BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Reinier Z. op 08 February 2009, 23:07:49
-
Ik start met de bouw van een nieuwe baan, en het leek me leuk om dat bij te gaan houden in dit bouwdraadje. In dit startbericht eerst wat achtergronden:
Alweer 13 jaar geleden stopte ik met de bouw van mijn vorige modulebaan. Deze baan had station Mariënberg als thema, en is een jaar of twee geleden gesloopt. Zie ook hier hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=876.msg45675#msg45675) en verder.
Ik heb de afgelopen paar jaar zitten broeden op een nieuwe baan. Het thema moest, net als bij Mariënberg, een plattelandsstationnetje zijn aan een hoofdlijn, met een aftakkende zijlijn. Ik wilde het ontwerp weer baseren op een echt station, maar dan iets dichter bij huis. De baan moest weer worden uitgevoerd als modulebaan, met het themastation in het zichtgedeelte en een groot schaduwstation achter de coulissen. Om te kunnen proefrijden moest de baan in de woonkamer kunnen staan, waarmee de maximale maten dus vastlagen. Permanent thuis rijden kan dus niet, maar dat hoeft niet. Af e toe naar een beurs lijkt me leuk genoeg.
Het origineel
Als snel viel de keuze op station ’s-Heer Arendskerke (Ha). Ha werd in 1872 geopend aan de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen (Staatslijn F). Het station kreeg een stationsgebouw van het type SS vervanger 5e klasse.
In 1927 werd het emplacement uitgebreid in verband met de nieuwe tramlijnen op Zuid-Beveland. In ’s-Heer Arendskerke takte de ringlijn Goes-Borssele-Hoedekenskerke-Goes af van de hoofdlijn. De tramlijn Goes-Wolphaartsdijkse Veer, die vanaf Goes parallel liep aan de hoofdlijn, boog vlak voor het emplacement ’s-Heer Arendskerke naar het noorden af. In de boog kwam de halte ’s-Heer Arendskerke Tram (Hat) te liggen.
De tramlijnen waren geen groot succes. Half jaren ’30 was het personenvervoer op het grootste deel van de lijnen al weer beëindigd en in de oorlog brak de bezetter de tramlijn Goes-Wolphaartsdijkse Veer (en Goes-Wemeldinge) op. Het station Ha werd in 1938 gesloten en werd alleen in 1945-1946 korte tijd heropend.
Tegenwoordig herinnert er nog weinig aan het station ’s-Heer Arendskerke: Alleen de aftakking richting Borssele bleef bestaan dankzij het feit dat deze lijn de rol van goederenlijn naar de Sloehavens kreeg toebedeeld. Ook de dagen van deze aftakking zijn echter geteld. Op 6 oktober j.l. werd de nieuwe Sloelijn geopend, de oude lijn wordt afgebroken.
Vertaling naar model
Het sporenplan heb ik als volgt naar een modelbaan vertaald (klik voor vergroting):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_Heer_Arendskerke.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_Heer_Arendskerke.jpg)
Dit sporenplan is gebaseerd op het originele sporenplan van 1927, dus de situatie na de uitbreiding. In het originele sporenplan heb ik wat concessies gedaan, omdat het anders niet in de beschikbare ruimte past. Dit zijn de concessies:
- De boog naar Wolphaartsdijkse Veer hoort eigenlijk verder naar links te liggen, maar deze is iets dichter naar het emplacement gehaald. Overigens leg ik deze boog alleen neer ter decoratie: De lijn is “buiten dienst”.
- De 3 opstelsporen rechts van de boog naar Wolphaartsdijkse Veer staan gestippeld op de originele tekening. Waarschijnlijk was dit een facultatieve uitbreiding, die nooit is uitgevoerd. Ik leg ze wel neer, maar de aansluiting op de boog is iets anders uitgevoerd dan op de originele tekening.
- Het zijspoor (losweg) rechts naast het stationsgebouw is iets ingekort. Het deel tussen de wissels is maar 60% van de schaallengte
- Andere opstelsporen zijn ook iets ingekort, deze zijn ongeveer in lengteschaal 1:100
- De aansluiting op het hoofdspoor van het zijspoor rechtsonder is iets anders uitgevoerd dan origineel. Het wissel hoort ter hoogte van de “M” van Middelburg te liggen.
Tijdperk en treinverkeer
Het sporenplan is weliswaar dat van 1927, maar de baan wordt geplaatst in 1955. Bij mij is de geschiedenis dus iets anders verlopen dan in werkelijkheid. Het station Ha is nog gewoon open, en elk uur stopt er een stoptrein van de dienst Roosendaal-Vlissingen. De haven van Vlissingen is nog net zo belangrijk als voor de oorlog, dus er is een druk verkeer van binnenlandse en internationale sneltreinen, die echter niet op Ha stoppen. De ringlijn Goes-Borssele-Hoedekenskerke-Goes is redelijk succesvol en wordt bediend met dieseltreinen.
In werkelijkheid is de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen eind jaren ’50 geelektrificeerd, maar in mijn gewijzigde geschiedenis is dat al eerder gebeurd, dus er wordt elektrisch gereden op de hoofdlijn. De beveiliging wordt gerealiseerd met het lichtseinstelsel 1946, wat de Zeeuwse lijn in werkelijkheid nooit heeft gehad.
Technische uitvoering
Het zichtbare deel (tussen de blauwe lijntjes) wordt uitgevoerd met Peco Streamline code 75. De wissels in het hoofdspoor worden de Large radius variant (symbolisch voor de 1:8, 1:9 en 1:10 wissels die daar in werkelijkheid lagen). De wissels in de opstelsporen worden uitgevoerd in Medium radius (symbolisch voor de 1:7 wissels die daar lagen). Aandrijving gebeurt ondergronds met Tortoise wisselmotoren.
Het onzichtbare gedeelte wordt uitgevoerd met Roco code 100 wissels met bovengrondse standaardaandrijving en met GT code 100 flexrail.
De minimale zichtbare boogstraal wordt 200 cm (150 resp. 90 cm in de wissels), de minimale onzichtbare boogstraal 50 cm (in de boog naar Borssele).
De besturing wordt digitaal: Roco Multimaus met de interface van Wim/Karst en met Koploper als besturingsprogramma. Het treinverkeer op de hoofd- en zijlijn wordt automatisch afgewikkeld, op de zijsporen in het station kan handmatig worden gerangeerd.
De baan wordt zoals gezegd modulair uitgevoerd, met vrij lange modules om het aantal module-overgangen beperkt te houden. De hoogte van de baan moet ik nog uitvogelen, maar ik denk momenteel in de richting van 1.30 m of daaromtrent. De oppervlakte is 8.90x2.10 meter.
Stand van zaken
Het ontwerp is nog maar net gereed en de bouw moet nog beginnen. Wel heb ik alle pootconstructies van het schaduwstation al beschikbaar, deze zijn overgebleven van Mariënberg. Het schaduwstation bouw ik als eerste, om het leukste (de stationsmodules) voor het laatst te bewaren. De hele bouw gaat jaren duren, maar dat zie ik niet als een probleem. Dit draadje zal dus ook lang gaan duren en van tijd tot tijd best eens stilliggen, want ik ben niet iemand die permanent doorbouwt. Het moet wel leuk blijven natuurlijk…
-
Erg fraai Reinier, mede door de herkenbaarheid zal dit ook voor mij een boeiend draadje worden.
