BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jon op 09 October 2006, 17:07:07
-
goedenmiddag,
Ik weet niet of het wel op de juiste plek staat hier.
Maar ik stond vanochtend rond uur of half 11 op station Amersfoort CS en stond er wat foto's te maken op spoor 7. Stond bijna op het einde van het perron maar nog voor het bordje waar einde perron staat. Komt er een mevrouw van de NS aanlopen. Of ik even weg wil gaan en gewoon in het station gebouw wil zitten of gewoon op begin van perron wil staan als ik op de trein wacht.
Dit met de rede dat de machinist bang kan worden omdat ze denken dat je er misschien voor gaat springen. Ik ben dus maar weg gegaan. Helaas want zag in de verte een class 66 van Rail4chem aankomen :( . Maar is er een plek in Amersfoort (met zicht op depot) waar je wel gewoon met een camara kan staan zonder dat ze denken dat je ervoor springt of dergelijke?
vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Waarom niet gewoon "je kunt de boom in" gezegd? Je laat haar je perronkaartje zien (die had je toch wel he?) en negeert haar verder volkomen... Kom zeg, dat moet nou maar eens afgelopen zijn met die flauwekul... Zei ze echt dat de machinisten bang zijn dat er iemand voor gaat springen?
Begrijp me niet verkeerd, lijkt me vreselijk voor een mcn om dat te moeten meemaken, maar dan kunnen we wel ophouden met zijn allen.
-
Tja, ik zou gelijk dat bord demonteren en verplaatsen denk ik.
En euh...wat voorn foto denk je te kunnen maken als je voor een trein springt?
Anders gezegd: Denkt een machinist echt dat je je laatste sprong op de foto gaat zetten?
Je ziet toch wel een camera of heb ik dit mis?
mvg,
Sander
-
Je hoeft de camera niet te zien, maar zolang je het bord niet hebt gepasseerd dat je er niet mag komen (en je hebt een geldig kaartje) kunnen ze je niks maken en kan je gewoon blijven fotograveren. Dan moeten ze dat bord maar verplaatsen en het perron korter maken. Overigens heb ik ook wel is gezien dat op Utrecht de trein dusdanig lang was dat een deel van de mensen ook moest uitstappen op een plaats waar ze eigenlijk niet mochten komen. Maar dat geheel terzijde natuurlijk ::).
Groeten,
Herman
-
Gewoon blijven staan, desnoods irritant worden en zeggen dat je al op het begin van het perron staat ;)
-
tssss..... Vreselijk zo'n vrouw!
Groetjes,
robbert
-
tssss..... Vreselijk zo'n vrouw
Die vrouw was gewoon bezorgd om spottendebeneluxspoorders. ;D
Gr.Jaap
-
officieel mag je geen foto's nemen op stations, maar treinliefhebbers worden meestal gedoogd in Nederland en Duitsland. De meer "kunstzinnige" fotograaf wordt sneller weggestuurd.
In Frankrijk en Spanje wordt je zelfs afgevoerd door de spoorwegpolitie als je een foto hebt gemaakt.....altijd uitkijken dus.
-
Bob, die discussie hebben we al eens gevoerd en dat was ook niet het probleem van die vrouw, anders had ze kunnen zeggen "hey, dat mag niet, want hier in dit regelement staat dat". Dan had ze ook een punt gehad.
-
In Frankrijk en Spanje wordt je zelfs afgevoerd door de spoorwegpolitie als je een foto hebt gemaakt.....altijd uitkijken dus.
Spanje dat zou kunnen (daar heb je ook toestemming nodig van de Jefe de l'estación: geen ervaring mee) maar in Frankrijk word je heus niet "afgevoerd". De SNCF stelt op haar site (http://www.entreprise-sncf.com/sncf_images/autorisations.html) dat je onder voorwaarden (geen flits, geen statief, niet komen waar je niet mag komen) in beginsel geen toestemming nodig hebt. In beginsel, want in het kader van het plan Vigipirate - het terrorismeplan - kan de zaak anders liggen. De Surveillance Générale komt vaak wel even vragen wat je aan het doen bent, maar ik ben nog nooit weggestuurd. Wel eens door knorrige stationschefs inderdaad ("Je was over het perron aan het rennen" "Ik ren nooit, daar ben ik te lui voor en het is 35 graden" "Toch heb ik je zien rennen"... ja als ze op de Sovjettoer gaan dan ga ik maar weg ;)) maar ook dat is een zeldzaamheid.
