BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hoefhaan op 14 December 2008, 18:45:40
-
Ik heb een aantal vragen over het Sommerfeldt bovenleiding systeem.
Ik wil nederlandse portalen gaan gebruiken, in HO
-Welke kleur hebben de rijdraden? Koper?
-Wie weet de afmetingen van de drie-spoors portalen? Dus totale breedte en de afstanden tussen de sporen. (oftwel tussen de rijdraden onderling
-Moet je de rijdraden solderen?
-Zijn er andere rijdraden die met deze masten te combineren zijn?
-De draden van Marklin zijn vrij grof, maar omdat ik er al veel heb inclusief enkelspoorsmasten toch deze vraag: Zijn deze ook op de sommerfeldt portalen te bevestigen (solderen dan)
-
Hallo 'Hoefhaan',
-rijdraden van Sommerfeldt zijn koperkleurig,
- driespoorsportaal breedte: ??
- ja, de draden moet je solderen, of ombuigen.
- ?
-?
Even kort door de bocht..
Gr, Bert
-
Maar Hoefhaan, je bent niet bepaald onhandig! Waarom maak je zelf geen portalen ? Dat moet je prima lukken lijkt me ? En het is een stuk goedkoper, ik vind zelf de Sommerfeldts te grof en daarbij is de afstand tussen de bovenkant en uithouder te klein.
Gr. Remco
-
heb inderdaad wel overwogen om ze zelf te maken, maar dan moet ik eerst nog eens wat gaan oefenen, met name in solderen. Maar ik zag al wel dat op Nproject goede info staat, dus wie weet.
Ik ben nu echt nog in het stadium van twijfel over het hoe en wat...
-
Nou ja er staat hier ook een verslag over het bouwen van NS enkel en t-portalen wat ik gemaakt heb en dat is echt eenvoudig al zeg ik het zelf :)
Gr. Remco
-
En het lijmen van die sommerfeldt portalen: er wordt gesuggereerd superlijm: iemand suggesties voor een merk?
Mischien oliedom van mij maar gewoon superlijm zie ik niet in de schappen van de winkel, alles heeft eigen namen...
Komt het er gewoon op neer dat elke sneldrogende lijm die bruikbaar voor metaal etc is goed is?
-
pattex secondenlijm - super gel, per 2 tubetjes verpakt in een blisterverpakking bij oa welkoop en gamma, verschillende (grotere) supermarkten, maar, solderen is altijd beter, zeker gezien de stevigheid!!!
en rijdraden maken is niet bar moeilijk, solderen kun je mooi op een glasplaat, draadjes kun je gewoon ergens opsnorren, 0,15 mm2 is dik zat, en als je ze na het solderen en soppen mooi in de grijze primer van bijvoorbeeld de gamma of de halfords zet, dan hoef je er al zowat niets meer aan doen.
de breedte van een portaal over 3 sporen is afhankelijk van hoe breed de 3 sporen zijn, op de modelbaan liggen die meestal wat dichter op elkaar als in het 1:1 voorbeeld, gewoon de hartafstand meten van de buitenste 2 sporen, en daarbij tel je de breedte op die normaal de afstand is van hart spoor tot hart portaalpaal, en that's it.
de draden van marklin zou je zo aan die van sommerfeld kunnen solderen, maar die van marklin vindt ik zelf een aantal gedrochten, veel te hoog en te lomp. de mastjes kun je wel gewoon gebruiken.
Succes!
Timo
-
Bedankt voor de antwoorden zover, nog wel andere vragen:
Hoe is de maat aan het uiteinde van de rijdraden? Dus ik bedoel van bovenkant portaal waar de bovenste draad komt tot de uithouder waaraan de onderste draad komt?
-
Al eens in de catalogus of website van Sommerfeldt gekeken?
Catalogus geeft zeker veel details qua maatvoering en mogelijkheden
greetz
Peter
-
Nog even een paar vragen voor de duidelijkheid:
Sommerfeldt portalen moeten nog gemonteerd worden?
