BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Scenery op 19 January 2009, 18:14:22

Titel: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 19 January 2009, 18:14:22

Hallo lezers,

ik wil met een reed-contact van 800 mA diverse wissels tegelijktijd schakelen.

Nu heb ik van Fleischmann de volgende electrische wisselschakelaars : de 6441/6442 voor Profi-rails.

Weet iemand hoeveel wiselschakelaars ik op één reed-contact kan aansluiten, ik vind namelijk nergens specificaties van de wisselschakelaars.

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: willem22 op 19 January 2009, 18:20:06
Ik zou als ik jou was een hulprelais laten schakelen dan kan je wel een paar amp. daarmee laten schakelen.

wil.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 19 January 2009, 18:39:07

Bedankt voor je antwoord Wil, maar graag zou ik toch van iemand vernemen hoeveel wisselschakelaars er op één reed-contact aangestuurd kunnen worden,

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: JaJo op 19 January 2009, 18:44:54
Kijk maar even naar de specificaties (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=503878) van Conrad.

Bij meer wissels inderdaad een relais er tussen.

Groet Jaap
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Jo Heuschkiel op 19 January 2009, 19:25:51
Wissel-aandrijvingen zijn "piek"-stroom-vreters.
Rechtstreeks schakelen d.m.v. een reed-contact gaat even goed en dan komen de storingen en functioneert het niet meer zoals het zou moeten, met als gevolg ontsporingen en botsingen.
Ik spreek uit ervaring uit mijn "begin-experimenteer-periode".

Zoals door anderen al aangegeven: relais ertussen en via dat contact de wisselspoelen schakelen.

M.vr.gr.
Jo
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 19 January 2009, 20:17:26
Wissel aandrijvingen schakelen met reedcontacten gaat prima.
mits je een niet te kleine reedcontact hebt.

Heb op deze manier jaren wissels geschakeld zonder problemen. Bij te kleine reedcontacten kunnen de contacten aan elkaar "branden". Met je nagel er op tikken lost dit meestal wel weer op, maar z'n reedcontact geeft wel heel snel weer problemen

Wel had ik max 1 wissel aandrijving per reedcontact.
Met name de Fleischmann hebben best wel wat nodig, maar 1 wisselaandrijving per reedcontact ging jaren goed. En ook in mijn nieuwe baan ga ik dit weer toepassen bij wissels die in 1 richting bereden zullen worden.

Wil je er toch meer schakelen dan zou ik het wel via een relais doen, of meerdere reedcontacten achter elkaar.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: dennie op 19 January 2009, 20:36:33
Ik heb zelf ook de fleischmann profi  wissels in het schuduwstation aangestuurd met beetje uit de kluiten gewassen reedcontacten.
De wissels heb ik zelf denkend gemaakt brugje nietje uit de wissel.
En ik moet zeggen het gaat al 1 jaar goed,want 1 reedcontactje stuurt 2 wissels maximaal aan.
Het is alleen lastig door grote van het reedcontact kan het wat sneller kapot gaan door de koppelingen van fleischmann .
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 19 January 2009, 22:07:08

Hallo mensen, bedankt voor jullie antwoorden.

Dus maximaal 2 wisselschakelaars per reed-contact. Er dienen 5 wissels aangestuurd te worden in een schaduwstation dus dien ik 3 reed contacten te gebruiken. Kan ik die reed-contacten van Conrad naast elkaar in de rails bouwen en laten  aansturen door één magneet onder de locomotief, of wordt zo'n magneet dan te zwak ?

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: JaJo op 19 January 2009, 22:16:05
Dat kan hoor. Je magneet blijft magneet.... ;)

Groet Jaap
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: tuurtje op 19 January 2009, 22:29:21
Hallo Scenery

Natuurlijk kan en mag je twee wissels op een reed-contact aansluiten.
Ik zou het alleen niet doen.
Waarom, vraag je dan af.
Hoe bereikbaar is je schaduwstation? Als je de ervaringen leest, soms even tikken tegen het contact en hij werkt weer.
De piek stroom ligt hoger dan de 800 mA dus dat verkort zeker de levensduur van je reed-contacten.
En nog theoretiser, hypotetisch, stel voor dat loc, of wagon waar de magneet onderhangt stopt boven de 3 reed-contacten, om wat voor reden dan ook. Dan blijft er dus continue spanning op je spoelen van je wissels staan met als worse case betekent dat je 5 nieuwe aandrijvingen moet kopen.
Ik zou voor een beetje meer zekerheid, betrouwbaarheid gaan.
Dus een reed-contact, die een stukje elektronika stuurt wat een gedefineerd pulsje afgeeft, al dan niet via een relais contact

Groetjes

Arthur
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 19 January 2009, 22:39:06

Hallo Arthur of iemand anders die antwoord kan geven

Ik weet (bijna)niets van electronica, maar probeer het wel te begrijpen. Ik heb diverse relais gekocht op MP, die van Fleischmann nr 6955 en die van BRAWA 2761. Hier schakel ik seinen mee, die geven continue spanning af om seinen met lampjes om te zetten.
Ik heb het idee dat ik deze relais niet geschikt zijn om wissels om te zetten. Als dat zo is, wat voor relais heb ik dan nodig ?

