BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: mmhajvth op 06 April 2009, 19:22:16

Titel: De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 06 April 2009, 19:22:16
De schande van Antwerpen zoals het in de volksmond genoemd word is een Pre-metro tunnel stelsel van verscheidene kilometers.
Pre-metro hield in dat de tunnels ooit omgebouwd moesten kunnen worden naar volwaardige metro tunnels. Maar zover is het nooit gekomen.
Verreweg het grootste deel van het stelsel is namelijk na de bouw van het casco en tunnelbuizen nooit verder afgemaakt.
Antwerpenaren kijken dan ook met medelijden naar de Amsterdamse taferelen rond de Noord - Zuid lijn. 

Met een klik op het volgende plaatje kom je in een draadje op Skyscrapercity, waar 30 pagina’s aan informatie afbeeldingen en foto’s te vinden zijn over het Pre-metro netwerk.

(http://img250.imageshack.us/img250/7880/plannenpremetronetjun19fp5.jpg) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=570997)

Voor wat betreft de afbeelding kan gezegd worden dat de rode lijnen de tunnels vertegenwoordigen die momenteel (grotendeels) wel gebruikt worden.
En de groene lijnen staan voor de tunnels die nooit zijn afgemaakt.

De volgende foto laat een indruk zien van een nooit afgemaakte tunnel onder de Antwerpse binnenstad. Als je hierop klikt kom je op een site met nog veel meer van dergelijke foto’s

(http://img260.imageshack.us/img260/6923/metro6fl0.jpg) (http://picasaweb.google.com/Troske007/PremetroAntwerpen#)

Station Stuyvenberg, Willerbordus. Een desolate indruk bij uitstek is verkregen door 30 jaar onvoltooid achter te laten in de grond van de Antwerpse binnenstad.

Ook Wikipedia besteed de nodige aandacht aan de onvoltooide tunnels zoals in deze link te zien is. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro)

Maar wat in geen van deze media is opgenomen (op het moment dat ik dit schreef in ieder geval) is dat de Pre-metro tunnels na 30 jaar alsnog voltooit gaan worden! (Zo melde ook 1 vandaag op maandag avond 06-04-2009)
80 miljoen Euro is bij elkaar geveegd om het gehele netwerk alsnog operationeel te krijgen. En dat voor 2011.

Zo zie hier een bericht uit de Belgische media. (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/396238/2008/08/27/Antwerpse-premetrotunnel-na-30-jaar-eindelijk-gebruikt.dhtml)

Wie meer links heeft of meer nieuws of andersinds iets wil blaten over het Pre-metro stelsel. ... wees gul.

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Lvdwerf op 06 April 2009, 19:28:01
hmm boeiend, lekker desolaat. Iedergaval geen problemen met, zoals ze dat in mooi engels noemen, crowdmanagement.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Gert1 op 06 April 2009, 19:28:42
Dagblad Trouw heeft hier onlangs ook aandacht aan besteed in het kader van de Amsterdamse Noord-Zuid-ellende.
Overigens schijnt er elders in België nog zo'n ongebruikt Metro-stelsel te liggen. Als ik het goed heb onthouden in Charleroi.

En dat is dan naar goed Belgisch gebruik: voor elke kilometer weg in Vlaanderen ook een kilometer weg in Walonië (of het nu echt nodig is of niet).
Kennelijk hebben ze de ongebruikte kilometers metro-tunnel ook eerlijk verdeeld.   ;)

mvg,
Gert
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 April 2009, 19:31:30
Wow zeg, wat een ruimte. En vooral zo lekker veel rijlengte. Kunnen ze die tunnels niet in bruikleen geven aan modelspoorclubs? :)
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Marc tramt op 06 April 2009, 19:33:09
Volgens mij heb ik ook eens ergens gelezen dat de ongebruikte tunnels in Antwerpen gebruikt zijn als witlof of champignon kwekerij. Maar wellicht is dat een broodje aap verhaal?
Overigens heeft Amsterdam ook nog een ongebruikt metrostation in ruwbouw. Stond vorige week een foto van in de Volkskrant in het kader van een fotorapportage over onvoltooide werken (station Lelystad Zuid o.a.).
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Gert1 op 06 April 2009, 19:43:01
Kijk aan, mijn geheugen laat me niet in de steek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spookstation
Dus inderdaad Charleroi.

