BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jasper C op 25 December 2008, 15:31:24
-
Baan (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/baanplan1.bmp)
Het is de eerste keer dat ik met de computer een baan maak, dus hj sluit niet helemaal aan. Ik krijg de handigheid er nog wel van.
Dit is de baan zoals hij nu bioj mij ligt, ik weet nog niet of ik hem ook zo ga bouwen. Want ik ben nog niet helemaal uit wat ik met de omgeving ga doen, en deze wil ik eerst bouwen.
de twee buiten sporen die nergens naar toegaan zijn voor de aansluiting van een tweede deel wat ik in de toekomst nog wil gaan maken.
-
Welke schaal rij je? Land, tijdperk... enz? Of ben je daar nog niet uit?
-
Welke schaal rij je? Land, tijdperk... enz? Of ben je daar nog niet uit?
Want ik ben nog niet helemaal uit wat ik met de omgeving ga doen, en deze wil ik eerst bouwen.
Dat had J. Coolen al gezegt
-
Het een sluit het ander niet uit :-|
Je kunt weten dat je H0 rijdt, jaren '60 in Duitsland én toch geen idee hebben hoe je het landschap invult. Mijn vraag blijft dus staan.
-
Mijn advies is, je hebt dit baantje nu liggen. Zet je treinen er op en als je al huisjes e.d. hebt, zet ze er bij.
Speel er een paar dagen mee en je krijgt vanzelf een beeld wat je leuk vind en wat je gaat vervelen, pas dan wat aan waardoor je denkt dat het leuker wordt. Met andere woorden: Laat je baan groeien :)
Groetjes,
Jos
-
Bedankt voor de verdediging.
Korte toelichting
Ik rij met het N spoor en wil iets gaan doen met de U.S.A.
zie dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16112.0)
advies is zeer welkom
-
Ik ben bezig met een nieuw plan, maar ik krijg het niet passend.
Ik werk met wintrack. maar links onderin past de delen niet aan elkaar. Kan iemand mij advies geven?
http://www.xs4all.nl/~jscoolen/replan1.bmp
het gaat om het deel bij de 9136 en de wissel
-
De railgeometrie bij fleischmann is niet altijd passend, gebruik een flexi-rail en zaag die op maat af.
-
Ik zou het rondjes-rijden wat meer vermijden. Je geeft aan dat je een Amerikaans thema nastreeft. Kan je dat thema verder uitwerken? Bijvoorbeeld stedelijk of ruraal, oud of modern,... en maak er een verhaal van. Geef je baan eerst een geschiedenis, en stel je sporenplan op aan de hand hiervan. Je zal merken dat plots rondjes-rijden niet zo boeiend blijkt... althans dat is mijn idee.
Maak gebruik van technieken als schaduwstations om je treinverloop te varieren. Concentreer de aandacht op een centraal onderwerp (bijvoorbeeld halte met steengroeve aansluiting)...
groeten,
Michiel
-
Ik ben een flink aantal avonden bezig geweest. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.:
(http://www.xs4all.nl/~jscoolen/baanplan2-0.bmp)
totaalplaatje (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/baanplan2-0.bmp)
(http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan2-1.jpg)
Rechterdeel (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan2-1.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan2-2.jpg)
Linkerdeel (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan2-2.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~jscoolen/baanplan2.bmp)
3D plaatje (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/baanplan2.bmp)
Het is nog niet af en de bergen krijg ik niet zoals ik ze graag zou willen.
-
Wat mij vooral opvalt is die draaischijf en de keerlus daarbij, wat is dan nog het nut van die draaischijf?
-
Wat mij vooral opvalt is die draaischijf en de keerlus daarbij, wat is dan nog het nut van die draaischijf?
De keerlus zal gebruikt worden voor het traject waarbij kolen gelost zullen worden.
De draaischijf is puur voor het parkeren en vertrekken van de lok.
Kan me ergens voorstellen dat je niet met een redelijk hoge snelheid over een keerlus wil rijden.
edit: ik begrijp ineens wat je bedoeld, ik zou ook gewoon een wissel kunnen gebruiken....
-
Ik heb mijn baan aangepast zodat het bovenste trject ook naar beneden kan gaan.
Het hoogteverschil is 2,34, zal dit een probleem worden?
Ook zijn her en der wat dingen aangepast zodat het beter past en er ook wat spanneder rijden wordt.
