BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Treinhobbijist op 23 March 2009, 11:53:23

Titel: Ontsporing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Treinhobbijist op 23 March 2009, 11:53:23
Bron:  www.spoorforum.eu

Utrecht<>Leiden/Den Haag/Rotterdam

Door een ontspoorde trein rijden er
tussen Utrecht Centraal en Woerden geen
treinen.

Vertraging: meer dan 60 minuten.

Reisadvies: reizigers tussen:
* Utrecht en Rotterdam,
* Utrecht en Den Haag,
* Amersfoort en Rotterdam/Den Haag
kunnen omreizen via Schiphol.

* Roosendaal en Utrecht kunnen
omreizen via Den Bosch.

Enige aanvulling: Op het spoortraject Vleuten - Utrecht Terwijde is rond kwart voor elf een wagon van een goederentrein ontspoord.

De wagon raakte daarbij een passagierstrein. Er zijn geen gewonden gevallen. De goederentrein bevatte geen gevaarlijkse stoffen.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: r0n op 23 March 2009, 12:43:48
Hier meer informatie: http://www.ad.nl/utrecht/stad/3095764/Treinverkeer_uren_plat_na_ontsporing.html

Is dus geen echte botsing...
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Bas van Heiningen op 23 March 2009, 12:59:31
Kom daar twee keer per dag langs. En heb daar nog niet "iets" gemerkt dat het sppor niet goed ligt. Mazzel dat er nog één spoor vrij is, de baan is helemaal verhoogd, en er wordt hard gewerkt aan de verdubbeling. Wordt in iedergeval weer eens een ander traject bekijken, omreizen via Amsterdam.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: R Fongers op 23 March 2009, 14:07:26


Is dus geen echte botsing...

Wat dan wel, slip of te pen?

Hier nog een paar foto's van Nu.nl

(http://media.nu.nl/m/m1bztiuaxx11.jpg)

(http://media.nu.nl/m/m1bztiua1197.jpg)

(http://media.nu.nl/m/m1bztivahu1w.jpg)

(http://media.nu.nl/m/m1ezmemap9ya.jpg)

Grtz Rob
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Huup op 23 March 2009, 14:14:20
En voor de ramptoeristen onder ons: Nee, je ziet er helemaal niks van.

Groet,

Huibert
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 23 March 2009, 14:26:24
Citaat van: Roon
Is dus geen echte botsing...
Wat dan wel, slip of te pen?
Een simpele ontsporing niet meer en niet minder ;)

Wat omreizen betreft, ik zie nergens( ook niet in de info van prorail op somda) dat Harmelen-Breukelen ook gestremd is( lijkt me ook niet echt logies) dus omrijden via die route zou met de stoppers ook moeten kunnen. Die optie zal alleen aan het grote publiek niet genoemd worden omdat anders die stoptreinen/sprinters dat niet aan kunnen.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: EdTheModeltrain op 23 March 2009, 17:30:58

Wat omreizen betreft, ik zie nergens( ook niet in de info van prorail op somda) dat Harmelen-Breukelen ook gestremd is( lijkt me ook niet echt logies) dus omrijden via die route zou met de stoppers ook moeten kunnen. Die optie zal alleen aan het grote publiek niet genoemd worden omdat anders die stoptreinen/sprinters dat niet aan kunnen.

Groetjes Michiel

Ik ben een half uurtje geleden op centraal geweest.
Als omleiding werd gegeven:
Utrecht <-> Rotterdam, Den Haag en Leiden: Via schiphol
Utrecht <-> Woerden, Bodegraven, Alpen A/d Rijn : Via Breukelen
Utrecht <-> Roosendaal: Via Breda

Oftewel breukelen word wel degelijk genoemd, alleen zoals je al zei michiel niet voor alle, omdat de stoptreinen het niet aankunnen.

