BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nighttrain1 op 05 February 2009, 08:29:53
-
Beste medespoorders,
U kent vast wel van die situaties. De rijdraad van de bovenleiding word onderbroken maar de Elektrische trein moet verder.
Deze situatie die onder andere voor komt in combinatie met lage open kunnende bruggen of wellicht ook voor kan komen bij onderhoud loodsen waarbij de rijdraad moeilijk door de deur mee naar binnen kan, vind ik erg interessant!
Waar het me om gaat is hoe hangt die rijdraad er bij in z’n laatste meters voor het einde.
En hoe kan de pantograaf weer makkelijk aansluiten op de draad aan het andere eind.
Wie heeft er foto’s (liefst detail foto’s) van zo’n onderbreking?
Alvast veel dank!
m.v.g.
Mark
Onderwerp van Mark in Januari 2008.
Mark ik heb voor jouw een 2 tal tekeningen en een oude foto van zo`n brug, de Kaagbrug in de schiphollijn tussen Leiden CS en station Nieuw-Vennep.
De Tekeningen zijn orspronkelijk op A3 formaat, als je interesse heb, kan ik een copy van maken en toezenden. Het zijn al copyen van NS tekeningen.
Wil wel foto`s bij voegen maar weet nog niet hoe dat moet doen.
-
Hoi Richard.
Een foto bij Huib Maaskant (http://www.floodland.nl/aim/foto/lzij_foto_1_28.jpg)
Die link geeft je een foto van een situatie hoe Huib het heeft opgelost. Misschien heb je daar wat aan.
Gr. Remco.
-
Hallo,
Het was even zoeken maar ben er waarschijnlijk achter hoe een foto bijtevoegen is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6306713.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6306713.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6306709.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6306709.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6306710.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6306710.jpg)
Doe er uw voordeel mee.
Remco, Wat Huib gemaakt heb is schitterend maar wel een stuk ingekort.
Groeten Richard.
-
Waar het me om gaat is hoe hangt die rijdraad er bij in z’n laatste meters voor het einde.
En hoe kan de pantograaf weer makkelijk aansluiten op de draad aan het andere eind.
De stroomafnemer wordt door de mcn neergelaten op een bepaalde afstand van de onderbreking van de bovenleiding , aangegeven door een bord langs het spoor.
Het opzetten van de stroomafnemer wordt eveneens aangegeven door een bord ( zie seinenboek )
Er is dus geen sprake van, hoe jij het noemt , makkelijk aansluiten van de stroomafnemer op de bovenleiding
-
Als ik me niet heel erg vergis is het neerlaten van de pantograaf alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn nodig en kan die bij alle andere bruggen omhoog blijven. Daarom had het nieuwste VIRM ook alleen bij die brug problemen met het "auto drop systeem".
Groetjes Michiel
-
De bovenleiding gaat geleidelijk in hoogte omhoog voor de brug (tot boven de maximale hoogte van de panto) op een relatief korte afstand (1 á 2 velden)
De bovenleiding gaat geleidelijk omlaag na de brug (komende van boven de maximale hoogte van de panto) op een relatief korte afstand (1 á 2 velden)
Leuk probleem:
- Belgisch matererieel heeft een hogere Hmax voor de panto dan NL mat.
- Er zat voor Leiden een brug zonder bovenleiding
- gevolg ;D
- gedoe, wanneer de mcn vergat de panto te laten zakken. Dan haakte nl. de hoger staande Belgische panto achter het begin van de Nederlandse bovenleiding met alle gevolgen van dien.
- NL materieel kon in principe de panto gewoon op houden
-
Het antwoord van Paul is correct. Bij de meeste bruggen hoeft Nederlands materieel de panto niet neer te laten. Ik heb dit al honderden keren zien gebeuren bij de brug over het Arnekanaal, tussen Middelburg en Arnemuiden. De draad loopt omhoog, panto raakt de draad kwijt (letterlijk) en aan de andere kant wordt de panto weer onder de draad gevangen. Wat de mcn wel moet doen: tractie uitschakelen, want de panto kan de motorstroom niet schakelen, dat zou vuurwerk opleveren.
