BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Machinist Johan op 03 April 2009, 13:36:21
-
hoi,
ik wil graag een duitse stoomloc laten rijden als museum loc. nu weet ik dat de SSN een BR 01 en BR 23 heeft.
maar welke stoomloks kwamen er vroeger in nederland?
BvD
Johan
-
hallo Johan,
Als je een museumloc wil inzetten, kijk eens bij de VSM, traject Dieren - Apeldoorn. Deze hebben een collectie stoomlocs, BR23, BR44, BR50, BR80 en een pool TKP23
website: http://www.stoomtrein.org en dan onder materieel
groeten Ronald.
-
In mijn MULO-tijd (1962-1967) kruiste ik de spoorlijn Nijmegen - Kleve, waarop de BR 23 en 24 reden en de Schienenbus met aanhanger.
Groet, Ruurd
-
Hallo,
vroeger (voor mijn tijd) kwamen er zelfs in Hoek van Holland stoomloc's uit Duitseland voor de internationale treinen.
Het gaat veelvuldig dan over de grotere stomers zoals de BR01, jammergenoeg heb ik hier geen foto's van. Weet dit van m'n vader die opgegroeid is tegenover de toenmalige draaischijf van Hoek van Holland.
Groeten,
Christoph
-
Die waren dan wel een heel eind uit koers.
In de normale dienst kwamen ze denk ik niet verder dan
Arnhem/Hengelo/Venlo.
gr Ed.
-
Volgens mij heeft de SSN ook de Br 65.
Daar is in model nog geen sound van. Aangezien er in Duitsland geen 65 meer in bedrijf is, overweegt men bij Esu naar Nederland te komen om het geluid ervan te registreren voor een sounddecoder.
-
@ Johan: Om te reageren op je vraag: er kwamen locs van o.a. de baureihe 23, 01 en 03 naar Arnhem (de laatste met korte tender ivm de afmeting van dedraaischij f in Arnhem Geoderenlocs van serie 41 en 44 kwamen oa. via Oldenzaal de grens over. In Nijmegen kwamen ook BR 78 machines. De BR 65 en de 01.10, nu bij de SSN, zijn in vroeger dagen hoegenaamd nooit in NL geweest
-
Vergeet ook de schare aan 52ers en 52.80(reko)ers bij de museum lijnen niet.
Sander
-
En de Br 38 meen ik. Net zo imposant om te zien als de Br 78 trouwens.
Jeroen
-
En de Br 38 meen ik. Net zo imposant om te zien als de Br 78 trouwens.
Jeroen
De 38 heeft zelfs nog onder een NS-nummer gereden....
Dat is de uitvoering geweest met 2 dommen met daartussen een vierkante kast.
Groet, Ruurd
-
Aan het einde van WW2 waren er nog een groot aantal loks van de oosterburen in Nederland. Te denken valt inderdaad BR38 maar ok BR55 en 57, en volgens mij ook de BR94. Er zijn foto`s van en die staan weer in het boekje stoomlokmotieven in Nederland. Ik heb het boekje nu even niet bij de hand, maar zal er in kijken voor de juiste BR`s.
Greetz,
Noppie.
-
kijk ook ff op www.nmld.nl kun je.per museum zien welke duise loc's er zijn
-
Hallo,
vroeger (voor mijn tijd) kwamen er zelfs in Hoek van Holland stoomloc's uit Duitseland voor de internationale treinen.
Het gaat veelvuldig dan over de grotere stomers zoals de BR01, jammergenoeg heb ik hier geen foto's van. Weet dit van m'n vader die opgegroeid is tegenover de toenmalige draaischijf van Hoek van Holland.
Groeten,
Christoph
Daar ben ik niet zo zeker van. Jammer, dat je er geen foto's van hebt, Christoph. In Nederland waren er bijna geen draaischijven, die groot genoeg waren voor een moderne Duitse sneltreinlok. En dan nog iets: Nu rijden veel loks dwars door heel Europa heen. Vroeger was dat niet zo. Loc's van maatschappij X reden maar beperkt op trajecten van maatschappij Y. Ik schrijf nu niet over de oorlogstijd. Toen reed alles door elkaar heen.
Er zijn wel speciale ritten bekend. Zo maakte een Br. 183, Badische IVh, eind jaren zestig of begin jaren zeventig een rondrit door Nederland. Liliput heeft deze loc in het assortiment (gehad): artikelnummer 104011.