(Op die wikipedia-pagina ook een prachtig verhaal van expres langzaam rijdende West-Berlijnse metro's die reden door niet-functionele Oost-Berlijnse metro-stations!)

mvg,
Gert
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 06 April 2009, 19:49:57
Aan Gert,

Ik heb eens gezocht op “de schande van Charleroi”  ;D Maar zonder veel resultaat.  ;)
Wellicht iemand die eens een poging in het Frans kan wagen?
(Je was sneller met zoeken als ik met typen)  (y)

Aan Marc,

Van die champignon kwekerij zit wel een verhaal bij. De rest is onjuist/wilde verhalen werd gezegd in 1 vandaag.
Het verhaal van de champignon kwekerij is in het leven gekomen doordat de tegenstanders van het project destijds champignons uitdeelde in de stad als ludieke actie tegen de metrolijnen. met als idee dat de metro’s er nooit zouden moeten komen maar omdat al gestart was met de bouw en je de ruimte toch ergens voor moet gebruiken (anders is het wel erg zonde werd toen al gevonden) moest men het maar als champignon kwekerij inrichten. Niet dat dat er ooit van is gekomen, want de afgelopen 30 jaar heeft het gehele stelsel dat niet operationeel was hermetisch op slot gezeten.
Zelfs dakloze of graffiti spuiters kwamen er veelal niet in omdat de ingangen simpelweg waren dicht gemetseld.

Heb je trouwens ook een idee welk station in Amsterdam je bedoelt?
Op zich wel interessant.

Lelystad Zuid is inderdaad (op veel kleinere schaal) ook een desolate spoorweg aangelegenheid, uit de categorie ooit aan begonnen maar nooit af gemaakt.

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Marc tramt op 06 April 2009, 19:55:16
Station Weesperplein onder het wel voltooide station Weesperplein. Ooit bedoeld voor de oost-west metrolijn.
Dit alles in het kader van Grote Nutteloze Bouwwerken.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Sikje248 op 06 April 2009, 19:58:12
En dat is dan naar goed Belgisch gebruik: voor elke kilometer weg in Vlaanderen ook een kilometer weg in Walonië (of het nu echt nodig is of niet).
Kennelijk hebben ze de ongebruikte kilometers metro-tunnel ook eerlijk verdeeld.   ;)

Dit was volgens mij inderdaad de reden, de wet die grote investeringen moest verdelen over het franstalig en het nederlandstalig deel. Nadat besloten was dat antwerpen een metro zou krijgen, was charleroi de franse tegenhanger.
Zie hier de wafelijzerpolitiek http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek)

Zie hier verder op wikipedia voor charleroi http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_L%C3%A9ger_de_Charleroi (http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_L%C3%A9ger_de_Charleroi)
Kan het overzichtsplaatje zo snel niet vinden, maar ik dacht dat er maar 1 of 2 grote lijnen in gebruik zijn, verder ligt er veel nutteloos maar afgebouwd bij..
Foto's! http://diggelfjoer.swalker.nl/aband/abandcharl/ (http://diggelfjoer.swalker.nl/aband/abandcharl/)

en hier nog meer over nutteloze bouwwerken http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles (http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles)

Mvg. Laurens
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Floris Dilz op 06 April 2009, 20:02:07
bedankt Laurens, dat wilde ik net posten, scheelt me n hoop typwerk. Wat in charleroi wel gaaf is is dat overal in de omgeving nog al dan niet in gebruik zijnde electrische tramlijnen op het platteland liggen. En kom je daar toch in de buurt, ga dan ook even naar Anderlues om de oude cokesfabriek te bekijken. Had destijds een spooraansluiting waar nog wel wat van ligt dus dat geeft t weer een spoors excuus.  ;)
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Wilmar den Ouden op 06 April 2009, 20:05:22
Nooit geweten dat er zulke dingen bestonden.
Lijkt me best interessante foto's opleveren:
Zoiets als dit (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/SpookbrugVarsenare.jpg)

