BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: J.Gelderman op 06 May 2009, 11:25:17
-
hallo medespoorders.
ik heb mijn schaduwstation zover klaar dat ik nu de stopsectie kan aanleggen, maar weet niet hoe ik dat moet doen en hoe lang de sectie moeten worden .
heeft iemand een advies of een schema hoe moet
gr , Jan
-
Nee, niemand heeft daar een schema voor, dat moet jij proefondervindelijk vastleggen. Dit is mede afhankelijk van het systeem jij gebruikt en met welke software je werkt. Dus het toverwoord is een proefbaantje maken en kijken wat er allemaal gebeurd, en waar jij tevreden mee bent.
Mvg
Wim.
-
haalo Win.
Jammer maar helaas , dan moet ik inderdaad zelf wat gaan knutselen.
Jan
-
Hallo Jan,
Het zou handig zijn als je wat meer details geeft. zoals spoor, digitaal / analoog, systeem en evt een besturings programma.
Grtz Rob
-
Hallo Rob,
Ik rij fleischmann piccolo , plan is digitaal rijden en analoog schakelen.
Wil het schaduwstation schakelen via een tableau maar wel met leds zodat ik kan zien hoe de wissels staan.
En welk spoor bezet is. en hoe lang de raillengte moet zijn voor treinen van loc + 5 rijtuigen
gr Jan
-
jan
ik rijd ook fleischmann picolo en had eerst de stopsectie 1,5 keer de maximale locomotieflengte gemaakt waarbij ik rekening hield met de mogelijke aanschaf in de toekomst van een stoomlok met tender............dat leek voldoende totdat ik een digitale loc kocht die zo mooi lang uitrijdt........en die reed zo de stopsectie weer uit........dus 2x keer de maximale loclengte gaan aanhouden als stopsectie
inmiddels is de bouwfase van het schaduwstation voorbij en kan ik daar geen rails cq stopsecties meer gaan aanpassen..........en tja, net van het weekend een tweedelig dieselpassagierstreinstel gekocht met stroomafname op beide uiterste onderstellen (heb ik het nog geeneens over de uitloop).........ik zou dus minstens nu een stopsectie van 40-45 centimeter nodig hebben gehad
ik heb hiervan geleerd om bij eventuele toekomstige stopsecties 50 centimeter te handhaven omdat je nooit kan weten wat je er in de toekomst allemaal op laat rijden
je moet om de totale raillengte te bepalen er echtervan uitgaan, dat er locs zijn, die met weinig snelheid en weinig uitloop direct in de stopsectie tot stilstand komen, dus voor 5 rijtuigen moet je toch een 85 cm exclusief de stopsectie rekenen
heb zelf de viessmann bezetmelder via s88 op de intellibox zitten en laat de treinen weer doorrijden met schakelaars die je ook voor wissel gebruikt........even ingedrukt houden totdat je zeker weet dat de loc de stopsectie uit is
-
net van het weekend een tweedelig dieselpassagierstreinstel gekocht met stroomafname op beide uiterste onderstellen (heb ik het nog geeneens over de uitloop).........ik zou dus minstens nu een stopsectie van 40-45 centimeter nodig hebben gehad
Ik zie niet in waarom je voor een dieseltreinstel zo'n lange stopsectie nodig hebt. Het systeem reageert immers op de voorste stroomafnemende as. Ik rijd ook Fleischmann Piccolo en heb dat op mijn testbaan niet meegemaakt. Mijn dieseltreinstellen stoppen gewoon prima en rijden ook goed uit. Ik neem aan dat je met 1,5 keer de loclengte iets van 18 cm bedoelt? Dat lijkt me verder helemaal prima, al heb ik ook al mensen gezien die stopsecties hebben van 5,5 tot 11 cm en daar gaat het ook goed. Het is maar net hoe je alles instelt, maar 40-45 cm voor een stopsectie in N-spoor, dat is echt enorm groot. Mijn vraag is dan ook: met welke snelheid komen jouw locs in dit blok aanzetten?
Mvg,
Martin
-
Jan,
Ik rij fleischmann piccolo , plan is digitaal rijden en analoog schakelen.