Succes ! ;)
-
Even het sporenplan op Photobucket gezet, in groot formaat. Klik (http://s676.photobucket.com/albums/vv130/arendskerke/?action=view¤t=s-HeerArendskerke.jpg) Beweeg de muis over het plaatje, er verschijnt een menu bovenin het plaatje, kies "full size".
-
Zo, na al het gehakketak in diverse kortsluitdraadjes op dit forum, dacht ik dat ik maar weer eens iets opbouwends moest doen :)
Het echte bouwen is nog niet begonnen, maar ik schreef al dat ik voor het schaduwstation de oude pootconstructies van mijn vorige baan zou hergebruiken. Die poten heb ik maar eens tevoorschijn getrokken. Plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2473.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2473.jpg)
De poten zullen iets verlengd moeten worden, omdat de nieuwe baan hoger komt te liggen dan de oude. Dat los ik wel op zodra de bakken van het schaduwstation zijn gebouwd.
Zoals tentoonstelling-diehards zullen weten, zijn beursvloeren zelden echt vlak. Het is dus handig als de poten in hoogte verstelbaar zijn. Hiervoor zijn talloze oplossingen bedacht, waarbij de simpelste meestal bestaan uit een stapel bierviltjes.... Op onderstaande plaatjes mijn oplossing, wellicht haalt iemand hier nog wat inspiratie uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2480.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2486.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2487.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2487.jpg)
-
Zo, ik heb dit draadje maar eens afgestoft. Het was al bijna 2 jaar (!) geleden dat ik hier gepost heb, en het enige wat er in die tijd is gebeurd, is het verzamelen van railmateriaal en van rollend materieel.
Maar nu ga ik dan toch echt beginnen. Zoals ik al in de openingspost schreef, begin ik met het schaduwstation. Vanavond dus maar eens een bezoekje gebracht aan Praxis, en een uur bezig geweest met verzamelen van materiaal. Vooral het zoeken van (enigszins) rechte latten is altijd een crime.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4657.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4657.jpg)
De onderste planken horen er niet bij, da's de vloer.....
Het schaduwstation heeft een afmeting van 7,70 x 0,60 m en wordt verdeeld in vier gelijke segmenten. Ik heb een tamelijk lichte constructie bedacht die (als het goed is, maar dat zal blijken....) door één persoon binnen een kwartier en zonder bouten in elkaar gezet kan worden.
Anyway, zondag ga ik echt bouwen en ik zal proberen regelmatig een update met plaatjes te posten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_IMG_8667.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_IMG_8667.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_IMG_8669_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_IMG_8669_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_IMG_2268_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_IMG_2268_3.jpg)
De laatste dagen van Ha
SK
-
Succes met de bouw Reinier! Als je nieuwe baan er minstens net zo goed uit komt te zien als de oude dan zal het helemaal goed komen.
Groeten,
Bart Zegers
-
Ik hoop met deze toch iets verder te komen dan met de oude baan, want die was verre van af... maar voor het zover is, zullen we wel een paar jaartjes verder zijn, denk ik zo.
-
Zo, het project is gestart. De werkplaats waar het moet gaan gebeuren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4659.jpg)
We starten met zagen, met behulp van deze state-of-the-art zaagmachine op ellebogenstoom:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4662.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4662.jpg)
Na twee uurtjes meten en zagen ligt dit 52-delige bouwpakket gereed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4663.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4663.jpg)
Ik zit nu even uit te hijgen achter een glaasje fris, maar zo meteen gaan we bouwen.
-
Ik zie een computer in de werkplaats = afleiding!
Succes, ik kijk uit naar de vele updates! ;)
-
Tja, die computer is al een beetje op leeftijd, en staat daar eigenlijk alleen maar t.b.v. Koploper.
Inmiddels is er één frame klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4665.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4665.jpg)
Eerst even eten, en dan verder met frame 2, waarbij ik tijdens de bouw ook wel even wat plaatjes zal schieten.
-
Hoi Reinier!
Wat een gaaf baanplan! :o
Ik ga je draadje blijven volgen! ;D
Greets Johan
-
Zo! Mooi baanplan is dat :o
Dat raster ziet er al goed uit. Succes (y)
Ik blijf je volgen.
Gr,
Mathyn
-
mmm... ik zie daar in dat baanplan steden die me wel héél bekend voorkomen. Leuk, een zeeuwse baan (y)
Blijf ik volgen ;D
gr Henjo
-
Zo, frame 2 zit ook in elkaar. Ik stop d'r mee voor vandaag. Tijdens het bouwen van het tweede frame heb ik nog wat foto's gemaakt.
De hoeken van het frame moeten goed haaks zijn, en het leek me handig om daar deze klem voor te kopen. Helaas viel dat tegen. Als het hout in de klem zit, kan de boormachine er niet goed meer bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4667.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4667.jpg)
Daarom maar op deze manier. Een langsligger wordt op de tafel geklemd, en een koplat wordt daar haaks tegenaan gezet. Met een hulplatje wordt gekeken of de koplat precies gelijk ligt met het einde van de langsligger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4668.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4668.jpg)
Ook wordt gekeken of de koplat loodrecht op het tafelblad staat. Dat is namelijk niet vanzelfsprekend, omdat de hoeken van de latten helaas lang niet altijd haaks zijn. Blijkbaar moeilijk voor zo'n houtfabrikant om dat goed te doen. Ook de breedtematen van de latten willen nog wel eens afwijken van de opgegeven maten. Daarom bouw ik het frame ondersteboven. De toekomstige bovenkant van het frame ligt hier dus tegen het tafelblad geklemd, en daardoor weet ik zeker dat de bovenkanten van alle latten in hetzelfde vlak komen te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4669.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4669.jpg)
Als alles goed zit, wordt de koplat ook vastgeklemd en worden er gaten geboord. Lijm zit er trouwens ook tussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4670.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4670.jpg)
Hup, schroeven er in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4671.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4671.jpg)
Als extra versteviging krijgt elke hoek nog een klosje, gelijmd en geschroefd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4673.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4673.jpg)
Als alle hoeken op die manier zijn gedaan, kunnen de dwarsribben er in worden gezet. De onderlinge afstand van de ribben is 32 cm. Met één rib minder zou het bijna 40 cm zijn geweest. Dat zou waarschijnlijk ook wel genoeg zijn geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4676.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4676.jpg)
Nu er twee frames klaar zijn kan ik nog een aardigheidje laten zien. Elk segment heeft één langsligger die aan beide uiteinden van een oortje is voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4679.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4679.jpg)
Als de segmenten tegen elkaar worden geschoven, valt het oortje van het ene segment langs de koplat van het volgende segment, en andersom. Op deze manier kunnen de segmenten niet zijdelings verschuiven ten opzichte van elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4681.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4681.jpg)
-
Zo, vanavond nummer 3 en 4 gebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4683.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4683.jpg)
Ging lekker soepel, de bouwtijd van deze laatste twee was ongeveer een uurtje per stuk (excl. het zaagwerk, dat had ik gisteren al gedaan). Later deze week hoop ik de bovenplaat op de modules te kunnen leggen.
-
Het ziet er naar uit dat dit een héél interessant draadje gaat worden... (y)
Ik blijf heb zeker volgen! Succes Reinier!