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: tuurtje op 19 January 2009, 22:55:19
Hallo Scenery

Ze zeggen wel eens, bezint eer ge begint, en dat geldt in dit geval ook voor mij  :-[
De aandrijvingen die jij gebruikt hebben een eindafschakeling wat betekent dat ze zelf de spanning onderbreken als ze zijn omgeschakeld en daarmee overbelasting voorkomen.
Dus wat dat betreft heb ik je verkeerde info gegeven, mijn excuses.
Blijft alleen het punt over, wil je alleen schakelen over het reed contact, of zet je er een relais (dus zwaarder belastbaar) tussen, in het laatste geval heb je dus een reed-contact nodig en een relais die alle wissels stuurt

Groetjes

Arthur
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: p.heinst op 19 January 2009, 23:43:36
Hallo

Ik gebruik geen fleischmann maar heb bij mijn roco systeem het volgende gedaan met de schakeling via reedsschakelaars

Heb de volgende tekening gemaakt die met reedscontacten werken maar deze reedscontacten zijn ook te vervangen door drukknopjes.

Bij het schakelen met reedscontacten/drukknopjes wordt op het display van de multimaus het schakelen niet zichtbaar (blijft in de oude stand staan) en daarvoor heb ik dan twee led erbij getekend die je dan ergens zichtbaar kunt plaatsen zodat het wel te zien is hoe de stand van het wissel is (bij het schakelen met de multimaus of computer gaan de leds wel mee in de goede stand).
De weerstanden van 1,5 K is een beetje afhankelijk van de gebruikte led.

Deze opstelling draaid bij mij nu een aantal weken in een proefopstelling zonder problemen, omdat ik reedscontacten gebruik worden de wissels voor een bepaald spoor in het schaduwstation door de lok geschakeld.

De wissels kunnen door de multimaus en/of door de drukknopjess/reedsschakelaars geschakeld worden, ook bij het rijden via de computer (rocomotion) worden de wissels normaal geschakeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_5_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_5_1.jpg)
Gr Piet
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 20 January 2009, 17:21:53

Bedankt voor de antwoorden,

echter ik weet echter niet welk relais (bv met een nummer van Conrad) ik moet gebruiken om de wisselschakelaars te laten schakelen ?

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 21 January 2009, 12:51:33
Waarom niet gewoon 1 wissel per reedcontact?
en dan het reedcontact zo laat mogelijk. Als je b.v. 5 wissels moet schakelen, dan zal dat laatste wissel vanaf verschillende sporen geschakeld moeten worden.
Probeer die dan pas te schakelen nadat zo veel mogelijk van de sporen reeds bij elkaar gekomen zijn. Scheelt ook in de trafo die er achter zit, want als je 5 wissels tegelijk wilt schakelen moet de trafo dit ook aankunnen, als je b.v. een piekstroom van 800mA zou hebben per wissel moet je bij 5 wissels 5X800 is 4A.
dat is dus een behoorlijke trafo die je er dan achter moet hangen!!
(Dit probleem heb je ook als je 1 reedcontact een relais laat schakelen die de 5 wissels moet gaan schakelen.

Heb jaren gewerkt met alleen reedcontacten, geen probleem, als ik het goed heb gebruikte ik:
503770 van conrad
503819 is net zo dik, iets langer, dus zou ook kunnen, kan nog iets meer stroom aan, deze zijn alleen wel duurder, en die eerste moet ook prima zijn.

Bij mij zijn er meer reedcontacten kapot gegaan door glasbreuk bij montage, dan door te zware belasting bij jaren lang gebruik.

Wil je toch met relais werken, pima, maar die gebruik ik niet, dus daar heb ik zo geen nummer van voor je.

Groet,
Roelco

Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 21 January 2009, 20:21:45

Hallo Roelco, bedankt voor je antwoord, ik zal een schets gaan maken met de wissels erin, en aangeven wanneer deze omgezet dienen te worden.

En je vraag "Waarom niet gewoon 1 wissel per reedcontact? " is vanuit kostenoogpunt, ik gebruik de reedcontacten van Fleischmann (6435) en die kosten € 15,00 per stuk.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 21 January 2009, 20:30:32
Nou, dan wordt je flink opgelicht.

Mvg
Wim.

Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 21 January 2009, 22:15:02

Hallo Wim, kun jij ze mij dan veel goedkoper leveren ?

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 January 2009, 23:34:27
Nee, maar Conrad wel, bijvoorbeeld.
Die Fleischmann reedschakelaar is een compleet railstuk met een reedcontract erin, afgedekt door iets wat op een overweg of zo lijkt. Nadelen: heel duur, en je moet op de plek van het contact altijd een recht stukje spoor invoegen.
Bij Conrad (of de elektronicaboer in de omgeving) hebben ze losse reedschakelaars die minder dan een euro per stuk kosten, en die je op elke gewenste plek kunt inbouwen.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 21 January 2009, 23:47:03
Hallo Wim, kun jij ze mij dan veel goedkoper leveren ?

Groet,

Scenery


Voor ongeveer 1,20 p/s moet dat wel lukken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 21 January 2009, 23:48:47

Hallo, ik heb een jpg-je met wat ik zou willen bouwen :

https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselschakelingen.jpg

Kan dat met zoals ik het wil installeren ?