Gr Wilmar
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: henk op 06 April 2009, 20:10:00
Het graven is kennelijk goed gegaan.
In Amsterdam zouden ze willen dat ze al een metrotunnel hadden die ze een paar decennia zouden kunnen laten liggen.  ;D
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Marc tramt op 06 April 2009, 20:17:12
Het is uiteraard niet te hopen dat al dit fraais ooit nog eens in gebruik genomen gaat worden. Dat zou zonde zijn  ;D.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Moddemeijer op 06 April 2009, 20:24:46
Het verhaal van het station Weesperplein in Amsterdam is een verhaal op zich. Dat station is een (atoom?)schuilkelder. Verder ligt er een klein stukje kruisende tunnelbuis onder voor een in de toekomst te bouwen lijn. Je mag blij wezen als daar één metrowagon in past. Het is op zich niet verkeerd om voorzieningen voor de toekomst alvast te bouwen. Alleen in Antwerpen hebben ze dat wat overdreven.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Mo op 06 April 2009, 22:13:11
Toevallig vandaag bij Eén Vandaag ook een reportage gezien over dit onderwerp. Was wel aardig om te zien.

(http://img250.imageshack.us/img250/7880/plannenpremetronetjun19fp5.jpg) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=570997)

En voor wat dit plaatje betreft... Ik weet dat ze in België een legenda vaak ook wel een legende noemen, maar in dit geval lijkt de metro in Antwerpen wel zo ongeveer een echte legende! Over vele jaren wordt er nog steeds over gesproken, heeft er wellicht nog steeds geen metro gereden en weten de mensen van het hele bestaan van de tunnels helemaal niks meer af. Te zien in de reportage van Eén Vandaag was dat de metrotunnels voor sommige inwoners van Antwerpen nu al een legende zijn. Nooit van gehoord...

Maurice
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 06 April 2009, 22:29:45
Aan Moddemeijer,

In Antwerpen gaat het om ongeveer 10 kilometer aan tunnel. (En dan tel ik niet per buis maar per lijn) Das dan inderdaad best veel tegenover Weesperplein.    ;)

Aan Maurice,

1 vandaag was inderdaad de aanleiding voor mij om dit draadje te beginnen.   
Over een legende gesproken. Dat iedereen van alles vergeten lijkt te zijn is nu wellicht de kracht dat het alsnog word afgemaakt.
Want zelfs de critici waren reeds vergeten hoeveel het allemaal gekost heeft. En dat was één van de belangrijkste tegens.
nu met een nieuwe 80 miljoen Euro kan het geheel worden voltooit.

En dat brengt me bij het wafelijzer principe want als dit onder spoorweg aangelegenheden valt betekent dat Wallonië ook nog 53.3 miljoen krijgt om iets met spoorwegen te doen.   Wat zullen ze daarmee gaan doen.  :o ???    

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jojo op 06 April 2009, 22:47:18
Ik ken het verhaal, een paar maanden geleden besteedde de VRT er al aandacht aan. Het zal je maar gebeuren dat je op een dag voor een relatief gering bedrag ineens een bijna complete tunnel krijgt aangeboden. Alle leed vergeten en vergeven. In dit kader moeten we natuurlijk ook de metro van Juinen niet uitvlakken...
Het station Weesperplein, tja, daar wordt ook wel eens lacherig over gedaan, maar station Churchillplein in Rotterdam werd ook 15 jaar gebouwd voordat er de politieke en de financiële wil bestond om de Oost-Westlijn aan te leggen. Noem het vooruitziende blik, noem het achterkamertjespolitiek, maar op een dag zijn ze je erg dankbaar dat een deel van de stad niet opnieuw overhoop gehaald moet worden voor iets dat uiteindelijk toch een keer moet gebeuren. Je krijgt in dit land echter geen standbeeld, ik ben benieuwd of ze dat in Antwerpen wel doen.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 07 April 2009, 11:15:07
de metro van Juinen?

Vertel...  :)

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: henk op 07 April 2009, 11:48:37
Het station Weesperplein, tja, daar wordt ook wel eens lacherig over gedaan, maar station Churchillplein in Rotterdam werd ook 15 jaar gebouwd voordat er de politieke en de financiële wil bestond om de Oost-Westlijn aan te leggen.

