BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: btraornsuhobcd op 22 February 2009, 18:47:13
-
Hallo,
Vandaag ben ik alvast maar begonnen aan één van deze messingkitjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF6325.jpg)
Dit zijn de setjes van Dutzrail van de grote Sik en bevatten enkel het etswerk en niet de extra onderdelen. die onderdelen moet je er zelf nog bij kopen. (heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?)
Na een uurtje vingers branden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF6496.jpg)
De schoorsteen is gemaakt door TonM (nogmaals bedankt hiervoor!), hij zit er nog los op.
Word vervolgt.
Bart
-
De schoorsteen ..... zit er nog los op.
Dat is maar goed ook, want er moet nog een geëtste ring tussen.
heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?
De onderdelen die je nodig hebt, kom je vanzelf tegen als je de bouwbeschrijving doorneemt.
Een deel is niet te koop en moet je zelf maken of laten maken. Dat zijn voornamelijk de gegoten onderdelen uit de bouwbeschrijving (waarvan je er nu ééntje hebt) waarvan de tekeningen op de CD staan.
Andere onderdelen zijn gewoon in de handel te koop, de meeste bij GM&S:
- Alan Gibson Handrail knobs, Short, Ref. G4M53
- Alan Gibson Diesel wheels 3'2" dia, - Disc, Ref. G4838D (2 setjes)
- Romford wormset 1:40, motoras 2 mm, wielas 1/8"
- Mashima 1424 motor
- Stoomfluit Philotrain 870/50401
Verder ontbreken in de set die jij hebt de stukken lood die je volgens de bouwbeschrijving moet gebruiken. Daarvoor kan je een stuk daklood van de bouwmarkt gebruiken, waarvan je dan zelf stukjes op maat snijdt.
Misschien vergeet ik nog iets, maar met dit lijstje kom je al een aardig eind.
Groeten,
Ton
P.S: Volgens mij ben je iets vergeten. Je had moeten beginnen met twee moertjes over de gaten op de voetplaat te solderen. Die zijn nodig om later met boutjes het onderstel met aandrijving vast te kunnen zetten. Zoals de loc nu op de foto staat, kan je het volgens mij alsnog doen; als je de voorkant dicht hebt wordt het echt een uitdaging.
-
Ton,
Hoe heb je de schoorsteen gemaakt?
Ik heb ook nog een etsplaat liggen, dus ik ben benieuwd.
Grts
-
Dennis,
Messing staf in een draaibankje gezet en afgedraaid naar de maten die op de tekening op de CD staan. Na één totale mislukking en twee die ook niet helemaal voldeden, had ik de slag te pakken en heb ik er een paar gemaakt.
Grtz,
Ton
-
Ton,
Bedankt voor 't lijstje, de volgende keer in Houten ga ik er maar eens naar op zoeken! :)
Dat moertje zit er inderdaad nog niet op, deze heb ik namelijk niet meer... bedankt dat je me er nog even op wees, ik kan nu beter eerst zo'n moertje regelen!
daklood heb ik er al wel bij gepakt, ik ben het nog niet in de bouwbeschrijving tegengekomen maar ik heb de hem ook nog niet helemaal doorgelezen... ;D
Als men zin heeft om hun eigen vorderingen van de bouw van een grote sik in dit draadje te posten, zeker doen he! Daar kunnen anderen (ik) ook weer van leren. ;)
Bart
-
Bart ikke is zzzjaloerzzz maar ik gun je de kits van harte. Jaloers omdat Richard de laatste etsplaten aan jou verkocht heeft. En deze grote sik wordt door Dutzrail niet meer verkocht.
Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.
Mijn styreen grote sik is bijna klaar, komende week maar eens een paar pics plaatsen in 'ombouw van Fl 1306 naar Grote Sik' En dan wordt het tijd voor een echte grote sik van messing, maar in H0 niet meer verkrijgbaar? Mocht ik er een op de kop tikken, dan volgt de bouw direct daarna in dit draadje!
-
Ik heb nog even iets verder gekeken dan mijn neus lang is (en ik heb toch niet te klagen) en een aanvulling gemaakt op mijn lijstje hierboven:
- Sluitseinijzers, lang, Philotrain 870/10402
- Sluitseinijzers, kort, Philotrain 870/10401
- Vierkante aslagers (hornblocks), bijvoorbeeld uit een set MJT4003
- Aslager-ringen MJT 4007 of GM&S catalogusnr. MRAXFB32
- Locomotiefbuffers Philotrain 870/10101
- Loclantaarns Philotrain 870/50603 of 870/20002 (bij die laatste zit ook een fluit, dus dan kan 870/50401 uit het eerdere lijstje vervallen).
