BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Bart-1967 op 04 April 2009, 13:31:45
-
Goedemiddag Allen,
Hierbij mijn eerste posting, ik duik er gelijk in.
Momenteel ben ik bezig een "oude" DSG schlafwagen om te bouwen tot een exemplaar met een juiste lengteverhouding. Op schaal wordt dit 303mm. Ik kan echter alleen maar de juiste raampartijen vinden aan de kant van de slaapcoupe's. Heeft iemand nog een foto of plaatje van de raampartijen aan het gangpad. Of is het model van Fleischmann toch juist ?
Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_008_6.jpg)
-
ambitieus project, dan moet er zo'n 6 cm bij toch? Om die bak dan een beetje in verhouding te krijgen (ik weet bijna zeker dat de ramen ook versmald zijn) moet je m bijna opnieuw bouwen, alleen het dak, de kopbalkons en de draaistellen kun je nog gebruiken ben ik bang...
-
Klopt als een bus Floris.
Hierbij een foto van mijn vorderingen, één kant met raampjes, voor de andere kant hoop ik nog nadere info te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_055.jpg)
-
tja, die andere kant zal wel aardig lijken op de fleischmann-versie? ik heb geen verstand van zulke bakken... Heb je aanwijzingen dat de fleischmann niet zou kloppen dan?
-
Op deze site staat een afdruk van een (originele ?) tekening van Wegmann, de bouwer van deze wagen www.railforum.de/schlafwagen/wlabc54.htm
Bij deze wagen zijn, als ik het goed zie, aan weerskanten dezelfde breedte van ramen toegepast. Maar ik zou de andere zijkant het liefst op een foto zien, gewoon om te weten of het echt zo is. Indien Fleischmann zijn werk goed heeft gedaan, kun je ook de bestaande raampartijen over de nieuwe lengte van 303mm verdelen. Ik zie wel. Wacht in ieder geval nog reakties af.
-
Bart,
Ik ben geen specialist op het gebied van de Duitse rijtuigen, maar toch even een paar opmerkingen.
Op je foto van de beide zijwanden van het Fleischmann model kan ik volgens mij het volgens mij het nummer DSG 33235 ontcijferen. Als dit een nummer klopt dan behoort dit volgens mij tot het slaaprijtuig type WLAB 4ümg-59 / WLABüm33. De nummers hiervan waren 33201-33277.
De pagina met tekening waar je naar linkt laat een andere serie rijtuigen zien die overigens wel heel erg lijkt op het type dat je wilt verbouwen. Namelijk WLAB 4ümg-54 / WLABüm36 met de nummers 36201-36210.
In het boek Reizezugwagen Archiv heb ik een foto en tekening gevonden die van de eerst genoemde type rijtuig de zijde van de gang laat zien (zie hieronder). De indeling komt overeen met de indeling van de wand van het originele Fleischmann model.
Martijn
(http://s273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/th_DSG_WLABm33.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/DSG_WLABm33.jpg)
-
(y)
Geweldig Martijn,
Hier ben ik blij mee, nu kan ik de andere zijwand ook maken.
Bedankt
-
Ik vorder wel aardig moet ik zeggen. Alleen kwam ik er net achter dat de wanden verkeerd om geplaatst zijn ten opzichte van de ventilatie roosters in het dak. :-[
Zo zie je maar weer. Goed naar de plaatjes kijken voor je begint.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_006_6.jpg)
-
Inmiddels zijn er langzame vorderingen te bespeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_002_14.jpg)
-
toe maar, dat wordt wel wat. volgens mij staan er op t moment een rijtje van zulke bakken (of vergelijkbaar type) op t opstelterrein van utrecht CS, klop da? ze vallen wel op, blauw/paars gestreept ofzo.
-
@Floris dat zijn ex Zwitserse slaapwagens van het failliet zijnde TTC Berglandexpress. Deze staat daar weg te roesten en te wachten op wat komen staat. Het zijn er 4.
-
zwitsers? weet je zeker dat ze geen duits verleden hebben? ze lijken sprekend op deze bak namelijk... misschien wat detailverschillen...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1190.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1190.jpg)
Hier heb je zo'n wagen. Ze zijn gekocht van de SBB.
