BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: manuelspot op 22 March 2009, 16:33:04
-
Hallo iedereen.
Ik ben op zoek naar foto's van de rose 2530 zoals die bij NS in dienst is gekomen.
Ik heb 1 foto is 1 van mijn boeken kunnen vinden. Alleen is die voor mij niet helemaal duidelijk.
Ik wil dus graag weten hoe de lok precies gespoten moet worden.
Alvast bedankt
Manuel
-
Kijk eens hier:
klik hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11374.msg244476#msg244476)
en met de zoekfunctie vindt je nog veel meer
-
Ja das een model maar zoek vooral foto's van het grote voorbeeld.
Manuel
-
was dat boek van je Diesellocomotieven in Nederland?
in ieder geval staat op blz. 180 een foto van de 2530 in de jaren 60 het rose.
In het boek Spoor en Trein editie 3, staat een foto uit de jaren 50 in kleur.
Alle andere foto's in kleur die ik weet betreft de VSM versie en die wijkt nogal af.
Ik neem de Philotrain benadering (http://www.anw-modeltreinen.nl/philotrain/productinfo/afbeeldingen/ns2530-1.jpg), ik heb daar wel vertrouwen in 8)
-
was dat boek van je Diesellocomotieven in Nederland?
in ieder geval staat op blz. 180 een foto van de 2530 in de jaren 60 het rose.
In het boek Spoor en Trein editie 3, staat een foto uit de jaren 50 in kleur.
Alle andere foto's in kleur die ik weet betreft de VSM versie en die wijkt nogal af.
Ik neem de Philotrain benadering (http://www.anw-modeltreinen.nl/philotrain/productinfo/afbeeldingen/ns2530-1.jpg), ik heb daar wel vertrouwen in 8)
Bob die foto's heb ik ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4871.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4871.jpg)
De 2530 in de oorsponkerlijke te Utrecht 9 december 1957 (Foto J.G.C. v.d Meene) (bron: Spoor en trein editie 3)
En dan deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4868.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4868.jpg)
De 2530 te Den Haag HS op 24 juni 1962. (Foto: R. Ankersmit) (bron: Diesellocomotieven in Nederland)
Wat ik zie op de tweede foto is dat de demper ineens silver is. En het gedeelte cabinen wat boven de huif uit steekt ook ineens silver is. Maar dat kan ook weer door het lichtinval komen. En de gele band leek ook eerst beige te zijn. Dus er is nogal wat verandering geweest bij deze lok.
Mij gaat het erom hoe die dus in dienst is gesteld en hoe die was net voor die bruin werd?
Die van Philotrain zal zeker een goed eind in de buurt komen. Maar het is pas helemaal zeker als je de foto's bekijkt.
Manuel
-
Inderdaad dat zijn ze.
Op de foto uit de jaren 60 valt het mij op dat diverse delen een aluminium kleur kregen.
Misschien kregen rotte delen een behandeling waarnaar die niet meer overgespoten werd omdat ze nog niet toe was aan een "grote beurt" waar die toch bruin zou worden ?
-
Locs werden vroeger vaker gereviseerd dan nu, ik vermoed dat ze o.a. om de zon te weren het dak aluminium hebben geschilderd. Verder is het wel belangrijk om te weten dat je niet echt op de kleur van de foto af kunt gaan, kleurenfoto's zijn -zeker uit die tijd- niet zo betrouwbaar. Succes ermee!
-
Wat ik zie op de tweede foto is dat de demper ineens silver is. En het gedeelte cabinen wat boven de huif uit steekt ook ineens silver is. Maar dat kan ook weer door het lichtinval komen. En de gele band leek ook eerst beige te zijn. Dus er is nogal wat verandering geweest bij deze lok.
daar is in die andere draadjes dus ook al heel wat over gediscuseerd
-
Wat ik zie op de tweede foto is dat de demper ineens silver is. En het gedeelte cabinen wat boven de huif uit steekt ook ineens silver is. Maar dat kan ook weer door het lichtinval komen. En de gele band leek ook eerst beige te zijn. Dus er is nogal wat verandering geweest bij deze lok.