-
Kijk eens in de RH bruggenspecial. Ik denk dat jij daar alle antwoorden, in woord en beeld, kan terug vinden!-SK
-
...Wat de mcn wel moet doen: tractie uitschakelen, want de panto kan de motorstroom niet schakelen, dat zou vuurwerk opleveren...
huh dat hoeft toch niet ???
ik heb een keer in de cabine bij de machinst gezeten van een koploper van leeuwarden en toen hij telkens over zo'n bruggetje reed brande er in de cabine een lampje met de letters MG erop en volgs mij hoefde hij niks te doen...
-
...
Wat de mcn wel moet doen: tractie uitschakelen, want de panto kan de motorstroom niet schakelen, dat zou vuurwerk opleveren.
En dat gebeurt hier in Purmerend dus ook wel eens bij het passeren van een van de twee bruggen: ik heb al menigmaal een mooie felwitte vonk getrokken zien worden.
-
Jazeker moet je tractie uitschakelen, anders krijg je een vlamboog van heb ik jou daar! We hebben het hier over 1500 V en max 4200 A...
'MG' is de motorgenerator, die levert de stroom voor het laagspanningscircuit. Een deel zit hier direct op geschakeld, een deel loopt via de batterijen. Bij ICM is het duidelijk te merken, dan gaan de luchtdouches uit en de leeslampen ook.
-
Bij het passeren van bruggen zonder bovenleiding moet de MCn wel degelijk tractie
uitschakelen om te voorkomen dat er een vlamboog ontstaat die de pantho danwel
het uiteinde van de bovenleiding kapot brand.
Mede om die reden staan er ook van die mooie blauwe bordjes langs de baan.
"tractiestroom uitschakelen"
En inschakelen maar dan met het aantal bakken aangegeven op een onderbord.
Bij een losse loc of getrokken materieel kan dit direct na het passeren van het 1e bord.
-
Jazeker moet je tractie uitschakelen, anders krijg je een vlamboog van heb ik jou daar! We hebben het hier over 1500 V en max 4200 A...
'MG' is de motorgenerator, die levert de stroom voor het laagspanningscircuit. Een deel zit hier direct op geschakeld, een deel loopt via de batterijen. Bij ICM is het duidelijk te merken, dan gaan de luchtdouches uit en de leeslampen ook.
En die MG werkt op hoogspanning, en omdat die wegvalt gaat de lamp MG branden als teken dat de MG niet meer draait...
Tractie uitschakelen is niet meer dan de rijcontroller in 0 zetten en het treinstel laten rollen verder...
-
TIP;
Op het www.spoorforum.eu is een heel leerzame rubriek waar door een ervaren NSR machinst zulk soort vragen worden beantwoord.
Ik lees deze rubriek vaak :)
Pewiam
-
Ik heb de tekeningen voor Mark even in gescant en kom tot de ontdekking dat de rijdraad normaal op 5,5meter boven de bovenkant spoorstaaf hangt.
Bij het afspanpunt van een brug als deze is dat 6.00 meter bovankant spoorstaaf.
Ook heb ik nog wat foto`s van dit stukje bovenleiding bijgevoegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_linksboven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_linksboven.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_linksonder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_linksonder.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_rechtsboven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_rechtsboven.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_rechtsonder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanmast_tekening_rechtsonder.jpg)
Deze 4 bovenstaande scans kunt U vast zelf wel met een fotoshop programma om toveren naar een uitdraai. Orgineel is een A2 tekening.
Onder staande 2 scans zijn de afspanning aan de eindmast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanning_en_ophanging_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanning_en_ophanging_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanning_en_ophanging_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_afspanning_en_ophanging_2.jpg)
Nog een laatste tekening van het grondplan, tevens met een paar bij behorende borden met de afstand tot de afspanmast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_tekening_grondplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_bovenleiding_tekening_grondplan.jpg)
foto`s van het geheel in de praktijk.
Nabij Buitenkaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afspaninrichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afspaninrichting.jpg)
-
Helemaal Top Richard!
Sorry dat ik pas zo laat reageer :-[
Maar om de onbeschoftheid dan maar meteen helemaal af te maken heb ik nog een klein vraagje aan je.
Is op je tekeningen (die overigens werkelijk fenomenaal zijn!!) ook te zien hoe de rijdraad vastgekoppelt zit aan het T profiel dat in de laatste meters de rijdraad vervangt?
