BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: rail4marcel op 14 February 2009, 20:37:20
-
Ik dacht ik ga is een topic openen over EETC. Met treinsamenstellingen en foto's enz. Misschien dat dit intresant is voor de mensen die net zoals ik bezig zijn om een ski/autoslaaptrein te maken. Ik heb gister 3 EETC skitreinen geplaat allereerst kwam deze:
1745 + EETC 13217.
Samenstelling: 1745, AB30, Bcvm, Bcvm, Bcm, Bcm, Bcm, Bcm, Bar, Bcvm, Bcvm, Bcvm, Bvcm, Ab30 en AB30.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1445.jpg)
Vervolgens kwam de 1739 met Alpen Expres 13211
Samenstelling: 1739, MU, MU, MU, MU, Bcvm, Bcvm, BAR, Bcvm, Bcvm, Bcvm, Bcvm, Bcm, Bcm, Bcm en Bcm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1483_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1483_1.jpg)
Tot slot was er de 1766 met Ski Trein 13213
Samenstelling: 1766, Bcm, Bcm, Bm, Bcm, Bcm, Bcm, BAR, Bcm, Bcm, Bcm, Bcm, Bcvm, Bcvm en AB30.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1500.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1500.jpg)
Mochten mensen dit intresant vinden dan kan ik nog meer samenstelling en foto's plaatsen van skitreinen, autoslaaptreinen, bedevaartstreinen en berglandexpres. Hier heb ik ook elk rijtuig apart op de foto omdat het overdag is.
Marcel
Foto's van de berglandexpres zijn nu al op mijn www (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/) te vinden.
-
Zeer leuk, want ik heb de b*llen verstand van dit soort samenstellingen dus zeer gewenst.
Echter....waar staan ze tussen 147 items ?
Foto's kom maar op.
Voor elke trein een nieuwe draad is top, houd het fraai en overzichtelijk.
-
Ok nou dan zal ik zo is wat meer plaatsen. Ben nu bezig met de foto's geschikt te maken. Zal zo beginnen met de Bergland van deze week. En de hele samenstelling van die van vorige week. Voor de mensen die niet willen zoeken tussen alle fraaie goederentreinen :P Er staat ook nog een skitrein ergens maar goed die komt vanzelf ook hiervoorbij.
http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3278367529/ (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3278367529/)
http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3263073008/ (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3263073008/)
Marcel
-
Ja en das ook weer leuk voor 1:87 want Roco maakt het rijtuig (paars/blauwe streep wat er in zit en ik kan de decals er voor maken............).
Wie kan me helpen aan het EETC logo, zoek het voor op de bagagewagens (ex fietsen rijtuigen)
Kees-jan
-
@ Kees-Jan als ik morgen ga kan ik de logo's wel even op de foto zetten van zowel de TTC Bergland als het EETC logo. Zou ik dan ook een paar logo's kunnen krijgen van EETC. Want die zoek ik nog.
*** ik had net een heel bericht getypt waar ik een kwartier op heb gezeten is het nu weer weg. Ik probeer het nog maar een keer :P
Eerst doe ik de Berglandexpressen. Deze zijn van TTC. Dat is een bedrijf wat al een paar jaar skitreinen rijdt. Ze huurden hiervoor altijd rijtuigen in. Dit is nu ook nog het geval maar ze hebben ondertussen 4 oud Zwitserse slaaprijtuigen ingehuurd. Eerst hadden ze dit seizoen andere rijtuigen erbij gehuurd maar 1 daarvan vloog in brand en daarom hebben ze vorige week op de terugweg nieuwe opgehaald. Verder maken ze gebruik van een buffetrijtuig in herikrail kleuren (misschien iets voor Kees-Jan?) Ze huren dit jaar tractie bij ACTS en daardoor hebben er nu 2 keer een 1200, 2 keer een 1600 en 1 keer een 189 voor gestaan.
Gisteren reed de ACTS 1609 Berglandexpress 13291 naar Venlo. Ik heb hem geplaat op station Den Bosch.
(http://farm4.static.flickr.com/3471/3278367529_e45623546c_b.jpg)
Vorige week werd de terugtrein door de ACTS 189 096 gereden. Hier zien we de 189 096 met Berglandexpress 13290 opweg naar Utrecht.
(http://farm4.static.flickr.com/3420/3263073008_347aa62e70_b.jpg)
De rijtuigen zijn:
1. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1176_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1176_3.jpg)
2. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1177_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1177_3.jpg)
3. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1178_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1178_3.jpg)
4. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1179_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1179_3.jpg)
5. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1180_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1180_3.jpg)
6. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1181_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1181_2.jpg)
7. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1182.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1182.jpg)
8. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1183_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1183_4.jpg)
9. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1184.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1184.jpg)
10. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1185.jpg)
11. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1186.jpg)
12. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1187.jpg)
13. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1188.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1188.jpg)
14.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1189.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1189.jpg)
15. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1190.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1190.jpg)
Hier komen nog de complete samenstellingen plus elk rijtuig appart op de foto van 2 EETC skitreinen, 2 EETC autoslaaptreinen en 1 bedevaartstrein.
Marcel
-
De bergland heb ik al..........maar die EETC zoals op de fietsenrijtuigen zoek ik nog (zijn van die rode rechthoekige logo's met witte letters er op).
Kees-Jan
-
Gaaf, er komen nu gewoon Raba rijtuigen naar Nederland, en dan ook de omgebouwde AB's.
Wanneer is deze trein overdag normaal te fotograferen op een station?
Ernst-Jan
-
@R.P: je hebt mail
@Ernst-Jan: De Bergland Expres komt op zondagochtend rond 11.20 uur aan op Utrecht Centraal. Dienstregeling van deze trein is te vindenop de website van TTC:
http://www.ttconline.nl/site/dienstregeling.php en
http://www.ttconline.nl/site/dienstregelingretour.php
(bedenk wel dat dit soort treinen een behoorlijke vertraging kan hebben op de terugreis naar Nederland)
Martijn
-
Dank u! Martijn
Kees-jan
-
De eigen rijtuigen van de Bergland express komen uit Zwitserland voor meer info kijk op de site van martijnhaman. Deze slaaprijtuigen zijn er al in model van Roco 1:87 artikel nummer 45073 te koop bij onder andere modeltreinexpress voor 52,90. Je zult ze dan alleen nog van een decal moeten voorzien.
-
ssssssssst Marcel ;D
-
als de binnenkant er net zo uitziet als de buitenkant dan heb je nog heel wat werk te doen.
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2009_0115.jpg)
Deze slaaprijtuigen zijn er al in model van Roco 1:87 artikel nummer 45073 te koop bij onder andere modeltreinexpress voor 52,90.
Voor de aanpassing van de modelrijtuigen dient niet alleen de witte sticker van de Bergland Expres aangebracht te worden, maar ook het juiste computernummer en de opschriften van Railinsight BV.
