BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ascona op 14 March 2009, 17:54:19
-
Mischien een hele stomme vraag.
De ZLSM heeft natuurlijk een aantal locs uit zweden overgenomen uit de strategische reserve die toen opgeheven werd.
Nou vraag ik me af,zijn er ook andere landen die dat ook hebben gedaan?
Daarmee bedoel ik dus stoomlocs bewaren en in conditie houden om eventueel bij oorlog en anderssoortige ellende de diesel en elocs te vervangen. (denk aan vernielde bovenleiding en geen dieselolie verkrijgbaar)
Doel van de vraag is natuurlijk,zouden er nog ergens stoomlocs bewaard zijn waar de burger (en hobbyist,wij dus) niets van weten??
Of is dat bij andere landen al jaren opgeheven?
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.
-
Oostenrijk had dat vroeger ook...een flink aantal 52'ers...
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Nou, in de koude oorlog was dit in het oostblok ook vrij normaal dacht ik, daar stonden meende ik massa's stoomlocs met de schoorsteen richting westen gedraaid mocht het gesodemieter losbreken. Of er iets van bewaard is gebleven? Geen idee.
Gr,
Erwin
-
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
Ikzelf denk dat het een broodje aap verhaal is (voor nederland dan) maar dat meerdere landen een dergelijke reserve zouden hebben lijkt me bepaald niet denkbeeldig.
Dit vehaal komt mij niet geheel onbekend voor. Als kleine jongen, ik was 10-12 jaar oud, kreeg ik eind jaren vijftig van de vorige eeuw al te horen dat er ergens in de grotten van Limburg lokomotieven stonden opgeborgen voor als het eens fout in Furopa zou gaan! Het ging om afgevoerde NS lokomotieven, maar ook om splinternieuwe machines die daar in het diepste geheim werden opgeborgen.
Wie weet dat als de mergel eens opraakt er op eens nieuwe lokomotieven te voorschijn komen.
SK, die er nu niet meer in geloofd
-
Rhätische Bahn had altijd de G4/5 107 en 108 als strategische reserve. Gelukkig maar, want nu hebben we er prachtige museumlocs voor. Overigens, eentje in Landquart en eentje aan de andere kant van de Alpen, in Samedan. (uit het blote bolletje, dus ik kan er naast zitten.) :)
-
Nee dit klopt Stig
groetjes edwin
-
Mijn vader heeft mij ooit eens verteld over geruchten dat er hier ergens in nederland ondergrondse loodsen zouden wezen van defensie of zo waar diverse stoomlocs zouden staan.dit was dan gebaseerd op gegevens van welke locs gesloopt zouden zijn,diverse locs zouden wel afgevoerd zijn maar nooit gesloopt zijn,althans door niemand geregistreerd.
De kans dat zo iets 50 jaar lang geheim heeft kunnen blijven is nihil. Ik denk dat de val van de muur 20 jaar geleden al een mooie reden zou zijn geweest die reserves op te heffen. Als er iets geweest zou zijn, dan hadden we het allang geweten.
Daarnaast: het is een leuk idee om stoomloc's te bewaren, maar als je vervolgens niet ergens grote hopen steenkool en watervooraden aanlegt, heb je er verdraaid weinig aan... ;)
Eelco
-
Heef de TE 5933 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2582&lan=nl) van de STAR ook niet tot het einde de koude oorlog deel uitgemaakt van de Strategische reserve van de Sovjet-Unie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sovjet-Unie) en later Rusland?
Groet,
Marco
-
mwah, water is er in nederland genoeg en uh... op wat aan stukken gehakt meubilair loopt zo'n ding ook wel hoor ;)
-
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?
-
De TE 5933 behoorde inderdaad tot de Russische reserves. Verder kende Zweden inderdaad grote voorraden dergelijke locs; de laatste (?) zijn pas onlangs uitgegraven. Staat ergens op het NMLD-forum wel een video van online, erg leuk!
-
Omdat het zo geheim was en is, kun je er makkelijk over fantaseren. Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven. Maar geheim, dus iedereen mag wat roepen en niemand weet het echt. Zelf geloof ik niet dat er zoiets is, maar je weet maar nooit. Als het elders gebeurt, waarom dan hier ook niet?
dat dacht ik dus ook,zou me niets verbazen als het hier ook gebeurt,maar idd,zou zoiets 50 jaar geheim blijven? ,denk het ook niet nee.
Toch zou het mooi zijn,stel je voor,3900en,6300en 4000en austerity's
zo maar rijklaar.........
Wat kan dromen toch mooi zijn :)
-
Zo is het niet ondenkbaar dat in het geheim de strategische reserve met de tijd meeging, d.w.z. dat misschien wel alle stoomlocomotieven vervangen zijn door modernere locomotieven.
Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?
En Nederland heeft weliswaar geen grote kolenvoorraden maar toen er nog stoomlocs waren moest er een voorraad kolen worden aangehouden waarmee je een bepaalde tijd mee kon doen (ik weet niet precies hoe lang). Rusland heeft natuurlijk genoeg kolenreserves, en anders kregen ze dat wel uit Polen.
Met de val van de muur is natuurlijk een belangrijke reden voor het aanhouden van een strategische voorraad verloren gegaan. Voor diegenen die hoop hebben dat er nog zoiets in Nederland bestaat, kijk eens met Google earth waar zoiets zou kunnen staan.