-
In Zwitserland geen last gehad.
Wel een bedankt voor het reizen (Kandersteg).
Gr Arnout.
-
Hallo,
Nou ik heb nog nooit commentaar gehad bij trein spotten.
Ik ben op veel stations geweest in Engeland, Zwitserland, Duitsland en Nederland en nog nooit iets dergelijksmeegemaakt. (gelukkig niet!!)
Als je maar rekening houdt met de treinen (snelheid als ze langs perrons rijden) Zelf sta ik bijna nooit helemaal aan het eind van een perron.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Nu wilde Jon van Dijk ook graag weten waar je wel foto's kan maken in Amersfoort.
Wel ik ben zelf niet zo bekend in Amersfoort maar google earth doet wonderen ;)
Ik heb namelijk met name aan de noord kan van het station een redelijk grote parkeerplaats gezien.
Is het misschien mogelijk dat je vanaf daar fotos maakt?
Je staat dan namelijk achter een hekwerk dus voor de trein springen is dan echt geen mogelijkheid meer.
Verder is er een eindje naar het westen nog een overweg.
Eerlijkgezegt is dat wel wat ver van het door jou bedoelde emplacement af maar wel dicht bij een aantal Personen treinen die er stil staan zoals een aantal Plan V treinstellen. Verder staan daar ook een paar uitzonderlijke dingen (of stonden want de Google foto zal wel niet helemaal up to date zijn.) Ik doel dan op een uitgebrande Plan U en een Koploper 2tje zonder middenbak. Maar goed dat zijn inderdaad geen Rail 4 Chem loc's.
Misschien kan je op google earth zelf nog betere spotplaatsen vinden.
m.v.g.
Mark
-
Gewoon weer op het perron de volgende keer. De kans dat er weer zo'n mevrouw opduikt is klein. Volgens mij lopen er vanwege de sluiting van loketten te veel informatiedames op de stations rond die een groot deel van hun tijd geen bal hebben te doen. Meestal gaan ze gewoon koffie drinken, maar kennelijk raakt er zo nu en dan eentje geïrriteerd door spotters.
Wat betreft het buitenland is het misschien wel goed om te beseffen dat treinspotten buiten de Angelsaksische wereld en het Noordwesten van Europa weinig voorkomt. Daarbuiten staan ze al gauw raar te kijken. En geef ze eens ongelijk. ;D
-
Spanje dat zou kunnen (daar heb je ook toestemming nodig van de Jefe de l'estación: geen ervaring mee) maar in Frankrijk word je heus niet "afgevoerd".
In Grenoble zijn 2 reisgenoten van mij meegenomen door de spoorwegpolitie, het komt dus heus wel voor.
kwamen na veel gepraat overigens snel weer "vrij" Vergeet niet dat sinds de aanslagen het een stuk strenger is geworden. Ook in Zwitserland worden er sneller vragen gesteld, maar of het daar nog mag weet ik niet.
In ieder geval voorzichtig zijn.....
-
Ook in Zwitserland worden er sneller vragen gesteld, maar of het daar nog mag weet ik niet.
Dat is niet mijn ervaring. In Zwitserland begrijpen ze heel goed dat men naar de treinen wil kijken (en geef ze eens ongelijk) Sterker nog, een vriend van mij heeft een vrijbrief weten los te peuteren waarmee hij overal mag komen op het Rhätische Bahn netwerk, uitgezonderd bruggen en tunnels. En zo heb ik menigmaal met hem fantastische fotosafari's gemaakt.
Wat vaak ook helpt is een pro-actieve houding. Spreek de spoormensen gewoon aan. Een collega van mij is zo al in menig cabine en opstelterrein geweest.
-
In Grenoble zijn 2 reisgenoten van mij meegenomen door de spoorwegpolitie, het komt dus heus wel voor.
Je wordt niet uit pure willekeur van het perron geplukt en naar de préfecture gebracht...wat in Frankrijk wél van groot belang is dat je in het Frans antwoord geeft op vragen van de SUGE, de politie en dergelijke. Als men daartoe niet in staat is wordt men misschien wel even meegenomen maar dat is meer om opheldering te krijgen dan om te sanctioneren. Of ze moeten geflitst hebben en/of een statief gebruikt, en dat dan zonder toestemming van de stationschef.
