BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 07 December 2008, 14:54:57

Titel: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Bob R. op 07 December 2008, 14:54:57
Onlangs mijn BR 52 Roco binnen gekregen.
Het is een prachtige locomotief met veel details.
Het rijgedrag is erg goed en hij maakt ook niet teveel herrie.
De aandrijving zit (net als bij de meeste Roco stoom locomotieven met losse tender) in de tender en met een cardan worden ook de wielen van de locomotief zelf aangedreven.
De plaats van de decoder is makkelijk berijkbaar: onder de kolen.
De bedrading loopt (gelukkig) via het midden van de tender naar de loc in plaats onderdoor wat erg zichtbaar zou zijn.
De tender sluit redelijk goed aan op de locomotief.
Wat mij betreft een erg geslaagd model voor een redelijke prijs (adviesprijs, net geen 240 euro).
Er is ook een geluidsversie.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PC068685.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PC068686.jpg)
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Maikel van Velzen op 07 December 2008, 15:06:04
Beste Bob,

Mooi model. Via PM heb je al eerder wat vragen gesteld met betrekking digitale stoomlocs met rook en geluid. Toen kwam je ook met dit model.

Je geeft aan dat dit model ook geleverd wordt met geluid. Bij roco.cc  zie ik dat een rauchgenerator nachrustbar is, alleen kom ik deze rookgenerator niet tegen als los item bij Roco. Mijn vraag is dus of je misschien weet waar je zo'n loc met rook en geluid kan aanschaffen

Alvast bedankt

Mvg Maikel van Velzen
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Thowra op 07 December 2008, 15:28:22
Mooie aanwinst Bob! Ik heb de Roco Br52 in de winkel even goed bekeken en ik was zeer onder de indruk. Metname de los aangezette leidingen op de ketel en tender springen in het oog. Nu lijkt de Liliput Br52 een nogal lompe lok te zijn tegenover de Br52 van Roco. Roco laat de VSM en de SSN uitvoeringen maar komen! :-*

Jeroen
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Bob R. op 07 December 2008, 15:46:04
Dit is de soundversie  (http://www.roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=br%2052&bahnverwaltung=&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=62269)

O.a. verkrijgbaar bij MTE (artikel R62269)Ik dacht niet dat Roco losse soundmodules verkocht maar volgens mij gebruiken ze ESU modules.

De Liliput is trouwens ook heel mooi.
De SSN heeft geen BR52 meer, ze hadden wel een Oosterijkse BR 52 maar die is naar de VSM gegaan.
Roco komt ook met een Oosterijkse BR 52  (http://www.roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=27&artikelnummer=0&bezeichnung=&bahnverwaltung=ÖBB%20-%20Flügelrad&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=62271)maar dan met conducteurstender en dat wijkt dan weer teveel af van de VSM versie :-|
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Bob R. op 07 December 2008, 17:21:22
Hier een vegelijking tussen de Liliput BR 52 (met reko ketel)
en de Roco;
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PC078699.jpg)
Ook de Liliput is erg gedetailleerd
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PC078700.jpg)
Samen met de Roco.
Ook Gützold heeft ze in het programma:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/gutzold3.jpg)
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Bob R. op 09 December 2008, 12:59:41
Beste Bob,

Mooi model. Via PM heb je al eerder wat vragen gesteld met betrekking digitale stoomlocs met rook en geluid. Toen kwam je ook met dit model.

Je geeft aan dat dit model ook geleverd wordt met geluid. Bij roco.cc  zie ik dat een rauchgenerator nachrustbar is, alleen kom ik deze rookgenerator niet tegen als los item bij Roco. Mijn vraag is dus of je misschien weet waar je zo'n loc met rook en geluid kan aanschaffen

Alvast bedankt

Mvg Maikel van Velzen
Volgens mij is een rookgenerator universeel, ik denk dat je dealer daar wel een antwoord op heeft.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Maikel van Velzen op 09 December 2008, 13:06:26
Beste Bob,

Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Ga inderdaad maar eens informeren bij een modelwinkel voor wat betreft de rookgenerator.

