BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter van der Leek op 30 October 2006, 20:28:37
-
Vandaag een start gemaakt met de eerste module van mijn N-spoor modulebaan. De eerste is een standaard rechte module van 120cm. Er ligt een dubbelsporig schaduwgedeelte en 2 sporen zijn zichtbaar.
Zie https://forum.beneluxspoor.net/lekr
-
Wat is de diepte van de bak, 120 breed bij?
Verder ziet het er veel belovend uit!
Ik kijk dan ook zeker uit naar het vervolg van de reeks foto's
m.v.g.
Mark
PS: past die wel in de auto? ;D
-
Na eurospoor de smaak te pakken gekregen ;)
Dus op eurospoor 2007 zien we de n-modulebaan van leekcity?
-
Hij is 60 bij 120cm Mark ;)
En nee, hij past niet in de auto en daar gaat ie ook zeker voorlopig niet in. Jullie zullen het met de foto's moeten doen. Ik heb al eens eerder modules vervoerd (van M-Track) en daar zijn ze absoluut niet beter van geworden. Dus daar begin ik voorlopig niet meer aan...
-
Na eurospoor de smaak te pakken gekregen ;)
En wat hout ;D
-
Het niveau van Wesley word ook steed beter!! ;D ;D
m.v.g.
Mark
-
Ja dat krijg je als je van 1 tot 4 geslapen hebt en sindsdien de hele dag simpel bent geworden van je gedwongen bankzitten ;)
-
Vandaag weer eens wat gedaan na gisteren een dag met alleen maar huishoudelijke klusjes ;)
Update staat op https://forum.beneluxspoor.net/lekr
Van de schaduwsporen heb ik de zijkanten doorgezaagd zodat het een beweeglijk spoor is. Zo is dat altijd uit te lijnen met de volgende module:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/7.jpeg)
Vervolgens de kurk gelegd op de schaduwsporen.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/10.jpeg)
-
We gaan verder met het leggen van de rails:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/15.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/20.jpeg)
Vervolgens met mijn nieuwste aankoop, de Airbrush, de sporen bruin gespoten. Direct na het spuiten met een droge doek de bovenkant van de spoorstaaf schoonvegen en de treinen rijden nog steeds als een zonnetje. Voor wie het na doet met M* rails, vergeet de puntcontacten niet!
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/26.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/28.jpeg)
En dan gaan we maar eens met de snelweg aan de gang. Het fijnste schuurpapier wat ik kon vinden knip ik eerst op maat, dan spuit ik het zwart, lijm het vast en tenslotte met een TIPP-EX pen en lineaal de lijnen erop.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/32.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/34.jpeg)
-
Ziet er al mooi uit. Zie ik een BR 152/145?
-
Yep, een BR145, gedigitaliseerd op Eurospoor op onze stand :)
-
wordt welliswaar een prachtig project peter
-
Ziet er goed en mooi strak uit!
Ook leuk zijn die gekleurde ET-baanarbeiders, is weer eens iets anders dan Preisertjes ;D
Groet Jaap
-
En ik maar denken dat ik de enige ben die zijn spoor met punaises vastzet. :-|
Zie hier: punaise spoor (http://www.xs4all.nl/~bruinbaa/foto_031_klein.html)
Ik vind mijn punaises wel mooier! ;D
succes verder met de bouw!
Marc
-
zeg peter
die snelweg maken met schuurpapier vind ik goed idee
maar met de tipex pen de lijnen erop zetten ook wel alleen zie ik allemaal witte vlekken op eind , hoe ga je dat op lossen . gewoon de lijnen zometeen afplakken en dan opnieuwe zwartspuiten . en typex is breekbaar als het maar ook een beetje buigt
-
@Robert: die witte vlekken heb ik inmiddels al weggewerkt. Ik heb met dezelfde zwarte spuitbus wat verf op een stuk karton gespoten en vervolgens met een penseel de vlekken weggewerkt.
Ik zou niet weten hoe die snelweg nog moet buigen, dus dat komt vast wel goed :)
@Marc: smaken verschillen hé, ik vind mijn punaises mooier :P
@Jaap: :P :P
-
Is het misschien niet handiger om in plaats van punaises, platkop schroefjes met revetjes te gebruiken zoals ze b.v. bij Railzminiworld en Huib Maaskant doen?
