BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 06 November 2006, 14:34:20

Titel: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: djm008 op 06 November 2006, 14:34:20
Ik heb het idee dat Veolia en NS zich tegenoverelkaar als concurrenten gedragen en niet erop gericht zijn het reizigersgemak te vergroten.

Zo zijn de nieuwe aansluitingen in Maastricht (volgens de NS reisplanner) waardeloos. Veolia gaat nu 2x peer uur vanuit Maastricht naar Heerlen/Kerkrade rijden.

Echter de treinen vertrekken om 0.45 en 0.15. Je mist dan, bijvoorbeeld als je vanuit Sittard met de stopper komt, op 3 min de aansluiting in Maastricht. Wat resulteerd in een half uur wachten.

Ga je via Heerlen, dan blijft je reistijd hetzelfde. Kortom totaal geen vooruitgang qua reisduur!
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: stig op 06 November 2006, 14:42:43
Tsja, dit is toch echt wat we allemaal met mekaar gewild hebben... Stel je voor, de concessie in Noord-Brabant niet ingevuld, wat een bak zeg... Om te janken natuurlijk, maar het is ieder voor zich mensen, je hebt zelf de keuze, 22 november.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Jasper op 06 November 2006, 16:31:06
Natuurlijk zijn Veolia en NS concurrenten. Maar je moet je natuurlijk afvragen of dit nou echt expres gedan is of dat het toeval was. Je kunt immers niet alles op elkaar afstemmen.

Jasper
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Menno 1846 op 06 November 2006, 16:34:39
T valt allemaal onder Monopolisten en Politieke spelletjes & dwars liggerijtjes!!Ze kunnen mischien beter het zelfde gaan doen als wat Arriva hier heeft gedaan: Alle trein tijden op de NS afstemmen dan kan er (bijna) niks mis gaan. (houd dus in dat Arriva de tijden gewoon over nam)
Greetz:Menno
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Herman05 op 06 November 2006, 18:03:03
Tsja, ben het met Stig eens. 22 november, kan verschil uit maken wat je gaat stemmen en of we dit dus nog meer willen. (Andere takken etc.),...
Maar goed, blijft knudde want dit krijgen we alvast nooit meer teruggedraaid.  :(

Groeten,
Herman
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Jeroen1975 op 06 November 2006, 18:49:09
Eigenlijk is het concurrentie gebeuren toch alleen maar rond de aanbestedingen lijkt me. Als je toch eenmaal de buit binnen hebt lijkt mij dat je geen concurrentie meer hebt. Op dat traject waar ze rijden gaan is maar 1 maatschappij aktief. En als je alleen bent heb je geen concurrentie lijkt me.

Succes
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: djm008 op 06 November 2006, 19:23:07
Ik ben van mening dat Veolia zich had moeten aanpassen aan de NS en op die manier het gemak van de reiziger deed vergroten. Op die manier was het voor mensen uit niet intercity-station dorpen makkelijker om in dorpen als Valkenburg te komen.

Nu maakt het dus geen biet uit of je 2 treinen per uur laat rijden. Kortom BAGGER!
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Jasper op 06 November 2006, 22:32:36
Eigenlijk is het concurrentie gebeuren toch alleen maar rond de aanbestedingen lijkt me. Als je toch eenmaal de buit binnen hebt lijkt mij dat je geen concurrentie meer hebt. Op dat traject waar ze rijden gaan is maar 1 maatschappij aktief. En als je alleen bent heb je geen concurrentie lijkt me.
Maar Veolia pikt wel een lijn in die de NS anders had kunnen berijden.. dus dat lijkt mij wel duidelijk concurrentie... ;)
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Herman05 op 06 November 2006, 22:47:02
En het zal de NS een worst zijn of de Veolia daar winst of verlies op maakt. Als hun eigen lijnen maar goed rijden en winst maken. Dus er is direct wel merkbaar dat er indirecte concurentie is.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Dolf44 op 06 November 2006, 22:52:18
En zeker merkbaar.
Een fiks aantal NSR en Railion machinisten stappen over naar Veolia.

