BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Reinier Z. op 25 January 2009, 22:53:47

Titel: Liliput Tigerli
Bericht door: Reinier Z. op 25 January 2009, 22:53:47
Onlangs heb ik twee Liliput Tigerli's op de kop getikt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2406.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2406.jpg)

Beiden komen nieuw uit een winkeluitverkoop. De achterste is er nog eentje uit de oude bruine Liliput-doos, en is uitgevoerd als NS 7851. De voorste is uitgevoerd als neutrale fabrieksloc en zit in de blauwe Liliput/Bachmann doos.

Een generatieverschil dus. De locs zijn op diverse punten verschillend, en over het algemeen is de nieuwste ook de mooiste. Mooiere wielen en minder plasticglans, bijvoorbeeld. Op de foto ontbreken de handgrepen aan het machinistenhuis, maar die zitten er los bij in een zakje.

Eén puntje bij de nieuwe is echter vreemd: De schoorsteen heeft maar een heel klein gaatje, terwijl bij de oude de schoorsteen gewoon helemaal open is. Iemand een idee waarom dit is?

Een andere vraag: de NS 7851 is heel kaal uitgevoerd: Diverse insteekdelen ontbreken, zoals de persleidingen langs de ketel en de handgrepen op de rookkast. De gaatjes zijn wel aanwezig. Er zitten geen lampjes en geen lichtgeleiders in, het drijfwerk is versimpeld uitgevoerd en de fluit is niet geschilderd.

Heeft iemand een idee waarom dit is? Het ligt in ieder geval niet aan het leeftijdverschil, want van die oude series ken ik ook compleet uitgevoerde exemplaren. Is dit destijds wellicht een versimpelde, goedkopere uitgave geweest?
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: marcel op 25 January 2009, 23:02:51
Hey,

Ik heb ook zo`n lokje.
Volgens mij is het een uitdaging om die digitaal te krijgen.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Reinier Z. op 25 January 2009, 23:30:26
Waarom  ???
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Reinier Z. op 25 January 2009, 23:50:14
Eén puntje bij de nieuwe is echter vreemd: De schoorsteen heeft maar een heel klein gaatje, terwijl bij de oude de schoorsteen gewoon helemaal open is. Iemand een idee waarom dit is?

Intussen heb ik ontdekt (op een uitvergroting van de foto) dat de schoorsteen een soort dekseltje heeft met een klein gaatje er in. Daaronder zit gewoon de normale schoorsteenopening, net als bij de andere loc.
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: marcel op 26 January 2009, 07:32:44
Hey,

Ik heb er nog niet naar gekeken hoe en wat met dit lokje.
Zover ben ik nog niet.
Maar weet wel dat het chassis de stroomvoerende delen zijn

Je heb een linker en een rechterdeel, die elektrisch gescheiden zijn.
Het motortje zit daar direct in, en dat is volgens mij de moeilijkheid.

Dus als iemand het lokje al eens gedigitaliseerd heeft zou ik graag willen weten hoe die dat gedaan heeft.

Dat is dan het technische gedeelte, optisch is de decoder niet weg te werken.

Dus daarom denk ik dat het een moeilijk lokje is om te digitaliseren.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Huup op 26 January 2009, 09:53:37
En voor de verlichting moet je draadjes treken (analoog aan frame) en frasen om de draadjes bij de voeding te krijgen. Hier ligt ie dus uitelkaar in een doosje te wachten tot ik meer tijd heb dan voor 'ff-en-tussendoortje'.

Gr/H
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Bas, Dordrecht op 26 January 2009, 12:32:55
Dit deksel op de schoorsteen was om al te veel walmen in tunnels te voorkomen. Veel werd dit echter niet gebruikt. Tevens voor "rustvuur" (als ik dat goed vertaal), dus als de lok in het depot staat, om niet teveel trek op het vuur te krijgen.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Reinier Z. op 28 January 2009, 22:29:54
Bedankt, dan is dat raadsel in ieder geval opgelost.

Iemand nog een idee waarom het ene locje zo kaal is? Een budget-uitvoering af-fabriek, of heb ik een vakkundig geplukt exemplaar getroffen?

 
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Swiss_fan op 29 January 2009, 21:14:19
Volgens mij is het een uitdaging om die digitaal te krijgen.

Mvg, Marcel

Misschien handig:
http://www.eisenbahnfreunde.ch/download/modi/H0/e33liliput.pdf (http://www.eisenbahnfreunde.ch/download/modi/H0/e33liliput.pdf)
Titel: IRM Rivarossi
Bericht door: Coen Burki op 31 January 2009, 17:11:11
Beste Forumleden,
Ik las vandaag op de nieuwe lijst voor 2009 dat Rivarossi wederom zowel de IRM als de mat 46 aankondigd.http://www.roundhouse.ch/Neuheiten_Prospekte_2009/Rivarossi_Neuheiten-2009.pdf
Groet,
Coen.
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Biels op 07 March 2009, 14:34:45
Iemand nog een idee waarom het ene locje zo kaal is? Een budget-uitvoering af-fabriek, of heb ik een vakkundig geplukt exemplaar getroffen?
 

Dat is inderdaad een gestripte versie af fabriek. De prijs was ook aardig gestript.

