BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: bert31 op 21 December 2008, 11:11:23
-
hallo,
bedankt nog voor je info maar het is ondertussen gelukt en de wissels werken via de TC ,maar nu een ander probleempje ik wil het proefbaantje dus ook invoeren in een laptop en ook daar mee gaan rijden..
gisteren laptop aangesloten op TC en wisseldecoders ingevoerd en ja dat werkt allemaal.
maar nu komt het nu wil dus ook dat het treintje stopt bij het station...dus bezetmelder/terugmeld decoder gekocht van wim ross (bekend van beneluxspoornet) dus moet de baan in sectie's gaam verdelen maar zijn daar nog normen en waarden voor, want ik heb helemaal geen idee hoe ik dat moet gaan doen....
heb wel het een en ander gelezen bij michiel (saraan).
maar je hebt dus een stopsectie/remsectie / stopsectie....
maar moet je dus overal de rails in blokken gaan verdelen?
ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met dit gebeuren...
dit is de bezet/terugmelder die ik gebruik:
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Product.html (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Product.html)
groeten,
bert
P.s ik zal het baantje vandaag als het lukt, hier plaatsen.
ik moet hem nog even in Wintrack plaatsen.....
-
Hi Bert,
Gelukkig ben ik vandaag in een goeie bui, en zal ik niet zeggen zoek en gij zult vinden.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/blokken.gif)
Hier is de basis, ervanuitgaande dat je Koploper gebruikt om je baan aan te sturen.
Mvg
Wim.
-
bij deze even het voorbeeldje van het proefbaantje...
(http://uploader.be/output/1229857503.jpg) (http://www.uploader.be/foto/proefbaantje-21439.html)
groeten,
bert
-
hoi wim,
bedankt alvast voor je foto/plaatje...lijkt erg op mijn proefbaantje.....
maar hoe sluit je dat nu aan dan...
groeten,
bert
-
Bert, met draadjes. Dta zijn van die touwtjes waar elektriciteit door heen gaat.
Mvg
Wim.
-
;D ;D ;D ;D ;D
jah dat snap ik ook wel...maar sluit ik die nu aan op de baan.....
en waar sluit je die groene kabel aan de een aan de de TC en die in welke aansluiting van de bezetmelder...
-
Bert,
Lees dit eens.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15750.0
http://www.maliebaan.org/courses/
Vooral deze cursus is een aanrader must
-
en waar sluit je die groene kabel aan de een aan de de TC en die in welke aansluiting van de bezetmelder...
Om de allereerste S88 terug/bezetmelder aan te sluiten op je Twin-Center, gebruik daarvoor de standaard S88 aansluitkabel.
Voor de uitbreidingen kun je dan verder gebruik maken van de van die groene (patch) kabel.
Bestel bij b.v. www.anw-modeltreinen.nl (http://www.anw-modeltreinen.nl) een standaard s88 aansluitkabel van Tams bestelnummer TE23-02-070 prijs 5,95.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Wel de juiste naam van de link doorgeven:
http://www.anw-modeltreinen.nl/
Groet,
Rob
-
hallo,
bedankt voor jullie reactie's ik eerst maar eens geprobeerd om mijn proefbaantje te verdelen in blokken... :-| :-|
graag zou ik jullie reactie's willen horen hierover..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokverdeling_proefbaantje_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokverdeling_proefbaantje_1.jpg)[/url]
groeten,
bert
-
Bert, het is al meerdere keren geschreven. Je hebt aan twee melders per blok voldoende. Als je het meetpunt aan het begin van een blok evenlang maakt als het meetpunt aan het eind van het blok, kun je zonder problemen dat blok in tweerichtingen berijden.
Dus aansluiten zoals in mijn eerdere afbeelding staat aangegeven.
Mvg
Wim.
-
Technisch gezien klopt deze indeling wel. Naar ik aanneem, wil je met een programma zoals Koploper gaan experimenteren. Daarvoor is deze indeling niet zo geschikt. Je kunt immers effectief maar met 1 trein rijden.
