BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dennis H0 op 19 January 2009, 21:48:21
-
Deze Booster heb ik aangeschaft voor beide schaduwstations
http://www.treinelektronika.com/DATA/TEHdl/BOOSTER-OMC.pdf
Daarbij heb ik een 14,8 10 A trafo om het beestje te voeden.
Dit alles werkt samen met een twincenter.
Het schema is vrij eenvoudig, je krijgt er een stekker bij die je achter in de TC moet stoppen.
Achterin gaan er draden naar de trafo en de andere heb ik naar mijn ringleiding gebracht.
Op de ringleidng heb ik massa op verschillende plekken vast gesoldeerd aan de leiding (bruin)
Op de rode zitten verschillende dingen, zowiezo natuurlijk 1 deel van de railstaaf, maar deze verzorgd ook de voeding van mijn s88 kaarten (die van wim ros) en mijn keerlusmodule(ook van wim)
Als ik de stekker er in steek gaan de groene en gele led branden wat zegt dat de voedingspanning in orde is.
De rode brand niet, zodra ik de TC aanzet geeft deze na een seconde of 10 aan dat de booster kortsluitng maakt.
Uiteraard is de voeding van de TC los gekoppeld.
Ik heb geen idee wat er nu misgaat, iemand een suggestie ?
MVG
Dennis
-
heb je de spanning eens gemeten vanaf de trafo, op het moment dat de storing optreed ?
14,8 lijkt aan de krappe kant , de booster "denkt" omdat de voeding te laag is misschien dat er sluiting is.
Ik schets dit zo omdat jij aangeeft dat het pas na 10sec optreed. Bij een Echte "kortsluiting" valt de booster gelijk op storing ( ik heb dat ook wel eens als er een schroefje achter blijf top de baan )
-
ik heb de bedrading die ik naar de ringleiding had gelegd even op de tc gezet om te zien wat het deed... nou dat rijd gewoon uitstekend. mijn inziens is de bedrading in orde.
zou het zo zijn dat die 14.8 v niet voldoende is ? er staat toch echt duidelijk in de omschrijving 14 tot 18 V, ik heb ook niet echt een idee hoe dit door te meten aangezien ik ook nou niet zo supertechnisch ben. Maar goed als dit de oplossing is moet ik een nieuwe trafo aanschaffen.
Ik was al blij aangezien ik deze voor een appel en een ei kon kopen 14.8 v 10 a wa naar mijn mening wel genoeg ja.
ik zal eens kijken of de buurman bereid is om even iets te meten voor me.
iemand nog suggesties ?
MVG
Dennis
-
Pin me er niet op vast. 14,8 is wel aan de krappe kant.
Dit is gewoon te meten met een standaard multimetertje
-
ik zal de trafo eens gebruiken op de TC om te zien wat er gebeurt, kan ik ook eventueel de trafo van de TC op de booster aansluiten en met bijvoorbeeld 1 lok rijden om te testen.
Kunnen we in ieder geval bepalen of het de trafo is.
MVG
Dennis
-
zojuist de trafo die ik heb voor de booster op de TC gezet en een trein op de baan gezet... dit verliep probleemloos.
Ik heb ook de softwareversie gecheckt en naar mijn weten is dat ook de laatste versie.
Kan het zo zijn omdat de trafo voor de TC 16.5 V levert en de trafo voor de booster 14.8 V dat daar iets fout gaat ?
Ik weet ook niet of dit de juiste manier is om het te testen maar hij doet het wel op de TC
Straks zal ik de trafo voor de TC even op de booster zetten om te zien wat dat doet.
iemand nog een andere suggestie ?
-
Verschillen in uitgangsspanning van de trafo's hoeven niet perse tot problemen te leiden. Jouw centrale en booster zijn van verschillende merken - het is maar de vraag of ze op identieke manier gelijkrichten, stabiseren en digitale spanning genereren. Of er daadwerkelijk verschillen zijn, moet je dus meten aan de uitgangen van de centrale en booster.
Als het goed is, zijn de sporen van beide baanvak-delen op beide spoorstaven geisoleerd. Daarom kan ik verder niets zeggen over het kortsluit verhaal in dit draadje. Volgens mij zou er wel eens iets heel anders aan de hand kunnen zijn en heeft het niets met de hoogte van de spanningen te maken. Als het goed is, weet de TC niet eens welke spanning de booster afgeeft.
