BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: J.Kuipers op 02 March 2009, 19:17:26
-
Hallo,
Ik ben een testbaan aan het opbouwen, rail ligt, bedrading voor 90% aangelegd in "ringband"kabelgootjes van de boekhandel. Makkelijk en netjes.
Mijn vraag:
In de installatiewereld wordt indien 220/380 V moet worden gelegd in comb. met data bekabeling gebruik gemaakt van kabelgoot met scheidingschotten.
Hoe zit dit met het modelspoor gebeuren? Het zou kunnen zijn, dat e.e.a. elkaar niet beinvloed.
Ik heb de bedrading gescheiden aangelegd, dit geeft natuurlijk problemen bij kruisingen van kabels in mijn "ringband"gootjes, indien de bedrading niet gescheiden hoeft te worden aangelegd, wordt alles makkelijker-overzichtelijker en goedkoper.
Wie weet een antwoord?
Beste groet:
Johan Kuipers
-
Ik neem aan dat het gaat om bedrading voor de voeding van de baan, en voor de terugmeldingen. Of heb je nog meer soorten?
Ik zou de voeding en de terugmelding in ieder geval niet in hetzelfde gootje leggen.
De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beĆnvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.
-
Om te voorkomen dat er geen verkerde "signalen" op de stuur en terugmeldbekabeling komt, ben ik gebruik gaan maken van UTP-kabel. Deze bedrading wordt gebruikt in de ICT branche en is per twee aders getwist uitgevoerd.
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.
Vr. groet,
Wiebe
-
Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.
En bij de bouwmarkten.
-
De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beĆnvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.
Daarom is het voorschrift bij gebruik van UTP ook dat er een stalen goot met stalen tussenschot gebruikt wordt. In kunststof goten met kunststof tussenschotten moet FTP of STP gebruikt worden.
Dat daar vaak de hand mee gelicht wordt is een ander verhaal.
-
Beste mensen,
Dank voor jullie reactie. Tot nu heb ik dus alles goed gedaan door de bedrading a.h.w. gescheiden te plaatsen, vanmiddag de spanning erop gezet, en het werkte tot zover ik kan controleren. De wissels worden eerst op de Ecos geprogrammeerd, zodat ik de banen kan gebruiken voor eigen en ander plezier. Daarna alles klaarmaken voor "Koploper".
Toch nog even een vraag:
Las in Rail Hobby van maart een artikel van H.Maaskant over de S88-N, als ik het goed begrijp, bestaat nu de mogelijkheid een adaptor s88-N te gebruiken met een RJ 45 connector, zodanig, dat deze ook aangesloten kan worden op zowel de Ecos, als de Viessmann 5233 die ik nu gebruik. Tevens zou ik bij het klaarmaken van mijn grote baan de BMD16N-SD als Bezetmelders en netwerkkabels kunnen gebruiken, met alle voordelen vandien.
Ik hoor graag een reactie ,nogmaals dank.
J.Kuipers
-
Je conclusie over S88-N klopt. Hier (http://www.floodland.nl/aim/index.htm) kun je er meer over lezen.
Sander