BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Zaanstreekrail op 17 April 2009, 09:35:40
-
in RM 263 stond dat de DD-AR op revisie gaat en dat deze eind 2010 afgeleverd word, weet iemand hoe deze eruit gaat zien qwa kleur en inrichting? de DD-ARm word 6 delig. Welke traject word deze dan ingezet?
-
Ik schat de vla-vlip versie van Frederico niet ver van de toekomstige werkelijkheid, maar weten......doe ik het niet. Afwachten maar.
Ik heb wel het materieel nog maar eens uitgebreid gefotografeerd voordat je het weet zijn ze schaars....
-
Even uit mn hoofd wat ik er van gehoord heb:
Volgens mij was het de bedoeling dat het materieel de intercitydienst ingaat, dus ik verwacht geen vlaflip kleuren. Volgens mij worden het trouwens niet alleen 6 delige stellen, maar ook 4 delige. De 1700 blijven denk ik met 6 bakken rijden, de mddm motorwagens vormen met 3 rijtuigen de 4 delige stellen.
Sander
-
Ben dan wel hééél benieuwd waarmee NSR alle stoptreinreizigers gaat vervoeren die nu in DD-AR vervoerd worden.....
De SLT is een leuk ding, maar absoluut niet toereikend om in de spits 2 DD-AR stammen te vervangen......
Op de Enkhuizerlijn kunnen ze in ieder geval wel blijven rijden, aangezien die diensten tegenwoordig IC-diensten zijn geworden. Maar ik ben met name erg benieuwd hoe men dat op bijvoorbeeld de lijn Zwolle-Amersfoort-Utrecht C gaat doen
De tijd zal het leren.
Jeroen
-
Nogmaals gelezen en klopt dat 25 compostities van 4 en 25 composities van 6. Ik hoop op de IC kleuren, vlavlip kleuren vind ik niks, bij de SLT staat het wel, bij DD-AR zou het niet staan
-
ff scrollen (http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=3&t=11173&st=0&sk=t&sd=a&start=20)
Er staan wat schetsen. Ook stond er nog een plaatje met 'technische' tekeningen alleen deze is niet meer te zien.
artikel nedtrain (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.nedtrain.nl/public/DDAR_VO%25201e%2520klas%2520comp%2520beneden2.JPG&imgrefurl=http://www.nedtrain.nl/nl/260/nieuws/nieuws/nieuws-items/van-oude-stoptrein-tot-moderne-intercity.html&usg=__J4bupJnTQ1w4G1u8CP2hIKjNNRw=&h=1125&w=1500&sz=878&hl=nl&start=7&um=1&tbnid=4E-L1Ba2CHJ0XM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dnieuwe%2BDD-AR%26hl%3Dnl%26rls%3Dcom.microsoft:nl:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGIH_en%26sa%3DN%26um%3D1)
-
Voorlopig worden er 50 stammen gevormd. IC-mat.
25 4-tjes en 25 6-jes. Alle met mDDM.
Blijft over 29 Bvk's (even zoveel loccen) en een zooitje rijtuigen, waar nog geen beslissing over genomen is.
Speculaas aan: ICK en ICL verdwijnt in rap tempo samen met de loc 1800. Dit loc type is dan alleen nog nodig voor het rijden van de paar stammen DDM-1 (13?) Dit acht NSR niet wenselijk. (zie ICM-0 en SM'90)
De tussenrijtuigen DDM-1 worden tzt gelijk gemaakt aan DD-AR(m) om samen met het overgebleven DD-AR (zie boven) complete trek-duws tammen te vormen in combinatie met een 1700.
De serie 1800 is nu geheel overbodig en wordt zo mogelijk verkocht. De Bvk's van DDM-1 zullen kennis maken met de snijbrander.
Als alles aan het rijden is hebben we van de 80 1700 loc's er 29 met Bvk (DD-AR) en 32 met BDs (ICRm). Houdt over: 19 loc's voor overige diensten/reserve/in onderhoud. Speculaas uit.
mvg
Sander.
ps (ik ga maar eens solliciteren bij NS materieelbeheer. Wat mij betreft komt er snel een nieuwe locserie op het spoor met ICwaardige rijtuigen, anders hebben we dalijk geen "echte" treinen meer bij NSR)
-
(http://www.nedtrain.nl/public/DDAR_VO%201e%20klas%20comp%20beneden2.JPG)
-
vind het wel jammer dat de 1800 verdwijnen. Straks word het alleen maar treinstel
-
Qua schuine wanden lijkt dit meer VIRM... maar zal wel een 'artist impression' zijn..
