BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jeroen Water op 04 March 2009, 10:24:58
-
Hallo,
Ik ben bezig met het samenstellen van EC 104 / 105 "Berner Oberland" in model. Nu reed daarin altijd een DB restauratierijtuig mee en dan meestal een uitvoering zonder stroomafnemer.
Klopt het dat ik dan een DB ARmz217 nodig heb? (Roco 45255)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_45255.jpg)
En tot wanneer heeft deze kleurstelling gereden?
Groet,
Jeroen
-
Je hebt inderdaad dit rijtuig nodig en niet bijv het rijtuig met een stroomafnemer op het dak. Deze kleurstelling heeft gereden tot aan de invoering van de ice kleurstelling op de ic/ec rijtuigen in 2001. Daarna kwam er nog even een restauratierijtuig in de ice kleurstelling maar deze werd al gauw afgelost door een bordbistro rijtuig. De eurocity's van Amsterdam naar interlaken/chur hebben bij mijn weten nooit een restauratie rijtuig gekend in het verkehrsrot met wit dat in 1996 op de baan kwam, maar verbeter me als ik het fout heb.
-
Dank je wel Martijn.
Ik meen me te herinneren dat er wel eens verkehrrot in die treinen zat, maar zeker weten doe ik dat ook niet.
De vraag die nu nog rest:
Reed het SBB 1e klas panoramarijtuig al mee in deze EC's met het restauratierijtuig in de hier afgebeelde kleuren? Ik dacht van wel, maar weet het niet 100% zeker.
Jeroen
-
@jeroen,
Dat hangt ervan af in welk jaar je het plaatst.
In 1992 verscheen het panoramarijtuig op de nederlandse sporen, toen nog overigens met een restauratie rijtuig in de oude DB/TEE kleuren. Per 23 mei 1993 verdween dit rijtuig weer en keerde pas weer terug op 1 juni 1997, de ingang van de zomerdienstregeling. De info komt hiervandaan:
http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=34&grp=2782&ond=4203
(http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=34&grp=2782&ond=4203)
Martijn
-
In het onderstaande filmpje ok nog een interessante treinsamenstelling van, ik dacht, de Berner oberland in 1995. Heeft iemand informatie over het nederlandse rijtuig, want op andere filmpjes van deze maker is dit rijtuig niet te zien.
Het filmpje: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=Oscn7Si-XEk&feature=channel_page (http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=Oscn7Si-XEk&feature=channel_page)
-
Het NS rijtugi is een ICR buurlandrijtuig. Zo aan de vele 2e klas aanduidingen te zien, zou ik haast gaan vermoeden dat het een gedeklasseerd 1e klas rijtugi is.
Jeroen
-
@jeroen,
Dat hangt ervan af in welk jaar je het plaatst.
In 1992 verscheen het panoramarijtuig op de nederlandse sporen, toen nog overigens met een restauratie rijtuig in de oude DB/TEE kleuren. Per 23 mei 1993 verdween dit rijtuig weer en keerde pas weer terug op 1 juni 1997, de ingang van de zomerdienstregeling. De info komt hiervandaan:
http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=34&grp=2782&ond=4203
(http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=34&grp=2782&ond=4203)
Martijn
De stam zoals ik de EC 104 / 105 herinner is SBb Bpm + SBB Bpm + SBB Bpm + DB WR + SBB Apm + SBB Apm panorama
Dat is dus in de periode van 1997 en later. Volgens mij hebben toen de WR's nog in de rood witte kleur meegereden.
Jeroen
-
Gut, da's toevallig, moest net wat opzoeken in Railmagazine nr 156....lees met een schuin oog dit toppick....staat deze bewuste EC 104 op de kaft van deze Railmagazine. Foto is gemaakt op 19 juni 1998. Heb helaas geen scanner, en heb ook geen afbeelding op het internet gevonden. Dus als iemand anders zo aardig is... :)
Gr,
Erwin
-
Gut, da's toevallig, moest net wat opzoeken in Railmagazine nr 156....lees met een schuin oog dit toppick....staat deze bewuste EC 104 op de kaft van deze Railmagazine. Foto is gemaakt op 19 juni 1998. Heb helaas geen scanner, en heb ook geen afbeelding op het internet gevonden. Dus als iemand anders zo aardig is... :)
Gr,
Erwin
Goh, das ook toevallig...dat plaatje ken ik ;D is met een 1100 op kop bij het nu niet meer herkenbare Loenersloot..... In datzelfde nummer overigens ook nog een plaatje van de Donauwalzer met 1203 uit een ander draadje...... ;) helaas nu niet in de gelegenheid het plaatje te uploaden...
-
Ow! de fotograaf himself! :D gaaf ;D
de 1100 voorop is de 1122.
Gr,
Erwin
-
Klopt het dat ik dan een DB ARmz217 nodig heb? (Roco 45255)
Zojuist even nagekeken: dit is het restauratierijtuig dat ik indertijd heb aangeschaft.
