BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Kieft01 op 25 March 2009, 10:15:56

Titel: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 10:15:56
Ik ga een nieuwe baan opzetten vanaf het begin. Heb al wel de rails, wissels, onderbouw, tekening en de rocomouse.

Twijfel alleen of ik volledig digitaal ga rijden of half digitaal (locs en evt. wissels) en deels analoog.
Mijn idee was altijd dat met digitaal je veel minder bedrading nodig hebt dan bij analoog.

Via een andere vraag werd mij gewezen op de uitleg van Rob Bogers van Modelspoorclub Post M waar hij helder uitlegt wat er bij een digitale baan komt kijken. Daarin staat ook een voorbeeld van een simpele baan met de daarbij behorende beveiliging, bloks, terugmeldingen, bezetmeldingen etc. Al met al was het nogal een bedrading.
Voor een uitgebeide baan zal dat alleen nog maar veel meer worden ben ik bang voor.

Is er iemand die mij kan vertellen of je er echt op vooruit gaat om volledig digitaal te gaan rijden en hoe je de hoeveelheid bedrading dan zou kunnen minimaliseren? Iemand met praktijkervaring.... ;) ;)

De algemene voordelen van digitaal  zijn me wel duidelijk.
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Bert van Gelder op 25 March 2009, 10:41:46
Hallo Ben,

Ik heb ook je andere draadje gelezen, en begrijp je twijfel. Om een eerlijk antwoord te kunnen geven moet je eerlijk vergelijken. En daarmee bedoel ik: als je een volledig geautomatiseerd bloksysteem wilt maken met een analoge baan, dan heb je daarbij ook een hoop bedrading te trekken. En dat is ook het geval als je een volledig geautomatiseerd systeem wilt maken met een digitale baan. Dus om je vraag te beantwoorden: je gaat er qua bedrading niet veel op vooruit.

Waar je wel op vooruit gaat is:
- het rijgedrag van de loks
- opties, zoals geluid,
- schakelbare verlichting.

Dus als jij in de toekomst kijkt en dan een geautomatiseerde baan wilt maken middels een digitale besturing, dan zul je nu moeten investeren in het uitzoeken van allerlei zaken zoals bezetmelders. Maar dat maakt de uitbreiding van analoog naar digitaal zo leuk. Je hobby wordt steeds uitgebreider!

Veel plezier weer.

Gr, Bert
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2009, 10:56:52
Bert,

De bedrading is bij digital minder, en vooral minder lang. Je hoeft nu immers niet meer van elke uithoek op je baan naar een bedieningspaneel. Het klinkt je nu misschien gek in de oren , maar de sectie in je baan aangesloten op een bezet/terugmelder, heeft geen vaste functie in je baan, hij kan voor de ene trein een afrem sectie zijn terwijl hij voor een andere trein een stopsectie is. Ook kun je zonder extra voorzieningen je baanvak in beide richtingen berijden.

Wissels sluit je aan op een wisseldecoder die je plaats in de beurt van een groep van 4, 6 of 8 wissels. Die wisseldecoder krijgt zijn voeding van gemeenschappelijke aansluitdraden. Als je het dus slim is aanlegd, is de bedrading bij digital bedrijf korter en vooral overzichtelijker.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: henk op 25 March 2009, 11:06:18
Wim heeft absoluut gelijk Ben. Op banen met min of meer vergelijkbare mogelijkheden zal de bedrading analoog altijd uitgebreider zijn dan digitaal. Een analoog bloksysteem vraagt nog veel meer bedrading dan een bloksysteem op een digitale baan met dezelfde en meestal meer mogelijkheden.

Wel is het zo dat digitaal meer uitnodigt tot automatisering en allerlei extra aardigheden. Dat verklaart dat er onder de meeste digitale banen nog een aardige bos draden loopt.
Je kunt de redenering ook omdraaien. Voor dezelfde bos draad krijg je digitaal veel meer mogelijkheden terug.  :)
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Bert van Gelder op 25 March 2009, 11:20:00
Hallo Wim, Henk,

Ik heb eerder een analoge baan gehad, en vorige winter een digitaal schaduwstation aangelegd (en weer moeten afbreken vanwege een verhuizing). Vandaar mijn melding dat Ben er "niet veel op vooruit gaat". Als ik kijk naar alle bedradingen (en eigenlijk de verschillen tussen beide banen) scheelde het niet heel veel.