Grtz,
Ton
-
Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.
Huub,
De aandrijving in mijn lijst is dezelfde als de aandrijving die DutzRail bij de oorspronkelijke kit heeft geleverd. Dus voor degenen die de oorspronkelijke DutzRail kit hebben gebouwd of het kant-en-klaar model met Mashima motor in huis hebben: deel je ervaring met Huub.
Overigens Huub, zo heel erg langzaam was het origineel ook weer niet met een maximumsnelheid van 75 km/h.
Grtz,
Ton
-
Huub,
Prima aandrijving, met een goede overbrenging, waardoor de loc ook mooi langzaam rijdt. Plak wel lood waar je het kwijt kunt, voor voldoende trekkracht.
Onder de gereedschapskist hoort ook een schroefje op de voetplaat, heb je die wel aangebracht?
Ik vond het een leuke kit om te bouwen. 1 tip: de trapjes aan de voorkant zijn relatief kwetsbaar. Bij het grote voorbeeld zijn ze geschoord. Als ik de kit opnieuw zou bouwen zou ik ze met messing draad of een stukje fret ook schoren.
Veel plezier met bouwen.
Hier mijn eindresultaat ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_413_gereed_2.jpg)
Herman
-
Een goede morgen!
Gisteren weer een beetje verder gekomen met 't kitje (foto's staan op andere computer). Beide moertjes zijn ook al gemonteert.
Herman bedankt voor de tip! Ik ben nog niet zover met het bouwen van de sik, maar ik zal eraan denken tijdens de bevestiging van de trapjes.
Bart
-
Herman, mooie 413. Kun je dat schoren alsnog doen? Het lijkt me een groot voordeel van messing bouwen, dat je alles nog kunt bijbuigen en corrigeren, evt onderdelen lossolderen en opnieuw bevestigen. Dat moet wel vóór het aflakken gebeuren.
Kleine opmerking: je platte buffer moet rechts, de bolle links.
Een ezelsbruggetje:
PR = Plat Rechts en
Bol links. Als je er neus tot neus voor staat.
Of heb je de pic gespiegeld?
Bart, succes met de bouw verder, ik blijf 'm volgen.
-
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.
Gr. Ed
-
Ik vind het prachtig gebouwd, maar die klinknagels.
Ik vind ze wel erg nadrukkelijk aanwezig.
Het is net of ze te groot zijn.
-
Deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2288.0) draad ken je?
Grt Erwin
-
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.
Gr. Ed
Maar hoe onthou je het dan bij een loc???
;D
Ton
-
Linksom langs de loc lopen en de eerste buffer links is dan bol. Lol.
-
Zo onthoud ik het ook:
RRR, afkorting van :
Rug Rond Rechts.
Met andere woorden, met je rug naar de loc gekeerd, dan hoort de ronde (bolle) buffer aan de rechterkant te zijn.
Gerard
-
Ja dat is toch de makkelijkste om te onthouden. Drie erren. Een voor rug, een voor rond (de bolling) en een voor rechts. Dan maakt het niet uit of je tegen een rijtuig of loc staat. Maar zullen we nu weer terug naar de messing kit van de grote sik?
-
@ Huub
Wat het trapje betreft. Tijdens het bouwen kwam ik er al wel achter dat ze te gemakkelijk verbuigen en daardoor vrij kwetsbaar zijn, zonder daar consequenties uit te trekken. ??? Er was een ongelukje voor nodig toen het locje al klaar was, om me te realiseren dat dat niet zo slim was geweest. :-| De schade, een afgebroken trapje aan de linker kant, heb ik vrijwel onzichtbaar kunnen repareren. Maar het alsnog aanbrengen van schoren gaat niet lukken zonder een deel opnieuw te moeten spuiten.
Nu zie ik pas dat de buffers verkeerd om zitten. Maar ik ben wel consequent geweest want aan de achterkant blijken ze ook verkeer om te zitten. ;)
@ Wim
De wat te geprononceerde klinknagels is een kenmerk van deze kit. Ik heb ze zelfs nog wat afgerond door er fors met het glasvezel potlood overheen te raggen. Op de foto valt het ook wat meer op vanwege het harde licht dat ik heb gebruikt. Ik vindt het overigens niet storend.
Ondanks de buffers en de noodzakelijke reparatie ben ik behoorlijk tevreden met het resultaat. En ja het kan altijd beter.
Herman
-
Deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2288.0) draad ken je?
Grt Erwin
Nu wel.
Ik zie geen opmerking over de klinknagels. Ik zie wel op diverse modellen aanmerkelijke kleinere nagels.
