BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rickjuhh op 06 May 2009, 14:58:12
-
Hallo,
ik wilde sinds vroeger altijd al machinist worden ;)
Maar ik doe VWO en eigenlijk word het door iedereen afgeraden om daaraan te beginnen omdat je zogenaamd weinig zou verdienen.
Nu kan ik op internet verder weinig vinden over werken bij de NS, wat er bijv. nog meer mogelijkheden zou zijn (NSM, NShispeed zulke dingen)
Zijn er mensen op dit forum die werken bij de ns?
-
Ik werk niet bij de NS, maar je zou je vraag ook Somda kunnen stellen en daar zijn ook mensen actief uit andere disciplines van de NS, bijvoorbeeld planning etc. Er bestaat dan een mogelijkheid om eens in de zoveel tijd mee te gaan als conducteur op de trein. Of dat ook in combinatie als mcn is, weet ik zo niet.
-
Mischien heb je hier wat aan:
http://www.werkenbijns.nl/cs/Satellite/wbns/nl/submenu/include/1211796155509/werken+bij+ns?p=1211796155381 (http://www.werkenbijns.nl/cs/Satellite/wbns/nl/submenu/include/1211796155509/werken+bij+ns?p=1211796155381)
Greetz:Menno
-
Ik werk ook niet bij NS maar bij ProRail.
Zelf zit ik als communicatiemedewerker (met MBO+-opleiding) in een vergelijkbare salarisschaal als die van een machinist.
Maarten
-
Kijk eens op de parkeerplaatsen bij de grote stations waar de NS medewerkers hun auto's parkeren. Dat zegt misschien iets. En verder is machinist zijn geen 9 tot 5 baantje, maar ook werken in ploegen en op zon en feestdagen. Staat dan wel een toeslag tegenover ( zal in de toekomst waarschijnlijk wel veel minder gaan worden ).
Maar geld is niet het belangrijkste, als je na een paar jaar met een goedbetaalde baan thuis overspannen thuis zit heb je niets meer.
Succes, Alexander
-
Hallo,
ik wilde sinds vroeger altijd al machinist worden ;)
Maar ik doe VWO en eigenlijk word het door iedereen afgeraden om daaraan te beginnen omdat je zogenaamd weinig zou verdienen.
Nu kan ik op internet verder weinig vinden over werken bij de NS, wat er bijv. nog meer mogelijkheden zou zijn (NSM, NShispeed zulke dingen)
Zijn er mensen op dit forum die werken bij de ns?
Hallo Rick.
Ik werk wel bij de NS, en ook nog als machinist. Mijn vraag is dan meteen, wat is weinig verdienen?
In het begin krijg je wat minder salaris omdat je het vak nog moet leren, maar er is wel een loopbaanpad wat ongeveer 9 jaar duurt. Dan zit je in de hoogste salarisgroep en daarin groei je dan verder tot aan de laatste trede (zo noemen we dat bij het spoor, salarisgroep 57, trede 21 (??) is de hoogste. Daar blijf je 5 jaar staan en dan krijg je een e-trede. Dat is dan het maximum)
Waarschijnlijk voor iemand die een volledige VWO diploma heeft een te laag salaris, maar wel een heel mooie beroep ;D
Daarnaast zijn er erg veel mogelijkheden binnen het spoor. Maar de meeste functies hebben weinig met het spoor te maken, want dat zijn bestuurfuncties.
De enige mogelijkheid is dat je extra informatie kan gaan geven als er een grote stremming is op het spoor. Maar geen combi-functies met een kantoorfunctie en hc/ mcn.
Wil je wat meer weten kan je mischien beter een pb sturen naar mij.
Groetjes,
Raymond.
-
Mischien heb je hier wat aan:
http://www.werkenbijns.nl/cs/Satellite/wbns/nl/submenu/include/1211796155509/werken+bij+ns?p=1211796155381 (http://www.werkenbijns.nl/cs/Satellite/wbns/nl/submenu/include/1211796155509/werken+bij+ns?p=1211796155381)
Greetz:Menno
Nou ik niet het is volgens mij een veelte rooskleurig filmpje :-\
Denk je nu echt dat je de afrit afgaat en dan zo op de trein stapt ???
Sommige plaatsen hebben nu nog niet eens een station.