Biels
Titel: Re:Liliput Tigerli
Bericht door: marcel op 27 February 2011, 15:59:51
Hey,

Ik ga verder met het digitaliseren van de lok, aan de link heb ik zeker wat, dat ga ik eens goed doorlezen.
Maar wil de decoder in een wagentje onderbrengen die dan aan de lok gekoppeld is.

Zeker omdat ik van Lenz de energiespeicher(10490) in combi met de golddecoder wil plaatsen.
Dan heb ik wat ruimte nodig, maar in een hippel van roco heb ik er zoveel plezier van dat ik het hier ook wil gebruiken.

Ze reden eind jaren 40, begin jaren 50 in de omgeving Rotterdam, maar wat deden ze daar toendertijd allemaal, en wat hing er zo`n beetje achter?
Ook iets van groentewagens en/of bijvoorbeeld kolenwagentjes van Artitec?

Mvg, Marcel
Titel: Re:Liliput Tigerli
Bericht door: Eric van Spelde op 27 February 2011, 16:31:06
Hmm, begin jaren '50 is een beetje 'wishful thinking' - die dingen werden bij de NS opgereden tot een herstelling noodzakelijk werd en dan afgedankt; de laatste verdween in 1948 naar de sloper.

ik meen me te kunnen herinneren gelezen te hebben dat ze vooral rangeerden op de raccordementen aan de Hudsonkade; met een beetje goede wil valt dan ook wel te achterhalen wat voor soort spullen daar gelost werden en of er nog wat industrie zat. Ik kan me echter zo indenken dat alles wat goederengrijs is (en Duitse/Belgische/Franse equivalenten ervan) wel achter hun haak hebben gehangen.
Titel: Re:Liliput Tigerli
Bericht door: marcel op 27 February 2011, 16:37:58
Hey,

Bedankt voor je antwoord.
Had al op google gezocht, maar over het 1 op 1 model valt niet erg veel te vinden, misschien zoek ik fout.

Maar denk dat een kolenwagentje of 2 stuks niet zal misstaan achter het lokje.
Op mijn baantje valt het lokje toch onder een paar museum hobby-isten daar ik veel moderner rijdt, maar die willen toch een beetje historisch verantwoord rijden. ;D
En ik vind het gewoon een leuk lokje, en ook meteen de enigste stomer in mijn bezit. :-[

Mvg, marcel
Titel: Re:Liliput Tigerli
Bericht door: Hans Reints op 27 February 2011, 17:36:26
Zij deden inderdaad dienst op Rt-Rmo = Hudsonstraat(Vierhavenstraat), Schiedamsedijk en Westzeedijk! Aan de Merwe-, Lek-,Keile-,IJssel-,Kous-,Schiemond-, Schiehaven en de St.Jobshaven = Rotterdamsche Lloyd werdt dan ook van alles overgeslagen en verhandeld. Zo gek kan je het niet opnoemen of het ging wel per spoor verder. Aan de Westzeedijk had je ook nog eens een grote loods van vanGent&Loos. In principe kan je er van alles achterhangen.
SK
Titel: Re:Liliput Tigerli
Bericht door: Besselspoor op 27 February 2011, 18:05:56

En ik vind het gewoon een leuk lokje, en ook meteen de enigste stomer in mijn bezit. :-[


Het kan nog gekker: likje groen en het is ineens nét een echte NS lok....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tigerli_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tigerli_3.jpg)
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Herbert Krijnen op 27 October 2015, 17:46:11
Hoewel het al een heel oud draadje is, wil ik toch een poging wagen.
De uitdaging: digitaliseren van een oude versie van deze loc. Mijn idee is om de platine met koperen geleider, die rechts in het frame zit geheel uit de loc te verwijderen. Je bent dan meteen de vaste verbinding met de voorste lamp kwijt en heb meteen een kabelgoot tot je beschikking. Enige nadeel: je moet eigenlijk nieuwe stroomafnemenrs maken, maar dan kun je meteen van 2 naar 3 wielen stroomopname gaan.
Rood bevestigen aan de nieuwe stroomopnemers, zwart aan het frame (bij de originele motorplatine). De lampjes vervangen door SMD-leds (3 euro voor 80 stuks bedraad die als kerstverlichting worden verkocht). Oranje en grijs aan de lipjes solderen die naar de motor gaan (wel de lipjes voorzien van isolatie: zeker rechts raakt hij zowat de behuizing). De smoorspoeltjes doen helaas zo niets meer, maar om die nu op te nemen in grijs en oranje.....
Weerstand aan blauw en vervolgens blauw doortrekken naar voren en naar achteren. Wit en geel aansluiten zoals gebruikelijk.
En als je een mini-decoder gebruikt, kan die links naast de motor liggen.

Een goed plan????
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: Huup op 28 October 2015, 08:54:10
Probleem is meer: waar laat ik de decoder uit het zicht? En de ruimte is binnen zo beperkt, dat vrijwel elke toevoeging of verandering tot een niet sluitend geheel lijdt, vtees ik. Mocht je aan de gang gaan, graag verslag  :)
Titel: Re: Liliput Tigerli
Bericht door: zuylen op 28 October 2015, 11:46:44
Bij mij zit de decoder, een n-decodertje, boven tegen het afneembare dak van de Tigerli. Zie je niet. En dan kan je ook nog zonder belemmering door het machinistenhuis kijken. :D Ik geloof dat ik bij de Tigerli oude stijl dit ook zo heb zitten. Overigens heb ik beide typen, oude en nieuwe stijl.