BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jan dutij op 06 March 2009, 20:12:50
-
Beste Collega's,
Als herbeginner ben ik nu bijna drie maanden bezig, voorbereidingen te treffen voor mijn 4e nieuwe baan: N-spoor, vnl Engels georrienteerd, op de rails na, want eerlijk gezegd vertrouw ik Peco ( zeker de wissels etc.) niet,
dus dat wordt minitrix. Via Ebay.co.uk heb ik het rollend materieel, zowel Loc's als wagens voor een zeer reeel bedrag op de kop kunnen tikken: voor lief nemend dat met name de detaillering van de Loc's stukken minder is dan die van de Duitse collega's. Maar met wat " vervuiling" is het best aantoonbaar te maken. Wat me absoluut tegenstaat van het Engelse avontuur, is de in de UK beschikbare stuur-en regeltechniek. Zelfs de oude DDR had nog meer
Seinen. En wat er dan wel is, isvan een kleuterschool-niveau, geen relais, geen " Engelse" wissels, noem maar op!! Ontmoedigend is het wel, zeker wanneer je ( dus mijn) technische niveau tamelijk beroerd is, en de beurs, net zoals de echte, smal gevuld.
Keuze: voorlopig geen digitaal, de heleboel analoog, met oude DDR-seinen en oude TT-relails ( voor €3,00 per stuk), een bult reed-relais en magneten, en knoeien maar! Toch met Anyrail een baan gemaakt van 48 meter: now it's going to happen/jetzt geht es los!!
Waar ik wel een beetje van baal, is dat ik zie dat de " electronica-vraagbaak" zo langzaam-aan steeds meer gevuld raakt door allerlei Digitale vraagstukken: ik dacht dat daar een speciaal Topic voor was!
En als een beginner dan het lef heeft, voor te leggen of ie analoog dan wel digitaal zal gaan rijden wordt de discussie al snel door de " deskundigen" overgenomen die hun onderlinge meningsverschillen beslechten: de vragensteller in verwarring en als onbenul achterlatend...
En dan: naast veel goedbedoeld commentaar, ook, jawel hoor, een echte herbeginnersvraag:
Is er ergenseen site, waarop ik de aanslluitschema's voor het oude getrouwe analoge werk kan vinden, en dan uitgelegd aan "Alfa"'s??
Dank u zeer!
groet, Jan D.
-
Beste Jan,
Eerst even wat 'commentaar' op je rail-keuze, hoewel ik zeker van mening ben dat je deze keuze helemaal zelf moet maken. Het verbaast me dat je Peco niet vertrouwd en daarom voor Minitrix kiest. De Peco rails is (naar mijn bescheiden mening) veel mooier dan de Minitrix rails, en volgens de berichten op dit forum en op verschillende andere websites is de rails van Peco erg degelijk. Vooral de wissels blijken zeer betrouwbaar te zijn! Ik zou me daar dus maar niet druk om maken. De rails van Minitrix is vele malen duurder, en als ik het hier op het forum zie, dan zijn er vaker problemen met Minitrix/Fleischmann/... wissels (en dan vooral de Engelse wissels) dan met Peco.
Dan je vraag over aansluitschema's voor analoog: ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van welke onderdelen je precies gebruikt. Over dit onderwerp zal ongetwijfeld ook veel te vinden zijn op dit forum. Je hebt wel gelijk dat het tegenwoordig vooral over digitaal gaat, maar de reden is dat veel problemen daarmee veel eenvoudiger (en uiteindelijk zelfs goedkoper) op te lossen zijn. Ik ben zelf ook lang aanhanger van de analoge besturing gebleven, maar ben uiteindelijk toch over gegaan op digitaal en heb daar nog geen moment spijt van gehad.
Nogmaals: ik wil je zeker niet 'pushen' om toch maar voor Peco rails en digitaal te gaan, maar ik zou het wel jammer vinden als je de keuzes voor Minitrix en analoog maakt op basis van onvolledige/onjuiste informatie.
Groeten, Marcel
-
En als een beginner dan het lef heeft, voor te leggen of ie analoog dan wel digitaal zal gaan rijden wordt de discussie al snel door de " deskundigen" overgenomen die hun onderlinge meningsverschillen beslechten: de vragensteller in verwarring en als onbenul achterlatend...
Niets van aantrekken Jan. Er zijn hier zat analoge rijders (ikke ook) die je graag willen helpen en gelukkig zijn met hun analoge baan.
Net als Marcel zou ik ook voor Peco gaan.
Succes.