Weet iemand toevallig welk computernummer het 1:87 Roco rijtuig heeft?
Martijn
-
Er wordt zojuist in mijn oor gefluisterd dat het Roco-model het nummer 61 85 71-70 914-5 heeft. En laat dat nu net een van de rijtuigen zijn die in de Bergland Expres dient doet. Wel even omnummeren naar 61 84 71-70 914-6.
Martijn
-
Ik wist het al maar ja ik heb niet overal tijd voor om te maken CQ omnummeren.
Mogelijk is het natuurlijk wel!
Kees-jan
-
Geen idee of het al gemeld is, maar voor Bergland Expres is op 26 februari jl. surseance van betaling aangevraagd. Erg jammer.
mvg,
Gert
-
Het zou inderdaad jammer zijn als deze prachtige naam binnenkort een begrip uit het verleden is.
-
Heel jammar inderdaad maar het was natuurlijk wel te verwachten als je het halve seizoen niet kan rijden. Nou dan hoeven we hier alleen nog de EETC treinen te bespreken. Ik ga trouwens alleen nog samenstellingen zonder foto's plaatsen wegens gebrek aan belangstelling.
nog een plaatje van vandaag
http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3319131013/ (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3319131013/)
-
Ik heb over de afgelopen 12 jaar ruim 100 samenstellingen verzameld van de alpen expressen, bergland expres en de skitrein. Staat allemaal in een Excel. Geinteresseerd? Stuur een pm.
Cornelis
-
Ik ga trouwens alleen nog samenstellingen zonder foto's plaatsen wegens gebrek aan belangstelling.
Gebrek aan belangstelling? In tegendeel! We zijn bezig om een apart onderdeel op het forum in te richten voor treinsamenstellingen in het groot en in model.
mvg,
Gert
-
Nee Marcel, er is zeker belangstelling ook van mij! Ik vind een authentieke trein op schaal altijd leuke. Ik maak altijd ook enkele notities in mijn eigen lijst , baseert op een bericht p dit forum bijvoorbeeld de CNL en de ICR,Plan E draadjes. Ik ben momenteel bezig met enkele TEE treinen naar Hoek van Holland en Den Haag....
Ik heb zelf ook nog enkele combinaties van de CNL en Jan Kiepura met bewijs fotos gemaakt in Koblenz, maar deze zijn op een DVD in een verhuis kistje bij mijn ouders ::)
Groet
Bernd
-
.....Ik heb zelf ook nog enkele combinaties van de CNL en Jan Kiepura met bewijs fotos gemaakt in Koblenz, maar deze zijn op een DVD in een verhuis kistje bij mijn ouders. ...............
Ja ja bij je ouders thuis (je lijkt wel een Duitser die hebben ook alles thuis ;D ;) ;D :P).
Kees-Jan
Nee zonder dollen: een leuk topic en meer van dit soort draadjes aub.
-
We zijn bezig om een apart onderdeel op het forum in te richten voor treinsamenstellingen in het groot en in model.
à propos echt een leuke idee! Ik wacht met spanning!
@Kees-Jan; Ja, wij hebben altijd iets thuis ;D dacht niet dat dit ook in NL bekent is...
Groet
Bernd
-
Bei uns zuhause ist alles besser. ;D ;D ;D
Der Joseph
Maar even zonder gekheid.
Zijn er ook Samenstellingen die ooit door Maastricht gereden hebben??
Jos.
-
Wat ook een leuk idee is voor op de modelbaan is een trein die gehuurde EETC rijtuigen aan of afvoert. Zo'n trein rijd vanavond ook als afvoertrein onder treinnummer 810081 richting Emmerich vanaf de Watergraafsmeer in Amsterdam, zie hier (http://somda.nl/www/drgls/550/) voor dienstregeling.
Die trein moet ik dus echt gaan zien, groetjes Michiel
-
Tja en hoe zag dat er dan uit?, zie filmpje (http://s179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/?action=view¤t=HerLokfhrermetde1852en8Bomz236bakke.flv), niet schrikken van m'n camera die in eens scheef hangt, ik schrok niet echt van het toeteren maar ik moest echt even zwaaien ;).
Leuk treintje, de 1852 met 8 Bomz236 rijtuigen in de BahnTouristikExpress uitvoering.
Groetjes Michiel
Ps; die rijtuigen zijn ook als eens met een extra trein in Arnhem geweest, meer daarover in een nog te starten ander topic.
-
Leuk filmpje! De rijtuigen zijn echter van het type Bcm. Deze onderscheiden zich van het type Bomz door 11 ligcompartimenten ipv 12 zitcompartimenten.
-
Cornelis, het klopt niet wat je zegt, ook Bom(z) rijtuigen hebben maar 11 ramen, de ex. DR rijtuigen met 12 ramen zijn uitsluitend Bim(d)(z) rijtuigen. Ik ken de rijtuigen alleen als Bomz236 rijtuigen dus ben ik er vanuit gegaan dat het dat type was. Ik ben er inmiddels wel achter dat ze ook ligrijtuigen hebben, alleen heb ik nog niet gekeken welk type die zijn.
De basis blijft dus Bomz236 rijtuigen hebben 11 grote ramen geen 12, zelfde geld voor Bom(z)280 t/m 283.
Groetjes Michiel
-
Dan ben ik in de war met de Westduitse rijtuigen. De foto is van een van de BTE-rijtuigen zoals die vorig jaar in de Bergland Expres reden. Maar het zijn dezelfde als die dit jaar bij EETC in dienst waren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DBAG_BTE_Bcm_detailjpg.jpg)
BTE Bcm 028 - Rotterdam, 30 december 2007
-
Hoi Cornelis, klopt inderdaad dat dat bij de ex. DB m rijtuigen wel zo is dat de Bcm243 11 grote ramen heeft terwijl een Bm231/235 er allemaal 12 hebben.
Ik heb de machinist van die trein van gister avond nog even gevraagd welke rijtuigen hij bij zich had, zou me heel erg verbazen als hij dat niet opgeschreven heeft hem kennende ;)
Dus als ik wat weet laat ik dat nog even weten, groetjes Michiel
-
Zijn er van die BahnTouristikExpress-rijtuigen modellen in echt (lengteschaal) 1:87 uitgebracht?
mvg,
Gert
-
Er is ook nog een leuke samenstelling met de paarse Euroexpress rijtuigen filmpje van nicospilt (http://www.youtube.com/watch?v=jZdcNdTp9Ew) bij minute 1.40 of zo...
kan je ook in 1:87 goed maken, behalve de voorlaatste rijtuig
Groet
Bernd
-
Zijn er van die BahnTouristikExpress-rijtuigen modellen in echt (lengteschaal) 1:87 uitgebracht?