Geen schuiframen meer? Dus airco?
Blijf het een krappe bende vinden qau zitcomfort al die dubbeldekkers. In de ochtendspits gaat er wat mij betreft nog niets boven plan V/T.
-
.......(ik ga maar eens solliciteren bij NS materieelbeheer. Wat mij betreft komt er snel een nieuwe locserie op het spoor met ICwaardige rijtuigen, anders hebben we dalijk geen "echte" treinen meer bij NSR).... Sander
Kijk met zo'n visie op het materieel bij NSR wordt het dus nooit wat voor jou als Materieelbeheerder............
Niet onaardig bedoelt hoor, maar materieelbeheer bij NSR gaat wat verder dan gehobbij !
Gr. pewiam
-
Dat van die dichte ramen klopt, het gemoderniseerde DD-AR matrieel wordt voorzien van airco. Momenteel word de mDDm die in brand heeft gestaan op de ijsselbrug weer opgebouwd en gelijk gebruikt als proefstel ;)
-
Kijk met zo'n visie op het materieel bij NSR wordt het dus nooit wat voor jou als Materieelbeheerder............
Niet onaardig bedoelt hoor, maar materieelbeheer bij NSR gaat wat verder dan gehobbij !
Gr. pewiam
NSR is qua materieelbeleid het spoor volledig bijster. Er zit al jarenlang geen consistentie meer in. Gevolg: er worden honderden miljoenen over de balk gegooid. Materieel dat nog jarenlang mee kan, gaat onnodig naar de sloop en de rest wordt onderworpen aan extreem kostbare verbouwingen. Zolang NS het monopolie op het hoofdrailnet heeft, kan het bedrijf zich deze verspilling permitteren.
Oh ja, mDDM is ontworpen om maximaal vier DD-AR rijtuigen te slepen, niet vijf... De koeling van de tractieinstallatie is vanaf het begin een kwetsbaar punt geweest, en toen hoefde mDDM maar drie rijtuigen te trek/duwen.
-
Materieel dat nog jarenlang mee kan, gaat onnodig naar de sloop en de rest wordt onderworpen aan extreem kostbare verbouwingen.
je bedoelt ICK, 1800?
-
Er wordt gezegd trouwens dat mDDM (motorbakken) de 4 delige stammen gaan vormen en 1700 6 rijtuigen te trekken/duwen krijgt
-
dat lijkt me meer logisch
Jos.
-
Er wordt gezegd trouwens dat mDDM (motorbakken) de 4 delige stammen gaan vormen en 1700 6 rijtuigen te trekken/duwen krijgt
Nee, of je houdt dan 25 mDDM over.
@mDDM: Geef eens een voorbeeld dan?
-
Er wordt gezegd trouwens dat mDDM (motorbakken) de 4 delige stammen gaan vormen en 1700 6 rijtuigen te trekken/duwen krijgt
Wat wordt het nu?
-
Afwachten. ;) En nu het nog kan plaatjes maken van DD-AR met loc.
-
Of 50 bestaande mDDM bakken renoveren en in de bestaande kleuren laten alleen een tintje donkere kleur verf...
Kijk maar naar de koplopers ICRs hebben uiteindelijk ook dezelfde (soort) kleurstelling gehouden.
een dubbeldekker met reclamebanen oogt gewoon als echt een stoptrein dat vinden veel mensen alleen de bleek kleur nu is niet zo mooi meer
En de DDM bakken renoveren en naar dezelfde kleuren maken als de DD-AR en 6 delige stammen laten rijden zo kan je 6 1800 loks weer terug in dienst halen.
En de overige rijtuigen aan de kant als reserve want een DDM wordt vaak mishandelt.
Een ICR/benelux stuurstand is afgeleid van een DDM kopbak veel vorm komt erin terug.
Een heel groot voordeel van een DDM(ar) is dat ze hele ruime balkons hebben en brede deuren echt idiaal als stoptrein waar ze voor gemaakt zijn.
En ja 1800 loks slopen/verkopen is zonde want zon 16/1800 lok kan aardig wat wagens trekken en deze loks zijn maar 27 jaar oud ofzo kan nog makkelijk 15 jaar mee gezien van de 1100 / 1200 / 1300 loks die mindere kwaliteit had en ook behoorlijk lang mee ging.
ps een DD-ar is nog vanaf 91 dat is nog niet eens zo oud renovatie is dan echt niet nodig lijkt me.
