BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ruud K op 03 January 2009, 16:58:41
-
In de gebruiksaanwijzing van Roco-locs staat dat je de machine moet inrijden. Bij Fleischmann ontbreekt die aanwijzing. Hoef je Fleischmann-locs niet in te rijden, d.w.z. kun je ze meteen vol belast gebruiken?
-
Inrijden is altijd beter, half uurtje vooruit en achteruit op halve kracht.
-
Zelf laat ik de loks analoog een klein half uurtje op half vermogen vooruit en achteruit rijden. Indien nodig onderbreek ik dit om wat te smeren. Daarna op vol vermogen kijken of zij mooi rijdt. Daarna komt er bij mij pas een decoder in en regel ik deze in.
-
Indien nodig onderbreek ik dit om wat te smeren.
Harry, een nieuwe loc hoeft niet gesmeerd te worden. Af fabriek zit er in principe genoeg op/in.
Daarna komt er bij mij pas een decoder in en regel ik deze in.
Prima hoor, maar een digitale loc kun je op dezelfde manier in laten lopen.
-
is dat bij de kof van minitrix ook zo?
-
Nieuwe locjes gewoon lekker rustig in laten lopen. Onder verschillende (niet te zware) belasting en de snelheid niet te hoog. Zoals al eerder vermeld in het draadje:
Inrijden is altijd beter, half uurtje vooruit en achteruit op halve kracht.
Eventueel met wat wisselende snelheden, en je locje rijdt vanaf dan prima.
-
Ik rij ze eigenlijk nooit in. Nu scheelt het wel dat mijn baan zo kort is dat de locjes of triebwagens nooit zwaar belast worden. ;D
-
Ook een manier ::) ;D ;D ;)
-
Ik rij ze eigenlijk nooit in. Nu scheelt het wel dat mijn baan zo kort is dat de locjes of triebwagens nooit zwaar belast worden. ;D
Ik doe hetzelfde mijn baan is ook aan de korte rijlengte en zal nooit meer dan aan treinlengte totaal van 1.5 m rijden.
Geen directe onderhoud aan nieuw materiaal wel na een aantal bedrijfs uren.
Bij nieuw materiaal direct decoder plaatsen cv aanpassen en rijden nooit
geen problemen ondervonden, met uitsluiting van hamo post.
wil.
wil.
-
Klopt wel dat inrijden. Elke nieuwe Roco loc van mij rijdt in het begin nogal houterig. Maar na een tijd rijden zijn ze stukken soepeler. Bij een Fleischmann loc heb ik dit nog niet eerder meegemaakt.
-
Ik vindt het altijd moeilijk om te bepalen wanneer een loc gesmeerd moet worden. Is hier een richtlijn voor?
Moet een nieuwe loc al gesmeerd worden na het inrijden?
-
Moet een nieuwe loc al gesmeerd worden na het inrijden?
Nee. Af fabriek is er voldoende gesmeerd. Het ligt een beetje aan hoeveel je er mee rijd. De meeste loc's worden mijns inziens oversmeerd.
Als de zaak droog is een klein beetje olie of vet is voldoende.
-
niet waar!
Is per merk verschillend. Papieren lezen die bij de lok zitten.
Kees-jan
-
Kees, rustig maar.... is een algemeen advies. Maar ze hoeven zeker niet na het inlopen gesmeerd te worden.
-
Ik ben rustig, mij maak je niet gek want dat was ik al.
Het gaat me alleen maar er om dat je beter even in de papieren kunt kijken die bij een nieuwe lok zitten (per merk kan het verschillen, weet ik herhaling).
Ipv een advies te geven wat te algemeen is want er lezen hier namelijk ook mensen die jouw woorden als advies nemen en daardoor hun nieuwe aanwinst in de tapijtharen zien vast lopen (of olie vlekken in hun tapijt krijgen 8) :P).