Sander
-
deze booster moet geschikt zijn voor de TC dat heb ik ook via dit forum uitgezocht en met deze variant als resultaat.
Ik heb momenteel alleen 2 schaduwstations waarvoor deze booster is.
Beide stations staan via de zelfde ringleiding in contact met mekaar.
Beide zijn al getest zowel afzonderlijk van mekaar en ook met loks op beide stations, de spoorstaven zijn dus juist geisoleerd.
Het is pas begonnen nadat ik de booster er tussen heb gezet.
Ik ben nog niet met de bovenbaan begonnen omdat ik eerst dit soort dingen op orde wil hebben.
ik heb ook zo niet even wat zware trafo's liggen om een andere te testen
zometeen ff weer wat proberen en dan kom ik wel met die bevindingen
-
Wat gebeurt er als je beide schaduwstations tegelijk op de TC aansluit ? (Dus de booster even weglaten).
Sander
-
dat werkt prima, ik heb dat al bewust op die manier aangesloten omdat het de bedoeling is om die booster voor beide stations te gebruiken
-
Volgende test. De TC koppelen aan de rails, de booster aansluiten op de TC en de booster niet aansluiten op de rails. Dan de TC en de booster aanzetten. (De booster uitgangen hangen dus gewoon los).
Sander
-
Ok ik heb de ringleiding voor de rails aan de tc gekoppeld
booster zat al gekoppeld en daarna het spul aangezet.
Het leuke is dat nu alle 3 de leds gaan branden van de booster dus dat is eigenlijk zoals het hoort.
Zodra de TC spanning krijgt komt er een lekker krakend geluid uit en gaan de loks op de sporen automatisch rijden
Als de booster zonder spanning staat san kan ik weer normaal rijden
-
sorry dat ik er even tussen kom, maar zit de booster en de TC niet op de zelfde stoomkring van de rail aangesloten
-
nee momenteel heeft de booster alleen spanning en zit aangesloten op de TC.
Ik heb niet en de TC en de Booster op dezelfde stroomkring zitten
MVG
Dennis
-
Is die 7A eigenlijk niet genoeg voor de hele baan?
-
Heb je al getest zoals ik zojuist heb beschreven ?
Sander
-
Ja Sander ik had ook al omschreven wat er dan gebeurde
Ok ik heb de ringleiding voor de rails aan de tc gekoppeld
booster zat al gekoppeld en daarna het spul aangezet.
Het leuke is dat nu alle 3 de leds gaan branden van de booster dus dat is eigenlijk zoals het hoort.
Zodra de TC spanning krijgt komt er een lekker krakend geluid uit en gaan de loks op de sporen automatisch rijden
Als de booster zonder spanning staat san kan ik weer normaal rijden
-
of 7 A genoeg is voor de hele baam vraag ik me eigen af, mijn schaduwstations hebben 14 opstelsporen bij mekaar en daarnaast nog de nodige blokken... in het meest extreme geval kan ik een trein of 20 herbergen in beide schaduwstations.... vandaar dat de booster op de stations moet
MVG
Dennis
-
Ja, maar een stilstaande trein op een opstelspoor verbruikt niet veel. Hoeveel treinen zullen er tegelijk rijden?
Wat ik maar wil zeggen, 7A is een hoop. De meeste thuisbanen hebben daar meer dan genoeg aan. Je zou dus kunnen proberen de hele baan op de booster aan te sluiten en het TC bijvoorbeeld te gebruiken voor de wissel- en seindecoders.
-
Ok ik heb de ringleiding voor de rails aan de tc gekoppeld
booster zat al gekoppeld en daarna het spul aangezet.
Het leuke is dat nu alle 3 de leds gaan branden van de booster dus dat is eigenlijk zoals het hoort.
Zodra de TC spanning krijgt komt er een lekker krakend geluid uit en gaan de loks op de sporen automatisch rijden
Als de booster zonder spanning staat san kan ik weer normaal rijden
Ga je ons nu vertellen dat je de TC en de booster tegelijkertijd op dezelfde ringleiding aansluit, wat dat is wat ik hiet min of meer uit opmaak!!.
