BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: ChrisP op 06 April 2009, 13:54:20
-
Beste mensen
Ik heb onlangs 3 kalkwagens van roco ns gekocht, maar vroeg mij af wat er voor deze wagons reed, en hoeveel wagons je nodig hebt om het een beetje realistisch te laten lijken?
Kan er bijv een 1600 voor? en welke moet je dan hebben(welk nr enz)
Bvd
Chris
-
Probeer de zoekfunctie eens. Kalktrein of zoiets. Is al heel wat over geschreven.
Om welke wagens gaat het trouwens? Welke periode? Van die open zelflossers voor brokken kalk neem ik aan. Dat die niet helemaal kloppen zal je niet vreselijk boeien.
Die zijn meestal op weg naar of van Hoogovens/Corus. Soms in een bloktrein, maar ook wel in een samengestelde trein. Bijvoorbeeld coilwagens en kalkwagens. Beroemd is natuurlijk de drieproductentrein van pakweg een decennium geleden. Een rij van die open kalkwagens, een rijtje bollenwagens en nog een rij gesloten kalkwagens Tals (waarvan nog geen model bestaat). Het aantal wagens liep/loopt sterk uiteen. 4 stuk kan, 30 stuks ook.
Kortom er kan veel en wat de trekkracht betreft al helemaal, ook afhankelijk van de periode. De laatste jaren meestal een 1600, de laatste tijd ook wel BR189. Voorheen van alles en nog wat.
-
Henk, bedankt voor het antwoord. (y) Deze wagons zijn het
(http://img6.imageshack.us/img6/135/kalkwagen.jpg)
Wat klopt er niet aan deze wagons dan?
-
Wat er precies niet klopt zal iemand anders je wel kunnen vertellen. Daar hebben we de specialisten voor. Het lijkt heel aardig, maar is geloof ik weer net een ander type zelflosser. Er is dacht ik ook maar één exemplaar met het opschrift KALK (geweest).
-
De kalktreinen komen bij mij wel eens langs, meestal zit er een 1600 voor. Vaak heeft de lok ook kalkwagens type Falns (van B cargo)en Talns achter zich hangen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1616201.jpg) dit is de 1616 met wagens type Talns. (bron www.kevinevers.nl)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2915934504_8c31c12783.jpg) type Falns van B cargo
-
Op de bovenste foto volgens mij Tals wagens met zwenkdak. In 2008 na 40 jaar vervangen door de rode (nog wel, Tals is eigenlijk bruin) Talns wagens met Railion opschriften.
Die B-Cargo wagen vervult volgens mij dezelfde functie als de wagens van Chris.
-
Zijn deze Talns ook in model te krijgen dan?
-
En de groene B Cargo wagens zijn inmiddels ook allemaal weer vervangen door rode DB wagens.
Alle e-locs, met uitzondering van de 1000 en 1500 hebben wel voor deze treinen gestaan, wat dat betreft heb je dus keus genoeg.
-
Zijn deze Talns ook in model te krijgen dan?
Nee, maar ze zijn ook gloedjenieuw. Ze zullen ook nooit met die Roco wagens rijden.
Die Roco wagens moeten het type Fals voorstellen, bedoeld voor het vervoer van kalksteen. Die zijn volgens mij een paar jaar geleden vervangen of aangevuld door die gehuurde B-Cargo wagens type Falns. Daarvan heeft Roco ook een min of meer kloppend model. Kennelijk zijn die ook alweer vervangen.
Voor treinen met jouw kalkwagens moet je dus een paar jaar terug. Tals is er niet (hup Artitec) maar een bloktrein kan wel en ze zijn leuk te combineren met wat coilwagens.
-
En de groene B Cargo wagens zijn inmiddels ook allemaal weer vervangen door rode DB wagens.
En dat was mogelijk omdat Corus minder kalk vraagt. Ze trouwens niet vervangen, maar door IVW van het NS spoor afgetrapt. Als de kalkvraag van Corus door was gegaan had men de oude waarschijnlijk langer in dienst gehouden. ;)
-
Nou ja, ze zijn van de groene naar de rode gaan dus in die zin zijn ze vervangen. ;)
-
Heb ook een kalktrein(tje) rijden.