-
hm, moderner type deuren en de ramen zijn niet origineel zo te zien... in de basis dezelfde bak zou ik zeggen.
-
Ik denk het ook Floris, Roco heeft deze in het assortiment
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4860e9062c.jpg)
-
Na veel gedoe toch uiteindelijk in de juiste kleur gespoten. Dit na eindeloos schuren op het dak, want dat was nog niet glad genoeg.
Het eindresultaat zal worden wat het is. Een volgend project probeer ik beter te doen. Uiteindelijk leer je hier wel van. Zolang je er maar wat fun in weet te houden, toch ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_12.jpg)
-
zwitsers? weet je zeker dat ze geen duits verleden hebben? ze lijken sprekend op deze bak namelijk... misschien wat detailverschillen...
Floris,
Je vermoeden is juist. De vier slaaprijtuigen van de Bergland Expres hebben een Duits verleden. De rijtuigen zijn in 1968 gebouwd bij Orenstein & Koppel in Berlijn als onderdeel van het standaardtype slaaprijtuig van de DB/DSG. Eind jaren tachtig zijn ze verkocht aan de Zwitserse spoorwegen.
Martijn
-
Na veel gedoe toch uiteindelijk in de juiste kleur gespoten. Dit na eindeloos schuren op het dak, want dat was nog niet glad genoeg.
Het eindresultaat zal worden wat het is. Een volgend project probeer ik beter te doen. Uiteindelijk leer je hier wel van. Zolang je er maar wat fun in weet te houden, toch ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_12.jpg)
best een strakke bak zo te zien, hebbu meer plaatjes?
-
Strak wark! Maar zijn er DSG en Mitropa- opschriften in de handel? Kun je m afmaken.
-
@ Floris: Ben van plan het eindresultaat met decals te posten.
@ Gert: Ben ik inderdaad naar op zoek geweest, echter zonder resultaat. Nu dus maar zelf maken met Autocad en decalpapier.
Indien er lezers zijn die wel weten waar je decals kunt kopen, of die meer info hebben over het lettertype toegepast door DSG. Ik hoor het graag.
-
Probeer eens of de duitse opschriftenspecialist Gassner opschriften voor de DSG rijtuigen heeft.
www.gassner-beschriftungen.de
deze heeft voor bijna de meeste duitse modellen opschriften in de tijdperken II en III.
-
Jaaaaah, hij staat ertussen.
"DB-Emblem, Raucher/Nichtraucher, Klasseziffern, Schlafwagen/Speisewagen/DSG, Bundespost, 1.Klasse-Streifen"
Alleen volgens de prijslijst ben je wel € 13.30 achter de "schlaf"wagen.
Ik ga ze eerst mailen, ik hoop dat ze een plaatje hebben, kan ik zien wat ik krijg.
Bedankt (y)
-
Zo juist een plaatje binnengekregen van Herr Gassner himself.
Het lijkt er wel op, maar is het toch net niet denk ik. (kwaliteit is wel erg goed).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ebay_2009_4_048.jpg)
Zelf maken heb ik al wat mee zitten te klooien, alleen het geel van de letters is tamelijk transparant en dekt niet over het rood. Voor de strepen is dit geen probleem want die kan je op wit decalpapier printen.
Suggesties welkom
-
wat is er niet goed aan dit setje dan?
-
Deze set geeft als typenummer aan WR4ü(e) terwijl het bij mijn project om een WR4üm gaat.
Werd mir Wurst wesen, maar als totale lengte staat op de decal 23,5m terwijl mijn bak 26,4m is. (had ik het verlengen ook wel achterwege kunnen laten).
Ook moet boven 4 ramen een tekst staan van Deutsche....Gesellschaft, en deze tekst staat niet op de decal.
Zover mijn bevindingen in een notendop
-
Bart jij was toch dat slaaprijtuig aan het ombouwen?, of ben je nu ook met een restauratie rijtuigen bezig? De type aanduiding van je slaaprijtuig zou WLAB4üm33 moeten zijn volgens een foto bijschrift in EK special 74 "wagen für europa".
Je kan als je opschriften overhoud even kijken of er nog letters en cijfers in zitten om toch nog een correcte type aanduiding en lengte te krijgen.
Groetjes Michiel
-
Jammer dat er zoveel '2' en inzitten, terwijl je zoveel '3'en nodig hebt.