Het lijkt er op dat de rijdraad voor pakweg 2 meter paralel loopt aan het T profiel en het dan aan het T profiel is vast gebout.
Maar dat vastbouten van een draad begrijp ik niet helemaal :-[
Echt super info verder!!
En nogmaals sorry voor het late reageren. :-[
m.v.g.
Mark
-
Die vraag was al eens eerder gesteld, ik had er nog een plaatje van:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingbrug.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingbrug.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingbrug.gif)
-
........Daarom had het nieuwste VIRM ook alleen bij die brug problemen met het "auto drop systeem" ...............
Groetjes Michiel
"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken ! gr Pewiam
-
@ Klaas,
Als ik het dus goed zie word de kabel gegrepen / vastgeklemd met 2 scherpe punten staal die samen tot een klemblokje behoren.
Dat het weefsel van die staalkabel daar niet onder te lijden heeft. ...sta ik een beetje van te kijken
m.v.g.
Mark
-
Mark,
In het plaatje komt geen staalkabel voor.
Bovenleiding wordt gemaakt van een massieve koperdraad.
Die is niet rond maar heeft aan een zijde twee inkepingen waar die klemmen om passen. Anders zou je er geen grip op kunnen krijgen. Zo zit de bovenleiding ook aan de uithouders van de portalen.
Gr.
Eric
-
huh dat hoeft toch niet ???
ik heb een keer in de cabine bij de machinst gezeten van een koploper van leeuwarden en toen hij telkens over zo'n bruggetje reed brande er in de cabine een lampje met de letters MG erop en volgs mij hoefde hij niks te doen...
??? ??? ??? ??? ??? ???
dacht het wel ;)
http://www.youtube.com/watch?v=_m7KbVjj7kc&feature=related
-
"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken ! gr Pewiam
Ware het niet dat in het begin van VIRM´s uitgerust met dat auto drop system, dat dat systeem de stra bij stroomloze bruggen onterecht naar beneden haalde...
-
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.
Groetjes Michiel
-
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.
Groetjes Michiel
Er is enige tijd geleden nieuwe software in het diagnose systeem van de virm4 stellen gekomen tbv de autodrop en verder nog een aantal zaken. Dit was puur een software probleem ;) Maar die stellen zijn nog steeds een ramp. En op enkele stellen zitten nu ook al weer de normale dsa stroomafnemers zonder autodrop. ;D
-
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.
Dit is overigens een brug met bovenleiding.
De borden zijn maandag 23-03-2009 geplaatst
Pewiam
-
werkzaamheden aan de brug ???
-
Maar eens even op het net gesnuffeld en het volgende filmpje (http://"http://nl.tinypic.com/player.php?v=4dwvryc&s=1") gevonden.
Is niet van mij, maar laat mooi zien en horen, hoe het in de praktijk gaat.
Komt van deze (http://spoorlijn.punt.nl/index.php?r=1&id=371482&tbl_archief=1#371482) site.
Gerrit F
Linkje doet het niet, maar hier is de juiste: http://tinypic.com/player.php?v=4dwvryc&s=1
-
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.
Heeft te maken met problemen met de stroomrail (het T-profiel dus) bij deze brug. Levertijd van nieuwe onderdelen is ong 6 weken.
Overigens staan de geplaatste borden totaal op de verkeerde plaats.....
Als een MCN deze opvolgd, komt de bovenleiding alsnog naar benenden !
pewiam
-
Leuk om te lezen, het probleem van de Vinkbrug zit in het feit dat de stroomrailen versleten zijn. De levertijd van deze Phi-rail is 6 maanden en geen 6 weken. Er is ook iets mis met de constructie waar de genoemde stroomrailen aan hangen. Ook moeten aan alle zijden de oploopstukken worden vervangen. De minimale dikte is van een Phi-rail anders als van een T-rail. Ook speelt mee dat op de middelste sporen 160 km gereden wordt. Verder is gebleken dat de vonkenhoorns wegbranden, waardoor er een vlamboog wordt getrokken. Om dit alles nu te voorkomen is er besloten de stra's neer te laten, zodat er geen problemen kunnen onstaan en de treinloop gegarandeerd kan worden. Dit heel even summier weergegeven.
Groeten Hans