Link plaatsen lukt niet echt, maar plaatje is wel geupload

Groet, Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 21 January 2009, 23:56:46
Ga jij digital rijden of ga je analoog rijden?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 22 January 2009, 07:53:33

Hallo Wim,

Ik ga analoog rijden.

Groet,

Scenery
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2009, 08:29:55
Ok, maar dan ben ik bang dat hier ompolen niet op de juiste plek gebeurd.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 22 January 2009, 09:46:07
Hallo Roelco, bedankt voor je antwoord, ik zal een schets gaan maken met de wissels erin, en aangeven wanneer deze omgezet dienen te worden.

En je vraag "Waarom niet gewoon 1 wissel per reedcontact? " is vanuit kostenoogpunt, ik gebruik de reedcontacten van Fleischmann (6435) en die kosten € 15,00 per stuk.

Groet,

Caspar


Casper,

dan zou ik toch eens naar anderen zoeken, die van conrad zijn nog geen 70 cent, en heb er pas wat bij de locale electronica boer gehaalt voor 80 cent.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 22 January 2009, 09:55:47
Ik ga er even vanuit dat je treinen van A, B, C, F, G A rond rijden.
Als je net voor E en F een reedcontact plaats dan kan de vertrekkende trein de wissels daar schakelen.
Tussen F en G en tussen E en G kun je een reedcontact plaatsen voor wissel G.
Voor A zet je een reedcontact om die te schakelen, en aan de onderkant van A zet je er 1 die A weer terug zet zodat een binnenkomende trein richting B rijd.
Deze moet dan wel zo ver voor A zitten dat een wegrijdende trein geen wagons meer op wissel A heeft als deze omgezet wordt.

Een binnen komende trein moet dan alleen de binnen komende wissels zetten.
op spoor 1 wissel C om, spoor 2 ze wissel B om, spoor 3 zet wissel D om.
alleen bij spoor 4 moet je dan wissel B, C en D schakelen. Dit kun je met 3 opvolgende reedcontacten doen, of hier zet je een relais tussen, dan schakel je dus max 3 wissels in 1 keer.

Kun je dus met 14 reedcontacten toe voor de wissels ( dan heb je er 3 in spoor 4 zitten, 1 per wissel ) voor nog geen euro stuk is dat dus goedkoper dan 1 versie die je nu gebruikt.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: p.heinst op 22 January 2009, 10:01:19
Hallo rjr


Citaat
Bij mij zijn er meer reedcontacten kapot gegaan door glasbreuk bij montage, dan door te zware belasting bij jaren lang gebruik.

Bij de locale electronica boer maar een vragen of hij ook reedsschakelaars heeft met dunne platte stripjes, deze kun je gewoon met de hand ombuigen en het glas gaat niet kapot. zie foto

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedscontact_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedscontact_2.jpg)

Gr Piet
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 22 January 2009, 10:24:39
Piet,

Ik ken die, Hij had er de laatste keer maar 2 meer van, en ik wilde toen reedcontacten hebben.

En met meer bedoel ik dat er in de afgelopen 20 jaar misschien iets van 10 kapot zijn gegaan, dus zo heel veel is het niet hoor. Een oplossing die ook werkt is een stukje krimpkous er omheen, en daarna pas buigen, of niet al te dicht langs het glas buigen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: p.heinst op 22 January 2009, 10:50:51
hallo rjr

Citaat
Een oplossing die ook werkt is een stukje krimpkous er omheen

Zal het eens uitproberen bij gelegenheid, kende deze methode ik nog niet..

Gr Piet
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 22 January 2009, 13:16:49
Ok, maar dan ben ik bang dat hier ompolen niet op de juiste plek gebeurd.

Mvg
Wim.


Hallo Wim,

misschien is de tekening niet helemaal duidelijk omdat ik niet aangegeven heb dat er na wissel A en G, en  tussen wissel A en B een keerlusgarnituur van Fleischmann wordt aangebracht. de plaats van ompolen is een reedcontact die het spoor buiten de keerlus dient om te polen.

Groet,

caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2009, 14:33:37
Waarom plaats je dan ook nog een keerlusgarnituur tussen a en b, waar is dat goed voor?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 22 January 2009, 23:36:20
Hallo wim, zeg me svp wat ik verkeerd doe, ik dacht dat ik begreeg, maar is dus blijk baar niet zo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor_wim.jpg)
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: HuubvG op 23 January 2009, 11:14:05
Je hebt denk ik maar 1 keerlusgarnituur nodig.

In de situatie op je tekening is het helemaal niet nodig om wissels tegelijk te moeten/willen schakelen.

Een wachtende trein kan, nadat hij wegrijdt, nog de volgende wissel s omschakelen een tegelijk.

Ook voor het inrijden kan je de reedcontacten achter elkaar leggen, zodat de wissels één voor één omgeschakeld worden.

Je kunt reedrelais nemen die de stroom van een wissel aankunnen.

Bezuinig niet op reedrelais, want het alternatief, extra relais, is veel duurder.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 23 January 2009, 12:37:33
Mister x (alias Scenery)

Ik denk dat als jij je keerlus automatisch doormiddel een relais en reedcontacten laat werken dat jij helemaal geen keerlus garnituren nodig hebt.

