BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: R.van Os op 07 February 2009, 10:31:48

Titel: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 07 February 2009, 10:31:48
Hallo allemaal,

Ik ben na jaren weer begonnn met de opbouw van een baan. De keerlus voor tweerail gelijkstroom is al vaak besproken. Ik denk echter niet in de vorm die ik voor ogen heb. Ik rij analoog.
Mijn keerlus begint in het kopstation en eindigt in het zelfde kopstation. Dit geeft een ruimte besparing en kan ik het kopstation groter aanleggen. Bovendien heb ik zo over hele traject een "dubbelsporige" hoofdbaan lopen.
In het station worden de beide sporen dmv wissels met elkaar verbonden. Hier ontstaat denk ik kortsluiting.
VRAGEN:
Ook als ik de wissels onderling isoleer?
Voorkom ik dat door de beide uiteinden met elkaar te verbinden + met + en - met - ?
Kan ik met meerdere treinen in de keerlus rijden?
Los ik het kostsluitingsprobleem op met een "keerlus module"?

Ik hoop dat er iemand is die dit probleem kent en/of een oplossing weet.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rich
W
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2009, 10:36:51
Lees eerst dit eens:http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html)
Helpt dat je op weg, of levert dat alleen maar meer vragen op?
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 12 February 2009, 21:06:00
HALLO,

 Mijn keerlus probleem is iets anders dan de standaard keerlus op de site denk ik. Bij de wissels ontstaat naar mijn mening kortsluiting en door het ompolen rijden de treinen de "verkeerde "kant op. Zie schema

Groet,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_schema_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_schema_2.jpg)
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Basilicum op 12 February 2009, 21:22:31
Rich,

Jouw keerlus is niet specialer of anders dan de keerlus op de site van Klaas. Als je de aanwijzingen van Klaas volgt, dan kom je vanzelf bij de oplossing.  :)

Succes!

Basilicum
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: HuubvG op 12 February 2009, 21:29:21
De lus moet aan beide zijden dubbel geïsoleerd worden.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 13 February 2009, 18:59:03
Hallo Huub,

Kan je dat dubbel isoleren uitleggen?

Groet,
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Casey Jones op 13 February 2009, 19:04:09
Dubbel isoleren is in beide railstaven, dus in de linker en de rechter, een isolatie aanbrengen.

Jay Jay
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: HuubvG op 13 February 2009, 19:40:12
Dank je, Jay Jay,

Rich, op Klaas zijn tekening staat ook het te isoleren gedeelte.

Echter kun jij nog op een andere manier dan in Klaas zijn oplossing, rijden met de keerlus.

Mits je met één trein tegelijk richting keerlus rijdt (meer is ook niet mogelijk), kun je automatisch richting keerlus rijden, doorrijden richting station. daarvoor heb je een paar schakelcontacten of reedschakelaars én een bijpolair relais nodig om de spannig dubbelpolig om te polen.

Je moet in dit geval de trafo niet rechtstreeks op het stamspoor aansluiten, dus in tegenstelling tot Klaas zijn voorbeelden.

Als je wilt, wil ik het wel nader uitleggen.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 13 February 2009, 19:44:52
Ik ben electrisch niet zo'n ster dus graag uitleg.

Alvast bedankt.

Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: HuubvG op 13 February 2009, 20:27:59
Ik denk dat jij gewoon wilt rijden, zonder teveel moeilijk gedoe. Maar je maakt het zelf heel lastig door de situtie bij A.

Ik heb bijvoorbeeld eens een paar andere te isoleren plekken getekend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_schema_2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_schema_2a.jpg)

Nu kun je wel rijden, maar de richting van de stroom is bij de wissels bij A zodanig, dat je sluiting krijgt, als je er gebruik van maakt, dus als je van spoor a naar b wilt. Kan je nog schuiven met de plannen?

