BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Locorail op 18 October 2006, 22:15:52
-
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/Yves1.jpg
Hallo,
Hierbij ontwerp nieuw baanplan.
HO gelijkstroom / digitaal
A gaat naar Schaduw 1
B gaat naar schaduw 2
Rood is tandradbaan.
Baan is langs alle zijden bereikbaar.
Graag jullie ongezouten mening.
Spoorse groetjes
Locorail
-
Als de keerlus geen problemen geeft, een goed plan! En wat inderdaad belangrijk is dat je overal bij kunt.
Groet Jaap
-
Eerste reactie: saai.
Verder: Zoals je het nu opgezet hebt kun je perronspoor op je hoofdstation eigenlijk niet gebruiken voor reizigerstreinen omdat dat ook nodig is je depot te bereiken en om naar je zijlijn te gaan.
Je hoofdlijn bij het tandrad-deel zou ik met een (veel) grotere/ ruimere boog uitvoeren.
Ik weet niet wat de afmetingen en tijdperk zijn, maar je zou kunnen overwegen in je depot alle stappen voor de verzorging van je stoomlocs op te nemen. Daardoor wordt het sporenplan daar wel ingewikkelder. Er zijn een hoop sites te vinden die je daar alles over kunnen vertellen.
Ik zou het wissel waarmee je naar je depot gaat omdraaien en dan een keerspoor gebruiken. Daarmee wordt het spoor bij het station ook bruikbaar als perronspoor. Verder zou ik bij het rangeerterrein een uithaalspoor maken evenwijdig met de hoofdlijn zodat je kunt rangeren zonder de hoofdlijn op te gaan.
Bij de zijlijn zou ik beide inhaalsporen verbinden en van daaruit de keerlus schakelen. Je krijgt een mooier station en het controleren van de keerlus wordt eenvoudiger.
Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar ::)
Groet,
Tjalling
-
Hier mijn mening;
Eerste indruk pfffffffffffff wat veel sporen :-|
Idee;
de paarse sporen geheel weg laten, de goederensporen weer op dezelfde (maar donkergroene)hoofdlijn aansluiten, het uithaalspoor, en depot wijzigingen van tjalling doorvoeren, en de tandratbaan naast de donkergroene hoofdlijn laten eindiggen.
Ik weet niet precies wat je maten zijn maar het lijkt er op naar mijn idee dat er te veel sporen liggen en te weinig ruimte is voor alles wat er omheen nog bestaat :P ::).
Ps; als die vele sporen passen in jou modelbouw beleving dan moet je ze lekker laten liggen :)
groetjes Michiel
-
Heeee, kwam ik dit hier ook al niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2225
Mvg
Wim.
-
Persoonlijk vind ik het een leuk plan.
Het lijkt veel sporen maar dat valt wel mee, gewoon een groot station en door de opstelsporen lijkt het drukker. (Daar hou ik wel van, veel treinen, maar wel genoeg ruimte voor de omgeving)
Wat betreft de paarse sporen, die hangen er voor mij gevoel een beetje bij.
Of iets passender in plaatsen of gewoon weg laten zou mijn mening zijn.
Nee, echt leuk !!!!
Wat betreft de opmerking van Wim, dit is nu volgens mij de 2de keer dat je zo iets meldt.
Waarom mag men volgens jou niet (anders zou je het niet melden namelijk) op meerdere forums om hulp gevraagd worden, hoe meer meningen hoe beter toch.
Of wil je laten zien, op hoeveel forums je actief bent....fijn dat je zo oplettend bent, maar het slaat nergens op....laat ik het netter zeggen, het heeft geen nut en geeft geen meer waarde.
-
Heb nog eens gekeken, naar de paarse sporen.
Als je de wissel aanpast bij het station, het bovenste spoor.
Dan zou je gebruik kunnen maken van een rechtse wissel (nu is hij links), dan kan je die vreemde kronkel er uit halen.
Als je dan het paarse spoor aansluit op het recht stuk, en de afbuigende boog van de wissel in de boog legt.... (pfff snap je hem nog, ik hoop het want het is best lastig uitleggen) dan staat dat iets netter....vind ik hoor, en wie ben ik.