-
Ze hebben al heel wat kilometers afgelegd en dan heb je wel eens een revisiebeurt nodig. (y)
En over die loks er zit wel een generatie verschil tussen. Of je loks neemt uit de jaren 50 of dat ze uit de jaren 80 komen. In die tussen tijd zijn veel componenten beter geworden of de kwaliteit is vooruit gegaan. Die loks zijn dan ook weer heel anders in elkaar gezet. ;)
-
De SLT is een leuk ding, maar absoluut niet toereikend om in de spits 2 DD-AR stammen te vervangen......
De vervoerscapasiteit van SLT en DDAR is bijna het zelfde, dit word bereikt doordat SLT veel meer staanplaatsen heeft.
Verder loopt de discusie over dit materieel op somda (http://somda.nl/www/forum/5376/DDARm) al sinds augustus 2008, dus de meeste antwoorden vind je daar.
Groetjes Michiel
-
Ja, Staanplaatsen als je die meerekent ja.
Wordt het treinkaartje dan ook 70% goedkoper?
Ik zit toch liever in een trein ook al is de afstand maar 10-15 minuten.
Tussen de stink oksels geplet worden nee dankje.
-
Is het niet zo dat de mddm motorewagens een overkill hebben qua trekkracht??
en dat ze ook in zesdelige stellen makkelijk vooruit komen???
-
Volgensmij heeft mDDM geen overkill aan trekkracht, ik meen zelfs ooit gelezen te hebben dat ze in het begin moeite hadden de 1700+DDAR rijtijden te halen, er zal vast wel een machinist mee lezen die uit ervaring kan zeggen hoe die mDDM's het doen wat trekkracht betreft.
Als het spul in de IC diensten komt hoeven ze ook minder snel op te trekken want ze moeten VIRM rijtijden kunnen halen en dat spul komt toch een stuk langzamer op snelheid.
@Bas: Je kan er kort of lang over doen, maar je betaald al jaren in het openbaar vervoer om vervoerd te worden en niet voor een zitplaats. Staanplaatsen op korte trajecten tot 15min( grootste deel van de reizigers rijd toch niet langer mee) hoort er gewoon bij of je het nu leuk vind of niet ;).
Bij de staanplaatsen moet je uitgaan van 4 staanplaatsen per vierkante meter.
Dat ja graag een zitplaats hebt dat kan, maar begrijp persoonlijk heel goed dat vervoerders dit soort keuzes maken.
Groetjes Michiel
-
Uit ervaring (mcn nsr) kan ik vertellen dat een mDDm best wel wat trekkracht heeft maar zoals hier al gezegd niet zoveel als een 1700. toch twijfel ik er geen moment over dat een mDDm makkelijk 5 bakken trekken kan, dit zal inderdaad wel ten koste gaan van de acceleratie maar in de intercitydienst zal het snel genoeg zijn denk ik.
-
Tractie mDDM is gebaseerd op volgende:
rijtijden van 10 bakken DD-AR (mDDM+4DDM)+(mDDM+4DDM) = rijtijden 10 bakken DD-IRM (IV+III+III) = rijtijden 10 bakken mat'64
-
Kijk met zo'n visie op het materieel bij NSR wordt het dus nooit wat voor jou als Materieelbeheerder............
Niet onaardig bedoelt hoor, maar materieelbeheer bij NSR gaat wat verder dan gehobbij !
Gr. pewiam
Niet onaardig opgevat..... :)
Bij mijn laatste opmerking had een: ;) niet misstaan....
Ik blijf echter bij mijn standpunt dat IC waardig materieel een uitstervende soort is bij NSR. Van mijn baas mocht ik het eigenlijk niet meer zeggen, maar ik vind de VIRM toch echt IC onwaardig: beroerd rijgedrag/-comfort en een (veel) te krap interieur. NSR is het eigenlijk wel met me eens. DD-IRM = DubbelDekker-InterRegioMaterieel waarbij InterRegioMaterieel een modern woord is voor sneltrein. Anders hadden ze het ding wel DD-ICM gemoemd toch..??
Houd je over ICR en ICM als echte InterCity waarbij het dan weer jammer is dat bij de revisie van het spul zo nodig een aantal extra zitplaatsen 2e klasse erin gepropt moesten worden. Het zij ze vergeven......