Want wat jij wilt: twee treinen tegelijk op de keerlus af laten rijden op de beide hoofdsporen, volg het verdere verloop nu zelf eens? Ze zouden op z'n minst op elkaar moeten wachten, er kan uiteraard maar één trein tegelijk in die lus.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 13 February 2009, 22:03:57
Het idee achter dit "ontwerp" is een kopstation met een aftakking naar een ander wat hoger gelegen dorpje waar de verbindig door enkele boemeltjes wordt onder houden(dit laatste is niet in het schema opgenomen, omdat dat niet met het keerlus probleem heeft te maken)
 
Ik rij rechts. De treinen rijden achter elkaar aan de keerlus in. In de keerlus zit nog een inhaal- cq. wachtspoor. Lengte keerlus deel ca. 45 mtr. verdeeld over drie nivo's. Schuiven kan alleen in het stationsdeel de keerlus zelf ligt er al.
Ik kan natuurlijk de wissels die jij geisoleerd hebt bijv. weghalen, maar dan wordt het rangeren in het station minder interessant.
Ik wil de locs in het station om laten rijden, op de draaischijf omdraaien en weer naar de kop van de trein rangeren. Dan rechts aanhoudend de keerlus in. (het sporen plan bij het station is nog voorlopig) De"geisoleerde" wissels zijn echter wel nodig als ik vanaf alle sporen bij de draaischijf wil komen.
Ik hoop dat ik de situatie enigzins duidelijk heb kunnen maken.
Overigens heb ik er geen problemen mee om wat electrisch moeilijk gedoe mee te nemen in het plan. Het moet me echter wel duidelijk zijn.

Groet,
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: HuubvG op 14 February 2009, 11:12:01
Goed, dan heb je niet veel aan de gegeven suggestie, nee. Je moet dus alleen het probleem oplossen dat ontstaat in de keerlus, omdat de rijrichting daardoor verandert. Hierdoor gaat je polariteit op je hele station veranderen, en daar moet je ook wat op vinden. Dat is mogelijk, maar dan zou je moet schakelen tussen twee trafo's; één voor het rijden naar- en vanaf de keerlus, en één voor het rangeren. Het kan allemaal, maar dat wordt wel puzzelen.

Vanavond wil ik wel een nieuwe tekening maken, nu moet ik aan het werk.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 February 2009, 12:26:57
Rich, ik denk dat voor jou de simpelste oplossing is om met 3 trafo's te werken. Eén voor de bovenste helft van het station, één voor de onderste helft van het station,  en één voor de lus.
Dan heb je verder nauwelijks nog schakelspul nodig, en je hebt toch een grote vrijheid van bedienen.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Casey Jones op 14 February 2009, 17:20:57
Hallo

De wissels beslist niet weg laten.

Ik zou de beide "toegangen" naar het station dubbel isoleren op ong. 2meter afstand van de wissels. Het hele station op één trafo aansluiten.  De keerlus op één of meerdere andere.
Dan kun je rangeren van de onderste naar de bovenste helft en vv.
Uitrijden vanaf de onderste helft via de wissels naar het spoor van de bovenste helft.

Als extra zou ik zeker Klaas zijn voorstel volgen maar met de mogelijkheid om b.v. de bovenste helft via een dubbelpolige schakelaar aan te kunnen sluiten of op zijn eigen trafo of op trafo van de onderste helft. Je kunt dan met één trafo, de onderste, uitrijden via de wissels.

Uiteraard kun je de andere stationssporen enkelvoudig isoleren en met een schakelaar wel of niet van spanning te voorzien.

Jay Jay
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 February 2009, 19:18:36
Het voordeel dat ik zie in twee trafo's voor het station: je kunt dan vanaf de bovenhelft van het station een trein de lus in sturen, en tegelijk op de onderste helft een trein uit de lus binnen laten komen.

En je hebt helemaal geen schakelaars nodig.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: HuubvG op 14 February 2009, 19:59:11
Even voortbordurend op de idee van Klaas heb ik je tekening van mogelijke aansluitingen voorzien.

Let wel 'mogelijk', want het is niet ideaal. Je moet steeds zorgen dat je de transformatoren op elkaar afgestemd hebt.

In dit geval kun je trafo 1 open laten staan in dezelfde, gegeven richting.

Je kunt vanaf het bovenste inrijspoor de lus in rijden met trafo 2. Zodra de trein voorbij het 1e rode blokje is, neemt tr 1 het over.