Edwin
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Edwin van Mierlo op 23 March 2009, 17:38:25
Misschien een stomme vraag: wat doet een goederentrein op dit traject? Meestal rijden deze treinen toch via Breukelen en de Zuid-tak (Amsterdam) naar het oosten?
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: wisselman op 23 March 2009, 17:42:14
En onderstaande is gealarmeerd voor de Brandweer. Qua Medische kant weet ik het niet, aangezien zij in die regio niet via P2000 gealarmeerd worden:

P 1 VERM_LEKKAGE-SPOOR UTRECHT CS - HARMELEN AANSL 6,8 VLEUTEN (TIS: 4-4) Eenh: VLT403 DEH551 UTR757 MER308 REG799 COH591 IJS916 ABH521 REG646 MLH580 VND886
   : Inzet Haakarm-48667 + Gevaarlijke Stoffen-48010 Utrecht-
      Schepenbuurt (0709726)
   : Inzet Haakarmvoertuig-47646 + Adembescherming-48081 Wilnis
      0709724)
   : Inzet Haakarmvoertuig-47916 + Commandohaakarmbak-47990 
      IJsselstein (0709722)
   : Hoofd Officier van Dienst Utrecht West (0709500)
   : Adviseur Gevaarlijke Stoffen Utrecht (0709498)
   : Blusgroep-1 Vleuten (0708510)
   : Tankautospuit-722 De Meern (0708505)
   : Postcommandant De Meern (0708503)
   : Blusgroep-3 De Meern (0708502)
   : 2e Officier van Dienst Utrecht (0708487)
   : Haakarmvoertuig-757 Utrecht-Oost (0708464)
   : Officier van Dienst Utrecht-Centrum (0708441)
   : Autoladder / Haakarmbakgroep IJsselstein (0707045)
   : Bevelvoerder van Dienst IJsselstein (0707044)
   : Centralisten Verbindings- / Commandovoertuig Houten (0706952)
   : Officier van Dienst Amersfoort (0706118)
 
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Huup op 23 March 2009, 17:47:25
Misschien een stomme vraag: wat doet een goederentrein op dit traject? Meestal rijden deze treinen toch via Breukelen en de Zuid-tak (Amsterdam) naar het oosten?
Je wilt niet weten wat voor moois er aan goederentreinen hier te Terwijde voorbijkomt. Waarom zou dat ook niet?

Gr/H
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 23 March 2009, 18:11:17
Misschien een stomme vraag: wat doet een goederentrein op dit traject? Meestal rijden deze treinen toch via Breukelen en de Zuid-tak (Amsterdam) naar het oosten?
De Brabant route is al jaren over belast, daarom gaat een redelijk groot deel van het verkeer Rotterdam-Emmerich v.v. over Gouda-Utrecht-Ede Wageningen.

Groetjes Michiel

Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: sander1985 op 23 March 2009, 18:20:15

Even een ingeving die in me op komt. Zou het kunnen dat door het type wagon die ontspoord is de trein zolang heeft door kunnen rijden zonder dat het merkbaar is en er ergere ontsporingen zijn opgetreden. Ik zie op de foto's namelijk zo'n gelede containerdraagwagen waarvan het middelste draaistel is is ontspoord. Het lijkt mij dat juist doordat het vast aan twee wagenhelften zit makkelijk evenwijdig aan het spoor blijft hobbelen dan een draaistel wat er uit loopt waar buffers en koppeling vlakbij zitten.

Ik weet er verder niet veel vanaf, misschien dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen?

Sander (die vandaag maar even de stoppert heeft gepakt van rotterdam naar gouda)
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Bas van Heiningen op 23 March 2009, 20:35:09
Er zou inderdaad een betere siganlering moet zin dan wel komen. Zag net op de site van NS dat ze verwachten dat het herstel van de twee sporen tot 31 maart 02.00 kan duren.
Worden lange dagen omreizen van Amersfoort naar Voorburg via Amsterdam. :-|
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Huup op 23 March 2009, 21:21:14
Je bedoelt een signalering van een ontsporing van de trein bij de mcn?