Wil alleen wel is weten hoe deze geladen/gelost worden.
Iemand foto's?
Foto's graag via pb.
Mvg.
-
Nee, maar ik neem aan dat de kalk er van boven in wordt gestort. Het lossen bij Corus gebeurd door de zijkleppen te openen waarna de lading er uit valt. Dit gebeurt wel in een afgesloten loods, in verband met het stof dat vrijkomt.
-
Nou, ook rondom die loods is het aardig wit hoor ;D
-
Niemand die er fotos van heeft, of iets dergelijks in model heeft?
-
De Talns zoals in de 3-productentrein reed is in het verleden uitgebracht door Trawos.
Over de werkelijkheidsgetrouwheid kan gediscuseerd worden, maar ik ben er blij mee.
Samen met een paar bollenwagens en andere kalkwagens, allen lekker vervuild,
ontstaat er toch een mooie 3-productentrein in model [H0]
Erich
-
Aan Axel:
Hoort er bij deze foto https://images.beneluxspoor.net/bnls/2915934504_8c31c12783.jpg geen bronvermelding te staan ???.
http://www.flickr.com/photos/heyst/2915934504/
-
oh sorry :-X ???, ik had niet gezien dat hij van iemand was.
-
Dan is dat bij deze rechtgezet ;)
-
@Axel meestal wordt een foto door iemand gemaakt en heeft dus een eigenaar.
-
Een hele rits foto's gemaakt door ondergetekende van de hoogovens kalktrein:
http://www.flickr.com/search/?q=lime&w=26491560%40N06
-
De Talns zoals in de 3-productentrein reed is in het verleden uitgebracht door Trawos.
Over de werkelijkheidsgetrouwheid kan gediscuseerd worden, maar ik ben er blij mee.
Daar hoeven we toch niet over te discussiëren. Een typisch Trawos product: veel afwijkingen, maar het beeld van een Tals wordt goed neergezet. Ik kan me goed voorstelen dat je er blij mee bent.
Ik was ook van plan er een aantal aan te schaffen, maar het proefexemplaar dat ik kocht trok binnen de korste keren krom. Nu wacht ik maar geduldig af of een of andere fabrikant er ooit mee komt.
-
Ook de bollenwagens hebben nog met de van B-Cargo gehuurde wagens gereden. Volgens mij tot ergens midden 2003.
Tot vorig jaar had je leuke combinaties,nieuwe DB Schenker Tals'en,oude DB Tals'en en B-Cargo Falns'en. Alles reed lekker door elkaar heen.
In de kalktreinen die richting België gaan zitten de laatste jaren ook staalwagens in,dus die horen er dan ook een beetje bij.
-
hallo iedereen,
ik bezit over een aantal roco kalkwagens (art. nr. 67731) alleen ik weet niet welke loc er in het echt voor reed, dus weet iemand wat voor loc voor deze trein reed?
l(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_12_05_17_20_19.jpg)
-
Hoi Mearten,
Onder andere de 1300 zou er voor kunnen (y) Dat doe ik zelf ook!
Gr. Remco.
-
1100 misschien, maar de 1200,1300, 2200 en 1600 kunnen allemaal wel.
-
hallo iedereen,
ik bezit over een aantal roco kalkwagens (art. nr. 67731) alleen ik weet niet welke loc er in het echt voor reed, dus weet iemand wat voor loc voor deze trein reed?
l(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_12_05_17_20_19.jpg)
Dit zijn fantasiewagens van Roco, die alleen op NS-wagens lijken. En er is bij NS slechts één wagen geweest met het grote kalkopschrift. Dus m.i. kun je v.w.b. de trekkracht je fantasie de vrije loop laten. "Echt" wordt het toch nooit......
(En dat geldt uiteraard ook voor de nieuw aangekondigde bruine kalksteenwagens!)