Dan kan je namelijk testrijden terweil je baan nog niet vast ligt. Wat betekend dat je ook makkelijk fouten kan oplossen die in je baan zitten, zonder een heel ballastbed te moeten vernielen.
Het is maar een idee :)
m.v.g.
Mark
-
Dat moeten dan wel hele kleine sluitringen zijn ;)
Maar het is wel een idee, misschien dat ik dat eens ga toepassen op een volgende module.
-
Ja goed, dan laat je die er tussen uit en pak je een schoef met een lekker grote maar platte kop. ;)
Het gaat natuurlijk om het rijden op rails die nog niet vastligt zodat je de kinderziektes er makkelijk uit kan halen zonder te breken aan je ballastbed. En hoe die schroefjes er verder uitzien..... ;) Als je trein er maar overheen kan, vandaar die platte kop natuurlijk.
Duur hoeft het ook niet te zijn, want na het balasten haal je de schroeven er uit en hergebruik je ze gewoon weer net als je doet met de punaises.
m.v.g.
Mark
-
Waarom heb je dat eigenlijk zelf niet gedaan Mark? :P
Maar je hebt me al overtuigd hoor, ik ga het bij mijn volgende module gebruiken :)
-
Voor de Maaskant-methode zijn mijn bochten te scherp (r=250 mm). Vandaar dat ik op de punaises ben uitgekomen.
Het zijn trouwens geen gewone puniases hoor, maar Modeljernbanebevåstigungprikapparøte (Model Björn in de catalogus ;D)
-
(Model Björn in de catalogus ;D)
[offtopic]
IKEA dus. Dan zijn het Modelljärnvägsbefestningsprykapparöte :P (de Zweden hebben de ö en niet de ø ;D)
[/offtopic]
-
Modelspoorbaanbevestigingsprikapparaten, model "Beer". Ils sont foux, les Suedes.
- Peter
-
Du har fel, Per... det är faktiskt romarna som är inte kloka!
(Italiaans: Sono Pazzi, Questi Romani: SPQR ::))
Doch, Peter zijn modulebaan dus ;D.
-
L-Olandizi imgienen. :)
- Peter
-
Van deze kant ook maar weer eens een update.
Met mijn nieuwe verworven grassmaster het stukje tussen de beide snelweg-helften van gras voorzien. Hier direct wat geleerd, namelijk dat het piepschuim eerst een kleurtje moet hebben, want wát er doorschijnt moet natuurlijk wel bruin zijn en niet wit.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/36.jpeg)
Vervolgens ben ik aan de gang gegaan met de matrixborden boven de snelweg. Hier komt mijn h0-set voor verkeersborden en vangrails goed van pas :)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/40.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/41.jpeg)
Naast het spoor zit een klein slootje. Deze heb ik uit het piepschuim weggesneden, groen gespoten en vervolgens voorzien van een flink aantal milliliters parketlak.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/44.jpeg)
Na het startpakket wat ik enkele weken geleden heb gekocht met een airbrush, werd het nu tijd voor het echte werk. Dus bij Herman Buitelaar uit Gouda een echte airbrush met compressor gehaald (http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=387).
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/45.jpeg)
Daarmee direct de zijkanten naast de snelweg een bruine kleur gegeven, die ga ik later nog voorzien van gras.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/46.jpeg)
-
Goed, de bouw van module 2 is gestart, de zogenoemde overgangsmodule met opstelsporen (zie draadje in Baanplannen).