Verder het panorama-rijtuig van Roco zonder preisertjes (er bestaat ook een versie mét preisertjes), het eerste klas rijtuig en een stel tweede klasse rijtuigen. Die hebben overigens allemaal hetzelfde rijtuig-nummer. Dat is wel jammer.
mvg,
Gert
-
Bovenstaande klopt helaas niet:
In de Eurocity 104/5 reed geen Armz 217 maar een Wrmh 132 mee als restauratie rijtuig.
In Nederland hebben naar mijn weten geen Armz 217 gereden, alleen Armz 211.1 . Dit zijn Armz 217 waarvan de panthograaf is verwijderd en alle ramen van het keukengedeelte zijn dichtgemaakt. Er zijn er nu drie over en rijden in de Berlin-Warzawa Express.
Lima heeft/had de Wrmh 132 in de orientrode en verkeersrode uitvoering.
Roco brengt dit rijtuig nu ook uit, zij het in de rode DSG en TEE kleuren. Wellicht dat de modernere uitvoeringen nog bij Roco gaan verschijnen.
NB.: Roco heeft onder no. 44770 het SBB 2de klas rijtuig Bpm uitgebracht
met verschillende no.'s, ik heb 6 Bpm's met vier verschillende no.'s.
-
Heeft iemand informatie over het nederlandse rijtuig, want op andere filmpjes van deze maker is dit rijtuig niet te zien.
Zo heel goed kunnen dat dat rijtuig 10-653 is, gedeclasseerd tot 20-653. Deze heeft een tijd in de EC-dienst meegereden ivm testen van een treinbussysteem.
mvg,
Robin
-
@Arjen
Ze hebben bij Roco wel 12 verschillende 44770 Bpm uitgebracht
Zo ook 12 verschillende 44771 Apm rijtuigen en 5 panorama wagens(2 x 44768 en 3 x 44769).
Van de 44770 heb ik er 5 met verschillend nummer en van de 44771 heb ik er 7 met verschillend nummer.
van de 5 pano's heb ik er 4.
Als je wilt weten welke nummers er zijn geef je maar een gil, stuur ik je een lijst
Gr Menno
-
Bovenstaande klopt helaas niet:
In de Eurocity 104/5 reed geen Armz 217 maar een Wrmh 132 mee als restauratie rijtuig.
Tsja, dan heb ik destijds een verkeerd rijtuig gekocht. Helaas bestond er toen nog geen beneluxspoor om het allemaal te kunnen checken.
Toevoeging: Ik heb het restauratie-rijtuig (Roco, 45255) nog eens tevoorschijn gehaald. Volgens de opschriften is het een Armz en daarnaast staat in het rijtje toegelaten landen toch wel degelijk NS!
Als ik het me goed herinner, reden er in ieder geval de laatste periode (begin deze eeuw) restauratie-rijtuigen met juist deze kleurstelling (rood, wit en een lila rand tussen het rood en wit) in de bewuste trein.
Ik zal nog gaan zoeken naar foto's van deze trein.
mvg,
Gert
-
Ik heb nog even mijn - helaas beperkt aantal - gespotte samenstellingen erop nageslagen. Ik ben twee type restauratierijtuigen in de EC104/105 tegengekomen. Dat zijn:
DBAG WRmz 133.1 IC-kleuren (wit met smalle rode band), bv 6-10-2002
DBAG WRmh 132.1 DB Nachtzugkleuren (rood/wit), bv 15-08-1999
cornelis
-
Ik heb ondertussen het Roco-rijtuig voor m'n camera gehad.
Hieronder een detail van het rijtuig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_ARmz_restauratierijtuig.jpg)
Zoomen we heel ver in, dan zien we dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opschrift_ARmz_restauratierijtuig.jpg)
Kennelijk is het een ARmz 218 en mét landentoelating voor Nederland!
Nog even het gehele rijtuig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ARmz_restauratierijtuig.jpg)
Grote vraag is dus of dit rijtuig van Roco nu wel of niet ooit in de EC 104/105 heeft gezeten?
mvg,
Gert
-
Volgens mij wel, ik heb dit rijtuig ook voor de N spoor versie van deze trein (1 Panorama, 1 x een A en nog 4 B's).
Edit: Nee, toch niet. Ik heb de Wrmh, volgens mij ook met toelating in Nederland.
-
Kennelijk is het een ARmz 218 en mét landentoelating voor Nederland!
Dit wil niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk in Nederland heeft gereden.
-
Ja, daar heb je natuurlijk wel een punt. Toch lijkt het rijtuig kwa kleurstelling en indeling verdacht veel op het rijtuig dat in de allerlaatste periode van deze trein meereed. Ik zal nog eens gaan googlen en in mijn bladen-archief duiken.
mvg,
Gert
-
De Armz (voormalig 'Kakadu' Halbspeisewagen) en Wrmh zijn beide 27,5 meter lang, maar hebben wel degelijk een andere raamindeling.