Wil het schaduwstation schakelen via een tableau maar wel met leds zodat ik kan zien hoe de wissels staan.
En welk spoor bezet is. en hoe lang de raillengte moet zijn voor treinen van loc + 5 rijtuigen
Hoe stop je de trein? automatisch of handmatig. Gebruik je de denkende wissel optie van Piccolo?
M.i. als je digitaal rijdt met een schaal snelheid van ca 80 kmh en CV3 op 3 moet 10 cm ruim voldoenden zijn om te stoppen op de denkende wissel. Bezetmelding zal je moeten doen met een stroom detector. Als je reed contacten gebruikt worden die gereset bij een spannings onderbreking en dat wil je waarschijnlijk niet.
Wat doe je op het blok voor het bezette blok? daar zal je ook een beveiliging in moeten bouwen. Volgens mij moet je meer aan een Koploper o.i.d gaan denken.
Grtz Rob
-
Ik zie niet in waarom je voor een dieseltreinstel zo'n lange stopsectie nodig hebt. Het systeem reageert immers op de voorste stroomafnemende as.
de voorste stroomafnemende as geeft inderdaad de bezetmelding in de stopsectie, echter de achterste neemt dan nog gewoon stroom af (en geeft dus tractie) buiten de stopsectie, eer die laatste binnen de stopsectie is, is de voorste er al weer buiten en krijgt die stroom en dus tractie
Mijn vraag is dan ook: met welke snelheid komen jouw locs in dit blok aanzetten?
misschien heel overdreven, maar ik test alles op maximale snelheid (mogelijke ontsporingen, stopsecties etc)..........als het dan goed gaat, dan gaat het zeker ook goed bij de lagere snelheden, die normaal zijn
-
Aangezien de vraag in de digitale vraagbaak staat, neem ik aan dat er een decoder in de lok zit, dus zodra de voorste wielen de stopsectie raken, zal de decoder de opdracht krijgen om te stoppen, en of zijn wielen dan buiten of binnen de stopsectie zijn doet er niet toe, want ook de stopsectie blijft onder volle baanspanning, die gaat echt niet langzaam uit bij een digitale baan.
Mvg
Wim.
-
@wim
als ik de schakeling/bedrading van mijn stopsectie bekijk (en dat is conform de bijsluiter van de viessmann bezetmelder) dan is weliswaar de spanning hetzelfde als buiten de stopsectie, echter door de hoge weerstand in de schakeling, gaat er maar net genoeg stroom doorheen om te kunnen detecteren dat er een loc in de stopsectie staat en bij lange na niet genoeg om te rijden (wel om lichtjes te laten brommen).............de stopsectie geeft m.i. dus geen commando aan de decoder om te stoppen, de loc krijgt eenvoudig weg geen genoeg stroom meer............bij een (te) lang dieseltreinstel, krijgt dan de voorste as geen (althans niet genoeg) stroom meer, maar de achterse krijgt gewoon nog de gewone volledige rijstroom en die laat de decoder en de trein nog gewoon rijden
als ik in jouw lezing moet meegaan (en die van hookies) dan komen de treinen bij mij in de testrit met zo'n grote snelheid aanzetten, dat de loc cq het treinstel weliswaar de opdracht krijgt om te stoppen maar gewoon finaal door de stopsectie glijdt en daarna gewoon weer na de stopsectie het sein krijgt om door te rijden
-
@wim
als ik de schakeling/bedrading van mijn stopsectie bekijk (en dat is conform de bijsluiter van de viessmann bezetmelder) dan is weliswaar de spanning hetzelfde als buiten de stopsectie, echter door de hoge weerstand in de schakeling, gaat er maar net genoeg stroom doorheen om te kunnen detecteren dat er een loc in de stopsectie staat en bij lange na niet genoeg om te rijden (wel om lichtjes te laten brommen).............de stopsectie geeft m.i. dus geen commando aan de decoder om te stoppen, de loc krijgt eenvoudig weg geen genoeg stroom meer............bij een (te) lang dieseltreinstel, krijgt dan de voorste as geen (althans niet genoeg) stroom meer, maar de achterse krijgt gewoon nog de gewone volledige rijstroom en die laat de decoder en de trein nog gewoon rijden
als ik in jouw lezing moet meegaan (en die van hookies) dan komen de treinen bij mij in de testrit met zo'n grote snelheid aanzetten, dat de loc cq het treinstel weliswaar de opdracht krijgt om te stoppen maar gewoon finaal door de stopsectie glijdt en daarna gewoon weer na de stopsectie het sein krijgt om door te rijden
@Jeepney, over welke Viessmann schakeling heb jij het in vredesnaam, als je het over de 5233 hebt, dan sla je de plank volledidig mis. En ga ik hier niet eens over in discussie met je.