Gr/H
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Spoorrelais op 23 March 2009, 21:21:28
Zag net op de site van NS dat ze verwachten dat het herstel van de twee sporen tot 31 maart 02.00 kan duren.
:-|
Kan me daar wel wat bij voorstellen. Als er vijf kilometer dwarsliggers vervangen moeten worden is men wel even bezig.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 23 March 2009, 21:22:59
Deze week nog 2x naar utrecht, gaat nog een leuk reisje worden   :-|

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 23 March 2009, 21:30:17
Laat ik dan toch maar eens azijn gaan pissen:
- mijn vrouw en ik moeten dus twee keer per dag over dat baanvak om naar het werk te komen en weer terug; zal we weer dagenlang omreizen worden... in overvolle treinen....
- dit is de zoveelste ontsporing van een goederentrein in korte tijd waarbij het spoor zo zwaar beschadigd wordt.
- de laatste jaren ontsporen wel heel veel goederentreinen.
- lijkt wel of het vooral particuliere vervoerders/wagens zijn die ontsporen (of lijkt dat zo omdat deze inmiddels zo een groot marktaandeel hebben); de inkt van IVW rapport over Duiven is nog maar net opgedroogd; daar deugde een heleboel niet aan die wagen ... (en de machinist reed te hard) maar anderzijds ProRail hanteerde ook opeens ruimere normen.
- zou de concurrentie ertoe leiden dat materieel minder goed onderhouden en gecontroleerd wordt?
- wie gaat de schade aan het baanvak betalen? Is juist op kosten van de belastingbetaler helemaal nieuw gebouwd. En dan heb ik het nog helemaal niet over de gevolgschade...
- wat doen al die goederentreinen eigenlijk nog op het reizgersnet; daar hebben we toch de Betuweroute voor, met onze belastingcenten gebouwd!!! Het schijnt dat vervoerders niet gedwongen kunnen worden de Betuweroute te gebruiken.
- die krankzinnige geluidschermen zijn niet echt handig bij hulpverlening, berging en herstel.
- door die geluidschermen ziet ook niemand dat die trein ontspoord is; dus belt niemand 112; nou ja, misschien dat de stofwolk mensen op een idee brengt.
- doordat alle stations tegenwoordig onbemand zijn, en er ook geen baanwachters en seinhuiswachters zijn onderweg, is er ook geen personeel dat ziet dat een trein ontspoord is; dus dendert dat ding maar voort, enorme schade veroorzakend en levensgevaarlijk voor tegemoet komende reizigerstreinen en passanten.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: rail4marcel op 23 March 2009, 22:05:08
Nou die geluidschermen zijn er juist omdat mensen die naast het spoor zijn gaan wonen klagen van eej er rijd hier een trein. Verder worden voor de betuweroute hogere bedragen gevraagd en ga jij dat dan voor de vervoerders bij leggen? Daarnaast kan het voor sommige treinen ook handiger zijn om via Bad Bentheim, Venlo of Roosendaal het land uit te gaan. Beetje vervelend als je dan in Emmerich staat met je cargo. Verder kunnen nog niet alle locomieven erop rijden omdat deze nog geen nieuw beveiligings systeem hebben. Verder moet je maar is op de site van de Feijenoordse meesters kijken dan zie je dat er vroeger ook genoeg ontsporingen waren. Verder is het matrieel wat de nieuwe vervoerders gebruiken erg modern.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Sicco Dierdorp op 23 March 2009, 22:18:00
de laatste jaren ontsporen wel heel veel goederentreinen.

bron?

Citaat
- lijkt wel of het vooral particuliere vervoerders/wagens zijn die ontsporen (of lijkt dat zo omdat deze inmiddels zo een groot marktaandeel hebben)

Euhhhh? Welke vervoerder is dan GEEN private vervoerder? Of denk jij dat Railion nog van NS is??? En als je dat dan denkt, wat was ook alweer de laatste grote ontsporing?

Citaat
; de inkt van IVW rapport over Duiven is nog maar net opgedroogd; daar deugde een heleboel niet aan die wagen ... (en de machinist reed te hard) maar anderzijds ProRail hanteerde ook opeens ruimere normen.

Wat insinueer je? Dat Prorail goederenvervoerders voortrekt? Ik weet dat één deel heel zeker, jij werkt niet bij een goederenvervoerder en heb niet dagelijks met die organisatie te maken

Citaat
- wat doen al die goederentreinen eigenlijk nog op het reizgersnet; daar hebben we toch de Betuweroute voor, met onze belastingcenten gebouwd!!! Het schijnt dat vervoerders niet gedwongen kunnen worden de Betuweroute te gebruiken.