Mij gaat het erom hoe die dus in dienst is gesteld en hoe die was net voor die bruin werd?
Die van Philotrain zal zeker een goed eind in de buurt komen. Maar het is pas helemaal zeker als je de foto's bekijkt.
Manuel
Hoi.
De cabine is duidelijk lichtinval. Het linker voorste spijltje is ròse.
Volgens mij is ook te zien dat de bovenkant van de bordessen ook ròse zijn. De biezen zijn in beide gevallen geel.
Als ik dit nou vergelijk met de philotrain dan vind ik deze veel te licht van kleur, en veel te ròse.
Als ik hem zou lakken dan zou ik iets kiezen wat heel dicht in de buurt komt van RAL 4009, pastelviolett.
Bart
Bart
-
Als ik hem zou lakken dan zou ik iets kiezen wat heel dicht in de buurt komt van RAL 4009, pastelviolett.
Bart
nou bart eerst zien en dan geloven...weet je wat, ik offer de mijne wel op, mag je oefenen ;D ;D
eric
-
Hup dan ;D ;D
Bart
-
ff wachten nog bart, eerst nog wat plak en bak werk verrichten ;D
eric
-
Heren, heren,
De 2530 was niet rose....Foei, foei, foei.... >:( >:(
Hij heette de Bisschop, omdat hij lila gespoten was..... (y)
Rose.... :o :o :o :-[ :-[
Bij Mgr.Gijssen mocht in de kathedraal geen kaarsje flikkeren.... ;)
Succes met de juiste kleurgeving. Ehh...Lila dus...
Groeten, Ruurd
-
En ik kan geen (kerkelijke) bisschoppen (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Procession_of_the_Precious_Blood_of_Jesus_Christ-Bruges;_nederlandse_Bisschop_50.JPG) ontdekken die lila gekleed zijn, eerder paars ;D
Kortom we moeten de 2530 paars spuiten ;D
Dat Lila is wel een rotkleur.
En het is trouwens Gijsen, en niet Gijssen ;)
-
En ik kan geen (kerkelijke) bisschoppen (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Procession_of_the_Precious_Blood_of_Jesus_Christ-Bruges;_nederlandse_Bisschop_50.JPG) ontdekken die lila gekleed zijn, eerder paars ;D
Kortom we moeten de 2530 paars spuiten ;D
Dat Lila is wel een rotkleur.
En het is trouwens Gijsen, en niet Gijssen ;)
;D
Ssst...
-
Ja dat rose was bij mij ook een groot probleem. Ik heb zelf een kleur aangemengd aan de hand van de foto's die ik had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4867_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4867_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4866.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4866.jpg)
Ik vind zelf dat het goed in de buurt komt.
Manuel
-
Hoi
Dit lijkt al heel goed.
Zelf had ik voor een nog donkerder kleur gekozen. Ik baseer mij hiervoor op de tweede foto die je geplaatst hebt.
Achter de bisschop hangt een duitse wagen, deze waren toendertijd nog flessengroen. Een heel donkergroen dus.
ik heb het plaatje op mijn PC even bewerkt totdat dit groen tamelijk goed overeenkomt. Wat ik dan overhou is een bisschop in RAL 4009 (waarom zouden ze voor deze enkele lok geen ralkeur gekozen hebben?) met een sierstreep in ongeveer zinkgeel (RAL 1018)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4868_1.jpg)
(Het ligt natuurlijk heel erg aan je beeldscherm hoe het bewerkte plaatje eruitziet :-|)
Bart
-
Bart je moet ook rekening houden dat iets wat in model gemaakt wordt niet precies dezelfde kleur heeft maar iets lichter moet zijn. omdat anders de kleuren niet goed overéén komen. Goed voorbeeld hiervan is het berlijnsblauw. De echte berlijnsblauw zal gewoon zwart zijn op een modeltrein.