(http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan3.bmp)
zie hier (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan3.bmp)
(http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan3-1.jpg)
3D hier (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan3-1.jpg)
-
weet iemand of die 2,34% een probleem gaat worden?
-
weet iemand of die 2,34% een probleem gaat worden?
2,34% stijgingspercentage geeft geen enkel probleem in rechte baan. In een bocht zal je niet met extreem lange treinen kunnen rijden. Maar met een trein tot 40 assen zou je geen echt probleem mogen ondervinden. Althans, dat is mijn ervaring.
groeten,
Michiel
-
Het is een heel recht stuk, met aan het begin en aan het eind een stuk rechte rails.
-
Even los van de hellingen : Je gaat N-spoor rijden, dus 2-rails. In je baanplan zie ik dat je nogal makkelijk keerlussen tekent. Mijn tip is, om op het trefwoord "keerlus" even wat te gaan inlezen - waarschijnlijk ben je niet bewust van dit 'fenomeen'. Een keerlus is geen verboden ding of zo, maar vereist wel enige aandacht (en enige kosten) om de problemen op te lossen.
Sander
-
Het is een heel recht stuk, met aan het begin en aan het eind een stuk rechte rails.
Dat is pas echt recht! ;D
-
Ik ben me bewsut van de problemen die dit met zich mee gaat brengen, ik weet nog niet precies hoe en wat, maar ik ben wel bereid wat extra aandacht en geld hier tegen aan te gooien.
Ik ben niet zo'n treinen rijder, dus ik wil alles gewoon laten rijden, uiteindelijk via een computer, en me meer druk gaan maken om de omgeving.
Ik heb begrepen dat er modules zijn die maar 50 euro kosten. Hier heb ik er dan maar 3 van nodig denk ik.
-
Naar mijn idee heb je maar 2 keerlussen, maar het grote probleem is dat elke trein VOLLEDIG in een keerlussectie moet kunnen passen en dat de 2 potentiele keerlussecties op je baan zijn wel ERG kort zijn. De twee keerlussen die ik zie zijn: het gemeenschappelijk lusspoor boven je draaischijf, en het linker been van het vreemde driehoekje in je station rechts onderaan.
-
Vergeet het lichtblauwe gedeelte rechts bovenaan niet.
Dat is ook een keerlus.
Gr.
Eric
-
Ik heb er drie. Ook eentje in het boventraject.
Waarom moet de trein volledig in het traject? De wagonnen vragen geen stroom, het zijn goederen wagonnen. Alleen het buitenste traject heeft wagonnen met verlichting. De rails is wel overal met elkaar in verbinding.
-
Hallo J. Coolen,
Wat een mooie ruimte, en zeker met n-spoor kun je daar heel wat moois van maken.
Je geeft aan dat je opzich het treinenrijden niet zo interessant vindt en meer met de omgeving wilt doen. Misschien is het slimmer om je eerst op die omgeving te richten zoals michiel ook al aangaf:
Ik zou het rondjes-rijden wat meer vermijden. Je geeft aan dat je een Amerikaans thema nastreeft. Kan je dat thema verder uitwerken? Bijvoorbeeld stedelijk of ruraal, oud of modern,... en maak er een verhaal van. Geef je baan eerst een geschiedenis, en stel je sporenplan op aan de hand hiervan. Je zal merken dat plots rondjes-rijden niet zo boeiend blijkt... althans dat is mijn idee.
Maak gebruik van technieken als schaduwstations om je treinverloop te varieren. Concentreer de aandacht op een centraal onderwerp (bijvoorbeeld halte met steengroeve aansluiting)...
groeten,
Michiel
Als je op een gegeven moment een beetje een beeld krijgt van wat voor omgeving je wilt en wat voor activiteiten je wilt gaan uitbeelden kun je ook gerichter bezig met een sporenplan.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat je uiteindelijk een realistische omgevingsbeeld wilt creeren. Hierbij helpt het om te kijken naar hoe alles in het echt is. De draaischijf zal bijvoorbeeld nooit op de manier worden gebruikt zoals je hem nu hebt ingetekend. Voor een realistisch beeld helpt het ook als je de (scherpe) bogen uit het zicht weet te krijgen (bijvoobeeld in of achter een berg).
Tenslotte, als je uiteindelijk de treinen automatisch wilt laten rijden kan het hebben van een schaduwstation erg handig zijn. Ik weet niet of je er bewust voor hebt gekozen om dit niet te doen, dat zie ik namelijk niet staan.