En jij denkt dat ál het goederenvervoer precies van Kijfhoek naar Emmerich moet? Bovendien, waarom zou het goederenvervoer gene rechten mogen hebben op het gemengde net? Vergeet niet dat goederentransport ieders boterham belegt. Dat moet je toch aanspreken met je 'mijn belastingcenten' dooddoener. Of wil je b.v. overdag ook al het vrachtverkeer van de snelwegen verbannen? Neeeee dat is een heel ander verhaal.

Citaat
- door die geluidschermen ziet ook niemand dat die trein ontspoord is; dus belt niemand 112; nou ja, misschien dat de stofwolk mensen op een idee brengt.

Ja nee zonder geluidsschermen had de mcn vast binnen 20 seconden via een 112 melding te horen gekregen dat zijn trein ontspoord was. Je kent de communicatielijnen blijkbaar prima....

Citaat
- doordat alle stations tegenwoordig onbemand zijn, en er ook geen baanwachters en seinhuiswachters zijn onderweg, is er ook geen personeel dat ziet dat een trein ontspoord is; dus dendert dat ding maar voort, enorme schade veroorzakend en levensgevaarlijk voor tegemoet komende reizigerstreinen en passanten.

Inderdaad, terug naar het spoor anno 1950! Eens kijken wat dat de belastingbetaler kost

groeten Sicco
NB vat het niet persoonlijk op en ik begrijp de frustratie van de stremming, maar pas op met wat je beweert als je er echt geen verstand van hebt!
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 23 March 2009, 22:41:12
Sicco, mijn reactie was bewust wat provocerend om de discussie aan te blazen.

Met mijn opmerking over ProRail bedoel ik dat ProRail voor het onderhoud van het spoor minder strenge normen is gaan gebruiken dan vroeger, en wel gebaseerd op Europese normen.

Wat betreft je NB
was het maar zo dat ik er geen verstand van had....
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Jos B. op 23 March 2009, 22:46:13
@mDDM

De spoorwegveiligheid is juist de laatste jaren veel strenger geworden.
Als je eens kijkt naar de situatie toen de NS nog Cargo en reizigers was.
En ze beheerden ook nog eens zelf het spoor.
Toen ging er vaker wat mis.

En er waren toen al de nodge locomotieven verkreukeld.
Als je dat gaat vergelijken met nu, dan zie je een zeer sterke daling in de spoorwegongevallen.

En als je enkele voorbeelden wil zien uit die tijd kijk dan maar eens op de site van Cor de Rijke. www.feijenoordsemeesters.nl


Jos.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Huup op 24 March 2009, 04:59:26
Sicco, mijn reactie was bewust wat provocerend om de discussie aan te blazen.
........

Wat betreft je NB
was het maar zo dat ik er geen verstand van had....

Dan ben ik meer benieuwd en geïnteresseerd in je eigenlijke mening, gebaseerd op je kennis.

Gr/H
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Remco vM op 24 March 2009, 07:56:16
mijn reactie was bewust wat provocerend om de discussie aan te blazen.
Dan ben ik benieuwd wat je ter discussie wilde stellen
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 24 March 2009, 09:48:30
voor wat info uit de oude doos: Feijenoordse meesters (http://www.feijenoordsemeesters.nl/7_Feijenoordse%20meesters.htm).

Dit zijn niet alle landelijke gegevens.....

Nico
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: 5166 op 24 March 2009, 12:55:47
Laat ik dan toch maar eens azijn gaan pissen:
Had je beter niet kunnen doen, zeker als je er geen verstand van hebt....
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Aspelix op 24 March 2009, 13:12:14
Citaat van: mDDM
Laat ik dan toch maar eens azijn gaan pissen:
- mijn vrouw en ik moeten dus twee keer per dag over dat baanvak om naar het werk te komen en weer terug; zal we weer dagenlang omreizen worden... in overvolle treinen....