Dan heb ik aan het eind van de lus een stop gemaakt, het blauwe blokje. Zodat je in het onderste spoor, als je aan het rangeren bent, niet plots een trein uit de lus op visite krijgt. Met een drukknop kun je de trein weer in beweging krijgen, die rijdt dan het onderste traject binnen, waarop jij alleen maar hoeft te zorgen, dat trafo 3 goed staat.

Je kunt ook nog een dubbelpolige (hand) schakelaar de trafo's 2 óf 3 op het hele station laten werken, zodat je ook over en dwars kunt (zal ik maar zeggen)... Deze schakeling is echter nog niet bijgetekend. Als je dat wilt, moet je eerst maar weer vragen. ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschema3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschema3.jpg)

Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Casey Jones op 14 February 2009, 20:07:04
Hallo Klaas

Ik adviseerde  om jouw voorstel te volgen, dus met twee trafo's voor het station.

Als je dan (zonder schakelaar) werkt moet je twee trafo's "open" draaien om van onder naar boven via de wissels uit te rijden. Met dus kans op een snelheidsverschil.

Met een eenvoudig schakelingetje en eenvoudige handeling los je dit op.
Misschien had ik, voor de duidelijkheid, de mogelijkheid om gelijktijdig twee treinen te kunnen laten rijden moeten vermelden.

Jay Jay
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 14 February 2009, 22:45:38
Hallo allemaal,

Allen bedankt voor julie hulp.
Tot zover is het mij duidelijk. Die drie trafo's is geen probleem. Ik heb drie Temsi 202 trafo's (oudjes dat weet ik, maar ze doen het goed) die kan ik daar dan voor gebruiken en de Fleischmann voor het boemeltje.

Huub je maakt me wel nieuwsgierig wat voor ideeen heb je nog meer?
Hoelang adviseer je dat het enkel geisoleerde deel moet zijn?  Bijv. een loc lengte of de langste trein lengte. Het zou mooi zijn als de trein langzaam tot stilstand komt.
Jay Jay wat voor eenvoudige schakeling bedoel je betreffende het opheffen van het snelheidsverschil tussen twee trafo's?

Rich
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 February 2009, 23:45:33
Als je dan (zonder schakelaar) werkt moet je twee trafo's "open" draaien om van onder naar boven via de wissels uit te rijden. Met dus kans op een snelheidsverschil.
Dat had ik inderdaad in gedachten. Bij uitrijden vanuit de onderste sporen beide trafo's gebruiken. Wel in dezelfde richting uiteraard, en met (ongeveer) gelijke spanning.
Dat snelheidsverschil valt nogal mee. Op de club werken we ook met zoiets. Treinen die vanuit een zijspoor de hoofdbaan op gaan worden door de trafo van het zijspoor "gelanceerd" in het bloksysteem van de hoofdbaan. Het is lastig om de spanning precies gelijk te krijgen, dus er is altijd iets snelheidsverschil. Maar ik zie dat niet echt als een probleem.

Het zou mooi zijn als de trein langzaam tot stilstand komt.
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar maakt het wel ineens een stuk ingewikkelder. Je kunt het natuurlijk ook handmatig doen door de trafo van de lus langzaam terug te draaien.

Je zou natuurlijk eens kunnen beginnen met het voorstel zoals Huub het heeft getekend, om een beetje een gevoel te krijgen voor de mogelijkheden. Alleen zou ik de overgang van de lus naar het station andersom doen, dus de drukknop aan de stationskant van de stopsectie. Dan neem je de trein echt binnen van de stopsectie met de stationstrafo.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: HuubvG op 15 February 2009, 01:47:45
Beste Rich, het is dat je weinig kennis van electra hebt, en dat geeft natuurlijk niets, maar als je een ingewikkeld plan zoals dit wilt aanpakken, moet je wel zorgen dat je de nodige basiskennis tot je gaat nemen.

Inplaats van deze minimale schets, kun je een tekennig maken, waar je beide railstaven in tekent. Ga eens met rood en blauw, plus en min aan de slag, teken het geheel meer op schaal, zodat de rijlengtes tussen de wissels kloppen en je kunt bekijken hoe lang precies een sectie is waar een trein kan rijden, stilstaan etc.

Er zijn analoge modulen (klaar of bouwpakket) te koop waarmee het mogelijk is langzaam te stoppen en op te trekken, maar ik zou ervoor kiezen dat alleen in het zicht te gaan doen.