-
Ziet er goed uit!
Waar heb je die kabelgoot vandaan?
-
Kabelgoot heb ik al enige jaren geleden gekocht bij Karwei, dacht ik. Het is overigens niet echt een goot, het zijn elementen die je aan elkaar kunt koppelen. Dus elementen met een schakelaar, elementen met wandcontacdozen en verlengelementen. Je kunt er niet zelf draden in leggen. Er bestaan ook T-stukken en hoekelementen.
-
Zo, vandaag geen timmer- of zaagwerk, maar alleen wat meet- en aftekenwerk aan de topplaten. Misschien morgen weer verder met bouwen.
Rails leggen is voorlopig nog niet aan de orde, maar ik was toch wel nieuwsgierig hoe het schaduwstation er in de praktijk uit zou zien. Daarom heb ik de wisselstraat rechtsboven op het sporenplan maar eens los uitgelegd, en dat zag er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4684_uitsnede.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4684_uitsnede.jpg)
-
Hm, bovenstaande spoorbouwactie was een beetje spelen, maar het heeft ook nog nuttige info opgeleverd. Helemaal bovenaan de foto liggen een gewoon wissel en een engels wissel naast elkaar. Nu blijkt dat de bovengrondse aandrijvingen van beide wissels elkaar in de weg zitten. Er zal dus een aandrijving onder de tafel moeten worden aangebracht. Gelukkig heb ik daar nog ombouwsetjes voor, afkomstig van de vorige baan. Alleen.... bij het aanbrengen van de dwarsribben in het frame heb ik natuurlijk geen rekening gehouden met ondergrondse aandrijvingen! Daar kreeg ik 't wel even warm van. Na uitmeten bleek de schade mee te vallen: Als ik de hele wisselstraat 1 a 2 cm verschuif, valt de aandrijving net naast een rib. Een mazzeltje af en toe mag wel. :)
-
Typisch, dat overkwam mij ook. Je doet dit overigens wel erg professioneel. Ik steek hier interessante dingen op!
-
Indrukwekkend baanplan hoor. Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen.
M.v.g. Mark
-
ik ook (y)
groet stefan ;)
-
Bedankt voor de positieve reacties (y) Dat geeft weer moed om het tempo er een beetje in te houden.
Vandaag heb ik voor twee modules de topplaten op maat gezaagd. De bedoeling was om ze ook allebei nog te monteren, maar omdat het zagen nogal wat tijd kostte, bleef er niet genoeg tijd meer over voor het monteren van de tweede. Het is dus bij één exemplaar gebleven, de andere komt hopelijk morgen. Dan komt er ook weer een plaatje.
-
Leerzaam draadje om te volgen!
Succes.
JJHoitema
-
Het ziet er heel proffessioneel uit. Top werk (y)
-
Eigenlijk wilde ik vandaag de tweede module van de topplaat voorzien, maar na enig beraad heb ik besloten om de tijd te besteden aan een nieuw bezoekje aan Praxis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4687.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4687.jpg)
Ik hoop dit weekend namelijk ook aan de draagconstructie voor de modules te kunnen beginnen, maar dan moet er natuurlijk wel materiaal zijn. Overigens loopt de rekening rap op met zo'n pakketje latjes en triplex. Gelukkig hoeft dit niet elke maand.
Morgen zal er ook niet gebouwd worden, dan ga ik schaal 1:1 spoor leggen bij de SGB. Zondag weer verder aan de modelbaan.
-
Ik kon het toch niet laten om vandaag nog iets aan het schaduwstation te doen, dus ik heb de tweede module ook nog maar even van een topplaat voorzien. Op de foto de eerste twee modules. Meteen is ook te zien waarom het zaagwerk zoveel tijd kostte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4693.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4693.jpg)
De topplaten zijn van tanden voorzien, die in de tanden van de naastliggende topplaat vallen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4692.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4692.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4690.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4690.jpg)
Op deze manier wordt bij het tegen elkaar schuiven van twee modules automatisch de onderlinge hoogte gefixeerd. Het oortje in de langsdrager zorgde al voor de zijdelingse fixatie, dus op deze manier zitten de modules altijd goed uitgelijnd. Het enige wat nog nodig is, is een voorziening om de zorgen dat de modules niet onbedoeld uit elkaar schuiven. Dat komt morgen, en dan ga ik ook de derde en vierde module van een topplaat voorzien. Daarvan zal ik tijdens de bouw nog wel wat plaatjes schieten.
-
Dat zit er goed doordacht uit. Zoiets ga ik de ik ook toepassen als ik aan het schaduwstation toe ga komen.
Sander
-
Zo, weer even een update. Inmiddels heb ik de derde module van het schaduwstation van een topplaat voorzien. Voor een heleboel forumbezoekers zal het bouwen van een modelbaan gesneden koek zijn, maar voor een heleboel anderen is alles nieuw, heb ik al gemerkt. Daarom heb ik weer wat foto's genomen tijdens de bouw, wellicht dat iemand hier nog wat aan heeft als hij zelf iets wil gaan bouwen.
Een nieuwe topplaat is op de werkbank gelegd om afgetekend te kunnen worden. Omdat vanaf nu de modules onderling verschillend gaan worden, krijgen ze allemaal een eigen identificatie. Dit is module S3, en op de tekening hou ik die nummers ook bij. Op de tekening staat verder een schetsje van het tandenpatroon, want die is op elke moduleovergang anders en zonder schetsje raak ik de draad kwijt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4695.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4695.jpg)
Ik heb de platen bij Praxis laten zagen, en voordat ik ze ga verwerken moet er natuurlijk eerst even gecheckt worden of de maatvoering correct is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4697.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4697.jpg)
Om te controleren of de platen haaks zijn, meet ik beide diagonalen. Deze moeten aan elkaar gelijk zijn, anders is de plaat niet haaks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4698.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4698.jpg)
De plaat is goedgekeurd, dus de tanden kunnen afgetekend worden. De stukken die er uit gezaagd moeten worden, zijn gemarkeerd met een kronkellijntje, zodat ik me straks met zagen niet vergis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4699.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4699.jpg)
De werkbank loopt van muur tot muur, dus aan de zijkant van de werkbank is geen plek om de plaat uit te laten steken en daar het zaagwerk te doen. Daarom moest ik met behulp van een schraag even een andere opsteling maken. De plaat wordt goed vastgeklemd, want ik heb een hekel aan hout dat rammelt of wegloopt tijdens het zagen. Er staat een spotje recht in de lens te schijnen. Dat spotje zorgt voor goed licht op de zaaglijnen, anders lopen de lijnen precies in de schaduw van de zaagmachine of van mezelf. Tijdens het zagen verplaats ik het spotje regelmatig afhankelijk van de zaagrichting, zodat ik altijd naar het licht toe zaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4702.jpg)
Een schraag is geen handig ding om iets op vast te klemmen, maar met behulp van een paar blokjes hout lukt het wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4706.jpg)
Van het zagen zelf heb ik geen plaatje. Ik heb een decoupeerzaag gebruikt met een vrij fijn houtzaagblad. Te grove tanden die naar boven wijzen kunnen er voor zorgen dat tijdens het zagen de houtvezels uit het multiplex worden getrokken, zodat je uitgerekend aan de zichtkant allemaal lelijke rafels krijgt. De fijne zaag zaagt daarentegen zo netjes dat er nauwelijks rafeltjes ontstaan. Verder heeft een decoupeerzaagmachine vaak een pendelstand, waarmee je lekker snel kunt zagen. Die stand gebruik ik echter niet, want ook dat kan rafels veroorzaken en bovendien komt het snelle zagen de nauwkeurigheid niet ten goede. Tot slot moet je niet teveel tegen de zaag duwen, vooral niet zijdelings. Daardoor zou je namelijk het zaagblad iets opzij duwen, waardoor het schuin door de plaat gaat in plaats van loodrecht.
