BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: DelticPower op 29 December 2008, 16:56:40
-
Hallo, hierbij een vraag voor de GB-specialisten. In het blad BRModelling stond een stukje over een brake tender, welke gebruikt werd om het remvermogen van de loc te verhogen bij onberemde treinen. In het blad staan enkele foto's van kolentreinen, hoewel het me toch maar een nare zaak lijkt om met zoveel ton treingewicht een helling af te dalen met alleen de loc evt met brake-tender te kunnen remmen.
In een filmpje van Thomas (niet lachen...) moest men boven aan een afdaling stoppen, waarna de stoker alle remmen moest vastzetten, waarna men naar beneden kon. Bij bestudering van foto's van engelse kolenwagens zag ik daarop wel een groot remhandel aan de zijkant, maar geen doorgaande treinleiding. NU mijn vraag: was het daadwerkelijk de bedoeling om bovenaan een afdaling te stoppen, alle remmen vast te zetten, geremd naar beneden te gaan en daar weer te stoppen en alle remmen te lossen?
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
-
Altijd al rare jongens geweest die Britten ;D
-
Ja, dat was zo. Helaas heb ik echt net gisteren toevallig mijn hele collectie gecopieerde papieren uitleg van de geschiedenis van de treinrem, van Nedtrain in de kachel gegooid... Maar het klopt zeker. Het ook erg bewerkelijk inderdaad. De gemiddelde snelheid lag dan ook zeer laag. Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..
-
Hé Stig,
heb je de originele papieren dan niet meer ;D
Erich
p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van.... :-|
-
p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van....
Maar waarom gooi je dan het origineel weg om vervolgens de kopie te houden ???
mvg Tinussie.
-
Nee, die liggen bij Nedtrain.
Tinussie, zoek het woord "sarcasme" eens op... ;D
-
Hoi Stig
Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..
Dan werden de remblokken heter dan jouw kachel van de copiën. ;)
Bedankt voor de reactie.
Jan