Gr Wilmar
-
Over het algemeen ligt het salaris bij de goederenvervoerders een stukje hoger als bij NS reizigers. Ook bij een goederenvervoer is er meer afwisseling,meer rangeren,dan weer een treintje rijden,dan weer een trein controlleren,enz..........
-
Ik werk sinds 1 November als machinist bij ACTS.
Ben 17 jaar kok geweest en vond het tijd om wat anders te gaan doen.
Had ik het maar 15 jaar eerder gedaan.
Groetjes Chris
-
had je daarvoor al iets van een opleiding gevolgd? of heb je die daar gekregen?
-
Ik werk zelf als hoofdmonteur en ATB bij Nedtrain bijna 29 jaar, en ik denk dat je zelf in het bedrijf genoeg variatie kan vinden, ik denk ook dat jij zou moeten nadenken over bijvoorbeeld materieel beheer of zo met VWO, net als modelspoor alleen doe je het dan met echte treinen.
-
DAg Johan.
Na een lange sollicitatie procedure en medische en Psychologische keuring { verplicht }
werd mijn opleiding voledig betaald door ACTS.
Zowel de opleiding Machinist VB alsmede de cursus Wagenmeester.
Van mijn hobby mijn beroep gemaakt. (y)
Wie heeft er nu zo'n mooi kantoor? ;D
groetjes Chris
-
Dus je bent OF machinist bij NS OF bij een goederenvervoerder?
Bedankt allemaal voor jullie reacties ;)
-
Of in mijn geval medewerker Service en Veiligheid, sinds 1 april van dit jaar.
Verder zijn er meer verschillende functies als bijv. Hoofdconducteur, conducteur enz. kortom alle servicegerichte functies kun je bij NSR vinden.
Grt, Ronald.
-
Dus je bent OF machinist bij NS OF bij een goederenvervoerder?
Bedankt allemaal voor jullie reacties ;)
Of bij een andere particuliere reizigersvervoerder soals Syntus (achterhoek, gecombineerd met bus besturen) en Veolia.
Je kan er ook nog aan denken om bij een spoorbouwonderneming te gaan werken of bij een bedrijf als Eurailscout (meettreinen).
Bij dat laatste kan je, je machinistenwerk combineren met het werken als meetanalist (bijv. Ultrasoonmetingen)
Je rijdt dan door heel Nederland en ook in het buitenland zoals Duitsland
Er zijn een hoop functies bij het spoor. Op kantoor, of in de rijdende diensten.
Ook met VWO zijn er genoeg functies waar je terecht kan.
Het belangrijkste is wat JIJ leuk vind en wat JIJ wil, niet wat een ander van jou VERWACHT omdat je een bepaalde opleiding doet :)
Succes met je keuze!
-
Hallo allemaal,
Bij een sollicitatie door mij bij Nedtrain in Tilburg kwam naar voren dat men geen enthousiasteling wilde die treinen ook als hobby heeft.
Misschien dat mensen die spoor gerelateerde bronnen van inkomsten ( ook dat zijn banen :) ) hebben, kunnen aangeven of dat bij andere organisaties een probleem kan worden.
Groeten, Alexander
-
Dit klinkt als een fikse beschuldiging van Nedtrain in Tilburg. Kun je dit staven ?
Sander
-
Ook ik heb dit verhaal vaker gehoord en dan niet alleen bij NedTrain, maar ook binnen andere onderdelen van NS. Op zich klinkt het logisch, want wat men bedoeld met deze maatregel is dat het werk voorop moet staan en dan pas de hobby. En als er bijvoorbeeld bijzondere dingen onderweg zijn, men vermoed dat eerst de hobby komt en dan pas het werk.
-
2 functies die ik nog niet voorbij heb zie komen zijn Proces Leider Perron(PLP) en Knooppunt Controller(Knoco). Of je van buiten af in zo'n functie in kan stromen weet ik niet. Verder zit er opstelterreinen ook nog volk wat dingen regelt, welke functies je daar precies vind weet ik niet precies.
Belangrijk is in ieder geval dat je niet laat blijken dat het je hobby is, groetjes Michiel
-
Hallo allemaal,
Bij een sollicitatie door mij bij Nedtrain in Tilburg kwam naar voren dat men geen enthousiasteling wilde die treinen ook als hobby heeft.
