BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: G. Brink op 21 December 2008, 13:52:04
-
Benelux-ers,
Ik heb een paar vragen over de ouden houten rijtuigen NS B6101-6103 en AB6009-6012. Dat zijn volgens mij rijtuigen met zo'n lichtkap op het dak en volgens mij allemaal met remmershuisjes (dat laatste weet ik overigens niet helemaal zeker)
Ik heb van TDS een klein setje in n-spoor: de B6101 en de AB6009, samen met een post en een bagagerijjtuig.
Die stam wil ik wat uitbreiden met 2 of 3 wagens, maar de TDS rijtuigen kom je nergens meer tegen. Dan blijft alleen zelf ombouwen over.
Volgens mij zijn ze gebaseerd op fleischmann wagens die nog steeds verkrijgbaar zijn.
Als dat zo is, zou ik kunnen volstaan met verwijderen van alle rokers- en niet rokers aanduidingen en de oude DB nummers op de zijkant. Kan dat met terpentine, wattenstaafje en heeel veel geduld? of zijn daar zwaardere middelen voor nodig.
Als ze dan kaal zijn heb ik de nieuwe nummers nodig. Weet iemand waar ik die (in het wit gedrukte) afwrijfletter vandaan zou kunnen halen?
Vragen dus:
Moet ik bij uitbreiding allemaal rijtuigen met remmershuisje gebruiken of waren er ook zonder?
Is de voorgestelde werkwijze juist of toch net te simpel?
Waar haal ik afwrijfletters in het wit (spoor N dus) vandaan die ik kan gebruiken.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Garmt Brink
Ede
-
Hallo Garmt,
Misschien voor de duidelijkheid even een foto erbij plaatsen.
Ik heb even zoeken in het boek "de erfenis", houten rijtuigen van de NS 1921-1956, maar kan zo snel niet vinden wat je bedoeld
Mogelijk zijn dit ex Pruisische vierassers ivm.de lichtkap (nederlandse ruituigen hebben meestal geen lichtkap )
In een trein kwamen zowel rijtuigen met ,en zonder remmershuis (of stoel) voor.
Voorzichtig proberen met een wattenstaafje zou moeten lukken, en anders toch over spuiten (ik denk dat je anders kleurverschillen ziet , NS groen is anders van kleur)
Voor wrijfletters zou ik eens proberen bij Gm&S in haarlem of mev. de Groot (beide ook op de beurs in Houten te vinden)
-
Ronald,
Ik ga er inderdaad van uit dat het 'ex pruisen' zijn.
Ik kom op het idee van alleen omnummeren, omdat de onderkant nog duits is ('heimatbahnhof').
Foto van het rijtuig zoals ik die heb (is wat onderbelicht, maar geeft op zich het rijtuig wel goed weer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ex_pruis_coupe_AB_6009.jpg)
Voor de wrijfletters ga ik maar eens op zoek bij degenen die je noemt.
Bedankt!
Mvg
Garmt
-
Ik heb van TDS een klein setje in n-spoor: de B6101 en de AB6009, samen met een post en een bagagerijjtuig.
Dan blijft alleen zelf ombouwen over.
Volgens mij zijn ze gebaseerd op fleischmann wagens die nog steeds verkrijgbaar zijn.
Garmt,
TDS en het latere RS Models hebben van beide de gehele serie als nummer varianten uitgebracht, dus de B 6101 t/m 6103 (cat.nr. 2104-1 t/m -3), alsmede de AB 6009 t/m 6012 (cat.nr 2103-1 t/m -4).
Het waren inderdaad overgespoten Flmnn-modellen.
Voor wat betreft het remmershuisje; Deze werden in 1928 afgenomen.
De "B's" ontstonden overigens uit ombouw in 1934 van de "AB's". Dus de "AB's" en "B's" in één trein kan niet. De serie kwamen in 1900 bij de SS in dienst als serie AB 751-754. De AB 6012 is in 1933 verongelukt. Er zijn dus maar 3 exemplaren omgebouwd tot "B's". Fabrikant was Van de Zypen. (gegevens komen van TDS / RS Models).