Groet Jaap
-
// Is er ergens een site, waarop ik de aanslluitschema's voor het oude getrouwe analoge werk kan vinden, en dan uitgelegd aan "Alfa"'s??//
Op de site van Jajo ;) onder andere : www. modeltreinbaan.nl maar ook hier is veel info (digitaal en aanloog) te vinden:
http://www.circuitsonline.nl
http://www.kta1-hasselt.be/content/projects/2003_2004/6TIW/startpagina.html
http://www.meettechniek.info/
http://www.funkyrail.nl/
http://www.hobby-electronics.info/nl/links/schematics.php
http://www.floodland.nl/aim/
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/
Veel leesplezier! Greetz, Paul
-
Hoi Jan,
Welkom, eigenwijs zijn we allemaal.
Ik werk al jaren met minitrix, simpel omdat ik dit als kind al gekregen heb en naderhand uitgebreid.
Zou ik echter opnieuw moeten beginnen, zou ik beslist voor peco kiezen. En niet alleen omdat dit een stuk beter voor mijn beurs was geweest. De rails en wissels zien er een stuk realistischer uit. En inderdaad het leggen van de minitrixwissels vraagt nogal secuur werken. Vooral niet te vast leggen met spijkertjes oid.
Je hebt al rollend materiaal aangeschaft. Geldt dit ook voor je railmateriaal? Zo nee, probeer dan nog eens goede info in te winnen.
Groeten,
Patrick
-
Dag Collega's,
Beetje beroerd word ik wel van jullie reactie's...heb m'n uiterste best gedaan, alle luceratieve " ebay"-aanbiedingen van Peco te ontlopen ( vanuit de gedachte: goedkoop=duurkoop) heb inmiddels dus pakweg 50 meter (incl el.wissels etc) aangeschaft, adviseren jullie mij vooral Peco te kopen...efin, " KWW" (hier in Salland en Twente): Kiek'n wat' wordt!!
Ben in ieder geval blij met de draadjes naar de electronica-site's!
Blijft wat mij betreft staan vwbt het Engelse materiaal: de vooroorlogse vorm van electronica ( wissels, seinen,relais, etc etc) of kijk ik nou met mijn neus?? Mij doet het wat denken aan ontwikkelingenslanden: niks telefoonleidingen etc. aanleggen, maar direct door naar GSM! Vergis ik me nou, en als dat zo is, waar moet ik dan zoeken?
Zodra mijn treintafel ligt (alles al in huis) en een deel van m'n baan (durf ik nu nog niet te laten zien, omdat ik veel middels flexrails en passtukjes nog " heel" moet maken volgens Anyrail) zou ik graag commentaar krijgen, maar dan " verhuis" ik naar " baanplannen"... Overigens: inmiddels heb ik vrij veel " verstand" van Engels rollend materieel ( ook op Groot-spoor), dus ik kan ik vrij aardig meepraten over de Engelse "epoche's", waar welke loc met wat reed, met welke wagens, etc.etc., dus als iemand dat interesssant vindt..
een mooi weekend( morgen regent het weer...)
jand
-
Wel af en toe foto's laten zien hè Jan.
Groet Jaap
-
Hallo Jan,
Ik heb jaren geleden wat graham farish treinen gehad van de GWR. Ik had ook wat armseinen van Ratio. Dit waren (zijn?) bouwpakketjes die je zelf moet schilderen. Ze hadden ook geen aandrijving, maar een handige klusser zou dat er aan moeten kunnen zetten. Ik denk dat het tegenwoordig met servo's misschien wel makkelijker is (maar ik ben geen techneut). Let wel op, veel Engelse seinsystemen waren zogenaamde "lower quadrant" wat inhield dat bij veilig het sein ongeveer 45 graden naar beneden wijst.
Als je een Engelse baan bouwt, zijn seinen haast onvermijdelijk. Tot en met het kleinste station was voorzien van voorseinen (starters), inrijseinen, uitrijseinen enzovoort. Iets als het Duitse vereinfachte nebenbahnbetrieb met slecht vaste seinborden, kwam bij mijn weten niet voor. Zoek je informatie, op www.rmweb.co.uk is geloof ik een categorie speciaal gewijd aan "signaling".
Gerard
-
Dag Jan,
lekker doen hoor.
(y)
Ik ben zelf nu bezig een baan aan te leggen die wat mij betreft goed retro wordt. Kleine baan, volledig analoog, met schakelaartjes en Fleischmann profirails. Volgens sommigen harststikke "fout" en wat mij betreft goed bedoeld om - zoals gezegd - goed retro bezig te zijn. Ik ga het allemaal wel opleuken en mooi maken is de bedoeling, maar toch vanuit de charmegedachte van een treinbaan maken zoals ik in m'n jeugdjaren eind jaren zeventig/begin tachtig had willen hebben maar steeds maar niet bereikte. (stoffige grote plank op zolder, en geen geld of doorzettingsvermogen).
Dus ik snap ook goed wat jij beschrijft.
