BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: piet keppel op 01 June 2009, 18:26:17
-
Beste beneluxspoorders,
Via mijn persoonlijke mail en al diverse keren persoonlijk ben ik benaderd over catalogusnummers van stalen D. Om het voor de lezers te verduidelijken hieronder een verduidelijking met een toelichting. Zodat je weet wat je besteld onder een nummer in de catalogus.
Beknopt overzicht stalen bagagewagens DIV D6061- 6100
Serie van veertig stalen bagagewagens gebouwd in 1932 D6061- D6100
Kenmerken:
• Gesloten kopwanden
• Pruisische draaistellen
• Alleen voor binnenlands verkeer
• Kleur: Olijfgroen voor de bak en aluminiumkleur voor het dak. Het onderstel is geheel zwart. Omstreeks 1938 zijn de daken van alle NS rijtuigen donkergrijs geworden. Na de oorlog werd de kleur van de bak standgroen.
1937
De rijtuigen met de hoogste zes nummers (D6095- 6100) worden verbouwd voor de internationale dienst (Zwitserland) en daarbij vernummerd tot D7601- D7605
Kenmerken:
• Harmonicabalgen aan beide kopwanden; de ophanging is aan de binnenzijde van de balgen. Kopdeuren, vaste overgangshekjes, overloopplaten
• Het aantal seinijzers werd uitgebreid om de in het buitenland geldende seinbeelden te kunnen voeren.
• Behoud Pruisische draaistellen
• Kleur: Olijfgroen voor de bak en donker grijs voor het dak. Het onderstel is geheel zwart. Na de oorlog werd de bak standgroen.
• Voorzien van stoomverwarming
Gedurende de tweede wereldoorlog werden twaalf bagagewagens vernield of als oorlogsbuit over de oostgrens gevoerd. De vernielde of vermiste wagens zijn in 1951 officieel uit het materiaalpark afgevoerd.
Om een aaneensluitende nummerreeks te verkrijgen werden de (binnenlandse) bagagewagens eerst in 1952 vernummerd (D6701- D6723) en in 1954 nog een keer (D6301- D6323).
In 1957- 1958 werden tien bagagewagens uit de serie D6301- D6323 ingrijpend verbouwd en geschikt gemaakt voor de internationale dienst (D7611- D7620).
Kenmerken:
• harmonicabalgen aan beide kopwanden; de ophanging is aan de buitenzijde van de balgen driepuntsophanging volgens het systeem 1954 (plan E) . Kopdeuren, vaste overgangshekjes, overloopplaten, vaste sluitseinen in de kopwanden.
• Kleur Berlijns blauw met zandgele biezen.
• Nieuwe draaistellen gebouwd door Beijnes (serie O, gelijk plan E draaistellen).
• RIC regiem
• Vijzelplaten met veerogen voor diensten in Denemarken (spoorveerponten). De rijtuigen uit de serie D6317- D6323 had deze voorziening reeds in 1949 gekregen
Twee bagagewagens werden in 1958 verbouwd voor het vervoer van eendagskuikens in de D108, Holland- Italië Expres. Dit werden de D7631 en de D7632.
Kenmerken:
• Extra ventilatieroosters onder in de deuren.
• Extra roterende ventilatoren op het dak
• Kleur Berlijns blauw met zandgele biezen.
• Nieuwe draaistellen gebouwd door Beijnes (serie O, gelijk plan E draaistellen).
• RIC regiem
De overgebleven tien bagagewagens werden in de periode 1960- 1962 verbouwd tot ongevallenwagens in de nummerreeks 157101 tot en met 157109.
Kenmerken:
• Geen harmonicabalgen op de kopeinden
• De oorspronkelijke Pruisische draaistellen worden vervangen door gewijzigde draaistellen van buiten dienst gestelde treinstellen
• Onder de wagenbak kwamen tussen de draaistellen gereedschapskisten
• Kleur: goederenwagenbruin met op de onderzijde en brede rode band, alles onder het niveau van de vloer werd zwart geschilderd (draaistellen en gereedschapsbakken)
• Op de kopeinde zonder conducteursafdeling werden twee gele hulphijskranen aangebracht
• Bij de draaistellen aan iedere zijde een stuk spoorstaaf in de gele kleur t.b.v. hersporingswerkzaamheden
• Aan de bovenzijde van iedere deur werd een extra raam gemaakt
Algemeen:
In 1969 werden alle rijtuigen voorzien van computernummers. Hierbij werden ook de positie van de diverse opschriften die voordien op de stelbalk waren aangebracht verplaatst naar middenonder van de wagenbak.
De laatste bagagewagens zijn in de laatste jaren van hun bestaan nog voorzien geweest van doorgaande luchtleidingen op het dak om mee te kunnen rijden in de treinen van Den Haag naar Keulen in combinatie met de toen gloednieuwe ICR rijtuigen.