Daarbij, wie wil er nu in Grenoble gaan spotten? ;D
-
Ja en dat hebben o.a. we allemaal te danken aan tweede "Pearl Harbour" op 11/09, bedankt mr Bush!!
Ik neem in het buitenland meestal wat foto-s mee van modellen die ik bouw en eventueel ook een HO wagen mee dan leg ik ook even uit waarvoor ik treinen/wagens meestal spot zodat de mensen die bij het spoor werken dan ook begrijpen wat ik doe.
-
Bedankt Mr. Bush????
-
Ik heb ook wel eens een foto gemaakt van een ACTS op de Maasvlakte helemaal op de kop vanaf een duin. Toen kwam er ook zo'n mevrouwtje meneer u mag niet fotograferen dat staat in mijn protecol. Waarschijnlijk omdat daar 1,5 jaar ervoor die militairetreinen heen werden vervoerd. Ik moest eigelijk het fotorolletje inleveren (gelukkig fotografeer ik digitaal ;D) En toen ben ik daar maar weggegaan.
Ik heb ook wel eens langs de baan in Frankrijk gestaan nooit opgepakt ofzo ;D.
Marcel.
-
Of ze moeten geflitst hebben en/of een statief gebruikt, en dat dan zonder toestemming van de stationschef.
Daarbij, wie wil er nu in Grenoble gaan spotten? ;D
Toestel gewoon los in de hand, en geen flits (overdag, veel zon)
maar probeer eens uit, wie weet zetten ze jezelf wel op de foto ;D
Langs de baan mag het volgens mij altijd, als het maar niet vanaf een brug is (slechte ervaring in Rusland :P)
Op Grenoble is trouwens zat te zien, zeker voor inspiratie voor je modelbaan.....
-
Vind je? Misschien is het wel omdat 25 kV mij de kriebels bezorgt of omdat het station erg betonnig is ;D (of omdat de gendarmerie net een charge ging uitvoeren op een groep studenten) maar ik ben niet zo'n fan van Grenoble...de stad is overigens wel gezellig.
maar probeer eens uit, wie weet zetten ze jezelf wel op de foto ;D
Heb even snel geteld, mijn track record aan Franse stations en stationnetjes telt minstens 70 verschillende entries (zal er nog wel wat vergeten zijn) waaronder inderdaad Grenoble, dus van "uitproberen" zal geen sprake meer zijn 8) ;D
-
nou we zullen het wel zien in december als ik Interlaken - spiez - Nord/Sudrampe bezoek hoe ze reageren.
Ps: Een gepast brutaal maar vriendelijk persoon heeft de halve wereld. Dus mag er al gauw wat.
Gr Arnout.
-
Vind je? Misschien is het wel omdat 25 kV mij de kriebels bezorgt of omdat het station erg betonnig is ;D (of omdat de gendarmerie net een charge ging uitvoeren op een groep studenten) maar ik ben niet zo'n fan van Grenoble...de stad is overigens wel gezellig.
Ja het station ziet er inderdaad niet uit, ging me ook meer om de omgeving, verschillende interesante lijnen.
-
Ps: Een gepast brutaal maar vriendelijk persoon heeft de halve wereld. Dus mag er al gauw wat.
Gr Arnout.
Maakt de hobby ook wat spannender 8)
-
Soms heel spannend. En niet alleen op trein gebied.
Gr Arnout.
-
Ja en dat hebben o.a. we allemaal te danken aan tweede "Pearl Harbour" op 11/09, bedankt mr Bush!!
Is het je ooit opgevallen dat ze in Frankrijk geen gesloten vuilnisbakken op stations hebben? Toen ik in 1998 met de trein in Frankrijk op vakantie ging, hadden ze zelfs lage kartonnen dozen als vuilnisbak. Herinner je je de bomaanslag op de Parijse metro? Vast niet.
Zoals ik al eerder opgemerkt heb, is terrorisme niet iets dat eind 2001 opeens opdook. Gelieve dat in de gaten te houden voordat je allerlei opmerkingen maakt.
- Peter
-
Is het je ooit opgevallen dat ze in Frankrijk geen gesloten vuilnisbakken op stations hebben? Toen ik in 1998 met de trein in Frankrijk op vakantie ging, hadden ze zelfs lage kartonnen dozen als vuilnisbak.
Die zijn er nog steeds, best handig (je gooit het vuilnis met 'drager' en al weg, en je kunt er geen bommen in verstoppen)
Zoals ik al eerder opgemerkt heb, is terrorisme niet iets dat eind 2001 opeens opdook.