Nogmaals de door jou aangehaalde site; onderaan (http://www.railforum.de/schlafwagen/fr_wl_neu.htm) staat iets over de door Martijn aangegeven wagen, maar hier staat dat er maar 57 van waren (?) en vanaf nr 33 221 andere draaistellen aangebracht werden. details, maar misschien belangrijk.
Overigens staat '33' in het typenr voor het aantal bedden, misschien dat daar de '33' op slaat die NDS aanhaalt, maar het is beslist geen wagen uit 1933.
-
Hoi Gert, ik ben niet zo thuis in de type aanduidingen van voor 1968, maar zoals je zegt voor het jaartal kan het niet staan. Waar het wel voor staat ja ik heb geen idee.
Groetjes Michiel
-
Ben druk aan het zoeken geweest. Wat Gert zegt over het aantal bedden is toch nog terug te vinden op het internet:
'Aus den 20 kleinen Abteilen wurden zehn Dreibettabteile. Dadurch erhielten sie die neue Bezeichnung AB30.'
Verder staat er:
'Ebenfalls ab 1957 stellte die Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft (DSG) einen eigenen Wagen mit der Bezeichnung AB33 in Dienst (später als WLABmh 174/175 bezeichnet), auch von Hansa gebaut, jedoch mit 26,4 m Länge über Puffer.'
in mijn ogen betekend dat er dus 33 bedden aanwezig zijn.
... Ook moet boven 4 ramen een tekst staan van Deutsche....Gesellschaft, en deze tekst staat niet op de decal. ....
De volledige tekst is dan Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft, of zit ik mis??
mvg Harry
-
Hmmm, begin nu toch te twijfelen aan de cijfers:
'1954 erhielt die DSG 10 26,4m lange Schlafwagen WLABC4üm-54 in Anlehnung an die neuen Einheitsleichtbauwagen von Wegmann. Diese Wagen waren die Baumuster aller später beschafften und nur geringfügig modifizierten DSG-Neubauschlafwagen. Sie hatten von Anfang an eine Klima-Anlage, die universelle Bettenaufteilung und 11 Abteile je Wagen zuzüglich eines kleinen Küchenabteiles zu Herrichtung kleiner Speisen und des Frühstückes. 1959 wurden 95 weitere, baugleiche WLAB4ümg59 von Hansa geliefert, die allerdings bereits Gummiwulst-Wagenübergänge erhielten.'
Het schiet me nu te binnen dat in de DRG tijd er cijfers achter de Type aanduiding werd gezet. voorbeeld C4ü Pr 09
staat dan voor 3e klas, 4 assen, übergang (vouwbalg) Pruisen bouwjaar 1909.
Latere rijtuigen van na 1922 (even uit het blote hoofd) voorbeeld C4ü 29 was dan een ontwikkeling van 1929. Als dat type wagon dan in bv 1932 gebouwd werd, kreeg zij alsnog het nummer 29 als toevoeging.
-
Hoppa, nog meer:
op schlafwagen.net kun je nog veel meer vinden, namelijk o.a.:
Wl4ü pr-88 20 bedden (bauart pruisen 1888)
Wl4ü-28 22 bedden (bauart 1928)
meer over de benummering kan ik zo niet vinden.
mvg Harry
-
Ik bedoelde dit;
1958-1961 bezog die DSG von Hansa in 4 Lieferserien 57 Exemplare eines weiterentwickelten Nachbaues WLAB4ümg-59 (Nr. 33 201 - 33 257) in RIC-Ausführung, der nunmehr bei gleicher Baulänge nur noch 11 Abteile mit insgesamt 33 Betten hatte. Die Wagen nun die modernen Gummiwulstübergänge und ab Wagen 33 221 Drehgestelle der Bauart Minden-Deutz. Die Gangfenster waren nunmehr einteilig und nicht mehr zu öffnen. Die Beleuchtung erfolgte durch moderne Leuchtstoffröhren. Durch eine aufwändige Geräuschisolierung mit Doppelglas und Füllung aller Hohlräume konnte eine bisher unerreichte Laufruhe geboten werden. Die Heizungs- und Kühlungsanlage wurde weiterentwickelt (KLIMADEÖ). Die letzte Serie erhielt gemäß den ab 1961 geltenden UIC-Richtlinien verstärkte Ecksäulen und die neuen Drehfalttüren.