Vlak na de tweede wereldoorlog zijn er inderdaad een aantal Duitse locomotieven op Nederlands grondgebied achter gebleven. Deze zijn in 1947 allemaal teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het NS-personeel was over het algemeen niet positief over de Duitse stomers.
Het gaat om deze locomotieven:
3851-3855 (DRG Br.3810, Pruisische P8)
4051 (DRG Br. 172, Pruisische S102)
4101-4149 (DRG Br. 5525, Pruisische G81)
4201-4211 (DRG Br. 5516, Pruisische G71 en 2)
4651-4679 (DRG Br. 561, Pruisische G81 met loopwiel)
4751 (DRG Br. 562, Pruisische G82)
4801-4824 (DRG Br. 5710, Pruisische G10)
4901-4906 (DRG Br. 50)
5901-5910 (DRG Br. 740, Pruisische T11)
5951 (DRG Br. 743, Pruisische T12)
6401 (DRG Br. 86)
7501 (DRG Br. 9116, Pruisische T93)
9001 (DRG Br. 9210, Badische Xb)
9601-9602 (DRG Br. 945, Pruisische T16)
bron: "Onze Stoomlocomotieven in woord en beeld" van schrijver H. Waldorp.
Zo ben ik je net voor, Noppie. ;)
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
De BR 65 en de 01.10, nu bij de SSN, zijn in vroeger dagen hoegenaamd nooit in NL geweest
De 01.10 heeft wel ooit eens een afscheidsrit gereden in nederland, met de beëindiging van de stoomtractie in duitsland.
Dit heb ik als klein jongetje mogen aanschouwen in Reuver ;D
Ik moet ook het kranteknipsel van toen nog ergens hebben.
Bart
-
Om het Nijmegen-Kleve verhaal even aan te vullen, in de special over die lijn staan foto's van de Br17 in de jaren 30 in Nijmegen. Br38 kwam er ook, in de jaren 30 regelmatig, na de oorlog maar af en toe. Br03 van Bw Mönchengladbach kwamen begin jaren 60 in Nijmegen. De Br56 kwam af en toe in Nijmegen en op 3-8-1962 zelf in de reizigersdienst. 23er en 24er waren al genoemd, die kwamen er na de oorlog veel, alle nifo komt dus uit de special Nijmegen-Kleve.
Groetjes Michiel
-
ook de 03.10 (depot Hagen Eckesey) kwamen in de jaren zestig wel eens met reizigerstreinen naar Arnhem!
grtz,
Wim
-
een DB 23'er heeft een reizigerstrein in Nijmegen gebracht. Op de terugreis gaat het tender-voor richting Kranenburg met een goederentrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_goederen_Nijmegen.jpg)
De sporen op de voorgrond zijn van de lijn Nijmegen-Venlo.
Nijmegen, jaren '60.
-
Tot in de jaren zeventig kwamen ELNA stoomlocs van de Bentheimer Eisenbahn in Nederland: Zie dit draadje (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=13786&highlight=bentheimer#13786).
In hetzelfde draadje staat ook nog een foto van een ELNA locomotief van de BE in Coevorden. Overigens zijn ELNA locs nooit bij een grootserie-fabrikant in model verschenen voor zover ik heb kunnen nagaan.
DE MBS heeft ook een ELNA locomotief
Groet,
Marco
-
en van welke genoemde stoomlocs zijn geen modellen uitgebracht?
-
een DB 23'er heeft een reizigerstrein in Nijmegen gebracht. Op de terugreis gaat het tender-voor richting Kranenburg met een goederentrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_goederen_Nijmegen.jpg)
De sporen op de voorgrond zijn van de lijn Nijmegen-Venlo.
Nijmegen, jaren '60.
PrPr....(y)
= Pracht Prent.
Doet m'n mulo-tijd herleven.....
Groet, Ruurd
-
Zo ben ik je net voor, Noppie. ;)
Met vriendelijke groet,
Basilicum
:o Ik was op m`n werk en had natuurlijk het boekje niet bij de hand. Maar bedankt dat je het draadje aanvult. Met elkaar en voor elkaar, niet waar.
Greetz,
Noppie.
-
Vergeet natuurlijk niet de Br 38, die kwam ook vaak over de grens.