En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zou zo iets ook mogelijk moeten zijn met de onderste aansluiting.
Dan hangt het paarse spoor er niet meer zo bij, nu lijkt het zo van..."oja, dit moet er ook nog bij, kronkel kronkel"...het zou iets completer moeten zijn, gewoon leuk voor een dieseltje/stop treintje of zoiets.
Nogmaals, vind het echt een leuk baanplan... Hij spreekt mij aan, leuke lange rijwegen etc.
---
Misschien nog een ideetje, voor het paarse spoor.
Nu gaat hij de tunnel in en komt er direct weer uit, dus zou je er een lange trein hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat het laatste rijtuig nog er uit steekt en...nou ja duidelijk.
Misschien kan er een opstelspoor of aansluiten aan het schaduwstation.
Dan kan hij even verdwijnen....
Suc6 met bouwen.
-
Heb nog eens gekeken, naar de paarse sporen.
Als je de wissel aanpast bij het station, het bovenste spoor.
Dan zou je gebruik kunnen maken van een rechtse wissel (nu is hij links), dan kan je die vreemde kronkel er uit halen.
Als je dan het paarse spoor aansluit op het recht stuk, en de afbuigende boog van de wissel in de boog legt.... (pfff snap je hem nog, ik hoop het want het is best lastig uitleggen) dan staat dat iets netter....vind ik hoor, en wie ben ik.
En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zou zo iets ook mogelijk moeten zijn met de onderste aansluiting.
Dan hangt het paarse spoor er niet meer zo bij, nu lijkt het zo van..."oja, dit moet er ook nog bij, kronkel kronkel"...het zou iets completer moeten zijn, gewoon leuk voor een dieseltje/stop treintje of zoiets.
Nogmaals, vind het echt een leuk baanplan... Hij spreekt mij aan, leuke lange rijwegen etc.
---
Misschien nog een ideetje, voor het paarse spoor.
Nu gaat hij de tunnel in en komt er direct weer uit, dus zou je er een lange trein hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat het laatste rijtuig nog er uit steekt en...nou ja duidelijk.
Misschien kan er een opstelspoor of aansluiten aan het schaduwstation.
Dan kan hij even verdwijnen
Hallo Rene ,
Reeds bedankt voor de constructieve tips maar helaas ,tzal wel aan mij liggen, ;) snap ik het niet zo goed.
Zou je misschien een schets kunnen maken van wat je bedoeld ?
Eventueel per PM te verzenden indien je dit verkiest.
Aan het paarse spoor ,tunnel in / uit ,word aan gewerkt.
Nog wat gegevens baan = 6mtr50 op 4mtr75
elk been = 1mtr50 breed
achterste been = 1mtr breed
Spoorse Groetjes
Locorail
-
hihihihi, nou denk aan mijn uitleg.....zal ff kijken, (zit op mijn werk) wat ik kan doen.
-
(http://i139.photobucket.com/albums/q295/Rene_H0/plan.gif)
Dit bedoel ik, let niet op het tekenwerk...maar de bedoeling is dat alles strak loopt, rechte sporen naar boog.
Hopelijk is het nu wel duidelijk.
-
O.K. RENE we gaan er aan werken en houden u op de hoogte,
Spoorse Groetjes
Locorail
-
je kunt linksom vanaf je depot voor goederenspoor niet zonder zagen uitrijden. Er mist daarvoor een tweetal wissels voor de tunnel links (of vergelijkbare oplossing).
Ik vind de oplossing met de bochten voor de stootblokken op je rangeerterrein een lelijke oplossing voor meer spoorlengte, je onderpoot wil je waarschijnlijk voor landschap (bergen) gebruiken maar een rangeerterrein past daar ook heel mooi :).
Het probleem, wat mij betreft, is dat je wel rangeersporen in je plan hebt opgenomen, maar geen goede mogelijkheden gecreëerd hebt om ze te vullen, te rangeren etc.. In het grote voorbeeld zie je bij een groter emplacement twee wibertjes, een voor het inkomend en een voor het -anders samengestelde- uitgaande verkeer. Met in elk geval een eigen uithaalspoor links breid je je mogelijkheden al flink uit.