Variantenvoorstel
Nr Nummer Tijdperk Kleur bak Kleurdak draaistel Uitvoering kopwand Cat.nr
1 D6061-6100 2 olijfgroen Aluminium Pruisisch Gesloten 44144
2 D7601-7605 2 olijfgroen Aluminium Pruisisch Oude vouwbalg 44145
3 D6061-6094 2 olijfgroen Donkergrijs Pruisisch Gesloten 44146
4 D7601-7605 2 olijfgroen Donkergrijs Pruisisch Oude vouwbalg 44147
5 D6061-6094 3 standgroen Grijs Pruisisch Gesloten 44148
6 D6701-6723 3 standgroen Grijs Pruisisch Gesloten 44149
7 D6301-6323 3 standgroen Grijs Pruisisch Gesloten 44150
8 D7601-7605 3 standgroen Grijs Pruisisch Oude vouwbalg 44151
9 D7611-7620 3 berlijnsblauw Grijs O-draaistel Nieuwe vouwbalg 44152
10 Computernr. 4 berlijnsblauw Grijs O-draaistel Nieuwe vouwbalg 44153
11 Computernr. 4 berlijnsblauw Grijs O-draaistel Nieuwe vouwbalg dakleiding 44154
-
(y) Doe mij maar 1x nummer 8 en 1x nummer 9, beide zonder sambal ;D
Het zou leuk zijn als een volgend project van LSModels de stalen coupérijtuigen serie C12c NS 6400 zou worden!
Tal van varianten mogelijk, en inzetbaar achter stoom en diesel:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland#5154663216155557874
Wim
-
De laatste bagagewagens zijn in de laatste jaren van hun bestaan nog voorzien geweest van doorgaande luchtleidingen op het dak om mee te kunnen rijden in de treinen van Den Haag naar Keulen in combinatie met de toen gloednieuwe ICR rijtuigen.
Weten we dat ook weer, ik vroeg mij al af waar die leiding voor was. Ik wil 3x 10.
-
Ik ga ook voor minimaal 1x 10
-
11 Computernr. 4 berlijnsblauw Grijs O-draaistel Nieuwe vouwbalg dakleiding 44154
Als voor het rijtuignummer 001 en/of 008 gekozen wordt is het model zonder aanpassingen te gebruiken als remrijtuig voor de slooptransporten vanuit Roosendaal (1982-1984).
-
De overgebleven tien bagagewagens werden in de periode 1960- 1962 verbouwd tot ongevallenwagens in de nummerreeks 157101 tot en met 157109.
Kenmerken:
• Geen harmonicabalgen op de kopeinden
• De oorspronkelijke Pruisische draaistellen worden vervangen door gewijzigde draaistellen van buiten dienst gestelde treinstellen
• Onder de wagenbak kwamen tussen de draaistellen gereedschapskisten
• Kleur: goederenwagenbruin met op de onderzijde en brede rode band, alles onder het niveau van de vloer werd zwart geschilderd (draaistellen en gereedschapsbakken)
• Op de kopeinde zonder conducteursafdeling werden twee gele hulphijskranen aangebracht
• Bij de draaistellen aan iedere zijde een stuk spoorstaaf in de gele kleur t.b.v. hersporingswerkzaamheden
• Aan de bovenzijde van iedere deur werd een extra raam gemaakt
Zijn (enkele van) deze ongevallenwagens ook nog omgeschilderd in geel, of waren dit andere wagens?
-
Dat waren de zelfde wagens Albert. De bekendste was de Zwolse ongevallenwagen met de naam "Dick".
-
Dan hoop ik tzt op een modelletje in die uitvoering. :)
-
Ik vraag wel weer aan iemand of ze zo goed is om met kleinspoor tranfers en verf te gaan werken...
-
Doe mij maar nr 1 en nr 4 (y) , aaaaaaahhhhh, eindelijk iets vooroorlogs & Nederlands, mmmmmm, jummie!
(zoekt in de Grote Doos naar ratelaars & rotjes om een klein voorbereidingsfeeschtje te vieren)
-
Beste Dank aan Piet voor de info (y)
Ik ga zeker voor 12 ongevallenwagen geel/grijs ;D
Groet
Bernd
-
interessante info, nr. 7, 8 & 9 staan bij mij op het 'verlang'lijstje
-
Nummer 11
dave
-
Beste Dank aan Piet voor de info (y)
Ik ga zeker voor 12 ongevallenwagen geel/grijs ;D
Ik zeg dat dat nummer 13 moet zijn ;D
(nummer 12 de bruine variant)
-
Dan mis ik nog variant 14; de PKP uitvoering als werkwagen.
En dan nog de uitvoering als PKP bagagerijtuig, variant 15 dus.
Ernst-Jan
-
Dan mis ik nog variant 14; de PKP uitvoering als werkwagen.
En dan nog de uitvoering als PKP bagagerijtuig, variant 15 dus.
Ernst-Jan
Voor wie even niet snapt wat daar anders aan is; alles én niets, ;D
(met dank aan Martijn Haman) ;
(http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/wkolinski_foto02_tn.jpg)
Dit is de werkwagen!
of het bagagerijtuig, maar het kan ook een depotwagen zijn.... ;)
-
Één en hetzelfde rijtuig Gert, eerst een bagagerijtuig, later werkwagen geweest.