Arme drommel.... Welgeteld één week omreizen..... :'( :'(

Ik had, gelukkig: HAD, een collega, die zo begon, toen iemand met een fiets in de trein wilde stappen op een balkon, dat daarvoor gereserveerd was. (y)

Och erm, och erm, ocht erm... :'( :'(

Maar hij vond het heel normaal om mij 's morgens te gaan lopen jennen, als ik met die verd......e belgische bakken helemaal uit Limburg naar Rotterdam was gekomen, 2e trein van de dag, stampvolle trein, zelden zonder vertraging en soms door alle vertragingen uit ide periode 5 minuten te laat in de zaak was.
En dat niet een weekje meneer MDDm. Nee, viermaanden lang.
Maar wel eisen, dat ik nog een tein eerder nam, dat ik elke zaterdag werkte, omdat zijn zoontje op zaterdag moest handballen.

De rest zal ik je besparen....

Nou, zo'n azijnpisser kan ik missen als kiespijn.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Bas van Heiningen op 24 March 2009, 13:39:04

Citaat
Citaat van: mDDM
Laat ik dan toch maar eens azijn gaan pissen:
- mijn vrouw en ik moeten dus twee keer per dag over dat baanvak om naar het werk te komen en weer terug; zal we weer dagenlang omreizen worden... in overvolle treinen....

Is hij zeker de enigste  :)

Ben ook iedere dag nu langer onderweg, is voorlopig zat te zien tussen Den Haag via Amsterdam naar Amersfoort. Tegen die tijd dat gaat wennen, zullen we klaar zijn met herstelwerk.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 24 March 2009, 14:55:55
Hoeveel langer ben je onderweg????

Ik begin nu te twijfelen of morgen en onderdag wel met het openbaar vervoer naar Utrecht ga. Ik moet beide dagen om 9 uur beginnen en nu lijkt mijn dat deze week niet echt haalbaar.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Aspelix op 24 March 2009, 15:00:38
Effe op de reisplanner intoetsen met een via over mokum.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 24 March 2009, 15:13:02
Dat zou betekenen dat ik al om kwart over 6 de trein moet hebben hier in Maassluis  :o  om kwart over 8 op Utrecht Centraal te zijn.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Robin op 24 March 2009, 15:24:48
Als ik het zo eens lees, komt er veel klagen en azijnpissen¹ bij dit onderwerp kijken.
Mag ik er even tussendoor met wat positiefs?
De dienstregeling op Woerden-Leiden is al de hele dag ontregelt, en de trein die ik normaal nèt mis (half uur wachten op een bewolkt en tochterig Alphen a/d Rijn) stond nu nog te wachten op een vertraagde tegentrein. Dus ik was een half uur eerder thuis! Tot zover heb ik er alleen nog maar voordeel van gehad...

MVG, Robin

¹ Staat (nog) niet in de Van Dale... Is azijnpissen het woord wat het "swaffelen" van 2009 moet worden?
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: piksov op 24 March 2009, 16:16:42
@Robin..

elk nadeel hep z'n voordeel

(C) Cruijf ....
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Robin op 24 March 2009, 16:19:21
Tja... Ik dacht nog "zal ik het erbij zetten?"
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 24 March 2009, 21:50:43
@mDDM

De spoorwegveiligheid is juist de laatste jaren veel strenger geworden.
Als je eens kijkt naar de situatie toen de NS nog Cargo en reizigers was.
En ze beheerden ook nog eens zelf het spoor.
Toen ging er vaker wat mis.

En er waren toen al de nodge locomotieven verkreukeld.
Als je dat gaat vergelijken met nu, dan zie je een zeer sterke daling in de spoorwegongevallen.

En als je enkele voorbeelden wil zien uit die tijd kijk dan maar eens op de site van Cor de Rijke. www.feijenoordsemeesters.nl


Jos.