-
het zijn dus GEEN overgenomen duitse bakken, maar ze zijn zo nieuw bij de staatsspoorwegen in dienst gekomen, wel zijn ze naar pruissisch ontwerp gebouwd. ze lijken veel op de fleischmann-bakken, maar de toiletramen zijn net een beetje anders.
Hier de schets ervan uit t NS-materieelboek, het betreft de bovenste van de twee. de aantekeningen die er ooit bij gekrabbeld zijn kloppen dus niet helemaal.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/AB%20eerste%20tweede%20klasse%20materieel/th_20080107084540032_0026.jpg) (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/AB%20eerste%20tweede%20klasse%20materieel/?action=view¤t=20080107084540032_0026.jpg)
-
Het zijn originele Nederlandse bakken, maar wel volgens Pruissisch ontwerp.
Een en ander hierover is te vinden op de website van http://www.seinarm.nl/seinarm/Staat/vierassers/tabid/133/Default.aspx (http://www.seinarm.nl/seinarm/Staat/vierassers/tabid/133/Default.aspx).
Gerard
-
Ik zit al een tijd met zo'n omgespoten Fleischmann rijtuig van TDS in mijn maag, verkeerde tijdperk en erg matig spuitwerk.
Nu ben ik van plan hem te gaan verbouwen met de juiste raamindeling volgens dit (http://www.teammitropa.nl/ss-ab-751-754) maar dan als B rijtuig zonder remmershuis in de serie B 6101-6103. Die reden nog tot 1949.
Omdat ik mij ook op het dak wil uitleven ben ik op zoek naar plaatjes en/of tekeningen hiervan, maar kan niets duidelijks in de boeken of het net vinden.
Heeft iemand iets?
Stephan.
-
Ik heb alle tekeningen. ;D
Hier nog een prachtige plaat. (rijtuig SS AB 753)
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/trein-020-1910.jpg)
-
Ha, couperijtuigen,leuk! Wel even zoeken welk van de voorhanden modellen een beetje in de buurt vaneen geloofwaardige C10c ofzo komt. Mbt de remmershuisjes: het was zeker niet zo dat elk rijtuig een remmershuis had, reken op ca 1 op de 10.
-
Da`s een fraaie plaat.
Dat met dat dak, die heeft van dat slechte spuitwerk dat mij gladschuren het beste lijkt. Kan ik er gelijk 3 goede luiken en van die kapjes ,waarvan ik denk voor de gasverlichting, opzetten.
Mij lijkt het niet (stond ook nergens in een lijsjte in "De Erfenis") dat dit rijtuig nog naar elektrische verlichting is omgebouwd, er zit onder mijn model echter geen gasfles dus die moet er ook nog onder.
Ben je bereidt en is het mogelijk om een tekening (pdf?) naar mij te mailen?
Gert; remmershuisje gaat eraf, ik heb 2 foto's daarvan; 1 in de Erfenis en 1 in RH nr.11 1983.
Stephan.
-
Wat ik op de tekening mis is dat dubbele raam hier te zien bij de tekst retirade.
-
Staat er wel degelijk getekend hoor. Raam links en rechts van retirade is de retirade. De andere helft van het dubbele raam (wat ik denk dat jij dubbel bedoelt) is onderdeel van de coupe.
-
Op de tekening zit er voor mijn gevoel meer ruimte tussen de 2 ramen dan hier op de foto te zien.
Het raam zit in het midden van de toilet ruimte getekend maar hij zit strak tegen het couperaam aan.
Jij hebt jou rijtuig wel goed gemaakt (y)
Zoals je weet is sinds gisteren mijn frees machine compleet.
Binnenkort dit ding ook maar eens ff onderhanden nemen, hij pas mooi bij.......... ;D
-
Toen ik mijn rijtuig maakte had ik ook alleen deze schets (want dat is het, noem het geen tekening) ter beschikking. Met de kennis van nu had ik m'n rijtuig anders gemaakt. Ook qua dakopbouw had ik er meer aandacht aan besteed. Maar ik heb al een nieuwe donor liggen, dus wie weet.
Het klopt in iedergeval al beter dan heel laf een rijtuig alleen maar omspuiten.
-
Het dak lijkt ook minder ronding te hebben op de foto.
Meer type HSM dak.
ook leuk op de foto zijn de varkensstaartjes.