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/49.jpeg)
De module staat overeind en is voorzien van laminaat-ondergrond van Ikea. Dit gebruik ik voor de grote vlakken omdat modelspoorkurk me dan een beetje te kostbaar wordt.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/53.jpeg)
De eerste rails liggen op hun plek. Ik gebruik hiervoor de door Mark voorgesteld "Huib Maaskant-methode". In dit geval niet met sluitringen omdat die voor N te fors zijn, maar gewoon met kleine schroefjes. Werkt perfect, wil je nog wat aanpassen, gewoon een paar schroefjes los en het ligt zo op een andere plek :)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/54.jpeg)
Bij GM&S een aantal turtles gekocht om alvast mee te starten. De overloopwissel heb ik al volledig voorzien van turtles. De rest gebeurt als mijn bestelling uit Canada binnen is. Uiteraard boor ik alvast wel 10mm gaten onder de wissels en probeer ik met een losse turtle uit of de wissel om te leggen is, lees: of het gat op de goede plek zit.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/56.jpeg)
En zo ziet het er dan ongeveer uit... :)
-
Ziet er leuk uit, zeker dat wisselkruis :)
Ik gebruik hiervoor de door Mark voorgesteld "Huib Maaskant-methode". In dit geval niet met sluitringen omdat die voor N te fors zijn, maar gewoon met kleine schroefjes. Werkt perfect, wil je nog wat aanpassen, gewoon een paar schroefjes los en het ligt zo op een andere plek :)
Zo ligt mijn hele baan vast, heel handig als je het zat bent en iets anders wilt ;D
-
Mooi strak gemaakt alles. Dat wordt wel wat voor Eurospoor ;)
Groet Jaap
-
Dat weet ik nog zo net niet Jaap. Bij transport gaat er altijd wel íets kapot, ik hou ze denk ik liever veilig op mijn zolder...
-
Weer aardig aan het klussen geweest.
De 2e module met de wisselstraat is inmiddels qua rails en wisselmotoren af. Ben nog wel wat uitdagingen tegengekomen, maar die zet ik wel in aparte draadjes neer :)
Stukje bij beetje worden alle rails op maat gezaagd en geplaatst:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/57.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/57.jpeg)
Hier het proces van wat dichterbij:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/59.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/59.jpeg)
En toen was ie af, van 2 kanten:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/60.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/60.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/61.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/61.jpeg)
Ik heb ook nog 2 filmpjes gemaakt. Ik heb bij beide filmpjes de camera gewoon met de hand bewogen boven de rails, dus af en toe bots ik ergens tegenaan ;)
De eerste is van een trein die vertrekt vanaf het bovenste spoor helemaal naar onderen: link (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/movies/MVI_2675.AVI)
De tweede is van een binnenkomende trein vanuit de schaduwsporen: link (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/movies/MVI_2678.AVI)
-
Het is net mijn baan, alleen dan met Peco rails :)
Ziet er netjes uit, minder chaotisch als dat gedoe hier en net echt. Alleen die FL* ICK :P
-
Hoi Peter,
schitterende wisselverbindingen ('Hosentraeger') heb je daar liggen. Toch wel een voordeel van N, zoveel ruimte :P
Grtzz,
Karst
-
Ja heerlijk sporenplan lekker vloeiend en realistisch! Netjes!
't is wat voor de hand liggend maar...
Ga zo door zou ik zeggen. :D
m.v.g.
Mark
-
De sporen liggen er zeer profi en strak bij Peter! Mooi werk.
Groet Jaap
-
Thankssss allen :) Dat geeft de hobbyist moed ;)
-
prachtig Peter zie erg uit naar het eind resultaat van deze 2e module als de rest van de modules net zo mooi worden van als de 1e krijg je van mij een 10+ .
Op de beurs ook vrijveel N gezien en mischien dat er later bij mij ook nog wel eens een N baantje komt
-
Peter,
Enkele berichten terug las ik dat je de wegen van heel fijn schuur-
papier maakt, dat heb ik ook gedaan op een vorige baan.
Maar jij spuit ze ook nog met zwarte verf.
Mijn vraag is, waarom?
Als het is omdat jij bruin schuurpapier gebruikt, dan het logisch.
Wanneer jij ook zwart schuurpapier (metaal schuurpapier)
gebruikt, wat is dan de reden.
Mooi werk met die modulebaan.
mvg
Leslie
-
Leslie, ik gebruik inderdaad bruin schuurpapier, dus ik moet wel in een andere kleur spuiten.