Dus vandaar dat ik de 2530 heel iets lichter heb gehouden. Anders werd het echt te donken naar mijn inzien. Maar goed dat is 1 ieder eigen keuze. Ik heb deze info van de modelspoor fabrikanten.
Manuel
-
Bart je moet ook rekening houden dat iets wat in model gemaakt wordt niet precies dezelfde kleur heeft maar iets lichter moet zijn. omdat anders de kleuren niet goed overéén komen. Goed voorbeeld hiervan is het berlijnsblauw. De echte berlijnsblauw zal gewoon zwart zijn op een modeltrein.
Dus vandaar dat ik de 2530 heel iets lichter heb gehouden. Anders werd het echt te donken naar mijn inzien. Maar goed dat is 1 ieder eigen keuze. Ik heb deze info van de modelspoor fabrikanten.
Manuel
Hoi
Klopt wat je schrijft, maar dit is verschil in filosofie. Ik vind niet dat je kleuren moet "schalen".
Ook niet als dit een mooier geheel oplevert, zoals bij deze bisschop.
Ik weet ook bijna zeker dat je de ACTS klazen of vlavlippen ook niet lichter hebt gemaakt. Wel consequent zijn dus ;)
Wat het is dat is het.
Inderdaad lijkt het model dan vaak wat donker, maar ja..daar kan ik ook niks aan doen.
Bart
-
(Het ligt natuurlijk heel erg aan je beeldscherm hoe het bewerkte plaatje eruitziet Ik weet het niet)
Bart
Niet alleen dat, ook aan de kwaliteit van de foto en die is LO: Lichtelijk Ondermaats, om niet te zeggen: K.......n >:(
De foto is dermate onderbelicht, dat van een fatsoenlijke kleurweergaven geen spake KAN zijn; niet met een gecalibreerde monitor en al helemaal niet met een ONgecalibreerde monitor.
En bewerken heeft dan geen enkele zin. Zonde van de tijd.
Een nieuw model bouw je toch ook niet vanuit een stuk schroot. ???
Zorg er nou eens voor, dat als je goede kleuren wilt tonen in je fotowerk, je ook fatsoenlijke foto's maakt. Dat is het begin.
Neem een fatsoenlijk fototoestel, zet je moebieltje maar uit of ga er mee telefoneren, maar fotografeer er in Gods Here Vredesnaam niet mee. Zet de kleurbalans op daglicht en flits.
Fotografeer niet tegen het licht in of tegen een witte achtergrond, maar neem een neutrale achtergrond, bij voorkeur middengrijs.
Heb je dat niet? Een vel grijs karton heb je voor een eurootje. Prima investering.
Ik vind het ongelooflijkwat er aan prachtig spul (y) door jullie gebouwd wordt, maar waarvan de foto's erger zijn dan vervuilde bagger. :-[ :-[
Ergerlijk...... >:( >:( >:(
Zo, dat moest ik toch effe kwijt....dat lucht op...
En als je hier vragen over hebt, ik ben fotograaf...
Groeten en veel plezier met bouwen...
Ruurd
-
Niet iedereen beschikt over professionele fotokwaliteiten, een ander ontbeert communicatieve kwaliteiten.
Laat de mensen lekker bouwen en informatie delen, daar is dit forum voor bedoeld!
Op de foto uit 1962 is duidelijk te zien dat botsschade onder het frontsein en bij de 'hoekschort' met een andere kleur verf is bijgewerkt. Iedereen moet lekker zelf zijn Bisschop bouwen en de kleuren toepassen die de bouwer het beste vind. Daarbij krijg je waarschijnlijk nooit meer de exacte kleur op het model, het blijft subjectief. De laatste NS-stoomlocs waren ook niet groen meer...
grtz,
Wim
-
Niet iedereen beschikt over professionele fotokwaliteiten, een ander ontbeert communicatieve kwaliteiten.
Laat de mensen lekker bouwen en informatie delen, daar is dit forum voor bedoeld!