GG
-
In de Hoogoventrein die uit de richting Eindhoven via Utrecht en Amsterdam naar de Hoogovens liep, reden 3 typen wagens mee. De bekende bollenwagen, onderlossers met kalk en een derde type dat ik mij niet kan herinneren. De kalkwagen waren altijd smerig. Ze waren ronduit vies van de kalkresten. Ik heb nog nooit mooie fabrieksnieuwe kalkwagens gezien.
-
Ik heb er een BR 232 van Roco voor staan ;D. Tijdperktechnisch kan het absoluut niet. Maarja aangezien het toch al fantasie wagens zijn zet ik ook maar een lok ervoor die helemaal niet bij de wagens kan. Die kleuren (rood en grijs) staan wel echt gaaf
-
Tegenwoordig worden wagens gebruikt die van DBS zijn. Daar kan zelfs de 189 065 voor worden ingezet klik (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3862394250/)
-
1100 misschien, maar de 1200,1300, 2200 en 1600 kunnen allemaal wel.
Een 6400 mag ook. ;)
-
Ik zou het gewoon doen met een 1100, 1200 of 1300 dan wel in het geel/grijs. :) Roco, Trix en Electrotrain hebben deze in het programma.
-
Hoi, Mearten,
Voor een volle kalktrein zou ik een 1300 of 1600 zetten, voor een lege kalktrein een 1100. ( Maar anders kan ook natuurlijk!) Dit was vaak de situatie tot ca. 1998, nadien voor volle en lege kalktreinen een 1600.
Ofschoon, in de nadagen van de 1100, kwam er 1 gierend en jankend met de beladen kalktrein door Utrecht CS.
Groetjes, Gert
-
oke, bedankt, maar nu heb ik nog een vraagje :) ???
hoeveel wagons heb je ongeveer nodig om een realistische trein te maken, en hoeveel wagons rijden er in het echt ongeveer met een kalktrein mee??
-
Ligt aan de tijd op het meest beroerde punt vorig jaar reden ze soms met 5 wagens zie klik (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3576936728/)
-
Iemand roept dat dit fantasiewagens zijn, maar ze lijken toch wel redelijk op de oude echte exemplaren? En wat voor type wagens moeten we dan wel hebben om een echte Nederlandse kalktrein in model te kunnen maken? Of zijn daar nog geen modellen van?
-
De grijze kalkwagens komen dicht in de buurt, maar de hoek van de bak bovenop is anders dan wat het hoort te zijn.
( Ongetwijfeld zijn er nog enkele kleine details die niet kloppen hoor ;) )
Daarbij zoals al gemeld, is er maar 1 wagen geweest met KALK erop. De rest is voorzien van of kalksteen of niets.
De juiste wagons ( In grijs iig ) zijn er niet :(
Gr. Remco.
-
de NS zette ook van belgie gehuurde kalkwagens in, die kan je ook eventueel gebruiken. deze zijn verkrijgbaar, alleen dan moeten wel de opschriften aangepast worden :D
-
Meestal had deze trein het maximale treingewicht uit die dagen (afgezien van de kolentreinen met gemengde tractie), namelijk 2400 ton ofwel 120 assen. De trein werd in principe elektrisch gertrokken. Van de klassieke eloks mocht alleen de 1300 zulke zware treinen trekken (met 80 km/h). Met de komst van de 1600, die gesloten treinen van maximaal 2400 ton met 100 km/h mag vervoeren, werd dit de standaardloc voor de kalktrein.
-
En verder gaat het natuurlijk gewoon om het plezier van het rijden met een lekkere goederentrein. Alleen de mensen hier zien dat 't niet echt is. De mensen die bij je thuis even treintjes komen kijken zien het verschil vast niet ;)
-
Nou ik weet niet wie jij allemaal op bezoek krijgt ;D Maar ik krijg altijd afdelingen klinknageltellers over de vloer ;D
Gr. Remco.
