Arriva, Veolia??? En misschien doen ze er verstandig aan om de lijn door te trekken naar het Duitse Meppen. Vanuit die hoek hebben ze nog geen fatsoenlijke treinverbinding naar Duitsland.
-
Hallo,
Er is verder nog niets bekend over de aanbesteding, Wie of wat krijgt.De provincie Overijssel en drenthe hebben de lijn in principe al, maar zoeken nog een maatschappij voor een concessie,De eis is dan met nieuw materieel.
mvgr Evert Masselink
-
Arriva met een E-GTW?!
Greetz:Menno
-
DB, Arriva, Veolia??? En misschien doen ze er verstandig aan om de lijn door te trekken naar het Duitse Meppen. Vanuit die hoek hebben ze nog geen fatsoenlijke treinverbinding naar Duitsland.
Heb wel ergens iets gelezen over het herleggen van de lijn richting Veendam, maar weet niet meer waar.
-
Hallo,
Het duitse Meppen ligt ongeveer 30km van Emmen,er is een goede bus verbinding VV, Om daar nu een spoor verbinding naar toe te leggen lijkt mij niet nodig.De spoorlijn Zwolle-Emmen had vroeger een verbinding met Stadkanaal en verder naar Veendam, Maar tussen Emmen en Stadskanaal wonen te weinig mensen om daar een rendabele spoorlijn aan teleggen.Regelmatig maak ik gebruik van de spoorlijn Emmen-Zwolle en moet zeggen dat de Vtjes het helemaal niet zo slecht doen,Als bv Arriva met E-GTW komen lijkt mij dat geen verbetering van het niveau van reizen. Ik denk dat we nog even moeten afwachten wat er gaat gebeuren en de kranten in de gaten te houden,Maar lang zou het niet meer duren.
mvgr Evert Masselink.
-
Als het goed is word de lijn dit jaar aanbesteed, als ze het niet weer uit stellen.en wat betreft de vtjes, die zitten best goed (y) alleen zou ik wel voor E-GTW'tjes gaan (y).
van mij mogen ze de lijn helemaal gaan verdubbelen, (y)
-
Dat verdubbelen zou wel een goeie zet zijn!!
Zijn ze hier geloof ik ook alsnog van plan met Lw-Gn.
Leek me wel humor om met een E-GTW van Zwolle naar Emmen te karren!!
Greetz:Menno
-
Zelfs het nieuwe station Emmen-Zuid word er op voorbereid (y),en het zal in de toekomst nog wel gaan gebeuren denk ik :P (y)
-
Leuk he :D al zeven reakties op de vraag, maar nog steeds geen antwoord ???
SK
-
jah zeker wel , zie de 2e reactie ;)
-
Staan vraagtekens achter, is geen bevestiging 8) Vindt het wel leuk zo. Net Haagse zaken. Veel praten, weinig zeggen ;D
-
Hallo,
Als je even op http://westoverijssel.roverlokaal.nl/site/ kijkt en dan bij 'zoeken' de woorden 'Zwolle Emmen' (met een spatie ertussen) intypt, zou je even naar het tweede resultaat kunnen kijken. Ik denk dat daar het antwoord op de eerste vraag staat.
mvg,
Fred.
reden wijziging: typfoutje verbeterd
-
aanbesteding Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen
Zaterdag 28 Maart 2009 10:37
De aanbesteding voor de spoorlijn Zwolle - Emmen gaat vanaf april 2009 een nieuwe fase in. Een verlenging van de huidige concessie - verleend aan NS-reizigers - tot 2013 is na overleg met de betrokken partijen niet meer aan de orde. Dit betekent dat de komende maanden het bestek voor Zwolle - Emmen maar ook voor Almelo - Emmen wordt opgesteld en dat de aanbestedingsprocedure ergens eind dit jaar start.
In mei 2010 is dan bekend wie de nieuwe vervoerder wordt. Uit informatie van de provincie Overijssel blijkt dat er voldoende belangstelling is bij verschillende vervoerders. Nog niet duidelijk is wanneer de nieuwe vervoerder gaat rijden. Het eerste logische moment is dat de nieuwe vervoerder gaat rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2012 (december 2011).
