BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Zaankanter op 24 January 2009, 18:19:03
-
Als herbeginnende modelspoorder (gelijkstroom, HO, Fleischmann, Roco) ben ik van plan in een deel van een kamer (beschikbare ruimte 1,5 x 2,3 m) een treinplaat te maken die d.m.v. katrollen en een lier naar ca 30 cm onder het plafond kan worden getakeld zodat de ruimte ook voor andere zaken kan worden gebruikt.
Ik denk aan een lattenframe met daarop 0,6 of 0,8 cm spaanplaat.
De muren zijn van baksteen met stucwerk erop; het plafond is gipsplaats (met balkjes erboven).
Vraag: wie kan mij helpen aan een werkbeschrijving hoe dit kan worden gemaakt of heeft een tip waar deze te vinden zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor elke reactie.
Zaankanter.
-
Mijn 1e baan had mn pa ook zo gemaakt, echter hadden we een plafond van beton. Ik zal morgen bij daglicht enkele foto's maken, de baan hangt er immers nog :P
-
Hoi Zaankanter,
Zelfde baan, zelfde herbeginner, zelfde ruimte, zelfde idee. Enige verschil: betonnen plafond.
Bedankt voor het starten van de topic, met andere woorden. Misschien kunnen we tzt ideeen en vorderingen uitwisselen?
Maar eerst maar eens kijken wat jouw vraag aan antwoorden oplevert.
Groet,
Antoontje.
-
Er heeft vroeger iets gestaan in een blad (railhobby of railmagazine), ik kan daar even niet bij vanwege een verhuizing... Goed je zal aan een aantal dingen moet denken. De constructie van je plafond: is deze degelijk genoeg om een groot gewicht aan te hangen? De hoogte van de baan: die zal toch richting de 30 tot 50cm gaan, opgebouwd uit: bakconstructie, hoogte scenery, evt. vrije ruimte. Het gewicht van de totale baan, deze zal je toch grotendeels moeten compenseren in contragewichten waardoor minder kracht nodig hebt om de baan omlaag en omhoog te krijgen. Hoe hoog is de kamer, kan je dan nog onder de baan doorlopen? is de ruimte dan nog wel te gebruiken?
Succes!
PS nog een linkje gevonden: http://www.nederlof.net/html/trein_baan.php
-
met daarop 0,6 of 0,8 cm spaanplaat.
Dat lijkt me nogal dun. Spaanplaat heeft bovendien de neiging om door te gaan hangen. Ik zou zelf 9mm multiplex gebruiken, met voldoende ribben er onder.
-
bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb als totale hoogte voor baan met "onder-en bovenbouw" 43 cm beschikbaar omdat het geheel boven een deurkozijn in de achtermuur moet komen te hangen in opgetakelde toestand.
Omdat de kamer een gipsplaten plafond heeft met bakstenen muren (gestuct) denk ik dat ik het geheel aan de beide zijwanden zal moeten ophangen. Suggesties blijven welkom ook voor sites of bladen waarin hierover al eens iets is geschreven.
Zaankanter.
-
Hoi Zaankanter,
Je hebt het over een afmeting van 1,5 x 2,30, hoop ik wel dat je dan wel geheel om de baan heen kunt, tenminste aan 2 kanter er bij kunt, want vanaf 1 kant is 1,50meter toch echt te breed om er straks nog bij te kunnen.
Om het geheel op te hangen aan een gipsplaten plafond, dan zul je denk ik toch de dragende bovenbalken moeten zoeken, om het daar stevig genoeg aan te kunnen bevestigen.
Andere optie is mss een ruime kamerhoge 2/3 deurs linnenkast ombouwen?
meestal zijn die kasten goed 60cm diep, vervang de deuren en maak er een kantelbaar deel in, zodat je het geheel als een soort opklapbed kunt uitklappen.
Mvg
Spoor65
-
Beste Zaankanter,
Ophangen aan je plafond lijkt me niet verstandig. Je hebt een stevige ondergrond (balk) nodig en het is moeilijk om na verwijdering het plafond weer onzichtbaar te herstellen.