Mvg
Wim.
-
(....) en daarna het spul aangezet.
Het leuke is dat nu alle 3 de leds gaan branden van de booster dus dat is eigenlijk zoals het hoort.
Zodra de TC spanning krijgt (...)
Ik lees hier dat alles aan staat, de booster geeft de juiste lampjes. En daarna zet je de TC aan, terwijl die al aan stond.
Dat snap ik niet.
Sander
-
ok wacht even sander... de test opnieuw gedaan (en nu goed)
Het probleem blijft dan wel hetzelfde... bij de booster brand alleen de gele en de groen led en de TC geeft aan na een seconde of 10 dat de booster kortsluiting maakt
dus ongeacht of de aansluiting van de ringleiding op de TC of de Booster zit geeft hij de kortsluitmelding
MVG
Dennis
-
Ja, maar een stilstaande trein op een opstelspoor verbruikt niet veel. Hoeveel treinen zullen er tegelijk rijden?
Wat ik maar wil zeggen, 7A is een hoop. De meeste thuisbanen hebben daar meer dan genoeg aan. Je zou dus kunnen proberen de hele baan op de booster aan te sluiten en het TC bijvoorbeeld te gebruiken voor de wissel- en seindecoders.
zou ik wel eerst werkend moeten krijgen om dat te kunnen testen ;D
-
even nog een kleine test gedaan.
als ik hem gewoon aansluit zoals het behoord te zijn en ik trek het kleine datastekkertje los dan werken in ieder geval alle leds.
De 2 loks die ik toevallig ook op de baan heb staan gaan er wel als een raket vandoor
MVG
Dennis
-
Ga je ons nu vertellen dat je de TC en de booster tegelijkertijd op dezelfde ringleiding aansluit, wat dat is wat ik hiet min of meer uit opmaak!!.
Mvg
Wim.
Wim, ik weet dat ik uit een heel klein ei kom, maar zo klein is dat ei nou ook weer niet ;D
Uiteraard zal ik niet beide tegelijk aansluiten op de ringleiding
-
Ok, dan is het goed. Maar dan is er dus eigenlijk maar één conclusie mogelijk en dat is dat de Booster niet goed werkt en misschien wel defect is.
Mvg
Wim.
-
Samengevat :
- De TC is verbonden met de rails - alles werkt.
- De booster is niet aangesloten op de rails. Zodra datakabel naar TC wordt aangesloten, gaat het al mis.
Klopt dit ?
Sander
-
@ Wim
Snelle conclusie maar ik geloof je op je woord
@ Santerdam
- ja
- ja
-
Dan kun je alleen nog maar de datakabel kontroleren op sluiting. En anders is de booster inderdaad kapot (gegaan).
Sander
-
@ Wim
Snelle conclusie maar ik geloof je op je woord
@ Santerdam
- ja
- ja
Tja Dennis als je zegt dat je alles volgens het boekje hebt aangesloten, en het werkt niet dan is er toch maar één conclusie mogelijk.
Maar even een vraagje tussen door heb je ook de Commonground van de TC losgenomen van de ringleiding, dus beide aansluitdraden. of alleen de hete draad, dus de rode (data) draad?
En de verbinding tussen de TC en de Booster is dat een kant en klare aansluiting of moet je die zelf in elkaar zetten? En kan deze maar op één manier worden aangesloten of kun je de stekkerverbinding er ook andersom in steken?
Mvg
Wim.
-
Wim
Ik heb beide draden los gehaald van de ringleiding
De verbinding is een kant en klare aansluiting waar ik zelf alleen wat draad in moet steken.
De meegeleverde stekkers kunnen er maar op 1 manier in
Ik heb wel de heer Bleeker gesproken van treinelektronika en die stuurt me als eerste een nieuwe kabeltje op die tussen de tc en de booser komt.
Iets anders kan ik er even niet van maken
-
Dennis, dus je moet zelf de draadjes erin steken, maar ben je er absoluut zeker van dat je dan wel het juiste draadje in het juiste gaatje hebt gestoken??
Overigens moet de Common-Ground van de TC gewoon aangesloten blijven.