Ik zou graag zien dat de grote IC verbindingen (weer) met comfortabel enkeldeks materieel gereden worden. (800 Limburg-Alkmaar,1900 DenHaag-Venlo etc) Idd uit hobby oogpunt zeg ik: getrokken materieel.
Iemand inzicht in exploitatiekosten getrokken trein versus treinstel???? Ben daar wel heel benieuwd naar eigenlijk.
----------------------------------------------------
Nu ik het toch over DD-AR(m) heb om on-topic te blijven :P
Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten na de revisie, maar de huidige DD-AR is toch wel erg krapjes. Een rit van pak um beet 2,5 uur is niet echt je van het. Laten we hopen dat de dames en heren die daar over gaan er een mooie oplossing voor weten te verzinnen....
mvg
Sander.
-
Ik zou graag zien dat de grote IC verbindingen (weer) met comfortabel enkeldeks materieel gereden worden. (800 Limburg-Alkmaar,1900 DenHaag-Venlo etc) Idd uit hobby oogpunt zeg ik: getrokken materieel.
Mag het toch hopen van niet. Blijkbaar rijdt je zelf niet op het traject. 10-12 bakken VIRM tussen Eindhoven en Maastricht zit in de spits meer dan vol. Met enkeldeks materieel red je het echt niet meer qua capaciteit. Neem zelf daarom maar de spitstrein komend uit Schiphol naar het zuiden. Daar kan je tenminste nog een beetje fatsoenlijk een plaatsje vinden.
Iemand inzicht in exploitatiekosten getrokken trein versus treinstel???? Ben daar wel heel benieuwd naar eigenlijk.
Echte kosten weet ik niet. Qua omlooptijd ben je met een treinstel veel flexibeler en sneller.
Op je eindstation aankomen, "verse" machinist aan de andere zijde laten instappen en rijden met die hap. Heel wat sneller dan met een loc om moeten lopen, al is dat tegenwoordig minder aan de orde.
Ook qua capaciteit ben je met treinstellen flexibeler. Als er meer zitplaatsen nodig zijn koppel je een stel aan. In de rustige uren koppel je die af en staan die stil tot ze weer nodig zijn. Voordeel: minder slijtage dus minder onderhoud. Bij een getrokken trein (of trekduw) rijdt je met dezelfde capaciteit, of die nu nodig is of niet. Onnodige bakkilometers en meer onderhoud.
Gr.
Eric
-
Waarom niet net als in Zwitserland: Loc-ADv-Av-Av-Av-WRv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bvs Of: Loc-ADv-Av-WRBv-Bv-Bv-Bvs Bvs-Bv-Bv-WRBv-Av-ADv-Loc als IC, en dan een treinstel (Bs-B-WRA-A-BD-B-Bs) als type wat het rtaject nòg sneller aflegt (y). heb je meteen Restauratie/Bistro terug aan boord op de lange afstanden.
-
Eric,
Ik ben een zeer frequente gebruiker van de 800 serie (zie ook mijn onderschrift). De spitsdrukte zou je idd kunnen opvangen met dubbeldekmat, maar ook naast de huidige spits 3500-en (3526, 3528 en 3557, 3559) extra treinen inleggen is een optie. (3524, 3530 en 3555, 3561 oid) Het (huidige) materieel moet toch naar Maastricht voor onderhoud, dat kan dan net zo goed met reizigers aan boord.
Ik ben juist van menig dat je met rijtuigen flexibeler kunt zijn dan met treinstellen. Een trein met rijtuigen is volledig naar behoefte samen te stellen. Dat NSR dat in het geheel niet doet is een ander verhaal. Bij V-IRM kun je grof weg alleen verdubbelen of halveren.....
mvg
Sander.
-
JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL MIS !!!
DIT is 'm, en dit blijft 'm!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mDDM_RENOVATIE_test.jpg)
Dit is de frisheid dat het spoor zo hard nodig heeft,
groeten,
FREDERICO
-
Hoe mooi het ook zou zijn, ben bang dat het niet de realitijd is Frederico :( Maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat er niets zo veranderlijk is als het spoor, dus zeg nooit nooit ;D
-
Sander,
Oeps, je onderschrift had ik even gemist.
Dan weet je inderdaad wel hoe de bezetting op de 800 en 3500 is.