Ik herken heel veel van die plaatjes. Werd er ook vaak voor onderzoek op af gestuurd.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 24 March 2009, 22:06:19
Dan ben ik benieuwd wat je ter discussie wilde stellen

Ik vraag me gewoon hardop een paar dingen af, soms met een vraagteken, soms met het woordje "lijkt", soms als stelling. Ik hoopte jullie mening te ontlokken. Aan de vele reacties te zien is dat aardig gelukt.
Kern van mijn verhaal: voor de zoveelste keer in korte tijd ligt het reizigersvervoer zeer lang plat door enorme schade als gevolg van ontsporing van een goederentrein. Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: rail4marcel op 24 March 2009, 22:09:28
Ze zullen het met opzet doen :S
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 24 March 2009, 22:12:05
Is hij zeker de enigste  :)

Ben ook iedere dag nu langer onderweg, is voorlopig zat te zien tussen Den Haag via Amsterdam naar Amersfoort. Tegen die tijd dat gaat wennen, zullen we klaar zijn met herstelwerk.

Vanochtend was het meteen ook op de omleidingsroute mis: verstoring op Utrecht-Amsterdam door weersomstandigheden direkt daarna gevolgd door een ouderwetse seinstoring....  ben uren onderweg geweest... mijn vrouw is maar weer naar huis gegaan...
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Robin op 24 March 2009, 22:13:07
Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?
Antwoord: dit is ongetwijfeld onderdeel van het plan om de crisis te bestrijden. Ja, dat zal het zijn. Want het repareren van zo'n goederentrein en het stuk spoor, daar wordt weer een gigantische werkgelegenheid mee gecreëerd ;D
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 24 March 2009, 22:21:20
Lees dit rapport van de Inspectie V&W (http://www.ivw.nl/Images/RV-07U0721%20Definitief%20090217_tcm247-242996.pdf) maar eens. Dat bedoel ik dus.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Aspelix op 25 March 2009, 01:16:02
Citaat van: Matthijs
Dat zou betekenen dat ik al om kwart over 6 de trein moet hebben hier in Maassluis  Geschrokken  om kwart over 8 op Utrecht Centraal te zijn.

mvg,

Matthijs
   
Ik herken dat gevoel..... :'(

Tukkie doen in de trein... ;)

Matthijs,
In eerder genoemde pendelperiode is me zelfs voorgesteld, om met de auto te gaan. ???
De eerste 2 maanden reisde ik van Venlo naar Delft: Rechtstreekse verbinding: Voor ik in Venlo de Maas over was, had ik de oogjes dicht en pas in Delft Zuid gingen ze weer open. :D  Maar die 2 uur had ik liggen slapen. (y)
De 2e 2 maanden moest ik in Rotteram zijn: Of in Dordt overstappen, op de stopper naar Blaak, of in Rotterdam Centraal uitstappen en de tram nemen.; qua tijd maakte het niet veel uit. Geregeld deed ik het laatste: Dat kwartiertje had ik dan toch mooi gehad. En ik deed mijn ogen weer open. (y) (y)

Als ik de auto zou hebben genomen, had ik de ogen waarschijnlijk niet meer open gedaan... :'(

Tuurlijk....het is even en paar dagen lastig....

Ik heb door Bulgarije gereisd en had in één trein slechts 7 uur "Verspättunk", zoals de reisleidster zei.
Terug naar huis van uit Sofia naar Venlo in eerste in stantie slechts "einige Verspättunk", (4 uur).
Vanaf Köln Hbf naar  naar huis in Venlo deed ik er langer over, dan mijn reisgenoten, die via Arnhem naar Amsterdam gingen.

Allemaal heeeel erg l****g, maar....

In bovengenoemde periodes heb ik ongelooflijk leren relativeren...
Ik stapte gezond en wel weer de trein uit,
 was min of meer uitgerust, maar ik was weer thuis.
  En had iemand om me heen als ik thuiskwam.

Wat is dan een paar dagen omreizen....
Leer je misschien ook nog andere mensen kennen...
O, jee, wat heb ik nou gezegd... :-X
Wees blij, dat je in staat bent om dat hier te melden en zie dáár het positieve van in.

Sterkte in deze barre tijd...

Groeten,
Ruurd
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Aspelix op 25 March 2009, 01:38:32
Ik vraag me gewoon hardop een paar dingen af, soms met een vraagteken, soms met het woordje "lijkt", soms als stelling. Ik hoopte jullie mening te ontlokken. Aan de vele reacties te zien is dat aardig gelukt.
Kern van mijn verhaal: voor de zoveelste keer in korte tijd ligt het reizigersvervoer zeer lang plat door enorme schade als gevolg van ontsporing van een goederentrein. Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?