Het valt me wel op dat de weg er in het echt helemaal niet zo zwart bij ligt, zelfs niet als ie net is opgeleverd. Dus daar gaan we later (met airbrush) nog wel wat aan doen ;)
-
Vandaag een glorieus moment: de eerste wissels zijn per IB omgezet :)
-
Kunnen ze wel weer terug... ;D
Groet Jaap
-
Haha :D Ja Jaap, dat kunnen ze :)
Zo ziet de onderkant er nu uit van de overgangsmodule:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/62.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/62.jpeg)
Ik heb het advies uit de handleiding van de turtoise-motoren opgevolgd en er (met secondelijm) een kroonsteentje tegenaan geplakt. Eenmalig een draadje van motor naar kroonsteen en daarna hoef je alleen nog maar draadjes vast te schroeven: ideaal!
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/63.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/63.jpeg)
De decoders zijn van Littfinski, in dit geval de SA-DEC-4, een DCC schakeldecoder. Dat heb ik nodig omdat de turtoise-motoren een constante spanning nodig hebben (een puls is niet genoeg voor het langzame omgaan):
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/64.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/64.jpeg)
Direct een tafeltje erbij gesleept, IB er op en een oude laptop met Koploper. Klein stukje baanplan tekenen, wat decoder-nummers ingeven en hatseflats, ze gaan om met 1 muisklik :D
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/65.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/65.jpeg)
Wat kan het leven van een hobbyist toch mooi zijn... :)
-
gaaf peter
-
Nice job!! Ben m.n. jaloers op de slanke wissels. Mooi strak aangelegd, oogt lekker ruim zo. Ga zo door,
J
-
Bedrading aanleggen is best wel lonend, maar je ziet er aan de buitenkant niet zo veel van.
Ik heb nu een aantal sporen werkend en het rijdt driftig heen en weer.... en heen en weer..... en heen en weer.... ;)
Dan nog maar een plaatje van de onderkant, de BMD-16SD (http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm):
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/67.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/67.jpeg)
En toen kwam ik er dus achter dat de puntstukken van Peco-wissels mee schakelen met de wisselstand. En als je dat niet isoleert krijg je kortsluiting. Dus kan de halve wisselstraat weer los om alsnog geisoleerde raillassen aan te brengen:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/70.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/70.jpeg)
-
Beste Peter,
Dat lijkt me wel even balen voor je!
En dat voor iemand die nog niet zo heel lang geleden schreef:
Wat kan het leven van een hobbyist toch mooi zijn... :)
;)
Even wat anders. Jij rijd toch ook met peco 55 rails?
Vind je die beton look rails van Peco 55 niet ook mooi voor delen van je baan?
m.v.g.
Mark
-
Tsja, het leven van een hobbyist kan ook zó omslaan ;)
De beton-look heb ik niet overwogen, ik heb namelijk 1,5 jaar terug op Eurospoor direct wat rails gekocht om mee te starten. Die leverancier had geen beton-look, dus viel er voor mij niet te kiezen.
Misschien dat ik een ander deel van mijn baan er wel mee ga doen, in het groot is er ook een mix :)
-
En toen kwam ik er dus achter dat de puntstukken van Peco-wissels mee schakelen met de wisselstand. En als je dat niet isoleert krijg je kortsluiting. Dus kan de halve wisselstraat weer los om alsnog geisoleerde raillassen aan te brengen:....
Eerst de handleiding lezen, Peter, eerst de handleiding lezen 8)
Groet Erik, het ziet er strak uit.
-
RTFM, of in goed Nederlands: lees nou verd**** eens die verd**** handleiding :):):)
Ik weet het, ik had het ff moeten lezen, maar bouwen blijft toch wel een flink stuk leuker ;)
-
Beste Peter,
Hoe staan de zaker er voor?
Ik ben namelijk wel nieusgierig hoever je inmiddels bent gevorderd met je baan en wisselmotoren.
m.v.g.
Mark
-
Ben de laatste tijd nauwelijk aan de baan toegekomen door een mogelijke carriere-switch.