Hier het zaagresultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4707.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4707.jpg)
Nu de plaat gezaagd is, kan hij op z'n frame worden gemonteerd. Om de exacte plaats te bepalen, wordt het frame eerst tegen de al gereed zijnde buurmodule gelegd en wordt afgetekend hoe ver de tanden van die module uitsteken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4711.jpg)
Als de boel toch zo gereed ligt, kunnen we meteen even controleren of de platen goed in elkaar vallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4712.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4712.jpg)
Dan kan de plaat op het frame worden gezet. De plaat wordt gelijk gelegd met de rand van het frame. Omdat het lattenframe nog enigszins flexibel is, is het nodig om langs de hele rand te voelen of het frame gelijk ligt en op meerdere plekken plaat en frame op de werkbank vast te klemmen. Daarna kunnen de gaten worden geboord en kunnen de schroeven er in. Als deze rand vast zit, wordt de module omgedraaid en kan de andere lange zijde vastgezet worden. Voordat aan die zijde de gaten worden geboord, wordt echter eerst gecontroleerd of het frame aan de kopzijden evenwijdig loopt aan de tanden. Het zou namelijk kunnen dat het frame een klein beetje onhaaks is, en nu is er nog de mogelijkheid om dat in de juiste vorm te duwen. Als alles goed ligt, worden de gaten aan de tweede lange zijde geboord, en tevens langs de kopzijden. Schroeven er in, en klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4715.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4715.jpg)
Als de plaat is gemonteerd wordt de nieuwe module nog even tegen z'n buurmodule aangeschoven als laatste check of alles past. Dan krijg je dus hetzelfde resultaat als in het derde plaatje in mijn vorige post.
Zo, nu ga ik eerst eens ff eten, en daarna kan de plaat op module nummer 4, als ik daar dan tenminste nog zin in heb.
-
Geweldig hoe je dit laat zien Reinier. Kan inderdaad handig zijn voor later. Namens mij in ieder geval bedankt (y). Het zal je werktempo niet versnellen denk ik. Het ziet er allemaal netjes uit hoor.
Groeten,
Bart
-
Voor het werktempo helpt het inderdaad niet echt. Maar het hoeft ook niet volgende week af te zijn of zo, en als een ander er wat aan heeft, is het de moeite wel waard :)
-
Zo, toch de vierde bak nog maar even afgemaakt. Er liggen hier nu 4 stuks achter elkaar, en da's toch wel erg lang, een schaduwstation van 7,70 meter :o Ik word al moe als ik bedenk dat ik daar alle rails nog op moet spijkeren ;)
Er zijn inmiddels al zo'n 220 schroeven in dit deel van het project gegaan. De 4e module heeft een paar schroeven meer dan de anderen, omdat de plaat niet helemaal vlak was en dus met wat extra geweld op het frame gedwongen moest worden. Het kierde weliswaar hooguit een millimeter tussen plaat en frame, maar dat vond ik toch niet acceptabel. Vlak is vlak, nietwaar.
-
Voor degenen die de tanden voor de hoogte-uitlijning wel een aardig idee vinden, maar geen zin hebben in het zaagwerk, zijn er nog wel andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4717.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4717.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4718.jpg)
Het enige nadeel kan zijn, dat de sporen dan wat verder uit elkaar moeten liggen, maar hoeveel dat is hangt natuurlijk ook af van de breedte van de tanden.
De constructie op bovenstaande plaatjes ziet er misschien wat slordig uit, maar dat komt omdat ik dit even los heb neergelegd als voorbeeld.
-
Er is een paar dagen niet zoveel gebeurd, maar vandaag ben ik dan toch weer verder gegaan. Wat ik nu ga bouwen is de draagconstructie voor het schaduwstation. Om te beginnen moest er weer wat seriewerk gezaagd worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4719.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4719.jpg)
Nog even de rafeltjes er af met een schuurpapiertje, en dan liggen er 16 lange en 16 korte latten gereed om verwerkt te worden in de langsdragers, die tevens als afscherming van het schaduwstation gaan dienen. De langsdragers gaan verder bestaan uit triplex plaat van 6mm. Het triplex is in de bouwmarkt al in stroken gezaagd, ik moet ze alleen nog afkorten op de juiste lengte. Ik zal straks even een schetsje maken van de constructie, nu eerst even eten.
-
Hierbij een schets van de doorsnede van het schaduwstation (niet op schaal):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsnede_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsnede_schaduwstation.jpg)
-
De triplex stroken zijn 20 cm breed en passen helaas niet in de verstekzaag, dus dat moet gewoon even uit het handje worden gezaagd. Dat kan op een stel schragen, maar ik zaag liever op de werkbank. Paar blokjes hout eronder en zagen maar. Op deze manier heb ik niet veel zaagdiepte, maar dat hoeft ook niet want ik hou de zaag redelijk vlak, dat voorkomt een heleboel splinters aan de onderzijde. Verder gebruik ik een zaag met fijne tandjes vanwege het dunne materiaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4720.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4720.jpg)
Grom.... er blijken twee stroken te zijn met een "inwendige breuk". Lekker is dat. Daar moet straks bij de montage even extra aandacht aan worden besteed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4722.jpg)
De eerste lat wordt langs de eerste strook triplex gelijmd. Dit is meteen een strook met zo'n breuk, en die breuk zit recht onder de rechter lijnklem, die de plaat dus met geweld vlak drukt tegen de vuren lat. Ik heb een beetje te weinig lijmklemmen om de lange strook (ruim 1m90) op voldoende plekken vast te zetten, daarom dienen een paar bakjes met schroeven als extra gewicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4724.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4724.jpg)
-
Reinier,
Mooi strak zaagwerk! Ziet er stevig, solide en vooral ook erg bedrijfszeker uit.
Ik heb even een vraag over de latten die je gebruikt hebt voor het frame. Wat zijn de maten van deze latten (en dan vooral de kopse maten, dus breedte/hoogte).
Groeten,
Jelmer
-
Van het frame van de modules neem ik aan? De latten op de kopeinden van de modules zijn 18x44 mm, de langsliggers en tussenribben zijn 12x44 mm.
44 mm is trouwens erg laag voor modules van ruim 1,90 m lengte, dat wordt normaal gesproken een hangmat. Dit wordt echter gecompenseerd door de langsdragers van de draagconstructie die ik nu aan het bouwen ben.
-
Reinier,
Ja het frame bedoelde ik, dank voor de info.
Groeten,
Jelmer
-
Zo, weinig tijd vanavond, maar toch gelegenheid om het assortiment lijmklemmen uit te breiden. Het kostte twee bouwmarkten en vijf merken voordat ik vier klemmen had die naar m'n zin waren (dat wil zeggen: niet scheef...)