Ben het met jullie eens: het is wel overzichtelijker EN je kunt er leuke dingen mee doen. Maar om nou bijvoorbeeld te kunnen zeggen: je kunt de helft van de bedrading "weg" denken, gaat me persoonlijk iets te ver.

Ben, gewoon beginnen!

Gr, Bert
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 11:32:58
dank voor de antwoorden.  :) Wordt me weer een stukje duidelijker alhoewel ik het stukje van Wim met de terugmelders niet helemaal kan volgen.
Als ik het goed begrepen heb, heb je per blok minimaal twee terugmelders en één bezetmelder nodig toch?
Die kun je dan toch niet ergens anders voor gebruiken?  of bedoel je dat je de computer softwarematige andere dingen kunt laten doen met een terugmelding?

Moeilijkste voor mij is nu om de baan zodanig te ontwerpen wat betreft de verschillende bloks en waar alle melders moeten komen. Voor een beginner (digitaal dan) is dat niet echt eenvoudig en achteraf geeft blijkbaar nog meer moeilijkheden.

Nog tips hiervoor? ???

Het gaat hier om een baan met één doorgangsstation (eenvoudig) en een uitgebreid kopstation.
Daartussen simpel gezegd een acht om geen keerlusproblemen te krijgen. (zijn ook wel weer op te lossen maar daar kies ik even niet voor, een 8 is dan volgens mij de enige manier om vanuit je doorgangstation vanuit twee zijden rechtstreeks bij je kopstation te komen)
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: rjr op 25 March 2009, 11:37:29
Wim heeft absoluut gelijk Ben. Op banen met min of meer vergelijkbare mogelijkheden zal de bedrading analoog altijd uitgebreider zijn dan digitaal. Een analoog bloksysteem vraagt nog veel meer bedrading dan een bloksysteem op een digitale baan met dezelfde en meestal meer mogelijkheden.

Dit klopt niet, tenminste niet in alle gevallen.
Op mijn analoge baan had ik 2 draden per blok, werkte prima, die gingen naar een central punt waar de blokprinten zaten.
Nu heb ik per blok meer draden:
bezetmeldpunt begin blok, bezetmeldpunt eind blok, tussen sectie plus een gemeenschapelijke draad, is 4 draden per blok.
( doe ik het met reedrelais dan heb ik 2 draden voor de rails, en drie draden per blok, 2 maal reedrelais bezetmelding, 1 gemeenschappelijke reedrelais )

Wat wel klopt is dat de draden veel korter kunnen blijven omdat je digitale stuureenheden als wisseldecoders en terugmelders kunt plaatsen waar ze nodig zijn.

Zo heeft een wissel ook nog altijd 3 draden, ze hoeven nu alleen maar tot de wisseldecoder te lopen die je direct onder de wissels onder de tafel kunt monteren, Bij analoog gingen die vaak naar een bedieningspaneel.

Dus al met al kan het veel overzichtelijker blijven door de korte verbindigen. Maar minder niet in alle gevallen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Bert van Gelder op 25 March 2009, 11:39:07
Hallo Ben,

Stuur je baanplan eens in. Er zijn altijd een aantal mensen die er een blik op willen werpen.
En..., google eens op 'maliebaan' en 'koploper', daar vind je een leuke cursus. Geeft je heel veel info!

Gr, Bert
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: henk op 25 March 2009, 11:41:16
Dit klopt niet, tenminste niet in alle gevallen.
Op mijn analoge baan had ik 2 draden per blok, werkte prima, die gingen naar een central punt waar de blokprinten zaten.

Dan ben ik wel benieuwd wat de mogelijkheden met twee draden per blok dan waren. Kan me niet voorstellen dat de optrek- en remkarakteristieken vergelijkbaar waren.

Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: rjr op 25 March 2009, 11:46:22
Treinen trokken netjes langzaam op, en remden netjes langzaam af.
Je kon aangeven dat een lok eerst nog even door moest rijden, daarna pas z'n vertraging in moest zetten.
Die vertraging was ook te regelen, van bijna noodstop tot heel langzaam uitrijden.