Ja, Tillig heeft ze. Kloppen weliswaar niet helemaal maar beter is er niet te krijgen. Plaatjes van die bakken zijn lastig te vinden maar volgens mij moeten het art. nummer 74483 voor de Bom zijn en voor de Bdomsb art. 74712.
Succes!
-
Zijn er van die BahnTouristikExpress-rijtuigen modellen in echt (lengteschaal) 1:87 uitgebracht?
mvg,
Gert
Ook de Bcm is verkrijgbaar bij Sachsenmodelle/Tillig, onder nr 74484
-
Volgens mij zijn die bahntoeristexpress ofzoiets wagens alleen rijtuigen dus geen bagagewagens. VAn de paarse euroexpress wagens huurd EETC zowel de barrijtuigen als de gewone rijtuigen die roco al is uitgebracht heeft.
-
Net als de MAV Start rijtuigen (deze zijn een nieuw item bij Tillig)
Tillig heeft ook een half gepäckwagen van de BT.
roco is 1:100
Kees-jan
-
@KJ van die roco klopt maar er zijn er ook een paar luxe 1:87 gemaakt aldus de railmagazine. Ze zijn er dus wel maar zullen heel schaars zijn ofzo.
-
Ja, er zijn enkele van de euroexpress rijtuigen in 1:87 door Roco gemaakt :)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/fotowedstrijd/2008-02/fissy.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/images/fotowedstrijd/2008-02/fissy.jpg)
Groet
Bernd
-
Gaaf hoor Bernd. Ik hoop ze net als die Sachsenmodelle nog is tegen te komen op een beurs.
-
@KJ van die roco klopt maar er zijn er ook een paar luxe 1:87 gemaakt aldus de railmagazine. Ze zijn er dus wel maar zullen heel schaars zijn ofzo.
Het ROCO 1:100 rijtuig van Euro Express is een Am (art.nr 45279). Deze zijn nog regelmatig te zien in de Alpen Expressen. Er staat er een op Marktplaats zie ik.
Het ROCO 1:87 rijtuig van Euro Express is een Bcm met schortplaten (art.nr.44906). Deze heeft wel in de Alpen Expressen gereden, maar heb ik al een paar jaar niet meer gezien. De ROCO uitgave schijnt een eenmalig Sondermodell geweest te zijn van een modeltreinwinkel in Munster (D)
-
Gaaf hoor Bernd. Ik hoop ze net als die Sachsenmodelle nog is tegen te komen op een beurs.
Ik denk helaas niet, deze rijtuigen zijn echt schaars, heb ik nooit op een beurs gezien... :( Er zijn per jaar slechts enkele rijtuigen op ebay...
Ik heb een gelezen, dat er slechts 500 gemaakt zijn.
Groet
Bernd
-
Ok maar dus die rijtuigen die nu in de EETC skitreinen zitten zijn er nog niet 1:87 in model.
-
Nee, de Euro-Express rijtuigen die dit jaar (en vorige jaren) meerijden met de Alpen Expres zijn er nog niet in 1:87 lengteschaal. Heris heeft ze wel aangekondig (een van de verschillende types), maar bij dat merk is het altijd maar afwachten of ze ook ooit komen.
-
Ok. Nou dan wordt het voorlopig erg goed zoeken naar die Tillig/sachsemodelle rijtuigen. Maar ik denk dat de kans klein is die hier te vinden in Nederland.
-
Nou even het stof eraf blazen. Want het skiseizoen zit er weer aan te komen. Om alvast in de stemming te komen werd nu dan na een hele lange tijd opgesteld gestaan te hebben de Hongaarse rijtuigen van Berglandexpress teruggebracht. De rit ging van de Watergraafsmeer via Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Venlo om vervolgens in Duitsland verder te gaan. Ik heb er 2 plaatjes van gemaakt zie klik (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/4093192260/) of klik (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/4092426803/). Nu dus met een NS loc je kunt er dus een 1600 of 189 van ACTS voor zetten of de 1769 van de NS. Nu is het nog even wachten en dan begint het nieuwe skitreinen seizoen weer. Zoals het er nu naar uitziet dit keer met alleen EETC. Want wat voort gekomen is uit de Berglandexpress heeft wel een poging gedaan om weer te gaan rijden dit jaar maar of dat serieus te noemen is. Wel is er een nieuwe vervoerder die 1 trein zal gaan rijden. We hopen er maar het beste van want EETC is voor de fotografen toch wel saai met standaart NS locs. Terwijl de Berglandexpress nog wel eens voor een exotische tractie kon zorgen omdat ze ACTS inhuurde. Ze reden een keer met 1200 en een keer met 189.
-
Leuk! Het zou mij overigens niet verbazen als we gaandeweg het skiseizoen nog verrast gaan worden. Men blijkt vaak aardig creatief als er extra rijtuigen of zelfs extra treinen nodig zijn.
Nota bene drie weken geleden lag er in delen van Oostenrijk al flink wat sneeuw, dus als de winter dit jaar een beetje zijn best doet, dan rijden er vast wel wat extra treinen.
mvg,
Gert (die zich herinnert dat ooit de laatste NS 1000-en nog wintersporttreinen trokken.
-
@Gert.
Dat zou ook leuk zijn een mega SBB skitrein achter een 1000 van de Stibans/Spoorwegmuseum :P DAn ga ik wel even een plaat schieten.
-
Het ziet ernaar uit dat de door Heris aangekondige Euro-Express rijtuigen zijn uitgeleverd! Zie bv op http://www.modellvasut.com/
Het betreft 3 sets van ieder 2 rijtuigen:
Heris 11312 Bcmoh + Am
Heris 11314 Bocm + Bcm
Heris 11315 Bocm + Bcm
Deze rijtuigen rijden en reden mee in de Alpen Expressen van EETC en maken het mogelijk met 100% natuurgetrouwe samenstellingen te rijden.
De Bocm uit set 11315 reed in juli van dit jaar nog mee in een AutoSlaapTrein.
Ik heb maar meteen een setje besteld.
GR Cornelis
-
Bedankt voor de tip Cornelis!
Als je die drie sets samen neemt, heb je dan een complete trein (afgezien van de loc natuurlijk)
of ontbreken er dan nog rijtuigen?
mvg,
Gert
-
Ik zou zeggen, nee...
slechts 6 rijtuigen zijn iets wenig voor een trein, als je bijvoorbeeld een trein kijkt op nicospilt.com (http://www.youtube.com/watch?v=jZdcNdTp9Ew&fmt=18) vanaf min 1:40, kan het wel in combinatie...
Het Bar-rijtuig mist sowieso nog...
-
Hoi Bernd,
Bedankt voor de link. Onze treinengoeroe uit Bunnik biedt weer eens uitkomst!
Als ik het zo zie, dan is een deel van die andere rijtuigen wel verkrijgbaar of aangekondigd door LS Models.