Gewapend met nu 8 lijmklemmen heb ik de volgende lat gelijmd. Zo gaat het niet snel natuurlijk, na elke lat moet ik wachten tot de lijm droog is en gedurende die tijd blijft de werkbank bezet. Maar het resultaat van het vastklemmen tegen de werkbank is wel dat de sandwich van vuren en triplex kaarsrecht wordt.
Dit klusje waarbij alleen wordt gelijmd heeft trouwens een groot voordeel: Het is zo stil dat ik het zelfs midden in de nacht zou kunnen doen zonder dat de buren rechtop in bed zitten van de herrie (y)
-
Twee langsdragers zijn inmiddels gereed, daarom maar eens een module er tussengehangen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4730.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4730.jpg)
Nieuwsgierig naar de draagkracht heb ik eens midden op de module geduwd, maar het is verbazingwekkend hoe stijf deze constructie is geworden. Daar zou ik wel overheen durven lopen, ware het niet dat de constructie aan één zijde slechts op een schraag rust.
-
Vandaag is het moment gekomen om de eerste module echt op z'n poten te krijgen. Om te beginnen heb ik daarom de eerste twee langsdragers van een verticale lat voorzien aan de beide uiteinden. Deze gaan straks een rol spelen bij het verbinden van de langsdragers aan de poten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4735.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4735.jpg)
Deze latten zijn gelijmd en geschroefd, en om te voorkomen dat ik bij het boren te diep boor heb ik dit bekende trucje toegepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4734.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4734.jpg)
De langsdragers, die tot nu toe identiek zijn, gaan bij de rest van de bouw onderling iets verschillen en daarom worden ze gemerkt zodat ik later nog weet waar ze horen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4736.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4736.jpg)
Na deze kleine klusjes ben ik de berging ingedoken waar de restanten van mijn vorige modulebaan staan en heb de volgende spullen meegenomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4737.jpg)
De twee pootstellen rechts stammen van de landschapsmodules van het vorige project. Deze ga ik verbouwen om het nieuwe schaduwstation te dragen. De vier modules van het schaduwstation komen samen op vijf pootstellen te staan.
De twee pootstellen links zijn smaller, zij zijn afkomstig van één van de schaduwstations van het vorige project. Deze poten worden gesloopt, het hout is nodig voor de ombouw van de andere pootstellen. In het midden staan nog twee lange latten, ook van het oude project, die straks nodig zijn om stabiliteit aan het onderstel te geven.
Wordt hopelijk later vandaag vervolgd!
-
Vandaag gaat het niet lukken helaas: Te weinig hout, en bovendien trubbels met de verstekzaag, waarvan het zaagblad niet goed verticaal staat. Met de al gezaagde (en afgekeurde) balkjes heb ik wel even proefmodel gemaakt, bij elkaar gehouden door lijmklemmen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4738.jpg)
Vergelijk met het andere pootstel: Het nieuwe project komt aanzienlijk hoger te liggen dan het oude.
-
Mooi werk hoor Reinier,
wellicht een tip: schuren is niet mijn hobby (met het handje dan) en daarom heb ik altijd een schuurmachientje klaar liggen.
Groet, Sicco Jan
-
ehm... voor het schuren waarvan?
Als het gaat om het schoonschuren van zaagrandjes e.d: Dat vind ik net zo makkelijk om even met de hand te doen. Papiertje er langs en klaar. Schuren met de machine gaat al snel te hard.
-
Zo, dit speeltje gaat radicaal afrekenen met het zaagprobleempje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4742.jpg)
en dar voor een bedrag waarvoor je nauwelijk een loc kunt kopen (y)
-
Arme buren... ;D
Succes verder, het ziet er nog steeds goed uit.
-
Eh ja.... voor de buren is het iets minder geslaagd ;D Maar da's ook de reden dat ik er vanavond maar eens even niets meer aan doe. Zaagwerk wordt dan meer iets voor overdag. Misschien wordt 't maar eens tijd voor een snipperdagje.
-
Help! Mijn buurman heeft een hobby ;D ;D
Mooi apparaatje Reinier!
Gr,
Mathyn
-
Ga je dan wel gehoorbescherming gebruiken ? (Ik deed dat vroeger nooit , (en daar heb ik nu spijt van))
-
Wat zeg je? ;D
Ja, ik gebruik altijd oorkappen bij elektrisch zaagwerk, ook bij de decoupeerzaag bijvoorbeeld. De herrie is niet te harden als je naast de machine staat, dus ik zaag nooit zonder oorbescherming.
-
Zo hoort het ook .(y)
-
Ik heb trouwens nog een lawaaihobby, dus dan leer je wel om beschermingsmiddelen te gebruiken:
(http://www.treinspotter.nl/sgbforum/ww/laantje/6-2/DPP_0025.jpg)
Foto gemaakt door mijn SGB-collega Ralph van Meer.
-
Een snippermiddag gaf me de gelegenheid om de nieuwe lawaaiaanwinst eens uitgebreid te proberen en daar is dit 45-delige bouwpakket uitgekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4743.jpg)
Het zagen ging super, met als enige nadeeltje dat er nogal wat zaagsel vrijkwam. Maar omdat het gedurende het project toch al een rotzooi was geworden op en rond de werktafel was dat een mooie gelegenheid om meteen maar eens even flink op te ruimen. Nu heb ik weer de ruimte en kan er vanavond verder worden gebouwd aan de poten.
-
Je kan vast een stofzuiger op je nieuwe lawaaiaanwinst aansluiten, heb je een stuk minder last van zaagsel.
Groeten,
Bart
-
Klopt, maar dan staat er ook nog een stofzuiger te loeien en loopt er ook een slang over de werktefel, en daar had ik niet zoveel zin in. Een deel wordt opgevangen in het bijgeleverde stofzakje en de rest veeg ik wel bij elkaar.
-
Ja daar heb je ook wel gelijk in. En een grotere stofzak? ;)
Succes.
-
Reinier, dat getande zaagwerk ziet er bipssestrak uit, doe ik je niet na.
Maar ik begrijp 1 dingetje niet.
waarom maak je zoveel werk van je bovenkant, maar gebruik je voor de ribben vuren latten.
Waarom heb je hier niet gewoon plaatmateriaal voor genomen ?? of heb ik daar ergens overheen gelezen ??
-
Ha, goeie vraag. Ik heb wel overwogen om alles uit multiplex te maken, maar na enig piekeren heb ik daar vanaf gezien omdat ik helemaal geen zin had om al die strookjes te gaan zagen. Bovendien vraag ik me af of strookjes multiplex van die geringe maat (12x44) wel net zoveel draagkracht hebben als vuren. Vuren, met alle nerven in de lengterichting (i.t.t. multiplex) is immers toch wel tamelijk taai spul.
Een nadeel van vuren uit de bouwmarkt is wel dat het vaak zo krom is als een hoepel. Daarom koop ik in ieder geval geen vuren meer bij een zekere bouwmarkt met een G, want daar heb ik de afgelopen jaren sowieso geen rechte plank kunnen vinden. Ik haal het tegenwoordig bij Praxis, waar ik meestal na veel zoeken wel voldoende recht hout vind. Daarvoor haal ik dan ook gerust een heel vak leeg, om de beste latten te vinden.