Voor alternatieven voor de 5233 kijk je op mijn site. B.v. de s88sd16-n
Mvg
Wim.
-
dat wordt dan helaas einde discussie voor mij, want het is inderdaad de viessmann 5233
-
Jan, ik denk dat je jezelf in de problemen werkt door systemen te gaan mixen. Uit je verhaal concludeer ik dat je de stopsecties hard uitschakelt. Dat is iets wat je bij digitaal beter niet kunt doen. Dan krijg je inderdaad het effect dat de voorkant van de trein op een uitgeschakelde sectie staat, terwijl de achterkant nog vrolijk stroom afneemt.
Bij digitaal moet je de decoder opdracht geven om te stoppen, dan doet het er helemaal niet toe of er nog spanning op de baan staat.
Een alternatief is dat de trein zich meldt in de stopsectie, en dat je vervolgens niet alleen de stopsectie, maar ook het hele stuk spoor daarvoor uitschakelt.
Maar ook dat blijf ik een paardenmiddel vinden. Het sterke punt van digitaal is nou juist dat je de treinen via de decoder kunt laten stoppen, terwijl de spanning gewoon op de baan blijft staan. En daar moet je gebruik van maken.
Wat jij doet is digitaal rijden, maar analoog denken.
-
Klaas,
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar wat moet je als je de MM hebt en nog geen kaart om met bv. Koploper te kunnen rijden?
Die situatie heb ik nl.
Ik ga alles wel alvast voorbereiden (draden voor bezetmelders enzo..) maar voorlopig zal ik toch analoog moeten schakelen.
Dit gebeurdt met hetzelfde als wat Jan doet. Schakelingetje is volgens mij ook hier ergens vandaan gekomen.
Dus: lok komt bij meldpunt, led gaat branden en met schakelaar laat je de lok weer verder rijden.
Op zich geen probleem lijkt me.
Als er een betere en betaalbare oplossing is houdt ik me aanbevolden.. :)
(Rocomotion kan natuurlijk maar dat kost goud geld.....)
-
Dus: lok komt bij meldpunt, led gaat branden en met schakelaar laat je de lok weer verder rijden.
Op zich geen probleem lijkt me.
Als er een betere en betaalbare oplossing is houdt ik me aanbevolden.. :)
Die betaalbare oplossing heb ik al gegeven. Niet alleen de meldsectie, maar het hele blok waarin de trein zich bevindt afschakelen.
Een andere oplossing is op je MM vast de loc voorkiezen, en zodra het meldlampje gaat branden de regelaar op nul gooien.
En daarna schakel je gauw om naar de volgende loc die je aandacht nodig heeft. Of je zet er een tweede muis bij.
Het probleem blijft naar mijn mening het mixen van systemen. Op analoge wijze schakelen en digitaal rijden levert als resultaat dat je zelf wat harder moet werken om de treinenloop in de hand te houden.
-
Als er een betere en betaalbare oplossing is houdt ik me aanbevolden.. :)
(Rocomotion kan natuurlijk maar dat kost goud geld.....)
Ben het goedkopere alternatief vind je HIER (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14925.0.html)
Voor de bezet/terugmeld secties kun je alvast de daarvoor geeigende schakeling (printen) opnemen in je aanleg.
Zodra de interface weer beschikbaar is, is het een kwestie van inpluggen en rijden via Koploper of welk ander software programma dan ook.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Had even dit draadje niet gevolgt maar begrijp dat het nog een kwestie van even geduld is....
Kan ik alvast intekenen? ;) ;)
Zal dan nu inderdaad maar verder gaan met de echte bezetmelers en terugmelders....