Het was natuurlijk wel zo dat de uiteindelijke stopplaats mede bepaald werd door de snelheid die de lok reed. Een lok die heel langzaam rijdt stond eerder stil dan een lok die heel snel rijdt. Dus je moest het zo inregelen dat het voor alle loks naar tevredenheid was. Maar ik was er tevreden mee.

Roelco
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2009, 11:47:09
dank voor de antwoorden.  :) Wordt me weer een stukje duidelijker alhoewel ik het stukje van Wim met de terugmelders niet helemaal kan volgen.
Als ik het goed begrepen heb, heb je per blok minimaal twee terugmelders en één bezetmelder nodig toch?
Die kun je dan toch niet ergens anders voor gebruiken?  of bedoel je dat je de computer softwarematige andere dingen kunt laten doen met een terugmelding?

Nee, dat heb je dan nog niet helemaal begrepen.

Een bezet/terugmelder is een twee eenheid. Ze kunnen niet zonder elkaar, en soms.

Dus iedere meetsectie op je baan bestaat uit een bezetmelder, die vast zit aan een terugmelder aan het digitale systeem. Dus m.a.w de terugmelder meld aan de digitale centrale de toestand van de bezetmelder.

Een blok kan bestaan uit meerdere bezet/terugmeldsecties. De software bepaald wat de functie is van zo'n terugmeldsectie in een blok waartoe hij benoemd is en dus deel van uit maakt.  En daarin zit dus onder andere de kracht van het gehele digitale gebeuren. Je kunt dus zonder de bedrading te veranderen een deel op je baan een kunstje laten doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de wissels. Die zijn aangesloten op een decoder, en de software bepaald welke wissels er moet schakelen, wisselstraten dus. Zonder de bedrading te veranderen, kun je dus willekeurig een wisselstraat maken en bedienen, ook kun je een enkele wissel bedienen die tot zo'n software wisselstraat behoort.
Je maakt dus van je basis bedrading een flexibel geheel via een software besturing programma.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2009, 11:51:07
Roelco, volgens mij kun jij niet tellen.

Een bezetmeld punt is aangesloten met 1 draad per meldpunt. Dat kan een blok zijn, is afhankelijk van de software welke je gebruikt. Een blok is soms uit 2 meldpunten opgebouwd dus 2 draden, en een algemene retourleiding. Dus in totaal 3
Wel graag de werkelijke feiten vermelden.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: rjr op 25 March 2009, 11:58:29
Wim


dan heb ik het anders aangesloten.
Aan het begin van het blok heb ik een bezetmeld punt, 1 draad. Aan het eind van het blok heb ik weer een bezetmeld punt, mijn stop punt, 2 draden.
tussenin heb ik een stuk zitten dat niet aan een bezetmelding zit, deze moet alleen ook aangesloten worden, dus 3 draden. En dan hebben al die secties nog een tweede spoor die ook een draad moet hebben, dus 4 draden.

Wil niet zeggen dat zoals ik het heb de enige juiste is, misschien niet eens de beste manier, maar wel echt een manier die 4 draden nodig heeft.

Op jouw manier met 3 is het nog altijd 1 meer dan mijn analoge bloksysteem.

En zoals gezegt, mijn oplossingen zijn niet de enige ware of de beste, maar het geeft wel aan dat het niet per definitie zo is dat digitaal minder draden nodig heeft, wel zoals jij ook al aangaf kortere draden, en dus overzichtelijker.

Roelco
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 March 2009, 12:00:21
Zelf een analoogrijder, maar ik ben er vrij zeker van dat je digitaal minder draad nodig hebt. Misschien niet minder als je het totaal aantal verbindingen telt, maar wel minder in totale draadlengte. En als je spoorbaan in modules is opgebouwd, dan heb je bij digitaal zeker minder modulegrensoverschrijdende draden. En dat scheelt weer stekkerpennen.
Op mijn eigen modulebaan thuis heb ik een bepaald systeem om de bedrading overzichtelijk te houden. Ga ik nu niet over uitweiden, dat kan altijd nog als daar belangstelling voor is. :)
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: henk op 25 March 2009, 12:03:40
Treinen trokken netjes langzaam op, en remden netjes langzaam af.
Je kon aangeven dat een lok eerst nog even door moest rijden, daarna pas z'n vertraging in moest zetten.
Die vertraging was ook te regelen, van bijna noodstop tot heel langzaam uitrijden.