De landschapsmodules worden trouwens heel anders van constructie. Die worden veel hoger en die ga ik wel 100% van multiplex maken. Maar tegen die tijd zoek ik wel een echte houtzagerij die alles op maat zaagt uit een goede kwaliteit plaatmateriaal, want ook plaatmateriaal in bouwmarkten is tegenwoordig alles behalve vlak.
-
Inmiddels was het tijd geworden om het gezaagde hout te gaan verwerken in de pootstellen. Hier één van de oude pootstellen op de foto, waarbij te zien is dat aan de zijkant een houten klosje gemonteerd zit. Dit klosje diende om de modulerand van de Mariënberg-modules te dragen. De bovenkant van het klosje ligt op 85 cm boven de grond, en dat niveau gaat als basis dienen om de verhoging voor het schaduwstation op te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4744.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4744.jpg)
De pootstellen moeten niet alleen verhoogd worden, maar bovenaan worden ze ook breder. De opbouw gaat in een paar stappen, waarvan dit de eerste is: een pootverlenging die tegen de oude poot gelijmd en geschroefd wordt, en die steunt op het genoemde klosje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4745.jpg)
Bovenop de pootverlengingen wordt een horizontaal balkje geschroefd. Op dit balkje komen later de langsdragers van het schaduwstation te rusten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4746.jpg)
Vervolgens komen er nog staanders tegen het horizontale balkje. Tussen deze staanders komt het schaduwstation te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4747.jpg)
Zo met één bevestigingspunt zit de staander natuurlijk niet goed vast, da's veel te wiebelig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4748.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4748.jpg)
Daarom komt er nog een koppelplaatje overheen van 6 mm triplex.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4749.jpg)
En zie daar, 2 van de 5 pootstellen zijn gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4750.jpg)
De verbinding tussen poten en langsdragers wordt gemaakt met ledikanthaken. Hier heb ik alvast één exemplaar gemonteerd, maar toen vond ik het wel weer welletjes voor vandaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4751.jpg)
-
Vandaag de eerste module op z'n poten gezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4753.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4753.jpg)
Los:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4756.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4756.jpg)
Vast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4754.jpg)
-
Een nadeel van vuren uit de bouwmarkt is wel dat het vaak zo krom is als een hoepel. Daarom koop ik in ieder geval geen vuren meer bij een zekere bouwmarkt met een G, want daar heb ik de afgelopen jaren sowieso geen rechte plank kunnen vinden. Ik haal het tegenwoordig bij Praxis, waar ik meestal na veel zoeken wel voldoende recht hout vind. Daarvoor haal ik dan ook gerust een heel vak leeg, om de beste latten te vinden.
Dat komt omdat ik de latten die wel recht zijn al bij de Gamma in Goes wegkaap, daar woon ik vlak achter namelijk haha ;D..
Ik heb ook vuren 1"x2" gebruikt voor de subconstructie, als je de rechts uitkiest, netjes recht zaagt en vervolgens in een constructie verlijmd blijft het ook recht. Er is nog niks kromgetrokken en het kan bij dezelfde dikte net ff wat meer hebben dan plaatmateriaal. (zeker als je MDF neemt)
Leuk onderwerp!! Ik wist niet dat er bij Eindewege zo'n groot station heeft gelegen..
groet daan
-
Het is al weer een half jaartje geleden dat ik een update heb geplaatst, en in die tijd is er.... helemaal niets gebeurd. Sterker nog, de onder handen zijnde module heeft al die tijd onaangeroerd in de werkkamer gestaan. Op het moment ben ik in huis aan het klussen, en daarbij staat de module gigantisch in de weg aangezien ik zo niet bij de werkbank kan.
Daarom maak ik even het klusje af waar ik mee bezig was toen ik destijds ben gestopt. Ik was bezig de module tussen de eerste twee pootstellen te hangen en om dat geheel een beetje solide te maken moet er een steunkruis van pootstel naar pootstel komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4816.jpg)
Omdat ik bij de opbouw voor tentoonstellingen e.d. geen bouten en moeren wil hoeven aandraaien, zit het steunkruis met een pen vast in de poten. Pen los:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4811.jpg)
Pen vast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4813.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4813.jpg)
Omdat dit natuurlijk uit elkaar kan vallen, wordt de boel nog voorzien van een snapsluiting, zoals hier op de andere diagonaal te zien is:
Pen los:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4814.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4814.jpg)
Pen vast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4815.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4815.jpg)
Zo is de pen gemaakt:
Een slotbout (of een andere oude bout) wordt vastgezet in de lat. Aan deze zijde in een inslagmoer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4806.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4806.jpg)
En aan de andere kant van de lat geborgd met een gewone moer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4808.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4808.jpg)
Na het monteren wordt de kop afgezaagd, en voila: een pen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4809.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4809.jpg)
Zo, dat was het al weer. Morgen maak ik eerst een wandstelling waar al deze modulezooi in kan liggen, en dan kan ik de bende eens op gaan ruimen. Dan kan ik misschien m'n gereedschap ook weer eens vinden... Dan ga ik eerst aan het huis verder, de modulebaan komt pas over een tijdje weer aan bod.
-
Even het stof van dit draadje blazen. Het project heeft een tijdje stil gelegen. Eerst omdat ik de aandacht had verlegd naar de bouw van een diorama, daarna omdat ik er even een tijdje geen zin in had.
Om eerlijk te zijn ben ik inmiddels een beetje gaan twijfelen of ik dit project nog wil afbouwen. Maar terwijl ik daar nog eens over nadenk, bouw ik wel in een relaxed tempo door aan het schaduwstation... ik had al het materiaal al kant en klaar gezaagd liggen, dus de boel in elkaar lijmen en schroeven is dan relatief weinig moeite. Inmiddels staan 3 van de 4 bakken van het schaduwstation overeind, een kleine 6 meter lengte bij elkaar. De vierde bak is onderweg, daarvan ben ik de langsdragers nog aan het lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_196_6241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_196_6241.jpg)
-
wat een indrukwekkend bouwwerk ben je aan het maken (y)
wou dat ik zoveel lengte tot mn beschikking had ;D daar kan heel wat leuks op gemaakt worden ;)
succes met de bouw van de andere modules en de baan natuurlijk ;)
-
Die lengte heb ik ook alleen maar in de woonkamer hoor. Dus daar kan het hooguit even staan om te testen. Verder is rijden in de toekomst alleen mogelijk op shows.
-
das wel balen :( en buiten de shows om helemaal niet rijden? of alleen met een paar modules aan elkaar?
-
Alleen dus in de woonkamer. Daar past de baan precies in, zelfs zonder de meubels te hoeven versjouwen. Maar, da's dus echt voor even. Geen baan dus om structureel thuis te kunnen rijden.