En ook ik merk bij het zoeken naar informatie dat analoog museaal geworden is, want echt élk draadje over aansturing verzand binnen twee postjes in een overgenomen gesprek over digitaal
:)
groeten
Maarten
-
Ik ben zelf nu bezig een baan aan te leggen die wat mij betreft goed retro wordt. Kleine baan, volledig analoog, met schakelaartjes en Fleischmann profirails. Volgens sommigen harststikke "fout"
Ook helemaal mijn idee. Heb ruim 150 loks en treinstellen (alles analoog) en een veelvoud ervan aan wagons. Ik zie zeker vele pro's voor digitaal maar het wordt echt te duur om alles te digitaliseren, en dat oude spul heeft zijn charme.
Krijg je hier onvoldoende info over analoog: gewoon naar een ander forum gaan.....
Succes met de opbouw van je baan.
-
gewoon naar een ander forum gaan.....
Jij doet echt aan klantenbinding FLM :-\
Groet Jaap
-
Inmiddels vier maanden bezig met ontwerpen, proefbaan leggen, verzamelen van alles en nog wat.. ideeen bijstellen, van compleet Engelse baan inmiddels geswitched naar " Euro 1930"-baan ( geeft me de mogelijkheid om ook Duits materieel te laten rijden, en,je weet maar nooit, gezien de " beloften" op Marktplaats, tzt een 3700... Bovendien: als N-spoorder is het Engelse " seinwezen", althans wat de beschikbaarheid in N treurig: verder dan het speelgoedniveau komt het niet, zelf bouwen is gezien mijn " handigheid" geen optie, dus was ik toch al op het Duitse seinwezen beland. Via Ebay.de veel relais schakelaars etc. voor een appel en een ei op de kop getikt, net zoals reedrelais en magneten, en wel zo slim geweest om voor het plaatsen van de treintafel er de ringleidingen vast onder te leggen, dat scheelt weer een boel gedoe bij het feitelijke aansluiten. En voor vandaag staat op het programma het maken van een bedieningspaneel . Dat zal me wel weer een feest worden, want hoe handig ik ben met eletronica, schakelingen etc., dit is omgekeerd evenredig aan mijn timmerkunst. En een beetje bedieningspaneel qua grootte mag het wel worden, want de stroomvoorziening van de baan regel ik met twee Roco Asc 1000, en 1x Asc2000. Het rijden met deze ( inmiddels oudere) trafo's benadert heel aardig de mogelijkheden van het digitaal rijden, en ik heb er ook lang naar moeten zoeken om ze voor een beetje reeele prijs in Duitsland op de kop te tikken: zo gauw als er eentje aangeboden wordt,is er een ware " run" op, ook van handelaren!
Zodra er iets meer te fotograferen is dan de puinhoop die er momenteel ligt, zal ik die plaatsen,
maar misschien mag ik 1 vraag lanceren: ik wil een deel van mijn baan " de hoogte" in brengen, middels Anyrail weet ik het stijgingspercentage wel, maar wie weet welke fabrikant/handelaar die oplopende pijlers/ondersteuning levert voor N-spoor?
jan
-
En ook ik merk bij het zoeken naar informatie dat analoog museaal geworden is, want echt élk draadje over aansturing verzand binnen twee postjes in een overgenomen gesprek over digitaal
Gezien deze opmerking en enkele andere in dit draadje:
Zouden diegenen die zo'n analoge discussie overnemen in digitale richting iets meer zelfdiscipline aan de dag moeten leggen? ???
En ligt daar dan eventueel ook een taak voor de moderatoren? ???
't Is mij nog niet opgevallen, maar ik rijd ook digitaal. ;D
Fijne (hobby)zondag verder.
Groeten,
Henk
-
feit is dat iemand dit draadje geopend heeft met expliciet aan te geven iets analoog te willen en dáár informatie over zoekt
-
Faller, Vollmer, Kibri leveren allemaal pijlers. Ik weet niet hoe hoog je wilt gaan want de pijlers stopen op een gegeven moment maar je kan ook een klimspiraal maken die ook leid naar een schaduw station leid en de hoofd baan en het hogere gedeelte van de baan die je wilt maken.
Groetjes, Bas
-
maar misschien mag ik 1 vraag lanceren: ik wil een deel van mijn baan " de hoogte" in brengen, middels Anyrail weet ik het stijgingspercentage wel, maar wie weet welke fabrikant/handelaar die oplopende pijlers/ondersteuning levert voor N-spoor?
Die pijlers hebben vaak een paar nadelen :
- Ze zijn vrij prijzig
- Ze gaan uit van onrealistisch stijle hellingen
Ik denk dat je beter af bent met een plaatje triplex, waar je zelf stutten ondermaakt om zo de helling uit te zetten. Andere mogelijkheid is mbv lagen piepschuim oid de dijk op te bouwen.