Stel dat je 2 treinen op de baan zet, 1 in het groene blok en 1 in het blauwe blok. De groene mag dan niet vertrekken - blauw is namelijk bezet. Blauw mag wel vertrekken, die kan naar rood rijden. Daarna kan groen naar blauw rijden.
Je zult zien dat de treinen dus afwisselend zullen rijden, maar nooit tegelijk. Daarvoor is deze testbaan eigenlijk net te klein.
Sander
-
dank jullie wel,
maar het is mij ook allemaal uitproberen en meer niet, dus nu even met een klein baantje en later wel met een wat grotere, en gaat mij erom dat ik zometeen met mijn ogen dicht alles kan aansluiten en goed laten rijden met koploper....
maar ik dacht aan deze aansluiting.....
Ik heb op het algemene schema ook de verbindingen gelegd. Dikke rode lijn is de K-lijn van de centrale, de dikke bruine lijn is de J-lijn van de central. Van de bezetmelder gaat er een dunne rode lijn naar elke stopsectie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_proefbaantje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_proefbaantje.jpg)
groeten,
bert
p.s Wim heb je die kabel speciaal nodig ???
-
heren zouden jullie hem indelen dan .....kleur jullie hem eens in dan...
groeten,bert
-
hoi,
en welke rail-lassen zouden jullie gebruiken ??? ???
ik dacht zelf aan de fleischmann 9403/9404......
groeten,
bert
-
Voor de geisoleerde secties uiteraard de kunststofversie 9403 voor de rest 9404 maar die zitten al standaard aan je rails. Waarom zou je een andere gaan nemen.
Gr.
Eric
-
Uitgangspunt is goed Bert. Veelal worden wat meer aansluitpunten voor J (=bruin) gemaakt. Daarmee is de spanningsvoorziening betrouwbaarder. Raillasjes die 'n paar keer zijn losgehaald maken weleens wat minder goed contact.
Voor de testbaan nog niet echt hard nodig, maar te zijner tijd is het raadzaam een diode-schakeling tussen de TC en de dikke rode draad naar de rails te plaatsen.
- Vanaf de TC ga je via de diodes naar de rails-aansluitingen
- Rechtstreeks vanaf de TC ga je naar de bezetmelder(s)
Een plaatje van de diodeschakeling zie je op de site van Wim.
Sander
-
hey wim,
nu heb ik een s88 aansluitkabel gekocht van viessmann (5230) maar daar heb volgens mij weinig aan......klopt dat het is wel een mannetje/vrouwtje...
groeten,
bert
-
De 5230 is een verlengkabel. Die steek je aan een andere kabel, en samen zijn ze langer. ;D
-
nou lekker is dat ik heb het nog express gevraagd ,en nog de print meegenomen en past deze hierop jah die past.....
niet dus....
groeten,
bert
P.S welke heb ik dan nodig????
-
Bert, stuur die S88SD16-n samen met die verlengkabel eens naar mij terug.
Dan los ik dat hier wel even voor je op.
Mvg
Wim.
-
oke wim dat is mooi van je....
maar ik kan dus geen andere kabel ervoor kopen....is namelijk wel een modeltrein winkel in de buurt namelijk.....
groeten,
bert
-
J hoor kan ook, koop een standaard S88 kabel. Dus geen verlengkabel. Een kabel dus met aan beide einden een female connector.
Tams heeft een dergelijke kabel, Marklin zelf (maar is peperduuur) LDT heeft een kabel.
Mvg
Wim.