Het was natuurlijk wel zo dat de uiteindelijke stopplaats mede bepaald werd door de snelheid die de lok reed. Een lok die heel langzaam rijdt stond eerder stil dan een lok die heel snel rijdt. Dus je moest het zo inregelen dat het voor alle loks naar tevredenheid was. Maar ik was er tevreden mee.

Roelco

Dat dacht ik al. Dat kan digitaal natuurlijk ook zonder een blok in meerdere secties te verdelen. Kom je met één specifieke aansluitdraad toe. Terug naar een centraal punt hoeft helemaal niet, omdat de vertraging in de locdecoders zit ingebouwd. Sommige decoders kun je ook nog zo instellen dat ze altijd binnen een bepaalde afstand tot stilstand komen.
Weinig mensen doen dat zo, omdat het zoveel mooier kan. Maar het kan wel.

Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2009, 12:22:25
Roelco, we gaan even draden tellen.

Vanaf de centrale gaan 2 draden naar de baan, daar sluiten we op aan de rails, hoeveel aansluitpunten er dan van die 2 draden naar de baan gaan, doet even niet terzake.

Deze zelfde draden gaan ook naar alle wisseldecoders, dat er aan een wisselaandrijving 3 draadjes zitten is niet belangrijk die gaan rechtstreeks naar de decoder.

Nu kun je de baan bedienen iedere lok apart en ieder wissel apart. Daar heb je maar 2 draden voor nodig. Heb je een module baan, dan heb je per module scheiding slechts 2 draden.

Gaan we verder en maken we gebruik van bezet/terugmelding, dan komen er 2 draden bij als we gebruik maken van een Lenz Systeem. (RS) aansluiting.

Maken we gebruik van het LocoNet of van een systeem met een S88 aansluiting, dan komen er 6 draden bij, die netjes bij elkaar zitten, vast aan een connector.

Per sectie 1 draad naar de rails plus een gemeenschappelijke retour.

Bij een module baan per scheiding 4 of 8 draden, afhankelijk van je digitale systeem.

Wil je andere zaken voeden komen 1 of 2 draden bij.
Bij systemen met een gemeenschappelijke retour leiding slechts 1 draad.

In het geval van het Lenz systeem wordt het dus 6 draden en in de andere gevallen 9 draden.

Met die 6 of 9 draden kun je de baan volledig bedienen en automatiseren.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 12:53:44
Hallo Ben,

Stuur je baanplan eens in. Er zijn altijd een aantal mensen die er een blik op willen werpen.
En..., google eens op 'maliebaan' en 'koploper', daar vind je een leuke cursus. Geeft je heel veel info!

Gr, Bert

Bij deze het voorlopige banenplan. Ik weet niet of dit hier de bedoeling is maar ......
Met nadruk op voorlopig daar ik nog niet blij ben met het doorgangsstation en de krappe bochten hierna toe, misschien toch maar in een bocht leggen of zo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaal_baan.jpg)

sorry maar het is wat plak en knipwerk geworden.

Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 12:55:49
Nee, dat heb je dan nog niet helemaal begrepen.

Een bezet/terugmelder is een twee eenheid. Ze kunnen niet zonder elkaar, en soms.

Dus iedere meetsectie op je baan bestaat uit een bezetmelder, die vast zit aan een terugmelder aan het digitale systeem. Dus m.a.w de terugmelder meld aan de digitale centrale de toestand van de bezetmelder.