Hier een foto van het interieur;
(http://i110.photobucket.com/albums/n115/Wagony_PKP/PKP/Fx61/IMG_6355.jpg?t=1243955216)
-
Dan mis ik nog variant 14; de PKP uitvoering als werkwagen.
En dan nog de uitvoering als PKP bagagerijtuig, variant 15 dus.
Ernst-Jan
beste Ernst-jan,
Heb jij meer gegevens van PKP versie?dan kan ik kijken of we met die versie rekening kunnen houden. Overigens wij hebben stalen D in ongevallenwagen al wel opgenomen, zodat we voor de toekomst die uitvoering eens kunnen uit brengen. Hier hebben we nog geen beslissing over genomen, maar je kan er maar beter rekening mee houden.
afz Piet
-
Beste Dank aan Piet voor de info (y)
Ik ga zeker voor 12 ongevallenwagen geel/grijs ;D
Groet
Bernd
Bernd
Ik krijg uit de beschrijvingen en de beelden van jouw baan nou niet de indruk, dat daar veel ongelukken gebeuren...
Of heb je de Thalys en een koploper rijden in Gouda? ;D
@ Piet: Is er al een prijs in gedachten?
Groeten Ruurd
-
Bernd
Ik krijg uit de beschrijvingen en de beelden van jouw baan nou niet de indruk, dat daar veel ongelukken gebeuren...
Of heb je de Thalys en een koploper rijden in Gouda? ;D
@ Piet: Is er al een prijs in gedachten?
Groeten Ruurd
beste ruud,
Zodra wij de tekeningen af hebben 1 deze dagen wordt de prijs bekend gemaakt. Het is nog enigzins afhankelijk van constructie en type mallen. Overigens ik zal op dit soort vragen nooit een antwoord geven omdat dit de verantwoordelijkheid is van daniel piron eigenaar van LS en ik daar wel invloed op heb maar hij de beslissing neemt.
met vriendelijke groet
Piet
-
Beste Piert,
Dank je voor de uitleg en informatie.
Groet, RuuRd
-
Momenteel speelt er onder Nederlandse, Duitse en Britse liefhebbers een flinke discussie over mijn favoriete internationale trein, de F191/192 Holland-Skandinaviën Express (Hoek v. Holland-Hamburg-Kopenhagen). Op de meeste foto's van deze trein is een grote Stalen D te zien in deze treinen. Met het LSModel op komst (en de internationale afzetmarkt van het model in het achterhoofd ;) ), ontstaat nu de vraag of de kleine Stalen D, de D IV dus, ook wel regelmatig, danwel incidenteel als vervanging van een grote D in deze 'Scandex' heeft gereden.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen, danwel een fotografisch bewijs leveren??
grtz,
Wim
-
Ik heb een boekwerk over de V200 met daarin en foto van de Scandex (D 231) in mei 1976 met daarin 2 kleine D's i.p.v. 1 grote. Ik kom verder vrijwel alleen foto's tegen van de Scandex met een grote 6-deurs D. Evenwel neem ik graag genoegen met de 4-deurs van LSM in mijn Scandex.
-
Momenteel speelt er onder Nederlandse, Duitse en Britse liefhebbers een flinke discussie over mijn favoriete internationale trein, de F191/192 Holland-Skandinaviën Express (Hoek v. Holland-Hamburg-Kopenhagen). Op de meeste foto's van deze trein is een grote Stalen D te zien in deze treinen. Met het LSModel op komst (en de internationale afzetmarkt van het model in het achterhoofd ;) ), ontstaat nu de vraag of de kleine Stalen D, de D IV dus, ook wel regelmatig, danwel incidenteel als vervanging van een grote D in deze 'Scandex' heeft gereden.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen, danwel een fotografisch bewijs leveren??
grtz,
Wim
beste wim,
Ik moest dit opzoeken in het wijk jurianse boek van stalen rijtuigen. Misschien heb je dat boekje ook. Het is een aanrader, hoewel je het op 2 de hands markt moet zoeken. Ik wist dat 4 deurs stalen D ook op scandinavien heb gereden. Hiervoor waren speciale voorzieningen aangebracht voor de veerponten en lantaarnijzers voor denemarken. dit was opgelijke wijze uitgevoerd als ovale stalen rijtuigen. De 7 rijtuigen die deze voorziening hebben gekregen zijn 6084, 6085, 6087 tm 6091). Wij willen trachten ook deze uitvoering uit te brengen. Wat betreft keuze van stalen D:
de 6 deurs stalen D is meer op deze lijn ingezet, omdat draaistellen voor veerpont geschikter waren voor veerpont. (De 4 deurs D hadden meer speling wat risico van losgaan tijdens de vaart groter maken) De denen hadden daarom een voorkeur voor 6 deurs stalen D. Dat neemt niet weg dat 4 deurs stalen D wel vanaf 1949 hierop is ingezet.
Ik heb zo niet een foto bij de hand, helaas.
Overigens wil ik nog eens wat publiceren over inzet stalen D in de toekomst. als het tekenwerk van de treinen rustiger is.
met vriendelijke groet
Piet