BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: sander306 op 03 January 2009, 20:33:40

Titel: eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 03 January 2009, 20:33:40
Mijn goede voornemen voor dit jaar? Eindelijk weer eens een baan bouwen!

De bedoeling is het bouwen van een Duitse baan in N, gelegen in de Eifel. Deze zal gaan bestaan uit drie bakken van 1 meter bij 60 cm. Het is de bedoeling om een doorgaand dubbelspoor hoofdlijn te bouwen en een station op een enkelspoorig, hoger gelegen, zijlijntje. Daarbij zal de hoofdlijn uitgerust worden met bovenleiding en de zijlijn niet. Ik ga gebruik maken van de Peco code 55 rails. Het tijdperk zal wat landschap betreft V zijn. Wat de treinen betreft, die horen thuis in meerdere tijdperken. Van III tot V (digitaal natuurlijk). Voor het sporenplan, zie plaatje:

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/baan.jpg)

Groen weergegeven is bos/begroeiing/weiland
Grijs weergegeven is bebouwing
Bruin gesteente/rotswand
Blauw het plaatselijke riviertje
De zwarte strepen zou het wegennet voor moeten stellen

Alles is overigens aan verandering onderhevig, ik begin gewoon en ik zie wel waar het schip strand. Ik ga beginnen met de meest rechter module, bij wijze van oefening of ik het nog wel kan :D. In het grijze gedeelte wil ik een al dan niet vervallen burcht plaatsen. Het zijlijntje gaat via een viaduct/brug over het dal met de hoofdlijn en het riviertje heen.

Aangezien ik vrij nieuw ben op dit forum moet ik me eerst maar even voorstellen.
Ik ben Sander, 19 jaar en woonachtig in Hoorn (nh) alwaar ik lid ben van de reddingsbrigade en de plaatselijke modelspoor vereniging. Verder studeer ik elektrotechniek in Alkmaar en doe ik aan sport klimmen. Vanwege mijn studie (wat eigenlijk ook een hobby is) wil ik wat elektronica betreft zoveel mogelijk zelf bouwen (al dan niet zelf ontworpen). De schema’s en eventuele software zal ik dan natuurlijk in dit topic plaatsen, zodat jullie er ook wat aan zouden kunnen hebben.

Goed, dit was het wel zo’n beetje, van de week even hout halen en langs het reisbureau (voor een reisgids met foto’s van de omgeving :P) en het bouwen kan beginnen. Alle feedback is natuurlijk van harte welkom, zowel positief als negatief.
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: Paul VT 11.5 op 03 January 2009, 21:16:49
Hallo Sander,

Welkom hier op Beneluxspoor. :D Als "Eifelbouwer" ben ik natuurlijk meer dan nieuwsgierig welk stukje Eifel je gaat nabouwen tenzij je natuurlijk een fictieve baan maakt? Als ik je baanplan zo zie, dan lijkt het spoor langs de rivier enigszins authentiek voor wat betreft de loop  en de "Nebenbahn"  zelf bedacht? Klopt dat? Uiteraard volg ik graag je vorderingen in dit draadje. Suc6 met bouwen! Greetz, Paul
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: HSB op 04 January 2009, 00:36:03
Dag Sander,

Mooi ontwerp met niet teveel sporen, dus voldoende ruimte om de treinen echt door een landschap te laten rijden!
Ik zou er zelf voor kiezen om ook het station op het enkelsporig traject in een boog te leggen. Het oogt nu wat statisch ten opzichte van de rest en dat is eigenlijk jammer.

Succes met bouwen, ben benieuwd naar je vorderingen.

Herman
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 04 January 2009, 17:06:45
@ Paul
Deze baan is volledig uit mijn duim gezogen, alles kan, alles mag en niets moet :P.

@HSB
De linker twee bakken zitten nu nog in de lange termijn planning, er kan dus nog van alles veranderen aan het station. Ik neem jouw tip dan ook gewoon mee in de overweging.

Nu nog even een kleine update. Gisteravond heb ik de eerste bak in elkaar gelijmd/geschroefd. Alleen toch een beetje jammer dat hij net iets uit het lood staat, over een lengte van een meter wijkt hij een halve centimeter af van loodrecht. Nu vind ik het op dit moment geen groot probleem. Bij de volgende bakken dus even opletten en eventueel iets van een mal maken (of stukjes balk in  de hoeken plaatsen)

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03704.jpg)

Wat betreft het gesteente in de Eifel moet ik nog wat research doen, als ik terug denk aan een vakantie van een aantal jaren geleden was het een beetje geelig (mergel?). Maar op wat op het net gevonden foto’s is het zwart/kleurrijk gestolde lava. Nu is het gebied lang, lang geleden vulkanisch gebied geweest, wellicht is het dus beide mogelijk (of zijn er nog meer mogelijkheden). Tijd om de grote bos atlas te pakken…
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: Hansepansje op 05 January 2009, 10:58:22
De bedoeling is het bouwen van een Duitse baan in N, gelegen in de Eifel... Het is de bedoeling om een doorgaand dubbelspoor hoofdlijn te bouwen en een station op een enkelspoorig, hoger gelegen, zijlijntje. Daarbij zal de hoofdlijn uitgerust worden met bovenleiding en de zijlijn niet...