In ieder geval zal Rover de komende maanden druk zijn met de eisen die moeten worden gesteld aan de nieuwe vervoerder. Dit betreft niet alleen de dienstregeling (frequentie) maar ook zaken als tarieven, de toegang tot het materieel (gelijkvloers met de perrons), wel of niet een conducteur, en uiteraard ook het toilet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/080327_168_20080327.jpg)
Sprinter van NSR, een mogelijke kandidaat.
bron: http://westoverijssel.roverlokaal.nl/site/
-
Staan vraagtekens achter, is geen bevestiging 8) Vindt het wel leuk zo. Net Haagse zaken. Veel praten, weinig zeggen ;D
Bedoelde de 3e..sorry
-
In ieder geval zal Rover de komende maanden druk zijn met de eisen die moeten worden gesteld aan de nieuwe vervoerder. Dit betreft niet alleen de dienstregeling (frequentie) maar ook zaken als tarieven, de toegang tot het materieel (gelijkvloers met de perrons), wel of niet een conducteur, en uiteraard ook het toilet.
Volgens mij heeft Rover hierin niks te eisen en is zij ook niet degene die de aanbesteding houdt. Rover is slechts een belangenorganisatie van OV reizigers. Concessiehouder is volgens mij toch de provincie (of is er een regionaal bestuursorgaan). Dus leuk dat Rover meldt dat zij ermee bezig is, maar ik zou toch wachten toch liever een bericht van de province (of beiden) af om te bepalen wanneer de aanbesteding wordt gehouden.
gr.
Martijn
-
Maar zoals we kunnen lezen zal het nog wel een paar maandjes duren
-
Heb wel ergens iets gelezen over het herleggen van de lijn richting Veendam, maar weet niet meer waar.
hoi
Ik heb ook gelezen dat ze de spoorlijn van stadskanaal naar Emmen willen doorleggen,
Dit zou een zeer makkelijke verbinding zijn tussen groningen(stad) en emmen.
Dit spoor zou aangelegt worden met geld dat vrij gekomen was van de Zuiderzeelijn, maar het een en ander wordt bemoeilijkt doordat Prorail geen eigenaar meer is van Veendam-Stadskanaal-Ter Apel (dat is namelijk van museum organisatie STAR).
Ook het herbeveiligen van deze spoorlijn + het doorleggen naar Emmen zou hoge kosten met zich mee brengen.
De vraag is dan ook of er op dit lijntje genoeg te verdienen valt om die kosten er uit te halen.
Mijn mening is dan ook dat dit plan mooi bedacht is maar weinig kans van slagen heeft.
Wel gaat Arriva waarschijnlijk in 2010 naar Veendam rijden, en zou de meest logische vervoerder zijn.
op de spoorlijn Zwolle-Emmen denk ik dan ook dat Arriva hier gaat rijden
tot zo ver mijn visie..
groet Bas
-
misschien gaat QBUZZ het wel rijden, zou mij niks verbazen ;). ik denk dat het gewoon NS blijft, want wie wil er nou elke dag het zelfde traject rijden ?
-
Ik denk dat de machinisten van Arriva die de hele dag tussen Dordrecht en Geldermalsen heen een weer tuffen zich dat ook wel eens afvragen ;D
-
En dan te denken van de Machinsten van veolia.
De hele dag tussen Maastricht en Kerkrade pendelen, alleen is het landschap veel afwisselender. ;D ;D ;D
Jos.
-
NSR wilde juist van de lijn af dus lijkt het me stug dat die er gaan rijden en zeker niet met de nieuwe sprinters.
Het doortrekken v/d lijn Emmen naar (via Veendam) Groningen zou zeker een goede zet zijn!!
Zou mooi aansluiten bij dit project:
Rechtstreeks Leeuwarden-Assen.
Het is straks de mogelijkheid om rechtstreeks van Leeuwarden naar Assen te rijden per spoor.
De verbinding is opgenomen in Sporen naar de Toekomst.Hoe de verbinding zal lopen is nog onduidelijk.Er zijn 2 opties: 1)Via Groningen of 2)via reeds bestaand spoor of verbinding Leeuwarden-Drachten-Assen.Stad Groningen lobby't voor de verbinding via hun stad omdat het meegenomen zou kunnen worden in de nieuwe stadsplannen om de tram weer terug in Groningen te brengen.Dit project zal in 2012 definitief worden vast gelegd voor de bouw hiervan.
Bron:LC
Kun je eindelijk een rondje Noorden doen als de plannen in Frl ook door gaan!!