-
Hallo,
even Enschede - Gronau erbij halen: van 1959 tot 1964 reden hier regelmatig BR 03, BR 38 en BR 78. Voor een extra trein is ook een BR 01 eens langs gekomen. Ze trokken steevast reizigerstreinen.
Groeten,
Han
-
Zelfs de BR 39 is in Nederland geweest (Arnhem). Zie de foto op het Museummaterieel-forum (onder 'Historische foto's)
-
BR 50 in Simpelveld. Vraag me even niet waar, maar er is ergens een foto van een 2400 en een BR 50 die in Simpelveld goederentreinen uitwisselen. Wat kwam er trouwens in Groningen uit Duitsland?
Groeten,
Gerard
-
ook meestal een BR50Kab (Bw Emden) tot Nieuweschans, waar de treinen werden overgenomen en aangenomen van de NS. Later nam de V100 het over. In de nadagen van deze goederendienst was een V60 / BR 260 vanuit Leer goed genoeg.
De foto van de 50'er in Spv die een trein uitwisseld met een 2400 vind je in een nummer van Op de Rails (1974), waarin Van Wijck Jurriaanse alle grenstrajecten stuk voor stuk behandelde.
Voior wie dat nummer niet heeft: op de site van Nico Spilt even kijken onder "Simpelveld". Smullen met Roco en Artitec schaal 1:1 ;)
-
In mijn zoektocht naar station Harlingen kwam ik van de 50'er in Nieuweschans een foto tegen.
Stukje naar beneden scrollen. (http://home.hetnet.nl/~bendoedens/05-NS.htm)
Groet Stephan.
-
Kwam weer eens wat tegen, de plaatjes die nog te zien zijn wel geinig, wel effe scrollen.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3743522 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3743522)
Groet Stephan.
Edit: Het draadje begint langzaamaan de desintegreren want de foto van de Lollo is ook al verdwenen :-\.
-
een DB 23'er heeft een reizigerstrein in Nijmegen gebracht. Op de terugreis gaat het tender-voor richting Kranenburg met een goederentrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_goederen_Nijmegen.jpg)
De sporen op de voorgrond zijn van de lijn Nijmegen-Venlo.
Nijmegen, jaren '60.
Waarom met de tender voor, er is een draaischijf in Nijmegen, of was dat net verdwenen toen deze foto gemaakt werd?
Zie drehscheibe online (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4355449) (effe scrollen)
Ook leuk, maar geen stoom, is de bloementrein Amsterdam-Kranenburg
Groet Stephan.
-
De VSM beschikt ook nog over een BR 64 (64 415) en BR 80 (80 036).
Deze kwamen vroeger niet in Nederland overigens. De overige Duitse stomers zijn volgens mij wel genoemd.
Oja, in Rail magazine 267 staat nog een artikel over een rit met een BR 18.3 Die als ik mij niet vergis op zijn route Arnhem en Nijmegen heeft aangedaan met een excursierit.
maar effe off topic, het wordt tijd dat de lijn Nijmegen - Kleve wordt gereactiveerd! Gaat door een heel mooi stukje landschap!
Groeten, Yuri
-
En dan een Wendezug met Silberlingen en P8 :D
-
Waarom met de tender voor, er is een draaischijf in Nijmegen, of was dat net verdwenen toen deze foto gemaakt werd?
Zie drehscheibe online (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4355449) (effe scrollen)
Ook leuk, maar geen stoom, is de bloementrein Amsterdam-Kranenburg
Groet Stephan.
Geen tijd of geen zin meer om dat ding te gaan draaien en snelheid zal zo wel hoog genoeg zijn voor die paar wagentjes...
-
Ja, een BR 23 loopt 85 met tender voor...
Kan ook zijn dat de loc niet op de schijf paste?? Radstand 17,63 meter, dus op een 18 m-schijf een aardig geklier
-
Ik zou graag een mooie duitse stomer willen hebben die inzetbaar is in nederland.
Hij zou begin jaren 50 inzetbaar moeten zijn en het liefst een groot model ;D
Nu heb ik helemaal geen kennis van de duitse modellen en types/uitvoeringen.
Weet iemand een mooi model wat ook nog historisch verantwoord is in begin jaren 50.
Graag ook met catalogusnummer, heb ik de komende tijd weer wat te zoeken ;D
Grtn,
Dennis
-
Grensverkeer dus.
Dat was van alles zoals de BR01, BR41 en BR50
Te krijgen bij Roco, Fleischmann en Marklin om maar een paar merken te noemen.