Dit kan dmv solderen?
Zijn de portalen voor twee sporen (NL) in breedte variabel?
(de Focus Modell Parts bovenleiding is voor mij wat te smal met 11.3 cm)
-
Iemand antwoord op mijn vragen? zie item hierboven.
-
Ze zijn redelijk instelbaar. De dwarsligger is vrij lang. Door deze bij te zagen kan je de breedte van het portaal instellen. Max breedte weet ik niet precies, maar hier is er een aardig stukje van afgegaan.
Je kan de sommerfeld portalen idd ook solderen
-
Hoefhaan,
Dat heb je in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5512.75) ook allemaal al eens gevraagd.
De antwoorden zullen er echt niet anders om worden. ;D
Gr.
Eric
-
Hoefhaan niet lullig bedoelt je stelt steeds dezelfde vragen... alleen in andere zin...
Check:
HIER GEEF JE AL AAN DAT HET LOSSE ONDERDELEN ZIJN:
En het lijmen van die sommerfeldt portalen: er wordt gesuggereerd superlijm: iemand suggesties voor een merk?
HIER STEL JE DE VRAAG, TERWIJL JE EERDER HETZELF AL BEVESTIGD
Sommerfeldt portalen moeten nog gemonteerd worden?
-
De dementie slaat al vroeg toe, jullie hebben gelijk! ::)
Ik wist dat ik eerder ergens vragen had gesteld, maar dit was op de achtergrond geraakt omdat ik dacht voor Focus Modell Parts te gaan, maar die blijken te smal voor mijn baan. Ik de bocht waar deze portalen moeten komen liggen de rails iets verder uit elkaar.
Ik ga maar eens kijken waar ik sommerfeldt kan bestellen, bedankt voor de antwoorden.
-
Nog even een paar vragen voor de duidelijkheid:
Sommerfeldt portalen moeten nog gemonteerd worden?
Dit kan dmv solderen?
Zijn de portalen voor twee sporen (NL) in breedte variabel?
(de Focus Modell Parts bovenleiding is voor mij wat te smal met 11.3 cm)
Sommerfeldt leverd ook portalen voor een 3 sporige overspanning. Moet het nog groter dan kan men ook losse profielen krijgen voor een nog grotere overspanning volgens mij tot 30 cm.
-
De dementie slaat al vroeg toe, jullie hebben gelijk! ::)
Ik wist dat ik eerder ergens vragen had gesteld, maar dit was op de achtergrond geraakt omdat ik dacht voor Focus Modell Parts te gaan, maar die blijken te smal voor mijn baan. Ik de bocht waar deze portalen moeten komen liggen de rails iets verder uit elkaar.
Ik ga maar eens kijken waar ik sommerfeldt kan bestellen, bedankt voor de antwoorden.
Je zou kunnen kijken bij Anw. Deze levert uit voorraad en snel. Ik laatst voor de feestdagen op maandag besteld en dinsdagmiddag in huis. Betaling per factuur.
-
Dank je voor de tip, ik ga eens kijken!
-
Ook de Spoorzoeker in Borkel www.de-spoorzoeker.nl (http://www.de-spoorzoeker.nl) heeft ze op voorraad. Staat er ook altijd mee op de beurzen.
Gr.
Eric
-
Nog wat laatste vragen over sommerfeldt HO NS bovenleiding:
De breedte van een dubbelspoors portaal is 200 mm maximaal
Hoeveel is De maximale breedte van een driespoorsportaal?
En weet iemand het van een vierspoorsportaal?
Is de afstand van de onderlinge sporen bij een driespoorsportaal te varieren? Ik bedoel eigenlijk: ik heb een driespoorsportaal nodig, twee sporen liggen dicht naast elkaar, het derde spoor ligt iets verder weg. Is dit met deze bovenleidingportalen te realiseren?