Greetz:Menno
-
War staat er dan te lezen dat NSR van die lijn afwilt ???
-
Normaal gesproken neemt de provincie de lijn over om de concessie te verlenen aan een vervoerder die bus en trein in een concept kan laten rijden.
Zo is het ook met de aanbesteding van Veolia gebeurt.
Jos.
-
Dat kan een provincie doen, maar hoeft niet persé...
-
De provincie Overijssel en Drenthe hebben de lijn al overgenomen,De treinstellen 951-965 zijn aangepast (zie ook foto's)Het wachten is dus wie de spoorlijn over wil nemen, Ook de perrons zijn aangepast met een blauwe of gele streep, bij deze strepen stopt de trein precies met de deuren.Daarom zijn alle plan V's met de eerste klas richting Zwolle geplaatst Door defecte plan V's komen regelmatig andere plan V's op de Emmer lijn,vaak staan deze andersom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_05_22_956_emn_bes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_05_22_956_emn_bes.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_05_22_956_emn_bes_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_05_22_956_emn_bes_1.jpg)
deze stickers zijn aangebracht op de planV's 951-965.
mvgr Evert Masselink
-
dus de NSR kan zich dus ook inschrijven op de lijn, lijkt me..
wan ze zouden de ns toch niet weigeren..?
-
Tuurlijk kan NSR zich inschrijven, net als elke andere spoorvervoerder die aan de regels voldoet.
-
War staat er dan te lezen dat NSR van die lijn afwilt ???
Kan het niet zo snel vinden maar de ns wil er al jaren van af.. en nu is het van de provincie.
ik denk dat de ns wel mee doet aan de aanbesteding
-
De details weet ik niet, maar NS wil niet van de lijn af. Dat dat gerucht bestaat komt door het volgende:
De provincies willen (wilden) graag op korte termijn verbeteringen op de lijn, korter dan met aanbestedingen te realiseren is. Daarom hebben zij aan NS gevraagd of NS akkoord gaat met een onderhandse aanbesteding voor de duur van 3 jaar, waarbij wel een aantal eisen aan NS gesteld werden. Een deel van deze eisen was niet in te willigen voor NS (bijvoorbeeld een kwartierdienst op een deel van de lijn) en daarom heeft NS het geweigerd en gezegd de lijn met de huidige voorwaarden tot de aanbesteding te willen exploiteren. Vervolgens is het verhaal door deze of gene opgeblazen tot de huidige proporties van "NS wil van de lijn af" en dat verhaal is in de (lokale) media terecht gekomen. Ik verwacht overigens dat NS graag inschrijft op de aanbesteding van deze lijn.
-
Een verlenging van de huidige concessie - verleend aan NS-reizigers - tot 2013 is na overleg met de betrokken partijen niet meer aan de orde.
Waarom zou de ns zich inschrijven als ze nu toch niet meer aan de orde zijn?
beetje vreemd lijkt me.
Bas
-
Lees de vorige post eens...
-
Het is geen tikkertje waar als iemand aangetikt is ie niet meer mee mag doen ;D
-
sorry verkeerd gelezen
-
Ik hen even navraag gedaan bij een van de chauffeurs op deze lijn maar die weet nog niks.
Ik denk dat we betr de berichtgeving af kunnen wachten.
Mvg Rieks
-
het word toch aanbesteed (y) :-*
-
De NS wilde er van af omdat het niet rendabel zou zijn voor hun (heeft enige tijd geleden in de RM gestaan en in de regio krant alhier).
Echter zouden ze waarschijnlijk wel weer mee doen aan de concessie wat het gehele verhaal wel verwarrend maakt.
Greetz:Menno
-
Als ze zouden meedoen zouden ze voor de lijn ook nog eens subsidie kunnen vangen. Zelfde voor de kippenlijn, daar schreef NS ook weer in ;)
-
De NS wil er niet van af, dat is in opdracht van het Ministerie van V&W!
-
waar heb je dat gelezen..?
-
De NS wil er niet van af, dat is in opdracht van het Ministerie van V&W!
Je hebt meegekregen dat NSR niet is ingegaan op het aanbod onderhands te gunnen?
-
Onderhands....valt dat niet onder achterkamertjes politiek??
Ik denk dat Arriva een goede slag zal slaan want dan hebben ze een aardig stuk noorden te pakken.