-
De ronding is prima, wel is de Fleischmannbak +/- 5mm. te lang volgens de maatschets. Maar dat laat ik zo.
Dit is tot nu toe het lijstje wat er voor mijn exemplaar moet gebeuren:
-aanpassen toiletramen
-doorlopende bovenste treeplank
-plaatsen gastanks
-remmershuisje verwijderen
-trappen verwijderen
-aanpassen raampjes en beluchtingen zijkant dakopbouw
-3 nieuwe dakluiken
-plaatsen gaslichtkappen
-vernummeren naar B6101 of 6102
-plaatsen hoge klasseborden (wit met zwart cijfer) of oude lage klasseborden (zwart met wit cijfer) met ook hoge witte opgeschilderde klassecijfers.
-
Tja, ik zou hem SS maken (y)
-
Dat ziet er veel te spik en span uit, ik maak er een lekker duffe oude bak van.
-
;D
-
Het dak lijkt ook minder ronding te hebben op de foto.
Meer type HSM dak.
ook leuk op de foto zijn de varkensstaartjes.
De hoofdronding is goed maar bij de aansluiting op de zijwanden is het dak van de Fleischmannbak sterk naar de zijwand toegebogen dus heb je toch enigszins gelijk, het ziet er dan meer uit zoals bij de rijtuigen op de achtergrond.
Ook zijn de randen van het dakopbouwdak dunner.
Stephan.
-
Even wat plaatjes van de ruwbouw:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04689_zpsda742c48.jpg)
De nieuwe dakvorm zit er al aardig in, van dat stripje worden als de vorm er goed in zit de beluchtingskappen voor aan de zijkant van de opbouw gesneden.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04688_zpsec906d10.jpg)
Verzet toiletraam.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04686_zps144381e0.jpg)
Ruw proefstukje voor één van de drie aan te passen dubbele toiletramen.
-
Ik zit nu even met een dingetje; de waterbakken op het dak.
Volgens tekening van het origineel zaten de drie waterbakken onder het dak maar die dingen zijn denk ik eens vervangen door grotere exemplaren die boven het dak uit staken:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04842_zps77d3885a.jpg)
Fotodetail uit De Erfenis.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04841_zps41e0cf25.jpg)
Fotodetail uit Railhobby 11-1983
Het zijn kleine stukjes van de foto's dus hopelijk is dit toegestaan anders kan ik de vraag niet stellen.
Ten eerste de vorm; Ik had ze eerst recht.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04844_zpsb1d1ebb8.jpg)
Maar rechte waterbakken kom ik bijna nergens tegen, meestal hebben ze de vorm van het dak.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04846_zpsdd4b0b0c.jpg)
En dan is er een bultje te zien ergens boven de waterbakken, dit zijn niet de gaslampkapjes, ze lijken wat groter en iets hoger en zelfs op de eerste foto zijn deze drie nog net te zien terwijl je de gaslichtkappen niet meer ziet.
Zijn dat de afsluitdoppen of zoiets?
Ik vermoed dat ze er zo hebben uit gezien, hier heb ik er een op zijn kop met het staafje er nog aan op een waterbak gezet en misschien is deze zelfs nog te smal.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04849_zpsc7cbbee3.jpg)
En soms lijkt het net of er hoge brede pijpen vlak vóór de waterbakken staan in plaats van er midden op, maar dat vind ik dan weer erg vreemd.
Is dit allemaal logisch?
Apart is trouwens ook dat hetzelfde type rijtuig op de beide foto's een andere goot boven de deuren hebben.
Stephan.
-
Bij de 2e foto loopt het dak van de lichtkap ook rond naar beneden zoals bij een Hecht rijtuig.
Ik denk dan ook dat het een verkeerde foto is.
Verder goed bezig (y)
-
De ronde doppen op de waterbakken zijn vuldoppen geweest. je komt ze tegen als afneembare doppen en schanierbare constructies. Zeker tot 1930 waren de meest tanks voorzien van doppen zodat deze ook bij de waterkranen gevuld konden worden. waarschijnlijk omdat de watervulpunten aan de stelbalk nog niet standaard waren (in het buitenland?)
Groeten Arjen
-
@Roadster, of de bladzijde is gedeeltelijk omgevouwen tijdens het scannen, dan krijg je een vertekening van de foto.