Niet iederen hoeft over professionele fotokwaliteiten te beschikken, Wim.
Dat hoor je mij niet zeggen en dat zie je mij niet schrijven. >:(
Bovendien zijn de tips die ik gaf slechts basisregels voor iedere fotograaf.
Ik constateer echter regelmatig, dat subliem uitziende producties (y) van de medeforummers in zijn geheel niet tot hun recht komen door slecht opgenomen foto's. :'(
Als een foto die als ondersteuning van een vraag of toelichtng bedoeld is, de essentie ervan niet kan weergeven, is dat een slechte foto. Een onderbelichte foto kan nooit de kleur weergeven die gevraagd wordt. En als, zoals in dit topic, nou net die informatie van belang is, moeten beeld en tekst ook kloppen.
Als ik er een bijdrage aan kan kan leveren dat die modellen tóch tot hun recht komen, dan hebben veel meer mensen er plezier aan, niet in het minst de bouwer(s) zelf, maar óók die mensen, die informatie vragen, die proberen te leren van wat de anderen voordoen.
Ik laat de mensen lekker bouwen, maar als een foto informatief moet zijn, moet die ook van op zijn minst een redelijke kwaliteit zijn en niet onscherp en/of (zwaar) onderbelicht. Dat kost alleen maar serverruimte, data-verkeer en ergernis.
Als dat door een enkele praktische tip verbeterd kan worden, wat is daar dan op tegen? Mijns insziens gaat de kwaliteit van het forum er alleen maar nog meer mee vooruit.
En als jij daar moeite mee hebt, wat wil je dan wel? :-|
Je hoeft die informatie niet te gebruiken. Het mag.....
En als jij die informatie niet wilt hebben. lees het dan niet.
Of ga jij op de donkere treinenzolder staan met een leesbril op en een zonnebril?
Zo, nee? Waarom niet? Leg me dat dan eens uit.
Maar belemmer anderen dan niet met jouw opmerkingen in de uitoefening van zijn/haar hobby.
No bad feelings hoor....
Groeten en geniet vooral van je hobby. Net als ik.
RuuRd
-
Niet alleen dat, ook aan de kwaliteit van de foto en die is LO: Lichtelijk Ondermaats, om niet te zeggen: K.......n >:(
De foto is dermate onderbelicht, dat van een fatsoenlijke kleurweergaven geen spake KAN zijn; niet met een gecalibreerde monitor en al helemaal niet met een ONgecalibreerde monitor.
En bewerken heeft dan geen enkele zin. Zonde van de tijd.
Het zou mooi zijn als de foto's voor het oprapen liggen. Helaas is dit niet het geval en moeten we het hiermee doen.
Bovendien heb ik nog nooit een foto gezien die ware kleuren weergeeft. Er zit altijd iemand tussen die de zaak ontwikkeld, en er een persoonlijk tintje aangeeft. Een fotograaf is dus ook niet objectief :(
Bart
-
Lokpaint schreef:
"Een fotograaf is dus ook niet objectief"
Dat klopt, maar hij heeft er wel minimaal één!
-
Nog even off topic.
Misschien kunnen we hier: Kleine treintjes fotograferen en zo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10969.0) nog wat mee doen.
Gezocht: een fotograaf die een kleine cursus wil geven ???? ;) ;D
Gerrit F
-
Het zou mooi zijn als de foto's voor het oprapen liggen. Helaas is dit niet het geval en moeten we het hiermee doen.
Bovendien heb ik nog nooit een foto gezien die ware kleuren weergeeft. Er zit altijd iemand tussen die de zaak ontwikkeld, en er een persoonlijk tintje aangeeft. Een fotograaf is dus ook niet objectief :(
Bart
Bart,
Het gaat er niet om dat er goede foto's voor het oprapen liggen.
Het gaat er om, dat de camera die het hele zaakje moet registreren goed gehanteerd wordt en als dat niet zonder meer gaat, dan het inzicht verkregen wordt, hoe dat dan wel naar de hand gezet kan worden.