Wat het buffetrijtuig betreft, denk ik dat het deze is:
44035 WR ex-Gril Express NS blauw, logo Buffet rijtuig, gele lijn, rode EETC logo
Kan iemand dat bevestigen?
mvg,
Gert
-
@Gert voor een skitrein is dat inderdaad de goede. Houdt er wel rekening mee dat een skitrein vaak erg lang is 12-14 rijtuigen.
-
Ik heb zo'n Euro Express rijtuig van Roco, in 1:87. Art. nr. 44906, Bm, rijtuignr. 51 80 02-40 049-8. Is deze in te zetten met die nieuwe Heris modellen, of komt deze uit een andere periode?
En die Heris sets, hebben deze alleen in EETC treinen gereden, of ook eerder in NS treinen (gecombineerd dus met donkerblauwe NS rijtuigen)?
-
Ik heb zo'n Euro Express rijtuig van Roco, in 1:87. Art. nr. 44906, Bm, rijtuignr. 51 80 02-40 049-8.
Albert, is dat Roco-model in 1:100 of in 1:87 lengteschaal?
mvg,
Gert
-
@Gert voor een skitrein is dat inderdaad de goede. Houdt er wel rekening mee dat een skitrein vaak erg lang is 12-14 rijtuigen.
Hou er ook rekening mee dat je wisselstroom moet rijden he als je een skitrein wilt rijden. Anders heb je geen ski onder je trein :P
Manuel
-
Albert, is dat Roco-model in 1:100 of in 1:87 lengteschaal?
mvg,
Gert
1:87
-
Hou er ook rekening mee dat je wisselstroom moet rijden he als je een skitrein wilt rijden. Anders heb je geen ski onder je trein :P
Het is eerder een snowboard ipv ski ;D
-
Ik heb zo'n Euro Express rijtuig van Roco, in 1:87. Art. nr. 44906, Bm, rijtuignr. 51 80 02-40 049-8. Is deze in te zetten met die nieuwe Heris modellen, of komt deze uit een andere periode?
En die Heris sets, hebben deze alleen in EETC treinen gereden, of ook eerder in NS treinen (gecombineerd dus met donkerblauwe NS rijtuigen)?
De nieuwe sets zijn ook met de Roco Bm in te zetten, en juist ook met de NS-treinen. De laatste paar jaar (EETC-tijd) zijn de EE bcm-rijtuigen in de wintersporttreinen van een ander type. Ze hebben een andere dakvormgeving en de opschriften zijn onlangs gewijzigd van Euro-Express in Euro-Express.de.
op http://www.euro-express.eu/wagenvermietung/index_wagendaten.htm is een actueel overzicht van alle EE-rijtuigen te zien.
Hier twee foto's van verschillende typen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bcm_DBAG_EE_AE_51_80_05_80_031_Ut_090215.jpg)
Utrecht 15 feb 2009 - Bcm 51 80 05-80 031
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bcm_DBAG_EE_Gvc_51_80_05_80_xxx.jpg)
Den Haag CS - datum onbekend - 51 80 05-80 xxx
Wat mij nu direct opvalt, is dat een van de wagen uit de Heris sets de Bcm 031 is, maar dat die niet het type dak heeft van de 031 op de foto. Gisteren lag er een pakketje bij het postkantoor met - naar ik hoop - mijn bestelde EE rijtuigen. Ik zal ze van het weekend aan een nader onderzoek onderwerpen en met een kort verslag terugkomen over de natuurgetrouwheid.
Ik zal dan meteen als daar behoefte naar is, ook op zoek gaan naar meer info over de herkomst van de EE-rijtuigen. Ik heb ooit iets gelezen dat sommige afkomstig zijn uit het Franse, Britse of Amerikaanse leger wagenpark.
-
Ik ben benieuwd! (y)
Ik wil(de?) zelf de Roco Euro Express Bm in 1:87 (Art. nr. 44906) nog wel hebben, maar gezien de moeilijke
verkrijgbaarheid daarvan is dit wellicht een goed alternatief. :-*
-
Albert, is dat Roco-model in 1:100 of in 1:87 lengteschaal?
mvg,
Gert
Zoals fissy al aangaf 1:87. Opschrift op de stelbalk is echt Bm, niet Bcm. Foutje van Roco?
Overigens is er ook een 1:100 door Roco uitgebracht, dit is een Am. Art. nr. 45279, rijtuignr. 51 80 03-80 017-5 (heb ik, en staat ter overname ergens in EHBO).
Ben erg benieuwd naar het verslag van de nieuwe Heris sets.
-
Het ziet ernaar uit dat de door Heris aangekondige Euro-Express rijtuigen zijn uitgeleverd! Zie bv op http://www.modellvasut.com/
Het betreft 3 sets van ieder 2 rijtuigen:
Heris 11312 Bcmoh + Am
Heris 11314 Bocm + Bcm
Heris 11315 Bocm + Bcm
Enig idee of deze rijtuigen ook verkrijgbaar zijn in Nederland? Ik kan ze i.i.g. niet zo snel vinden, maar komt misschien omdat ze net uit zijn?
grt
Marc
-
Ik denk bij brekelmans...
Als iemand een set heeft gekocht, kan je een foto plaatsen van een roco naast een heris?
-
@ verst107:
Ik wil niet opdringerig zijn, maar heb je de rijtuigen nog binnen gekregen? Zo ja, wat zijn je eerste bevindingen?
Ben wel benieuwd namelijk. :-X ;)
Bart
-
Ben eigenlijk ook wel benieuwd! Heb ook plannen om ze te kopen, maar dat zal pas na de feestdagen worden. Dat is voor het moment even genoeg financiële schade ;)
grt
Marc
-
Zie ze tot nu toe alleen bij Brekelmans staan maar ja heb helaas al vaker meegemaakt dat hij iets als leverbaar erop zet en vervolgens niet in huis heeft.
-
Lijkt inderdaad wel of de rijtuigen niet leverbaar zijn. Heb een mailtje van de leverancier gekregen dat het een paar dagen ging duren, maar tot op heden niets ontvangen. Ik zal 'm vandaag nog eens mailen. Zodra ik ze heb - als iemand anders ze niet eerder te pakken krijgt - laat ik het hier weten.
Groet
Cornelis
-
Hi, het duurde even, maar eindelijk belde de postbode aan met de bestelde sets EETC-rijtuigen. Het goede nieuws was dat het 2x2 EETC-rijtuigen waren. Het slechte nieuws dat dat van elke set er slechts 1 uitvoering in zat, maar dan wel 2x. Die gaan dus terug en worden omgeruild. Veel gedoe voor rijtuigen die ik vorige week in Rijswijk ook al zag liggen (ik meen Brekelmans).