-
Ik denk dat de vertekening komt omdat ik een foto van de foto genomen heb, dat scheelt plak en knipwerk op de computer, en het toestel iets scheef heb gehouden omdat er anders een glimvlek te zien was.
De ramen om de bovenste foto lijken nu ook heel smal.
Stephan.
-
Maar de keuze voor mee gebogen waterbakken is de meest voor de hand liggende en de kans dat die bultjes doppen zijn is ook heel groot, alleen de vorm moet ik zelf verzinnen.
Dan ga ik verder.
Stephan.
-
Zo en dus maar toch en kijk:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04952_zpsb113e6c1.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC04948_zps8f30d2ca.jpg)
Ik twijfel nog of ik wat verticale strips op de wand aanbreng maar laat ze waarschijnlijk achterwege, let ook op de kleurpotlootgastanks.
Nou in de primer, evt. nog wat schuren en plamuren en schuren, dan in de lak en die is van kleinspoor dus duurt ook nog effe.
De horizontale grepen laat ik zitten en worden meegespoten in de kleur groen, de deurgrepen gaan er weer af en worden na het groenspuiten weer gemonteerd en in de blanke lak meegespoten.
De gaslampschoorstenen zitten nog los, weet nog niet of ik als ik die allemaal vastlijm er goed met de spuit omheen kan, speciaal die naast de lichtkap.
Stephan.
-
Stephan
Ziet er zo aL prachtig uit.
Ben met de Floris Dilz methode bezig geweest
ging me aardig af.
Rijtuigen nog niet helemaal klaar.
Heb wel een paar DGees gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P958.jpg)
Een HSM DG
Ik volg je draadje met plezier
Groet Ed van den Berg
-
Nou ja mijn draadje, t'is inmiddels wel gekaapt.
Lekker strak ziet die Dg eruit, en wat is de Dilz methode, behalve het versnijden van bestaande rijtuigen?
Eigenlijk is Dilz voor de spoorwegmodelbouw "The Godfather of styreen"
Stephan.
-
Wat een gepruts zeg... Ziet er goed uit! (y)
-
Hallo Stephan
Als ik je draadje gekaapt heb sorry.
Ik wilde alleen even reageren met waar je mee bezig ben.
Wat de Floris methode betreft ik bouw ook heel veel modellen in styreen.
Makkelijk spul affijn je weet wel hoe wat.
Dit Dgeetje is ook uit styreen gebouwd alleen de wielhouders zijn piko ashouders
uit sloopwagens gehaald.
Goed dit even terzijde ik wilde alleen even aangeven dat bhet er allemaal goed uitziet
en dat ik overweeg dat ik ook zo'n rijtuig ga behandelen zoals jij hebt gedaan.
Het rijtuig ziet er nu al strak uit.
Dit is zijn fotobucket hier staat van allerhande tekeningen in.
Hier is ook het dgeetje uit.
Stephan een vriendelijke groet van ed van den Berg
http://s52.photobucket.com/user/emmer_van_floortje/profile/
-
Hoi Ed,
Nee, ik bedoel dat dit draadje niet door mij is gestart maar ik het nu wel vol zet en het is altijd leuk om andermans styreenbouwsels te zien dus schroom niet om wat kiekjes van je rijtuigen te maken.
Wat een gepruts zeg... Ziet er goed uit! (y)
Ja, het valt toch altijd weer tegen hoeveel de dingen blijken af te wijken bij zo'n kant en klare bak, en dan laat ik nog veel achterwege anders is het einde zoek.
Stephan.
-
Hai Stephan
Zie dat de oorspronkeleijke beginner heeft afgehaakt.
Dus in feite ben jij de kaper??
Ik vindt het een mooi project dit rijtuig.
Wat betreft Floris Dilz die heeft lang geleden al eens van die liliput bakken verbouwd naar hollandse coupee rijtuigen
meen in 2006 of zo.
Heb dit ook geprobeerd en met aardige afloop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/coupee_89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/coupee_89.jpg)
Hier zijn ze nog in een beginstadium.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/coupee_203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/coupee_203.jpg)
Hier al in de groene kleur.