Ik denk, dat je je iets heel anders moet gaan afvragen:
 nl. of onze leefwijze, met name in de Randstad, wel zo gezond is.
  En of die niet eens aangepast zou moeten worden...
   en of we niet veel te veel van allerlei "verworvenheden" uitgaan
    en of we niet te veel rekenen op schijnzekerheden en wat dies meer zij.

Ik denk, dat dát stof tot nadenken moet zijn.
 En aansluitend, wat de gevolgen ervan zijn.
  Misschien is wat jij beschrijft wel een symptoom, dat er iets mis aan het gaan is. ???

Is de boel hier niet een beetje al te veel overbelast?
 En waar komt die overbelasting dan vandaan?

Als je nou wilt confronteren, dan doe ik mee.. (y).

Ik wens je een heel werkzame en vooral leerzame dag toe.
En kom uiteraard gezond weer thuis.... (y)


Groeten, Ruurd
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Albert.H0 op 25 March 2009, 11:40:17
Lees dit rapport van de Inspectie V&W (http://www.ivw.nl/Images/RV-07U0721%20Definitief%20090217_tcm247-242996.pdf) maar eens. Dat bedoel ik dus.

Lijkt me een aardige "lofzang" op de algemene veiligheid op het spoor. Een as van een beladen ertswagen ontspoort, komt weer in het spoor. Trein kan nog tientallen kilometers zonder probleem doorrijden. Is de 12e wagen van een veel langere trein. Gezien de gewichten van de wagen zelf en de trein hierachter vind ik dit een opmerkelijke prestatie en in mijn ogen geeft dit aan hoe veilig spoorvervoer is.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Aspelix op 25 March 2009, 14:54:37
Lijkt me een aardige "lofzang" op de algemene veiligheid op het spoor. Een as van een beladen ertswagen ontspoort, komt weer in het spoor. Trein kan nog tientallen kilometers zonder probleem doorrijden. Is de 12e wagen van een veel langere trein. Gezien de gewichten van de wagen zelf en de trein hierachter vind ik dit een opmerkelijke prestatie en in mijn ogen geeft dit aan hoe veilig spoorvervoer is.

Zo kun je het rapport inderdaad interpreteren.
De veiligheid zo nóg hoger kunnen, als de oude normen (en waarden) weer worden ingevoerd.

Wat ik uit het rapport niet begrijp, is de opmerking van de machinist van de trein:
1 Hij zegt op het stuk waar de ontsporing plaatsvond, wel vaker iets vreemds gevoeld te hebben en zich er verder niets mee te doen.
2 Er zijn 2 klachten bekend met de treindienstleider,
3 terwijl meerdere machinisten aangegeven hebben de plek te kennen.

Nu is het nog op zijn pootjes terecht gekomen.
Afkloppen.
Maar al lezende concludeer ik, dat het slechter had kunnen aflopen en was beter mopgelijk geweest.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: R Fongers op 25 March 2009, 15:25:34

2 Er zijn 2 klachten bekend met de treindienstleider,
3 terwijl meerdere machinisten aangegeven hebben de plek te kennen.

Groet, Ruurd

En dat doet me dus weer denken aan het ongeval met de ICE 3 bij vertrek uit Keulen. Er waren diverse mensen geweest die op het traject FFm- Kln (300Kmh) opmerkingen hadden gemaakt over vibraties en herrie waar dus ook niets mee gedaan werd.

Vaak is het zo dat meldingen aangenomen worden en door iemand geïgnoreerd worden in plaats van de zaak te onderzoeken. Want als zo vaak gaat het zo "Een machinist heeft geen verstand van spoorbouw techniek en moet zich daar dus niet mee bemoeien" Dus als je al een paar keer je neus gestoten heb zeg je ook "Bekijk het maar!!"

Rob
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Nijtram op 25 March 2009, 15:30:07
De veiligheid zo nóg hoger kunnen, als de oude normen (en waarden) weer worden ingevoerd.

Maar al lezende concludeer ik, dat het slechter had kunnen aflopen en was beter mopgelijk geweest.