Maar dan over de twee rijtuigen... ik ben geen superkenner, maar ze zien er goed uit. Feitelijk zijn ze allebei identiek, maar dan met een ander nummer en typeaanduiding. Ik heb foto's van de grootspooruitvoering erbij gehaald en ze lijken. Het zijn - zoals eerder gezegd - types die je tegenwoordig niet of minder vaak in de wintersporttreinen ziet (maar het seizoen start volgende week, dus wie weet). Maar bij de treinen uit de laatste jaren dat NS de wintersportgangers vervoerde en de eerste jaren van EETC passen ze prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_041_3.jpg)
Ik heb meteen ook een het Roco 1:87 EETC-rijtuig ernaast gezet en dan valt mij op (zie ook deels op de foto hieronder: links Heris, ROCO rechts) dat ROCO mooiere draaistellen heeft, maar dat daar de rode lijn tussen de dikke en dunne witte lijn onder de ramen wegvalt, terwijl die bij Heris wel mooi strak is. Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer in mijn nopjes ermee ben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_040_3.jpg)
Dan om deze thread nog iets meer on-topic te maken, heb ik nog een treinsamenstelling van een zgn Tollen Mueller Tourentrein. Deze reden regelmatig vanuit Duitsland naar Den Haag (Gvc) en stonden ook wel bekend als "Saüferzügen", ofwel zuiptreinen. Dit omdat het barrijtuig van vroeg tot laat vol stond met feestgangers:
10 september 1999 - Gvc (Duitsland - Gvc)
NS 1700 (ROCO / LIMA / MARKLIN)
DBAG Am EE 51 80 03-80 018 (Heris 11312/2)
DBAG Am EE 51 80 03-80 xxx (Heris 11312/2)
DBAG Wgm EE 51 80 09-40 xxx (niet in model)
DBAG Bm EE 51 80 05-40 xxx (niet in model, maar van mij mag je de ROCO 44746 / 51 80 02-40 xxx gebruiken)
NS 1700 (ROCO / LIMA / Marklin)
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Cornelis
-
Cornelis, nuttig verslag, dank!
Ik denk er zelf ook over om een EETC-Skitrein samen te stellen. Dit, naar aanleiding van mijn skitrein-experience in 2008. Toen heb ik ook deze foto gemaakt, in Zell am See (Oostenrijk):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eetc1.jpg)
Begrijp ik het nu goed, dat deze rijtuigen steeds minder worden ingezet? Of bedoel je dat ze steeds minder worden ingezet in deze kleurstelling? Veel EETC-rijtuigen worden immers gemoderniseerd momenteel.
grt
Marc
-
Ik heb vandaag bij MTE in Houten ook zo'n Heris-setje gescoord en moet zeggen dat het leuke rijtuigen zijn. :)
Ze zien er goed uit en rijden goed. ;)
-
Begrijp ik het nu goed, dat deze rijtuigen steeds minder worden ingezet? Of bedoel je dat ze steeds minder worden ingezet in deze kleurstelling? Veel EETC-rijtuigen worden immers gemoderniseerd momenteel.
grt
Marc
Het is meer een gevoel, omdat ik mij van de laatste jaren dat ik de Alpen Expressen heb gezien niet kan herinneren dit exacte type heb gespot. Maar ik zie ook niet alles natuurlijk
De EETC-rijtuigen die gemoderniseerd worden, zijn eigendom van EETC zelf (Euro Express Train Charter te Delft). De rijtuigen waar het hier over gaat, zijn van EE (Euro-Express), een Duitse firma uit Münster die rijtuigen verhuurt, en ook zelf treinen rijdt. EETC huurt als aanvulling op zijn eigen rijtuigen vaak rijtuigen van EE, en vorig jaar ook voor het eerst van BTE (Bahn Touristik Express)
Cornelis
-
Ok, toegegeven, je hebt er wel heel veel nodig, maar zo achter een 1600 kan je ook heden ten dage nog een leuk setje maken! ;D (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4372754791/)
-
Indrukwekkend zeg. Die trein lijkt me met (18?)* rijtuigen zowat een halve kilometer lang.
Misschien wel een record voor een getrokken passagierstrein in Nederland.
mvg,
Gert
* 18 is een gokje, zelfs op de grootste stand van de foto kan ik het niet goed zien. Wie wel?
-
Het record staat in Nederland op 60 rijtuigen ;D. Maar ik dacht dat het maximum voor getrokken treinen in Nederland 15 bakken was.
Wesley heeft in Frankrijk wel eens een leegmaterieeltrein van 24 bakken plus een loc in opzending gezien, dat paste niet in het station van Pau ;D
-
Ja wijsneus (komt dat door het wijnsnuiven?), dat weet ik, maar dat was geen reguliere passagierstrein he? ;)
Misschien heeft Floris de rijtuigen wel geteld?
mvg,
Gert
-
Als ik mij niet vergis ligt de internationale max op 17 stuks ;) Fraai treintje trouwens.
-
Floris stuurde mij zojuist een PB-tje me de mededeling dat het 15 rijtuigen waren.
Daarmee was de trein nog altijd zo rond de 400 meter lang!
mvg,
Gert
-
maar dat was geen reguliere passagierstrein he?
Dat zei je er ook niet bij in eerste instantie ;D.
Misschien wel een record voor een getrokken passagierstrein in Nederland.
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).
-
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).
Waarschijnlijk heb je daar dan ook gewoon gelijk in. Floris heeft er 15 geteld en als mijn ruwe rekensom klopt, dan kom je uit op zo'n 400 meter lengte. Veel meer zal je langs een perron in Nederland waarschijnlijk ook niet kwijt kunnen.
Om dit in H0 na te bootsen heb je overigens 4,60 meter nodig. Zelfs in schaal N blijft het een respectabele 2,50 meter.
mvg,
Gert
-
Hier (http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Vervoerders/Doc/Infrastructuur/Landelijk%20overzicht%20Nuttige%20perronlengtes%20juni%202008.pdf) heb je de perronlengtes in Nederland.
Even snel gekeken en in ieder geval Amersfoort en Amsterdam hebben perrons van +- 650 meter :)
Niet dat je daar ver mee komt hoor, gemiddeld zit je meer aan de 350-400 meter voor de grote perrons bij de grote stations :)
Gr. Remco.
-
De Krokus Express (en dus ook de Transfertrein) bestond inderdaad uit 15 rijtuigen. In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.
Over de rijtuigen nog even. Het waren:
1x WGmkh
2x Bm
12x Am
Zowel de Bm's als de Am's waren er in 2 uitvoeringen. Met een rond dak en met een steil dak. Het Heris model is de Am met een rond dak. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat de Euro Muller rijtuigen tegenwoordig van nieuwe rijtuignummers zijn voorzien (56 80 11-80 xxx) en dat het opschrift is gewijzigd van Euro-Express in www.Euro-Express.eu
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Am_D_EURO_TrTr_56_80_11_80_024_Bd_100219.jpg)
Am rijtuig van Euro-Express in de Transfertrein - Breda 19 februari 2010
-
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).