Groet, Dolf.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Alexander op 06 November 2006, 23:03:02
NSr heeft van aansluiten van treinen zonder concurrentie ook geen kaas gegeten. Sinds jaar en dag sluiten de intercities uit Eindhoven niet aan op de intercity naar Nijmegen, al is er met de kwartierdienst wel een verbetering ingekomen. En bijv als je uit Bels in roosendaal aankomt is de trein naar het oosten 2 minuten eerder vertrokken, of staat, van het perron af, voor een rood sein te wachten. Ook kan ik me nog herinderen dat een conducteur van NSR de aansnellende reizigers vanuit een open deur verteld dat de deuren niet meer opengaan.
Voorlopig heb ik meer ervaringen met arrogantie van NSR en een klein aantal personeelsleden, dan een slechte dienstverlening van Veolia.
Bovendien investeerd Veolia zwaar in nieuwe treinen, en NSR niet. Sterker nog het arrogante NSR heeft veel schroot en al jaren 2e en 3e hands opgekalifaterd
materieel erbij.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 07 November 2006, 07:26:39
Je drukt het wel heel negatief uit Alexander.
b.v. de ICK rijtuigen en Plan V zijn inderdaad het oudere materiaal.
Maar de V-IRM en de gerenoveerde sprinters kunnen echt in deze tijd mee hoor. Niks mis mee.
En de nieuwe sprinters zijn ook al besteld.
Maar dat het een logge organisatie is wat nog steeds werkt volgens het principe van de "ambtelijke molen" ondanks dat het al een aantal jaren een particulier bedrijf is ben ik met je eens.

Niet kunnen pinnen aan de kassa b.v.??  :-| Waar kom je dat nu nog tegen, Bij de meeste verenigingen zoals de SGB en de ZLSM kan je al pinnen.
Vorige week nog op station Heerlen geweest en daar hebben ze niet eens een WC? Dat is toch niet echt een plattelands perron dacht ik zo.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: sander1985 op 07 November 2006, 09:28:31

Al eens gedacht aan het materieelpark van NS-R gedacht, dat is vele male groterr dan dat van nieuwkomer veolia. Het vernieuwen moet dan wel gefasseerd gebeuren omdat je anders over 20 jaar weer met het probleem zit dat al het materieel tegelijkertijd in revisie moet of vervangen.

Sander
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: M.Schulte op 07 November 2006, 09:59:51
Bovendien investeerd Veolia zwaar in nieuwe treinen, en NSR niet.

Tja Veolia zal wel moeten anders moeten ze materieel van "NSR" huren. ::)

En dat NSR niet investeerd in nieuw materieel of het opknappen van materieel ben ik niet met je eens.

Mat '64 heeft zijn langste tijd gehad, de nieuwe "sprinters" zijn in aantocht.

Sprinters (SGM 3-wagens) zijn allemaal omgebouwd.
En voor de (SGM 2-wagens) loopt nog een onderzoek, er staan twee sprinter 2-en in Randers.

ICM word nu ook omgebouwd, het eerste stel is nu naar Wenen voor de klimaatkamer.

ICR is ook omgebouwd.

ICK is nog niet zo oud (opgeknapt) materieel.

DM90, DD-AR en DDM tja dat rijdt nog in zijn "oude" jasje.

VIRM ach ja ook net klaar en als de geruchten allemaal kloppen..............

Er is dus de afgelopen jaren wel degelijk behoorlijk geinvesteerd........
Dus al met al denk ik dat we geen slecht materieel hebben om in te zitten.
Maar goed dit is natuurlijk mijn idee een ander kan daar anders over denken........... ;)

Maar goed het is natuurlijk voor ons hobby-isten natuurlijk altijd leuk dat er weer ander materieel op de baan komt in Nederland. ::) :P

Groeten Marco
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: djm008 op 07 November 2006, 13:21:29
Nu nog een goeie op elkaar aansluitende dienstregeling ;)


Het valt mij sowieso zeer tegen dat Veolia nog niets aan doen is ter promoting. Op 10 december gaat de dienstregeling in...
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Gerke op 07 November 2006, 14:00:43
Tja...

