BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: jeepney op 17 June 2009, 10:31:45
-
Net gehoord vandaag in de winkel:
Fleischmann heeft zijn railsassortiment “gestroomlijnd” (evenals roco) hetgeen er op neerkomt dat wissels en aandrijving voortaan apart verkocht worden.
Was een electrische wissel van fleischmann piccolo voorheen ongeveer 32 euro nu komt een wissel met erbij een aparte aandrijving uit op 43 euro.
Kassa!!!
-
Fleischmann piccolo is al heel duur,
Nou wordt het nog duurder!
-
Wat dus weer een goede reden is om geen Fleischmann rails te gebruiken.
Fleischmann bedankt, nu weet ik eindelijk zeker dat ik niet voor Fleischmann rails kies (ook al heb ik al wel redelijk wat), maar voor Peco code 55.
-
ff heel eerlijk, Bij märklin was is dat al een tijd geleden gebeurd, en nu gaan ze volgens mij weer terug.
-
Je kunt nu natuurlijk wel kiezen voor je eigen aandrijvingen (die wellicht goedkoper, beter, mooier zijn).
David.
-
Ja, maar wissels zonder aandrijving waren altijd al te koop, net als losse aandrijvingen. Alleen kon je ook wissels met aandrijving kopen, waarmee je 11 euro (ruim 25%) goedkoper uit was dan met de losse wissels en losse aandrijvingen nu.
Geen extra voordelen dus, wel extra nadelen.
Blijft overigens zo dat ik toch al voor Peco wilde kiezen, in verband met de hoge prijs van met name wissels van Fleischmann.
-
Mijne heren
Als je iets meld, dan wel graag waarheden. Inderdaad worden Fleischmann wissels nu uitsluitend als handwissel geleverd. Wat de prijs betreft valt dat allemaal erg mee.
De wissel met kunsstof hartstuk was voorheen electrisch 34.95. Nu als handwissel 18.50, daar dan een aandrijving bij van 14.94 Dit komt totaal op 33.45. Volgens mij is dat goedkoper dus.
electrisch hartstuk ligt net even anders. Voorheen 39.50 Nu 27.95 + 14.95 = 42.90. Dat is 3.40 euro duurder.
De 3-wegwissel voorheen 69.95 Nu 39.95 + 2 x 14.95 = 69.85
De engelse wissel voorheen 57.95. Nu 41.50 + 14.95 = 56.45
Die prijsverhogingen vallen dus wel mee. 1 artikel duurder en de andere goedkoper.
Let wel ik geef hier de adviesverkoopprijzen van de fabriek. Er zullen ongetwijfeld winkels zijn die een andere prijs berekenen.
groet
Johan
-
En als je de onderdelen dan toch los koopt, dan kun je overwegen om die 14,95 aan een betere aandrijving te besteden.
-
Dat bedoelde ik ;)
David.
-
Klaas en David, ik ben het helemaal met jullie eens. Zelf gebruik ik uitsluitend wisselmotoren. Dit draadje ging echter over het op kosten jagen van de modelspoorder en dat is dus niet waar. Zo wordt een fabrikant in een verkeerd daglicht gezet.
Johan
-
Volgens mij is dit gewoobn een kwestie van kostenbestparing voor de fabrikant.
je het geen kosten meer van het assembleren van de wisselaandrijving op de wissel.
En je hebt dan geen dubbele voorraad nodig.
Dus dat scheelt ook alweer magazijnruimte.
Jos.
-
Dus op deze manier jaagt mende modelspoorder niet op kosten ;D
Verzin een list en ga uitvinden hoe wij modelspoorders op kosten gejaagd worden, succes (y)
-
Volgens mij is er maar een echte manier om modelspoorders op kosten te jagen:
Steeds nieuwe mooie modellen uitbrengen die ze nog niet hebben. (y)
-
Dus op deze manier jaagt mende modelspoorder niet op kosten ;D
Verzin een list en ga uitvinden hoe wij modelspoorders op kosten gejaagd worden, succes (y)
Voor de modelspoorder wordt het waarschijnlijk iets duurder denk ik, terwijl de fabrikant wel op deze manier minder kosten maakt.
Jos.
-
Dit draadje ging echter over het op kosten jagen van de modelspoorder en dat is dus niet waar.
Mij ging het eigenlijk meer over de prijs van de aandrijvingen, want daar jaagt de fabrikant de modelspoorder wel degelijk op kosten (en niet alleen Fleischmann)
Die spoelaandrijvingen zijn in het algemeen matig presterende apparaten voor veel te veel geld. Voor hetzelfde geld of een beetje meer kun je een aandrijving kopen die het veel beter doet.
-
Voor de modelspoorder wordt het waarschijnlijk iets duurder denk ik, ...
Waarom denk je dat? Volgens de vergelijking van Johan ligt dat er maar net aan welke wissels je kiest. Als je geen wissels met gepolariseerd hartstuk gebruikt, zou je zelfs iets goedkoper uit zijn. Als je wel wissels met gepolariseerd hartstuk gebruikt, dan ben je inderdaad iets duurder uit.