Beter lijkt me om "U" vormige klossen tegenover elkaar aan de muur te schroeven. In de holte van die "U" kun je dan een balk leggen die dan wel strak tegen het plafond zit, maar het niet beschadigt. Zo kun je twee of vier balken onder het plafond hangen, waaraan je de katrollen kunt bevestigen.
Ik heb vroeger zo een baan gehad. Het werkte feilloos.
Succes. Bjor
-
Beste spoorweg ophangers,
Ik heb sinds 1987 mijn baan in de garage hangen aan staalkabels en een handlier draai ik ze naar boven /beneden,,,.
De baan is 5,5 x 3,5 meter
En kan ze door middel van Stanley rail op elke gewenste hoogte hangen,,,,
Tevens heb ik contragewichten geplaatst omdat het erg zwaar werd,,,
Hier een schematiche tekening van de rollen en de kabels.
De kabels zijn 6 en 8 mm en de rollen zijn van kunstof met een gleuf waar de kabel in loopt.
De contragewichten heb ik van plat staal gemaakt waar ik kleine stukken bijplaats naar mate de baan zwaarder wordt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Wullem_NS.jpg)
Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel ,,,
Anders word het een te lang verhaal,,,
Of kom eens kjiken in Swalmen,,,
Groetjes ,,, Wullem NS
-
Hoi Wullem,
Naast de lier staat "deur". Ik neem dus aan dat de lier aan de andere kant van een muur zit?
En wat is dat voor een "wieltje" tussen de lier en de middelste rollen?
Ook de plek waar je de contra-gewichten gebruikt ontgaat me even. De enige plek waar contra-gewichten nut hebben is buiten het systeem zelf (erbinnen zijn het gewichten in plaats van contra-gewichten, toch?), en dus onder de lier. Waarom dan contra-gewichten en geen dikkere of langere bouten?
Kun je wat meer vertellen over je systeem?
Sjwaame he? Da's net te wiet weg um es unne kier langs te koume. Limburg is neet breid meh laank ;D.
Bedankt alvast, en groet,
Antoontje.
-
Ja,, !! Antoontje uit Bingelrade..
Het is IID een beetje moeilijk om in een paar woorden uit te leggen.
Het lijkt mij logisch dat je eens aan komt om het SYSTEEM te komen bekijken.
Ik rij naar Nederlands voorbeeld periode 3 en 4
Digitaal DCC met het Twincenter en Koploper op de PC.
Groetjes, Wullem NS oet Zjwame
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB140001.jpg)
-
Hier nog ee andere foto van de treinen baan, zodat je het beter ziet.
Ik zal vandaag nog wat fotos maken zodat het nog duidelijker word,,,
Groetjes, Wim Rosbender (Wullem NS)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9260002.jpg)
-
Leuk Wim, heel inventief bezig! Ben je daar een frame voor een klimspiraal aan het timmeren?
Het leek eerst net of je de muren gedeeltelijk afgebroken had, maar bij nader inzien heb je de achtergrond erop geschilderd, ziet er goed uit!
Heb je een soort steunen (die witte dingen) aan de muur waarop de baan rust, en haal je die eruit wanneer je de baan omlaag laat komen?
-
Beste Willem,
benieuwd naar de verdere foto's van de constructie in jouw garage.
alvast bedankt.
Zaankanter
-
Sjwaame he? Da's net te wiet weg um es unne kier langs te koume. Limburg is neet breid meh laank ;D.
Volgens mij is de laatste foto een stille hint: met de fiets (2 - 2½ uur) langs bossen en dorpen en kan je dan niet meer staan dan staat hier één steiger klaar ;).
Mvg
Ruud
-
Ja ja beste railbaan tillers,,,
Het is een hele constructie met die treinenbaan van mij,,,
Ja die witte dingen zijn haken die ik in de Stanley rail steek waardoor ik de hele baan op elke gewenste hoogte kan hangen.