-
oke wim ik zal morgen ff bellen met de modeltrein winkel in buurt.....
nog bedankt voor je aanbieding....
groeten,
bert
-
bedoel je deze link (http://cgi.ebay.de/Tams-s88-Flachbandverbindungskabel-mit-6-Poliger-Buchse_W0QQitemZ370057090116QQihZ024QQcategoryZ40697QQrdZ1QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262) soms Wim?
grt Bert
-
Bert bij anw uit medemblik kun je een S88 kabel van Tams bestellen, en kopen stuk voordeliger.
http://www.anw-modeltreinen.nl/bestelpagina-tams.htm
Bestelnummer TE23-02-070
Mvg
Wim.
-
hoi wim,
heb hem bij anw modeltreinen besteld...dus nu maar afwachten wanneer hij binnenkomt....nog bedankt voor je hulp...
groeten,
bert
-
Uiteraard gebruik je als isolatielas (dus tussen de gedetecteerde delen) de 9403 en als gewone las de 9404. Als het goed is zitten de laatste al aan je rails.
-
hoi rob,
jah dat wist ik al heb al een aantal zakjes gekocht....dus kan weer aan de slag....
groeten,
bert
-
hoi wim,
heb het kabeltje ondertussen binnen...dus nu aansluiten aan het Tc.
en dan hoe sluit die decoder nu aan op het baantje....???
ik lees ook hier en daar over stroomdectie...maar dat zat toch ingebakken in die decoder van jouw?
ik rij n-spoor van fleischmann..(zit namelijk ook verschil tussen 2 rail en 3 rail)
alvast bedankt...
groeten,
bert
-
Hallo Bert,
Kijk ook eens op deze website: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm over de stroomdetectieprint die jij hebt aangeschaft. Er staat daar een handleiding die je kan downloaden en ook heelveel uitleg met plaatjes hoe het spul aan te sluiten op een IB.
-
Ronald, zou je zo vriendelijk willen zijn Bert naar de juiste site te verwijzen, dus naar het product wat hij heeft aangeschaft.
Mvg
Wim.
-
hoi wim,
heb het kabeltje ondertussen binnen...dus nu aansluiten aan het Tc.
en dan hoe sluit die decoder nu aan op het baantje....???
ik lees ook hier en daar over stroomdectie...maar dat zat toch ingebakken in die decoder van jouw?
ik rij n-spoor van fleischmann..(zit namelijk ook verschil tussen 2 rail en 3 rail)
alvast bedankt...
groeten,
bert
Beste Bert, heb je de handleiding dan al eens gelezen?
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm
Dus eigenlijk heb je iets gekocht waarvan je niet eens zeker weet of het werkt, en al helemaal niet weet hoe het werkt.
Mvg
Wim.
-
Ik denk dat Bert zich eens moet gaan verdiepen in het principe van digitaal rijden, welke componenten je allemaal nodig hebt en hoe gebruik je ze (net als velen ooit deden, waaronder ook ik) want nu heeft hij een aantal dingen aangeschaft waarmee hij zich eigenlijk geen raad weet. Ook is te merken dat ook Bert niet de moeite neemt om eerst de gebruiksaanwijzingen te lezen (net als ik ooit). Dit wordt zo een moeizaam verhaal, denk ik. Alle begin is moeilijk, maar er zijn onderwerpen (topics) genoeg in dit forum om goed op weg te komen dacht ik zo.
-
tjonge tjonge tjonge,
is zo moeilijk om iemand die het begin staat van het digitaal rijden eens op weg te helpen...schijnt dus heel moeilijk te zijn...en als je dus forums leest geven ze allemaal een verschillend antwoord....
maar als jullie mij niet willen helpen.....oke mij best...
mij zie je niet meer hier op deze site !!!!
als jullie niet eens de moeite nemen om iemand te helpen waar forums dus voor zijn....
tot nooit meer ziens.....
stelletje@#$%^&*(
bert
-
Ja, dat is heel lastig als je van mening bent dat we hier alles van A tot Z moeten uitleggen. Dan weten wij ook niet precies waar te beginnen. Zo'n forum werkt perfect als je je eerst zelf in de materie verdiept en dan gericht vragen stelt over zaken die je onduidelijk zijn. Zo zijn er hier al veel op weg geholpen.