3500 serie mogen ze wat mij betreft wel vaker doortrekken naar Maastricht. Heb me daar al vaker over verbaasd dat je veel leeg materieel naar en van Maastricht ziet rijden. Kleine moeite om die gewoon in het (half)uur patroon in te leggen voor reizigersvervoer. Kleine moeite, groot plezier ;D
Blijft mijn punt dat rangeren met rijtuigen om de gewenste samenstelling te krijgen intensiever blijft. Omlooptechnisch zal het ook ingewikkelder zijn lijkt me. Wat je er aan het begin van de rit afrangeerd omdat de capaciteit niet nodig is kan je er aan het eind van de rit moeilijk weer bij zetten en is het maar de vraag of er dan iets beschikbaar is.
Maar volgens mij drijven we een beetje af van het onderwerp.
back on topic dan maar weer.
Gr.
Eric
-
:-[ ik vind die vlaflip-kleuren niet echt geweldig, doe mij maar die BAM,s!
Daar is het net of een paar lieve kinderen zich fijn mochten uitleven! ;D
-
Waarom niet net als in Zwitserland: Loc-ADv-Av-Av-Av-WRv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bvs Of: Loc-ADv-Av-WRBv-Bv-Bv-Bvs Bvs-Bv-Bv-WRBv-Av-ADv-Loc als IC, en dan een treinstel (Bs-B-WRA-A-BD-B-Bs) als type wat het rtaject nòg sneller aflegt (y). heb je meteen Restauratie/Bistro terug aan boord op de lange afstanden.
Deze volg ik niet helemaal , maar de NS wil in ieder geval de eerste en tweede klas zo verdeeld mogelijk over de trein en getrokken treinen van 14 bakken komen niet voor in normale dienst (al kan dat wel anders gedaan worden). Wat si trouwens het nut van een 14 delige dubbeldekker (naast de grote capaciteit)?
JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL MIS !!!
Voor de duidelijkheid: Dit wordt het dus niet, hoewel sommigen dat misschien wel zouden willen.
-
Het was maar een hersenspinsel :P, maar er rijden daar verrekte lange dubbeldekkers. 10-14 bakken zijn totaal geen uitzondering. ook heb je daar ICN-treinstellen, die gaan sneller door de bochten en verder zijn ze ongeveer 10% sneller dan andere treinen.
En Frederico, ik ben het met je eens, die wordt het!
-
Ik blijf echter bij mijn standpunt dat IC waardig materieel een uitstervende soort is bij NSR. Van mijn baas mocht ik het eigenlijk niet meer zeggen, maar ik vind de VIRM toch echt IC onwaardig: beroerd rijgedrag/-comfort en een (veel) te krap interieur. NSR is het eigenlijk wel met me eens. DD-IRM = DubbelDekker-InterRegioMaterieel waarbij InterRegioMaterieel een modern woord is voor sneltrein. Anders hadden ze het ding wel DD-ICM gemoemd toch..??
Houd je over ICR en ICM als echte InterCity waarbij het dan weer jammer is dat bij de revisie van het spul zo nodig een aantal extra zitplaatsen 2e klasse erin gepropt moesten worden. Het zij ze vergeven......
Ik zou graag zien dat de grote IC verbindingen (weer) met comfortabel enkeldeks materieel gereden worden. (800 Limburg-Alkmaar,1900 DenHaag-Venlo etc) Idd uit hobby oogpunt zeg ik: getrokken materieel.
Iemand inzicht in exploitatiekosten getrokken trein versus treinstel???? Ben daar wel heel benieuwd naar eigenlijk.
Inderdaad DD-IRM was nooit bedoeld als IC-materieel. Produktmanagement IC vond het aanvankelijk zelfs IC-onwaardig en wilde het niet in IC-verbindingen hebben!!!
Op een lange zware IC-verbinding als de vroegere 800/900 is getrokken exploitatie veruit het goedkoopst, dus inclusief wissellocs, rangeerlocs, rangeren, etc...
-
Op een lange zware IC-verbinding heb je een geheel ander probleem. Door de lange tijd tussen vertrek en aankomst rijden die treinen door diverse dagdelen. Bijvoorbeeld: vertrek in de avondspits en aankomst in de rustige vooravond. Je kan flexibel via rangeren de capaciteit aanpassen. Denk aan de verbindingen Rotterdam/Den Haag/Schiphol - Groningen/Leeuwarden. Door het koppelen, verlengen en verkorten zijn de stoptijden in Zwolle, Amersfoort en Utrecht extreem lang. Op die verbinding gaat veel tijd op de stations verloren. Tevens is het rangeren een vertragingsrisico. Of de capaciteit wordt niet aangepast en je rijdt de halve dag met een te lange trein maar de stoptijden in de stations kunnen kort blijven. Bij de oude verbinding Haarlem - Heerlen/Maastricht werd hiervoor gekozen.