(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/SnXet06S6BI/AAAAAAAAAss/_RXPxop_j2w/s400/fs.jpg)
Een BR01
Maar gaat het om H0?
-
Maar gaat het om H0?
Uiteraard.
-
BR23 kwamen in de 50'er jaren nog naar Venlo en Nijmegen. 24'er via Kranenburg-Nijmegen.
De 01 en 03.10 naar Arnhem, de 03 en 41 naar Hengelo,
50'ers naar Simpelveld en Nieuweschans.
Kortom, keuze genoeg!
-
Misschien staat er in dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19125.msg284585.html#msg284585) draadje ook nog het een en ander.
Stephan.
-
Dat er keuze genoeg is, dat weet ik.
Vandaar ook mijn vraag.
Ik heb de kennis niet om de juiste loc te kiezen en wil wel graag een historisch verantwoorde machine in de verzameling.
Vandaar dat ik ook vroeg of iemand war catalogus nummers heeft.
Ik kan wel een BR23(mooi ding trouwens) kopen maar ik heb ooit eens gehoord dat daar enorm veel varianten van zijn.
Grts
-
zie idd het door Stephan aangehaalde draadje.
de Roco-variant (met machinistenhuisdeuren in geknikte vorm) kwam het meeste naar Nederland.
Hier heeft 'ie een buurlandtrein naar Nijmegen gebracht en keert met een goederentreintje terug naar Kleve.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_goederen_Nijmegen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_goederen_Nijmegen_1.jpg)
-
@Ik kan wel een br23(mooi ding trouwens) kopen maar ik heb ooit eens gehoord dat daar enorm veel varianten van zijn.
De stoomlok heeft in ieder geval geen computernummer ( voor de br23 is dit dan br023 ) Hoever wil je gaan met de details is aan jou .
Waarmee rij je , gelijkstroom of wisselstroom ?
Moet de stoomlok ( loknummer ) ook aantoonbaar in Nederland zijn geweest ? Of maakt dat niet uit ?
gr Jos
-
Hoever ik wil gaan ;D
Ik ben geen nummerofiel, bij mij moet het kunnen geweest zijn ;D
Ik verzamel gelijkstroom modellen.
de Roco-variant (met machinistenhuisdeuren in geknikte vorm) kwam het meeste naar Nederland.
Weet je daar een catalogus nummer van?
Mag ook een oude zijn, heb ik weer wat tezoeken op ebay/houten.
Mooie plaat trouwens (y)
Grts
-
Gewoon even zoeken op internet:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8139742.jpg)
artikelnummer R63226 maar die heeft dan nr 23 099
Tegenwoordig zijn er 3 BR23ers actief in Nederland.
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/lycos/brugex14.jpg)
De BR23 023 van de Stoomstichting
Zie ook dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24631.0) over de BR23
(y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img089.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img089.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img105_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img105_2.jpg)
In Venlo aan te treffen begin zestiger jaren: BR23 en BR 03 (dat kleine ventje is ondergetekende).
-
Een Br. 41 (tijdperk 3) of Br. 041 / 042 (tijdperk 4) is ook een passende loc. Deze kwam tot 1977 over de grens bij Oldenzaal vanuit Rheine en reed zowel goederen- als personentreinen. Roco heeft deze loc weer in het programma onder nummer 62315 (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/207/pr/dampflokomotive-br-042-der-db.html).
(http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m11833_w560.jpg) (http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m11833_w560.jpg)
Foto (klikbaar): link van Roco.cc.
Karst Drenth heeft er een bericht (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23160.0.html) over geschreven.
Groet,
Basilicum
-
Deze loc komt binnenkort ook in een kolen-uitvoering:
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/50/pr/dampflokomotive-br-41-der-db.html
Heb al even gevraagd bij Roco of hij door m'n bochten gaat passen... ;)
Groet,
Ronald
-
Vroeger stond in de catalogus bij deze Br. 41: "Erst ab einem Radius von 415 mm einsetzbar."
Groet,
Basilicum
-
Een Br. 41 (tijdperk 3) of Br. 041 / 042 (tijdperk 4) is ook een passende loc. Deze kwam tot 1977 over de grens bij Oldenzaal vanuit Rheine en reed zowel goederen- als personentreinen. Roco heeft deze loc weer in het programma onder nummer 62315 (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/207/pr/dampflokomotive-br-042-der-db.html).