-
Beste Bert, op je eigen website heb je een tekening gemaakt met de aansluiting van de bezetmeldpunten. (http://www.uploader.be/output/1230990206.jpg)
Dus aldus wat is nu nog je probleem dan?? Misschien dat het tijd wordt om datgene te doen wat je daar zelf getekend hebt.
Mvg
Wim.
-
Nou ja... misschien een kleine nuance: het valt mij, als 'herintreder', ook op dat er af en toe een beetje kort door de bocht wordt gereageerd op de vragen van echte beginners.
Komt waarschijnlijk omdat er ook vaak naar de (min of meer) bekende weg wordt gevraagd, en dat inderdaad veel van de gezochte antwoorden ergens op het forum al wel eens aan de orde zijn gekomen.
Ik ben zelf redelijk technisch van aard (al zeg ik het zelf), desondanks heeft het me best wel veel zoeken gekost om de overstap naar digitaal te maken. Er is nu eenmaal zoveel info dat je inderdaad soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan me voorstellen dat een technische 'newbee' last heeft om de weg te vinden.
Laat onverlet dat het forum genoeg mogelijkheden heeft om hulp te krijgen en uitleg te vinden, daar is niks mis mee. Maar soms zijn de toelichtingen (ook die op de websites) geschreven door de goed ingewijden, met een uitgebreide kennis van zaken. En dan is het ook weer lastig om 'af te dalen' naar het niveau van de leek.
Mijn eigen ervaring is dat je veel handleidingen een paar keer moet lezen (en dingen als instellen van adressen en Cv's gewoon moet proberen!) om je weg te vinden. Zoals Wim inmiddels aangeeft :)
Eric
-
Beste Bert, (als je nog wilt kijken in het forum). Het was beslist niet mijn bedoeling neerbuigend tegen jou te doen. Alle begin is moeilijk, dat weet ik maar al te goed maar als je iets aanschaft en je weet niet hoe je er mee aan moet, zul je toch eens een gebruiksaanwijzing moeten lezen. Daarin staat alles wat je wilt weten. Doe je dit niet en je sluit eens iets verkeerd aan omdat je de gebruiksaanwijzing niet leest of niet begrijpt door de gebruikte termen, gaat er toch een keertje iets fout. Begin met de basis en als je dat een beetje doorhebt kun je, wat Wim al aangaf, het geleerde in praktijk brengen op jouw eigen baan als proefmodel met het aansluiten van de melders. Zonder de basis te kennen wordt het echt niets. De antwoorden lijken misschien wel soms kort door de bocht maar als vraagsteller moet je je beseffen dat wij op afstand niet kunnen zien wat iemand nu eigenlijk bedoeld met een te korte vraag met te weinig informatie om verder te kunnen helpen.
-
Zie... het valt allemaal reuze mee! Effe doorbijten dus.
-
Beste Bert,
Alhoewel ik niet met Koploper rijdt, kan ik je wel zeggen dat het principe van "waar leg ik de terugmelders in de diverse blokken" niet zo veel anders is per systeem.
Ik geef je 4 opties:
zoek iemand op die reeds met een identiek systeem rijdt, maak een afspraak en ga kijken.
ga naar de beurs in Houten in februari en gan naar de Raptor demo baan, daar kun je perfect de terugmelders/blokindeling zien
ga naar de modelspoorwinkel in Sas van Gent, zij hebben een vaste geautomatiseerde demobaan
kom een keer bij mij kijken (omgeving Den Bosch)
Groet, Anne W
-
Nou ja dan heb ik nog wel een optie:
Ga naar Rail en ga bij BNLS kijken, ik denk/hoop voor je dat Karst daar weer staat met zijn pendel-koploper-sein-aki-ahob-multimaus-op-kaal-hout demonstratie ;D
Dan zie je een goed betaalbare oplossing voor aansturing van je baan.
