BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Erik op 16 December 2008, 18:34:48

Titel: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 16 December 2008, 18:34:48
Ik kreeg van mijn collega een baanplan en ik moest er een schaduw station er bij tekenen dat heb ik inmiddels gedaan maar ik heb even een vraag over deze tekening.

Zoals jullie zien de 2 uiterste sporen rechts gaan naar het schaduw station maar nu kom het, op het blauwe spoor  kom je weer terug boven en ga je via een normale kruising de hoofdbaan weer op.

Maar wat ik in het rood omcirkeld heb is dat een keerlus of niet dat is mijn vraag.

Hier is het baanplan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega.jpg
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Basilicum op 16 December 2008, 18:42:07
Dat hangt van het ontwerp van het schaduwstation uit, Erik-Jan. Hoe ziet dat eruit?

Voor welke schaal is dit ontwerp gemaakt? Mocht het halfnul zijn, dan worden de bochten erg scherp.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Thurbo op 16 December 2008, 19:11:34
De andere sporen die weg lopen gaan die ook nog ergens naar toe? Want dat ziet er eerder uit als een keerlus.
Wat je kruising betreft zie voorgaande post.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 16 December 2008, 20:54:25
Hier is het plan voor het schaduw station je komt binnen via het uiterste rechtse spoor en je vertrekt via het andere spoor naar buiten zie de pijlen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_station.jpg

Het baanplan betreft een bestaande plan van noch met het artikel nummer 84820.

Mvg
Erik-Jan

Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Basilicum op 17 December 2008, 08:06:11
Dit schaduwstation is een keerlus. Je zal dus een elektrische truuk moeten toepassen.  :P
Elders op dit forum is daarover al het een en ander gezegd.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: rjr op 17 December 2008, 08:50:49
Het schaduw station opzich is geen keerlus.
en als je bij die rode cirkel een normale kruising gebruikt, waarbij de verschillende sporen dus goed val elkaar zijn gescheiden  ( de twee keer recht uit gaande sporen ten opzichte van elkaar ), is ook dit geen keerlus.
wel zit er een keerlus in, en die wordt veroorzaakt door de verbinding rechts van die kruising waarbij de binnen en buitenbaan aan elkaar zijn gekoppeld.

Nu kun je deze keerlus wel plaatsen in je opbergstation, en dat lijkt mij ook wel een makkelijke plaats om dit te doen.

Vraag is ook nog even wat er met die 2 sporen in het midden gaat gebeuren.

en een algemeen vraagje over dit plan, als je rond rijd tegen de richting van de klok in, dan kun je naar het opberg station, hier kom je dan in omgekeerde richting weer uit, dus in de richting van de klok. Je hebt dan alleen geen mogelijkheid meer om anders om te gaan rijden en weer het schaduwstation in te rijden tenzij je de trein achteruit laat rijden.
En van je binnen baan naar je buitenbaan is maar 1 verbinding ( buiten je schaduwstation om dan )
Zou van je normale kruising een (halfe) engels wissel maken zodat je daar van de buitenbaan ook weer naar binnen kunt ( dan krijg je hier wel een keerlus probleem, maar nog altijd op te lossen door 1 maal een keerlus in je schaduwstation te maken.)
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Basilicum op 17 December 2008, 09:48:38
Het schaduwstation zorgt ervoor, dat treinen kunnen omdraaien of keren. In mijn ogen dus een keerlus. Een wisselverbinding alleen is geen keerlus, maar kan wel zorgen voor een kortsluiting bij 2-rail-banen als deze de lus sluit.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: rjr op 17 December 2008, 10:31:07
een keerlus zie ik niet direct als een lus waar treinen keren, maar daar waar je elektrisch iets moet doen om kortsluiting te voorkomen omdat de plus en min railstaaf aan elkaar komen te liggen.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: HuubvG op 17 December 2008, 11:36:52
rjr, zodra je de situatie krijgt dat je iets moet doen om bij zo'n wissel sluiting te voorkomen, is er sprake van een keerlus. Je kunt er een trein laten rijden, en deze komt met de neus in omgekeerde richting terug, dus is er sprake van keerlus.

In dit plan zit de bewuste wissel links van de kruising het eerste wissel in de binnenbaan.

Maar hoeft niet vermeld te worden of je collega analoog rijdt, of digitaal? Of is het zo vanzelfsprekend dat het een van de twee is, dat niemand daarnaar vraagt? Analoog is het simpel op te lossen met een relais, digitaal is het ook simpel op te lossen met de welbekende keerlusmodule.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: rjr op 17 December 2008, 11:55:38
rjr, zodra je de situatie krijgt dat je iets moet doen om bij zo'n wissel sluiting te voorkomen, is er sprake van een keerlus.

Dat zeg ik dus, bij die kruising is niets nodig, dit gaat goed.
Pas bij het wissel verbinding rechts van deze kruising tussen binnen en buitenbaan ontstaat dit probleem, en dus zit daar de keerlus noodzaak.

Je kunt er een trein laten rijden, en deze komt met de neus in omgekeerde richting terug, dus is er sprake van keerlus.