Ernst-Jan
-
Zal dan toch wel aan een gesloten spoorlijn zijn ??? het enige probleem is dat ik hier weinig spoorlijnen met tunnels ken waar het kan zijn. zijspoor in de velsertunnel misschien ???
-
Zou één van de overwegingen voor stoomlocs niet zijn dat deze geen elektronica aan boord hebben die door een atoombom buiten werking kunnen worden gesteld?
Ernst-Jan
In die tijd was het op locomotieven nog electrotechniek waarbij storingen vaak nog gewoon door de machinist te verhelpen waren. Ik denk niet dat dit meegewogen heeft.
Groeten, Alexander
-
Het linkje (http://www.nmld.nl/index.php?page=article&id=28) van de NMMD. ;)
Gerrit F
-
Ik weet een voorbeeld van (onbedoelde) Nederlandse Oorlogsreserve :
het heeft te maken met de diesellocomotieven van de serie 2000. Toen deze werden gekocht uit de dump in Frankrijk als serie 600, waren de motoren versleten. In de totaal kapotgeschoten fabrik van Thomassen zich nog motoren bevonden van een geplande serie loks, die toevallig goed pasten op deze loks.
-
In die tijd was het op locomotieven nog electrotechniek waarbij storingen vaak nog gewoon door de machinist te verhelpen waren. Ik denk niet dat dit meegewogen heeft.
Groeten, Alexander
Ernst-Jan doelt niet op de eenvoud, maar op EMP.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls
Maakt voor een atoombom weinig uit of je techniek uit 1930 of 2009 komt.
-
Uhm. Alleen het ontwerp van de motoren van de NS 600 (2000) kwam uit de oorlog. De motoren waren gewoon nieuw.
-
Ernst-Jan doelt niet op de eenvoud, maar op EMP.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls
Maakt voor een atoombom weinig uit of je techniek uit 1930 of 2009 komt.
Volgens mij staat in de link dus dat de simpelere techniek uit die tijd daar wel tegen kan.
Groeten, Alexander
-
Bij de EMP moet onderscheid gemaakt worden tussen elektronica en gewone elektrische installaties. De EMP heeft ernstige gevolgen voor de elektronica; deze kan gemakkelijk stuk gaan. Motoren, transformatoren etc. zijn vrijwel ongevoelig voor de EMP.
Globaal kan je stellen dat zonder voorzieningen elektrische en dieselloks met een bouwjaar voor 1970 de EMP overleven en dat de elektronica in nieuwere loks beschadigd kan raken. Anderzijds is een lok een prima kooi van Faraday, dus met beschadegingen zal het wel meevallen.
NB Elektricitietsnetten zijn veel gevoeliger wegens de lange leidingen.
-
eh, niet helemaal.
de eerste motoren werden gebouwd in 1940. Toen de fabriek gebombardeerd werd, werd alles als verloren beschouwd. 1 deel van de fabriek bleek echter nog zo goed als onbeschadigd en daar bevonden zich de motoren.
Enkele (ik dacht 4 stuks) van de serie 600 werden voorzien van die motoren (slechts 1 of beide, afh. van het nummer). Toen bleek dat deze motoren voldeden lieten ze er meer bouwen voor de rest van de serie (op de 603 na, die werd buiten dienst gezet)
-
Hier nog wat interessante info over de Whitcombs.
http://www.jeff-z.com/wks/locoroster/602/rhp.html
-
Een vloot stoomlocs als reserve lijkt me in de meeste landen niet zinnig. Wie kan er anno 2009 nog met zo'n ding rijden? Gaat men dan de machinisten van museumorganisaties recruteren? En weet je hoe lang het duurt voor er ATB op zit? voordat dat geregeld is mag je er niet eens de baan mee op...
-
Nee, nu niet meer nee.
-
En weet je hoe lang het duurt voor er ATB op zit? voordat dat geregeld is mag je er niet eens de baan mee op...
Gezien de situatie waarin men strategische reserve zou gaan inzetten, is dat laatste geen enkel probleem. Dan gaat men gewoon, ongeacht de spoorwegwet.
-
Even geleend bij sleutelspoor, voor elk vervoer een wagen. Militairetreinen
In de jaren 50 t/m 90 van de vorige eeuw had Europa nog te maken met de Koude Oorlog en het ijzeren gordijn. De geallieerden waren in die tijd nog alom aanwezig in de verschillende zones van West-Duitsland die na WW2 ontstaan waren. De Koude Oorlog was op zijn hoogtepunt. Begin jaren zestig reden vele treinen beladen met militaire voertuigen naar de buurt van Fulda waar het vrije Westen een mogelijke eerste aanval van het Warschaupact verwachtte. Vanuit deze situatie had NS, samen met Defensie, een “oorlogsspoorboekje” samen gesteld voor het geval rups per rail, en wiel per weg werkelijkheid zou worden.
De Nederlandse Spoorwegen zijn wettelijk verplicht om in deze onplezierige tijden Defensie voorrang te verlenen boven al het andere spoorwegverkeer.
-
Betrof dat bij de NS 2000 niet drie motoren? Zal eens in het Dieselloccenboek en in de bladen kijken.