Greetz:Menno
-
daar ben ik ook bang voor :P (y)
-
NS heeft ooit een verzoek gekregen alle verlieslijdende lijnen op te geven aan het Ministerie, dat zijn de zgn. contractsectorlijnen. De meeste lijnen hiervan worden na onderling overleg tussen allerlei partijen door de provincie(s) aanbesteed.
Kennelijk is NSR in dit geval van mening dat onderhands blijven rijden niet aantrekkelijk genoeg is, en dus kan de provincie de lijn aanbesteden.
-
lijn Emmen-Zwolle is echt geen verkiesgevende lijn. als ik zie hoeveel mensen er nog mee gaan, en dan vooral in het weekend, gaan er veel mensen mee...
-
Een boel mensen reizen met de trein van Zwolle naar Emmen.
Echter is nog steeds 60% vd gebruikers de mensen die het Noorder Dierenpark bezoeken.
Hier zal denk ik na de verhuizing vanuit het centrum (naar het nieuwe gedeelte)wel de klad in komen dus extra reden om het af te stoten.
Arriva heeft in ieder geval interesse getoond mede doordat ze dan (bijna) het gehele Noorden op spoor vervoer in bezit hebben.
Greetz:Menno
-
ben ik niet helemaal met je eens, hoe zit het in de achterhoek dan..? dat waren ook verliesgevende lijnen.. en Syntus heeft er winstgevende lijnen vangemaakt..
-
lijn Emmen-Zwolle is echt geen verkiesgevende lijn. als ik zie hoeveel mensen er nog mee gaan, en dan vooral in het weekend, gaan er veel mensen mee...
Dat het geen verliesgevende lijn is baseer je op een waarneming van het aantal mensen dat in de trein zit? Menig bedrijfskundige zou zich omdraaien in z'n graf...
Een boel mensen reizen met de trein van Zwolle naar Emmen.
Echter is nog steeds 60% vd gebruikers de mensen die het Noorder Dierenpark bezoeken.
Bron?
-
Dat het geen verliesgevende lijn is baseer je op een waarneming van het aantal mensen dat in de trein zit? Menig bedrijfskundige zou zich omdraaien in z'n graf...
Bron?
jah als je ziet hoe vol die treien zitten, kan ik mij niet voorstellen dat dit een veliesgevende lijn is, misschien is het verstandig om de lijn dubbelspoor te maken, en nieuwe matrieel in te zetten ipv de oude plan v'tjes
-
dat is mischien wel wat luc bedoelt; dubbel spoor en nieuwe treinstellen kosten ook geld.
als je kosten hoger zijn als je inkomen dan ....
-
"kan je je niet voorstellen"
Nou, wen er maar aan, het is echt zo. Sterker nog, alle lijnen behalve de IC-verbindingen (grofweg) zijn verliesgevend. Daaronder vallen dus ook alle lijnen van Arriva, Veolia, Syntus etc. Allemaal, zonder uitzondering. Bij Arriva zit alleen Groningen-Leeuwarden bijna bij de 100% kostendekkend, maar die is alleen bij de contractsector gekomen omdat dat wat praktischer was in de uitvoering.
-
ze kunnen toch tig dubbeldekkers bestellen en nieuwe sprinters (y), dan ben je al een eind op weg.
maar dan kom ik toch weer terug op een aantal lijnen van syntus, die nu winstgevend zijn, heeft hier iemand dan een verklaring voor?
-
De Heuvellandlijn tussen heerlen en Maastricht is ook redelijk kostendekkend, in het NS tijdperk was ie nogal verliesgevend.
het zelfde geld voor de maaslijn.
Op bepaalde delen van de dag komt het voor dat er mensen gewoon niet mee kunnen.
Maar gemiddeld zijn de treinen over de hele dag voor ongeveer 40% bezet, en dat is net kostendekkend.
Jos.
-
Volgens mij word er hier weer vanalles gezegd zonder ook maar enige onderbouwing...
Je zegt dat het bij NS vroeger geen stuiver opleverde en nu bij Veolia weg, maar is het misschien niet zo dat de vergoeding vanuit de overheid ook hoger is dan voorheen... ?
Onderbouw het alsjeblieft eens met bronnen, want zo blijft het gissen... :-[
-
ze kunnen toch tig dubbeldekkers bestellen en nieuwe sprinters (y), dan ben je al een eind op weg.
maar dan kom ik toch weer terug op een aantal lijnen van syntus, die nu winstgevend zijn, heeft hier iemand dan een verklaring voor?