Nu kan ik je dat wel proberen uit te leggen, maar ik ben bang dat je dan nog meer vragen hebt dan dat ik wil en kan beantwoorden.

By The Way, is het niet veel eenvoudiger en vooral veel goedkoper om dit alles via een digital besturings systeem op te lossen? Je automatische opstelsporen los je dan op met bijvoorbeeld Koploper.

Mvg
Wim.


Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 23 January 2009, 12:51:49

Hallo Huub,

Het schakelen van de wissels is nodig omdat het "zelfdenkende wissels" zijn.
De loc stopt dus bij het schakelen van de wissels of begint juist te rijden omdat er door het schakelen van de wissels stroom op het baanstuk tussen de wissels komt te staan.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: HuubvG op 23 January 2009, 13:30:04
Ik sap het. Je kunt hier echter mee spelen door het stroomloze stuk even verderop te maken dan het schakelpunt. Zodat de loc nog even verder rijdt nadat deze de wissel omgeschakeld heeft.

Je hoeft dus niet het hele stuk stroomloos te maken, slechts een klein stuk, waarop je langste loc past. Dat kun je op een slimme plek, aan het eind van het opstelspoor -zodat altijd je hele trein erop past - doen.

Je kunt deze trein ook weer laten rijden door op een andere plek een rijdende loc de denkende wissel om te laten zetten.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 23 January 2009, 14:21:25

Hallo Huub,

Het stroomloze gedeelte wordt bepaald door de wissels, ik kan dus niet een klein stukje tussen de wissels stroomloos maken.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 23 January 2009, 14:30:16
O nee Casper, waarom kun je dat niet, wel eens gehoord van isolatie raillasjes, of gewoon het doorzagen van een rail staaf? Volgens mij heb je nog een aantal zaken niet helemaal door, hoe ze nu werkelijk in zijn werk gaan. Overigens wordt de werking van de denkende wissel uitgelegd in de handleiding van het wissel zelf.


Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 23 January 2009, 21:38:06

Hallo Wim,

ik ga toch nog een poging wagen, ik wil weten wat ik fout doe in mijn opzet. Ik heb alles opnieuw op een rijtje gezet, een eenvoudigere tekening gemaakt, en ik zal iets nauwkeuriger zijn in mijn woordkeus. Ik hoop dat je me aan kunt geven waarom dit niet werkt.
 het volgende wil ik gan gebruiken :

A en B : zelfdenkende wissels
1 en 2 : setje profi keerlus garnituur van Fleischman (6199), hierin wordt de rails onderbroken en bevat denk ik een diode.
3 : reedcontact dat het roze gedeelte rails gaat ompolen.
4  : reedcontact dat wissel A en B beide op "rechtdoor" zet waardoor rails bij 4 stroomloos wordt en de rails bij 5 stroom krijgt.
5  : reedcontact dat wissel A en B beide op "afbuigen" zet waardoor rails bij 5 stroomloos wordt en de rails bij 4 stroom krijgt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_vb.jpg)

Wat gaat hier fout, graag hoor ik van je,

Groet,

Caspar


Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 23 January 2009, 23:05:42
Caspar, op alle denkbare punten gaat het fout.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 January 2009, 23:41:40
Wim, het zou wel handig zijn als je dit een beetje toelicht. Zo heeft Caspar er natuurlijk niks aan.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 23 January 2009, 23:44:49

Hallo Klaas,

Je hebt gelijk, ik zou daar natuurlijk graag een toelichting op hebben, maar mogelijk kun jij mij die geven, ik zie van jou ook regelmatig reacties op vragen.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 23 January 2009, 23:58:56
Caspar, ik heb je al aangegeven om voor de werking van de denkende wissels de handleiding er eens op na te slaan.
In een vorige reactie heb ik al aangeven dat je wat isolaties moet aanbrengen om het denkende gedeelte op de juiste manier te laten werken.
De keerlus garnituren zijn volledig overbodig en die kun je vervangen door op die plaats de rails dubbel te isoleren.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 January 2009, 00:07:41
Dat van die denkende wissels lijkt mij geen probleem. Als je beide wissels rechtdoor schopt, dan is het afbuigende spoor vanzelf spanningsloos. Schop je ze afbuigend, dan is het rechtdoorgaande spoor spanningsloos.

Over het keerlusgarnituur heb ik nog geen mening, ik ken dat niet en weet dus ook niet wat het doet.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 24 January 2009, 00:18:30

Hallo Klaas, Wim

In de keerlus garnituur zijn de rails aan beide kanten "doorgezaagd", die maken dus geen contact. Dus dat is de isolatie.

En met betrekking tot de "zelf denkende" wissels denk ik dat ik dat begrijp en goed in mijn plaatje verwerkt heb.

Graag een reactie,

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 24 January 2009, 00:22:46
Caspar,

Als je nu aan het eind van het opstelspoor voor het wissel twee isolaties aanbrengt in de spoorstaven welke direct aansluiten op het puntstuk van het wissel, zie de rode puntjes in de tekening. Dan kun je in het inrij wissel de draadbrugjes laten zitten en rijd je trein altijd voorbij je reedcontact en stopt in het groene deel.