Een blok kan bestaan uit meerdere bezet/terugmeldsecties. De software bepaald wat de functie is van zo'n terugmeldsectie in een blok waartoe hij benoemd is en dus deel van uit maakt.  En daarin zit dus onder andere de kracht van het gehele digitale gebeuren. Je kunt dus zonder de bedrading te veranderen een deel op je baan een kunstje laten doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de wissels. Die zijn aangesloten op een decoder, en de software bepaald welke wissels er moet schakelen, wisselstraten dus. Zonder de bedrading te veranderen, kun je dus willekeurig een wisselstraat maken en bedienen, ook kun je een enkele wissel bedienen die tot zo'n software wisselstraat behoort.
Je maakt dus van je basis bedrading een flexibel geheel via een software besturing programma.

Mvg
Wim.


Ik denk dat ik het een beetje ga snappen......
Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 30 April 2009, 11:01:20

Bij een module baan per scheiding 4 of 8 draden, afhankelijk van je digitale systeem.

Wil je andere zaken voeden komen 1 of 2 draden bij.
Bij systemen met een gemeenschappelijke retour leiding slechts 1 draad.


Met die 6 of 9 draden kun je de baan volledig bedienen en automatiseren.


Kleine vraag/conclusie nog:

Voor de ringleiding heb ik, als ik alle draadjes hierover goed begrijp, minimaal de volgende lijnen nodig:

1) Massa voor rails
2) Voeding met diode schakeling voor rails ongedetekteerd
3) Voeding voor bezet/terugmelders
4) Massa voor wisseldecoders
5) Voeding voor wisseldecoders
6) Massa outilage (verlichting huisjes etc.)
7) Voeding outilage

dit lijkt me dus het minimum toch?  Uiteraard uit te breiden als je meer wilt kunnen schakelen zoals kranen, verlichting apart etc.

Voor de ringleidingen ga ik gebruik maken van massieve koperkern draad (2,5 mm) omdat ik deze nog een rol van 100 meter heb liggen. De leidingen worden via kroonsteenstrips onder de baan langs gevoerd.
Vraag 1: heb ik kans op verstoring ivm het parallel lopen van de zeven draden? (zitten redelijk dicht bij elkaar, kroonsteenafstand)
Vraag 2: ik las iets over dat de UTP kabel gebruikt wordt voor de bezet- en terugmelders, dit geldt toch alleen voor het gedeelte van rails t/m terugmelder? Niet voor de voeding neem ik aan?
Vraag 3: ik werk met modules en was van plan om bij de overgangen te werken met de insteek-kroonsteenstrips van bv Conrad. Goed idee of zijn er betere alternatieven?

Titel: Re: Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2009, 11:42:03
Vraag 1: heb ik kans op verstoring ivm het parallel lopen van de zeven draden? (zitten redelijk dicht bij elkaar, kroonsteenafstand)
Vraag 2: ik las iets over dat de UTP kabel gebruikt wordt voor de bezet- en terugmelders, dit geldt toch alleen voor het gedeelte van rails t/m terugmelder? Niet voor de voeding neem ik aan?
Vraag 3: ik werk met modules en was van plan om bij de overgangen te werken met de insteek-kroonsteenstrips van bv Conrad. Goed idee of zijn er betere alternatieven?

1. Lijkt me geen probleem. Je ziet bij veel ringleidingbouwers dat ze de draden mooi parallel door kroonstenen rijgen, zoals jij ook van plan bent. Dat doen ze omdat het wel sjiek staat, maar het is technisch niet nodig. Je kunt die draden ook bij elkaar binden in een bundel.

2. UTP kabel wordt vaak gebruikt als verbinding tussen de s88 modules en de centrale, het z.g. s88-N. Deze kabel is minder storingsgevoelig dan de originele bandkabel.
Voor de verbinding tussen rails en terugmelder lijkt het me  niet handig, daar kun je beter afzonderlijke draden gebruiken.

3. Er zijn wel alternatieven, maar of ze beter zijn, dat mag je zelf uitmaken. Het is maar wat je het handigst vindt.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Werner op 30 April 2009, 12:00:07
Het aantal draden kan nog verder beperkt worden.

Kies voor een ROCO met bedding, C-rails van Trix of Marklin.
Alle wissels uitvoeren met ingebouwde decoders/aandrijving.(voeding via rails)

Dan de voeding.
Wanneer je met RailRoad&Co rijdt dan kun je volstaan met 1 meder, dus een minimaal aantal voedingspunten.