Sicco Jan
-
Mooi baanplan! maar ik zie hier en daar foutjes en die ga ik even verbeteren!
Groetjes,
Robbert
-
Ik vindt ten eerste het een mooi groot plan maar ik denk zelf dat je met de ruimte wel meer kan!
Bijv. Het rangeerterrein, die bochten aan het einde zou je eventueel ook kunnen wissen en er een stuk van maken dat je trein kan omlopen! Ook zou ik het begin van het rageerterrein niet halferwegen van het station laten beginnen maar in de bocht naar het station. en niet het 2e spoor door laten lopen maar het eerste spoor! Ook vindt ik het paarse station niet helemaal lekker lopen! de treinen moeten op het hoofdspoor stoppen of naar die kleine rangeerspoortjes, wat ik me niet kan voor stellen!
en misschien kan je hier wat mee!
http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/FFtjes.jpg (http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/FFtjes.jpg)
(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/FFtjes.jpg)
Groetjes,
Robbert
-
Heeee, kwam ik dit hier ook al niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2225
Mvg
Wim.
Heeee, kwam ik deze persoon ook al hier niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be
mvg
Dirk
-
je kunt linksom vanaf je depot voor goederenspoor niet zonder zagen uitrijden. Er mist daarvoor een tweetal wissels voor de tunnel links (of vergelijkbare oplossing).
Ik vind de oplossing met de bochten voor de stootblokken op je rangeerterrein een lelijke oplossing voor meer spoorlengte, je onderpoot wil je waarschijnlijk voor landschap (bergen) gebruiken maar een rangeerterrein past daar ook heel mooi :).
Het probleem, wat mij betreft, is dat je wel rangeersporen in je plan hebt opgenomen, maar geen goede mogelijkheden gecreëerd hebt om ze te vullen, te rangeren etc.. In het grote voorbeeld zie je bij een groter emplacement twee wibertjes, een voor het inkomend en een voor het -anders samengestelde- uitgaande verkeer. Met in elk geval een eigen uithaalspoor links breid je je mogelijkheden al flink uit.
Sicco Jan
Hallo Sico Jan,
Vooreerst , komt misschien dom over ,wat zijn WIBERTJES ?
Verder heb je volkomen gelijk wat de rangeer mogelijkheden betreft, voel mij daar ook niet helemaal lekker bij.
Heb er aan gedacht voor de rangeer mogelijkheden op het onderste been te maken , maar kom er niet uit .
Daarom heb ik het ook op het forum gezet.
Alle tips en op / en aanmerkingen zijn welkom.
@ Robert,
Ga er vanavond volop aan werken.
Spoorse groetjes
SAMEN MAKEN WE DE HOBBY LEUKER
-
;D
ik hoop dat mijn spelfout (?) :-[ niet tot verwarring heeft geleid:
een wiebertje is een snoepje in de vorm van een ruit (parallellogram). Wiebertje wordt vaak gebruikt om een willekeurige ruitvorm te beschrijven.
Schematisch: -<=>-<=>-
waarbij de groter dan en kleiner dan tekens de wisselverbindingen voorstellen en het is gelijk teken de tussenliggende sporen. Het verbindende minnetje is vaak een rangeerheuvel.
In veel modelspoorliteratuur zal je bij de bespreking van voorbeeldsituaties rake suggesties vinden. Bedenk vooral dat als je richtingssporen in een emplacement wilt gebruiken je heel veel moet steken als je maar 1 wiebertje hebt...
Sicco Jan
-
@ Robbert,
Ga er vanavond volop aan werken.
Spoorse groetjes
SAMEN MAKEN WE DE HOBBY LEUKER
ik ben zeker benieuwd! Ik neem aan dat u duits rijdt? Watvoor rangeer terrein zou u eigenlijk willen? dan kan ik misschien helpen?
Groetjes,
Robbert
-
Robert,
De baan situeert zich aan het drielandenpunt ,Nl - B - D , zodanig kunnen er verschillende locs en treinncombinatie's worden gemaakt
Dus er word rechts gereden.