Klopt, het (nu we het toch over Frankrijk hebben ;D) Franse antiterrorismeplan, het Plan Vigipirate, stamt reeds uit 1978. Denk bijvoorbeeld aan de Corsicaanse afscheidingsbeweging en aan de ETA.
-
Zoals ik al eerder opgemerkt heb, is terrorisme niet iets dat eind 2001 opeens opdook. Gelieve dat in de gaten te houden voordat je allerlei opmerkingen maakt.
- Peter
Juist en heb ik dan gezegd dat terrorisme iets van eind 2001 is? Nee.
Dat ik vind dat wat op 11-09-2001 gebeurde het grootste toneelstuk met echte slachtoffers is geweest, is een mening, maar dat na 2001 alles verscherpt is en voor ons spotters niet makkelijker is geworden alleen maar op bevel van "big-brother" is een feit.
-
Goedendag,
Zo ben net weer naar amersfoort gegaan. En dit keer het tegenovergestelde als met de vrouw meegemaakt. Nu was er een conducteur die me het een en ander ging uitleggen toen ik wat foto's maakte van de 1254 van ACTS. Erg leuk!
Dus denk ik toch de verkeerde tegengekomen. Ga ook even bij de overweg en parkeerplaats kijken (geen tijd gehad vandaag)
vriendelijke groeten,
Jon van DIjk
-
@ Nickinson,
tja, sorry, maar dan heb je als spotter gewoon pech. Ik vind het best goed dat er wat gedaan wordt, ook op deze manier. Nou weet ik wel dat jij geen Chemischetreinzelfrichtenderaket in je Nikon-camera hebt zitten, maar je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn. Dit op zich is een discussie waard, maar die hoort niet in deze draad. Of een PM.
@ Jon van Dijk,
top.
@ all
Ben vroegah, in Duitsland, wel eens aangesproken. Stond achter de vangrail, en dus een paar meter van het spoor af voor wat treinengeweld.....de Bundespolizei vond dat wel reden om even achteruit te steken met die wit/groene Mercedes van ze.........en om eerlijk te zijn: ze hadden wel een reden. Niks geen Pruisische praktijken, alleen een waarschuwing en een check van wat wij (ik+broertje=totale leeftijd 20) snotneuzen daar te zoeken hadden. 1993 was dat.......
Gr
Jeroen
-
Maakt de hobby ook wat spannender 8)
Ach ja..is maar net hoe je het bekijkt he...Ik kom met een zware goederentrein door Gwatt gereden in de richting Spiez, staat daar een kerel met een been op de rails en de ander in het grind. Ik begin te zwaaien en alarmsignalen te geven en hij zwaait ten teken dat hij me heeft gezien....mij tenminste wel. De reden alleen dat ik die alarmsignalen gaf was omdat hij mooi niet de IC zag die richting Bern onderweg was. Toen die ook nog waarschuwingssignalen gaf, maakte hij wel benen, en gaf als dank nog ff de bekende middelvingergroet....als het maar spannend is en je een mooie (evt. laatste) fot hebt ;-)
Groet
Bas
-
Treinliefhebbers die op het spoor gaan staan of zeer dichtbij zijn natuurlijk totaal fout bezig >:(
Ik erg me regelmatig over het gedrag van deze lui die het niet spannender maken maar vooral zeer gevaarlijk. Tijdens het NVBS feestje zag ik dit ook weer enkele malen.
-
Bij het zoeken waarom de topic "Militaire treinen in Nederland" door BNLS verwijderd is, kwam ik deze topic weer eens tegen. Ik hoop dat wij in Nederland niet zo achterdochtig en bang worden zoals in onderstaand stukje.
SK
Hobbyist of terrorist?
Oorspronkelijk gepubliceerd op Time.com op 24 mei en geschreven door Amanada Ripley.
Vertaald door Gert Velthuizen
Philadelphia - Iedere lunchpauze verlaat it-er John Almeida zijn werkplek bij een verzekeringsmaatschappij buiten Philadelphia om treinen te volgen. Hij zet vier video camera’s op driepoten naast de sporen op en wacht, luisterend naar zijn scanner. “Ik kom hier elke dag omdat geschiedenis elke dag weer gemaakt wordt,” vertelt hij. Almeida, vader van drie kinderen, is een railfan- een hobbyist die treinen kijkt, volgt met de vastberadenheid van een laborant. In de afgelopen 15 jaar heeft hij honderden uren op band en tien duizenden foto’s gemaakt. Denk er van wat je wilt, railfans doen geen vlieg kwaad.
