BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wilmar den Ouden op 14 June 2009, 00:41:37
-
Hallo Mede Spoorders,
Ik zoek nog 'schaar' pantografen in N. Geen flauw idee of ze zo heten maar zo zien ze eruit:
(http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Launchpad/1978/terzijde/1100_1.jpg)
Bron: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Launchpad/1978/terzijde/terzijde.htm
En zijn er nog botsneuzen in N verkrijg baar voor een 1100? Of misschien een bouwbeschrijving hoe ze gemaakt kunnen worden?
Gr Wilmar
-
Panto"s: Verkrijgbaar bij Jophispoor (bij)xs4allemaal.nl (y)
Botsneuzen misschien bij Trawos of THS?
Groet, Ruurd
-
Voor de botsneuzen kan je beste even contact opnemen met Taco Models (http://www.tacomodels.nl/default.asp?contentID=552).
Kan is groot dat hij nog wat heeft liggen of wellicht weer een aantal setjes gaat produceren.
Groet,
Jeroen
-
Of je bestelt de panto's bij Minitrix/Fleischmann etc.
-
Dit is de etc. die rick bedoelt. (http://www.japanmodelrailways.com)
-
Dit is de etc. die rick bedoelt. (http://www.japanmodelrailways.com)
Daar hebben ze een hoop :o
Maar even waarom ik dit vraag. Ik zit al de hele tijd te snuffelen naar NL loks in N. op Ebay, marktplaats en ga zo maar door. Ik kom op een gegeven moment bij Lecturama een 1100 tegen voor 3,88. Nu heb ik het plan opgevat om dat ding te laten rijden. En misschien zelfs een botsneusje! Voor dat geld kan je je er toch geen buil aan stoten. Dus nog even wachten tot ie binnen is en dan opmeten. En dan kijken of er een Kato/Tomix onderstel onder past. Ik ben razend benieuwd. En als jullie nog een leuke NL lok hebben voor een leuke prijs hou ik me altijd aanbevolen ;D
Gr Wilmar
-
Wilmar,
Ik heb de 1600 van Lek*, ik weet niet, of die zelf-rijdbaar te maken is, maar de panto's van die serie zijn niet bruikbaar als echte stroomafnemen.
Jophispoor heeft zowel de eenbeen- als de schaarstroomafnemer in N op voorraad.
Groet, Ruurd
-
Ik heb de 1600 van Lek*, ik weet niet, of die zelf-rijdbaar te maken is
Waarom weet je dat niet? Ik ben wel nieuwsgierig :D
maar de panto's van die serie zijn niet bruikbaar als echte stroomafnemen.
Jophispoor heeft zowel de eenbeen- als de schaarstroomafnemer in N op voorraad.
Vandaar ook mijn vraag. Maar het is mooi dat Jophispoor ze op voorraad heeft.
Gr Wilmar
-
Ik heb de 1600 van Lek*, ik weet niet, of die zelf-rijdbaar te maken is
Waarom weet je dat niet? Ik ben wel nieuwsgierig :D
Wacht wacht wacht ::)
GR Wilmar
-
Hoi,
Even ter overdenking cq voor de volledigheid...om de NS 1100 van lecturama een motortje te geven. Ik weet niet zeker of het helemaal past, maar daar kan je altijd een mailtje tegenaan gooien bij de heren fabrikant. Ik denk het overigens wel, een SNCF BB8100 en een NS 1100 zijn vrijwel gelijk aan elkaar qua afmetingen. FF mezelf geciteerd (zo fout :P :-X) vanuit het "toon je aanwinsten" draadje, want ben lui ;).
De CIL dummy is bij mijn wete gelijk aan de Nederlandse Del Prado. In de nu verkrijgbare NBM staat een kort artikel over deze lok. De firma Euromodell-fp (http://www.euromodell-fp.de/) bied sinds kort een complete motorisatie-set aan voor deze lok (staat nog niet op hun webpagina). Het bestaat uit een uit messing gefreesd chassis met klokankermotor en het benodigde aandrijfwerk en wielen. Het kapje moet alleen even overgezet worden. Prijs was wel betrekkelijk hoog (€275,-) maar goed een MTX aandrijfwerk is naar de huidige stand der techniek niet vergelijkbaar meer.