Dit is een een van de vele voordelen van dit systeem,,,
Even een aantal voordelen:
1: Je kan de baan op elke hoogte hangen (prettig voor je rug)
2: De zolder blijft voor de was en opslag troep, dit resulteerd weer in een beter huwelijk en de vrouw heeft meer rust......
3: Oppervlakte en rijlengte is groter en geen schuine kanten.
4: Auto en fietsen kunnen binnen.
5: Bijna GEEN stof op de baan
Ja er zijn ook een paar nadelen:
1: In de hoogte ben ik beperkt.
2: Even werk eer je kan beginnen met rijden of werken aan de baan.
Het frame wat ik aan het timmeren ben is een windmolen die ik voor de buurman gebouwd heb.
Ik heb vanmorgen een hoop nieuwe fotos gemaakt van de constructie.
Fotos zeggen immers meer !!!! hier komen er een paar,,
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel,,,
Eerst de molen van de buurman,,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA230008.jpg)
En nu wat fotos van de constructie,,,
Groetjes, Wullem NS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220024.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220029.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220012.jpg)
-
Volgens mij is de laatste foto een stille hint: met de fiets (2 - 2½ uur) langs bossen en dorpen en kan je dan niet meer staan dan staat hier één steiger klaar ;).
Mvg
Ruud
;D ;D ;D
En dan in de tuin van zijn buurman zeker, met de armen zwaaien :D
@Wullem:
Je had gelijk, hier hadden we nog pagina's lang over kunnen praten zonder dat ik een goed beeld zou hebben gekregen.
Heel erg bedankt voor de foto's, alles is me duidelijk. Zelfs de Stanley rails. Daar heb ik meters van aan de muren, maar nooit geweten dat die dingen zo heten. Ik dacht dat je een soort geleidingsrails bedoelde. Dat was een prachtige spraakverwarring geworden, als we daarover verder hadden moeten praten.
Groet,
Antoontje.
-
Antoontje,
Kom maar eens kijken in Swalmen,,,
Bingelrade is toch niet het einde van de wereld ???
Ik denk naar Swalmen een KM of 60 denk ik,,,
Koffie staat klaar !!!!
Met nog een foto van de bovenleidingsportalen en de doorgang naar het schaduwstation naar de andere ruimte.
Je ziet hier ook de kabels van de lier en de contragewichten,,,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB070018.jpg)
-
Sorrie !!
2 maal dezelfde foto geupdingest,,,
Groet, Wullem NS
Gaatje in de muur naar opstelstation,,boven werktafel in de achterste ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB070015.jpg)
-
Jaja beste beeldbuiskinderen.
Je moet het live aanschouwd hebben.
De eenvoud zelve en je kan inderdaad overal goed bij.
Enne, zet de koffie maar vast klaar ;D (En de kachel aan).
Gr.
Eric
-
Komt goed Remunj,
Temperaturen worden beter volgende week,,,
Met de kachel aan gaat het goed !!
Heb ook de DAPOL besteld vanavond,,maar dit hoort niet in dit draadje,,,
See you with greetz,,,
William NS (Wullem NS)
-
Temperaturen worden beter volgende week,,,
Dat hoop ik ook, mijn straatklinkers zijn iets opgevroren, waardoor mijn schuurdeur niet open gaat. Dus zolang het vriest zit er niets anders op dan bankhangen, tv kijken, forum lezen haahaha
-
Kom maar eens kijken in Swalmen,,,
Bingelrade is toch niet het einde van de wereld ???
Ik denk naar Swalmen een KM of 60 denk ik,,,
Hou het maar op ongeveer 35km enkele reis, (mer wel 2 kier de pôal over asse die noch hebbe) ;).
Mvg
Ruud
-
Heren Modelspoorders,,,
Nog een weekje of 4 volhouden dan kunnen we weer flink gas geven aan de treinen.......
Voorlopig idd bankdrukken en forummen,,,
En natuurlijk dingen uitprakkedenken wat we allemaalgaan bouwen komend voorjaar en zomer !!!