-
Goh, zo'n schoonoeder zou ik niet willen hebben :o
Maar nu ff terug on topic:
Meestal had deze trein het maximale treingewicht uit die dagen (afgezien van de kolentreinen met gemengde tractie), namelijk 2400 ton ofwel 120 assen. De trein werd in principe elektrisch gertrokken. Van de klassieke eloks mocht alleen de 1300 zulke zware treinen trekken (met 80 km/h). Met de komst van de 1600, die gesloten treinen van maximaal 2400 ton met 100 km/h mag vervoeren, werd dit de standaardloc voor de kalktrein.
120 assen, dat zijn er 4 per wagon, dus een sleep van ongeveer 30 stuks?
In Half Nul is dat dan toch wel een paar meter 8)
-
Een kalkwagentje wat getoond wordt meet +- 14.5cm lob dacht ik zo uit het hoofd :)
Dus met 4 x 2200 samen 5 meter lengte (y)
Dat lijkt ergens op ;D
Gr. Remco.
-
http://www.youtube.com/watch?v=eM2vcAYUM74
zo ziet mijn Kalktrein eruit. Ongeveer 4.20mtr in lengte.
Qua tractie niet erg waarheidsgetrouw, maar ik vind het wel stoer staan zo.
mvg
Sander.
-
Woow en ook allemaal verschillende nummers?
-
Sander,
leuk filmpje!
mvg,
Sander
-
Chiel, de loc's hebben alledrie een ander nummer: 2416 2447 en 2479. De laatste is een dummy. Bollenwagens heb ik geen idee van, maar ik denk gelijke nummers. De Kalkwagens zijn 3 nummervarianten.
mvg
Sander
-
Vroeger was dit de 'Receptentrein', ook toen al bestemd voor de Hoogovens en met in principe drie soorten wagons. Standaardloc was de 1000, totdat werd besloten, al bijna in de nadagen van die serie, het inzetgebied te beperken tot ritten niet te ver van / langs Tilburg in verband met de vele defecten. Na de 1000 werd de standaardloc de 1300, gevolgd door de 1600. Zet wel even wat plaatjes op 19Toen. Van de 1000 met 'Receptentrein' heb ik helaas geen foto's. Wel overigens van een 2200 met de 'Receptentrein' want NS haalde de trein op in België (Visé) en dat grensbaanvak was nog bovenleidingloos
-
zie ook dit filmpje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15440.msg335781#msg335781) bij de buren.
De kalktrein komt na circa 1 minuut en 15 seconden in beeld.
Ook de andere treinen zijn qua samenstelling de moeite waard.
-
Altijd leuk, dat kalkzooitje. Tegenwoordig rijdt men met een mengeltje van Talns en Falns, beide pas nieuw. De Falns kwamen instromen op enkele maanden na het ongeluk bij Muiderpoort, dus daar had men mazzel aan, de Talns rijden iets langer. Er worden, duidelijk zichtbaar aan de viezigheid, twee soorten kalk vervoerd. Welke weet ik niet, maar de ene soort blijft meer plakken dan de ander. Zal wel iets met gebluste en ongebluste kalk zijn.
-
Dat is een fraaie kalktrein op het filmpje van Sander!
Van welk merk zijn die kalkwagens?
En vooral ben ik nieuwsgierig welke fabrikant de kalkwagens (met het grote ns-vignet) zonder het opschrift kalk(steen) heeft uitgebracht zoals deze ook te zien zijn in genoemd filmpje.
Groet, Mark
-
Hallo Mark ea
alle Kalkwagens (op de bollenwagens na) zijn van Lima. Ik heb je een PB gestuurd met catalogus- en wagennummers.
mvg
Sander.
-
Ik ben ook bezig om een 3 producten trein te creëren.
Een bollenwagen en ik heb een aantal Kalkwagens (Roco) op de kop getikt.
Maar dan blijven nog de Tads over (heten die zo?).
Niet te krijgen in model, maar welke wagens benaderen deze nu het best
-
Volgens mij wel . Kijk in Houten eens bij Trawo's .
gr Jos
-
Ik vrees dat ze bij Trawos zijn uitverkocht. Bijgaand een fotootje van deze wagen. Ik heb een bruine (nog niet door de kalk vervuilde versie) en een vervuilde (moeten allen nog de bordesjes op gemaakt worden). De DE2 is ook een Trawosmodel.