Zelfs met een box-camera kan dat in principe nog.
@Gerrit:
Dat wil echt wel doen.
Misschien dat we een of meer workshops kunnen organiseren.
Oproep aan Peter en Chris: hoe kunnen we dit aanpakken?
Groet en allen veel plezier,
is het niet daar, dan waarschijnlijk hier....
RuuRd
-
@ Ruurd,
(y)
Zet me maar op de lijst.
Gerrit F
-
Bart,
Het gaat er niet om dat er goede foto's voor het oprapen liggen.
Ja natuurlijk wel. Je begint te mauwen dat de foto LO is, zoniet k.....n is. Maar hier moet je het mee doen. Nieuwe foto's uit het verleden worden niet meer gemaakt... Of doel jij op de "productfoto" van Manuel zijn bouwsel? Probeer het anders nog eens uit te leggen...
-
Gaat het over de foto's van Manuel die wel ietsje donker zijn of moeten we met een Delorean gaan zoeken?
-
Gaat het over de foto's van Manuel die wel ietsje donker zijn of moeten we met een Delorean gaan zoeken?
Ietsje donker? Beetje eufemistisch.
OK, als dat foto's uit een verder verleden zijn en het model al is omgebouwd, heb je niet zo heel veel keuze.
Zullen we er dan nu aan gaan werken, om de herkenbaarheid van de modellen op de geplaatste foto's te verbeteren?
Wederom: Veel plezier met het knutselen al.
Groeten, Ruurd
-
Zo nu weer terug over de NS 2530 en de juiste oorspronkelijke kleur:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/nicht.jpg)
Tot zover is dit mijn kleur (is nog helemaal niet klaar)
(http://www.amibo.demon.nl/vsm7.jpg)
Zo had de VSM het destijds bedacht
-
ik heb het plaatje op mijn PC even bewerkt totdat dit groen tamelijk goed overeenkomt. Wat ik dan overhou is een bisschop in RAL 4009 (waarom zouden ze voor deze enkele lok geen ralkeur gekozen hebben?) met een sierstreep in ongeveer zinkgeel (RAL 1018)
Waarschijnlijk omdat het RAL systeem toen nog niet bestond zoals wij dat nu kennen en gebruikt werd, en verf gewoon nog op het oog gemengd werd met de hand... ;)
Simpelweg omdat de technieken zoals verfcomputers zoals nu nieteens bestonden ;)
-
Hoi,
RAL bestaat al vanaf 1925 hoor. :o
Straks een lin-up van alle 2530's naast elkaar zou wel leuk zijn. Dan kun je mooi de interpretatie van de kleuren vergelijken, en urenlang discussieren. ;D ;D ;D
Bart
-
Simpelweg omdat de technieken zoals verfcomputers zoals nu nieteens bestonden ;)
Ik heb als klein jochie van de lagere school - en die heb ik toch al enkele decennia achter me liggen - met verwondering ??? staan kijken in de winkel van de vader van een klasgenootje, hoe verfkleuren gemengd werden....
Groeten, Ruurd
-
Maar dat zal niet met een computer zijn zoals ze nu hebben. ;)
-
Maar dat zal niet met een computer zijn zoals ze nu hebben. ;)
Computer?
ja hoor, een telraam met gekleurde bolletjes.... ;)
Geel voor de eenheden
Rood voor de tientallen
Groen voor de honderdtallen.
Daarom stond ik zo met vewondering te kijken....
Snappie?
-
Hoi,
RAL bestaat al vanaf 1925 hoor. :o
Ja, met nog maar 40 kleuren! ;D
-
En dat werd dus echt niet gebruikt destijds...
-
Bob, jouw lok is bovenop ( het beloopbare gedeelte ) grijs??...moet dat niet roze/lila zijn??
eric
-
Dat is moeilijk te achterhalen, maar bij Philotrain (http://www.scaletrading.nl/philotrain/DATA/Model_Treinen9thumb.jpg) is het lichtgrijs