Groeten van altzheimer keesie ;D
-
Ipv een advies te geven wat te algemeen is want er lezen hier namelijk ook mensen die jouw woorden als advies nemen en daardoor hun nieuwe aanwinst in de tapijtharen zien vast lopen (of olie vlekken in hun tapijt krijgen
Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken. Uiteraard zal er een beschrijving zijn bij de diverse loc's, maar algemeen gesteld is een af-fabriek loc genoeg gesmeerd voor de eerste tijd. Na gewoon rustig inlopen van een uur of 2 hoeft er echt niet opnieuw gesmeerd te worden.
Niet meer en niet minder.
-
Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven.
Gelukkig maar.
groeten van smeerkees!
-
maar zijn er richtlijnen wanneer een loc gesmeerd moet worden?
Bij Fleischmann locs wordt in de handleiding duidelijk aangegeven waar er gesmeerd moet worden. Ik heb van Roco de NS 1823 en daar wordt in de papieren dit niet aangegeven.
Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren? m.a.w. gaat een loc "achteruit" als er voor een langere tijd niet mee gereden wordt?
-
Als een loc lang stilstaat, is het zeker zinvol alles schoon te maken en te smeren. Oude olie en vet vormt een soort gom, waardoor tandwielen heel slecht of niet meer kunnen draaien.
Sander
-
Piepen en kraken is meestal wel een aanwijzing dat er drupje olie nodig is. ;D
heb de Roco handleiding nu niet bij de hand (een mens moet ook werken he) maar bij mijn weten staat daar wel in waar er gesmeerd moet worden.
Na 2 jaar stilstand is het wel aan te bevelen de loc even te inspecteren en zonodig schoon te maken. Vet en olie worden in de loop der tijd wat harder en zeker als er vuil bij zit.
Gr.
Eric
-
Het raadplegen van de handleiding is wel aan te raden. De smering en het te gebruiken smeermiddel wil nogal eens verschillen. Ga b.v. geen olie gebruiken als je met vet moet smeren.
Ook daarvoor geldt; RTFM
-
Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren?
Kijk Harold, dat is een andere vraag dan:
Moet een nieuwe loc al gesmeerd worden na het inrijden?
Die je eerder stelde. Uiteraard moet je na 2 jaar even kijken naar de algehele gesteldheid. Maar ik heb hier meer als voldoende loc's liggen die meer als 2 jaar stil hebben gestaan en die uit de doos gepakt vrolijk hun rondjes draaien en geen enkel probleem vertonen. Vandaar mijn opmerking:
het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken.
Veel nieuw/jong materieel is voorzien van tandwielen die een soort van zelfsmering hebben en met weinig externe smeermiddelen toekunnen.
Kijk maar eens bij 2e hands materieel, daar druipt de rotzooi soms uit omdat er veel te veel olie of vet in gedrukt wordt. Niet doen dus.
Als laatste; heb het zelf 1x meegemaakt dat mij 2 locs aangeboden werden als 2e hands maar die nooit gereden hadden. Bij het uitpakken viel direct op dat, omdat ze op hun kant liggen in de doos, de olie er uit gelopen was en de draaistellen behoorlijk nat waren aan de liggende kant. Uiteraard dan schoonmaken, inspecteren en opnieuw iets olie/vet er in om te waarborgen dat er overal wat zit.
My 2 cents ;)
-
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?
-
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)
-
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?
Het schijnt wel beter te zijn om ze staand te bewaren ipv liggend. De locs staan in ieder geval bij mij in de kast terwijl de wagons wel op hun kantje liggen.
Wat betreft het inrijden, dat gebeurd bij mij ook vrij weinig. Momenteel is daar zelfs nog niet eens de mogelijkheid voor maar wanneer je de locs goed stofvrij bewaard kan er volgens mij ook vrij weinig gebeuren.
-
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)
En dit was de standaard hoeveelheid die de fabrikant (Atlas in dit geval) er in gedaan had. En dat is echt niet veel, maar genoeg om er uit te lopen.