BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Chris Wisselo op 05 March 2009, 15:49:29
-
Hallo allemaal.
Ik wil opnieuw beginnen met een modelbaan. Ik zit er aan te denken om het aansturen van de treinen digitaal te doen, vanwege de rij- eigenschappen die dat met zich mee brengt.
De besturing van de baan zelf (wissels/ seinen/ etc.) wil ik analoog houden. Hierdoor kan ik door middel van (logische) electronische schakelingen een meer realistische baan- beveiliging inbouwen (wissel niet om te schakelen als blok waar wissel in ligt bezet is/ spersein op rangeerterrein niet te bedienen zolang wisseltongen niet in goede stand liggen/ etc.)
Stel er zijn 3 blokken: Blok 2 is bezet, maar er liggen ook 2 overloop wissels in (van de binnenste ring naar de buitenste). Nou wil ik niet dat ik die overloop wissels kan bedienen, zolang dat blok bezet wordt gemeld. Want anders gaat het voorste deel van de trein over hetzelfde spoor rechtdoor, maar het achterste gedeelte wil van richting veranderen.
Ik ga gebruik maken va Fleischmann- picolo rails, waarvan de wissel- aandrijvingen ondervloers gemonteerd worden, maar ook zodat ik vrij eenvoudig terugmelding van de wisselstand kan realiseren d.m.v. een LED op het bedieningspaneel.
Heeft iemand hier nuttige tips/ ervaringen over/ mee?
Chris
-
Onmogelijke missie, de uiteindelijke kostprijs is hoger dan als je het volledig digital oplost. Je maakt het je zelf onnodig heel erg moeilijk. Verder is dit al meerdere malen besproken op dit forum, wat echt een super grote bron van informatie is, dus zoek het even op en lees en leer.
Mvg
Wim.
-
Chris,
Inderdaad. Het digitaal aansturen van de wissels en seinen is niet zo moeilijk (en ook niet zo duur, zeker als je handig bent met zelf schakelingen bouwen, kijk bijvoorbeeld eens naar de OpenDecoder van het OpenDCC (http://www.opendcc.de) project). Er zijn dan mooie oplossingen (al dan niet met een computer) om precies voor elkaar te krijgen wat jij wilt. Kijk voor een oplossing met een computer bijvoorbeeld eens naar Koploper (http://www.pahasoft.nl) en vergelijkbare programma's.
Overigens: als je dan bij bijvoorbeeld Koploper kijkt, dan liggen wissels nooit in een blok, maar altijd tussen blokken.
Groeten, Marcel
-
Chris,
Ik denk dat het in theorie mogelijk is. Als je tuimelschakelaars o.i.d gebruikt moet je het zo kunnen uitvogelen dat de schakelaar(s) voor de wisselmotoren alleen stroom krijgen als één of meer seinen op rood staan. Ik heb wel eens ergens eenvoudige schema's gezien, ik weet alleen niet meer waar. Ik denk alleen dat het voor complexere banen met een redelijk aantal wissels en seinen als snel ondoenlijk wordt, als was het maar omdat de onderkant van je baan dan op een pan spaghetti gaat lijken. Bovendien moet je denk ik wisselmotoren met eindafschakeling gebruiken (i.v.m. doorbranden), en als je armseinen gebruikt idem. Digitaal is denk uiteindelijk makkelijker.
Gerard
-
Overigens: als je dan bij bijvoorbeeld Koploper kijkt, dan liggen wissels nooit in een blok, maar altijd tussen blokken.
Ik vraag me af of dit een antwoord op de vraag is. Chris wil het schakelen van wissels verhinderen als er een trein op het wissel staat. Kan Koploper dat ook? Ik betwijfel het.
Overigens werk ik zelf nog helemaal analoog, met een installatie die het treinverkeer niet automatiseert, maar wel beveiligt. Juist het aspect van wissels blokkeren als ze bezet zijn heb ik weggelaten, omdat dat te gecompliceerd werd. Op dat punt bljift het dus zaak om op te letten voordat je iets doet.
-
Nee, Chris wil het schakelen van wissels verhinderen zo lang die in een gereserveerde rijroute (wissels en blokken) liggen. Pies of keek. Niet alleen voor Koploper, maar voor de meeste beveiligingen neem ik aan. Is tamelijk basaal.
-
Klaas,
Dat was meer een reactie op:
Stel er zijn 3 blokken: Blok 2 is bezet, maar er liggen ook 2 overloop wissels in (van de binnenste ring naar de buitenste).
Ik weet dat Koploper indien gewenst wel kan werken met detectie op wissels. De wisselstraat wordt dan bezet gehouden totdat deze echt vrij is (waarvoor natuurlijk wel volledige detectie van de treinen nodig is, en de wissels ook gedetecteerd moeten zijn). Ik neem aan dat Koploper geen wissels omzet voordat een wisselstraat is vrijgegeven. Of Koploper ook echt kan voorkomen dat een wissel wordt omgezet als er een trein op staat weet ik niet.
-
Chris wil het schakelen van wissels verhinderen als er een trein op het wissel staat. Kan Koploper dat ook? Ik betwijfel het.
Wanneer de wissel in de rijweg van een trein is vast gesteld door Koploper is deze wissel niet te schakelen. Wanneer jij handmatig met een loc op die wissel gaat staan, wanneer je wisselstraat niet gedetecterd is, zal Koploper die gewoon omleggen wanneer er een trein aankomt.
Koploper weet immers niet dat er een loc staat.
Hoe dit zit met gedetecteerde wisselstraten durf ik niet te zeggen.
Wellicht ziet Koploper dan wel een loc en gooit ie de wissel niet om.
Correct me if I'm wrong....
mvg,
Sander
-
Ik heb gedetecteerde wisselstraten en dat werkt ook.
Maar het gaat hier niet over Koploper, maar juist over een klassieke beveiliging. Ook bij een klassieke beveiliging ligt het voor de hand om de oplossing te zoeken in rijroutes en wisselstraten. Diodematrixen en zo. Op het web zul je daar weinig over vinden, maar in oudere modelspoorboekjes des te meer. Kortom, op naar de bieb.