Ik zal de no.'s van de Lima Wrmh-en nog wel even voor je opzoeken.
In Duitslands kregen de EC 2/3 en 104/105 nog een aantal versterkingsrijtuigen:
SBB Apm
SBB Apm (panoramarijtuig)
SBB Apm
DB Wrmh
SBB Bpm
SBB Bpm
SBB Bpm
SBB Bpm
SBB Bpm
SBB BPM
DB Bm235
DB Bm235
-
De Armz (voormalig 'Kakadu' Halbspeisewagen) en Wrmh zijn beide 27,5 meter lang, maar hebben wel degelijk een andere raamindeling.
Van de raamindeling weet ik niets maar volgens mij waren de restauratierijtuigen in die trein juist korter dan de 26.4 m van de andere rijtuigen.
-
DB restauratie rijtuigen zijn al sinds de jaren 60 27,5m, ze zijn dus niet korter.
Groetjes Michiel
-
Mijn Minitrixmodel wel (ja ok, het is ook een model).
-
Nog even het no. van de Lima Wrmh: 309176 rood/beige
De no.'s van de orientrode en verkeersrode versie kan ik helaas niet meer vinden.
-
Nog even Lima Wrmh (309156K) en Roco Armz (45255) bij elkaar, verschillende raamindelingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WrmhArmz1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WrmhArmz2.jpg)
Hier een foto van Armz 211.1 , zichtbaar de dichtgemaakte ramen van het keukengedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Armz.jpg)
-
Gisteren op Rail in Houten het Lima Wrmh-rijtuig gescoord. Helemaal blij! :D
mvg,
Gert
-
De samenstelling lopt,want heb hem zelf ook in model. ;D
Zeer mooie samenstelling met een Roco 1600/1700.
groetjes Chris
-
Heeft iemand al het nummer kunenn achterhalen van het Lima Wrm rijtuig in het wit met rood met rose band?
Jeroen
-
Ik heb hier het catalogus nummer van het wrmh rijtuig in het verkehrsrot met wit van 1996: l309263. Het is de vraag of het rijtuig ook in deze kleurstelling hier heeft rondgereden in de eurocity dienst naar zwitserland.
En in het orientrood met het oude db logo zou l309459 moeten zijn.
Martijn
-
Dank je wel!
Jeroen
-
Interessante link:
http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=34&grp=2782&ond=4203
-
Hoi Arjen,
Dat is de zelfde link die Martijn in de vierde post van dit draadje plaatste.. ;) ;D
Maar het is inderdaad een interessante link.
-
Oeps...
-
Helaas is er van de Orientrode WRmh 132 van Lima, niet veel terug te vinden op internet. Mocht iemand het rijtuig hebben en het willen verkopen, dan hou ik me van harte aanbevolen! Het gaat om Lima 309459.
Jeroen
-
Meeste kans heb je bij John van der Linden, die ook altijd op de beurs in Houten staat.
mvg,
Gert
-
Bedankt voor de hint, maar die heeft het rijtuig helaas niet.
Iemand anders misschien nog tips?
Jeroen
-
In Osnabrück bij Thomas Schirrmeister afgelopen vrijdag een mooi exemplaar gezien in het wit/verkehrsrot. Boze tongen beweren dat deze ook bruikbaar is.
-
Precies de versie die Mispoes hier omschrijft heb ik dus bij John van der Linden gescoord. Wellicht dat hij deze versie nog wel heeft.
Anders wordt het beurzen afstruinen. Zelf heb ik een paar keer leuke dingen gevonden in België en Duitsland. (Dat komt misschien omdat je in NL op een gegeven moment steeds weer dezelfde handelaars aantreft.)
mvg,
Gert
-
In de nadagen van deze treinen heb ik ook nog eens een restauratierijtuig gezien met de keuken in het midden (daar zaten geen ramen) en vandaar uit naar de kopse kanten zitplaatsen.
Zoiets dus: Restaurant Keuken Restaurant. Een fatsoenlijke foto heb ik nooit gezien. Laat staan zelf een foto gemaakt. Het rijtuig was wit met de bekende rode streep.
-
In Osnabrück bij Thomas Schirrmeister afgelopen vrijdag een mooi exemplaar gezien in het wit/verkehrsrot. Boze tongen beweren dat deze ook bruikbaar is.
Dat was niet Mis Poes!!! Hartelijk dank voor je tip, het rijtuig zal één dezer dagen vanuit Osnabück opgezonden worden naar Ermehuizen!
Het rijtuig in verkeersrood is zeker weten bruikbaar in de EC 104 / 105.
Nu nog 2 Roco SBB 2e klasse (44770) en dan heb ik mijn EC Berner Oberland compleet.