Zat te doen,,,
Groetjes, Wullem NS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB070012.jpg)
-
Ruud,
Waar zit jij??
Spreekt wel aardig euver de peul.....
Loat mer heure,,
De bul, Ome Wul
-
Korte uitleg:
Ga in noordelijke richting, probeer bij de maas te komen en de eerste veerboot te nemen ;).
Mvg
Ruud
-
K*ss*l ??? ;D
Groeten uit Venlo
Patrick
-
Arme Zaankanter!
Zijn draadje gepiratiseerd door een een stelletje slecht duits sprekende belgen (=een typering die ik ooit las over limburgers :o)!
Maar ik ga de handschoen oprapen. Niet deze week, en waarschijnlijk zelfs niet deze maand vrees ik, maar ik zal binnenkort een PMetje naar Zjwaame sturen. "Op bezoek bij..." ;D
Bedankt alvast voor de uitnodiging, Wullem!
Ut is trowwes wel hiel grappig um te oontdekke dat er veul mier limbo's hie roondjhange dan ierder verwach. :)
Groet,
Antoontje.
-
En Wullem haet gooie koffie, heur.....
Ich hub em zelf gepreufd.
Maar dae garage van Wullem....brrr... dea is kaat....
Doar ried genne Brrr 23..... Noppes, enne Br...-23...
Dae baan van Wullem, hè, doa liks de vingers beej aaf. Hartstikke sjoën.....
Mos te mit dae kält onnoch oëtkieke, dat die tong neejt an diene vingers vruus....
Maar mit flink zwengele kriegs te ut waal werm......
Moeie kestruktie van Wullem....
Groete, Ruurd.
ald-Limlander
-
...., maar ik zal binnenkort een PMetje naar Zjwaame sturen. "Op bezoek bij..." ;D.....
Ja! Ja? Mogen wij van OBB dit agenderen? ::)
-
Doet OBB alleen nog maar buitenlandse banen ? ;)
Sander
-
'awèl! :P
-
Ja! Ja? Mogen wij van OBB dit agenderen? ::)
Dat zou ik zeker doen.....
IK was rond de jaarwisseling bij Wullem. Daarom weet ik ook dat daar de BRrr -23 rijdt en de koffie in de huiskamer je weer uitstekend op temperatuur brengt.
Ik heb Wullem toen al voorgesteld om eens een reportage te maken, maar ik zal me eerst aan moeten melden bij het OBB-team.
De baan van Wullem is een schoolvoorbeeld hoe je met eenvoudige middelen een realistische indruk bewerkstelligt. Ik heb er van genoten.
Groet, Ruurd
-
PS nog een linkje gevonden: http://www.nederlof.net/html/trein_baan.php
Dank voor het linken naar mijn site :)
Ik had (!) inderdaad een ophijsbare baan. Werkte op zich heel goed.
Ik ben een paar maanden geleden verhuisd en krijg nu de beschikking over een heuse treinkamer. :)
Alleen moet ik eerst de rest van het huis afmaken ::)
Koen
-
Ruurd,
De temperaturen beginnen al een beetje op te lopen en over een week of wat kunnen we weer vol aan de bak gaan !!
Whahahhahh (bekend NS grapje)
Krijg deze week mijn Dapolletje binnen om de baan te zuigen en te poetsen,,
En dan weer gas erop.....
Groet Wullem NS
-
Da's mooi, dan kan ik je PC weer het bos in komen sturen 8)
Gr.
Eric
-
Jij komt voorlopig NIET meer aan mijn PC jongetje,,,
Altijd als je bij mij bent maak je iets kapot,,,
Waarom doe jij dat ???
Geen groetjes, Wullem NS
-
Jaja geef mij maar weer de schuld ::)
Gr.
Eric
-
Wullem, in Tegelen staat een ongebruikte elektrieke olieradiator.
Is dat wat voor jou?
Groet, Ruurd
-
NOOP !!
-
@Koen: Graag gedaan ;D Ik had niet in de gaten dat jij dat was... ::) in ieder geval een hele mooie constructie.