Veel succes met je baan! En wat analoge besturing betreft : Volgens mij zijn er nog een paar analoge bloksystemen in de handel, zoals dat van Van Meekeren waar je ook je seinen mee aan kunt sturen. Misschien daar eens naar kijken? http://www.mecktronics.nl/ Ze hebben daar ook veel andere 'analoge' zaken.
-
Inderdaad zou het prettig zijn, wanneer de h.h. moderatoren het voor elkaar zouden kunnen krijgen, de " digitalisten" , die een vraag van een "Analogist" in een mum van tijd weten te vertalen in: " je kunt dus beter digitaal rijden" hun bijdrage off-topic zouden willen verklaren:
als digitaal rijden "alles" was deed iedereen dat inmiddels wel ( we vervoeren ons inmiddels ook niet meer per kameel en/of hondenkar) maar als ik --op afstand-- de hoeveelheid vragen rond digitaal rijden volg: " help, mijn loc is verdwenen, of help, mijn wissels luisteren niet meer" enz.enz., komt het mij voor dat onze digitale broeders niet alleen zwijmelen van geluk van hun prijzige investeringen. Dat is sneu: prettig dat er een forum is dat hen verder helpt, maar ondergetekende mengt zich ook daar niet in de strijd door keer op keer te melden dat je daar
" met analoog" veel minder last van hebt....
jan
-
Hoi Jan,
Gewoon doorheen lezen, je bent toch eigenwijs genoeg? ;D
Het zijn goedbedoelde adviezen, niks meer en niks minder. Jij bepaalt zelf wat je wel en niet doet.
En met analoog is niks mis.
V.w.b. de opritten met pijlers, als je niet zelf wilt bouwen is DIT (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1128.1197.1259/atid.1394/ecm.at/Auffahrts-Set.html) een mogelijkheid van Faller.
Groetjes,
Jos
-
Voorlopig ben je alleen met jezelf in debat Jan. Je voornemens bieden op het moment geen aanleiding om digitale voorstellen te doen. Lees de draadjes des aanstoots er maar eens op na. Het komt hooguit tot het door jou verfoeide debat als mensen analoog willen rijden én vergaand willen automatiseren met allerlei toeters en bellen of zelfs de locs onafhankelijk willen laten rijden. Dan kan het gebeuren dat de analoge mogelijkheden zo´n beetje ophouden of wel erg ingewikkeld worden.
Maar voorlopig wil je zo te zien lekker met je treintjes rijden en hooguit basaal beveiligen. Lekker doen.
-
Dag Heren,
Laat ik voorop stellen: ik heb niets tegen digitaal rijden, sterker nog, als ik momenteel zou beginnen, zonder een vooropgezet idee over materieel ( en een onuitputtelijke portemonnaie)
zou ik zonder meer voor digitaal kiezen. Maar wanneer ik nu alleen al mijn Loc's ( 30) zou willen digitaliseren, zou me dat een kapitaal kosten, nog los van alle andere kosten om digitaal te gaan. En als dat nu een simpel, probleemloos rijden zou veroorzaken...dan zou het nog het overwegen waard zijn. Maar digitaal is niet alleen probleemloos,zoals we allen weten. Natuurlijk, ik maak jullie deelgenoot van mijn overwegingen om analoog te blijven, en zoek oplossingen voor de problemen die ik daarbij tegen kom. Misschien maak ik de verkeerde keuze's: I don't know, maar dit wordt mijn vijfde baan: de derde ( langst in dat huis gewoond+ goede hulp van ene " Gert" bij Steven Volp in Amersfoort) leverde me wel een baan op die er prima uitzag, goed reed ( HO, 65 mtr, 8 loc's tegelijkertijd op de baan) en analoog was. Baan 4 is door mijn liefhebbende zoontjes gesloopt ( heb ook katten!), en nu,met alle ervaring in huis, ook op het gebied van automatisering, gekozen voor " N", 50 meter spoor, Epoche 2, op alle gebieden. En: ja, misschien met mezelf in gesprek, hoop op enige " feedback" van jullie,en wellicht herkenbaar voor collega's die dezelfde vragen hebben...
JanD
-
En...o ja Jos, daar is waar ik naar op zoek was...nu nog uitvinden waar ik dat kan aanschaffen..
Dank! Jan
-
Jan,
Faller materiaal is bij het grootste gross modelspoorwinkels te koop al dan niet te bestellen, dus dat zal geen probleem mogen opleveren. ook via ebay.de is veel faller materiaal te verkrijgen, je vind er ook veel winkeliers die naast hun normale winkel, daar ook een ebayshop hebben.
Mvg
Spoor65
-
Beste Jan,
Je bent wat te negatief over digitaal, verder is Elektor (voorheen Elektuur) weer begonnen emt een eigenbouw centrale, dus zal er ook een revival plaastvinden van o.a. de wissel en seindecoders, en die draaien bij mij al een jaar of 15.
Groet, Anne W