Veel succes met het verdere plannen.
sjoerd
-
Allereerst bedankt allemaal voor de reacties
Ik vind het heel moeilijk om iets voor de geest te halen wat ik wil hebben. Ik heb wat rails en een trein, maar niet de kennis noch de ervaring. wel wil ik het meteen goed doen, daarom ben ik eerst begonnen met tekeningen.
iki maak gebruik van 2 schaduwstations, boven elkaar in een berg. Alle gestippelde routes zijn bergen.
Dit kun je ook zien op de 3d tekening.
Zijn de scherpe bochten ook voor goederen treinen ook ongebruikelijk?
Wellicht kan iemand mij helpen met een ontwerp. Ik wilde eerst iets met amerika gaan doen, maar dit wordt hem toch niet. Ik heb besloten met niet druk te maken over geschiedenis of landen.
Dus wat ik wil is een berglandschap (het rechterdeel van de tafel (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan2-1.jpg)), waar bepaalde ertsen worden gewonnen welke met treintjes vervoerd moeten worden naar een over hevelingsstation. (nu het linkerdeel van de tafel (http://www.xs4all.nl/~jscoolen/Baanplan2-2.jpg))
Wat ik belangrijk vind is dat de treinen gewoon continue blijven rijden en eventueel in een schaduwstation blijven stilstaan.
Op een buitenste traject wil ik meerdere personentreinen laten rijden met een schaduw station
-
(...) De wagonnen vragen geen stroom, het zijn goederen wagonnen. (...)
Je moet je afvragen of dit uberhaupt een verstandig uitgangspunt is. De tendens is, dat goederenwagens ook stroom gaan verbruiken. Verlichtingselementen, telescoophuifwagens, waar de huif open gaat, bediende kraanwagens, geluidsmodules. En niet te vergeten, de rails stofzuigers .....
Ook zal dit uitgangspunt volledige detectie van wagens meteen uitsluiten. Kun je, en wil je, dat in dit stadium van het baanontwerp al definitief en voor eeuwig uitsluiten ?
En op dezelfde manier sluit je dus ook uit dat die ene trein met verlichting ook maar ooit het buitentraject te verlaten - ook niet per vergissing !
Sander
-
duidelijk, maar ik zie niet helemaal hoe ik met alleen de grote bochten een traject als dit kan bouwen.
De diepte is kan wel iets meer worden maar niet heel veel meer. Ik ben al gaan kijken naar de andere op dit forum, maar de meeste die ik tegen kwam waren echt gebaseerd op een station, met veel wissels. zoals deze (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bovenstation.jpg)
Dit is absoluut niet wat ik wil. Ik wil echt een baan hebben.
-
Ben je van plan ooit geautomatiseerd te gaan rijden ? (Wellicht heb je dat al ooit beschreven, maar ik kan het niet zo snel vinden).
Als het antwoord JA is, denk dan op tijd een beetje na over het indelen van blokken. Daarbij krijg je ook weer te maken met baandelen, die wat langer moeten zijn - in ieder geval langer dan de langste trein.
Sander
-
wat bedoel je met geautomatiseerd rijden? Is dat met een computer?
Dat is namelijk wel wat ik wil.
Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met blokken en baandelen. Waar kan ik hier meer over lezen?
-
Ja, ik bedoel inderdaad 'met een computer'.
In het kort komt het er op neer dat je, in gedachten, de baan opdeeld in stukken. Ieder stuk moet minimaal zo lang zijn als de langste trein. Die stukken noemen ze blokken. In een blok mag geen wissel liggen - het zijn dus echte 'baanvakken'.
Het regelmechanisme in de computerprogramma's werkt precies hetzelfde als bij het grootspoor. In 'n blok mag slechts 1 trein staan. Aan het einde van een blok staat een sein dat pas op groen kan gaan als het volgende blok geheel vrij is.
Je kunt het makkelijkst wat meer gaan lezen over het programma Koploper. Zie http://www.pahasoft.nl/ waar je handleidingen kunt vinden en links naar korte beginnerscursussen.
Sander
-
maar kan ik die baanvakken ook maken in mijn schaduwstation?
Verder wilde ik ook niet 2 treinen op 1 traject laten rijden. (hoewel in deze bouw alles in 1 traject zit)
kortom ik moet dus rekening houden met stoplichten bij kruisingen en wissels, waarbij de ruimte ervoor minimaal zo groot is als de langste trein.