Foto (klikbaar): link van Roco.cc.
Karst Drenth heeft er een bericht (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23160.0.html) over geschreven.
Groet,
Basilicum
Alleen begrijp ik uit Karst zijn verhaal dat dat model vanaf 1966 inzetbaar is.
Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen.
Grts
-
41'ers werden eind jaren vijftig voorzien van een Neubaukessel en omgebouwd op oliestook.
Het Roco-model is dus 'laat' inzebaar. De kolengstookte uitvoering (model Fleischmann) kan wel eerder.
Deze en de 03'en uit depot Rheine hadden echter geen T34-tender, zoals het model, maar waren gekoppeld aan een kortere T32-tender, omdat zed anders net niet op de Nederlandse draaischijven pasten in Hengelo.
-
@Ik kan wel een br23(mooi ding trouwens) kopen maar ik heb ooit eens gehoord dat daar enorm veel varianten van zijn.
gr Jos
Ja, 105 ;)
-
Ja, 105 ;)
Dan zal er toch wel 1 model correct inzetbaar zijn in de begin jaren 50 ;D
Grts
-
Sorry, de tekst "jaren 50" zag ik over het hoofd.
Ik heb de artikelnummers opgezocht van de loc's, die Sneek voorstelde:
(http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/thumb_m7589_w560.jpg) (http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/thumb_m7589_w560.jpg)
Fleischmann DB Br. 03: 4102 (http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/cat/8231/pr/dampflokomotive-br-030-2-der-db-2.html)
Foto (klikbaar): link van Fleischmann.de.
(http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/thumb_m7595_w560.jpg) (http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/thumb_m7595_w560.jpg)
Fleischmann DB Br. 41: 413001 (http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/cat/8231/pr/dampflokomotive-br-41-der-db.html)
Foto (klikbaar): link van Fleischmann.de.
De 03 vind ik beter passen in de jaren 1950, dan de 41, wegens het ontbreken van DB-embleem en de "tweepuntsverlichting".
Groet,
Basilicum
-
Tot aan de dag van vandaag inzetbaar!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0941_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0941_3_1.jpg)
SK
-
Prachtige machine, SK.
Als je de bufferhulzen van de loc rood schildert, is het plaatje helemaal compleet. :)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/BR042_10Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/BR042_10.jpg)
Groet,
Basilicum
-
Iemand enig idee welk catalogus nummer de Roco 23`er heeft.
Wel de versie die in de jaren 50 in NL reed natuurlijk ;D
Grts,
Dennis
-
Een lijstje: klik (http://www.bahn.hfkern.de/Roco/Dt_D023.html).
Groet,
Basilicum
-
Dennis,
Speur eens op dit forum. De volgende verwijzing naar deze site (http://www.bahn.hfkern.de/Roco/Dt_D023.html) geeft je het volledige antwoord. Deze verwijzing is gepost door Basilicum in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21519.0.html).
Realiseer je dat de serie 23 is geleverd tussen 1950 en 1959 en de Roco nummers (de laagste dan) pas vanaf 1954 inzetbaar zijn (23.045). Of deze toen al veel in NL kwamen is de vraag. Mijn verwachting is eerder in de jaren '60. In de jaren 50 is een P8 (Br 38), 01, 03 en 03.10 eigenlijk waarschijnlijker. De meeste Roco's hebben nummers boven de 100 en werden bij de DB pas in 1958 en 1959 geleverd. Of de eerste al een DB logo hadden weet ik ook niet zeker, maar lijkt wel aannemelijk.
mvg,
Ivo
-
Basilicum was me net voor ;D ;D Hij heeft zijn eigen verwijzing nog maar eens herhaald.
mvg,
Ivo
-
nou ja...net voor...zit 5 min tussen ;D
eric
-
Tsja, de forumklok liegt niet. Maar het opzoekwerk voor Dennis kostte me wat meer tijd en dan krijg ik weer zo'n nare rode tekst dat iemand me voor was. Altijd eigenwijs druk ik toch maar op antwoord verzenden, want anders kan ik het weer opnieuw intikken. Dat hoeft vast niet, maar is me regelmatig overkomen. (ik ken de Ctrl A, Ctrl C truc wel).