Een minimaal aantal draden en daardoor minder kans op fouten.

Dan hoeven alleen de seinen en andere verlichting nog aangesloten te worden.
En klaar.

Voor de bovenstaande configuratie heb ik gekozen en kan niet anders zeggen dat me het prima bevalt.
Maar je ik kan me voorstellen dat wanneer electronica ook een hobby is dat je helemaal geen problemen hebt met de vele bedrading onder een baan.

Werner
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 30 April 2009, 13:08:07
Citaat
1) Massa voor rails
2) Voeding met diode schakeling voor rails ongedetekteerd
3) Voeding voor bezet/terugmelders
4) Massa voor wisseldecoders
5) Voeding voor wisseldecoders
6) Massa outilage (verlichting huisjes etc.)
7) Voeding outilage

1)Massa voor rails, Massa voor wisseldecoders, Massa outilage (verlichting huisjes etc.)
2) Voeding met diode schakeling voor rails ongedetekteerd
3) Voeding voor bezet/terugmelders
4) Voeding voor wisseldecoders
5) Voeding outilage


Mvg
Wim.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 30 April 2009, 13:10:38
Wim,
Alles aan dezelfde massa geeft geen problemen?
Je gebruikt toch meerdere trafo's deels gelijk (verlichting, outilage)  en deels wisselspanning (overige)

Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 30 April 2009, 13:14:37
Ben, waar haal jij gelijkstroomtrafo's vandaan?
Ben het sleutelwoord is gemeenschappelijke aarde (Common-Ground)

Zie voor een plaatje de aansluiting van een Viessmann 5211 wisseldecoder op een externe extra voedingsspanning.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2009, 13:40:15
Alles aan dezelfde massa geeft geen problemen?
Zolang je hier consequent mee omgaat is dat geen probleem. Dus, de massa is de enige gemeenschappelijke verbinding tussen alle stroomkringen, en verder zitten ze nergens aan elkaar vast.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 04 May 2009, 08:48:48
Kan ik ook dan ook een gemeenschappelijke aarde van twee trafo's van de MM voor de rails en wisseldecoders (16V) en van twee trafo's 14 V voor overige doeleinden maken?
Of is dat een probleem ivm verschillende voltages?
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 09:15:48
Wim zowel als Klaas geeft nadrukkeijk aan, dat alleen de massa gemeenschappelijk is.

ALLE andere uitgangen gaan apart naar hun doel.
Er kunnen dus geen verschillende spanningen op één draad terechtkomen...  :o

Normaal gesproken...maar, ja... je weet maar nooit, natuurlijk  ???

Reeds...

Dus... wat weerhoudt je nog?

Succes en groeten,
Ruurd die lekker meeleest en zo ook nog wat opsteekt voor zijn baan in aanbouw....;D
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2009, 09:50:11
Kan ik ook dan ook een gemeenschappelijke aarde van twee trafo's van de MM voor de rails en wisseldecoders (16V) en van twee trafo's 14 V voor overige doeleinden maken?
Of is dat een probleem ivm verschillende voltages?
Ben, het verschil in voltages is geen probleem. Maar door de manier waarop je de vraag stelt voorzie ik dat je de mist in gaat.
Bedoel je met MM de multimaus? En op welke plek wil je dan de massaverbinding maken?
Probeer eerst eens een schema te tonen van wat je van plan bent, want ik ben bang dat je de massa op de verkeerde plek wilt gaan aansluiten.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: René op 04 May 2009, 10:35:25
Voor het doorverbinden van het loconet signaal heb je in principe 1 (of 2) extra draad nodig. Dit is wel een beetje afhankelijk van de componenten die je gebruikt. De massa van de loconetbus is bij de IB gelijk aan de massa van de baan en een aansluiting van de trafo. Het loconet signaal kan over 1 ader en verder is er nog een voedingsspanning nodig. Bij gebruik van de Loconet IO kaarten kan dat afkomstig zijn van een trafo die ook al wordt gebruikt voor aandrijvingen van wissels.
In mijn baan kom ik dan tot het volgende:

1- Common/massa (spoor/voeding wissels)
2- Rijstroom (spoor)
3- Loconet
4- AC Voeding voor Loconet IO kaarten, wissels, verlichting, seinen e.d.

