BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harry op 19 January 2009, 22:15:02

Titel: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: Harry op 19 January 2009, 22:15:02
In mei afgelopen jaar heb ik een heizungswagen der DRG (FL 5382)aangeschaft. Hij staat mooi mooi te wezen in de kast, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens Fleischmann kun je hem achter alle Diesels en Stoomloks hangen. Normaal na een stoomlok plaats je een schutzwagen. Komt een Heizungswagen in plaats van een schutzwagen of ....
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 January 2009, 22:37:52
Als ik dat rijtuig zo eens bekijk denk ik eerder dat die achter elocs( en diesellocs) gehangen moet worden die zelf geen stoom voor de verwarming aan rijtuigen kunnen leveren. Bij een V100 of een V160 en een Br215 bijvoorbeeld zou je dit rijtuig weer niet nodig hebben, die dingen hadden zelf een stoomverwarmingsketel.

Probeer foto's ofzo te vinden waarop je de inzet van dit rijtuig zien kan of vraag op het wagenforum van www.drehscheibe-online.de naar de inzet van dit spul.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 January 2009, 23:59:01
Volgens de tekst op de Fleischmann site zijn deze wagens achter alle locs toepasbaar.
Uiteraard alleen als de rijtuigen voorzien zijn van stoomverwarming.
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: DE2225 op 20 January 2009, 15:16:24
De wagen werd ook gebruikt bij lange personentreinen waarbij de stoomverwarming van de loc niet voldoende was.

Gr.
Rik
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: Henk Kuchlein op 20 January 2009, 17:07:49
In Nederland werden deze wagens in de jaren na de oorlog gebruikt bij allen treinen die getrokken werden en nog geen elektrische verwarming hadden. dus ook bij een elektrische loc. De Nederlandse vorm wijkt af van de duitse.
Ik wist niet dat Fleischman er een heeft wel haris.
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: Harry op 20 January 2009, 21:12:00
Zover als ik nu kom:

[aanname]
Aangezien dit een Pruisische wagen is zal hij vermoedelijk achter een stoomlok gehangen hebben. In deze tijd kwamen net de E-loks auf der strecke.

[feit]
hij kan dus voor de D-rijtuigen (hadden stoomverwarming)

[???]
werden de verwarmingswagens alleen ingezet voor snelverkeer of ook voor b.v. buurtverkeer. Volgens mij mag deze wagen 100km/h
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 20 January 2009, 23:01:13
Harry, je schrijft:
Citaat
[aanname]
Aangezien dit een Pruisische wagen is zal hij vermoedelijk achter een stoomlok gehangen hebben. In deze tijd kwamen net de E-loks auf der strecke.
Is het dan niet veel logischer dat die wagens juist ook achter elocs hingen, ik ga er vanuit dat die geen stoom voor de verwarming van treinen konden leveren( kunnen latere elocs namelijk ook niet) en dus heb je daar een apart rijtuig voor nodig ;)

In alle gevallen waar je stoom voor verwarmings doeleinden nodig hebt en de loc dat niet kan leveren ga je een aparte verwarmingswagen nodig hebben.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: Harry op 21 January 2009, 05:41:51
Sterk punt. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Vanavond zal ik weer eens verder zoeken.
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: DE2225 op 21 January 2009, 07:51:16
Er zijn wel een aantal eloks die een stoomverwarming konden voeden. Bijvoorbeeld de EP 3/6 (later de E36) had een stoomketel aan boord en kon derhalve ook de stoomverwarming van rijtuigen voor zijn rekening nemen.
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: timtrein op 25 January 2009, 11:21:20
In Nederland werden deze wagens in de jaren na de oorlog gebruikt bij allen treinen die getrokken werden en nog geen elektrische verwarming hadden. dus ook bij een elektrische loc.
Nou, eigenlijk _vooral_ bij een elektrische loc, namelijk de LNER 6000 en de 1001-1010 (in eerste instantie), de BB 300'en? en later ook de nieuwere locs. Met diesellocs werd toen eigenlijk nog niet (of nauwelijks) in de reizigersdienst gereden.

Inhoudelijk over de originele vraag: neus hier eens! http://www.spoorinfo.nl/stvw.htm
Titel: Re: Toepassing Heizungswagen
Bericht door: Harry op 25 January 2009, 13:07:10
Tim,

Bedankt voor de link. Mooi artikel. Maar wat erin staat met betrekking op een 3-assige verwarmingswagen, was al bekend (op dat er 2 typen zijn na).

Van alle artikelen en site's die ik gevonden heb kom ik eigenlijk niet verder dan het volgende:
- te gebruiken bij lange treinen (om te zorgen dat de laatste wagons ook stoomwarmte krijgen).
- Bij 'extreme' koude. (-10 of zien ze dit als frisjes?)
- Bij e-loks zonder stoomverwarming.

Heb ik nog 1 vraag: wat wordt er verstaan onder lange reizigertreinen? 10 rijtuigen of 15?
Voor mijn schaduwstation is de max 6 rijtuigen, 1 bagagewagen en eventueel de verwarmingswagen.
Opbouw van de trein: stoomlok, verwarmingswagen, bagagewagen en dan de rijtuigen, of zie ik dit verkeerd?