Het reedcontact moet je dus zo plaatsen dat de trein nog even door rijd voordat hij op het denkende (stroomloze) deel stopt.

Op jouw manier zal de trein altijd stoppen met de magneet nog boven het reedcontact, dus komt hij daar nooit meer weg en zal op den duur tot een onherstelbare schade leiden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/caspar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/caspar.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 24 January 2009, 00:25:22
Hallo Klaas, Wim

In de keerlus garnituur zijn de rails aan beide kanten "doorgezaagd", die maken dus geen contact. Dus dat is de isolatie.

Er zitten ook twee diodes in die voor de rest voor jan met de korte naam erin zitten, dus dat het onnodig duur is om deze garnituren toe te passen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 24 January 2009, 00:46:36

Hallo Wim,

ik haak nu (wederom) af, ga morgen alles weer op een rijtje zetten, nu snap ik het (helaas) niet meer,

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 24 January 2009, 00:49:10

Voor de zekerheid een plaatje :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_A0003_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_B0001_1.jpg)
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 24 January 2009, 01:09:48
Hallo Wim,

ik haak nu (wederom) af, ga morgen alles weer op een rijtje zetten, nu snap ik het (helaas) niet meer,

Groet,

Caspar

Daar was ik al bang voor. En had je daar al voor gewaarschuwd.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 January 2009, 11:25:07
Caspar, een vraagje: heb je de handleiding bij dat keerlusgarnituur gelezen, en snap je ook wat de bedoeling is?
Ik heb de handleiding inmiddels gevonden op de Fleischmann site, en ik weet nu wat het voorstelt.

PS: ik realiseer me nu ineens dat precies dezelfde schakeling al een tijdje op mijn eigen website staat.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html), en dan helemaal onderaan.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 00:59:13
Hallo Klaas en Wim,

Ik heb enig huiswerk verricht.

Het keerlusgarnituur is weg uit het plaatje, had inderdaad geen toegevoegde waarde.

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissel
1 : aan beide kanten een geisoleerde raillas
2 : aan één kant een geisoleerde raillas
3 : ompolen van het in rose gekleurde rails-gedeelte dmv punt 6
4 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar rechtdoor
5 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar afbuigend
6 : ompool schakelaar voor het rose gedeelte
7: gelijkrichter die er voor zorgt dat loc alleen via één kant de keerlus in kan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Any_rail_VB_02.jpg)

Klopt dit nu wel, of heb ik weer denkfouten gemaakt?

Groet,

Caspar

Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 25 January 2009, 01:09:19
Waarvoor is isolatie 2 nodig, en waarvoor is die gelijkrichter nodig? Waarom bij 1 aan beide zijden een isolatie?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 01:24:11
Isolatie 2 is nodig om te zorgen dat ik niet per ongeluk de transformator omschakel en de de loc's in de keerlus een verkeerde kant op rijden.

En waarom bij 1 aan beide kanten een isolatie ? Dacht dat dat moest, dus heb weer huiswerk begrijp ik, want is blijkbaar niet nodig.

groet ,
Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Donker op 25 January 2009, 09:15:21
Caspar,

welke rijrichting heb je nu in gedachten, eerst langs wissel A, of eerst langs B? Het uitrijwissel van de wisselstraat moet het denkende wissel zijn. Zoals je het nu hebt getekend werkt het als je eerst langs B rijdt.

Je hebt op 4 plaatsen in de tekening een dubbele isolatie getekend (1). Tussen wissel A en B mag het een enkele zijn (de spoorstaaf die aan het puntstuk zit en door het denkende wissel wordt geschakeld).

Je zou de gelijkrichter kunnen weglaten als je wissel C altijd in de juiste stand laat staan en hem bij uitrijden openrijdt.


Gr. Wim D. 
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 25 January 2009, 10:49:47
En waarom bij 1 aan beide kanten een isolatie ? Dacht dat dat moest, dus heb weer huiswerk begrijp ik, want is blijkbaar niet nodig.

Caspar, in mijn bericht met tekening staat het er duidelijk bij. Kwestie van gewoon goed lezen en dan doen wat er staat.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 11:53:41

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik er nu ben (?).

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissels
1 : aan beide kanten een geisoleerde raillas
2 : aan één kant een geisoleerde raillas
3 : ompolen van het in rose gekleurde rails-gedeelte dmv relais punt 6
4 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar rechtdoor en "C" afbuigend.
5 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" en "C"naar afbuigend
6 : ompool schakelaar voor het groene gedeelte
7: gelijkrichter die er voor zorgt dat loc's alleen één richting in de keerlus kunnen rijden (de richting van de paarse pijl dus).
8 : Omschakelen van wissel "C" naar rechtdoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Any_rail_VB_03.jpg)

Groet Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Donker op 25 January 2009, 12:35:12
Caspar,

ik zou dan wissel C afbuigend schakelen met punt 3 ipv met 4 en 5.


Gr. Wim
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 25 January 2009, 13:55:51
Caspar, en ik zou als ik jouw was nog eens goed naar de plaats van de isolaties met nr 2 kijken.
Verder geef ik het op want je wil toch niet luisteren.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 January 2009, 14:15:34
Caspar, volgens mij ben je al een eind op weg. Maar ik heb toch nog wat opmerkingen bij je plan.