Misschien dat mensen die spoor gerelateerde bronnen van inkomsten ( ook dat zijn banen :) ) hebben, kunnen aangeven of dat bij andere organisaties een probleem kan worden.
Groeten, Alexander
Ze zullen het nooit letterlijk zeggen maar vaak pakt het wel zo uit. Ik werk sinds 2001 ook bij de NS, van 2001 tot vorig jaar bij Nedtrain en daarna bij NSR. En heb ook meerdere malen om mij heen gezien dat er mensen met ene spoorhobby snel afgewimpeld worden of met heel veel moeite aan een stage plek kunnen komen.
-
Ik heb nooit bij sollicitaties er een geheim van gemaakt dat ik 'het spoor' als hobby heb. Ik ben ook nooit afgewezen daardoor (heb eerst bij NedTrain gewerkt, daarna bij Railverkeersleiding wat later ProRail is geworden. Het is zelfs zo dat ik regelmatig vragen van collega's krijg over spoorgerelateerde zaken die ik weet door m'n hobby.
Maar toch kan ik me voorstellen dat men liever geen hobbyisten aanneemt omdat die de hobby voor het werk kunnen laten gaan.
Maarten
-
Hallo,
Ik heb bijna 40 jaar bij de NS gewerkt wat nu Nedtrain heet en heb nog nooit in al die jaren gehoord
dat men geen hobby mag hebben wat betreft spoor gerelateerde zaken, het is logisch dat je het
werk voor je hobby moet laten gaan, dat is bij elk bedrijf zo volgens mij.
En ik ken heel veel spoormensen die ook als hobby modelspoor hebben.
Marc
-
Voor zover ik weet verdienen machinisten een inkomen dat niet zozeer laag is voor iemand met alleen een VWO-diploma. Het is meer dat je met een VWO-diploma toegang hebt tot opleidingen die wel uitzicht bieden op aanzienlijk hogere inkomens. Chef van NSR bijvoorbeeld. ;D
-
Heren,
Op de sollicatie pagina van Pro-rail staat het letterlijk dat ze mensen met een modelspoorhobby liever niet hebben.
Ik zal de exacte context even opsnorren en hier linken.
"Ja de modelspoorhobby is een linke boel, voor je het weet kan je niet eens meer aan een baan komen :-[ ;)"
Overigens hebben we ook nog NS poort die voor het vastgoed deel van de NS verantwoordelijk is. Of dat wat voor je is kan ik niet bepalen maar ik heb je er bij deze op gewezen ;)
m.v.g.
Mark
-
Pro-rail is van de overheid en niet van de NS.
Mvg, Marc
-
@ IPIO'er
Heb ik dat gesuggereerd?
@ all
Het vacature portaal is sinds mijn laatste bezoek (januari 2009) veranderd. Ik kan helaas, of misschien wel gelukkig niet meer vinden dat Pro-rail liever geen mensen heeft met een modelspoor achtergrond.
m.v.g.
Mark
-
Tja, de vraag of je je liefde voor het spoor tijdens een "spoorweg sollicitatie" wel of niet moet tonen, en zo ja in wat voor mate, blijft een moeilijke.... :-\
Ik heb zelf een paar jaar geleden stagegelopen bij NSR (op een regionale personeelsafdeling) en had me toen voorgenomen om er niets van door te laten schemeren. Echter ben ik daar te ver in doorgeschoten; door dat niet te laten zien liet ik ook een wezenlijk deel van mezelf niet zien. Mijn stage is mede daardoor negatief afgesloten met een rapportje van mijn NS-begeleiders waarin o.a. stond dat ik een te gering zelfbeeld had, weinig enthousiasme toonde en erg onzeker was. Ze gaven me het advies om er rustig over na te denken wat ik nou wel echt in mijn leven zou willen doen. En dat terwijl ik eigenlijk in vuur en vlam stond!
Ze denken nu vast dat ik NS(R) totaal on-interessant vindt.
Het zit me nu nog wel eens dwars; hoe zou het gegaan zijn als ik het wél had getoond...?!? :'(
De 2 jaar daarna ben ik nog wel een paar keer op sollicitatiegesprek geweest voor machinist bij NSR (andere standplaats) en Railion en voor treindienstleider bij ProRail, maar er niet meer doorheen gekomen. Heb toen wel (enigzins) door laten schemeren dat ik al van jongs af aan heel graag iets met treinen zou willen doen. Ik had het idee dat Railion daar het meest positief tegenover stond. Werd uiteindelijk aldaar niet aangenomen voor machinist (ik zou niet technisch genoeg zijn, te hoog opleidingsniveau en misschien qua persoonlijkheid niet stevig genoeg), maar er werd me na een goed gesprek wel voorgesteld om mee te solliciteren naar de functie van knooppuntcoördinator, ondanks dat ik geen ervaring of opleiding in die richting heb.