Groet, Ruurd

Het is natuurlijk altijd een afweging van geld vs veiligheid. Dit is overal, niet alleen in het spoor, het geval. ProRail (of ministerie) heeft besloten dat een minder hoge veiligheid alsnog voldoende is en bespaart daarmee geld. Dat een samenloop van omstandigheden uitmond in een ontsporing kan altijd gebeuren. Door het verruimen van marges is de kans van optreden alleen iets groter. Dit is een (hopelijk) gecalculeerd risico.

gr,

martijn
Titel: Re: Ontsporing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Esperopt op 25 March 2009, 18:00:41
Mmm, ik hou niet zo van gecalculeerde risico's, zeker niet als het om mensen gaat.

Overigens zijn er wel meer 'slingers' ed in het spoor. Als regelmatige reiziger op het traject Heerenveen - Zwolle weet ik dat vlak na Heerenveen de trein een behoorlijke swieper van links naar rechts maakt. Tussen Staphorst en Zwolle lijkt er een kuil in het spoor te zitten.

Mijn ega, die vaak mee reist om te winkelen oid, vroeg me laatst nog of dit geen kwaad kon. Heb haar verteld dat de machiniste dit ook ziet en voelt en het vast wel doorgeeft als't niet meer kan.

Bovenstaande verhaal moet ze maar niet lezen, kan ik voortaan zelf m'n tas dragen  ;D.

Gerard.
Titel: Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: Remco vM op 25 March 2009, 18:03:35
Ik vraag me gewoon hardop een paar dingen af, soms met een vraagteken, soms met het woordje "lijkt", soms als stelling. Ik hoopte jullie mening te ontlokken. Aan de vele reacties te zien is dat aardig gelukt.
Kern van mijn verhaal: voor de zoveelste keer in korte tijd ligt het reizigersvervoer zeer lang plat door enorme schade als gevolg van ontsporing van een goederentrein. Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?
Dan vraag ik mij af, of dit de plek is om dit ter discussie te stellen.
Verder zeg je zelf bij het spoor betrokken te zijn (alleen niet hoe) dus dan lijkt het me dat je genoeg interne connecties hebt om dit ter discussie te stellen ;) en misschien heeft het dan ook nog eens resultaat ook
Titel: Re:Ontsporing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
Bericht door: mDDM op 01 July 2009, 22:13:14
Dit recente rapport  (http://www.ivw.nl/Images/Definitief%20Evaluatierapport%20Materieel%202008_tcm247-249462.pdf) van IVW is ook niet om vrolijk van te worden!!

IVW constateert veel tekortkomingen bij controles vertrek goederen- en werktreinen
Nieuwsbericht | 22-06-2009

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft in 2008 veel tekortkomingen geconstateerd bij de voorbereiding van het vertrek van goederen- en werktreinen. Bij 34 van 101 gecontroleerde goederen- en werktreinen was er sprake van één of meerdere tekortkomingen bij de technische controle. Ook blijkt bij deze categorie vaak het remvermogen voor vertrek onjuist berekend te worden.

Uit de inspecties in 2008 bleek verder dat in 7 van de 27 gevallen de trein en de eventueel daarin aanwezige gevaarlijke stoffen niet juist waren aangemeld bij de spoorbeheerder. Dit is van primair belang voor de hulpverleners in het geval van calamiteiten. 

De Inspectie vindt het nalevingniveau bij de goederen- en werktreinen zorgelijk. Weliswaar is er in geen geval een direct gevaar voor de veiligheid geconstateerd, wel kan een tekortkoming bij een technische controle of een verkeerde berekening van het remvermogen de opmaat zijn naar een groter risico.

Naar aanleiding van de overtredingen heeft de Inspectie bestuursrechtelijke maatregelen genomen. Ook is een aantal bedrijven gevraagd een verklaring te geven voor de slechte resultaten en de verbetermaatregelen toe te lichten die zij hebben genomen of gaan nemen. In 2009 wil de Inspectie door voorlichting en extra controles bij de ondernemingen die nu slecht scoren het nalevingsniveau verbeteren.

Meer informatie