-
Iemand nog antwoord op mijn laatste vragen?
-
Mogelijk dat je aan het 2-spoors portaal aan de buitenkant nog 2 sporen kwijt kunt. Ook 3-spoors zou je zo kunnen maken.
Ook in werkelijkheid wordt dait wel eens gebruikt.
Onder andere hier op het station. Zal kijken of ik er morgen een picje van kan maken.
-
De breedte van een dubbelspoors portaal is 200 mm maximaal
Hoeveel is De maximale breedte van een driespoorsportaal?
En weet iemand het van een vierspoorsportaal?
Is de afstand van de onderlinge sporen bij een driespoorsportaal te varieren? Ik bedoel eigenlijk: ik heb een driespoorsportaal nodig, twee sporen liggen dicht naast elkaar, het derde spoor ligt iets verder weg. Is dit met deze bovenleidingportalen te realiseren?
Heb je er al over gedacht om eens een catalogus aan te schaffen. Daar vindt je alle informatie in. Ook de handleiding hoe je alles kan plaatsen geeft een boel informatie.
Heb de afmetingen van een 3 spoor portaal nu niet bij de hand maar tel bij het 2 spoor portaal nog een keer de hartafstand tussen 2 sporen er bij op en je weet het.
Een 4 spoorportaal bestaat niet.
Het zijn bouwpakketten dus je kunt er binnen grenzen mee varieren.
Nogmaals allemaal terug te vinden in de catalogus en uitgebreide handleiding.
Gr.
Eric
-
Breedte tussen de masten, hart op hart, voor 3-spoors portaal maximaal 190 mm.
Volgens Sommerfeldt geometrie bij 3 sporen op gelijke afstand 182 mm hart op hart van de masten, dus 8 mm speling.
Maarten.
-
Wat ik zo vreemd vind is dat de afstand bij dubbelspoor portalen maximaal 200 mm is en dus meer is dan bij driespoor portalen... (190 mm)???
Uiteraard, de catalogus kan ik aanschaffen, en dat ga ik denk ik ook maar doen, wellicht geeft die meer duidelijkheid.
De handleiding heb je pas als je ze portalen hebt, en het gaat mij er juist om of ze wel geschikt zijn voor het gebruik wat ik voor ogen heb.
Het nadeel is dat ik in Zeeland woon waar momenteel niemand Sommerfeldt bovenleiding heeft zodat ik het eens kan bekijken, de enige die het zou kunnen hebben hier is nu dicht voor verbouwing.
Vandaar mijn hoeveelheid vragen! ;)
-
Stuur me even een PM met je e-mail adres en dan stuur ik je wel een paar scans door uit de handleiding. Die zullen je misschien wel een stuk verder helpen
groetjes
Peter
-
Wat ik zo vreemd vind is dat de afstand bij dubbelspoor portalen maximaal 200 mm is en dus meer is dan bij driespoor portalen... (190 mm)???
Waar haal je dat vandaan ???
Catalogus: dubbelspoor hart op hart van de masten 121 mm.
Maarten.
-
Sommerfeldt heeft voor de 2-sporige en de 3-sporige dezelfde profielen gebruikt deze zijn beide 200 mm en je moet ze zelf op lengte afkorten. Ik heb zelf voor een 3-sporige baavak een overspanning gemaakt van 230 mm. Het overspant een normale baanvak en zijspoor vanuit het station naar mijn locloods(een aftakking met wissels en een kruising). Ik heb hiervoor een standaard profiel verlengt met 30 mm (gesoldeerd met dunne stripjes).