Het is een keuze, of geld besparen, tijd verliezen, vertragingsrisico en rangeren, of de hele dag met treinen met een vaste lengte rijden. Kennelijk kiezen de Zwitsers voor het laatste.
-
dit artikel heb ik op het net gevonden
NedTrain is gestart met het moderniseren van het DDAR materieel. Het DDAR zal hierbij worden omgebouwd tot Intercity materieel. De eerste gemoderniseerde stam moet eind 2010 klaar zijn en in 2013 moet alles zijn gemoderniseerd. Met de ombouw naar Intercity zullen er nieuwe treinstammen worden gefomeerd van vier (25 stuks) en zes (25 stuks) bakken lang. Alle stammen zullen worden voorzien van een motorwagen. Of de resterende DDAR rijtuigen ook worden gemoderniseerd en in welke vorm is nog niet bekend.
-
Door het koppelen, verlengen en verkorten zijn de stoptijden in Zwolle, Amersfoort en Utrecht extreem lang. Op die verbinding gaat veel tijd op de stations verloren.
Klopt, een kwartier wachten in Zwolle, is voor de reizigers in de treinen van/naar Leeuwarden geen uitzondering. Deze komt als eerste aan (zowel uit Leeuwarden als uit Amersfoort), en moet altijd wachten op de aansluitende treinen. 't Is dat de baas het kaartje betaald, want vooral tussen Zwolle en Leeuwarden ben je in een kwartier al een behoorlijk eind op weg met de auto.
Andere kant is dat het ook de tijd van de baas is ;D, dus kijk ik altijd heerlijk om me heen op dat station, soms met fototoestel.
Gerard.
-
dit artikel heb ik op het net gevonden
NedTrain is gestart met het moderniseren van het DDAR materieel. Het DDAR zal hierbij worden omgebouwd tot Intercity materieel. De eerste gemoderniseerde stam moet eind 2010 klaar zijn en in 2013 moet alles zijn gemoderniseerd. Met de ombouw naar Intercity zullen er nieuwe treinstammen worden gefomeerd van vier (25 stuks) en zes (25 stuks) bakken lang. Alle stammen zullen worden voorzien van een motorwagen. Of de resterende DDAR rijtuigen ook worden gemoderniseerd en in welke vorm is nog niet bekend.
Ik neem aan dat je DDM bedoelt? DD-AR rijdt met 1700 en mddm. Als alle DD-AR stammen een motorwagen krijgen zou dat betekenen dat de 1700 DDM gaan doen...
-
als ik het goed begrijp en lees krijgt alle gemoderniseerd DD-ARm een motorwagen, kan betekenen dat de combinatie met loc's wel eens gaan verdwijnen. Wel jammer, zo verdwijnd de 1700 serie wel erg snel
-
De combinatie met de loc gaat idd verdwijnen. De 1700 verschuift naar diensten waar nu nog de 1800 in rijdt. De 1800 wordt dan ter zijde gesteld. Rond 20 april zijn er ongeveer 10 stuks buiten dienst gesteld uit de serie 1823-1837. De exacte nummers zijn te vinden op Somda.
-
Aanvullend daarop de 1700en kunnen niet met de DDM Bvk's overweg en anders om maar naast de 1700en hou je ook DD-AR Bvk's over. Er zullen bij de overige DDM bakken ook wel stuurstroomkabels aangepast moeten willen ze met 1700en en DD-AR Bvk's kunnen rijden en mogelijk nog enkele andere dingen. Verder is het afwachten wat er met DDM gaat gebeuren volgens mij is daar nog geen besluit overgenomen.
Groetjes Michiel
-
Volgens mij kun je beter stammetjes van 6jes en 4tjes maken. De DD-AR stammen vul je aan met 2x DDM en laat je rijden met een 1700. De 4tjes zet je een mDDM voor. Lijkt me raar om de hele DDM vloot aan de kant te gooien.
-
De DDM BvK's zullen waarschijnlijk niet gerenoveert worden.
Want dat zou betekenen dat je de complete stuurinrichting moet aanpassen aan de 1700 loc's
Ik denk dat dit te duur is.
Wat ik wel weet is dat de stammen van 4x DD-AR in combinatie met de 1700 loc's verlengt gaan worden naar 6 delig met DDM1 rijtuigen.
