BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: everh003 op 20 June 2009, 14:32:40
-
In mijn baan in opbouw staan 3 hele Engelsmannen gepland.
Ik heb deze inmiddels ook in huis.
Er zit een schema bij om de wisseltongen goed te polariseren, en wordt aangegevn dat de wissels ook geheel geisoleerd van de rest van de baan moeten zijn.
Zoals aangegeven is mijn baan nog in opbouw, en heb ik de stroom tijdelijk aangesloten, en word het geheel gevoed met één trafo.
Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Wat wil je testen? Dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal.
Mijn gedachtengang is, dat je niet nodeloos dubbel werk moet gaan doen.
Ik zou meteen polariseren, dan hoef je de zaak in de toekomst niet nogmaals te leggen en uit te proberen.
Ik hanteer het motto, dat werken niet erg is. Hard werken evenmin.
Maar ik heb een bloedhekel aan nodeloos hard werken. :o
Als hardwerken onvermijdelijk is, tja, pech. :(
Maar als het voorkomen kán worden (y)
En eerst een ??? ??? uittesten, Engelsman uitnemen, polariseren, plaatsen en wéér uittesten noem ik nodeloos hard werken. :'( :'(
Veel plezier er mee en suc6
Groet, Ruurd
-
Jeroen,
Wanneer je deze Engelse wissels niet polariseert en direct aansluit zul je weinig kunnen testen want dan heb maak je bij het schakelen naar afbuigende stand gelijk sluiting. Het lijkt in eerste instantie best ingewikkeld maar het helpt al door de stugge metaaldraadjes die er standaard aanzitten te vervangen door een soepel draadje met een kleur. Als je dan steeds aanhoudt dat de linker railstaaf in de rijrichting bijv. zwart is en de rechter rood dan heb je maar 2 punten die moeten wisselen van kleur afhankelijk van de wisselstand. Die 2 heb ik wit bedraad en zijn de polarisatie punten. In test fase kan je deze nog los houden en tegen de juiste (kleur) railstaaf houden. Als je dan ook de hartstukken isoleert naar de doorgaande rails dan kan je volop testen.
succes Ferry
-
Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.
Het korte antwoord is JA.
Het lange antwoord je kunt niets achterwege laten, het moet.
Mvg
Wim.
-
OK Bedankt.
Ik bedoel met testen voornamelijk de ligging, dat er dus bijv. geen knikken in de railsverbinding zitten.
Makkelijkste manier van testen is er met een loc over heen te rijden en kijken hoe het reageert.
Ik ga bouwen, en bij verdere vragen horen jullie het wel.
Jeroen