Hoi Sander,
Leuk thema! Maar ja, ik ben gezien m'n eigen baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9416.0) natuurlijk wat bevooroordeeld... ;)
Kijkend naar je schets valt me op dat je hoofdbaan nogal slingert, terwijl je zijlijntje kaarsrecht loopt. Is dit een bewuste keus? Ook al volgt de spoorlijn in Duitsland nogal eens de loop van de rivier, toch worden de ergste slingers er meestal uitgehaald. Maar het idee is goed: een spoorlijn met een wat 'glooiend' verloop die het landschap volgt heeft potentie om te worden tot iets moois!
Veel plezier met de bouw.

Groets, Hans
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 11 January 2009, 00:27:41
Ondertussen een paar avondjes doorgebouwd. Nu is er voor de rails een houten ondergrond gecreëerd, verder ligt het eerste stukje rails in de bocht met verkanting. Hier ben ik alleen niet tevreden over, ’t is naar mijn mening te steil. Heeft iemand hier een ander oordeel over? 

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03721.jpg)

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03720.jpg)

Ik heb nu de rails aan een kant met een millimeter opgehoogd, dat zou overeen moeten komen met 16 cm in het echt…
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: Karst Drenth op 11 January 2009, 00:33:03
Hoi,

In de laatste RailHobby staat een aardig stukje over verkanting en hoe je dat moet berekenen.

Daar wordt verteld dat 1.6 mm in H0 al de maximale verkanting is.
1 mm voor N lijkt me dus idd heel veel. Ik zou voor max. 0.5 gaan.
Dus: plaatje styreen van 0.5 of 0.35 mm onder de buitenkant leggen.
Mogelijk ook: een stuk ijzer of koperdraad van 0.5mm , kun je ook nog gemakkelijk meebuigen in de bogen.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 12 January 2009, 22:01:07
Zozo, weer een paar dagen verder en lekker door gebouwd. De achterste rotswand begint gestalte te krijgen, wat Faller brugdelen verbouwt en last but not least een foto van m’n erts trein in wording.

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03751.jpg)

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03752.jpg)
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: bas den boer op 13 January 2009, 08:16:58
wow :o dat ziet er nettjes uit. dit draadje ga ik zeker volgen. van welk merk is die E10?

groetjes, bas
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 13 January 2009, 10:34:39
De E-10 is van Arnold, volgens de sticker op het doosje een eenmalige oplage uit 1994. Vorige week voorzien van een decoder (die misschien iets te licht is met 500 mA belasting).
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 03 February 2009, 16:22:39
Schrik, schrik, pagina 6 alweer... Te lang niets meer van me laten horen. Tijd voor een kleine update:

vandaag een poging gedan om met de decoupeerzaag van m'n vader in een rechte lijn te zagen om de zijkanten van m'n bakken te maken. Werd weer een lekker potje vloeken, dat ding is zo krom als een hoepel. Keurig langs een latje (balkje) liep de zaag nog steeds een halve centimeter weg over 20 cm. Dat wordt dus zoeken naar een cirkelzaag of zaagtafel (of vaders overhalen eens knap gereedschap te kopen, dus niet van een niks zeggend merk). Dat zagen is dus een groot fiasco geworden.

Vanavond maar het tweede brughoofd van m'n verbouwde fal*** brug in elkaar knutselen en de rest schilderen. Misschien komen er dus nog een paar plaatjes aan het einde van de avond.

Verders kwam ik een interesante website tegen mbt het zelf bouwen van digitaal spul (decoders etc.) te weten: www.digitalbahn.de
Morgen op school maar een paar printjes etsen om dit eens te proberen.

stay tuned...
Titel: Re: eifelbahn in N
Bericht door: Hansepansje op 04 February 2009, 17:12:45
... verkanting ... 1 mm voor N lijkt me dus idd heel veel. Ik zou voor max. 0.5 gaan.

Ik heb zelf ook verkanting aangebracht, ongeveer 0,5mm. Simpelweg smalle strookjes (zo'n 3mm breed) gesneden uit een stuk karton van deze dikte.
Rails aftekenen op de ondergrond, dan eerst de kartonstrook erlangs lijmen (meebuigen met de bocht gaat prima), en dan de rails erop.