Jeroen
-
Voor degenen die de EC 2/3 of 104/105 in model na willen maken, is er goed nieuws over het Restauratierijtuig. De Zwitserse rijtuigen uit deze treinen zijn leverbaar van Roco, maar het bijpassende restauratierijtuig (een DB WRmh132 was er alleen van Lima en moeilijk verkrijgbaar.
Ik zie nu net op de homepagina van LSModels dat zij ook bezig zijn met het ontwikkelen van de WRmh132.
http://www.lsmodels.com/Elements/News/violet%20WRmh.jpg
Zal nog wel even duren voordat dit rijtuig leverbaar is, maar dan wordt het wel mogelijk om de juiste samenstelling van deze Zwitserse Eurocity's in 1:87 na te maken!
Jeroen
-
Goedenavond.
Het rytuig van Roco {45255} is dat exact 1:87?
Ik ben hier namelijk nog naar op zoek.
Wie heeft er een over?
Groetjes chris
-
Exact 1:87
u.w.b. (http://www.ebay.de/itm/exact-1-87-Roco-45255-Personenwagen-622-4-OVP-/220898881016?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item336e996df8) heeft er nog één over...
-
Bedankt meneer Poes. ;D
De bieding loopt.
duimpjes draaien maar.
Groetjes Chris (y)
-
Onlangs op E-bay.de een Lima 309176 gewonnen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1351689522546.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1351689522546.jpg)
Voor de geinteresseerden de cat.no.'s van Lima WRmh.
309156 TEE DSG met zwarte schortplaat
309176 TEE rode schortplaat
309263 'Verkehrsrot'
309459 'Orientrot'
Met uitzondering van de 309156 zijn alle kleurstellingen in de trein gesignaleerd.
In een Lima neuheiten catalogus staat wel een foto van de versie 309156 gekoppeld aan een SBB Apm, maar ik weet niet of deze versie ook in Nederland is geweest.
Later reed er in de trein in plaats van een WRmh 132 een Wrmz 133.1 mee. Een rijtuig verbouwd vanuit een WRmh 132 in ICE-kleuren met het bistrogedeelte in het midden.
Dit rijtuig wordt in model helaas (nog) niet geproduceerd.
-
Zeldzaam, nu op E-bay aangeboden: Lima 309176
(nee, niet die van mij!)
http://www.ebay.de/itm/Lembke-Collection-LC-21001-TEE-Restaurant-1-87-DB-OVP-Neu-von-Lima-/321017410618?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4abe20f43a
-
Voor wie wel het Lima-restauratierijtuig heeft, maar moeite heeft de Zwitserse Bpm's te vinden, is er ook een oplossing. ;D
Bij het scannen kwam ik deze opnames tegen.
Ze laten de Berner Oberland bij binnenkomst in Utrecht zien op 13 augustus 1994.
Het meest opvallende natuurlijk het tweede klas gedeelte dat volledig uit DB-rijtuigen bestaat.
Geen idee of dit vaker voorkwam in die tijd.
(https://live.staticflickr.com/8386/8498549230_f49742ae42_b.jpg) (https://flic.kr/p/dWZhAS)19941433, Utrecht [NL] (https://flic.kr/p/dWZhAS) by hb foto (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/), on Flickr
En het bewijs dat je met een WRmh 132 in ieder geval goed zit in deze trein.
(https://live.staticflickr.com/8529/8497445771_33feb71b4b_b.jpg) (https://flic.kr/p/dWTCzH)19941434, Utrecht [NL] (https://flic.kr/p/dWTCzH) by hb foto (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/), on Flickr
-
Mooie samenstelling, als ik het goed zie:
1600 - Bpmz - Bpmz - Bvmz - Bvmz - Wrmh - Apm - Apm
-
Even op de originele dia gekeken, ik denk dat je door mag voor de koelkast. ;D
Huub
-
Als ik het me goed herinner, reden er in ieder geval de laatste periode (begin deze eeuw) restauratie-rijtuigen met juist deze kleurstelling (rood, wit en een lila rand tussen het rood en wit) in de bewuste trein.
Thanks Hubertus! Gelijk krijgen smaakt sowieso zoet, en helemaal als dat na zowat vier jaar is. 8)
(Al is 1994 natuurlijk niet 'begin deze eeuw'. Speciaal voor de kniesoren: klik hier (http://lmgtfy.com/?q=kniesoren)) link is onbetrouwbaar
mvg,
Gert
-
Laat die koelkast maar zitten, ik heb liever dat Roco een Wrmh in deze kleuren uitbrengt.
-
Is LS Models ook goed? Zie: als je maar genoeg geduld hebt (http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Cadres_General_N/production.php?lang=N&compagnie=DB)
mvg,
Gert
-
@ Hubertus: weet je nog of de DB Bvmz drukdichte overgangen of normale vouwbalgen hadden?