Ook de panto's waren vervangen door modelletjes van A.I.M.-Trains N'co, vergelijkbaar met Hammerschmid panto's. Het eindresultaat was echt een lust voor het oog.
Robert
-
want ben lui ;).
Ik ook ;D
Maar ik vindt 275,- wel heel veel geld.
En dan kijken of er een Kato/Tomix onderstel onder past.
En dan voor 7,- uit dezelfde toko stroomafnemers. Zelf verbouwen van modellen moet ik ook nog oefenen anders wordt het helemaal nooit wat. Nu nog bijpassende rijtuigen opsnorren.
Gr Wilmar
Ps voor mijn huidige project klikken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19376.0.html)
-
Inderdaad, €275 is wel erg veel om een NS 1100 rijdend te krijgen ... voor de volledigheid toch even een paar fotos' van het chassis van Euromodell:
Bovenkant:
(http://images4.hiboox.com/images/4808/aca04576b167363a3657f938dc1adc56.jpg) (http://images4.hiboox.com/images/4808/aca04576b167363a3657f938dc1adc56.jpg)
Onderkant:
(http://images4.hiboox.com/images/4808/6361d1150583083c36a4b8308aa8e74d.jpg) (http://images4.hiboox.com/images/4808/6361d1150583083c36a4b8308aa8e74d.jpg)
Met BB 8100 Lecturama kapje:
(http://images4.hiboox.com/images/4808/444ced8d1ebb10031fc1d8b9f46b04b9.jpg) (http://images4.hiboox.com/images/4808/444ced8d1ebb10031fc1d8b9f46b04b9.jpg)
In vergelijking met de Minitrix "BB 8100", met hele mooie A.I.M.-Trains N'co stroomafnemers ... zou de Lecturama kap beter op schaal zijn?
(http://images4.hiboox.com/images/4808/51f411dab006cda4ebbd79d4680a7be8.jpg) (http://images4.hiboox.com/images/4808/51f411dab006cda4ebbd79d4680a7be8.jpg)
Groet,
Jeroen
-
Hallo hallo,
Daar is ik.... ;D
Waarom ik niet weet, of die Lek*-modellen om te bouwen zijn?
Ik heb er welgeteld één model van, de 1600. Voor zo'n klein lokje vind ik hem vrij zwaar.
Ik rijd geen spoor N, dus heb ook niet de behoefte om hem rijdend te maken.
Wel heb ik geprobeerd één panto op te zetten. Nou, de 2e laat ik maar gewoon gestreken zitten, want anders breekt die óók af.... :( De panto's van het model zijn gevormd uit één stuk en zo soepel als eh.... hard plastic. ;D
@ Robert:
De NS 1100 is in model eerder op de markt gebracht dan de BB300 en BB8100.
Beide de BB's zijn de voorlopers van de NS 1100 bij de SNCF. De BB 8100 was toegelaten voor 105 km/h. De NS wilde machines hebben voor 130 km/h en heeft de draaistel-oplegging laten aanpassen, zoals die is gebruikt bij de CC 7100, waardoor de 1100-en sneller mochten rijden.
Bron: De beide boeken van Uquilair over de series BB300 SNCF en 1100 NS van de heer Doolaard. Blijkens de advertentie in RM 265 is het boek over de 1100 bij de uitgever uitverkocht!
Wat de pantografen betreft:
Met Jophispoor ben in druk in de weer, om een aantal panto's te verfraaien/verbeteren, zowel in N als H0. Daardoor weet ik vrij behoorlijk wat er in huis is.
Zo, is de brand van nieuwsgierigheid nu geblust? ;D
Groeten, Ruurd
-
Zo, is de brand van nieuwsgierigheid nu geblust? ;D
Ja ja. Hij is geblust. Maar nu borrelt de nieuwsgierigheid op voor de post ;D Ik hoop dat ie snel komt. Ik kan niet wachten!