Ik dacht 12, met uitzondering Zwolle - Amersfoort waar ICM met 15 bakken mag (en je er dus soms wel eens 16 of 17 aantreft). Voor internationale treinen was het dan weer wel 15.
-
Ik heb 2 van die rijtuigjes, dus ik heb er nog wat aan te schaffen... ;D
-
(http://www.nicospilt.com/2005/20050528_9212.JPG)
http://www.nicospilt.com/2005/20050528_9212.JPG (http://www.nicospilt.com/2005/20050528_9212.JPG) geplukt van Nico Spilt
Zei het beperkt tot een paar keer, maar ook met stoomtractie gereden ( 01 1075 en de 23 023 ) dit tijdens een korte periode dat de SSN K1 rijtuigen geen toegang tot het Duitse net hadden, couchette rijtuigen werden als "gewoon zit rijtuig" gebruikt
In de tijd dat de rijtuigen nog bij NS reden hebben de restauratie en buffetrijtuigen ook enkele malen achter "stoom gereden", het ging hier om een besloten rit verhuurd door NS Chartertrains / NS international, dit is dacht ik een keer of 3 voorgekomen.
-
Heeft er iemand de type- en rijtuignummers van Heris sets 11312 en 11314?
-
Heris set 11312
Am 51 80 03-80 015
Bcomh 51 80 05-70 061
Heris set 11314
Bocm 51 80 05-80 056
Bcm 51 80 05-80 031
Heris set 11315
Bocm028 51 80 05-80 055
Bcm 51 80 05-80 033
-
Hartelijk dank! (y)
-
In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.
Je vermoeden is juist, 15 is max in Nederland en dus werd in Emmerich pas het 16de rijtuig bijgeplaatst
-
Toch heb ik tot en met 2006 regelmatig Alpen Expressen op de route (Den Haag) - Utrecht - Den Bosch - Venlo gezien met 16 rijtuigen. Misschien dat sindsdien de regelgeving is aangepast.
Cornelis
-
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?
mvg,
Gert
-
Voor diegene die willen nakijken wat de max treinlengte is: Prorail (http://www.prorail.nl/Vervoerders/Documents/2406250%20NV2012%20tm%20aanv3%2021nov2011.pdf)
Stukje daaruit:
3.3.2.5 Treinlengte
• De maximale treinlengte (inclusief locomotief) bedraagt 400 m (exclusief een tolerantie van 1%
volgens de TSI ‘Rollend Materieel’ van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem) voor
hoge snelheidstreinen en 750 m voor goederentreinen.
• Reizigerstreinen mogen niet langer zijn dan de nuttige lengte van de perronsporen waarop zij
volgens dienstregeling behandeld worden; in bijlage 20 is een overzicht van nuttige perronlengten
opgenomen.
• Treinen die langer zijn dan deze maximale treinlengte mogen alleen rijden als Buitengewoon
Vervoer, met toepassing van daarvoor door ProRail gegeven voorwaarden (aanvullende dienst).
• De treinlengte van goederentreinen moet zijn afgestemd op de gebruiksmogelijkheden die gelden
voor de route waarop de trein volgens de dienstregeling is gepland. Indien er sprake is van een
omleiding dan zijn de gebruiksmogelijkheden voor de omleidingsroute bepalend.
Misschien weet je dit al: in Prorail jargon is Amsterdam Centraal een kathedraal (zie bijlage 25 van bovenstaande doc.).
-
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?
Tot op heden wordt er deze winterperiode met rijtuigen van Bahn Touristik Express gereden.
Martijn
-
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?
mvg,
Gert
Ik vermoed dat de Krokus Express met de EE-rijtuigen gaat rijden. Zaterdag as heen, vogende week terug.
De alpen expressen rijden met Bahn Touristik rijtuigen. Wel staat er voor vrijdag 24/2 vier ipv twee trenen op de rol. Hiervoor zulen ze extra rijtuigen nodig hebben. Vorig jaa waren dat NMBS ligrijtuigen en ZSSK ligrijuigen. Wat het nu wordt weet ik niet. Ik ga wel kijken.
Gr.
Cornelis
-
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?
mvg,
Gert
Gert,
Afgelopen weekend ben ik teruggekomen van een weekje wintersport met de Alpenexpres. In deze trein reden diverse rode EETC rijtuigen mee, waaronder een AB30, een barrijtuig en 2 MU's, minimaal één donkerblauw EETC rijtuig en een paar rijtuigen van Bahn Touristik Express. De skitrein, welke volgens schema een half uur voor ons uit zou hebben moeten rijden, bestond voornamelijk uit BTE rijtuigen met een EETC barrijtuig. Door de barre omstandigheden op vrijdag 3 februari jl. hebben beide treinen meer dan een uur naast elkaar gestaan op Utrecht CS.
Ik heb er helaas geen foto's van.
Voor de actuele samenstellingen, zie hier (http://www.alpenexpres.nl/pdf/treinsamenstelling/1.pdf).
Mvg,
JP
-
Thanks. Ik hoop dat er van die bijzondere ontmoeting in Utrecht nog foto's opduiken!
mvg,
Gert
-
Ik vermoed dat de Krokus Express met de EE-rijtuigen gaat rijden. Zaterdag as heen, vogende week terug.
De alpen expressen rijden met Bahn Touristik rijtuigen. Wel staat er voor vrijdag 24/2 vier ipv twee trenen op de rol. Hiervoor zulen ze extra rijtuigen nodig hebben. Vorig jaa waren dat NMBS ligrijtuigen en ZSSK ligrijuigen. Wat het nu wordt weet ik niet. Ik ga wel kijken.
Gr.
Cornelis
Gisteravond in Utrecht wezen kijken. Het was druk met nachttreinen. Zeven in het totaal. EN447, CNL 1319, Wintershuttle naar Oostenrijk met 11 zitrijtuigen van de firma Centralbahn/Eurostrand en een rood gezelschapsrijtuig getrokken door de Husa 1621. En natuurlijk vier Alpen Expressen. In de twee extra Alpen Expressen zaten dit jaar o.a. Oosterijkse ligrijtuigen, type Bcmz, en de bekende Slowaakse rijtuigen type Bcmh. Een van deze rijtuigen had een bijzondere beschildering die ik nog niet eerder had gezien. Ik heb een foto gemaakt en zal deze later hier plaatsen.
Al met al een mooie avond.