Des te vervelender is het als Almeida voor een terrorist wordt aangezien en dat gebeurt ongeveer een ker per maand sinds 11 september 2001, soms vaker. Sinds “9/11” zo vertelt hij, is hij gevolgd dor een helikopter van Amtrak (de nationale personenvervoerde in de VS-red), ondervraagd door politie en spoorwerkers en omschreven bij de 9/11 kliklijn als een “verdachte man uit het Midden-Oosten.” Dat terwijl Almeida van Iers katholieke afkomst is.
Veel hobby’s slaan eigenlijk nergens op als je er eens nauwgezet naar kijkt (er schijnen zelfs mensen te zijn die lepels verzamelen…).Maar dan “railfanning,” zelfs onder elkaar is het lastig uitleggen wat er zo fascinerend is. “In de VS zijn ongeveer 175.000 railfans,” zegt Kevin Keefe van het maandblad Trains, “er zijn clubs, websites en excursies/vakanties. Ze gaan net als zo vele andere hobbyisten volledig op in hun overzichten.”
“Deze mensen zijn gewoon aangetrokken tot treinen,” zegt John Bromley van Union Pacific (de grootste spoorwegmaatschappij in de States-red) die na enig doorvragen toch toe moet geven zelf ook een railfan te zijn.
Maar de postindustriële era is niet aardig voor railfans: eerst verdwenen de majestueuze stoomlocomotieven en daarna begonnen rechters grote schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die gewond geraakt waren op spoorwegterreinen. Dat maakte de spoorwegmaatschappijen huiverig, zo niet vijandig, tegenover ongewilde voetgangers op hun terreinen.
En sinds kort is daar dan terrorisme. De spoorwegen verhoogden de beveiliging sinds “9/11” en sinds de bomaanslag in Madrid van maart dit jaar ook de reizigers zijn meer bezorgd.
“Iedereen die gezien wordt bij het maken van foto’s wordt ondervraagd,” verhaalt Richard Maloney, woordvoerder van SEPTA, de organisatie voor openbaar vervoer in en rond Philadelphia.
“De ruimte en de vrijheid die we genoten hebben om overal naar toe en bij te komen is weg.” Treinen liefhebbers uit de grote steden verhalen van politiewagens en andere agenten die nadrukkelijk in hun buurt zijn.
Een student aan Haverford College van Zuid Aziatische afkomst werd in 2003 door de SEPTA politie gearresteerd nadat hij een station had gefotografeerd. Het bleek om huiswerk te gaan voor een les stedelijke geschiedenis….
De meeste railfans weten zich aan te passen. Sommige verruilen het zakenpak voor een vrije-tijds uitrusting al dan niet voorzien van Boris T shirt voor een minder dreigende uitstraling. Anderen nemen een boek mee (Diesel Spotters Guide) of hun kinderen om te laten zien dat ze onschuldig zijn. John Almeida maakt meer oogcontact en biedt dan zijn lidmaatschapskaartje aan van railfan club. Hij schat er zo’n 500 weggegeven te hebben sinds “9/11”. Maar meestal is de zaak snel opgelost: “Ik probeer nog wel eens te slijmen, maar de agent is degene met het geweer…”
Railfans worden en werden niet overal bijzonder goed begrepen. Spoorwegmedewerkers noemen hen trolley jollies of “schuimbekkers”. De ergste soort is de FLM: Fan die Leeft met zijn Moeder.. Almeida kent de bij- en scheldnamen. Maar de geschiedenis van de treinen, niet te vergeten de pure spanning van zo’n massief ding klikkend over het spoor, is sterker dan dwingende ogen. Eerder deze lente heeft Almeida, 42, vijf volle uren in de kou staan wachten op de trein van het circus “Ringling Bros” in de hoop die te kunnen filmen. Tevergeefs. Tijdens het wachten verteld hij vol overgave over de vervagende logo’s en wagennummers van reeds lang verdwenen spoorwegmaatschappijen die op de voorbij trekkende treinen te zien zijn. “Treinen hebben dit land gemaakt en veel mensen vergeten dat,” vertelt hij terwijl regendruppels zijn bril bedekken. Almeida doet zijn best de humor van deze tijd van extra voorzichtigheid. Volgens Bob Weiler, een railfanvriend: “John heeft vier camera’s en geen enkele terrorist doet zo iets.” “Tenzij ik geniaal zou zijn,” grapt Almeida.