Gr Wilmar
-
Ik heb de 1600 van Lek*
Hee Ruurd,
Hoe lang duurde het bij jouw om hem thuis te krijgen?
Hij is namelijk nu nog niet >:(
Ik heb wel een bevestiging gekregen dat de bestelling binnen was. Er is ook nog geen bedrag afgeschreven van de rekening. Ik had trouwens gekozen voor automatisch incasso.
Gr Wilmar
-
Weet ik niet meer, Wilmar.
Ik heb wel een hoop moeite moeten doen, om weer van het contract af te komen. Is gelukt, overigens.
Als je modellen mocht krijgen die niet wilt, dna geeft maar een seintje.
Misschien dat ik interesse in dat model heb.
Groet, Ruurd
-
Ik ben eigenlijk niet van plan de hele serie te sparen hoor.
Ik vindt alleen de NS 1100 leuk. Ik zag trouwens ook dat Startrain een model gaat uitbrengen van de 1300 in 1:160 (y) Nu maar hopen die die ook snel komt. Ik ben namelijk nog steeds opzoek naar NS modellen in N. Maar in ieder geval bedankt voor je snelle reactie.
Gr Wilmar
-
Ik zag trouwens ook dat Startrain een model gaat uitbrengen van de 1100 in 1:160 (y) Nu maar hopen die die ook snel
Ik denk dat je een 1300 bedoelt!
-
Ik denk dat je een 1300 bedoelt!
Inderdaad een kleine vergissing :-[
Het is trouwens ook geen Startrain maar Hobbytrain/Kato.
Weet jij of die al te bestellen is bij een modeltreinwinkel?
Misschien al een prijs bekend?
Bij MTE op de site kan ik nog niks vinden.
Gr Wilmar
-
@Wilmar
Hij is nog niet leverbaar, je kunt misschien het beste dit https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14884.msg307127.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14884.msg307127.html) draadje in de gaten houden.
-
Heren bedankt voor de info ik heb jophispoor een e-meeuw gestuurt over eenarmige panto's.
Kan ik hopelijk mijn oranje tgv mee gaan verfraaien.
Gr, irvin
-
Ik ben eigenlijk niet van plan de hele serie te sparen hoor.
Ik vindt alleen de NS 1300 leuk. Ik zag trouwens ook dat Startrain een model gaat uitbrengen van de 1100 in 1:160 (y) Nu maar hopen die die ook snel komt. Ik ben namelijk nog steeds opzoek naar NS modellen in N. Maar in ieder geval bedankt voor je snelle reactie.
Gr Wilmar
Ho, ho, ho,
Stop....
Kijk uit, dan moet je ongeveer de hele serie kopen en terug sturen wat je niet wilt. á raison van € 6,80 per retourzending !
Als je dat omrekent, is een nieuwe minitrix 1100 goedkoper.
Zo nodig krijg je vanmij een verklaring onder ede en de getuigenis van een notaris van wat mij gebeurd is...
Die man is een goede vriend van me en heeft gelukkig geholpen met annuleren van de hele hap.
Sterkte, Ruurd
-
Heren bedankt voor de info ik heb jophispoor een e-meeuw gestuurt over eenarmige panto's.
Kan ik hopelijk mijn oranje tgv mee gaan verfraaien.
Gr, irvin
Van Sommerfeldt is er eigenlijk geen goed model, noch wat onderstel betreft, noch wat sleper betreft.
Houd dat goed in de gaten...
Groeten, Ruurd
-
Hey ruurd,
Oke daar ga ik mijn tgv waarschijnlijk niet mee verfraaien dan....
Of bedoel je met geen goed model dat de eenarmige uitvoering van sommerfeldt niet op de tgv hoort/past wat uitvoering betreft?
Er zijn nog meer opties neem ik aan wat merken betreft die panto's in n maken?
Ik heb al wel een keer zitten zoeken bij kato zelf naar de originele panto's maar ik kreeg niets gevonden,
zo zou ik ook nog wel verlichting in de wagons willen hebben, daar kreeg ik ook al niets over gevonden, maar dat is nog altijd op te lossen met zelfbouw.