Ja, maar dat was in Rotterdam hè.  ;D
Mij staat bij dat metrostation Beurs als een brug werd gebouwd, zodat er probleemloos een station onder kon worden gemaakt.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Gert Arkema op 07 April 2009, 12:11:53
Dit soort dingen gebeurt niet alleen in steden, over de A50 vlakbij woeste hoeve (afrit Beekbergen) liggen 2 viaducten, terwijl ééntje ruimschoots volstaat. Die andere is niet in gebruik, ook niet als vrachtwagenparkeerplaats of wildviaduct.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: KNed op 07 April 2009, 12:15:58
Altijd interessant zulk soort zaken!
Bij het Terbregseplein (aansluiting A16 op A20) ligt ook een ongebruikt viadukt en een stuk weg.
Als je goed oplet is het goed zichtbaar.
Zie hier (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=oosterhof,+rotterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.045199,9.887695&ie=UTF8&ll=51.949503,4.527183&spn=0.003009,0.009656&t=h&z=17)

Koen
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 07 April 2009, 12:30:56
Zo ligt in de betuwe nog een enorme tuibrug die ook aan 2 kanten slechts uit komt op proviciale wegen. Ook zwaar over done dus.
En bij Drunen in Noord Brabant, liggen ook 2 viaducten die ooit benut zouden moeten worden voor een Snelweg dwars door natuurpark de Druinense duinen in de richting van Tilburg. Dat gaat dus werkelijk nooit gebeuren.

Maar met treinzaken gebeurt het minder vaak als met wegen dat er vast wat word gebouwd dat later nooit verder tot uitvoeing komt of nog erger dat men iets bouwt en dan de zaak word stilgelegd door (financiele) problemen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Dpc Fo op 07 April 2009, 12:41:17
Ook leuk in Rotterdam:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=bijdorp-west,+rotterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.978261,6.921387&ie=UTF8&t=h&z=14

Toegegeven; gezien de strepen op het wegdek zijn de viaducten waarschijnlijk wel al ooit gebruikt, maar was het lastig slopen na een reconstructie van het verkeersplein.

grtz, Carlo

zo, linkje even aangepast.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: HansQ op 07 April 2009, 12:45:01
Ja, en het is ook wel handig om als toegang te gebruiken voor dat stukkie in het midden zonder over die nogal drukke fly-over-onder-tussendoor te komen voor onderhoud enzo...
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Remunj op 07 April 2009, 12:46:14
Carlo,

Die link had Koen ook al gegeven.  ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Dpc Fo op 07 April 2009, 12:48:18
ik zie het, ga het even aanpassen. Had vanuit de link van Koen de kaart verder geschoven naar bedoelde viaducten en toen de link gekopieerd, denkende dat die dan aangepast wordt....:-\
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jojo op 07 April 2009, 13:06:49
de metro van Juinen?

Vertel...  :)