Maikel Kastelein van MK studio's heeft beschrifting setjes gemaakt voor deze rijtuigen.
Moet ze er nog op aanbrengen.
Wat betreft de styreenwagens
hier een foto van verschillende wagens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6010031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6010031.jpg)
Dit zijn een post "theemuts een SS dienstwagen een HSM dege en een HSM bagagewagen voor de internationale dienst.
Deze in 't echt houtenwagons zijn allemaal van styreen gemaakt naar tekeningen uit het materieelboek van 1924.
Stephan ga rustig door.
Groet ed
-
Ach de topic starter had het ook over spoor N ;D
Wij hebben er gewoon Ho van gemaakt :P
-
T' is te lang stil hier maar ik was niet helemaal tevreden over mijn spuitwerk en heb hier en daar wat bijgeschuurd, eh, afgeschuurd eigenlijk.
Heb ook mooie opschriften klaar liggen, ter beschikking gesteld door een sympathiek forumgenoot, en ga binnenkort toch echt de bak afmaken.
Stephan.
(Dit bericht is ook bedoeld als schop onder de kont)
-
Ja schiet eens op man, je was zo lekker bezig!
-
Hallo Stephan
Laat je niet opjagen hoor!!!
Rustig je eigen gangetje gaan. :D
Het resultaat is belangrijker dan de tijd.
Groet Ed
-
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1019_zpsa11a816f.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1016_zps88207746.jpg)
Knetter.
De bak in zijn laatste dagen, de klasseborden zijn verhoogd maar er is niet de moeite gedaan om nieuwe witte bordjes op te hangen.
Op sommige foto's waar dit ook gebeurd is zie vaak de verkleurde vierkante plekken op de deuren waar de borden gehangen hebben, dat doe ik effe niet.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/161939 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/161939)
Hier is tie te zien als achterste rijtuig in betere dagen, de B staat hier op de kopse kant vóór het nummer i.p.v. erboven, bij mij niet, tsja.
Nog even de flensen wat afgeragt want die bleven aanlopen doordat ik de bak verlaagd had, de sluitseinijzers nog vastlijmen maar ik weet niet of ik die nog verf of zwartgestift laat.
Dak is wat lastig omdat de hele bevestiging verlaagd moest worden en hij door het lijmen van styreenplaatjes krom wil trekken, heet water helpt wel.
Stephan.
(Krijg met deze camera niet echt mooie foto's volgende keer die andere weer proberen.)
-
hmmm, tof ding straks met 2 C12c's en wat van die ouwe duitse bakkies (y)
-
Getver, je hebt hem mooier gemaakt dan de mijne... Nu moet ik...
Serieus, die styreen raamomlijsting is erg fijn, mooi. En leuk dat je het dak hebt aangepakt. Als ik dat eerder wist...
Mooi hoor! (y)
-
Het dak heeft helaas nog niet helemaal de juiste ronding maar dan had deze helemaal zelf gemaakt moeten worden en dat is een gedoe.
hmmm, tof ding straks met 2 C12c's en wat van die ouwe duitse bakkies (y)
Die oude Duitse bakkies is nog wat, maar als ik wat in de winkel ligt naast de foto's uit "De Erfenis" leg klopt er altijd wel iets niet aan de deuren en of ramen en de Piko's zijn bij mij de laatste niet kloppende rijtuigen die ik heb aangeschaft.
Nou ja behalve dan zo'n 3-asser van Roco maar ik had nog nooit een 3-assig rijtuig gehad dus dat is een verzachtende omstandigheid.
Bedankt voor de complimenten!
Stephan.
-
Geweldig fraai eind resultaat!
Heb deze info voor mezelf gearchiveerd, want deze ombouw staat ook op mijn lijstje.
grt,
Marcel
-
(y)
Mooi hoor toppy (y)
Groet Ed
-
Erg fraai Stephan (y) (y)
-
Ik zit nu voor de zoveelste keer op de Piko coupérijtuigen de broeden, doorzagen heeft geen enkele zin, het beste is nieuwe wanden maken.
Dus binnenkort eens wat proberen met styreen om een C10c NS 6026-6080 te maken, plotjes, zoals toen der tijd van Sleutelspoor voor de bolkoppen, zou ook wel handig zijn.
Stephan.