Jos.
-
Ik neem aan dat je DDM bedoelt? DD-AR rijdt met 1700 en mddm. Als alle DD-AR stammen een motorwagen krijgen zou dat betekenen dat de 1700 DDM gaan doen...
Nee, er staat DDAR en dat is ook goed zo.
@Jos: En hoe kom je daarbij, ik zou graag een bron zien. Zo niet, dan ga ik er vanuit dat het niet waar is.
Voor de rest nog maar eens wat de plannen zijn: 25 vierdelige stammen en 25 zesdelige stammen met de mDDM als trekkracht. Wat er gaat gebeuren met het overblijvende DDM en DDAR is nog niet bekend.
-
Staat als het goed is al op pagina 1 of 2 in dit draadje.
Jos.
-
Geef maar aan waar.
-
..mmmmm...
misschien doelt Jos op mijn bericht op pagina 1:
QUOTE:
Voorlopig worden er 50 stammen gevormd. IC-mat.
25 4-tjes en 25 6-jes. Allen met mDDM.
Blijft over 29 Bvk's (even zoveel loccen) en een zooitje rijtuigen, waar nog geen beslissing over genomen is.
Speculaas aan: ICK en ICL verdwijnt in rap tempo samen met de loc 1800. Dit loc type is dan alleen nog nodig voor het rijden van de paar stammen DDM-1 (13?) Dit acht NSR niet wenselijk. (zie ICM-0 en SM'90)
De tussenrijtuigen DDM-1 worden tzt gelijk gemaakt aan DD-AR(m) om samen met het overgebleven DD-AR (zie boven) complete trek-duws tammen te vormen in combinatie met een 1700.
De serie 1800 is nu geheel overbodig en wordt zo mogelijk verkocht. De Bvk's van DDM-1 zullen kennis maken met de snijbrander.
Als alles aan het rijden is hebben we van de 80 1700 loc's er 29 met Bvk (DD-AR) en 32 met BDs (ICRm). Houdt over: 19 loc's voor overige diensten/reserve/in onderhoud. Speculaas uit.
Voor de duidelijkheid heb ik een gedeelte van mijn tekst nu cursief en of vet weergegeven.. ;)
mvg
Sander.
-
Nog wat speculaas:
door de crisis stort het vervoer bij NS in, althans de groei gaat eruit. Bovendien kan NS minder goed lenen bij de banken. Tenslotte dreigt NS in 2015 bij het aflopen van de hoofdrailnetconcessie een deel van het stoptreinvervoer kwijt te raken aan de provincies.
Door het stagnerende of afnemende vervoer is er geen behoefte aan nieuw IC-materieel. Voor de aanschaf van nieuwe Sprinters is geen geld meer en door de aanbesteding van stoptreinen door de provincies heeft NS er ook minder nodig.
Gevolg: geen of minder aanschaf Sprinters en DD-AR blijft netjes stoptreinmaterieel. Om de rijtijden te verbeteren worden de stammen zelfs nog wat ingekort. De vrijkomende rijtuigen worden gerbuikt om DDM-1 (met 1600) te verlengen. Deze krijgen een IR-interieur en worden alleen ingezet de spitsen.
-
Tegen die tijd zal de crisis wel weer over zijn. ;)
-
Ik denk dat we nu momenteel wel het dieptepunt van die Crisis gehad hebben.
ik zie hier en daar al de eerste tekenen dat het al heel, heel, heel voorzichtig aan het aantrekken is.
Jos.
-
Allereerst: dit hoort toch gewoon in de Grootspoorvraagbaak?
Ten tweede: dit draadje bevat heel veel hersenspinsels, maar waarom lezen jullie niet gewoon wat er staat? DD-AR wordt gerenoveerd, daarbij verschijnen er vier- en zesdelige stammetjes met motorwagen. Daarna blijven er 29 tussenrijtuigen en 29 Bvk's over, en alle 1700'en die nu in de DD-AR dienst zitten. Dat is besloten (vorig jaar al), en dat wordt uitgevoerd.
Verder is het een publiek geheim dat NSR de 1800'en wil lozen, als straks ICL ook aan de kant staat dan zijn ze alleen nog nodig voor DDM-1. Er zijn dan met het restant DD-AR+DDM-1 twee opties: of de hele DDM-1 + restant DD-AR gaat aan de kant (=sloper), of er worden met de stuurstanden DD-AR, de 29 tussenrijtuigen DD-AR, de 61 (?) tussenrijtuigen DDM-1 en een aantal 1700'en nieuwe stammetjes gemaakt.