Dat de fabrikant op deze manier minder kosten maakt is waar. Hetzelfde geldt voor de winkelier (die nu minder producten op voorraad hoeft te hebben). Mooi toch? Kunnen de fabrikanten en winkeliers ook weer overleven, terwijl het ons als modelspoorders eigenlijk niets kost.
-
Die spoelaandrijvingen zijn in het algemeen matig presterende apparaten voor veel te veel geld. Voor hetzelfde geld of een beetje meer kun je een aandrijving kopen die het veel beter doet.
Dan koop je toch gewoon die betere? Ik snap het probleem niet. ???
Groet,
Niels
-
Niels, Klaas geeft een optie, geen probleem.. (y)
-
Voor hetzelfde geld of een beetje meer kun je een aandrijving kopen die het veel beter doet.
Klaas, welke mogelijkheden/merken komen hiervoor dan in aanmerking.
Rij zelf met Fleischmann profirails, heb zelf geen problemen met de aandrijvingen van Fleischmann maar vraag het toch maar even.
Moet je veel aanpassen aan de wissels of aan je plank om deze ander aandrijvingen te plaatsen?
Werken ze dan ook met digitaal(wisseldecoders), heb zelf de Uhlenbrock.
-
gewoon van die conrad-hokken van 5 euro ofzo dr onder prakken...
-
Nee, die Conrad hokken blijken op den duur niet erg robuust.
Spoelenaandrijvingen zijn lang niet altijd kwetsbaar. In mijn schaduwstation gebruik ik gewone spoelenaandrijvingen van Roco. Lekker makkelijk monteren. En tot mijn genoegen werken ze al een jaar of zes zonder ook maar een enkele hapering. Met Fleischmann aandrijvingen op termijn minder genoeglijke ervaringen inderdaad.
-
ik heb tot nu toe net echt veel gedoe met die conrads gehad, bij eentje ging de eindafschakeling kapot, maar die kun je desnoods overbruggen.
-
Klaas, welke mogelijkheden/merken komen hiervoor dan in aanmerking.
Een paar opties:
-De Conrad aandrijving. Lekker goedkoop, ruimschoots genoeg kracht om het wissel om te zetten. Maar er kan wel eens een exemplaar tussen zitten dat het na een poosje opgeeft. Je moet zo'n ding zeker niet openmaken, want die frutselige contactjes krijg je nooit meer goed op hun plaats. Maar gezien de prijs kun je er 3 verknoeien tegen 1 spoelenaadrijving.
-Tortoise. In mijn ogen nog steeds de beste commerciëel verkrijgbare wisselmotor. Kost maar een paar euro meer dan een spoelenaandrijving, maar dan heb je ook wat.
-Fulgurex/Lemaco. Ook hele goede aandrijvingen, alleen een beetje luidruchtig.
-Servo's. Kosten tegenwoordig ook nauwelijks meer dan een spoelenaandrijving. Vooral een goede optie als je digitaal stuurt, want er zijn decoders waar je een servo direct op prikt.
-Zelfbouw. Mijn methode, voor de helft van de prijs van een spoelendinges bak je zelf iets in elkaar.
En inderdaad, voor al deze opties geldt dat je de zaak moet aanpassen, want ze zitten allemaal onder de plaat.
Eigenlijk het enige sterke punt van een spoelenaandrijving is dat hij gewoon naast het wissel ligt. Je hoeft alleen maar een gaatje te boren om de draden naar beneden te krijgen. Maar dit is ook een belangrijk nadeel, naast je wissel ligt een ding wat daar in het grootbedrijf nooit zit. Geen gezicht.
Een ander nadeel is dat een spoelenaandrijving nauwelijks krachtreserve heeft. De kracht die het ding opbrengt is nauwelijks groter dan de kracht die nodig is om het wissel om te krijgen. Er hoeft dus maar een kleinigheidje in de weg te zitten of het ding weigert.
-
Een ander nadeel is dat een spoelenaandrijving nauwelijks krachtreserve heeft. De kracht die het ding opbrengt is nauwelijks groter dan de kracht die nodig is om het wissel om te krijgen. Er hoeft dus maar een kleinigheidje in de weg te zitten of het ding weigert.
Dat is beslist een argument om een alternatief te zoeken: ik gebruikte jarenlang (en wijlen mijn vader voor mij) Fleischmann Modelrails met de standaard spoelen. En door veroudering gaat het toch stroef lopen: als je het spul een tijdje niet gebruikt gaat 50% van je wissels niet meer op eigen kracht om. Is erg frustrerend. Ook mijn Diodrama inzending van afgelopen jaar verloor een groot deel van zijn beweging door het steeds weer weigeren van de wisselspoelen: het treintje kon alleen maar het zelfde spoor heen en weer inplaats van een rangeerbeweging op afwisselend spoor te maken. Soms is vooruitgang echt beter...
-
Dank je Klaas voor de info. (y)