Overigens. Ik maakte slechts een opmerking, geen aanmerking.
-
@ Wim,
Sorry voor de evt verwarring, maar de link was bedoelt als hulp voor de initiator van dit draadje en niet als reactie op jouw posting ;)
Grt Erwin
-
Laat ik dan ook maar weer eens reageren ;D
Nee, dat draadje kende ik nog niet Erwin. Bedankt voor de tip, zo heb ik er weer wat foto's met voorbeelden bij!
De klinknagels zijn inderdaad wel erg aanwezig, maar mij stoort het niet dus zal er ook niets aan veranderen.
Hier de stand van zaken (de laatste paar dagen helaas geen tijd gehad om verder te bouwen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF6505.jpg)
Tips en/of opmerkingen zijn altijd welkom! ;D (ja, de opstaptreden op de huif staan nog wat scheef op de foto, dat is inmiddels aangepast.)
TonM, Hoe staat het er bij jou eigenlijk voor?? (plaatje :))
Bart
-
Netjes!
Jammer dat je de lamellen er al in heb zitten. Ik heb ze opengezet, staat net even beter ;)
-
Ik heb 't wel overwogen, maar uiteindelijk besloten het mezelf de 1e niet te moeilijk te maken. ;D
Maar ik heb nog een grote sik setje liggen! Bij dat 2e kitje ben ik van plan de lamellen open te zetten ;)
-
TonM, Hoe staat het er bij jou eigenlijk voor?? (plaatje :))
Hoi Bart,
Dat ziet er goed uit!!
Ik ben nog niet zo heel veel verder dan jij hoor. Alleen wat meer van de details aangebracht (onderdelen die jij nog niet hebt ;D). Aan de andere kant.... jij hebt de plaat op de motorhuif al zitten.
In het tempo waarin jij bouwt, haal je mij echt nog wel in.
Als ik je nog ff een advies mag geven: ik denk dat je het jezelf moeilijk aan het maken bent door niet de volgorde van de bouwbeschrijving aan te houden. Als je later de details gaat aanbrengen, kan je er een stuk moeilijker bij doordat er al "grote" stukken in de weg zitten.
Hier het gevraagde plaatje, net gemaakt. Ziet er nog een beetje smodsig uit, maar dat wordt beter als na het bouwen de korrelstraler er overheen gaat. Zover is het trouwens nog lang niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2091.jpg)
Groeten,
Ton
-
Ton en Bart ziet er mooi uit.
Zelf ben ik al een tijdje gestrand in dit stadium door tijd gebrek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26022009194_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26022009194.jpg)
Grt Erwin
-
Ook ik ben begonnen aan deze kit.
Ik bouw een complete kit en een dummymodel uit een extra etsplaat.
Mijn vorderingen staan op mijn blog;
http://spoor50.blogspot.com/
Grts,
Dennis
-
Erg leuk om de vorderingen van anderen te kunnen volgen! (y)
Zelf ben ik niet opgeschoten.. het projectje ligt even stil totdat ik de benodigde extra onderdelen bij elkaar heb. Daar ging ik zaterdag naar op zoek in Houten maar helaas was GM&S niet van de partij... :-\
-
En ik ben weer iets verder (y)
De rest ook, tis erg stil in dit draadje ;D
http://spoor50.blogspot.com/2009/06/dutzrail-400-eindelijk-weer-verder.html
Grts,
Dennis
-
De sik ziet er wel al erg gaaf uit!
-
Ik ben na mijn vorige bericht wel een stuk opgeschoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2109.jpg)
Ik ben in het stadium aangeland dat ik diverse kleine onderdelen moet maken. Na een paar dagen de hobbytijd te hebben gevuld met het op maat vijlen van stukjes messing, moet ik eens wat anders doen. Dus ga ik dan een koelwagentje bouwen (resin, MK Modelbouwstudio's), een industriemodel vernederlandsen, experimenteren met weathering. Dat soort dingen. Binnenkort weer eens verder met de Grote Sik.
Dit is hem op dit moment:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2110.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2111.jpg)
Dennis: Ik had ook moeite met de deksel op de kist achter. Die randjes zijn inderdaad lastig om te vouwen. Mij is het uiteindelijk wel gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2112.jpg)
Op de laatste foto zie je een paar van de zelfgemaakte onderdelen: vier stukjes voor in de aspotten en twee voorste zandkisten. Op die laatste moeten nog deksels en de zandpijpjes moeten er nog in. Daarna moet ik de achterste zandkisten nog maken en dan kan ik de hele boel aan de frameplaten solderen.
Grtz,
Ton