-
Ja, ook in het schaduwstation kom je blokken tegen. Gewoon overal ! Het mechanisme van baanbeveiliging (en dus ook besturing) is helemaal gebaseerd op het blokken-principe.
Jouw samenvatting van 'stoplichten bij kruising en wissel' is een prima uitgangspunt. Later ga je nog wel varianten tegenkomen, maar dat is nu nog niet zo belangrijk.
En de ruimte voor het sein moet voldoende lang zijn, anders houdt de achterkant van de trein een eerdere wissel bezet - waardoor het treinverkeer blokkeert.
Sander
-
Hoi J.Coolen,
Ik kom even tussen de baanvak-verhalen door ;)
Ik kan misschien wat beter uitleggen hoe ik te werk zou gaan met betrekking tot het plannen. Misschien heb je er wat aan, misschien niet ;)
Je geeft aan dat je graag een gedeelte met bergen wilt, waar een ertsgroeve of ertsmijn aanwezig is. Daarnaast wil je graag een stationnetje/overhevelingsplek waar de ertstreinen naar toe kunnen. Tenslotte wil je ook reizigerstreinen laten rijden. Met deze ideeen zou je bijvoorbeeld een abstracte schets kunnen maken zoals het volgende voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_27.jpg)
Dit zijn de belangrijke elementen die je graag wilt hebben. De indeling staat nog vrij, maar zo kun je gaan kijken hoeveel ruimte je aan elk onderdeel wilt geven enzo.
Op basis hiervan kun je gaan kijken hoe een het spoor hierin kan worden gezet. Een voorbeeld: "Blijkbaar is in dit berggebied een rijke ertsader ontdekt. De productie van de ader groeide snel en trok veel arbeiders aan. In de loop van de tijd ontstond er een klein stadje aan de voet van de berg dicht bij het schone bergwatermeertje. Verder is er een eensporig lijntje aangelegd door de bergen en over de dalen om de arts in het dal te krijgen. Het stadje groeide en kreeg een aansluiting op het spoor..."
Iets meer uitgewerkt zou dit er bijvoorbeeld alsvolgt uit kunnen zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_21.jpg)
Er is een klein stationnetje gebouwd in de bergen die al slingerend naar beneden loopt. In het dal is een overslagplaats om het erts op de grotere treinen richting de hoogovens te zetten. Bij het stadje is een klein doorgangsstationnetje gebouwd (niet veel wissels ;)). De tweesporige hoofdrijbaan gaat over de bergrivier en verdwijnt achter de bergkam. Bij de overslagplaats ligt een simpele verzorgingsplaats voor de treinen (draaischijf).
Onder de berg heb je ruimte voor een schaduwstation zodat je verschillende treinen tijdelijk kunt stallen.
Een andere variant van de uitwerking is bijvoorbeeld de volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_3_21.jpg)
hierin komt het bergriviertje bij een grotere rivier waar ook een overslaghaventje ligt. De erts uit de bergen wordt hier overgezet op schepen. Het stadje met station ligt aan de andere kant van de rivier, weg van de industrie.
Dit is een voorbeeld hoe ik het zou aanpakken. Door te beginnen met functies en omgeving in plaats van de sporen krijg je denk ik een realistischer tafereel. Je sporen krijgen dan ook een duidelijker doel. Ikzelf heb nog niet veel ervaring met het daadwerkelijke bouwen en kan dus moeilijk inschatten of deze plannen haalbaar zijn op de beschikbare ruimte in n-spoor, maar als je op een gegeven moment je ideeen verder uitwerkt zul je zien of het past of dat er toch nog met dingen moet worden geschoven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en helpt het om uiteindelijk tot een goed plan te komen. En als het niet zo is, is het ook niet erg. Ik vind het namelijk erg leuk om te bedenken hoe ik het zou doen en wordt daarbij aangestoken door de ideeen van anderen ;)
succes ermee,
Sjoerd
-
Wauw Sjoerd zo heb ik nog nooit een baan gemaakt, eerst de rails en dan zien wat er zoal bijkan aan huizen enz..
Uw methode vind ik veel beter, zoals ze zeggen nooit te oud om te leren.
Ik heb nog geen dag spijt gehad dat ik lid van dit forum geworden ben en nu ik uw handelswijze gelezen heb ben ik blij dat ik van dit forum lid geworden ben.
-
Ik ga er eens mee aan de slag, heb dit weekend een Houthakweekend dus genoeg tijd om na te denken.