Dit weekend zal ik weer eens wat gaan doen :)
-
Dit weekend de derde stationsmodule gebouwd:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/78.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/78.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/82.jpeg) (https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/82.jpeg)
De wissels heb ik een uur geleden ook alweer opgebroken (had de Turtoises er al onder zitten, dus een hele klus) omdat ze toch andersom moesten. Liever nu beslissen dan wanneer alles aangesloten is en draait :)
-
Wel en erg korte Thalys peter, ;D
Maar verder ligt het er wel netjes bij hoor.
Ook lekker brede perrons straks!
m.v.g.
Mark
-
Knap dat je die Thalys kan zien :) Ja, hij is nog wat kort, maar dat komt straks helemaal goed, ik heb de sporen zo gemaakt dat hij overal past :)
-
Ja, zo een korte past overal wel ;)
Zijn die Peco wissels nou ook zonder aandrijving te gebruiken? (Dat is: hebben ze ene veertje dat ze in de ene dan wel andere stand houdt?)
-
Rick,
Yes dat is zeker het geval!
De wissel hoor je zelfs heel zachtjes klik zeggen bij het omzetten. (ook als je het met de hand omzet. ;))
De wissel staat behoorlijk strak in de gewenste stand.
Zelfs het openrijden van een wissel is lastig zo strak als ze in hun stand staan.
Het met de hand omzetten van een wissel is wel wel een priegel klusje want hoewel je een schuifje alleen maar enkele milimeters hoeft te verzetten is het knopje zeer onnadrukkelijk aanwezig, en dus daarmee ook rustig klein te noemen. ;D
m.v.g.
Mark
-
Áls je 'm gaat aandrijven, altijd het veertje eruit halen, want er zijn erg weinig aandrijvingen die dat aankunnen.
Bij mij zijn ze er dus allemaal uitgesloopt (staat een discussie over, ergens in de AlgemeneVraagbaak).
-
Bedankt, ik zal er eens eentje kopen en kijken hoe ze staan. Met aandrijving zal ik ze voorlopig nog niet omzetten, dat komt later wel. :)
-
een vraag
die turtoise wisselmotoren wat kosten die?
en waar krijg je ze
verder ziet het er goed uit! ;)
-
Ik koop ze meestal bij GM&S. Vanaf 10 stuks krijg je ze voor 20 euro, daaronder kosten ze geloof ik 22.50, maar ik koop er meestal direct wat meer ;)
-
Hier in Arnhem liggen ze voor 16.95 en bij 12 voor 189 euro
gr Alexander
-
Dankjewel voor de tip Alexander!
-
Graag gedaan de info
Wil zelf ook met peco 55 rijden, heb de aandrijvingen van peco zelf.
Maar twijfel nog of ik die wel ga gebruiken.
Ivm met het dinamo systeem wat ik bestelt heb.
Wil wel een keer z'n turtoise proberen.
Dat een wissel met omgaan geluid maakt vind ik persoonlijk niet erg.
Maar zo ver van proberen en dergelijk ben ik pas over paar maanden.
gr Alexander
-
Eerst een tafeltje neerzetten waar je lekker op kunt knutselen. Een ovaaltje erop, 2 wissels erin en dan maar prutsen :)
Heb ik ook gedaan en werkt perfect. Voor gebruik van Koploper wordt het zelfs sterk aangeraden, maar dat had ik voor een andere baan al eens gedaan, dus dat was deze keer niet mijn doel. Het werkte echter wel erg goed om lekker aandrijvingen en bezetmelders te proberen en te leren kennen...
-
Peter,
Ik heb mijn tortoises rechtstreeks in Amerika gekocht voor ongeveer 13 USD, met de huidige koers van de Euro tov de dollar is dat iets meer als 9,25 Euro....
Verzendkosten voor 24 stuks was omgerekend 25Euro, invoerkosten 25Euro. Al met al zit je dan op nog geen 12Euro per tortoise!
Groet,
Wouter.
-
Heb ik ook gedeeltelijk gedaan, maar dan met wat minder stuks. Ik heb er bijna 6 weken op moeten wachten, dus daar ben ik wel van genezen. Ik betaal wel iets meer...