Gr. Remco.
Toev.
De ahob, sorry, ik wist niet dat die al zover was ;D
-
Je vergeet de AHOB :-X
-
ga naar de beurs in Houten in februari en gan naar de Raptor demo baan, daar kun je perfect de terugmelders/blokindeling zien
Anne W, Bert heeft al een perfect digital systeem.
-
Ik geef je 4 opties:
zoek iemand op die reeds met een identiek systeem rijdt, maak een afspraak en ga kijken.
ga naar de beurs in Houten in februari en gan naar de Raptor demo baan, daar kun je perfect de terugmelders/blokindeling zien
ga naar de modelspoorwinkel in Sas van Gent, zij hebben een vaste geautomatiseerde demobaan
kom een keer bij mij kijken (omgeving Den Bosch)
Groet, Anne W
Zijn er feitelijk maar 2:
- zoek iemand op die reeds met een identiek systeem rijdt, maak een afspraak en ga kijken.
- bekijk de R..... eens.
En gezien je de ingrediƫnten voor optie 1 reeds hebt, misschien een optie voor je om eens bij een ander met soortgelijke besturing 'in de keuken' te kijken.
Groetjes,
Dave
-
Hallo Bert,
Kijk ook eens op deze website: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm over de stroomdetectieprint die jij hebt aangeschaft. Er staat daar een handleiding die je kan downloaden en ook heelveel uitleg met plaatjes hoe het spul aan te sluiten op een IB.
Heren, mijn excusses.... Voor deze link. ik heb begrepen dat hij de print van Wim Ros heeft aangeschaft. Ik was er vanuit gegaan dat deze en die van huub Maaskant hetzelfde waren.
@Bert,
Het blijft altijd vallen en opstaan.... Gewoon proberen, de handleidingen lezen, websites bekijken en hulp op forums vragen. Dat je hulp krijgt van de maker van je stroomdetectieprint (de bezetmelder) is natuurlijk helemaal geweldig. Helaas blijft het zo dat iemand niet bij iemand in zijn hoofd kan kijken wat hij of zij bedoeld... Dan kan het zijn dat antwoorden kort en bondig blijken te zijn. Dat is voor de meesten hier geen onwil.
Groet Ronald.
-
Heren, ik geef een advies over de plaats van melders, niet over het digitale systeem, verder: niets is perfect.
Heeft iemand al gecontroleerd of Bert dit Forum uit onvrede reeds definief verlaten heeft?
Groet, Anne W
-
Anne W, als dat je enigste advies was, dus die over het plaatsen van de melders, dan was er niets aan de hand, maar helaas dat was en is niet het geval.
Mvg
Wim.
-
Ik heb Bert nog een PM gestuurd om uit te leggen dat wat ik heb gezegd misschien wat bot overkwam maar heb ook aangegeven hoe belangrijk het lezen van aanwijzingen is. Niets gaat vanzelf. Dit weet ik maar al te goed. Alle begin is moeilijk, heb ik verteld maar hij heeft tot op vandaag nog niet gereageerd, jammer.
-
Beste Wim,
Het spijt me zeer, maar ik lees nergens dat hij zijn TC en PC weg moet gooien.
Bij de buren is ook zo'n discussie gaande, welsiwaar met een CS2, maar het gaat over de medlers, wellicht nuttig, zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12450.0
Groet, Anne W
-
hallo,
dit is het laatste wat ik hier nog plaats.....
ik heb nu alles nog een keer door gelezen zoals je beschrijven ...dus handleidingen enz enz...
maar kom er gewoon niet uit ??? ???......
maar heb op een ander forum een topic geopend en daar ben ik 30 min. al veel wijzer geworden als hier in dat jaar dat ik hier al bezig ben met dit probleem...HET DIGITALISEREN VAN EEN PROEFBAANTJE...
en daar praten ze gewoon makkelijk begrijpbaar nederlands zonder al die afkortingen.e.d.....
daar zijn nog gewone mensen die je willen helpen, en je het desnoods twee keer uitleggen hoe het zit...