Je wordt bedankt..., weer een trein die ik in model 'moet' hebben:
Bpmz LS models 45255
Bpmz LS models 45256
Bvmz Roco 44789
Bvmz Roco 44789
Wrmh Lima 309459
Apm Roco 44771
Apm Roco 44771
-
Zover ik weet waren in 1994 alle DB Bvmz nog drukdicht.
Graag gedaan, zal eens kijken of ik nog meer samenstellingen heb die je 'moet' hebben.
Is goed voor de economie. ;)
groet, Huub
-
Bedankt voor het snelle antwoord.
Als de trein compleet is, plaats ik uiteraard foto's.
Hopelijk kan ik in Dortmund de ontbrekende wagens vinden.
-
Zie ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19020.msg836828.html#new
-
In de nadagen van deze treinen heb ik ook nog eens een restauratierijtuig gezien met de keuken in het midden (daar zaten geen ramen) en vandaar uit naar de kopse kanten zitplaatsen.
Zoiets dus: Restaurant Keuken Restaurant. Een fatsoenlijke foto heb ik nooit gezien. Laat staan zelf een foto gemaakt. Het rijtuig was wit met de bekende rode streep.
Ik denk dat ik het rijtuig dat jij bedoelt, gespot heb in dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=P_b0guGm4qU).
Kijk maar eens op 2:00. Is dit 'm?
mvg,
Gert
-
Dat is een Wrmz 134 (voormalig WRmz 135).
-
Als de trein compleet is, plaats ik uiteraard foto's.
Hij is compleet, dus zoals beloofd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01170_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01170_1.jpg)
Bpmz LS models 45255
Bpmz LS models 45256
Bvmz Roco 44789
Bvmz Roco 44789
Wrmh Lima 309459
Apm Roco 44771
Apm Roco 44771
-
Hmmm
Toch laatst bijno zo een lima rijtuig gescoord. In eerste instantie op e-bay aangeboden, ik was vergeten te bieden. Ook geen andere biedingen, dus weer aangeboden. En toen schoot hij van de start 25 euro naar 50...
Balen dus
M
-
Ja een witte raaf (net als de Lima Apmz in deze kleurstelling)...
-
Goed
Inmiddels toch de 309459 gescoord voor....... 20 euro. Te gek, voor 30 aangeboden of prijsvoorstel, 20 gedaan en meteen geaccepteerd.
Voor dat geld laat ik de LS models wel schieten. En de Bpm en Apm rijtuigen ga ik voorzichtig verzamelen.
Martijn
-
Dank je wel Martijn.
Ik meen me te herinneren dat er wel eens verkehrrot in die treinen zat, maar zeker weten doe ik dat ook niet.
De vraag die nu nog rest:
Reed het SBB 1e klas panoramarijtuig al mee in deze EC's met het restauratierijtuig in de hier afgebeelde kleuren? Ik dacht van wel, maar weet het niet 100% zeker.
Jeroen
De panoramarijtuig heeft maar enkele jaren meegereden ook samen met de DB restaurierijtuig en de EC 104/105 hebben als de EC 6/7 restauratierijtuigen gekend ,want dat weet ik zeker ,reis namelijk vaker met deze trein .
Na het opheffen van Mitropa en Wagon Lits ,zijn ze overgestapt op Bistro rijtuigen en dit is sinds 2006.
Niet iedere EC kreeg een [panoramarijtuig mee en werd vaak door een Amp vervangen.
Want bv in de zomer,als de buitentemperatuur boven de 25c kwam werd dit rijtuig afgesloten.want je verbrand er levend in.
niet alleen de airco liet het dan afweten maar ook door de straling van de zon was funnest.
Heb deze trein ook wel eens gehad met 3/4 DB en 1/4 SBB.
Als je de kleurstelling van eind negentiger jaren kon je ook nog de oranje Eurofima kleur tegenkomen.
In Basel SBB werd de trein verlengd met alles wat ze reserve hadden staan,van EW2 tot cochette rijtuigen.
hopelijk heb je er wat aan ,meeste rijtuigen die ik hiervoor inzet zijn Roco ,LS models en AMCE.succes.
Groet
Jo
-
In het boek 'Traumhafte Lötschbergbahn' van Carlo Hertogs (EK-Verlag 2000 ISBN: 3-88255-583-1) staan een aantal kleurenfoto's uit de jaren 80 en 90 van onder andere de EC's 'Berner Oberland', 'Lötschberg' en 'Matterhorn'. Daarop is goed te zien van welk type en in welke kleur de diverse rijtuigen (en locomotieven) van deze EC's in die tijd waren.
Let op: Het is een fraai fotoboek maar er zitten nogal wat fouten in de bijschriften ! Door zelf de foto's goed te bestuderen kun je wel tot de juiste conclusies komen.