Maar wat is 5 minuten voor een modelbouwer? Net een soldeerverbinding gemaakt of je verfspuit bedrijfsklaar gemaakt ;D
mvg,
Ivo
P.S. Leuk toeval dat Basilicum me voor was, terwijl ik hem in mijn berichtje noem
-
Basilicum,
Dank voor de interessante link (y)
Ivo,
Het bewijst maar eens dat ik totaal geen kennis heb van het duitse stoom gebeuren.
Op zich niet gek, ik ben pas twee jaar in TP3 bezig ;D
De Br 38, is daar ook een mooi model van?
Grtn,
Dennis
-
Er zijn er verschillende van. Ik heb er een van Fleischmann, maar ze zijn er ook van Märklin en ik dacht dat Roco deze ook wel had. Het is een van de meest gebouwde stoomloks van Duitsland. Je moet er wel een hebben met Witte windleiplaten en de juiste tender. Kijk in het Albers boek op pagina 243 en 245.
mvg,
Ivo
-
Baureihe 38 (P8) kwam in elk geval ook in Arnhem, ik meen in de jaren '50, maar dan moet ik vanavond thuis even foto's zoeken. Volgens mij staat er in elk geval een plaatje in het boek van Albers.
Gerard
-
en ik dacht dat Roco deze ook wel had.
Roco heeft de BR 17, die lijkt er wel veel op.
-
Zie hier (http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/8231/d/3/p/8344%2C8231%2C10822/pr/dampflokomotive-br-3810-40-der-db-2.html) voor een plaatje van de Fleischmann P8. Het is een beetje een gedrongen foto. In het echt komt deze anders over. In deze versie kwam deze in de jaren '50 en '60 in Arnhem
mvg,
Ivo
-
Mooie samenloop van omstandigheden, Ivo. ;)
De Br. 17 heeft na de oorlog nog maar weinig dienst gedaan in West-Duitsland. Begin jaren '50 zijn ze vrijwel allemaal in Joegolavië, dat mocht je toen nog zo noemen, gesloopt. De Br. 3810, Pruisische P8, heeft het langer volgehouden en is een goed alternatief voor een Br. 23.
Heb je al aan een 50er gedacht, Dennis? Roco maakt er verschillende, zoals 43288 en 43306. Kijk hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg425333.html#msg425333) maar eens.
Groet,
Basilicum
-
Denk niet dat Br 17 nog na de oorlog nog in het westen te vinden was, of het betrof een achtergebleven machine.
Dat deze zo vlug naar de sloop gingen vind ik eigenlijk wel jammer, het was op zich wel een prachtige machine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br17_1051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br17_1051.jpg)
Foto: Bahnbilder.de.
Groetjes.
Matheus
-
Heren dank voor de duidelijke info.
Een 50`er is ook wel gaaf ja (y).
De Br 38 is een mooi model voor een goederen trein, maar man wat een geld :o
Helaas heeft Roco hem niet zover ik weet.
Maar goed weer wat op mijn lijstje voor op de beurs ;D
Grts
-
Een Fleischmann P8 moet je makkelijk voor weinig kunnen scoren op beurzen.
-
Oospronkelijk is de Br. 38 een personentreinlocomotief. Vandaar de P in P8. Toch reed deze locserie ook goederen-, snel- en andere treinen. De bijnaam is niet voor niets 'Mädchen für Alles' (waaruit blijkt, dat een locomotief vrouwelijk is).
Inderdaad: in het assortiment van Roco kun je deze loc niet vinden.
Groet,
Basilicum
-
De Br 38 is een mooi model voor een goederen trein, maar man wat een geld :o
Grts
Hoho, een P8 is een sneltreinlok en trok uit Nederland de internationale treinen naar Keulen. Je kunt er plan D achter hangen en DB rijtuigen in groen (2e klas) en blauw (1e klas) en waarschijnlijk ook de Silberlingen
mvg,
Ivo
Ik maak er een gewoonte van tijdens een bericht van Basilicum te reageren ;D
-
Ik denk dat de rijtuigen die jij noemt van na mijn tijdperk zijn.
Maar een D10 mistaat ook niet denk ik zo.
En ach,ik heb ook wel eens een 3900 met een goederentrein gezien op de foto`s ;D
Zal eens kijken als ik weer eens tijd voor een beurs heb.
Grts
-
@Ivo: De volgende keer wacht ik wel even. ;)
@Dennis:
Alle combinaties zijn voorgekomen. Je hoeft niet zó streng te zijn. Daar komt waarschijnlijk ook het verschil van interpretatie tussen mij (personentreinloc) en Ivo (sneltreinloc) vandaan.