In de vroege jaren '80, toen de heren Van Kooten en De Bie op het toppunt van hun creativiteit de dorpen Juinen en Ter Weksel bedachten, tezamen met de bijbehorende burgemeesters en wethouders, werd in Hilversum een paar honderd meter hoofdriool vervangen door een vierkante betonnen tunnel waar je u tegen zegt. Dat werd door de heren meteen gepresenteerd als zijnde de metro van Juinen, en toen dacht ik al: maak hem nog ietsjes groter en dan heeft Hilversum ook meteen z'n eigen metro, maar helaas loopt de buis van waar je niet bent naar waar je niet heen wil.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: laurent op 07 April 2009, 13:33:27
Zo hebben we ook nog Knooppunt Raasdorp (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=knooppunt+raasdorp&ie=UTF8&ll=52.356391,4.747124&spn=0.017771,0.038624&t=h&z=15) en Knooppunt Coenplein (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=knooppunt+coenplein&sll=52.356391,4.747124&sspn=0.017771,0.038624&ie=UTF8&ll=52.4234,4.876664&spn=0.017744,0.038624&t=h&z=15).
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Joost. op 07 April 2009, 13:53:58
Was er in brussel ook niet zoiets van een onafgemaakte metrolijn? Dat heb ik 6 weken ondervonden, de ring lijn die geen ring lijn is :-X
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jojo op 07 April 2009, 15:01:48
In Brussel fungeert lijn 2 feitelijk als een ringlijn onder het centrum. Daarnaast zijn er pre-metro tunnels die een grotere ring zouden kunnen gaan vormen maar waar nu nog de tram doorheen rijdt. In het verleden zijn andere stukken pre-metro uiteindelijk wel degelijk opgewaardeerd tot echte metro. Het is een kwestie van geld en geduld, en als het geduld op is en het geld eenmaal gevonden is, liggen er in ieder geval op belangrijke plekken in de stad al tunnels. Uiteindelijk zal het wel afkomen. Maar ik heb begrepen dat onder Den Haag CS een flink stuk tramtunnel ligt dat gelijk met de bouw van het station is aangelegd en door veranderde inzichten niet gebruikt is en ook wel niet zal worden. Als dat klopt, getuigt dat wel van een vooruitziende blik maar niet van doorzettingsvermogen, dat ze in Antwerpen in ieder geval wel hebben. Nu is het wel zo dat de tunnel in Antwerpen als een godsgeschenk komt voor de verkeersminister, die nu voor "weinig" geld een fraai stuk openbaar vervoer kan aanbieden dat tevens als bliksemafleider kan dienen in het vraagstuk hoe de Ring van Antwerpen voor het autoverkeer te sluiten. Zonder deze tunnel zou ze het een stuk moeilijker hebben.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Wilmar den Ouden op 07 April 2009, 15:02:24
Maar met treinzaken gebeurt het minder vaak als met wegen dat er vast wat word gebouwd dat later nooit verder tot uitvloeiing komt of nog erger dat men iets bouwt en dan de zaak word stilgelegd door (financiele) problemen.
Hallo Mark,

Moet je dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=4xbBgl6h_zs) eens bekijken. Er zitten ook een heleboel blunders in de Betuweroute. En de Betuweroute eindigt op een normaal boemelspoor in Duitsland. De Betuweroute komt dus ook niet helemaal tot verdere uitvloeiing. 

Gr Wilmar
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: laurent op 07 April 2009, 16:24:46
Maar dat komt weer omdat de Duitsers de afspraken die destijds gemaakt zijn niet nakomen. Er zou een derde spoor komen en op den duur geloof ik zelfs een 4e spoor. De Br is trouwens onderdeel van de Rotterdam - Genua route, waar ook de basistunnel van de de BLS in de Lötschberg bijhoort. (y)
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Rick op 07 April 2009, 16:56:37
Moet je dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=4xbBgl6h_zs) eens bekijken. Er zitten ook een heleboel blunders in de Betuweroute. En de Betuweroute eindigt op een normaal boemelspoor in Duitsland. De Betuweroute komt dus ook niet helemaal tot verdere uitvloeiing. 

Gr Wilmar
Behalve dat het een nogal tenenkrommend filmpje was (voor iedere keer dat de BR daar de BL genoemd werd wil ik een euro), vond ik de opmerking dat 'de mensen nu tegen een grijze betonnen muur aankijken' toch wel mooi. Tsjah, als die muur er niet had gestaan hadden ze een mooi uitzicht en konden ze gaan klagen over het lawaai.

Overigens vraag ik me af wat je bedoelt met 'heleboel blunders' in de BR?
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 April 2009, 17:19:45
Maar dat komt weer omdat de Duitsers de afspraken die destijds gemaakt zijn niet nakomen.
Volgens mij is het nog erger, er waren helemaal geen afspraken gemaakt. Nederland wilde dat wel, maar Duitsland vond de BR helemaal niet nodig en heeft dus niks gedaan, zelfs geen afspraken gemaakt. En toen is Nederland toch gaan bouwen, in de verwachting dat die afspraken er wel zouden komen.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Wilmar den Ouden op 07 April 2009, 18:45:19
Overigens vraag ik me af wat je bedoelt met 'heleboel blunders' in de BR?
Bijvoorbeeld de tunnel voor 2 containers op elkaar terwijl er bruggen hangen waar nog maar net 1 container onderdoor past, dat een ambtenaar dacht dat het Nederlandse Babberich in Duitsland lag en er een rivier door Emmerich stroomt die 7 keer meer benut kan worden. Dat laatste is natuurlijk minder leuk dan de BR minder goederentreinen :-\ Ook wat Laurent zei dat Nederland gewoon ging bouwen terwijl de Duitsers nog niks hadden toegezegd. Dat zijn natuurlijk geen kleine blunders.