De resterende 1800'en zullen dus waarschijnlijk wel binnen een aantal jaar aan de kant gaan, en de toekomst van DDM-1 is nog enigszins ongewis. Maar dat de 1800'en (en dus de Bvk's) hun langste tijd hebben gehad, moge wel duidelijk zijn.
-
Wat ik niet snap is dat iedereen er vanuit gaat dat de DDM-1 stuurrijtuigen aan de kant gezet zullen worden ??? Momenteel zijn ze technisch anders dan de bvk´s van het huidige DD-AR matrieel. Maar bij een dergelijke verbouwing worden de rijtuigen toch geheel gestript tot een leeg casco en word het geheel opnieuw opgebouwd? Dan moet het toch mogelijk zijn om de DDM-1 stuurrijtuigen op dezelfde wijze weer op te bouwen? Of verschillen deze rijtuigen qua bak zo veel van de DD-AR bvk´s? ???
-
Qua casco verschillen DDM-1 en DD-AR niet zoveel. Alleen is het niet zo dat alles weggegooid wordt en je alleen maar een stalen geraamte overhoudt. De cabine wordt normaliter gereviseerd en wordt dus weer teruggeplaatst. Aangezien de DDM-1 technisch gelijk is aan een 1800 en een DD-AR aan een 1700, zitten daar wél wezenlijke verschillen.
Wil je van een DDM-1 stuurstand een DD-AR stuurstand maken, dan moet je dus echt bijna alles eruit slopen en compleet opnieuw beginnen. Dat wordt een wel heel dure grap. Maar goed, zeg nooit, nooit......
Jeroen
-
Als men inderdaad het zelfde matriaal reviseerd zou het inderdaad gelijk blijven aan de 1800. Maar als ik me niet vergis las ik eerder in dit zelfde topic dat er zelfs overwogen word om het huidige tractie stuur van de mDDm en bijbehorende bvk´s te vervangen door een knuppel. Dan zal het waarschijnlijk niet gelijk blijven aan die van de 1700, of ze moeten die ook aanpassen, amar daar ga ik niet van uit. Maar mocht dat kloppen dan heb je dus in feite complete stuurtafels die na revisie over gezet kunnen worden in de DDM-1 rijtuigen ;). Maar we zullen het zien, uit eigen ervaring weet ik dat het bij het spoor pas zeker is wanneer het daadwerkelijk ook gebeurd is ;D
-
Of je nu aan een wiel draait om tractie te geven of een knuppel heen en weer schuift, dat is nog maar een kleine aanpassing t.o.v. alle techniek die er verder in zit. Ik weet ook niet exact wat er nu technisch anders is aan het aansturen van een 1700 of een 1800, maar geloof me, dat los je niet alleen op door een tractiewiel te vervangen door een knuppel.
Tegenwoordig is de levensduur van materieel niet meer minimaal 30 jaar of langer. Dat hebben we ook gezien bi jde wadlopers, deze waren ook na ruim 25 jaar al uit dienst gegaan. SM'90 is helemaal een triest voorbeeld.
Het is een kosten-baten plaatje. En kennelijk is het duurder om de DDM-1 Bvk's om te bouwen tot DD-AR, dan ze te laten slopen en ander materieel te leasen.
Maar goed, de tijd zal het inderdaad leren. Als het echt zover is, ziet de wereld er ineens weer heel anders uit.
Jeroen
-
Het is nog veel simpeler, je wilt van de 1800'en af en je hebt meer dan genoeg DD-AR stuurstanden over (namelijk 29). Dan ga je toch niet moeilijk doen door DDM-1 stuurstanden om te bouwen??
Maar goed, het blijft een what-if-verhaal, want voorlopig rijdt DDM-1 nog in zijn huidige vorm.
-
Het is nu 2013 en het is duidelijk geworden dat de ddm gesloopt word, ik heb trouwens al de DDZ gezien :)
-
De eerste is al sinds maart in dienst. Gek dat je er een gezien hebt is dat dus niet.
-
@ daan
even een aanvulling sinds maart vorig jaar dus [2012]
en ik vindt em nog steeds niet mooi.
sorry,
Andreus
-
De eerste is al sinds maart in dienst. Gek dat je er een gezien hebt is dat dus niet.
Ik zag hem voor de eerste keer...