Syntus maakt winst, omdat de provincie er de nodige euro's bijlegt. Anders had het nog altijd niet uitgekund. Zie http://asp.gelderland.nl/asp2008/besluitenlijst/c-lijst.asp?AgendaID=382 voor de bedragen over 2007 voor bijvoorbeeld Zutphen - Winterswijk (dik 18 miljoen)
-
Syntus maakt opzich dus geen winst, want de provincie legt dus geld bij.
ik weet wel zeker dat de lijn almelo-marienberg verliesgevend is.
-
Syntus misschien wel, maar de lijn kost geld.
Bij deze aanbesteding gaat het er dus niet zozeer over hoeveel geld de exploitant ervoor over heeft om te mogen rijden, maar hoeveel subsidie die exploitant wil hebben om aan de wensen van de provincie te voldoen.
-
Leeuwarden Groningen zal misschien de volle 100% kosten dekking halen als de lijn ook het laatste stuk dubbel sporig zou gemaakt worden.
Laat dat nou net de plannen zijn omdat soon te realiseren.
Zwolle - Emmen is bij de NSR dan mischien wel niet rendabel maar kan een ander het wel rendabel krijgen of iig 80 à 90%,dan ben je al op de goede weg.
Greetz:Menno
-
@Menno 1846 : Zwolle-Emmen is nu onder NSR geen verwaarloosde lijn , zoals de meeste lijnen waar Syntus nu rijd onder NSR wel waren (treinen naar Winterswijk waren oudste wat NSR had, vaak maar uurdienst, zeker buiten spits... Almelo - Marienberg idem)
Zwolle-Emmen is al redelijk optimaal bediend door NSR, met een hele frequente starre dienstregeling waar een nieuwkomer niet veel aan kan verbeteren zonder grote infra kosten ed. Dus of er nou echt meer te verdienen valt...
-
@ Menno,
We zijn nog steeds benieuwd wat de bron is van het feit dat 60% van de reizigers voor het dierenpark zou zijn... ???
-
dat geloof ik dus echt niet...
-
Arriva denkt er nog over na om mee te doen.
Ze hebben hier in Frl en Gn erg last van de Q-buzz!!
Bron: Arriva
Greetz:Menno
-
Drenthe ook :), het is nog niet zeker dat Qbuzz hier komt, Arriva heeft een rechtzaak aangespannen.
-
Ja dat geeft niks!!
Qbuzz is een onderdeel (voor een x percentage) van de NS!!
Hoop dat Arriva de zaak wint!!
Greetz:Menno
-
Hoop dat Arriva de zaak wint!!
Nou alstublieft niet, laat ze maar snel verdwijnen en overal in Nederland.
Je bent zeker nog nooit in Dordrecht geweest, wat een drama is dat met Arriva. Er is niet een bus die geen defect of schade heeft. Repareren doen ze niet of nauwelijks want daar hebben ze geen geld voor over. Alleen maar slecht onderhouden en nauwelijks schoongemaakte bussen.
Was de HTM maar weer terug in Dordrecht.
Koos Jabaaij.
-
Appart dan,hier hebben ze wel iets aan tijd om te repareren en te schoonmaken.
Het verdiend de schoonheid prijs dan wel niet maar toch....
Greetz:Menno
-
ik vind ns treinen ook niet altijd schoon:(
-
Eeh laat ik het zo zeggen.
Ik heb het een paar weken gedaan en moet zeggen de tijd die we er voor hadden was idd niet veel.
Dus dan is het resultaat ook niet veel.
Ik heb me toen laten over plaatsen naar stations en perrons reinigen in Friesland.
Daar was eerst in het begin aardig wat tijd voor maar dat werd ook snel minder door bezuinigingen door NS en destijds Noord Ned overgaand in Arriva deze beslaoten het zelfde werk in minder tijd te laten doen!!
Neem maar van mij aan dat het geen pretje is!!
Ik ben inmiddels een aantal jaren verder en in een beroep wat beter bij mij past.
De privatisering der spoorwegen is niet overal een succes geworden!!
Arriva zou waarschijnlijk wel mee doen naar de aanbesteding van een aantal andere lijnen.
De aankomende lijnen die het Noorden met het Oosten des lands zouden gaan verbinden.
Greetz:Menno