Gr Wilmar
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Rick op 07 April 2009, 20:15:32
Maar dat zijn er niet een heleboel. Ik neem trouwens aan dat de hele lijn aangepast is voor 2 containers op elkaar en niet alleen die tunnel. Dat het dan op andere lijnen niet past is niet handig maar dat kan nog veranderen.En ze zullen er ook wel aan gedacht hebben waar de lijn precies op zou houden, niet 'ow dat klinkt Duist dus stoppen we daar maar'.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jos B. op 07 April 2009, 20:18:19
Oh dan weet iker nog een paar.

Tussen Leuven en Luik liggen midden in het open veld 2 ongebruikte viaducten.
Het was hiervan eigenlijk de bedoeling om de HSL er over heen te laten gaan, alleen de HSL ligt zo een slordige 2 Km zuidelijker. ;D ;D ;D


Jos.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: rail4marcel op 07 April 2009, 20:28:10
Er is toch ook ooit is een boekje uitgekomen met al die rare fratsen van de Belgen door dingen dubbel te maken onder het motto Vlaanderen iets dan Walonië ook iets.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: laurent op 07 April 2009, 21:12:20
Maar dat zijn er niet een heleboel. Ik neem trouwens aan dat de hele lijn aangepast is voor 2 containers op elkaar en niet alleen die tunnel. Dat het dan op andere lijnen niet past is niet handig maar dat kan nog veranderen.En ze zullen er ook wel aan gedacht hebben waar de lijn precies op zou houden, niet 'ow dat klinkt Duist dus stoppen we daar maar'.
Hij komt na Zevenaar weer bij het normale net. Dit heeft een aantal voordelen, namelijk dat je geen regionale treintjes meer voor je heb zitten en de bottlenecken Arnhem en Nijmegen mijdt.

Ook zou er, indien Zevenaar - Doetichem e.v. onder de draad komt en men Zevenaar Aansluiting - Emmerich onder de wisselstroom wil zetten, geen probleem zijn.
Zou trouwens leuk zijn, als dat laatste stuk onder 15 of 25 kV komt (en het lieft dan ook 1 spoor in Zevenaar en dan de RE naar Emmerich doortrekken), want theoretisch zouden de meerstroom Br 185 van SBB(Re 482), BLS (Re 485) en Railion dan kunnen doorrijden naar Waalhaven, aangezien deze geschikt zijn voor 15 en 25 kV. Zou leuk zijn, want de Br 185 van BLS en Railion rijden nog steeds gezamelijk. :)
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Albert.H0 op 07 April 2009, 23:38:03
Is overigens wel sprake van (geweest?), 15 kV vanaf Emmerich tot aan Betuweroute en 25 kV sporen bij Kijfhoek tussen Betuweroute en Havenspoorlijn. Om inderdaad met AC 15/25 kV loks tot op de Maasvlakte te kunnen komen. Zou volgens artikel in Engels spoorwegblad Today's Railways vorig jaar gaan gebeuren zodra het 3e spoor Emmerich-Oberhausen wordt aangelegd (voorzien ergens 2012) waar overeenstemming met Duitsland over is. Doen, alleen al om meer types loks hierover te krijgen.

Ook over de HSL Nederland-België, langs de A19 bij het ongebruikte station Noorderkempen, is een viaduct over de sporen gebouwd. Echter zonder aansluitende wegen aan beide zijden.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jojo op 08 April 2009, 00:15:34
Om even terug te komen op Antwerpen: zoals ik al zei meldde de VRT al eerder dat de afbouw nu echt gaat gebeuren, en na enig zoeken bleek dit al in augustus 2008 te zijn. Dus 1 Vandaag was er lekker vlot bij... In het genoemde VRT-fragment werd echter gezegd dat het pas in 2013 klaar is, dus nog even geduld. Hoe dan ook, het lijkt me een fraaie aanwinst voor de stad.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Daan1946 op 08 April 2009, 09:08:09
over charleroi staat ook nog iets geschreven in het nederlands en frans op

http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post/5976736/metro-leger-de-charleroi-of-wat-ervan-overbli

en in wikepedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Métro_léger_de_Charlero

groetjes

Daan
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: henk op 08 April 2009, 09:20:21
Mijn favoriet is dat zwembad in Middelburg dat ooit een theater moet worden.
In de buurt van Lelystad schijn een half gebouwd nepkasteel te staan.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 08 April 2009, 09:24:28
Je nep kasteel staat in Almere.   ;)

