BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nico Feij op 08 March 2009, 19:38:02
-
Ik heb interesse in een Bachmann NS 4700 stoomloc. Nu schijnt deze geen trekkracht te hebben vanwege de ontbrekende antislipbandjes ( slechte motor?) En voor mijn baan met hellingen heb ik dit wel nodig ?
Hoe kan e.e.a. verbeterd worden, zodat ik deze loc toch kan kopen ??
Alvast bedankt,
Nico
-
Nico,
Bedoel je niet de NS4300 (1D Austerity)??
Ton
-
Het lijkt mij dat er inderdaad een NS 4300 wordt bedoeld.
Deze loc heeft inderdaad geen slipbandjes maar motorisch is deze loc
gewoon goed te noemen, ik heb er geen noemenswaardige problemen
mee gehad.
Voor een baan met hellingen is het niet de ideale loc, omhoog rijden zal ten dele
nog wel lukken als de helling niet al te stijl is, naar beneden wil altijd, dan glijd
de loc soms de heling af.
Verbeteringen zouden kunnen zijn het gewicht van de loc verhogen of
een extra motor inbouwen in de tender.
Overigens is dit model wel inschaal 00 en zal dus als je er op let groter zijn
dan de standaard H0 modellen.
-
Overigens is dit model wel inschaal 00 en zal dus als je er op let groter zijn
dan de standaard H0 modellen.
Het verschil tussen de door de Britten gehanteerde OO en de continetale H0 schaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6689_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6689_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6690.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6690.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6691_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6691_2.jpg)
-
Ik weet niet of Bachman idd de 4700 levert, maar bij de NS heeft deze wel degelijk gereden, heren. Zie hiervoor o.m. het draadje over de StoomVerWarmingswagen van de NS/ ex-DRB elders op het forum, Heris 12215 verwarmingsrijtuig.
Gegevens van de 4300:
WD Austerity 2-8-0 Locomotive, Running Number NS4479 in NS Green North British Type Livery - Limited Edition of 500 Pieces for TASCO Nederland BV
32-250Y NS4310 Green WD Austerity 2-8-0 Locomotive, Running Number NS4310 in NS Green Vulcan Foundry Type Livery - Limited Edition of 500 Pieces for TASCO Nederland BV
32-250Z NS4329 Green WD Austerity 2-8-0 Locomotive, Running Number NS4329 in NS Green North British Type Livery - Limited Edition of 500 Pieces for TASCO Nederland BV
De 4700 was een ex-DRB loc, die in Nederland is achtergebleven na de capitualtie van de troepen van meneer H. te M. resp. B.
Als het echt om een Bachmann-loc gaat, hebben de heren gelijk.
Als het echter om een 4700, is die niet afkomstig van Bachman, zover mijn informatie strekt.
Groet,Rruurd
-
Ik heb de mijne voorzien van asb op de achterste as van de loc.
Een clublid heeft deze as voorzien van een sleufje waarin asb in passen en sindsdien trekt hij met groot gemak 6 rijtuigen de spiraal omhoog op onze clubbaan waar hij voorheen bleef slippen.
Het enige wat ik nog moet doen is de tender voorzien van stroomafname, wat besproken is in de RailHobby ergens begin 2000.
Groet, Ronald.
-
De 4700 was een ex-DRB loc, die in Nederland is achtergebleven na de capitualtie van de troepen van meneer H. te M. resp. B.
De 4700 is toch echt de zweedse serie (35 stuks) goederenlocs die na de oorlog de ns er weer bovenop heeft geholpen. Misschien dat er nog een serie 4750 is geweest, maar uit mn hoofd zeg ik dat ook niet zo is.
Sander
-
NS 4701-4735 Zweeds (nieuwbouw), NS 4751 ex KPEV/DR.
Maar misschien kan de topicstarter duidelijkheid geven.
Groet Stephan
-
Geachte heren, Mijn excuses voor de typfout, maar hier is inderdaad sprake van een 4300. Dank ook aan de heer Sobat Kras voor de vergelijkende foto's. Er is inderdaad verschil, maar nu is de vraag is het verschil "onverantwoord " groot t.o.v. HO. Lokverzwaring, extra stroomafnemers, en gefreesde wielen t.b.v asb lijkt mij de oplossing voor het probleem. Bedankt iedereen !
Verdere suggesties blijven welkom.
Mvrg,
Nico Feij
-
Prutser en Sander,
Jullie hebben gelijk. Ik twijfelde ook aan de 4700, maar het kwartje is nu gevallen.
Kloink.... ;D
Groeten, Ruurd
-
@ ronald,
Heeft het clublid die de as heeft afgedraaid daarvoor het gehele drijfwerk gedemonteerd
of slechts alleen de voorste as? ik heb thuis nog een prachtige unimat Sl draaibank
voor klein draaiwerk en dit klinkt als een gelegenheid om deze eens te gebruiken.
-
Er is inderdaad verschil, maar nu is de vraag is het verschil "onverantwoord " groot t.o.v. HO.
Nico Feij
Nico, als je de lok solo op de baan zet, dwz als hij niet met andere Nederlandse stoomlokomotieven te vergelijken is, valt het best wel mee. In vergelijking met Duitse machines valt hij eigenlijk niet uit de toon.
SK
-
Een foto zegt meer dan woorden, hier mijn gepimpte exemplaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_110.jpg)
deze as heb ik losgehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_111.jpg)
As met asb
Grt, Ronald.
-
Top!
Bedankt voor de foto hiermee kan ik zeker aan de slag :D
-
Er is inderdaad verschil, maar nu is de vraag is het verschil "onverantwoord " groot t.o.v. HO.
Dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten Nico.
Feit is dat het model flink te groot is. Dat valt niet alleen op naast andere Nederlandse stoomlocs, maar zeker ook naast een 1100, 2200 of 2400 die begin jaren vijftig op de baan verschenen. Ook die locs hebben een vrij bescheiden profiel en de Bachman 4300 lijkt dan opeens een reus, wat het toch zeker niet was.
-
Hallo,
Wel wat laat, misschien probleem al opgelost, weet ook niet of er digitaal gereden wordt, maar het volgende:
Heb zelf kort geleden een Bachmann "On 30"2-8-0- aangeschaft DCC. Reed voor geen meter op mijn Ecos. Er is door de leverancier een Esu decoder aangeboden, en sindsdien rijd deze Loc hardstikke goed, zelfs op mijn helling van ongeveer 5% gaat alles prima, ook in langzaam tempo.Er zitten geen anti slipbandjes onder, de loc is "loodzwaar".
Groet:
J.Kuipers
-
Als de inbreng wat later is, maar wel een goede oplossing aanbrengt, geldt maar één motto:
Wie als vriend hier binnen gaat,
Komt steeds op tijd en nooit te laat....
Groet, Ruurd