MET VRIENDELIJKE GROET...
bert
p.s rob ik heb geen pm van je gehad hoor......
-
Bert, Ik ben blij dat je gevonden hebt wat je zocht, groet, Anne W
-
Dit kwam ik tegen via de site van Bert1,
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=230
Lezen jullie het relaas maar eens door, vooral het antwoord op de vraag van R. Fongers onderaan op de eerste pagina, en kijk een stukje verder op in het verhaal, daar blijkt denk ik toch iets anders uit. Zonde van onze gezamelijke energie dus.
Mvg
Wim.
-
Dat "nee sorry ben ik niet" antwoord roept op z'n zachtst gezegd wel wat vraagtekens op.
Sander
-
Dit kwam ik tegen via de site van Bert1,
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=230
Als dat onze Bert niet is dan ben ik vanaf nu Ernie. Maar niet getreurd over de inspanning, er zijn vast mensen (zoals esperopt) die meelezen en er toch veel van opsteken, ook van fouten.
Gerard.
-
Nou Bert ik heb je toch echt via jouw profiel een PM gestuurd, jammer dat je er niet op reageert. Je had bij de constatering ook mij even een PM kunnen sturen via mijn profiel. Ik rijd namelijk ook met een Twin-Center en ook ik heb in den "beginne" problemen gehad met het instellen van wissels en het testen van bezetmelders, dus!
-
Jammer dat het zo loopt (beetje flauw ook van Bert), maar ik heb wel weer nuttige info gehaald uit dit draadje. Dus niet geheel zonde van de moeite! En zo zullen er ongetwijfeld meer zijn.
Groeten,
Edsko
-
Ik ben blij dat we iemand blij hebben kunnen maken. het ligt niet aan ons dat Bert zo'n kort lontje heeft natuurlijk. Misschien komt het af en toe wat hard over maar de meeste problemen starten met het niet "willen/kunnen" lezen van de gebruiksaanwijzingen. Ik weet uit ervaring dat dat het eerste vereiste is om een apparaat of een decoder te leren kennen. Helaas zijn fabrikanten soms niet in staat iets leesbaars te maken wat iedereen aanspreekt. Gelukkig zijn er op dit forum genoeg ervaren mensen die hulp bieden maar dan moet de vraagsteller even de moeite nemen om het probleem stap voor stap te omschrijven. Mooi is dan ook dat hij/zij verteld wat hij/zij inmiddels heeft gedaan om te helpen het probleem op te lossen. Zeker in een forum ben je altijd op afstand van elkaar en kunnen we niet zien wat de situatie op het moment van het optreden van de storing of het niet (volledig) begrijpen van een bepaalde gebruiksaanwijzing tot gevolg heeft voor de betrokkene. Vaak frustratie en daar moeten we dan iets uit proberen te filteren zodat ook wij verder kunnen met het probleem. Zeker als de betrokkene de aanwijzingen niet leest van de fabrikant kunnen we wel met termen gaan gooien uit die aanwijzingen maar dat zegt de betrokkene vaak niets. Totdat hij/zij opeens een ingeving krijgt om het boek eens ter hand te nemen en uiteindelijk moet zeggen, "ze hadden toch gelijk". dat zeg ik niet uit grootdoenerij want ik heb ook in mijn beginperiode regelmatig op mijn donder gehad van ervaren forumleden en daaruit bleek toch weer dat ik beter had moeten lezen. Ik denk dat we dit draadje maar moeten beeindigen want de oorspronkelijke vraagsteller is zo kwaad op ons dat hij met de Noorderzon is vertrokken naar een ander forum. Misschien hebben ze daar nog meer geduld dan hier, lijkt me sterk. Het betreft hier vooral een persoonlijke mening gebaseerd op de ervaringen in diverse fora. ;)