Maar goed, de vraag is wat je motivatie is en hoe je die brengt....
Vind ik erg moeilijk wanneer je je passie niet mag benoemen en beoefenen!
(Heb overigens wel genoeg verhalen gehoord op die NSR-personeelsafdeling over personeelsleden die in het verleden te enthousiast waren geweest en zichzelf zodoende in een lastig parket gemanoeuvreerd hadden.)
Bart
-
Pro-rail is van de overheid en niet van de NS.
Mvg, Marc
NS is ook van de overheid.
-
Ik vind dit een wat vreemde topic. De Topicnaam gaat over "soorten werk bij NS" maar de inhoud over het wel of niet als modelbouwer / treinhobbijist aan de slag kunnen bij NS / Prorail / Nedtrain. Dus ik doe daar dus ook maar aan mee.....
Iedereen welke ergens gaat solliciteren wordt aldaar, als het goed, is beoordeeld of hij / zij geschikt is voor de functie waar men voor komt. Dit is bij NS enz. natuurlijk ook zo. Echter als je wat "bezeten" bent van je hobbij, kan dit soms wat vreemd overkomen en dan als minpunt meespelen bij je beoordeling. Als je zo'n slechte beoordeling krijgt als "Bartje 81" alhier over zichzelf verteld, zal dat toch niet alleen liggen aan het feit dat je niets over je hobbij hebt verteld......... Of je moet nergens anders mee bezig zijn in je leven, maar dan is het dus een gebrek aan levenservaring en dat is nu juist iets wat je veel nodig hebt om te kunnen werken in vele functie's bij NS enz.
Min persoonlijke mening is dat juist erg veel hobbijisten werkzaam zijn bij NS enz. Alle museumclubs (incl NSM) in Nederland maken uitgebreid gebruik van de kennis van deze personen, en vele NS ers zijn ook zeer aktief binnen deze clubs. Zonder deze personen zou er denk ik geen museumorganisatie zijn !!! Maar ook bv Open dagen van NSR en Nedtrain worden door deze personen (mede-) georganiseerd.
Echter dit zijn wel mensen welke niet alleen railhobbij beoefenen, maar ook zeer goed weten waar de grens is tussen hobbij en werk.
Om bij een solicitatie de juiste indruk achter te laten, moet je stabiele persoonlijkheid zijn, welke de voor en nadelen van de fuctie goed kan overzien en voldoen aan de specifieke eisen van de functie.
Ik ken vele treinhobbijisten binnen NS enz. van "laag" tot "hoog", dus deze zijn ooit allemaal eens aangenomen, en vele daarvan werken al 30 jaar of langer in dezelfde functie naar alle tevredenheid van de werkgever :)
Pewiam
-
@ IPIO'er
Heb ik dat gesuggereerd?
Het vacature portaal is sinds mijn laatste bezoek (januari 2009) veranderd. Ik kan helaas, of misschien wel gelukkig niet meer vinden dat Pro-rail liever geen mensen heeft met een modelspoor achtergrond.
m.v.g.
Mark
Nee, dat heb je niet gesuggereerd. Maar de vraag was solliciteren bij NS zoals NSR en Nedtrain die schijnbaar toch een ander aannamen beleid hebben dan Prorail!
Je had ook eerder op die vacature portaal kunnen linken om het te verifiëren, dan had je ook geen reacties gekregen over Pro-rail.
[/quote]NS is ook van de overheid.
De overheid is groot aandeelhouder van de NS, maar NS is wel een BV die zich nu zelf moet bedruipen
en Prorail is een onderdeel van Rijkswaterstaat volgens mij.
Marc
-
ik dacht dat prorail ook maar een uitvoerder is, en eenzelfde status heeft als de NS :-X (correct me if wrong)
Binnen de overheid lijkt het beleid wel zo dat iemand geen werk is je hobby wil hebben. dit terwijl de hobbyisten vaak op een hoger niveau kunnen komen omdat ze alles willen weten.