De isolaties bij 2. Die moeten allebei aan de binnenkant zitten, dus in de rails die aan het puntstuk van wissel A zitten. Want daar vindt de omschakeling van het denkende wissel plaats.

De gelijkrichter 7. Ik snap niet wat daar de toegevoegde waarde van is. De rijrichting in de lus wordt toch bepaald door de stand van wissel C bij het inrijden? Dus die gelijkrichter lijkt mij een overbodige veiligheidsmaatregel. Daarbij moet je ook bedenken dat elke diode een spanningsverlies van ongeveer 0,7V veroorzaakt. Dus je moet oppassen dat je geen overbodige diodes plaatst.

Verder zou ik zeggen, probeer het hele plan gewoon stap voor stap op te bouwen. Dus begin b.v. eerst met de schakelrail bij 8, en kijk of die daadwerkelijk het wissel C omschopt. Kijk dan of de ompoling door schakelrail 3 lukt, enz. En bij de proeven met 1 trein beginnen, om te voorkomen dat ze elkaar ergens ongewenst tegenkomen.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 16:48:50

Hallo Klaas,

De isolaties bij 2 zitten bij de bovenste "2" op de zuidelijke rails, bij de andere twee "2-en" zitten ze op de noordelijke rails.

Ik heb het plaatje even vergroot. Ik begrijp van jou dat dit niet correct is.

Welke van de isolatielassen dienen dan verplaatst worden ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Any_rail_VB_03A.jpg)

Verder heb ik de gelijkrichter toegevoegd om er voor te zorgen dat de trein slechts 1 kant op kan rijden in de keerlus (uit velighaid dat als ik de transformater de andere kant op draai dit geen gevolgen heeft voor de treinen die in de keerlus staan. Maar dat is overbodig zeg je

Verder ben ik vergeten te melden dat bij punt 4 en 5 natuurlijk ook wissel B verzet wordt.

Groet,

Caspar

Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 25 January 2009, 16:55:29
Caspar,

Mijn bericht met tekening en uitleg begint met de volgende tekst.

Citaat
Caspar,

Als je nu aan het eind van het opstelspoor voor het wissel twee isolaties aanbrengt in de spoorstaven welke direct aansluiten op het puntstuk van het wissel, zie de rode puntjes in de tekening.

Gewoon goed lezen!!!

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 January 2009, 17:11:18
Caspar,

De stroomloze secties ontstaan tussen de isolaties bij 2 en het puntstuk van wissel A. Je hebt bovenin nog een isolatie 2 zitten, maar het nut daarvan ontgaat me.

Verder zie ik nog een hik in je schakeling: hoe zet je wissel B om? Dat is in je vorige tekening niet voorzien.

En verder, wat vind je van mijn eerdere advies om de sporen gewoon eens uit te leggen en dan alle schakelelementen en isolaties stap voor stap toe te voegen?
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 18:26:40

Hallo Wim, 

Op de rode plaats in de wissel dus begrijp ik, maar wel een railstuk verder maar om te kunnen begrijpen is dit plaatje voldoende.
Klopt het zo op het plaatje van de wissel ?

Groet,

Caspar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel_A_isolatie.jpg)
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 25 January 2009, 18:33:27
Ja Caspar, zo klopt het, en zo zal het ook in de handleiding van het wissel staan.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 18:44:47
Hallo Klaas,

Nu ik de wissel eens goed bekijk, begrijp ik nu waarom de isolatielassen in het midden van de wissel moeten, de buitenste spoorstaven blijft spanning staan. Wat ik dus probeerde te bereiken met de gelijkrichter werkt niet als de isolatielas op de andere spoorstaaf gezet moet worden.

Wissel B wordt door het reedcontact 4 en 5 ook geschakeld, tegelijkertijd met wissel A, natuurlijk beide afbuigend, of beide rechtdoor.
Aangezien B geen zelfdenkende wissel is, dus die zal de stroom doorgeven tot aan de enkele isolatielassen in de 2 opstelsporen.

En je vroeg wat ik dacht van je suggestie op het gewoon uit te proberen. Daar ben ik natuurlijk ook mee bezig, maar ik wil het ook akllmaal een beetje snappen, zodat ik straks niet bij alles een tekening moet maken om een stukje baan aan te leggen.

Groet,  Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 January 2009, 19:37:50
Wissel B wordt door het reedcontact 4 en 5 ook geschakeld, tegelijkertijd met wissel A, natuurlijk beide afbuigend, of beide rechtdoor.
Probeer je eens voor te stellen waar de trein staat als de magneet boven het reedcontact zit. Juist, de staart van de trein staat dan nog bovenop wissel B, dus dat gaat niet goed komen.

Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 25 January 2009, 20:51:55

Hallo Klaas,

Daar heb ik inderdaad weer niet aangedacht (ik heb blijkbaar een juiste avatar op het forum geplaatst). Hetzelfde probleem gaat zich voordoen bij het terugzetten van wissel C, die moet ook een stuk verder geplaatst worden.

En door ruimte gebrek ben ik me er van bewust, dat ik mijn treinen niet langer mag maken dan 90 cm, dus max maar 5 wagonnetjes, mogelijk is dat dus al niet meer haalbaar.