Er gaan geruchten dat de  A-Mcn-en die van buitenaf binnen gehaald zijn massaal de cursus niet halen. Dan heb ik het dus over mensen die nog nooit op een trein gereden hebben,niet de NSR of Railion Mcn-en...
Dat schijnt een enorm probleem te zijn op dit moment.
Dat Mcn van in iedergeval NSR met hele mooie regelingen worden "overgehaald" is een ding wat zeker is. Zelfs Mcn-en uit Ehv, die ergens halverwege Ehv- Vl  wonen stappen over. Vooral die die uit de laatste lichting komen: 2001 en 2002. Die mannen zitten bij Veolia liefst 7 tot 9 jaar eerder aan hun topsalaris dan bij NS het geval is. Wel verliezen ze hun vrij vervoer en moeten ze 6% pensioenpremie gaan betalen. Daar staat wel weer een werkgarantie tot 2016 tegenover... Mwah, als ik die regeling zo voorgeschoteld kreeg wist ik het ook wel...

Grt,

Ger.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Jeroen1975 op 07 November 2006, 18:34:27
Maar Veolia pikt wel een lijn in die de NS anders had kunnen berijden.. dus dat lijkt mij wel duidelijk concurrentie... ;)

Hier ben ik het niet mee. Nu Veolia op die lijn rijd kan je nogsteeds niet kiezen met welke maatschappij je wil reizen. Op die lijnen heb je een andere monopoly bedrijf. Tussen Amsterdam CS en Haarlem had je wel concurrentie. Je kon kiezen tussen NS en Lovers Rail. Maar die is vakkundig weggepest.

Bij mij in Duiven heb je wel concurrentie. trein versus bus. Retour Duiven-Arnhem kost 3.40 euro. Dalurenkaartje met connexxion kost enkele reis 2 euro. Met de trein kom je alleen tot op station met de bus stop je waar dan ook in de stad (op de route). Hier kan je dus wel kiezen.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Herman05 op 07 November 2006, 18:58:22
Jeroen,
Dat laatste is een slecht voorbeeld van concurrentie omdat dat namelijk geen concurrentie is. De ene heeft een verbindende functie (trein) en wil je zo snel mogelijk van A naar B brengen. De ander (bus) heeft een ontsluitende functie, wat als doel heeft zoveel mogelijk mensen de kans te bieden om van A-Z naar B te kunnen.
Daar zit een wezelijkverschil tussen. Bovendien is de reistijd dusdanig verschillend dat het uberhaupt al geen concurrentie kan zijn.

En over machinisten die overgaan naar Veolia, kan ik kort zijn. Ik heb ook wel is gehoord dat er machinisten van andere bedrijven weer terug willen naar NS vanwege alle extratjes die je daar wel krijgt en bij andere niet. Dus de waarheid daarvan zal wel in het midden liggen dat veel NS medewerkers over willen.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Jeroen1975 op 07 November 2006, 19:16:17
Jeroen,
Dat laatste is een slecht voorbeeld van concurrentie omdat dat namelijk geen concurrentie is. De ene heeft een verbindende functie (trein) en wil je zo snel mogelijk van A naar B brengen. De ander (bus) heeft een ontsluitende functie, wat als doel heeft zoveel mogelijk mensen de kans te bieden om van A-Z naar B te kunnen.
Daar zit een wezelijkverschil tussen. Bovendien is de reistijd dusdanig verschillend dat het uberhaupt al geen concurrentie kan zijn.