Als een lok in omgekeerde situatie terugkomt heb je niet direct een keerlus, alleen als deze op hetzelfde spoor terug komt, en dat is bij dit plaatje niet het geval.
Hij vertrekt vanuit de buitenste baan, en komt terug op de binnenste baan, dus nogaltijd geen keerlus nodig. Dat hij hierbij via een kruising de binnenste baan kruist hoeft geen probleem te zijn omdat daarbij de verschillende sporen ten opzichte van elkaar geisoleerd zijn.

In dit plan zit de bewuste wissel links van de kruising het eerste wissel in de binnenbaan.

Dit is een punt waar je het op kunt lossen, maar je kunt dit ook doen bij de wisselverbinding tussen binnen en buitenbaan. En als je die verbinding weghaalt heb je helemaal geen keerlos meer in de baan zitten.

Maar hoeft niet vermeld te worden of je collega analoog rijdt, of digitaal? Of is het zo vanzelfsprekend dat het een van de twee is, dat niemand daarnaar vraagt? Analoog is het simpel op te lossen met een relais, digitaal is het ook simpel op te lossen met de welbekende keerlusmodule.

Analoog of digitaal rijden maakt voor een keerlus toch eigenlijk niets uit. 2 rail of 3 rail is daarbij wel belangrijk aangezien je bij 3 rail geen probleem hebt. Bij 2 rail wel, zowel bij analoog als bij digitaal.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 17 December 2008, 17:30:55
De hele baan wordt digitaal straks en wordt bediend door de Multimuis van roco.

Hier is de link van de site noch van het baanplan en het is dus een beetje aangepast omdat onder het zichtbare gedeelte het schaduw station bevind.

http://www.noch.de/pictures/PDFs/Gleisplaene/84820.pdf.

hopelijk is het zo duidelijker van het baanplan van mijn collega.
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: HuubvG op 17 December 2008, 17:47:50
rjr, ik heb je antwoorden doorgenomen en kan je redenering volgen. Alleen op het punt van analoog/digitaal de keerlusproblemantiek oplossen verschillen we kennelijk van gedachten*. Op het punt van drierail zijn we het weer eens.

*Het analoog oplossen van een keerlus verschilt m.i. wel met de digitale keerlus-aanpak (relais en schalkelcontact versus keerlusmodule).
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: ReesCees op 17 December 2008, 17:52:14
kortsluiting (behalve als je marklin rijdt op 3 rail)

In het kladje zit namelijk zeer duidelijk zo wie zo één keerlus ( dat voel Jules de Korte met een blinddoek in een darkroom nog wel)

Kees-jan
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 17 December 2008, 17:56:45
Oke bedankt dan moet ik weer terug naar de tekentafel.

Erik-Jan
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 17 December 2008, 19:15:30
Ik heb nu een andere idee ik laat het bruine spoor maar het blauwe spoor haal ik weg , en het spoor wat uit het schaduw station komt sluit aan op het spoor wat rechts boven in ligt op het binnenste spoor.

Zo is de keerlus eruit denk ik zo niet laat het mij dan alsjeblieft iets weten. hier nogmaals het baanplan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega.jpg

Ik heb het nog niet verbeterd maar zo is het hopelijk ook duidelijk.

Mvg
Erik-Jan
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: ReesCees op 17 December 2008, 19:21:03
nog steeds
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 17 December 2008, 19:25:52
Waar dan reel cees ik zoek me rot maar vind hem niet
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: ReesCees op 17 December 2008, 19:26:57
volg de stippen maar...............

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega_2.jpg)
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Erik op 17 December 2008, 19:36:13
Ik heb het een en ander veranderd wat nu in het rode rondje staat zijn er extra wissels gekomen is zo de keerlus opgelost?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega_3_1.jpg)

Alleen weet ik niet hoe dat moet om een plaatje te vergoten als je er op klikt nadat je de afbeelding op het forum heb geplaast.

Erik-Jan
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: ReesCees op 17 December 2008, 19:43:11
"deze 2 sporen gaan naar het schaduwstation" maar ik zie er maar één!

Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 17 December 2008, 19:48:14
Kan kloppen Kees-Jan, hij had eerst een baanplan getekend op papier en die ingescand en deze op het forum geplaatst en daarna dat plaatje bewerkt.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: ReesCees op 17 December 2008, 19:52:20
Ach zo.

dan zitten er nu geen keerlussen meer in als er op het enkelspoor naar het schaduw station geen retour zit waardoor de trein terug komt rijden zoals die verdwenen is naar het schaduwstation.

Maare vanwaar wil je "collega" er geen keerlus in hebben?
Titel: Re: Baanplan van mijn collega.
Bericht door: p.heinst op 17 December 2008, 19:55:45
Hallo Erik-Jan

Citaat
Alleen weet ik niet hoe dat moet om een plaatje te vergoten als je er op klikt nadat je de afbeelding op het forum heb geplaast.


Druk eens op de Ctrl toet en houd deze ingedrukt en scrol (draai) dan eens met het wieltje op je muis, als het kleiner wordt dan de andere kant op draaien.

Gr Piet