Klaas, inderdaad is de stopsectie met drukknop beter aan de stationskant te doen. Nog beter zou het zijn als de trein uit de lus doorrijdt tot in het station, om daar langzaam af te remmen en te stoppen, waarna je een dubbelpolige schakelaar omzet om om te rijden, te keren, voor de vertrektrein gaan staan, en dan - na weer ompolen - langzaam optrekken richting keerlus. Het in en uitrijden zou je automatisch kunnen laten verlopen en het rangeren handmatig. Maar dan is het wel één van beide in het station: óf vertrekken/aankomen, óf rangeren. Je kunt toch maar één ding tegelijk doen, dus...

Je zegt wel dat je meer treinen tegelijk de keerlus in wilt sturen, maar hoe wilde je dat eigenlijk doen? Je kunt maar één loc tegelijk laten omlopen en voor de trein zetten, toch?

Rich, je keerlus is 45 meter lang, veerdeeld over 3 etages? Je zegt dat je er achter elkaar treinen in laat gaan en dat er ook een inhaalspoor ligt, met wissels. Mijn vraag: hoe bedien je deze dan? Ik bedoel, er zullen er net zoveel uitkomen als erin gaan, maar dan ben je al met meer treinen tegelijk aan het rijden.

Een stopsectie hoef je maar zo groot te maken als de langste loc / het langste motorvoertuig. Let gewoon op de uiterste stroom-(voor de motor)-afnemende wielbasis.
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: Casey Jones op 15 February 2009, 09:48:31
Hallo Rich

Wat ik bedoel is dat je met een goedkope dubbelpolige omschakelaar de "bovenste" helft ( bh )  van je station omschakelt  en electrisch verbindt met de "onderste" helft ( oh).
Je rijdt dan met de trafo van de oh uit naar de lus of via de achterste omloopwissels naar de bh van je station.

Aardig is ook dat de paren verbindingswissels gelijktijdig twee aan twee geschakeld kunnen worden. Afbuigend of rechtdoor.
Een meeschakelend bipolair relais kan i.p.v. de schakelaar de funktie van de schakelaar overnemen. Met één druk op een knop kun je dan met één trafo rangeren of uitrijden van de oh naar de bh van het station.

Jay Jay
Titel: Re: keerlus "speciaal"
Bericht door: R.van Os op 15 February 2009, 11:29:55
Hallo Allemaal,

In het begin dacht ik een eenvoudige vraag te hebben gesteld, maar het ligt blijkbaar toch een stuk ingewikkelder. Maar ik vindt het zeer interessant en een uitdaging om dit goed te krijgen.

Ik heb het schema wat aangepast. Ik zag dat ik een stel wissels vergeten was. Ik kon niet van uit de keerlus komende naar spoor 1 (S1) alleen maar naar spoor 2 (S2).  Verder heb de dubbele isolatie (DI-1) verplaatst naar DE-2 voor de sectie met de enkele isolatie (EI-1). (DI-1 vervalt dan) EI-1 binnen het stationsdeel en kan  natuurgetrouw afremmen en optrekken zoals Klaas voorstelde.
Ik neem aan dat ik voor zowel S1 als voor S2 een stop en start module nodig heb. (EI-2 en EI-3)
Met meerdere treinen in de keerlus bedoelde ik dat er maxiaal twee in de keerlus achter elkaar aan rijden. De wisselregeling van het inhaal cq. wachtspoor wilde ik met reed contacten en magneetjes onder de locs regelen. De derde trein staat of rangeert in het station.
Om te voorkomen dat er een pardoes het station binnen komt kan ik voor het station ook nog een module in bouwen op de plaats die Huub aangaf.

Alles zit in het zicht. Zie ook aangepast Schema
Betreffende de modules heb ik bij Conrad wat gezien. Bedoelen julie zo iets of hebben julie ander voorkeuren?

Jay Jay ik neem aan dat de relais waar jij het over hebt normaal in de handel zijn. Ik ga 6 maart naar Houten en zal eens kijken wat ik daar kan aanschaffen. Heb je nog een suggestie betreffende type en/of merk?

Groet,



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschema4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusschema4_1.jpg)