-
*** SCHOP ***
Als het goed is komen volgende week de Henckens seinen binnen, dus dat wordt hard werken om alles aan te sluiten :)
Verder nog steeds veel te weinig tijd om wat op zolder te doen, maar hopelijk kom ik er zaterdag en zondag weer een beetje aan toe.
-
Eindelijk weer eens wat tijd om aan de baan te werken. Vandaag bezig geweest met de plaatsing van seinen:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/83.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/86.jpeg)
Verder ben ik bezig geweest om de gaten die zijn ontstaan bij de wissels door het wegsnijden van bielzen weer op te vullen met nieuwe bielzen. Dat is een behoorlijk priegelwerk waarbij er ook nog wel eens een wisselstang uit de geleider 'floept', kan ik weer met een pincet aan de gang om de stang er weer in te krijgen.
Ik heb in ieder geval wel eer van dit werk, zie hieronder een plaatje vóór en een plaatje ná.
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/84.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/85.jpeg)
-
Leuke seinen, doen me eraan denken dat ik ook eens verder moet gaan met mijn spoordijkje. :)
-
Na lange tijd weer eens een update. Afgelopen weken ben ik bezig geweest met 3 nieuwe modules:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/91.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/93.jpeg)
En ondertussen fungeren de rest van de modules even als 'stalling':
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/95.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/97.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/103.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/109.jpeg)
En toen besloot ik dat het drastisch anders moest. Ik had het sporenplan uitgedacht tijdens het zagen van de modules en dat bleek dus niet de beste manier.
Dus alles weer uit elkaar:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/110.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/111.jpeg)
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/112.jpeg)
En langzaam weer in elkaar:
(https://forum.beneluxspoor.net/lekr/images/113.jpeg)
Ach ja, beter in dit stadium nog dingen opnieuw dan wanneer het halve landschap al in elkaar zit. Nu ging het nog relatief makkelijk...
-
P.S. Meer foto's zijn te vinden op https://forum.beneluxspoor.net/lekr/
-
Inderdaad 5 weken geen nieuws. Maar je hebt niet stil gezeten dus. Timmerwerk ziet er in elk geval goed uit!
Groet Jaap
-
Ziet er profesioneel uit Peter.
-
Inmiddels weer een maandje en heel wat regenbuien verder..... We zijn benieuwd Peter... ;)
-
Ik zal weer eens wat foto's uploaden. Er is heel wat gebeurd, de treinen rijden al enkele dagen hun rondjes over de gehele baan. Steeds meer kleine problemen duiken op, gelukkig zijn ze in dit stadium nog te fixen.
Zoals het er nu naar uitziet blijf ik nog zeker wel een paar weken testrijden.
-
Misschien is een filmpje van je treinen activiteit wel een erg gaaf idee! :D
m.v.g.
Mark
-
Ik zal een poging wagen ;)
-
Goed, bij deze dan wat filmpjes van hoe de baan er nu voor staat.
Eerst even de baan zonder rijdend spul:
Hier kom ik de trap op lopen en laat zien hoe de zolder er uit ziet inclusief een stukje van de baan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Movie.wmv (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Movie.wmv)
Hier de rest van de baan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Movie_0001.wmv (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Movie_0001.wmv)
En dan met rijdend spul:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled.wmv (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled.wmv)
-
Hé, je hebt nooit verteld dat je een keyboard hebt!
- Peter
-
Leuke filpjes!
Van die filmpjes van je wisselstraat in volle actie zijn me nooit lang genoeg ;) ;D
m.v.g.
Mark
-
Leuk, wordt het een Nederlandse baan met een plukje Duits materieel?
-
mooi hoor, heerlijke lange ruime boog!
en er mag best een seventies orgelmuziekje onde de filmpjes
-
Ik zal de volgende keer wat spelen terwijl de camera draait ;)
En inderdaad, ik ben een typische "Het is mijn wereld, dus ik doe wat ík wil" hobbyist. Ik rijd met wat ik mooi vind aan materieel. Het Nederlandse seinstelsel vind ik erg mooi, dus zet ik die neer. Het landschap zal ook een mengelmoes van Duits en Nederlands worden, misschien ook nog wel wat andere invloeden, wie zal het zeggen ;)
-
Hé, je hebt nooit verteld dat je een keyboard hebt!