Hierbij een foto:
(http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/verkanting.jpg) (http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/verkanting.jpg)

Kijkend naar de rails zie je het haast niet, maar met een trein erop wordt het zichtbaar.

Groets, Hans
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 06 April 2009, 14:52:56
Zo, ben ik dan weer eens... Wat zijn modules toch handig zeg! Als het mooi weer is kun je gewoon buiten gaan zitten!

Ondertussen begint de rivier wat vorm te krijgen en moeten de brughoofden nog steeds afgemaakt worden... Nu weet ik eigenlijk niet in welke kleur ik de stenen van het brughoofd moet schilderen, heeft er iemand een voorbeeld foto uit dit gebied? Ook over de grote brug die over het hoofdspoor heen moet komen moet ik nog wat nadenken, deze moet niet te opzichtig zijn daar ik nog ideetjes heb voor het gebied dat er achter/onder ligt. Dus als iemand ook hier een sugestie heeft is deze meer dan welkom (de overspanning is 40 cm).

Een draadje zonder plaatje is niks, dus maar even een gemaakt :P :

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03898.jpg)
http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03898.jpg
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 11 May 2009, 17:06:12
Zo, weer ruim een maand verder. Het plakken en passen van stukjes piepschuim is bijna klaaren er is een brug bijgekomen. Verders is er wat bijgetimmerd voor de achtergrond en de stevigheid. Nu begint het tijd te worden om er weer een berg gips tegenaan te smeren. Binnenkort ook maar eens gaan kijken naar de bovenleiding en seinen van viessmann.

To do lijst tot de volgende post:
*tweede brughoofd van de kleine brug bouwen
*achtergrond panelen in de grondverf zetten
*bruggen verouderen
*brughoofden en een pijler krassen in gips voor de grote brug
*rails afmaken
*landschap gipsen
*...

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC03985.jpg)

Op de foto staat ook de 'regionalexpress' uit de starterset van fleischmann, nu vroeg ik me af of deze compleet is met een rijtuig 2e klas, een rijtuig 1e/2e klas en een stuurstand 2e klas. Volgens mij moet hier nog minstens 1 rijtuig bij om deze trein compleet te maken. Klopt dit en zo ja, wat voor rijtuig zou er nog bij moeten?
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: bas den boer op 11 May 2009, 17:36:09
Dat ziet er goed uit (y)
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 11 May 2009, 17:41:05
Sander, hoe precies wil je het hebben met die trein? wil je alleen met treinen rijden zoals ze in de eifel rijden of gereden hebben?, of moet mag het ook wat verder weg gereden hebben?

Kijk in het zuiden van Duitsland zijn wel lijnen waar jou combinatie zo rond gereden heeft ook de toevoeging van een extra 2e klas rijtuig met hoge instap DBz750 of 751 is mogelijk. Als je wat dichter bij gaat kijken dan vind/vond je in het zuiden van Rheinland Pfalz wel treinen bestaande uit een ZWS 218 met dubbeldekkers met lage instap 2x DBpz752 en een stuurstandrijtuig DABpbzf762. Die stuurstand is bijna het zelfde als DBbzf761 die je nu het, het verschil zit hem vooral in het feit dat de DABpbzf762 1e klas heeft.

Dat soort setjes reden tot vorig jaar ook met een ZWS Br143 tussen Köln en Koblenz( rechts rheinisch) en tussen Koblenz en Mainz.

Het setje rijtuigen dat je nu hebt heeft met Br143 (en mogelijk ook Br111) ook wel met 3 rijtuigen gereden maar meestal kom je dat spul met 4 a 5 rijtuigen tegen in div. combi's van 1e en 2e klas.

Dus het is net in hoever purist wil zijn als het op materieel inzet aankomt, groetjes Michiel
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 14 May 2009, 14:32:25
hmmm, in 'mijn' regio heeft dit setje dus nooit rondgereden als ik het bovenstaande goed begrijp. Wil ik het wat realistischer maken dan moet er eventueel een 2e klas rijtuig bij en een br143 er voor (misschien de zug-cafe versie van fleischmann er bij?). Ik wil hem in gaan zetten op m'n niet geëlektificeerde neven lijn. Hij zal dus met de 218 blijven rijden. Zo precies hoeft het nu ook weer niet...

Ben de laatste dagen bezig geweest met de rots structuur en de brughoofden en de pijler voor de grote brug. Hieronder twee foto's van het resultaat:
(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC04003.jpg)

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC04004.jpg)

En dit was het voorbeeld:
(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/2717134.jpg)

(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/4852594.jpg)

Bron: maps.google.nl

komt best aardig in de buurt toch?
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: Gerard110 op 14 May 2009, 14:51:43
ziet er erg mooi uit hoor  ;)
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 14 May 2009, 16:29:57
Hoi Sander, het begint echt wat te worden zo, je rotsen zien er al wel mooi van kleur uit, maar vergelijk ik het met de foto dan zou je het misschien nog in kunnen wassen met heel sterk verdunde zwarte verf en nog wat drybrushen met grijs, dan kom je denk ik nog dichten bij de rotsen op de foto wat kleur betreft.