Ik ga het omzetten van de wissel "A" en "B" nu op 10 cm voor de isolatielassen in het opstelspoor doen.

Zijn er mogelijk nog meer zaken waar in aan moet denken ?

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 27 January 2009, 22:41:21
Hallo Klaas en Wim,

Zoals belooft, hier mijn nieuwe plaatje, schiet er op, maar ik hoop echt dat het nu goed is.

Groet,

Caspar

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissel

  1) : dubbele geisoleerde raillas
  2) : dubbele geisoleerde raillas
  3) : Enkele geisoleerde raillas op de onderste spoorstaaf
  4) : Enkele geisoleerde raillas op de bovenste spoorstaaf
  5) : reedrelais die wissel A verzet zodat loc bij 4 gaat rijden
  6) : reedrelais die wissel A verzet zodat loc bij 3 gaat rijden
  7) : Ompolen van de rijrichting in het oranje gekleurde gedeelte
  8] : reedrelais die wissel C op afbuigend zet (is eigenlijk niet nodig,
        ik kan de wissel altijd op rechtdoor laten staan en bij het uitrijden
        wordt de wissel wel weggedukt door de loc en de wagons)
  9) : reedrelais die wissel B verzet op afbuigend
10) : reedrelais die wissel B verzet op rechtdoor
11) : ompoolrelais, aangestuurd door nr 7
12) : reedrelais die wissel C verzet op rechtdoor
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Any_rail_keerlus.jpg)
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 January 2009, 12:04:54
Ziet er nu goed uit, maar ik mis nog één ding: bij 7 wordt het ompoolrelais 11 omgezet. Maar waar wordt het weer teruggezet?
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 28 January 2009, 12:30:18
Dit ompoolrelais zou bij nr 12 weer teruggezet kunnen worden.

En als het even kan zou ik er voor kiezen de wissels altijd goed te zetten.
Goed rijden kan, en gebeurt in het echt ook ben ik eens achter gekomen, maar geeft toch altijd meer kans op ontsporing.
Bovendien kun je bij het schakelen van het wissel ook werken met gepolariseerde puntstuk waardoor de stroomafname beter is en je minder kans hebt op een stoppende trein.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 28 January 2009, 12:44:28
Ziet er nu goed uit, maar ik mis nog één ding: bij 7 wordt het ompoolrelais 11 omgezet. Maar waar wordt het weer teruggezet?

Hallo Klaas, de ompoolschakelaar wordt teruggezet in de andere keerlus, echter die staat nog niet getekend op het plaatje. Dan zou alles te klein worden.
Bedankt voor de controle.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Remunj op 28 January 2009, 12:52:25
Wat is daar de reden van?
Het zijn twee aparte keerlussen. Waarom zijn die elektrisch met elkaar verweven.

In je baanplan teken je trouwens veel meer sporen in de keerlussen.
Dus komt ernog meer aan schakelelektronica bij. heb je al gekeken of het dan allemaal nog steeds werkt?

Gr.
Eric
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 28 January 2009, 19:49:41

Hallo Eric,

Mijn bedoeling is om per keerlus (die geplaatst worden in 2 schaduwstations boven elkaar) 4 respectievelijk 3 treinen klaar te zetten. Totaal dus 7 stuks. Ik ga een baan maken waarin alleen enkel spoor is opgenomen. lÉén van de 4 treinen rijdt op een enkel spoor naar de vrije plaats in de keerlus met 3 treinen. Vandaar vetrekt er dus weer een trein naar de lege plaats in de andere keerlus, dus moet ik gaan ompolen.
Dit wil ik op mijn analoge baan automatisch laten verlopen.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 29 January 2009, 22:24:24
Dit ompoolrelais zou bij nr 12 weer teruggezet kunnen worden.

Groet,
Roelco

Roelco het ompoolrelais terug zetten als de trein nog in het ompolende deel is, is denk ik niet echt een goed plan, kans is dan 100% dat hij met dezelfde snelheid achteruit gaat.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: rjr op 29 January 2009, 23:02:34
Wim,

Klopt, Had even niet goed naar het totaal gekeken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 30 January 2009, 00:47:06

Hallo Forumleden,

Ik zit nog met het volgende vraagje :

kan ik ongestraft 2 trafo's op mijn baan plaatsen. Deze zijn natuurlijk geschakeld in dezelfde richting,

Als daar een loc overheen rijdt, over de geisoleerde raillas, kan dat kwaad ? Krijgt de loc dan 2 x de dubbele lading stroom, of is er niets aan de hand ?

Groet,

Caspar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_trafos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_trafos.jpg)
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: MMMark op 30 January 2009, 00:52:16
Kan ik ongestraft 2 trafo's op mijn baan plaatsen. Deze zijn natuurlijk geschakeld in dezelfde richting,

Geen idee. Maar zolang er geen electronica tussen zit probeer ik dit soort dingen altijd gewoon uit.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 30 January 2009, 00:57:36
MMM(Mark)
Citaat
Geen idee. Maar zolang er geen electronica tussen zit probeer ik dit soort dingen altijd gewoon uit.

En dat wil een alternatief bloksysteem in elkaar (denken) knutselen??