Maar ik rook niet ;)
Wat waarschijnlijk op de filmpjes niet goed te zien is, is dat er ook nog een drumstel achter staat ;)
Kan zo m'n eigen band beginnen, helaas heb ik persoonlijk weinig talent voor de drums of het keyboard, ik ram respectievelijk pingel gewoon wat voor de lol :)
-
Nice Peter! Die boog ziet er inderdaad ernstig strak uit. Mooi dat die seinen zo correct werken met knipper en de langzame lichtwissel!
Nog plannen voor bovenleiding?
-
Ja, ik heb zeker plannen voor bovenleiding. Puur cosmetisch, dat wel, want ik heb geen zin om het ook bij de schaduwsporen aan te leggen.
Binnenkort ga ik de elders op het forum gedemonstreerde pennen-methode hanteren om te kijken hoeveel portalen ik nodig heb. Dat worden overigens Nederlandse portalen. Of er uberhaupt een draad komt te hangen ben ik nog over aan het nadenken....
-
Mooie filmpjes! Gave zolder en prachtig werkende seinen :)
-
Wat waarschijnlijk op de filmpjes niet goed te zien is, is dat er ook nog een drumstel achter staat ;)
Joh!
Kan zo m'n eigen band beginnen, helaas heb ik persoonlijk weinig talent voor de drums of het keyboard, ik ram respectievelijk pingel gewoon wat voor de lol :)
Zelf heb ik een AN1x (virtueel analoog), EX5 (machtig ding, in de gelimiteerde zilveren uitvoering) en een 01V (digitaal mengpaneel), allen Yamaha. Maar spelen kan ik ook niet, helaas. :)
Volgende keer kom ik zelf even kijken. Leuke baan, vooral hoe die seinen knipperen en omspringen en zo. Als techneut ben ik immers gek op knipperende lampjes.
- Peter
-
Mooie filmpjes, Peter. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat je zo lekker langzaam door die peco'tjes kon....... ;D
Groet, Erik
-
Ja, die seinen zijn op het moment ook wel mijn favoriete onderdeel. Gelukkig heb ik er op het rechterdeel nog een paar te plaatsen. Want helemaal zelf plaatsen, op de OM32 aansluiten en vervolgens via Koploper zien werken is echt ....... (4-letter-woord ;):P).
Die V60 ging er inderdaad wat fors doorheen. Dat komt omdat de wisselstraten op het moment nog een limiet hebben van 80km/h. Dat ga ik weer veranderen omdat ze nu te hard op het stootjuk afrijden.
Koploper weet met een 3 kleuren sein zonder cijferbak niet goed wat ie moet tonen voor een wisselstraat met een beperking van 80km/h. Blijkbaar is er voor gekozen om dan maar groen-knipper te tonen. Ziet er leuk uit, maar is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Binnenkort ga ik borden plaatsen, ruim voor het station een bordje "Remmen naar 40" en vlak voor het station de snelheidsbeperking 40. :)
-
wij willen een foto update ;D
groetjes marco
-
Heeft niet zoveel zin, want ik ben al een paar weken niet op de zolder geweest ;)
Maar ik zal binnenkort weer een update geven, dan maar wat foto's van wat er allang was ;)
-
Cool foto's! :D
Had ik ook al gezegd dat die filpjes die je laatst maakte ook erg gaaf zijn!? ;D
m.v.g.
Mark
-
Mooie baan Peter! ziet er goed uit en leuke filmpjes.
En las ook over de bielzen die er tussen moeten (om de gatenop te vullen). Dat doe ik door de bovenkantjes van de bielzen af te snijden ( waar normaal de rails in gelkemd zit) dan schuif je ze er zo onder (tussen) en met één druppeltje lijm er onder zitten ze vast.
(pennen kun je van me lenen ;) ivm bovenleiding).
Kees-Jan
-
Dankjewel :)
Klinkt als een goede methode Kees-Jan, maar ik vrees wel dat hij in N wat moeilijker werkt dan in h0. De ruimte onder de bielzen is sowieso erg klein in N.