Groet,
Basilicum
-
Ivo e.a.,
Ik ben even aan het kijken naar een BR 38.
Op ebay kwam ik deze tegen;
http://cgi.ebay.nl/Fleischmann-4160-Dampflok-DR-BR-38-2609-NEU-OKT-/370345562649
Deze heeft echter andere windleiplaten zoals ik op de foto`s in NL gezien heb.
Als ik het goed begrijp zatten op de versie die toen naar NL reed witte windleiplaten?(begrijp ik uit ivo zijn bericht pag2)
Hoe heten deze windleiplaten, en wanneer zijn deze erop gezet?
Ik heb dus helemaal geen verstand van duits materieel.
En nu blijkt dat dat een duidelijke tekortkoming is als je waarheids getrouw wilt verzamelen.
De tender lijkt wel gelijk ;D
Grtn,
Dennis
-
Dit zijn "Wagner" platen en staan er vanaf nieuwbouw op. Staan ook bekend als " Grote Oren."
-
Weer weet wikipedia raad. 'Windleitblech' (http://de.wikipedia.org/wiki/Windleitblech) gaf ik als zoekopdracht op. :)
Niet alle loc's van de serie 3810 kregen Witte-windleiplaten. Een aantal loc's behielden tot de buitendienststelling hun grote platen.
Groet,
Basilicum
-
Kijk, dat is top.
Nu nog even een foto vinden van een 38 met Wagner platen in Nl, Ik wil wel bweijs natuurlijk ;D
Grtn,
Dennis
-
Dennis,
Ik ken alleen foto's van BR38 met Witte windleiplaten. In de loop van de jaren '50 zaten er toch echt geen Wagner platen meer op. Gewoon verder zoeken op ebay. De goede komt vast wel voorbij.
mvg,
Ivo
-
Wat nog even niet genoemd is, is Winterswijk. Oorspronkelijk zelfse 2 lijnen naar Duitsland. Tot in de jaren 70 Duitse Stomers met kolen/goederentreinen op het enorme rangeerterrein.
Zie foto's op de site van Nico Spilt (http://www.nicospilt.com (http://www.nicospilt.com)) en met de alfabetische index naar Winterswijk. Daar enkele foto's van een 44er:
Winterswijk, 30 juni 1973. Loc 044 585 is in de vroege ochtend met de dagelijkse trein naar Winterswijk gekomen om een paar goederenwagens te brengen en op te halen. De loc rijdt via Borken en Dorsten terug naar Wanne-Eickel of Gelsenkirchen. Winterswijk was ooit een belangrijk spoorwegknooppunt, met twee stations (HSM en GOLS) en een groot goederenemplacement. Het was het eindpunt van de Oosterspoorlijn: de HSM-lijn van Amsterdam via Amersfoort, Apeldoorn, Zutphen en Winterswijk naar Duitsland. Er liepen vanaf Winterswijk twee lijnen naar Duitsland: via Bochum en via Borken. Deze twee lijnen zijn inmiddels opgebroken. Vanaf Winterswijk liep vroeger ook een spoorlijn naar Enschede en Hengelo. Dit was een lijn van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS), die ook de lijn van Winterswijk naar Doetinchem en Zevenaar exploiteerde.
Nico
-
Hoi,
Op de site van Nico Spilt staan een paar mooie foto's van een br24 in Nijmegen en een P8, beiden met een personentrein.
Gerard
-
@ GD: Heb je een link van de pagina waar ze staan?
Ik kwam wel deze link (http://nicospilt.com/index_Nijmegen.htm) tegen, maar daar zie ik alleen een BR 18 en een BR 23...
Groet,
Ronald
-
niet zo moeilijk te vinden, ze staan op de indexpagina van Nico's site
http://nicospilt.com/scans/DB24065.JPG
Nijmegen, 20 juli 1952. Loc DB 24 065 met een trein naar Duitsland. Het tweede rijtuig achter de loc is een vooroorlogs bolkoprijtuig (met tien ramen, dus een ABCd of Cd). Foto waarschijnlijk Hans van Engelen, collectie Nico Spilt.
http://nicospilt.com/scans/MH1960_DB381761.JPG
Enschede, circa 1960. Loc DB 38 1761 met een trein naar Duitsland. Foto Max Heyne, collectie Ronald Heyne.