Bij mijn voorbeeld gaat de bus van zelfde A naar de zelfde B als de trein(lijn 62). En op zo'n korte afstand is het verschil tussen verbinden en ontsluiten minimaal (vind ik)

Succes
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Herman05 op 07 November 2006, 19:18:48
Ik weet niet hoor maar 9292ov geeft een verschil van 15min aan op een reistijd met de trein van 10min.  ??? ??? ???
Dus weldegelijk ontsluitend en verbindend en alles wat ik hierboven neerzette.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: stig op 07 November 2006, 19:20:11
Tsja, wat die machinisten betreft, het blijft vissen in een beperkte vijver... Wie geeft zijn personeel nog een gedegen opleiding. Dat is bij elk bedrijf verleden tijd. Als ik naar mijn oudere collega's kijk, waar zij een 6 wekelijkse machinespecifieke cursus (geen spoorwegen) kregen moet ik het met 2 weken doen...
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Niels B op 07 November 2006, 19:28:34
er kloppen een paar dingen niet die gesteld worden. Allereerst gaat Veolia niet twee keer per uur van Mst naar Hrl rijden maar vier keer (beide richtingen is dus 8 diensten per uur) Dit betekent een verdubbeling van het aantal ritten en maximale wachttijd max een kwartier. Bovendien moet je je afvragen hoeveel reizigers gebruik maken van de overstap in Mst of Hrl. Het is namelijk sowieso een omweg en Veolia gaat een prima busdienst rijden tussen Sittard en het zuidelijk gedeelte.

En dat Veolia een concurrent van ns is lijkt me niet echt aan de orde voor wat betreft Limburg. Allereerst heeft NS aangegeven van de lijnen af te willen die Veolia gaat expoiteren en heeft de provincie (excuses, gouvernement) in al haar wijsheid besloten bus, trein en cvv in een keer aan te besteden. Niet echt iets waar NS op gaat inschrijven. Syntus (als afgeleide van de NS) heeft op het allerlaatste moment haar aanbieding niet ingediend op last van het moederbedrijf. Bleven er maar een paar aanbieders over.

Overigens heeft Veolia voor alle diensten inmiddels nieuw materieel (zowel bus als treinen) besteld, ambitieus voor een aanbesteding van 10 jaar.... Uiteindelijke ben je als reiziger zometeen volgens mij de dupe want dat moet in 10 jaar worden terugverdiend.

greetz, Niels
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Gerke op 07 November 2006, 19:29:19
En dan vervoer jij waarschijnlijk niet eens mensen van A naar B, maar je voorbeeld slaat wel de spijker helemaal op zijn kop.
Ik denk dat er op de Maaslijn over een jaar geklapt gaat worden als de trein weer eens veilig "geland"is op een station... ;)

Grt,

Ger.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Niels B op 07 November 2006, 19:43:17
Het is wel triest dat de reistijd van Mst naar die andere mooie stad, Nijmegen, 18 (achttien ja) minuten langer wordt... En dan te bedenken dat dat toen al de verbinding was waardoor ik mijn eerste auto kocht...
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: NS 1100 op 07 November 2006, 19:46:45
De verkorting van Maastricht is Mt, en niet Mst.  ;)

Mensen die in Bunde en Beek-Elsloo zullen ook wel eens naar Heerlen willen en mensen uit Hoensbroek, Nuth, Schinnen, Spaubeek wonen zullen vast ook wel eens naar Maastricht willen reizen. Denk vooral aan studenten en forensen. Dus ik denk dat wel degelijk mensen willen overstappen in Maastricht/Heerlen op de treinen naar Heerlen/Maastricht. Vanaf Geleen-Lutterade en Geleen-Oost is het natuurlijk het gemakkelijkste om via Sittard te reizen.

De reistijd Maastricht-Nijmegen wordt toch maar 4 minuten langer én er is nu 2x per uur een intercity tussen Roermond en Maasticht. Wat is nou het grote probleem dan? Ok, Nijmegen-Maastricht wordt langer, maar dat heeft niets met de aansluiting in Roermond te maken, die is prima.

Helaas moet station Eijsden dicht..... Misschien dat Veolia maar eens een paar Wadlopertjes kan inhuren, want de beloofde extra busverbindingen gaan hoogstwaarschijnlijk niet door... :-|

Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Niels B op 07 November 2006, 19:48:04
kan me niet voorstellen dat iemand van Bunde naar Heerlen wil.... ;D Ik zeg ook niet dat er niemand is, maar je moet je afvragen of daar je reizigers zitten... Dat van Eijsden staat natuurlijk los van Veolia, dat is de drang van  Gert Leers om op de TGV aangesloten te kunnen worden. En ook dat is een vraag van: waar bedien je de meeste reizigers mee...
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: NS 1100 op 07 November 2006, 19:52:55
Er zitten anders genoeg mensen uit Bunde bij me op de Hogeschool in Heerlen. Die pakken dan de stoptrein uit Bunde naar Maastricht en stappen daar over op de sneltrein naar Heerlen. Moeten ze wel een paar minuten wachten, maar is een betere aansluiting dan die op de stoptrein naar Heerlen
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Niels B op 07 November 2006, 19:55:13
fair enough..