De signalen 2, 3 en 4 hebben dezelfde retourdraad n.l. 1

Let wel, je moet wel erg goed opletten en weten wat je doet zodat je niet een verkeerde verbinding maakt. Voor je het weet heb je dan wel een sluiting met als gevolg sluiting of uitgebrande componenten.

Verder is het tussen de IO kaarten, wissels, seinen e.d. nog steeds een wirwar van draden. Dit is niet anders dan bij een conventioneel bediende baan. 
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 04 May 2009, 10:54:05
Ben, het verschil in voltages is geen probleem. Maar door de manier waarop je de vraag stelt voorzie ik dat je de mist in gaat.
Bedoel je met MM de multimaus? En op welke plek wil je dan de massaverbinding maken?
Probeer eerst eens een schema te tonen van wat je van plan bent, want ik ben bang dat je de massa op de verkeerde plek wilt gaan aansluiten.
zo snel ik even tijd heb zal ik een schematje in elkaar zetten.
simpel gezegd: *één zijde van spoor massa, andere zijde: of voeding (zonder detektie) of voeding voor gedetekteerd gedeelte
                         beide MM trafo voedingen (lees vanaf versterker) moeten van elkaar gescheiden blijven. Is me niet geheel duidelijk of dit ook geldt voor de massa.
                       *wisseldecoders betrekken voeding vanaf rail ongedetekteerd.
                       *beide andere trafo's : massa op algemene massa, voeding naar verlichting huisjes etc.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2009, 11:10:57
1- Common/massa (spoor/voeding wissels)
2- Rijstroom (spoor)
3- Loconet
4- AC Voeding voor Loconet IO kaarten, wissels, verlichting, seinen e.d.

Rene, heb je dat werkelijk zo zitten? Wat de Loconetverbinding betreft zou ik dat niet zo doen. Het signaalniveau op de Loconetverbinding is van een andere orde dan het digitale geweld op de voedingsdraden.
Dus ik zou de Loconetmassa niet van de algemene massa betrekken. Dat kun je beter origineel houden in de Loconet kabel zoals het bedoeld is. De massadraden in de Loconetkabel dienen nl. niet alleen als referentie, maar ook als afscherming van de Loconet signaaldraden. Dus de Loconetmassa zit maar op één punt aan de rest van de massa vast, nl. via de connector aan de IB.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2009, 11:14:50
.....beide MM trafo voedingen (lees vanaf versterker) moeten van elkaar gescheiden blijven. Is me niet geheel duidelijk of dit ook geldt voor de massa.
De trafo's die de multimaus voeden moet je niet aan de gemeenschappelijke massa verbinden. Je kiest aan de spoorzijde één rail als massa. Maar bij de multimaus is er geen doorgaande massa van de trafo naar de rail, aangezien de multimausversterker een z.g. H-brug uitgang heeft.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 11:35:14
De trafo's die de multimaus voeden moet je niet aan de gemeenschappelijke massa verbinden. Je kiest aan de spoorzijde één rail als massa. Maar bij de multimaus is er geen doorgaande massa van de trafo naar de rail, aangezien de multimausversterker een z.g. H-brug uitgang heeft.


Dus:
De rail-uitgang van de Roco versterker/booster (10761/10764 en booster 10762) komen aan massa te liggen?
Begrijp ik dat goed?

Groet, Ruurd
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 04 May 2009, 11:36:44
schema in elkaar gezet. Dikke lijnen in het midden zijn de ringleidingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomschema_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomschema_1.jpg)
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2009, 13:10:43
Ben,

In hoofdzaak zit het zo goed in elkaar.
Alleen, die wisseldecoder, waarom sluit je die aan op de niet gedecteerde railstaaf? Op die manier wordt hij gevoed via de diodeschakeling, en dat is nergens voor nodig. Dus die wisseldecoder zet je het beste direct tussen massa en voeding (zwarte en rode ringleiding)

Linksonder heb je twee trafo's parallel staan. Dat is linke soep, want als je per ongeluk één van de trafostekkers omdraait heb je kortsluiting. Bovendien mag je dit alleen maar doen als je twee identieke trafo's hebt. Maar nog beter is om de paarse voeding ook in twee groepen te splitsen.