-
Inmiddels via AnWmodeltreinen de bovenleidingportalen van Sommerfeldt (NS) binnengekregen. Ziet er allemaal goed uit. Kan op twee manieren gemonteerd worden, lijmen en solderen, ik ga denk ik voor solderen. Heb er op aanraden van AnW nog een potje Sommerfeldt vloeimiddel bij gekocht, al denk ik dat dit hetzelfde is als s39 RVS INOX (en dus niet de gewone s39)
De bouwpakketjes worden zo aangeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05954.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05956.jpg)
Ik zal het resultaat later tonen. (ook op mijn website)
-
Het ziet er in ieder geval netjes verzorgd uit!
Gr. Remco.
-
Ja, mijn eerste indruk is ook goed.
Zal wel nog even een leuk soldeerklusje worden, maar inmiddels heb ik aardig wat geoefend dus dat komt denk ik wel goed.
Weet iemand of dat vloeimiddel van Sommerfeldt een normaal RVS vloeimiddel is?
En solderen gaat dan het beste zonder harskern dacht ik?
-
Je kan het in principe met ieder gangbaar soldeer solderen ( ik gebruik gewoon soldeer met harskern en geeft geen problemen )
Als ik het zo zie kan je deze overspanningen zelf heel eenvoudig namaken.
met messing 3 * 3 mm profiel.
De dwarsverbindingen op de bovenkant van de masten kan je met wat geluk gewoon bij Sommerfeldt bestellen.
Weet niet wat zo'n setje kost maar schat toch een euro of 12,-
Zelfbouw zou je maar ong Euro 5 gaan kosten
Greetz
Peter
-
Deze sets kosten 7.70 euro. Valt dus op zich wel mee.
Natuurlijk is het zelf ook te maken, maar deze uitvoering is wel erg mooi en handig. Zelfbouw is toch net wat meer werk. En ik weet niet of ik het dan zo netjes zou krijgen
-
Da's inderdaad niet duur...... waarom kost dat Sbb spul toch altijd zoveel duurder?
Ben voor een standaard mastje al bijna 6 Euro kwijt ... voor een overspanning al gauw een dikke 18 Euro..... en dat dus ook Sommerfeldt !
Een van de redenen dat ik ze maar zelf bouw ;D
Peter
-
Hoefhaan,
Jophispoor at xs4all.nl heeft alle portalen, isolatoren en dat kleinspul van de NS-portalen op voorraad. Bovendien staan wij over enkele weken op de modelbouwdagen in de Zeelandhallen in Goes en hebben we dat bij ons, evenals pantografen.
Groet, Ruurd
-
En nog even over het schilderen (de vraag staat ook al in een ander topic maar hier vond ik het wel goed bij passen)
Sommerfeldt protalen zijn volgens mij van RVS. Hoe kan ik die het beste spuiten? Wat voor primer adviseren jullie? Ik heb goede ervaringen met Motip, maar is dat ook geschikt voor RVS?
-
Inmiddels de portalen gespoten met de Motip primer (grijs) en daarna overgespoten met de airbrush met een standaard lak van sigma, ral 6013, die komt het dichtste bij de marklin masten qua kleur.
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06139_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wintersport_09_345.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wintersport_09_345.jpg)
...handgemaakt.. :P
eric
-
Ik heb ook zo'n setje van Sommerfeldt gekocht voor een Nederlands portaal. Wat me opvalt is dat de bovenbalk in de set erg breed is, moet je die zelf inkorten?
Lastig is ook dat de bovenbalk uit 2 delen bestaat die je zelf aan elkaar moet plakken voordat er een H profiel ontstaat.
De palen kun je los bij Sommerfeld bestellen, H-profielen ook, wat ik niet heb kunnen ontdekken is of je de bevestingen van de bovenbalk naar de palen los kunt kopen, en de V-geleider.
Iemand een idee?
-
Hallo,
Ja je moet hem zelf inkorten.
Die 2 losse profielen is van de laatste tijd.
Vroeger werd dit als 1 profiel al samengesteld geleverd.
-
Ah dank je wel,
dan gebruik ik de papieren mal als voorbeeld. Jammer dat ze nu een H profiel gedeeld leveren, kosten besparing?