Echter, de aansluiting is niet zo beroerd als geschetst, er gaan immer vier treinen per uur in dezelfde richting (anders uitstappen in Meerssen en vijf minuten fietsen.. ;))
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: djm008 op 07 November 2006, 20:20:04
Niels,


Raadpleeg jij maar eens de planner van de NS. Pak 12 dec. En kies bijvoorbeeld de reis: Susteren - Schin op Geul.


Je krijgt nu, in de nieuwe reisplanner, het advies om via Heerlen te reizen! En jawel hoor dat is langer dan de huidige route via Maastricht.

Ik weet niet waar jij de wijheid van 8 treinen vandaan haalt...
De NS routeplanner van na 10 dec geeft netjes aan dat er vanuit Maartricht naar Heerlen alleen om 0.15 en 0.45 uur wordt vertrokken.

Als jou theorie zou opgaan zou je om 00.00, 00.15, 00.30 en 00.45 uur kunnen vertrekken vanuit Maastricht naar Heerlen. Maar daarover kan ik nergens wat vinden. En zoals ik al zei; de NS reisplanner geeft ook anders aan.


Maar ik hou me aanbevolen om de uitleg van 8 treinen per uur te horen, want volgens met 4x per uur bedoeld. 2x naar Heerlen en 2x naar Maastricht.

Groeten,


Tinus.
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: NS 1100 op 07 November 2006, 20:34:34
Tinus, de sneltrein stopt niet in Schin op Geul, vandaar dat je die niet tegenkomt in je reisadvies.

Er rijdt 2x per uur een stopper uit Maastricht naar Heerlen en 2x per uur een sneltrein uit Maastricht naar Heerlen. En ook in omgekeerde richting, dus 4 x 2 = 8. ;)
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: djm008 op 07 November 2006, 20:36:37
Helemaal helder  Erwin, wel bagger dat het 2 sneltreinen zijn. Daar had gerust 1 van een stoptrein mogen zijn.  :P
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Peter Korsten op 07 November 2006, 22:39:11
Vorige week nog op station Heerlen geweest en daar hebben ze niet eens een WC? Dat is toch niet echt een plattelands perron dacht ik zo.

Nee, integendeel: het is een grote stad, ooit economisch erg belangrijk (het was het kloppende hart van de mijnindustrie) maar nu verloederd en met een fiks drugsprobleem - hard drugs, wel te verstaan. Heerlen scoort dan ook consequent in de laagste regionen als het beste station van Nederland wordt verkozen.

Ze hebben wel een WC, maar om begrijpelijke redenen staat die niet aangegeven en is die niet zomaar toegankelijk. Je moet de sleutel vragen aan het loket. Het voordeel is dat het toilet best wel schoon is. :)

- Peter
Titel: Re: Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Niels B op 08 November 2006, 20:39:43
Ik zie dat er al mensen zijn die hebben gereageerd. Ach het is altijd hetzelfde met nieuwe dienstregelingen. Voor het gros wordt het beter, alleen die hoor je dan niet. Tja vervelend als je in Schin op Geul woont. Voor de verbinding tussen Heerlen en Maastricht is het wel beter denk ik.
Titel: Re:Veolia en NS concurrenten?
Bericht door: Jos B. op 02 June 2009, 22:20:35
We zijn nu inmiddels 2,5 jaar verder.

En Veolia doet het prima, alleen hier en daar een schoonheidsfoutje in de busdienst.
maar we zijn er een heel stuk op vooruit gegaan in tegenstelling tot het Hermes tijdperk.

Jos.