Een luchthoorn in de verte doet de mannen hun rijstwafels vergeten en ze renen naar hun camera’s. Er valt een stilte als er een vuilnistrein voorbij trekt richting NewYork City. Almeida glimlacht en komt met de beste verdediging tot dan toe: “Ik zou iets anders kunnen gaan doen, maar eh, ik doe dus dit.”
Tot zover het verhaal van John Almeida. Ondertussen komen er andere berichten binnen: De New Jersey Transit (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in die staat) heeft een verbod afgekondigd op het maken van foto’s van haar gebouwen en rollend materieel.
Daartegen is een aantal organisaties in de bres gesprongen om te protesteren. Het belangrijkste argument is typisch Amerikaans: het is een grondwettelijk recht om foto’s te maken van alles wat in het openbaar te zien is.
In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel? Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje? Railfans dan in de betekenis zoals deze Amerikaan, foto’s en video’s maken van alles wat voorbij raast.
Ben wat dat betreft benieuwd?
-
Los van de discussie. Als je foto´s wil maken op een redelijk goede plaats. De in- uitgang zijde BW laan. Dit is de rode voetgangersbrug. Hier sta je hoog genoeg om over het emplacement te kijken. Ook sta je gewoon op de openbare weg.
-
Tja... ik stond vorige week érgens bij Diemen foto's te maken ( afgelegen gebied niet bij een perron maar wel netjes achter een hek) en ik kreeg ook bezoek van de politie.
ze hadden een melding gehad dat er iemand bij het spoor stond dus kwamen ze pols hoogte nemen. Na legetimatie en een kort verhaal wat ik aan het doen was vertrokken ze weer en wenste mij nog een fijne dag.
ik vind het wel goed dat ze dit doen (y) je heb genoeg idioten vandaag de dag
Gr
-
... Je laat haar je perronkaartje zien (die had je toch wel he?) ...
wat is dat, een perronkaartje??
-
Bij het zoeken waarom de topic "Militaire treinen in Nederland" door BNLS verwijderd is....
Tja, dat vroeg ik me ook al af. Kennelijk beviel mijn laatste antwoord toch niet zo of zijn er toch Hogere Machten bezig.
In ieder geval meldt NS [www.ns.nl en dan verder zoeken] onder het kopje "Particuliere opnamen" het volgende:" Bij opnamen voor privé-doeleinden [voor familiealbum of hobby] vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig". Er zijn wel beperkingen t.a.v. journalistiek gebruik, commerciële opnamen en zelfs portretrecht van iemand die per ongeluk ook op de foto komt te staan, alsmede een heeeeel kort stukje over veiligheid, maar in principe heb je voor de hobby dus geen toestemming nodig, ook al denkt deze of gene van wel. Zoek het op, print het uit en neem het mee. Voor sommige NS'ers en nepagenten zal het een openbaring zijn...
-
Draadje over de militaire treinen is op verzoek van de beginner van het draadje verwijderd.
Waar hij hele goede redenen voor had.
Dus het is niet zo dat de zoals sommige het al liefkozend noemen de BNLS veegcommissie bezig is geweest....zonder reden van opgaaf....
En dank voor het vertrouwen wederom. (y)
-
Dat het draadje op verzoek van de starter gestopt is, daar heb ik geen enkele moeite mee. Hij zal er wel een gegronde reden voor hebben. Maar dat het plompverloren uit de analen van BNLS verdwenen is, daar heb ik wel moeite mee. Daar div.lezers, al of niet serieus, op deze topic hebben gereageerd, zou een kleine uitleg door een van de moderators op zijn plaats zijn geweest. Hoef je ook niet (y) deze reaktie te plaatsen.
SK
-
Ooit eens van iemand opgestuurd gekregen die een gelijkens had mee gemaakt.
Na een mail met de ns kreeg hij dit als reactie terug gezonden:
http://www.frieslandrail.nl/?pagina=foto (http://www.frieslandrail.nl/?pagina=foto)
(staat voor de handigheid als copy op Frieslandrail)
Ook kon je overige info bij N.Spilt zijn site weg halen of bij de NS zelf aldus de NS.
Ze zijn iig bekend met Mr. Nico!! (y) ;D
Greetz:Menno