Cornelis
-
Meteen maar even opgezocht...
https://images.beneluxspoor.net/bnls/WGm_D_CBB_56_80_89_40_106_Amf_120224.jpg
Het rode gezelschapsrijtuig uit de Wintershuttle: D-CBB 56 80 89-40 106
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bcmz_A_OBB_51_81_59_70_0xx_Ut_120224.jpg
Een van de Oostenrijkse ligrijtuigen: A-OBB 51 81 59-70 0xx
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bcmh_SK_WSBA_AE_51_56_05_70_512_Ut_120224.jpg
En het Slowaakse ligrijtuig met bijzondere opschrift: SK-WSBA 51 56 05-70 512
-
Dat Slowaakse rijtuig zal wel een discorijtuig zijn, aan de bestickering te zien.
Hopelijk heeft er iemand foto's gemaakt van de aanvoer van al deze bijzondere rijtuigen.
Waar zouden die overdag hebben gestaan? Op de Watergraafsmeer wellicht?
mvg,
Gert
-
De beschildering zet je op het verkeerde been. Het is wel degelijk een couchetterijtuig.
-
Dan is die bestickering toch wel merkwaardig. Vooral ook omdat deze gewoon over de ramen heen loopt. Lijkt me dan vrij donker in dat rijtuig.
mvg,
Gert
-
@ Gert: Dit zijn oude DB rijtuigen met in het midden drie "halve" coupes. Dit is te herkennen aan de zes kleinere ramen in het midden. LSM komt ook met deze variant, eerst in de DB kleuren. Is dit niet van de private onderneming dit ook aan de Rola treinen rijtuigen verhuurd (had)?
Mvg,
Marc
-
Het valt me op dat niet alle slaaprijtuigen van EETC onderweg zijn in de krokus, dit is wel eens beter geweest. :-\. De Nmbs rijtuigen waren niet voldoende beschibaar aangezien de nmbs zelf de treski rijd.
Nu wachten op de foto's van de Oostenrijkse spotters, het zal gezellig druk zijn geweest in Kufstein en Wörgl. :D
Mvg,
Marc
-
Wellicht heb jij links naar de websites van Oostenrijkse spotters?
Lijkt me leuk om ook eens te kijken.
mvg,
Gert
-
Dan is die bestickering toch wel merkwaardig. Vooral ook omdat deze gewoon over de ramen heen loopt. Lijkt me dan vrij donker in dat rijtuig.
mvg,
Gert
De afbeeldingen lopen over de gordijnen. Als je die opent, zijn de afbeeldingen weg
-
Hoe zit dat dan bij dat ene geopende raam? :D
mvg,
Gert
-
Da's een goeie. Je hebt gelijk
-
Voor diegenen die ruimte genoeg hebben, de samenstelling van de twee wintersporttreinen die vanochtend weer in Nederland aankwamen:
Trein 13410
1700
WR (blauw, ex-CNL)
AB30
Bcvmh (rood)
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
Bcvmh (blauw)
WR 09-70 020 (rood)
Bcvmh (rood)
Bcvmh (blauw)
Bcvmh (rood)
Bcvmh (rood)
MU (rood)
AB30 (rood)
Trein 13416
1700
AB30
Bcvmh (blauw)
Bcvmh (rood)
Bcvmh (blauw, ex-CNL)
Bcvmh (rood)
Bcvmh (blauw)
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
WR bar (blauw)
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
BTE ligrijtuig
-
Vandaag kwamen de 2 extra treinen weer terug uit Oostenrijk. Daarom toch maar vroeg opgestaan om ze maar meteen allemaal mee te pakken. Met een dikke vertraging kwam na lang wachten eindelijk de eerste echt boeiende voorbij. Gelukkig nog in een beetje redelijk licht. Helaas brak hierna de zon door dus heb ik van de laatste alleen de rijtuigen gefotografeerd. Hier is in ieder geval voor de liefhebbers de samenstelling en een foto. Mocht er genoeg animo zijn zal ik de samenstelling en eventueel ook foto's van de andere treinen plaatsen.
klik (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/6951854147/)
Loc: NSR 1747
NL-EETC 61 84 06-70 418-8 AB30
NL-EETC 61 84 05-70 115-1 Bcvmh
NL-EETC 61 84 05-70 126-8 Bcvmh
A-ÖBB 51 81 59-70 031-0 Bcmz
A-ÖBB 51 81 59-70 038-5 Bcmz
NL-EETC 61 84 08-70 016-8 WR
A-ÖBB 51 81 59-70 056-7 Bcmz
SK-WSBA 51 56 05-70 504-2 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 514-1 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 503-4 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 517-4 Bcmh
NL-EETC 61 84 05-90 104-1 Bcvmh
NL-EETC 61 84 06-70 617-5 MU
Groeten Marcel.
-
@Gert: Even terug komen op je vraag:
Wellicht heb jij links naar de websites van Oostenrijkse spotters?
Ja en nee, ik heb niet 1 specifieke website die ik raadpleeg. Maar als ik toch geheimen prijs geef ;)
http://www.bahnforum.info/ (http://www.bahnforum.info/)
http://www.eisenbahn-bilder.com/db/index.php (http://www.eisenbahn-bilder.com/db/index.php)
http://www.bahnarchiv.net/gallery/main.php (http://www.bahnarchiv.net/gallery/main.php)
http://www.wagonslits.de/ (http://www.wagonslits.de/)
Ze zijn helaas niet allen even actief zoals dit forum :(
Het meest maak ik gebruik van Cooliris, dit is een mooie plugin voor de webbrowser. Op deze manier gaat voor mij het zoeken naar afbeeldingen sneller als via google, flickr, bing of picasa. Je kan ook direct door klikken naar de website waar de foto staat en zo vind je vaak meer info. Mijn ervaring is wel dat het langer duurt voordat de foto's online staan als van het materieel bij ons. :)
Een linkje naar koele Iris? Oké, vooruit dan 8)
http://www.cooliris.com/downloads/ (http://www.cooliris.com/downloads/)
Hopelijk heb je hier wat aan en deze middelen niet gebruiken voor het raadplaatje hè? ;D ;D
Mvg,
Marc
-
Mocht er genoeg animo zijn zal ik de samenstelling en eventueel ook foto's van de andere treinen plaatsen.
Graag Marcel, heel graag! (y)
mvg,
Gert
-
De andere trein met in mijn ogen leuke rijtuigen (anders dan standaard EETC/BTE spul) was de 4de trein die langs kwam. Helaas ging de zon schijnen dus geen totaal foto maar heb nog wel de rijtuigen geklikt en aan de hand daarvan de onderstaande samenstelling kunnen noteren.
SK-WSBA 51 56 05-70 511-7 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 512-5 Bcmh speciale dansopdruk
SK-WSBA 51 56 05-70 506-7 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 510-9 Bcmh
A-ÖBB 51 81 59-70 030-2 Bcmz
A-ÖBB 51 81 59-70 043-5 Bcmz
NL-EETC 61 84 08-70 018-4 WR
SK-WSBA 51 56 05-70 502-6 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 518-2 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 509-1 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 520-8 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 505-9 Bcmh
SK-WSBA 51 56 05-70 508-3 Bcmh
-
En ik heb er weer een uitgeplozen.