Mvg
Wim
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 30 January 2009, 00:59:41
Caspar, Ja hoor dat gaat gewoon werken, dat is de meest basic methode zoals het in alle modelspoor boekjes staat. Er is ook nog een andere manier, maar daar zal ik je verder niet mee lastig vallen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: MMMark op 30 January 2009, 01:09:55
MMM(Mark)
En dat wil een alternatief bloksysteem in elkaar (denken) knutselen??

Weg met die blokken!
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 January 2009, 14:16:22
Caspar, je kunt de trafo's probleemloos schakelen zoals je hebt getekend. Voorwaarde is wel dat de plus en de min gelijk staan, maar daar had je al aan gedacht.
Je loc krijgt geen dubbele portie stroom te verwerken, die neemt zoveel stroom als hij nodig heeft. En dat maakt niet uit, of je nou 1 of 2 of 20 trafo's parallel zet.
Wat er wel gebeurt, zolang de loc de scheiding overbrugt zal hij stroom nemen van de trafo die de hoogste spanning levert, de andere trafo doet dan even niks.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 30 January 2009, 19:44:49

Hallo Wim en Klaas,

Bedankt voor jullie antwoorden, er ligt weer een stukje van mijn legpuzzel op zijn plaats.

Wim, je maakte je volgende opmerking :  "En dat wil een alternatief bloksysteem in elkaar (denken) knutselen??".
Is dat dan zo moeilijk en begin ik aan iets dat gedoemd is te mislukken omdat dat niet voor mij geschikt is vanwege dat ik geen kennis heb van electronica ? 

En Klaas,
wil je me mogelijk nog antwoord geven op mijn vraag mbt de gelijkrichter in de keerlus, jij vond dit geen goed idee. Mogelijk kun je me uitleggen waarom, ik wil alleen zorgen dat de locs in de keerlus niet achteruit gaan rijden als er per ongeluk de trafo verkeert staat.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 January 2009, 23:50:30
Wim, je maakte je volgende opmerking :  "En dat wil een alternatief bloksysteem in elkaar (denken) knutselen??".
Die opmerking was aan Mark gericht.
 
Citaat
wil je me mogelijk nog antwoord geven op mijn vraag mbt de gelijkrichter in de keerlus, jij vond dit geen goed idee. Mogelijk kun je me uitleggen waarom, ik wil alleen zorgen dat de locs in de keerlus niet achteruit gaan rijden als er per ongeluk de trafo verkeert staat.
Ik vind het geen goed idee omdat het me overbodig lijkt. Als je de trafo verkeerom hebt staan, dan zal de rijrichting op het stamspoor (dat is het stuk wat je omschakelt met dat bistabiele relais) ook verkeerdom zijn. Dus zal je trein sowieso de verkeerde kant op gaan. Als je daar ook tegen wilt beveiligen, dan blijf je bezig. Je moet gewoon niet teveel willen beveiligen, want daar wordt het maar nodeloos ingewikkeld van.
Wil je jezelf toch beschermen tegen de verkeerde polariteit, dan kun je op de trafouitgang een rood ledje aansluiten. Dat brandt dan alleen als hij verkeerd staat, en dient puur als waarschuwing.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 31 January 2009, 11:52:08

Hallo Klaas,

Is me duidelijk, ik ga daarom de 2 keerlussen voorzien van dezelfde trafo, die alleen de beide keerlussen van stroom gaat voorzien, waardoor de kans op een fout geminimaliseerd wordt.
De overige baangedeelten ga ik dan met andere trafo's bedienen.

Groet,

Caspar

Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Wim Ros op 31 January 2009, 17:31:08
Volgens mij maak je de kans op fouten dan juist groter. Klaas heeft je uitgelegd, waarom het nu niet fout kan gaan.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 31 January 2009, 20:31:39

Hallo Wim,

Één trafo, die alleen gekoppeld is aan de keerlussen, is toch een goede methode, met die trafo hoef ik namelijk nooit andere baanstukken aan te sturen, dus die zal altijd in dezelfde stand te staan.
Ik zou zelfs iets op de trafo kunnen monteren waardoor deze nooit in zijn achteruit gedraaid kan worden.

Groet,

Caspar
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 January 2009, 21:11:24
Caspar,

wat bedoel je precies met "andere baanstukken"? Is dat het stuk tussen de keerlussen, of een ander deel van de baan wat los staat van de keerlussen?
Titel: Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
Bericht door: Scenery op 31 January 2009, 21:42:01

Hallo Klaas,

0nderstaand plaatje geeft ongeveer de baan weer die ik wil gaan bouwen.

Wel zal er rechtsboven een draaischijf aan toegevoegd worden. Deze zal ook door een aparte trafo van stroom worden voorzien.

Tussen de keerlussen wil ik de baan gaan opdelen in max 5 blokken (ik heb Fleischmann 6957 + 2 x 6958 op mp gekocht). Hier ben ik echter nog niet helemaal zeker van, want weet niet of me dat allemaal gaat lukken.
De treinen zullen buiten de keerlussen op de hoofdbaanstukken niet of weinig handmatig omgepoold worden. dit zal zeker wel gebeuren op het rangeerterreintje in het midden en bij het station dat bovenin ligt.

Groet

Caspar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_9.jpg)