Met een paar ledjes kom je een eind ik frot die dingen overal in zitten er iig zat in mijn auto.
In de wagonnetjes zou me dan ook wel moeten lukken
En anders eens een importeur van kato mailen misschien dat die wat verheldering kan geven.
Gr, irvin
-
Het is idd. het model, dat Sommerfeldt hiet juist heeft.
Nou weet ik niet, welk voetsdtuk de panto van de TGV heeft, normaal is dat 3-punt.
Tja, dan doet zich de vraag voor, hoe precies jij het hebben wil.
Sommerfeldt levert alle eenbeen-panto's op Duitse basis: Vierpunt-steun, trekstang voor de bovenarm i.p.v. duwstang, verkeerde sleepstuk.
Ter vergelijing:
Fleischmann H0: Sprinter en plan-V zijn jaren lang met een soortgelijke panto geleverd en ik heb er niemand over horen klagen.
Roco 1600: Idem dito.
Terwijl het in H0 veel zichtbaarder is dan in N-grootte.
Het is maar welke keuze jij maakt.
Groet, Ruurd.
-
Het is trouwens ook geen Startrain maar Hobbytrain/Kato.
Het is wel Startrain. De modellen worden in opdracht van Startrain bij Kato geproduceerd ... Lemke/Hobbytrain is slechts de importeur van dit Startrain model voor Duitsland.
Groet,
Jeroen
-
Even een fotootje gemaakt.
Klikken voor de grote versie.
(http://img33.imageshack.us/img33/6903/p2706092232.th.jpg) (http://img33.imageshack.us/my.php?image=p2706092232.jpg)
4 punts dus, alleen staan er dus wel 2 panto's op een voet.
Ik weet niet of dat bij de sommerfeldt panto's ook is?
En nee zo precies hoef ik het niet te hebben, als het er maar heel uit ziet, je moet toch al een kenner hebben om te zien dat het niet origineel is.
Gr, irvin
-
Tja, er zijn kenners, die in H0 op wagons en rijtuigen de verschillende nummers kunnen onderscheiden. (y) ;D
Ik reken mijzelf daar niet toe, alhoewel ik als haan niet erg kippig ben, maar goed... deze kenners zijn er.
De So*-panto's zijn nogal anders en staan op vierkante (dus niet op rechthoekige !!) vierpunts steunen.
De So*-panto's worden per paar verkocht, dus je kúnt een steun verprutsen, als je een andere gaat samenstellen.
Voor een juiste afbeelding kijk je het beste even op www.sommerfeldt.de.
Eh ... enige logica in de nummering van panto's heet So* niet ( :( >:( :'( ) , dus het is effe zoeken.
Succes,
Ruurd
-
Respect voor de mensen die zoveel passie voor een hobby hebben maar aan mij is dat niet besteedt.
Het liefst natuurlijk wel zo origineel mogelijk, maar ja dat is niet altijd even makkelijk te realiseren.
Zo te zien wordt het met de sommerfeldt panto's idd van 2 een maken, aangezien ze zover ik kan zien geen 2 enkele panto's op een voet hebben staan.
Eerst maar even kijken of er origineel iets te krijgen is, of van een andere producent.
Het heeft geen haast dus lekker op het gemakje zoeken.
Gr, irvin
-
Ho, ho, ho,
Stop....
Kijk uit, dan moet je ongeveer de hele serie kopen en terug sturen wat je niet wilt. á raison van € 6,80 per retourzending !
JA, stuur mij de unieke Miniatuur Locomotieven collectie. Ik ontvang zonder verdere koopverplichting het introductiepakket met daarin de NS 1100 B'B' voor slechts € 3,88. Vergelijkbare winkelwaarde € 27,95. Mijn voordeel is ruim € 24,-.
Dus,
Volgens mij als ik de lok heb ontvangen en dan ze opbel/e-mail en zeg dat ik de rest niet wil. Dan is het volgens mij ook goed. Of zit ik er nu naast?