Wat je treinen betreft als jij het prima vind om set zo te laten rijden op de diesellijn dan moet je dat gewoon doen. Die ZugCafé zou ik je niet aanraden die is special voor één lijn in het Ruhrgebied bedoelt, de RE2, verder vind je ze nergens. Inmiddels zijn er nieuwe Zugcafé rijtuigen ingestroomt op die verbinding en zijn de oude die van Fleischmann te koop zijn terug verbouwd tot 2e klas rijtuig. Tot aan die verbouwen hebben ze wel al op andere RE verbindingen als 2e klas rijtuig dienst gedaan maar dan praat je over een vrij korte periode.

De keus of er een extra rijtuig( of 2) bij komt of niet moet je ook zelf maken, maar mijn advies zou zijn, koop je er 1 rijtuig bij, koop dan een DBz( 2e klas rijtuig dus) en koop je er later nog eentje bij neem dan een DABz( rijtuig met 1e en 2e klas). Maar als je zelf andere ideeën hebt dan moet je gewoon doen wat je zelf leuk vind ;).

Groetjes Michiel
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 18 September 2009, 13:11:34
(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC00729.jpg)

Zo, na maanden heb ik de smaak weer te pakken (en heb ik de tijd om wat te doen ;)). Dus gelijk maar beginnen met een plaatje :P. Wat er is gebeurt sinds de vorige post: de brughoofden van de kleine brug zijn EINDELIJK afgemaakt, de rotswand langs het spoor is verder afgemaakt, er is een achtergrond gekliedert met action plakaat verf en er is een 2e klas dubbeldekrijtuig bijgekomen. Zie hier de plaatjes:

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC00733.jpg)

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC00730.jpg)

(http://i206.photobucket.com/albums/bb178/sander306/DSC00731.jpg)

Bij de laatste foto: zoek de verschillen... Wist niet dat Fleischmann twee verschillende versies van dit rijtuig uitgebracht heeft, de een gaat naar Kassel Hbf en de ander naar Hagen Hbf. Verder is bij de een de witte balk aan de onderzijde dikker en is het rooster aan de linker kant anders... Da's best jammer eigenlijk...

Met alle tips en opmerkingen wordt weldegelijk wat gedaan, al reageer ik niet altijd naar de persoon persoonlijk. Dus het is altijd welkom! M´n bouwkunsten kunnen er alleen maar op vooruitgaan.

Groeten en tot later,
Sander
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: Gerard110 op 18 September 2009, 16:20:38
Die rijtuigen kunnen als het goed is door elkaar ingezet worden (alleen het koersbord klopt dan niet). Verder moet ik zeggen dat het er goed uitziet (y) ga zo door
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 19 September 2009, 22:11:07
Kijk, dat is mooi. Was al bang dat ik andere 'moest' gaan kopen. Op dat koersbord vinden we wel wat. Bij de NS staan die ook wel eens in storing, bij de oosterburen vast ook wel.

Of zijn er transfers op de markt om de koersborden te wijzigen?

gr,
Sander
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: Hookies op 20 September 2009, 14:51:18
Je kunt ook twee wagens met een ander koersbord aan het eind van de trein hangen. Die zouden dan op een fictief punt kunnen worden afgekoppeld en met een andere loc naar een andere plaats worden gereden. Dat heb je in Nederland ook als je naar Groningen gaat. Een deel wordt ergens afgekoppeld en rijdt dan door naar Leeuwarden.

Mvg,
Martin
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: sander306 op 20 September 2009, 23:33:28
Weet iemand trouwens waar ik de losse bielzen van peco vandaan kan halen als ik geen credir-card heb (en ook niet van plan ben er een aan te schaffen)? Ik heb al eens aan iemand gevraagd ze van Houten mee te nemen maar die kon ze niet vinden... (en ik kon zelf helaas niet heen gaan, misschien de volgende)
Titel: Re:eifelbahn in N
Bericht door: Tinussie op 22 September 2009, 18:28:17
Of zijn er transfers op de markt om de koersborden te wijzigen?

Sander,
Jazeker. Bij de rijtuigen wordt als het goed is een velletje transfers meegeleverd met verschillende bestemmingen. Velletje zit tussen het plastic "houdertje" van het rijtuig en het kartonnetje. Mogelijk is dit ook wel los na te bestellen bij Fleischmann...
mvg Tinussie.