Betreffende het rangeerterrein , had ik gedacht dit in combinatie te doen met station op onderste baangedeelte. Daar kunnen dan goederen terincombinaties worden gemaakt. Maar zoals reeds gezegd kom ik er niet uit.
Verder is opzet van baan dat de Preiserkes van ergens in het land aankomen in hoofdstation , dan overstappen om naar kleiner station te rijden. Daar nemen ze de tandradbaan om het berglandschap te gaan bezoeken.
Spoorse Groetjes en Thanks
Locorail
-
De bogen bij de opstelsporen, kan je misschien leuk camoufleren met een viaduct.
Dan hou je gewoon de lengte, en als je er dan voor zorgt dat de bogen mooi evenwijdig/parallel (hoe zeg je dat) liggen dan is er naar mijn idee niks mis mee, zou ze zelf nog iets langer maken.
-
Hallo,
Vandaag wat tijd gehad om baanplan volledig aan te passen,deel 1.
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/SCHADUWSTATION1.jpg)
SCHADUWSTATION 1
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/HELLING1.jpg)
HELLING 1
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/HOOFDSTATIONENWERKPLAATS.jpg)
HOOFSTATION + LOCWERKPLAATS.
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/BeeldGerolf.jpg)
Hoe het er nu voorstaat
Toelichting:-- Het hoofdstation zal +/- 7cm hoger liggen dan locwerkplaats
-- De boog vertrekkende uit station voor hoofdlijn heeft een straal
1000mm
-- De aansluitingen voor nevenlijn liggen ook al klaar.
-- Is de aftakking naar locwerkplaats zo goed ,of beter zoals Robert
het heeft getekend?
Nu komt natuurlijk ,alléé voor mij toch, het moelijkste een degelijk rangeerterrein in combinatie met bergstation gaan plannen.Dit zou ophet onderste gedeelte moeten komen.
Al jullie tips zijn van harte welkom.
In afwachting van jullie op / aanmerkingen.
Spoorse Groetjes
Locorail
-
Ik heb het even beken, en mijn mening weet je al! maar ik vindt dat je de draaischijf nu (zoals op de meeste banen, die van mij bijv.) Ik een klein hokje propt. terwijl je alle ruimte heb! Omdat ik het deze week druk heb kan ik helaas niet even wat tekenen, maar dat komt nog!
Groetjes,
Robbert
-
Robert,
Kan je sporenplan op het web niet vinden.
Ik zie tegemoet op je tekening.
Spoorse Groetjes
-
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/PlanOlivier3.jpg)
Info : We rijden links.
Het achterste spoor en schaduwstation van nevenlijn zijn normaal niet
te zien.
Ik wacht jullie reacties af.
Spoorse Groetjes
-
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/SchaduwHelling-Daling.jpg)
Schaduwstations en helling / daling
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/Nevenlijnonzichtbaar-1.jpg)
Nevenlijn onzichtbaar
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/Zichtbaargedeelte-1.jpg)
Zichtbaar gedeelte.
Spoorse groetjes
-
@Locorail,
Ik zou zoals al eerder opgemerkt de paarse sporen laten vervallen.
De lichtblauwe sporen gaan nu allemaal "het hoekje om"aan de rechterzijde. Dat zou ik niet doen. Laat ze gewoon rechtdoorlopen op een stootblok.
Laat het bovenste spoor hiervan trouwens vervallen, zodat je meer ruimte krijgt voor de sporen langs het hoofdstation. Volgens mij heb je nu te weinig ruimte voor de perrons. En ten slotte zou ik de rechterbogen van het rode spoor verbergen. De boogstraal daarvan is zo krap dat het niet realistisch overkomt.
Verder ben ik beniewd, hoe je verder de scenery (thema, bebouwing en landschapsplanning) verder in gedachten hebt. Een goed baanplan bevat o.i. meer dan een bundel rails. Maar volgens mij ben je goed op weg.
Overigens, dat je op meer forums actief bent, is erg goed.
Ik ben benieuwd hoe je verder gaat...
Hans van de Burgt
-
(http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/Olivierplan5.jpg)
Heb nog wat aanpassingen gedaan.
Hierbij het zichtbaar gedeelte.
Spoorse groetjes