BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: overweg op 04 January 2009, 12:47:52
-
hallo allemaal.
mijn vraag in dit forum betreft het bedienen van electrische wissels van fleishmann d. m. v,schakelaars op het schakelplateau.
veelal weigerd het wissel om te gaan,en op een ander moment schakelt hij weer vlot.
zijn er meer die met dit probleem te kampen hebben.
vriendelijke groet,
overweg
-
Vroeger had ik ook een schakelbord met knopjes en kwam dit probleem ook wel eens tegen.
Bij mij lag het vaak aan de aansluiting van het geheel, was te storings gevoelig of toch niet goed genoeg aangesloten.
Als je teveel wissels tegelijk overzet heb je misschien te maken met niet genoeg vermogen om ze alle tegelijkertijd om te zetten.
Dion
-
Je schakelt toch wel met wisselstroom - en één wissel tegelijk?
De wissel kan mechanische problemen hebben, nazien op verwrongen plastic, vastzitten. Geen olie bij doen, de kunsttof kan daar niet tegen.
Dan denk ik verder ook aan de aansluiting, vieze contactpunten etc.
Probeer alles zo goed mogelijk schoon te maken en te houden, dan moet het goed werken.
-
Mijn ervaring is dat even de betreffende wissel behandelen met de stofzuiger de storing weer opheft.
Peter
-
Je schakelt toch wel met wisselstroom -
Waarom moet dat met wisselstroom? Gelijkstroom werkt net zo goed.
-
Tja Klaas, daar heb ik niet van terug... bij deze dan herstel, sorry voor de verkeerde info. ;)
-
Wisselstroom is toch alleen voor wissels?
En gelijkstroom dan? Voor eh...gelijke......kant oprijden?
-
Draadje serieus houden aub.
Heeft de vragensteller meer aan.
-
Enkele vragen:
-is dat met al je wissels of maar met één wissel?
-die schakelaars hebben die een blijven contact of werken die zoals een drukknop?
Heb je de schakelaar(s) al eens kort gesloten en werkt die wissel(s) dan?
-
Slecht contact van de schakelaars kan inderdaad de oorzaak zijn maar
wat ook heel goed mogelijk is is dat de contactpunten in de
electrische aandrijving vies zijn, dan doen ze het inderdaad de eerste keer ook
niet, dit gebeurd bij mij ook om de haverklap. Dan moet je de wissels gewoon met de hand even een paar keer schakelen doormiddel van het schuifje
op de electrische aandrijving.
Zodoende schraap je iets van het vuil van de contacten en zal de wissel dan
gewoon werken als er een spanning op komt te staan.
Overigens is er wel degelijk verschil in het schakelen met wisselspanning en
gelijkstroom. De wisselspanningsbron van de trafo levert een continue spanning van ongeveer 14 tot 18 volt afhankelijk van de netspanning (230 volt)
De gelijkstroombron levert spanning afhankelijk van de instelling van de trafo, en meestal is dat volledig geopend ongeveer 18 volt.
Minder voltage zoals 12/14 volt kan er voor zorgen dat de wissels niet zo lekker
schakelen of helemaal niet omgaan als het mechaniek ook maar iets zwaar
loopt.
Met wisselspanning krijgt het wissel als het ware een puls waardoor het
een goede zet in de rug krijgt om om te gaan. met gelijkstroom zul je ook zien dat het wissel langzaam omkomt.
Een beetje meer uitleg misschien kom je er zo uit.
-
RobbertJan,
Overigens is er wel degelijk verschil in het schakelen met wisselspanning en
gelijkstroom. De wisselspanningsbron van de trafo levert een continue spanning van ongeveer 14 tot 18 volt afhankelijk van de netspanning (230 volt)
De gelijkstroombron levert spanning afhankelijk van de instelling van de trafo, en meestal is dat volledig geopend ongeveer 18 volt.
Minder voltage zoals 12/14 volt kan er voor zorgen dat de wissels niet zo lekker
schakelen of helemaal niet omgaan als het mechaniek ook maar iets zwaar
loopt.
nu heb je het over verschillende spanningen, da's heel wat anders.
Klaas zei toch niet dat je die gelijkstroom van je rijaansluiting van de trafo moet halen?
Bij eenzelfde spanning maakt het niet uit of je gelijk- of wisselstroom gebruikt.
Groet, Wim
-
Het is mijn indruk dat je wissels met gelijkstroom wat rustiger lijken te schakelen. Ik heb een hele serie oude Fleischmann wissels, die het beter doen op gelijkstroom.
Overigens heb ik dat nu opgelost door de wissels met een aparte booster te voeden. Gaat prima.
Eric
-
Met wisselspanning krijgt het wissel als het ware een puls waardoor het
een goede zet in de rug krijgt om om te gaan. met gelijkstroom zul je ook zien dat het wissel langzaam omkomt.
Nou, ik ben benieuwd wat voor experimenten je hebt uitgevoerd om tot deze conclusie te komen. Ik vind het een raar verhaal. Ben zelf wel eens aan het meten geweest aan de schakeltijden van wisselspoelen, maar die gaan vaak al binnen 20ms om, dat is de periodetijd van de wisselspanning. Dus je hebt weinig voordeel van het gebruik van wisselspanning, voordat die spoel dat in de gaten heeft is het al weer afgelopen. Bovendien moet je bedenken dat vrijwel alle wisseldecoders gelijkspanning afgeven. En dat werkt over het algemeen toch naar tevredenheid.
-
Bovendien moet je bedenken dat vrijwel alle wisseldecoders gelijkspanning afgeven.
Daar maak je een interessante opmerking. Als ik m'n oude wissels via de decoders met een wisselspanning voed dan hoor je de spoelen duidelijk een bromtoon maken, bij een gelijkspanningvoeding doen ze dat niet. Daarom dacht ik dat de wisselspanning gewoon doorgegeven werd. Is dat dan niet zo?
-
Beste Overweg
Ik zie hierboven een vraag staan die nog onbeantwoord is gebleven.
en één wissel tegelijk?
Zou je kunnen aangeven indien mogelijk wat het verschil is als het goed en fout gaat.
Zijn er op het moment dat het niet goed gaat meer stroomverbruikers?
Groetjes
Arthur