-
4e bak van het schaduwstation staat overeind. Althans, de langsdragers en poten. De module zelf ligt nog bovenop de buurmodule. Totaal 7,70 meter tot hier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_197_6242U.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_197_6242U.jpg)
-
Vandaag ben ik bezig geweest met de nog ontbrekende schoren onder de baan, die de pootstellen onderling verbinden. Met alle schoren gemonteerd staat het hele schaduwstation vrijwel onbeweeglijk stevig opgesteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_198_6244.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_198_6244.jpg)
Een blik naar boven, de lijmklemmen houden voorlopig de modules even tegen elkaar getrokken. Hier komt nog iets definitiefs voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_198_6243.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_198_6243.jpg)
Nu alles opgesteld staat, meteen even controleren hoe recht alles achter elkaar staat. Daarvoor gebruik ik een strak gespannen draadje. Het blijkt dat op de moduleovergangen de afwijking van de lengteas 1 a 2 mm is. Dat is redelijk te verwaarlozen gezien de modulelengte van ruim 1.90 m. Ik trek met behulp van het draadje een rechte lijn over de volle lengte. Die lijn dient dan als leidraad bij het leggen van de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_198_6246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_198_6246.jpg)
-
De houtconstructie van het schaduwstation is klaar. De boel kan weer uit elkaar worden gehaald en teruggebracht naar de hobbykamer. Ik kan dan weer verder met de volgende stap: rails leggen. Of ik ga eerst de zijmodules bouwen, die het schaduwstation met de landschapsmodules gaan verbinden. Ik zie wel waar ik zin in heb!
Hieronder de draagconstructie zonder de modules en langsdragers. de schoren houden de poten ook zonder opbouw overeind.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_199_6248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_199_6248.jpg)
-
Ik ben maar eens begonnen met het leggen van de rails. De eerste vier wissels van de rechter wisselstraat liggen op hun plek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_200_6249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_200_6249.jpg)
Het leggen gaat vrij makkelijk. Aangezien het een schaduwstation wordt, kunnen de wisselaandrijvingen gewoon bovengronds blijven, kan alles worden gespijkerd en vind ik 't niet nodig om ter plaatse van de raillassen dwarsliggers te leggen, die kunnen dus gewoon weggesneden worden zodat de raillassen niet worden gehinderd.
-
We bouwen weer verder, en dan blijkt dat je soms niet klakkeloos de tekening moet volgen.
Zo moet het volgens het ontwerp (wissel vooraan). Lijkt prima te passen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6260.jpg)
Maar ja, daar moet ook nog een aandrijving tussen. Dat gaat dus niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6257.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6257.jpg)
Zo dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6256.jpg)
Toch nog maar even checken. Dat gaat dus ook niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6252.jpg)
Nog een stukje opschuiven. Zo gaat het, geen probleem, maar uiteindelijk kost het wel opstellengte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6255.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_201_6255.jpg)
-
En het voorlopige resultaat op deze module:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_202_6261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_202_6261.jpg)
-
mooi, je zou kunnen overwegen kleinere wissels of onderdrondse aandrijving, anderzijds hoeveel centimeter gaat het uiteindelijk over in verhouding qua opstelruimte ;)
-
De opstelruimte is dusdanig lang dat er best speelruimte is om de wissels iets verder uit elkaar te leggen dan oorspronkelijk gepland. Geen probleem dus en geen noodzaak om de aandrijvingen ondergronds te leggen. Kortere wissels gebruik ik liever niet, dit zijn de standaard wissels van het oude Roco-systeem en die bevallen prima.
-
Om de sporen verder te kunnen leggen naar de volgende module, moeten de modules tegen elkaar liggen. Dat past helaas niet op de werkbank. Daarom heb ik een hulpconstructie gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_204_6264.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_204_6264.jpg)
...waarop twee modules kunnen liggen. Nog op een iets fijnere werkhoogte ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_204_6265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_204_6265.jpg)
-
Het bouwen is afgelopen week niet erg opgeschoten. Ik wil de railovergangen tussen de modules verstevigen met de printplaatmethode, maar was even vergeten dat je dan wel printplaat moet hebben. Inmiddels is deze binnen en kan er verder worden gebouwd. Ik besloot om eerst maar eens een proefstukje te maken, want ik heb deze methode nog niet eerder gebruikt.
Het proefplankje. De verticale lijn moet de modulescheiding voorstellen. Aan weerszijden heb ik een strookje printplaat gelijmd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_205_6267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_205_6267.jpg)
Hup, de rails er overheen, waaruit een aantal dwarsliggers zijn verwijderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_205_6269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_205_6269.jpg)
En tenslotte solderen. Het resultaat is redelijk, maar het soldeerwerk had netter gekund. Ik vrees dat ik een nieuwe soldeerstift nodig heb, want in de huidige zit weinig vorm meer.... Na het solderen zijn de spoorstaven doorgezaagd met een Roco-zaagje. Ook is de koperlaag tussen de spoorstaven doorgevijld, anders krijgen we natuurlijk kortsluiting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_205_6270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_205_6270.jpg)
Kortom, deze methode lijkt me wel bruikbaar. Te lelijk voor een zichtlocatie, maar prima voor het schaduwstation.
-
Hoe zit t dan met doorverbinden ??? Ik ken deze methode niet :-[
-
Elektrisch bedoel je? Alle sporen krijgen op elke module een eigen aansluiting en die worden onder de modules met stekkers aan elkaar doorverbonden.
-
Okee, duidelijk ;D
-
Zojuist even een sterkteproef gedaan met het proefstukje: Schroevendraaier eronder en proberen de rails los te wrikken. Ik had verwacht dat de printplaat los zou komen van het hout of desnoods dat de soldering zou breken, maar tot mijn verrassing scheurde de koperlaag los van de print. Daar had ik niet direct op gerekend.
-
Ik heb wel vaker mee gemaakt dat t koper van een printplaat los liet als er een beetje spanning op komt te staan..
-
Dit draadje maar weer eens even afgestoft. Sinds de laatste update had ik er niets meer aan gedaan, maar wel veel nagedacht hoe het verder moet met 't project. Ik merkte namelijk dat ik al een tijdje weinig enthousiasme had om verder te bouwen, vandaar dat het project ook regelmatig een tijdje stil lag.
Het ontwerp spreekt me zelf nog steeds aan, daarom zou ik het op zich ook wel afgebouwd willen zien. Dat het een nogal omvangrijk project is, dat jaren duurt, had ik bij het begin al voorzien en dat schrikt me ook niet echt af. Wat wel speelt is dat het een pure tentoonstellingsbaan is, waar ik thuis niets mee kan. Ook dat was voorzien, maar intussen is het enthousiasme om met een baan naar tentoonstellingen te reizen eigenlijk nogal weggeëbt. Dan valt ook de reden weg om sowieso zo'n baan te bouwen. Ik ben me af gaan vragen voor wie ik dan eigenlijk zo'n grote baan zou bouwen, ook gezien de forse investering die het vergt. Verder was ik gaan twijfelen over een aantal onderdelen van het concept. Bij nader inzien had ik geen zin om bovenleiding aan te leggen, wat invloed heeft op het in te zetten materieel. Ook het idee van computerbesturing met Koploper sprak me niet meer aan, maar zonder computer is het niet mogelijk om uitgebreid en levendig treinverkeer te hebben, wat op zo'n baan wel nodig is.
Kortom, na maanden wikken en wegen heb ik besloten het project te stoppen. Beter nu dan als er nog meer tijd en geld in is gaan zitten. Ik ben ook meteen begonnen met demonteren van de reeds gelegde rails en momenteel inventariseer ik de voorraden om te bezien wat er allemaal weg kan. Ik ga grondig opruimen op het gebied van railmateriaal en toebehoren. Wellicht ook enigszins op het gebied van het rollend materieel, maar dat al beperkt zijn.