(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/Stuyteweg/100_4062-1.jpg)
Marc
-
Van de Trawos wist ik het bestaan en ook dat ze uitverkocht zijn :-[
Ziet er trouwens goed uit, die van jouw, ook die DE2 (y)
-
Tot mijn verbazing heb ik (per ongeluk) deze kalk wagens gefotografeerd.
(https://lh3.googleusercontent.com/--v3q88qGHK4/RoehRojVV4I/AAAAAAAAEtQ/XmVM2eyI-vc/s720/ygp4FAC.jpg) (https://lh3.googleusercontent.com/--v3q88qGHK4/RoehRojVV4I/AAAAAAAAEtQ/XmVM2eyI-vc/s800/ygp4FAC.jpg)
Zijn dit dezelfde als die van de NS destijds?
-
Nou volgens mij is dat wel de Tals-y Bob. En zo niet dan lijken ze toch wel heel erg veel op. Waar heb je die gefotografeerd?
Groeten,
Bart
-
Emmerich, ik dacht in 2008.
-
Ik denk dat ze toen nog wel normaal reden, in 2007 in ieder geval wel.
-
Ik heb net wat beter in mijn digitale archief gekeken, en het was 2007*.
Dan zullen ze dat wel zijn (y)
*(Wat vliegt de tijd :-X)
-
De tijd vliegt zeker ja >:(.
-
Uh, waarom " >:(" ...
ik dacht eerst 2008 omdat de Stoomstichting toen ook die grensovergang genomen had, vandaar mijn vergissing.
-
Sorry Bob, die >:( was omdat de tijd zo vliegt. Dan heb je zo weinig tijd voor de hobby ;D. Niks tegen jou natuurlijk!
-
Ik Schrok al ;D
-
Zelfs deze combinatie is realistisch ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/130104_tr_48642_te_Maastricht_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/130104_tr_48642_te_Maastricht_2_1.jpg)
-
Pff.. Lang verhaal. Mijn herinnering/beleving 3 producten trein.
Zo werd ‘in de goede tijd’ de 3 producten trein 30/32 wagons vanuit Vise/Lixe altijd door de zwaarste Belgische 6 assige diesel machines – soms zelfs in dubbel tractie - naar Maastricht gebracht en gestald op een van de -toen nog niet geëlektrificeerde- aan de oost zijde gelegen opstelsporen.(hoogstwaarschijnlijk iets met omlopen v.d. Belgische lok)
De 3 producten trein was niet geliefd zowel bij het spoorpersoneel evenals de bevolking.
Voor de Belgen was een wagon pas vol als ie vol was en vaak veel te zwaar beladen (zakte zelfs herhaald door zijn assen, zie ongelukken op het spoor) de kalk kwam dan ook regelmatig boven de wagons uit en veel inwoners van Maastricht klaagden over stof/kalk overlast welke uit de wagons waaide.
Waar weet ik dit van, nou heb een ver familie lid ‘gehad’ welke machinist was op een rangeerlok en deze vertelde vaak wat verhalen. O.a. meerder al of niet geschakelde 2200 of 2400 kregen deze trein niet van zijn/haar plaats. De wagons/trein moest dan in meerde delen worden gesplitst om klaar gezet te worden op een wel geëlektrificeerd opstelspoor, zodat er elektrische lok voor kon. Dat had nog al wat haken en ogen, zoals veel loop/steekwerk om de wagons weer in een juiste volgorde klaar te zetten. Zijn destijds heel wat Heiligen wakker geworden. 8)
Zover ik me kan herinneren, van zijn verhalen, was alleen een 1300 is staat om deze zware trein de lange helling Bunde – Elsloo op te trekken. Toen de vraag wat minder werd en de treinen korter misschien een 1200 of zelfs een 1000 ?? maar nooit een of meerdere 2200 of 2400.
Gr. Jos