Ik red me momenteel prima met schroevedraaier die de rails een klein beetje omhoog wipt, biels eronder schuiven en daarna positioneren :)
De pennen hebben er inmiddels al gelegen en ik weet hoeveel ik moet bestellen (gáán bestellen ja, want van vrouwlief moet ik het geld eerst verdienen, dus eerst zaken in de verkoop ;)), maar dank voor het aanbod! :)
-
...maar ik vrees wel dat hij in N wat moeilijker werkt dan in N.
In die zin staat een 'N' teveel. :)
- Peter
-
Peter,
Nee hoor valt erg mee dat met die bielzen. Heb dit ook al toegepast op een N baan die ik als project voor iemand aan het bouwen ben.
Kees-Jan
-
In die zin staat een 'N' teveel. :)
Oeps, aangepast, thanks :)
@Kees-Jan, ik zal het eens proberen. Ik moet er gelukkig nog maar een paar ;)
-
Jemig, bijna 3 maanden geleden dat ik hier iets gepost heb. Sorry mensen! :-[
Er is best wat gebeurd, zo heb ik grote plannen voor een flinke uitbreiding van de baan. Om die reden heb ik reeds ruimte gemaakt op de zolder. Het deel met de keerlus schuift een heel stuk op om plaats te maken voor een opstelterrein.
Verder komen er aan beide zijdes van de baan spiralen die de sporen helemaal naar de grond brengen (120cm hoogteverschil). Er komt dan over de vloer een stuk dubbelspoor (uiteraard met stevige overkapping). In 1 van de spiralen zit op 80cm hoogte een aftakking naar een schaduwstation met (huidige planning) 8 sporen.
Dit is zoals het er nu voor staat met de 1e spiraal, een hoop werk nog te doen dus ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_2.jpeg)
-
Hoi Peter, waar voor dat traject over der vloer?, groetjes Michiel
-
Mooi werk Peter, ga zo door!
En die stapel lijmtangen heb je echt nodig.
Kees-Jan
-
hee peter eindelijk weer een update.
houd je ons op de hoogte?
groetjes marco
-
Die spiraal ziet er al goed uit. Die uitbreidingsplannen zijn interresant ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.
-
Hoi Peter, waar voor dat traject over der vloer?
Eigenlijk meerdere redenen. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk rij-mogelijkheden. Momenteel heb ik alleen maar een kopstation, een stukje baan en dan een keerlus. Ik kan dus sowieso al niet met getrokken treinen rijden. En ook goederentreinen in een kopstation is wat moeilijk.
Dus wil ik m'n kopstation weer een doorgangsstation maken. Dan zit ik er mee dat er aan die kant weinig ruimte over is. Dus wil ik naar het andere eind van de baan. Dat kan niet op dezelfde hoogte vanwege een trapgat en de wasmachine. Ik kan niet omhoog omdat er een schuin dak zit en vanwege diezelfde wasmachine. Dus dan maar omlaag, lijkt me wel gaaf om over de treinen heen te lopen :D
@de rest, dank voor de complimenten ;)
-
Cool ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien, groetjes Michiel
-
Peter,
wat is dat groene spul dat je onder de rails hebt liggen?
Bert
-
lijkt me wel gaaf om over de treinen heen te lopen :D
Dat is ook stoer en weet ik uit eigen ervaring (af en toe schrikken als je een hele trein van bijna 3 meter al een tijdje kwijt bent).
Kees-Jan
-
wat is dat groene spul dat je onder de rails hebt liggen?
Dat is isolatiespul voor onder laminaat-vloeren. Heel makkelijk met een stanleymes in alle gewenste vormen te snijden en isoleert voldoende naar mijn zin :)
-
Dat is ook stoer en weet ik uit eigen ervaring (af en toe schrikken als je een hele trein van bijna 3 meter al een tijdje kwijt bent).
Haha, dat gaat zeker gebeuren. Ik heb al uitgerekend dat de complete spiraal ongeveer 5 minuten duurt met de snelheid waarmee ik 'm laat rijden. Dat betekent dus minimaal 10 minuten plus het stuk over vloer dat een trein verdwenen is :)