Ruurd, ja dat begrijp je goed.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 13:20:20
Ok, dank je, Klaas.
Weer wat duidelijk.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: René op 04 May 2009, 13:38:19
Het gaat al jaren goed zo ook al zal ik het niet direct aan iedereen aanraden om het zo te doen. In de IB heb ik het nagemeten en zijn de massa's met elkaar verbonden, voor andere systemen kan ik daar geen zinnig woord over zeggen.
De massa van het loconet kan ik niet bepaald een afscherming noemen als ik zie welke kabels gebruikt worden voor loconet. In die kabels zijn de massa en het loconet signaal dubbel uitgevoerd. Het rail sync signaal verschild in het geval het als zodanig gebuikt wordt, in de meeste gevallen worden die draden niet gebruikt of alleen als voeding voor handregelaars.

Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2009, 14:29:29
Rene, de massa's zitten in de IB inderdaad allemaal aan elkaar. Maar wat de Loconetmassa betreft is dit dan ook het enige punt waar hij met de overige massa verbonden mag zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de massa van het s88 systeem.

De massadraden van het Loconet zijn geen afscherming in de traditionele zin, maar fungeren wel als zodanig omdat de signaaldraden tussen de twee massadraden liggen. Daardoor wordt het hele stelsel van signaaldraden en massadraden symmetrisch, waardoor stoorsignalen grotendeels buiten de deur worden gehouden.

Zolang het om een spoorbaantje gaat van bescheiden afmetingen zal het op jouw manier ook werken. Maar Loconet is in principe geschikt om honderden meters te kunnen overbruggen, en als je dan op jouw manier werkt gaat het gegarandeerd fout.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Wim Ros op 04 May 2009, 14:46:29
Renez, en bij het Digitrax systeem gaat dit met garantie niet goed.
Want ook dit zijn geen common-ground systemen.


Mvg
Wim.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 27 May 2009, 14:00:40
Ben,

In hoofdzaak zit het zo goed in elkaar.
Alleen, die wisseldecoder, waarom sluit je die aan op de niet gedecteerde railstaaf? Op die manier wordt hij gevoed via de diodeschakeling, en dat is nergens voor nodig. Dus die wisseldecoder zet je het beste direct tussen massa en voeding (zwarte en rode ringleiding)

Linksonder heb je twee trafo's parallel staan. Dat is linke soep, want als je per ongeluk één van de trafostekkers omdraait heb je kortsluiting. Bovendien mag je dit alleen maar doen als je twee identieke trafo's hebt. Maar nog beter is om de paarse voeding ook in twee groepen te splitsen.
Klaas,

Alles aangepast en uitgebreid met terugmelders etc.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomschema_nieuw_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomschema_nieuw_2.jpg)

Vraagje: mag de massa van de Lenz ook op de gemeenschappelijke massa?

Als ik zo kijk twijfel ik om een ringleiding voor de voeding van bezetmelders te maken. Per module komen er max. drie bezetmelders dus dat zou maar drie draden zijn.



Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: br194 op 28 May 2009, 08:00:23
Hallo Ben,

Schema ziet er goed uit, alleen zou ik de gemeenschapelijke aansluiting van de Fl trafo's niet op de gemeenschapelijke aansluiting van de Roco boosters aansluiten.
Dit kan wel eens tot problemen leiden.
Gezien de Roco (en ook Lenz) een H-bridge uitgang hebben, is het aansluiten van een gezamelijke aansluiting van andere spanningbronnen niet zonder risico.
Het aanleggen van een extra draad weegt niet op tegen de problemen die je kunt veroorzaken.

Willem.
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: Kieft01 op 28 May 2009, 08:23:56
Dank je Willem, :)
Zal het schema wat betreft de Fl. trafo's aanpassen.
De trafo voor de Lenz dus ook maar zo houden en niet op de gemeenschappelijke massa zetten?!! ???
Titel: Re:Bedrading digitaal versus analoog
Bericht door: br194 op 28 May 2009, 08:54:33
Ben,

Dit kun je houden  (y)

Willem.