Hans from Delft
-
In N kan deze trein ook rijden, voor het restauratierijtuig gebruik ik nu een Minitrix DB WRmz met nummer 61 80 88 90 401. Of deze geheel klopt weet ik niet maar hij is mooier dan het vorige rijtuig dat ik had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140530_110755.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140530_110755.jpg)
Ter vergelijking met zijn voorganger:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140530_110858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140530_110858.jpg)
De rest van de trein bestaat uit 4 SBB tweede klasse rijtuigen , een SBB eerste klasse rijtuig en een panoramarijtuig.
-
Hoi Jeroen,
deze versie klopt,omdat die met panto alleen onder de 15Kv gebruikt kon worden.
Het restauratie rijtuig is niet altijd de grens over gegaan naar Nederland ,dat lag aan de samenstelling.
Want de Berner Oberland werd in Duitsland samen gesteld en gespitst.
Je had 104/105 van en naar Amsterdam en de 504/505 van en naar Hamburg.
Dit gebeurd nou met de ICE die in Keulen gecombineerd en afgetrapt wordt mits de Amsterdammer op tijd is.
Het kwam wel eens voor dat er rijtuigen gereserveerd waren voor Chur in Basel werden dan afgetrapt, om volgens
met tien of hoogstens twaalf bakken richting Chur te gaan,dat was toen nog de voorschrift in Zwitserland.
Nu rijden deze treinen apart en het Nederlands deel rijdt meestal zonder Restauratiewagen.
Intussen hebben heeft geen restauratie rijtuig meer een panto,af en toe zie je de trafo nog op het dak.
Veel succes met je samenstelling
(y)
groet
Jo
-
Hallo iedereen,
Wie o wie kan mij helpen aan het bewuste rijtuig van Lima 309176 die in de EC 104/105 zat. Ik heb inmiddels de rijtuigen op schaal. Nu nog het restauratierijtuig ook op schaal. Ik kijk uit wanneer LS models ermee uitkomt, maar dat heb ik maar in de kast gezet. Dit is te onduidelijk.
Groet, Jasper
-
Rennen, er staat er 1 op ebay (19,95)
Marius.
-
Hallo Marius,
Helaas, die bedoelde ik niet. Het is deze:
(http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/WRmh-132.0-61-80-88-70-216-1-Oberhausen-21.5.80.jpg)
Bron: reisezugwagen.eu
Groet, Jasper
-
Jammer, :'( maar klopt het genoemde nummer dan wel? ???
Marius
-
Is dit niet de vroegere Pick-Quick?
Ik heb een aankondiging gezien van zoiets bij ACME.
ff kijken op de site van Elotrack.
-
Volgens mij is dit gewoon een WRmh132, van Lima met rode schorten in set 149757 (http://max.kleiner.com/TEE_files/262_erasmus.jpg) ;)
-
Hallo Marius,
Het nummer klopt. Lima heeft ze onder hetzelfde nummer uitgegeven!
Hallo Ed,
Bedankt voor het melden. Ik kende de wagon alleen zonder deze set. Als ik dus de set tegenkom is het ook ok. Heeft deze set ook kortkoppeling?
Groet, Jasper
-
Hallo Richard,
Volgens mij heb je gelijk. Echter, het rijtuig wat ik zoek heeft ook echt 2x Restaurant erop staan. LS models heeft em in het to do lijstje staan, maar dat is al 4 jaar zo! Roco heeft hem niet in het programma. Wil je echt een 1.87 model hebben dan ben je nu aangewezen op Lima en op LS models.
In ieder geval ook weer bedankt voor de info.
Jasper
-
Hallo iedereen,
Wie o wie kan mij helpen aan het bewuste rijtuig van Lima 309176 die in de EC 104/105 zat. Ik heb inmiddels de rijtuigen op schaal. Nu nog het restauratierijtuig ook op schaal. Ik kijk uit wanneer LS models ermee uitkomt, maar dat heb ik maar in de kast gezet. Dit is te onduidelijk.
Groet, Jasper
Hoi Jasper,
De Lima rijtuigen hebben kortkoppeling .Heb er zelf 4 rijtuigen gekocht bij de modelbaumesse in Keulen 4jaar terug.
Die worden daar vaker aangeboden,als je vlugger een antwoordt wil hebben of ze nog te krijgen zijn,kun je ZUBATECH
in st Gallen-ch mailen zij hebben een grote collectie nieuw en gebruikt,vele dingen van het oude Lima wordt nu onder Rivarossi
uitgebracht.
succes
gr Jo
-
Het Lima rijtuig is ook los te koop in een Lemke Collection Coca-Cola doos.......
-
Ik heb `m eventueel in 1:100 lengte een Fleischmann, 5162, echter met pantograaf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0369_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0369_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0370_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0370_3.jpg)
Zelfs voorzien van poppetjes en binnenverlichting.
De kortkoppelingen ontbreken echter het mechanisme zit er uiteraard wel in.