Het is en het blijft een systeem met een gemeenschappelijke aansluiting.
Mvg
Wim.
-
Wim, het schema is overduidelijk met de aansluitingen.
wat er niet op staat is dus dat de Common-Ground aangesloten moet blijven, als ik deze aansluit zou het dan verholpen kunnen zijn ?
MVG
Dennis
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BoosterKabel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BoosterKabel.jpg)
Ik kan dit plaatje nu niet echt overduidelijk noemen, maar goed wie ben ik.
Mvg
Wim.
-
Wim, het schema is overduidelijk met de aansluitingen.
wat er niet op staat is dus dat de Common-Ground aangesloten moet blijven, als ik deze aansluit zou het dan verholpen kunnen zijn ?
MVG
Dennis
Dennis, die mogelijkheid bestaat inderdaad.
Mvg
Wim.
-
ik heb de beschrijving aangehouden en alles zit zoals beschreven.
ok ik zal dus 1 van de 2 paarskleurige draden erbij moeten plaatsen.
Maakt het ook nog uit welke ?
MVG
Dennis
-
Ja, dat maakt zeker uit, het is de draad die direct naast de aansluiting van de voedingsspanning zit. BTW als je niet weet welke draad de common-ground is hoe kun je dan iets goed aansluiten?
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik doe mijn best, alles is met vallen en opstaan bij mij, die krengen zijn allemaal paars.
-
Ok Wim,
Zodra ik deze ook op de bruine draad aansluit en alles aanzet gaat de trein er met volle vaart ongecontroleerd vandoor.
Ik hoef niet eens iets te doen en de hele handel gaat rijden.
MVG
Dennis
-
Dennis, ik zal het netjes zeggen, LEES DE FIJNE HANDLEIDING. in het engels maar dan iets korter RTFM.
Mvg
Wim.
-
Ok Wim,
Zodra ik deze ook op de bruine draad aansluit en alles aanzet gaat de trein er met volle vaart ongecontroleerd vandoor.
Ik hoef niet eens iets te doen en de hele handel gaat rijden.
MVG
Dennis
En zit de rest dan ook goed aangesloten?? Zo te lezen dus niet.
Mvg
Wim.
-
Wim,
zonder de booster heeft alles al eens gereden op beide stations.
de 2e keerlusmodule is zelfs probleemloos aangebracht deze keer, de terugmelders doen het allemaal.
Het enige wat er nu veranderd is is de booster, als je iets ziet wat ik overhet hoofd zie hou ik me aanbevolen.
Als ik naar de achterkant van de booster kijk staat er zelfs op wat wat is.
De ene kant is de trafo en de andere de ringleiding met in de midden beide massa draden. Het bijgeleverde datasnoertje die naar de IB moet heb ik ook gebruikt, deze kan er echt maar op 1 manier in.
Ik zie echt niet iets staan in de omschrijving wat ik vergeten ben...
Ik weet het ff niet... ik ga wat te drinken halen
MVG
Dennis
-
zo nu heb ik geen dorst meer ;D
-
Ik heb telefonisch contact gehad met een mede hobbyist (bedankt ronnie)
Als eerste moet je in de twincenter bij speciale opties nr 901 op 3 zetten.
Wat het precies doet weet ik niet echt maar goed het werkt.
Daarna heb ik de 0 van de trafo van de TC op de 0 van de booster die naar de rails toe gaat gezet en....EUREKA het werkt zonder enige kortsluiting.
Ik moet wel mijn baan weer schoonmaken omdat mdf zagen op zolder geen slim idee is... maar ik kreeg net een pb van remco dat de dapol binnen is ;D
volgens mij is het probleem nu opgelost
-
Beetje vreemd dat die niet bij default op 3 staat, de handleiding zwijgt in alle talen over deze Speciale Optie.
Dit is de betekenis van de instelling.
901 booster signal control
1*..100 Asymmetry factor of digital signal on booster connection.
3 When Märklin boosters 6015 or 6017 are used to control DCC decoders.
Fijn dat het opgelost is in ieder geval.
Eigenlijk heb ik niet gedacht aan de instelling van de speciale opties. Mijn tekortkoming dus.
Mvg
Wim.