Gr Wilmar
-
Als jij de gesprekskosten op je wil nemen... Ok...
Als jij het e-mailadres weet... alweer Ok
Maar...
Wij hebben bij iedere retourzending een opzeggingsbrief gedaan met ondertekening door de jurist.
En nog heeft het maanden geduurd...
Vooral die automatische incasso, daar weten ze wel mee om te gaan...
En dan krijg je ook nog de gratis spam van Remco Damhuizer, die zonder spamfilter absoluut niet te stoppen is... >:( >:(
Sorry knul, :(
Dit gun ik je niet en anderen ook niet.. :( :(
Sterkte,
Ruurd
-
Als jij de gesprekskosten op je wil nemen... Ok...
Als jij het e-mailadres weet... alweer Ok
Maar...
Wij hebben bij iedere retourzending een opzeggingsbrief gedaan met ondertekening door de jurist.
En nog heeft het maanden geduurd...
Vooral die automatische incasso, daar weten ze wel mee om te gaan...
En dan krijg je ook nog de gratis spam van Remco Damhuizer, die zonder spamfilter absoluut niet te stoppen is... >:( >:(
Sorry knul, :(
Dit gun ik je niet en anderen ook niet.. :( :(
Sterkte,
Ruurd
Ik wil je niet op je tenen trappen maar :-[:
V. Hoe kan ik opzeggen of annuleren?
A. U kunt opzeggen door ons te e-mailen, schrijven, faxen of bellen. Indien u vergeten was om op te zeggen en u ontvangt een zending, dan kunt u deze alsnog binnen 14 dagen voldoende gefrankeerd terugsturen met de mededeling dat u wilt stoppen met verzamelen. U zult dan geen verdere zendingen meer ontvangen. Retouradres: Magazijn Lecturama, A.J. Romijnweg 6, 9672 AH Winschoten. Heeft u toch nog vragen? Onze medewerkers staan voor u klaar! U kunt ons telefonisch bereiken van 8.30 - 17.30 uur onder telefoonnummer 0900-20 22 661 (¤ 0,35 per minuut) of via www.lecturama.nl
En:
KLIK (http://www.lecturama.nl/landingpages/formulier/klachtnl.html)
Van het automatisch incasso heb ik inderdaad in de gaten zeg ik wacht al 14 dagen(!)
Ik denk dat ze ook wel geleerd hebben van het onklantvriendelijk gedrag tegen jou.
Gr Wilmar
-
Ach Wilmar, we hebben alles gerpobeerd, maar het hielp niet.
Ook die regeltjes van Lek* ken ik.
Maar al te goed...
Groeten, Ruurd
-
Ach Wilmar, we hebben alles geprobeerd, maar het hielp niet.
Ik zal dat ook maar alles proberen dan.
Ik hoop dat ze nu wel wat beter luisteren.
Ik wacht maar af tot ie binnen is (wat volgens de Algemene Voorwaarden nog 16 dagen kan duren :'()
Ik zal de gang van zaken hier in iedergeval mededelen. Het is nu als een leerzaam topic voor alle mensen die wat bij Lecturama willen kopen.
Gr Wilmar
-
Ik heb toen ik het model had ontvangen hem bekeken en teruggestuurd. Want het is een kennismakingspakket. Dus als je die niet binnen 14 dagen voldoende gefrankeerd terugstuurt dan ontvag je automatisch vervolgzendingen alla 30 euro>:(
Dit grapje heeft me 6,08 gekost en waarvoor...
Helemaal niks!
En het bleek achteraf alleen maar om een in NS kleuren gespoten SNCF BB 7200 te gaan.
Dus voor alle mensen die iets bij Lecturama gaan bestellen denk goed na en lees dit:
KLIK (http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=31927)
Ik heb nu wel gelukkig het 1100 model van Lecturama voor niet al te veel van Marktplaats weten te halen. Nu hem nog 'even' rijdend zien te krijgen. Dat komt wel in een andere draad.
Gr Wilmar