-
Hallo Richard,
Toevallig heb ik hem ook. 1.93,5 en zonder pantograaf ook van Fleischmann. Echter ik ga voor 1.87 en dan kom je dus uit bij die van Lima en LS models.
Ook jij bedankt voor het meezoeken.
Groet, Jasper
-
Ondanks z`n te kort koming in de lengte blijf ik het toch een schitterend rijtuig vinden.
Ik heb ook nog een, echter zonder pantograaf maar weer met Speisewagen op de zijkant ook weer 1:100 maar dan van Roco, ook een lust voor het oog.
Maar de reden om voor een 1:87 lengte wagon te gaan begrijp ik wel, ik ben ook langzaam aan het overschakelen.
Juiste lengte is gewoon mooier. ;D
-
Er is echter hoop (y)
Roco heeft dit jaar de Wrmh132 (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-001004-178690-0-0-0-3-4-3-0-gatt-nl-h-0/ein_produkt.html) uitgebracht in een rode kleurstelling.
Wat let ze om de TEE-kleuren als volgende uit te brengen?
-
In ieder geval een malaanpassing.....
Jeroen
-
OK, de bak is dus tussen deze en de TEE-versie gewijzigd begrijp ik? ::)
Dan toch maar op jacht naar de Lima :P
-
In ieder geval het deurtje voor de bevoorrading van de keuken. Bij de rode versie zit daar een raam in, bij de TEE niet meer. Andere zijde weet ik zo even niet.
Jeroen
-
Volgens mij is dit gewoon een WRmh132, van Lima met rode schorten in set 149757 (http://max.kleiner.com/TEE_files/262_erasmus.jpg) ;)
Ik dacht al ..... na wat zoeken de rijtuigen en de doos gevonden! Dus als je deze set wilt kopen PB me maar. Los verkopen doe ik (voorlopig) niet. De hoofd prijs vraag ik niet hoor. ;D
Marius.
-
@ Jeroen Water
Hallo Jeroen,
Heb je wel eens naar het programma van ADE gekeken? ADE heeft in de afgelopen jaren een groot aantal restauratie en bar rijtuigen in diverse uitvoering en kleurstellingen uitgebracht.
Het betreft:
- AR216üm216
- BRym446
- ARDüm105
- ARDmz106
- WRümh132
- WRmz135
- WRbmz139 ‘QuickPick’
AR216. Deze is in rood/blauw en blauw geleverd.
BR446. Deze is in groen in Ep3 en Ep4 geleverd; vervolgens ook in groen/rood.
ARD105 en 106. Zowel in Ep3 met TEE schrift als in Ep4 in rood/crème kleurstelling.
WR132. De grootste serie, zowel met één als twee vensters aan de gangzijde alsmede versies met een venster in de deur aan de keukenzijde. Geleverd zijn de volgende uitvoeringen:
- Rood in Ep3 uitvoering
- TEE in Ep3 uitvoering met TEE schrift
- Rood in Ep4 uitvoering
- TEE kleurstelling met grijze Schürze (160 km/h)
- TEE kleurstelling met rode Schürze (200 km/h)
- Rheingold 1983 uitvoering met oranje band
- Pop rode uitvoering
- Oceaanblauw/beige uitvoering
- Oriënt rode uitvoering
WR135. Vrijwel identiek aan de WR132 maar met dak stroomafnemer. Uitvoering in TEE kleuren als Ep3 met TEE schrift, Ep4 TEE kleuren en oceaanblauw/beige.
WR139. QuickPick in TEE kleuren en oceaanblauw/beige.
Alle ADE rijtuigen zijn op 1:87 lengteschaal en met volledige inrichting en binnenverlichting. De kortkoppeling houder is kleiner dan NEM maar ADE levert ook een NEM versie. Tevens heeft Roco een passende adapter voor ADE uitgebracht waar ook de Fleischmann Profikoppeling op past.
Alhoewel ADE niet meer geproduceerd wordt staan er op de Duitse Ebay site (www.ebay.de) veel rijtuigen te koop. Zelf heb ik ook nog een aantal bouwpakketten liggen die tzt. Ook verkocht gaan worden. Stuur anders even een PN als je iets specifieks zoekt.
Groet, Rob
-
Helemaal mee eens Rob,
vergeet zeker ADE niet. Ebay.de staan ze met regelmaat in de verkoop. Per wagentype onderscheidende details dus compromisloos. Komplete inrichting, prachtige strak passende onderdelen zoals raamlijsten, geen dik plastickozijnen enz. Rij zelf met MARKLIN kortkoppeling er op en kan daardoor andere merken probleemloos koppelen.
gr.
Brutus
[/quote]
-
Bedankt Rob!