-
De overheid is groot aandeelhouder van de NS, maar NS is wel een BV die zich nu zelf moet bedruipen
en Prorail is een onderdeel van Rijkswaterstaat volgens mij.
Prorail hoort zowiezo niet bij RWS, eerder bij min. V&W. RWS doet namelijk enkel wegen en water. Spoor hoort niet bij hun takenpaket.
Groeten,
Herman
-
Enne, wat heeft dit allemaal te maken met "werken bij NS...."
-
Nu graag weer terug naar het originele inhoud van dit topic: werken bij NS/Nedtrain, Prorail etc.
Ikzelf wilde vroeger ook machinist worden maar uiteindelijk dat ik een richting moest kiezen gekozen voor de richting Geo-Informatica ;D
mvg,
Matthijs
-
De overheid is groot aandeelhouder van de NS, maar NS is wel een BV die zich nu zelf moet bedruipen
en Prorail is een onderdeel van Rijkswaterstaat volgens mij.
Marc
De overheid is zelfs 100 procent aandeelhouder en daarmee eigenaar van de NS holding en alle bedrijven die daaronder vallen. De overheid heeft ervoor gekozen om afstand te bewaren en geen subsidies meer toe te staan in ieder geval zolang dat in overeenstemming met het beleid is. Nog niet zo lang geleden is er nog een directie door de minister naar huis gestuurd.
Met zichzelf bedruipen heeft dat in beginsel weinig te maken. Er zijn heel wat nutsbedrijven (geweest) die zichzelf bedruipen of winst ten behoeve van de schatkist maken. NS de laatste jaren ook.
Edit, sorry Mathijs.
Enigszins on topic. Prorail en NS zijn beide eigendom van de staat, maar de overheid bemoeit zich niet met het personeelsbeleid tenzij het de directie betreft. Allemaal VWO/gymnasium plus vermoed ik. ;D
-
Hallo
Als je bij NS wilt werken heb je een keuze uit vele soorten van werk, ik denk zelf dat er wel honderde banen zijn. De vraag is echter wat wil je zelf en zijn er vacatures.
Als je alleen al ziet hoeveel bedrijfsonderdelen er zijn, kun je na gaan hoe groot de keuze is.
En op dit forum zijn er mensen genoeg die bij NS werken, dus als je voor je zelf een keuze hebt wat je zou willen zijn er genoeg mensen die verdere informatie kunnen geven.
Groetjes Bart
-
Beste mensen,
Misschien even een wat minder op de toekomst gerichte vraag over werken bij de NS, maar heeft de NS ook vakantiewerk voor in de zomermaanden? Want nu had ik het er laatst zo over met mijn ma, en dit vond dat ik eigenlijk maar beter weer een baantje zou kunnen gaan zoeken voor in de vakantie... En toen ik dit zo las dacht ik "Wie weet is er iets mogelijk bij NS!?"
Tot november a.s. ben ik 16, dus ook de hele zomervakantie.
Momenteel ben ik bezig met een VWO-opleiding, nu klas 5, na de zomer klas 6.
Dus hoogste "voltooide" opleiding is helaas basisschool.
Zelf schat ik mijn kansen klein; ben ik te pessimistisch, of gewoon reëel? ;D
MVG, Robin
-
Bij NS zelf denk ik niet.
Dan kom je toch wel uit bij Servex, bij een stationskiosk ofzo. Daar vragen ze nog wel regelmatig mensen.
-
Hmm, jammer. Ik dacht meer aan iets bij de NS zelf. Maar ik bedenk me nu eigenlijk: er is hier alleen maar een spoorlijn, verder heeft de NS hier niks. En ja... Mijn beeld van 'in de buurt van treinen zijn' is natuurlijk niet echt reëel.
Want ik kan me niet voorstellen dat ze ongeschoolde mensen als Conducteur in willen zetten ;D
-
Maar goed, om on-topic te blijven: Wat lijken de lezers van Ben.spoor.net nu de leukste banen bij NS/ Prorail / Nedtrain en vooral waarom ? ?
-
Werken bij GCC onderdeel van Prorail en dan daar vooral werken met Geografische Informatie Systemen (GIS). En ja waarom?? Sluit zeer goed aan op de studie die ik op dit moment nog volg.
mvg,
Matthijs