Wat ik daarna verder ga doen, staat nog te bezien. Ik heb overwogen om helemaal niets meer te bouwen en alle treinen in een mooie vitrine te zetten, maar inmiddels heb ik toch een vaag idee voor een nieuw projectje, wat iets geheel anders wordt dan wat ik ooit heb gedaan. Maar eerst maar eens kijken of de verkoop van overtollig grut genoeg oplevert om zoiets nieuws te financieren.
-
Als ik ooit weer eens aan een nieuw project ga beginnen dan klik ik dit draadje zeker weer aan. Vooral voor de onderbouw, boordevol praktische tips en heldere uitleg. Geweldig.
-
hopelijk lukt het je om je nieuwe plan te financieren ;D ben zeer benieuwd :)
-
Als er maar de zin is om iets voor jezelf te maken,dan staan wij wel klaar om je updates te volgen ;D
Hopelijk wordt je bouwactiviteit vervolgt,dingen die je doet leg je duidelijk uit en dat levert ook weer ideeen aan ons (y),kortom niet stoppen ;)
-
Hoewel het project is gestopt, misbruik ik dit draadje nog maar even om te laten zien dat de bouwwerkzaamheden niet helemaal verspilde energie zijn geweest. Ik ontdekte toevallig (zie de opstelling een paar berichten terug) dat twee schaduwstationmodules precies achter elkaar in de beoogde hobbykamer (nu nog rommelhok...) passen. Een gelukkig toeval, dat was niet zo voorzien bij de bouw.
Dit bracht me op het idee om de modules op de hoge pootstellen in deze kamer te zetten. Twee modules links, en de andere twee komen later rechts. Langs de korte kant van de kamer, waar nu de losse deur nog staat, worden de beide delen met elkaar verbonden. Langs de andere korte zijde (plaats van waaraf de foto is genomen) kan dan een wegneembare brug komen zodat er een rechthoek langs alle zijden van de kamer ontstaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_13_231550.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_13_231550.jpg)
De poten zijn zo hoog dat onder de baan plek ontstaat om rotzooi op te slaan en een bureau/werktafel neer te zetten. Op het niveau van de bovenste dwarsverbinding in de pootstellen komen de schaduwstationmodules te liggen, zoals dat ook in het project was bedoeld. Dat wordt dus gewoon een plat vlak, waarop rails kunnen liggen voor een schaduwstation en/of voor een simpele rondlopende baan rond de kamer. Een niveau hoger, ter hoogte van de bovenzijde van de langsdragers, kan dan later eventueel een aangeklede baan komen te liggen, die met hellingen aan het schaduwstationniveau gekoppeld wordt.
Hoe dat verder er precies uit gaat zien weet ik nog niet, de uitdaging is voorlopig eerst om met het beschikbare materiaal een degelijke basis te maken.
-
is alles op die hoogte nog wel goed te bezichtigen? lijkt mij wel erg hoog om je scenery op te showen :( zou het liever wat lager hebben ;)
-
Het spoor in het landschapsdeel zal op zo'n 1,45-1,50 meter komen denk ik. Mooie hoogte om in het landschap te kunnen kijken.
-
Vorderingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_14_223859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_14_223859.jpg)
Ik pas de constructie iets aan ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Omdat ik deze thuisopstelling vanaf de zijkant bij het schaduwstation moet kunnen, laat ik de langsdrager zakken zodat de bovenkant gelijk ligt met de bovenzijde van het spoorniveau. Links zit de langsdrager op z'n plek, rechts moet het nog.
Sorry voor de wat matige foto, maar ik had geen zin om de camera er bij te pakken, dus het moest even met de foon.
-
Zo, volgende etappe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_16_222234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_16_222234.jpg)
Bouwvolgorde is wat anders dan eerst bedacht, maar zo past het beter. De derde module bleek bijna precies dwars achterin te passen, er moest 2 cm vanaf worden gezaagd.
Module 4 komt rechts te liggen, daar waar ik de langsdrager al ter oriëntatie heb neergelegd.
-
begint al aardig vorm te krijgen ;D
-
Tja, het werkt ook lekker vlot. Het scheelt natuurlijk enorm dat alle bakken al gebouwd waren, ik hoef alleen maar kleine aanpassingen te doen. En het hoeft niet langer makkelijk demontabel te zijn, dus alles wordt gewoon geschroefd zonder ingewikkelde constructies.
Ik bedacht me trouwens dat dit voor het eerst is dat ik een baan rond de kamer bouw. Het is tevens pas de tweede vaste baan die ik ooit gebouwd heb.
-
Weer een module gevorderd en een wat betere foto gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_209_6360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_209_6360.jpg)
Onder de baan moeten schappen komen om de rommel kwijt te raken. Dan een gordijntje er voor zodat alles uit het zicht is.
Boven de baan komt TL-verlichting en een frieslijst als afwerking. T.z.t. uiteraard ook skyboards, en dan is alles netjes afgewerkt...
Kijkje vanaf de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_209_6361.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_209_6361.jpg)
Het hoekje links moet nog volgebouwd worden. Daar heb ik geen kant en klare module meer voor, maar de ruimte is daar toch net iets te smal voor, dus het laatste stukje wordt maatwerk. De deur links gaat naar een kast, en ik denk dat ik die maar buiten gebruik stel. De rechterdeur is de deur naar de gang, daar komt een wegneembare/wegklapbare brug voorlangs zodat er rond gereden kan worden.
-
ga je de brug ook zo maken dat ie een deel van de baan stroomloos maakt zodat de treinen niet doorrijden?
en is er al een baanplan ? ;D
-
Hoe ik dat met die brug ga doen, weet ik nog niet. En een baanplan is er nog niet. Wel concepten, maar die dateren al van een tijdje geleden en kloppen niet helemaal met de onderbouw die ik nu aan het neerzetten ben. Het was oorspronkelijk natuurlijk ook nooit de bedoeling dat ik zo'n baan met deze modules zou bouwen...
Ik ben trouwens nog niet eens uit het thema van deze baan. Kan nog allerlei kanten op.
-
Wie wat bewaart, heeft wat. Een hoop rotzooi meestal, maar vandaag vond ik in de berging nog een pootstel-met-opbouw, bruikbaar om de laatste module op te hangen, en nog twee poten van een schakelpaneel, die ik ga demonteren voor het hout:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_210_6362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_210_6362.jpg)
Schakelpaneel heb ik ook nog, dus eens even kijken hoe dat ook al weer zat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_210_6363.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_210_6363.jpg)
Meteen de laatste foto van dit geheel, want de poten liggen al uit elkaar. Straks eens kijken of we het laatste hoekje vol kunnen bouwen.
-
Reinier, gaat dit project nog verder in HO of wordt dit je 0 baan? ;)
-
Nou, het laatste staartje van dit draadje had eigenlijk al helemaal niets meer met het oorspronkelijke project te maken. Was meer een kwestie van 'ik ben hier nou toch bezig, dus ik schrijf hier wel door'.
Maar momenteel ligt er inderdaad een stukje 0-rail op de hier beschreven modules, dus ja, de kans is groot dat het definitief 0 wordt. In ieder geval is dit draadje eigenlijk wel ten einde.
Voorlopig dus maar verder in Bij nul beginnen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50175.0.html).
-
Dat had ik door, heb me daar al aangemeld voor notificatie ;)
Wel verleidelijk zo`n mooie grote köf ;D