Inderdaad een vervolgserie (Nachbau)
-
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.
En met het nummer dat begint met 33, lijkt toch te gaan over het aantal bedden.
op jou genoemde site staat ook over de serie 36 201 tot 36 210 dat deze 36 bedden heeft.
mvg Harry
-
Geeft niks, de nummering van het vooroorlogse Mitropa was sowieso vrij ingewikkeld. Dat een rijtuignummer begon met het aantal bedden is 'pas' vanaf 1926. De rest van de nummering was geen volgnummer, maar had nog meer betekenis; zelfstandige luchtdrukrem, al of niet verbonden enzovoorts, aantal assen.kijk maar eens hier, onderaan de pagina. (http://www.railforum.de/schlafwagen/fr_wl_alt.htm)
De DSG is daar geloof ik weer vanaf gestapt en heeft alleen rijtuignummer = het aantal bedden behouden. Logisch want na de oorlog hadden ze het remsysteem wel gestandaardiseerd en was het niet meer zó interessant of een rijtuig 4 of 6 assen had.
-
Dan snap ik nu de nummering van mijn Mitropa rijtuigen ook.
Fleischmann rijtuig nummer 20 853 is dus een rijtuig met 20 bedden, de 8 staat voor het remsysteem (wat betekend selbsttätige? zelfstandig/ onafhankelijk oid??) met Hardy Bremse en 53 staat voor 6 assig.
mijn Roco met nummer 22 641 is dus een rijtuig met 22 bedden, de 6 staat voor het zelfde remsysteem maar zonder Hardy Bremse en 41 staat voor een 4 asser.
Bedankt, weer wat geleerd!
mvg Harry
-
(http://s273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/th_DSG_WLABm33_1.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/DSG_WLABm33_1.jpg) (http://s273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/th_DSG_WLABm33.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/DSG_WLABm33.jpg) (http://s273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/th_DSG_WLABm33_2.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/DSG_WLABm33_2.jpg)
Voor de liefhebbers nog twee extra pagina's uit het boek Reizezugwagen Archiv over de slaaprijtuigen type WLAB 4ümg-59 / WLABüm33.
Martijn
-
Hey Bart,
hoe staat het met de decals, heb je de juisten al gevonden?
mvg Harry
-
@ Michiel:
Het gaat om de Schlafwagen Michiel, maar ik denk omwille van kostenbesparing en efficiency dat zowel de Speisewagen op het zelfde decalvel gedrukt zijn. Ik denk dat samenstellen van tekstcombinaties, voor mij, een stap te ver is omdat de lettertjes zo klein zijn.
@ Harry:
Ik zit nog te puzzelen Harry. Bij Woodland Scenics zijn wrijfletters (Gotisch en Romaans) te koop evenals belijningen in de kleur geel. Samen met het Gassner decalvel denk ik dat ik dan wel tot een eindresultaat kan komen.
Verder denk ik nog aan de volgende optie: Men neme een Rotring tekenpen (gebruikte ik vroeger als tekenaar dagelijks) en vul die met geel of goudkleurige verf. Superdun, net als bij een airbrush. En probeer hiermee letters te typen op decalvel om zo toch tot de juiste teksten te komen. Maar dit moet ik allemaal nog onderzoeken.
-
Men neme een Rotring tekenpen (gebruikte ik vroeger als tekenaar dagelijks) en vul die met geel of goudkleurige verf.
Jij ook al? ;D
Prima suggestie, maar ik heb 'm al eens geprobeerd en het gaat niet. In de eerste plaats dekt gele inkt voor geen meter en raakt je rotring pen nog verstopt ook. Ervaring mee. Ik ga er even van uit dat je een .25 of .18 zult willen gebruiken.
Je kunt beter een omsteekpennetje nemen (kost een paar dubbbeltjes in de kantoorboekhandel) en daarmee eerst met wit het nummer en daarna met geel overtrekken. Direct op de bak en niet op een decalvel, dat spoelt er zó weer af.
Het zou ook met gele verf kunnen, maar als het zó dunne lijnen moeten zijn is de kleur ook lang niet dekkend.