Loc: 1737 NSR
NL-EETC 61 84 06-70 416-2 AB30
NL-EETC 61 84 05-70 122-7 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-70 111-0 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-90 107-4 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-70 121-9 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-90 108-2 Bvcmh
D-BTEX 56 80 50-80 806-8 Bcm
D-BTEX 56 80 50-80 821-7 Bcm
D-BTEX 56 80 50-80 826-6 Bcm
D-BTEX 56 80 50-80 846-4 Bcm
NL-EETC 61 84 09-70 023-3 WR
D-BTEX 56 80 50-80 811-8 Bcm
D-BTEX 56 80 50-80 827-4 Bcm
D-BTEX 56 80 21-80 062-4 Bom
-
Zo en nu de laatste samenstelling.
Loc: 1765 NSR
NL-EETC 61 84 06-70 417-0 AB30
NL-EETC 61 84 05-70 120-1 Bvcmh
D-BTEX 56 80 50-80 847-2 Bcm
D-BTEX 56 80 50-80 814-2 Bcm
D-BTEX 56 80 50-80 801-9 Bcm
NL-EETC 61 84 05-70 118-5 Bvcmh
NL-EETC 61 84 09-70 020-9 WR
NL-EETC 61 84 05-70 117-7 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-70 123-5 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-70 127-6 Bvcmh
NL-EETC 61 84 05-70 124-3 Bvcmh
NL-EETC 61 84 06-70 615-9 MU
NL-EETC 61 84 06-70 419-6 AB30
-
Vrijdag 29 juni 2012.
Trein 13401 ‘s-Hertogenbosch – Venlo – Basel – Brig – Alessandria.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2448.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2448.jpg)
NS 1747
SK-WSBA 51 65 05-70 511-7 Bcmh
NL-EETC 61 84 05-70 126-8 Bcvmh
NL-EETC 61 84 05-70 120-1 Bcvmh
NL-EETC 61 84 08-70 017-6 WR
NL-EETC 61 84 06-70 418-8 AB30
NL-EETC 61 84 06-70 416-2 AB30
NL-EETC 61 84 06-70 417-0 AB30
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2476a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2476a.jpg)
1. SK-WSBA 51 65 05-70 511-7 Bcmh
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2475a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2475a.jpg)
2. NL-EETC 61 84 05-70 126-8 Bcvmh
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2474a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2474a.jpg)
3. NL-EETC 61 84 05-70 120-1 Bcvmh
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2473a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2473a.jpg)
4. NL-EETC 61 84 08-70 017-6 WR
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2472a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2472a.jpg)
5. NL-EETC 61 84 06-70 418-8 AB30
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2471a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2471a.jpg)
6. NL-EETC 61 84 06-70 416-2 AB30
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2470a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2470a.jpg)
7. NL-EETC 61 84 06-70 417-0 AB30
-
Fraaie foto's Maarten! (y)
mvg,
Gert
-
Op een zoektocht naar een andere trein vond ik dit:
(http://farm6.staticflickr.com/5289/5224601584_d99e9e1644.jpg) (http://www.flickr.com/photos/48217992@N02/5224601584/)
eurocharter Amsterdam (http://www.flickr.com/photos/48217992@N02/5224601584/) by lhb-777 (http://www.flickr.com/people/48217992@N02/), on Flickr
Grappig met de 1145 in de dump ;D weer een leuke variant te maken.
Kees-Jan
-
Dus er is weer een 1100 in actieve dienst? EETC heeft er eentje gekocht?
Waar hebben ze die vandaan gehaald?
mvg,
Gert
-
daar ben ik ook nieuwsgierig naar :D
-
Geen idee Gert of die rijdt? Ws alleen voor de verwarming?
Eens kijken of er hier nog een verdwaalde 1145 ligt te liggen in z'n doosie :P
Mvg
Kees-Jan
-
Ondertussen de commentaren op die foto bij Flickr bekeken.
Kennelijk is de loc niet dienstvaardig, dus heb je vrijwel zeker gelijk en gaat het om de verwarming van de rijtuigen.
Wel opvallend dat ze de loc dan van stickers hebben voorzien.
mvg,
Gert
-
Loc 1122 is eigendom van de Werkgroep 1501 en dient op de Watergraafsmeer te Amsterdam als stationaire leverancier van hoogspanning voor de rijtuigen van EETC. Volgens de site van de Werkgroep 1501 is de loc bedrijfsvaardig maar niet toegelaten op het spoorwegnet. Het was de bedoeling om de 1122 te gaan restaureren nadat de 1201 klaar zou zijn. Ik weet niet of dit nog steeds de bedoeling is.
Overigens staat er in het Spoorwegmuseum ook een 1122. Dit is de 1125 van het Spoorwegmuseum die bij het terugbrengen in de oorspronkelijke staat in 1989 de bewaarde sierlijsten en nummerplaten van de 1122 heeft gekegen.
Groet,
Peter
-
Op deze pagina ook een aantal interessante EETC treinsamenstellingen: http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/intern10.php
mvg,
Gert
-
Wel opvallend dat ze de loc dan van stickers hebben voorzien.
Zaten er bij de open dag van wpl Zaanstraat in 2007 al op, zij het aan een kant. Zie hier even scrollen (http://www.kevinevers.nl/1100.htm) voor een foto.
-
Even een tip voor de liefhebbers. Vanaf morgen gaat het seizoen van de skitreinen weer beginnen. De volgende 2 treinen zullen rijden met de volgende 2 samenstellingen.
Trein 13417 Ut 19:44 spoor 12, Ht 20:17 spoor 4, Vl 21:36 spoor 3. Samenstelling Bm Bcm Bcm Bar Bcm Bcm Bcvmh Bcvmh Bcvmh Bcvmh AB30
Trein 13411 Ut 20:14 spoor 12, Ht 20:46 spoor 4, Vl 21:59 spoor 3, Samenstelling MU MU Bcvmh Bcvmh Bcvmh Bcvmh Bar Bcm Bcm Bcm Bcvmh Bcvmh AB30
-
Hallo,
Heeft iemand ook de samenstelling van deze trein?
http://m.flickr.com/#/photos/martijn1987/7166457242 (http://m.flickr.com/#/photos/martijn1987/7166457242/)
Thomas
-
http://www.somda.nl/forum/12760/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2013/
en dan kijken naar de samenstelling van EN 447 of EN 446.
Martijn
-
Óf je kijkt op Vagonweb.cz (http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&cislo=437/447/1237&rok=2013#v2567). Ook een heel bruikbare site. Wel even het goede deel van de route pakken.
Ernst-Jan