En Noord korea spant daarin de kroon met een hoteltoren van ruim 200 meter die door reken en constructie fouten niet verder afgemaakt kan worden, om over de financien nog maar te zwijgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Sikje248 op 08 April 2009, 10:06:13
Er is toch ook ooit is een boekje uitgekomen met al die rare fratsen van de Belgen door dingen dubbel te maken onder het motto Vlaanderen iets dan Walonië ook iets.

Marcel, zie de bovenstaande link in het bericht van Mark.
Het boek heet dus ook Grands Travaux Inutiles
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Joost. op 09 April 2009, 11:22:14
Vanavond op Één bij koppen programma over nutteloze Belgische bouwerken (y)

Citaat
Nutteloos en ongebruikt

Een brug waar schapen op grazen, een autosnelweg die abrupt stopt in een veld, een kilometerslange metrotunnel die al tientallen jaren niet gebruikt wordt. In België zijn er tal van bouwwerken waar ooit heel veel geld in gestoken is om ze te verwezenlijken, maar die nooit gebruikt zijn waarvoor ze gemaakt werden. In Brussel bijvoorbeeld zijn er al veertig jaar zo'n tien ongebruikte metrostations.

klik hier. (http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_dezeweek/index.shtml?video_1)

Gr Joost
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 09 April 2009, 12:11:31
Wat ontzettend jammer dat ik moet werken vanavond, maar er zal wellicht ook wel zoiets zijn als "uitzening gemist" in België, zodat ik het later deze week alsnog kan zien?

Alvast bedankt.

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Tinus Trein op 09 April 2009, 13:16:45
Jazeker, zie www.ooitgemist.be .

Martin
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jojo op 09 April 2009, 17:38:50
Ik dacht dat Ooitgemist alleen werkt voor abonees van digitale TV, oftewel niet via internet en niet via het open net. En als je dan ook maar één meter over de grens woont, kun je het al niet meer zien. Maar als ik het mis heb, hoor ik het graag.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Herman05 op 09 April 2009, 19:50:21
KLIK HIER! (http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2005_archief/index.shtml) om de herhaling te kunnen kijken. (wel even wachten totdat hij erop staat)

Groeten,
Herman
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Jojo op 09 April 2009, 21:50:28
I stand corrected.
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: mmhajvth op 14 April 2009, 13:27:45
Duidelijke video,

Ook tamelijk schrijnend. Voor BNLS. Het gaat ook over verschillende spoorweg aangelegenheden (waaronder de Pre-metro tunnels) dus het is zeker de moeite om eens te kijken!

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: Wilmar den Ouden op 14 April 2009, 14:01:18
Zeker wel een interessant filmpje.
Ook de mooie namen die ze wel eens noemen, Pareltjes van nutteloosheid en bouwkundige blunders. Die vindt ik wel goed bedacht ;D

Gr Wilmar
Titel: Re:De schande van Antwerpen
Bericht door: KroKo op 14 April 2009, 16:00:18
Een mogelijke moderne variant van dit alles zou het viaduct over de "bypass" in de hanzelijn bij Kampen kunnen worden. De viaducten zijn al in aanbouw, terwijl er officieel nog geen groen licht is. Er wordt in het gemeentelijke apparaat van Kampen nog steeds over gesteggeld.

De viaducten rond rotterdam, vaanplein, beneluxplein en amsterdam, coenplein zijn overblijfselen van het ombouwen naar beter doorstromende knooppunten, dus geen missers. Zelfde geld, onder voorbehoud, voor Raasdorp, deze is gebouwd voor de toekomst. Dit kan gezien het voorbeeld A4 kethelplein, natuurlijk nog wel 40 jaar duren ;-)

Erik