Nu was ik al enige jaren in het bezit van een Lima WRmh132, maar vorig jaar ben ik gestopt met het tijdperk jaren'90 en heb ik zelfs mijn complete EC 104/105 weer verkocht. Het werd mij een te kostbaar gebeuren om en mijn themajaar 1974 en jaren'90/'00 in stand te houden en ook nog de treinbaan op te bouwen.
Maar nogmaals bedankt voor de tip!
Jeroen
-
Dit draadje nog maar even afstoffen :-)
Welke kleur hadden de Wrmh 132 in het jaar 2000? Droegen ze toen al de witte ICE kleurstelling? Of reden de meesten nog in de IC kleurstelling?
Mvg, Peter
-
Hoi Peter,
Heb zelf nog in een rood-wit restauratierijtuig gezeten naar Basel en dat was in Juli 2000.
gr
Jo
-
Hoi Peter,
o.a. staat hier het een en ander te lezen betreft kleurenschema's etc.
http://www.reisezugwagen.eu/?page_id=334 (http://www.reisezugwagen.eu/?page_id=334)
Jeroen
-
Het is inmiddels 2 jaar geleden en ik zoek nog steeds het restaurant rijtuig met 2x Restaurant opschrift. Kan iemand mij verder helpen. Ik ben er echt heel erg naar op zoek. Maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg lijkt het wel!
Groet,
Jasper
-
Maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg lijkt het wel!
Nee hoor, hier op de 2de verdieping ligt nog steeds een doos ;D . Maar ik woon helaas niet in een hooiberg :laugh:
zie mijn post #84
Marius.
-
Hallo Marius,
Je hebt een PM. Wel een leuke opmerking dat je niet in een hooiberg woont! (y)
Groet, Jasper
-
Hallo Allemaal,
Het is GELUKT!! Ik ben helemaal in mijn nopjes. De wagon is zelfs nog iets langer dan de rijtuigen. Hoezo 1:87? Meer dan 1:87 dus! Ik ga dus er echt van genieten!
Jasper.
-
Niks mis mee:
DB restauratie rijtuigen zijn al sinds de jaren 60 27,5m
-
Ik ga dus er echt van genieten!
(y)
Marius.
-
Maar laat ons dan ook ff meegenieten ;) foto?
-
Hallo allemaal,
Ik zet na Sinterklaas wat foto's erop.
Groet, Jasper
-
https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/30031693946/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/30031693946/in/photostream/)
-
Voor de geinteresseerden de cat.no.'s van Lima WRmh.
309156 TEE DSG met zwarte schortplaat
309176 TEE rode schortplaat
309263 'Verkehrsrot'
309459 'Orientrot'
Met uitzondering van de 309156 zijn alle kleurstellingen in de trein gesignaleerd.
In een Lima neuheiten catalogus staat wel een foto van de versie 309156 gekoppeld aan een SBB Apm, maar ik weet niet of deze versie ook in Nederland is geweest.
Ok, nu heb ik ze alledrie, alledrie de kleurstellingen. Vraag: van wanneer tot wanneer kan je de kleurstellingen more or less inzetten, in welke samenstelling en in welke treinen kwamen ze nog meer voor?
-
Voor zover ik weet alleen regulier in Nederland in de Eurocity 's 26/27 en genoemde104/105.
Eurocity 26/27 'Frans Hals' in H0 zoals deze van 1987 tot 1991 reed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220104-140916-61d44895a4edb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220104-140916-61d44895a4edb.jpg)
Roco 1600
LS models DB Bpmz
LS models DB Bpmz
ROCO DB Bm
Roco DB WRmh
Lima DB Avmz
Lima DB Apmz
Voor de kleurstellingen en jaartal:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Produktfarben_der_Deutschen_Bundesbahn
-
Dank. De Frans Hals, ook leuk....
-
Alleen waren het bij de Frans Hals in 1987 slechts vijf rijtuigen op het NL-gedeelte: Apmz121, Avmz111, WRmh132, Bm235, Bpmbz291.
Op het traject München Hbf - Emmerich werd het eerste klas gedeelte versterkt met een Avmz207 en het tweede klas gedeelte met een Bm235 en vier Bpmz291. Totaal dan elf. Ik weet niet of en, zo ja, wanneer een extra tweede klas rijtuig Emmerich-Amsterdam ging rijden. Wel dat, toen in 1991 de Frans Hals werd ingekort tot Köln Hbf, de trein uit zeven rijtuigen ging bestaan over het gehele (verkorte) traject. Binnenkort trouwens heel veel informatie over de samenstelling van Eurocity treinen in een te verschijnen eerste deel over dit onderwerp van de hand van Jean-Pierre Malespina, een autoriteit op dit terrein.
-
Hoi allemaal.
Ik heb zelf de lima 309459 aan geschafd voor deze trein.
Echter zoek ik een kleur foto om het interieur een beetje op te pimpen. Echter kom ik op het www er niet helemaal uit😅heeft iemand toevallig iets?
Gr Marc