Mvg Maikel van Velzen
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 December 2008, 13:15:36
Roco heeft een rookgenerator, artikelnummer 40160. Volgens de catalogus past die in de BR80 en de BR36. Maar zou het in de BR82 ook niet lukken?
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: jakop op 09 December 2008, 13:20:45
Inderdaad een mooi model.
Ik heb zelf de Reko-Liliput en vind die juist onderscheidend van de anderen.
Met name de details van gele electradozen en de rode kranen, dat zie ik bij de Roco dan weer niet maar is natuurlijk zelf snel te regelen...
Hoe rijdt de Roco, Bob?
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: rjr op 09 December 2008, 13:27:39
Klaas en anderen,

nee die lukt niet, standaard moet je rookgenerator nummer 10 hebben ( 11 als je digitaal tijd ) van seuthe.
er zijn enkele loks die een andere moet hebben, en daarvoor is artikelnummer 40160 dus bedoeld. ( al heeft ook seuthe deze in het programma zitten , weet zo alleen nummer daarvan niet.

De meeste modelspoorwinkels zullen je een rookgenerator kunnen leveren. Schoorsteen even er afhalen en je kunt de generator zo naar binnen schuiven.
Bij digitale versies zit deze default bij de verlichting op. Binnen in de loks kun je dan een jumper omzetten om deze op functie 1 te krijgen. Daarvoor moet de lok alleen wel los, en die zit lang niet altijd op een hele handige plaats.
(ps, dit wel voor roco loks, andere merken heb ik geen ervaring mee wat rookgenerators betreft )

Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: knop op 09 December 2008, 14:45:48
ik heb zelf een br 23 en ik wou hem digitaal ombouwen met een stoomgenerator, in het boekje stond een nr10 dus die heb ik besteld :P
dus ik heb hem nu digitaal met een nr 10 werkt trouwens ook prima :P

mvg

johanes
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Basilicum op 09 December 2008, 15:32:29
Het is een mooie lok geworden.
Een paar vragen:
@Johannes: Het digitale systeem werkt met 16 Volt. Daarvoor is Seuthe nr.11 bedoeld. Seuthe nr.10 is voor het 12 Volt analoge systeem. Hopelijk overleeft jouw rookgenerator het.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: knop op 09 December 2008, 15:40:33
jah ik weet het  :P op een of andere manier doet hij het prima ik heb er nooit problemen mee gehad hij stoomt als een achte stoomloc :D

johannes

de volgende keer ga ik trouwens toch maar een nr11 proberen voor de veiligheid
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Gooierhaven op 09 December 2008, 17:16:45
Op het gevaar af op mijn k.... te krijgen i.v.m. off-topic:
De meeste decoders geven volgens mij geen 16V op een functieuitgang, maar aanzienlijk minder. Seuthe nr 10 doet het dan in de meeste gevallen prima, terwijl nr 11 slechts een dun sliertje rook produceert.
En anders is er nog de dimfunctie.

Jan
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Bob R. op 09 December 2008, 19:13:32
Beste Bob,

Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Ga inderdaad maar eens informeren bij een modelwinkel voor wat betreft de rookgenerator.

Mvg Maikel van Velzen
Hoef je niet meer te vragen, er moet (inderdaad) een Seuthe rook generator nr 10 in (staat in de bijsluiter).

Een paar vragen:
  • Zijn de wielen nu van metaal?
  • Kan er een koppeling aan de voorzijde gemonteerd worden, zodat ik in voorspan kan rijden?
Helaas geen metalen wielen :-| . Je kan er een koppeling schacht (die erbij zit) aan de voorzijde insteken.
Inderdaad een mooi model.
Ik heb zelf de Reko-Liliput en vind die juist onderscheidend van de anderen.
Met name de details van gele electradozen en de rode kranen, dat zie ik bij de Roco dan weer niet maar is natuurlijk zelf snel te regelen...
Hoe rijdt de Roco, Bob?
Ik vind de Liliput (maar die is dan ook met een andere ketel uitgerust) nog mooier gedetailleerd.
De rijeigenschappen van de Roco zijn weer veel beter, daar zijn dan ook bijna alle assen aangedreven terwijl bij de liliput alleen 2 assen in de tender zijn aangedreven.
Niet dat de Liliput slecht rijdt, dat valt wel mee maar de Roco is daarin gewoon beter.
[/list]
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: rjr op 11 December 2008, 09:07:30
Op het gevaar af op mijn k.... te krijgen i.v.m. off-topic:
De meeste decoders geven volgens mij geen 16V op een functieuitgang, maar aanzienlijk minder. Seuthe nr 10 doet het dan in de meeste gevallen prima, terwijl nr 11 slechts een dun sliertje rook produceert.
En anders is er nog de dimfunctie.

Jan


Bij mij rookte de trein met een nr 10 wel, alleen kwam de rook niet uit de rookgenerator, maar uit de decoder, en maar heel even. Ook met dimfunctie ging dit niet goed. Heb meerdere uitgangen opgeblazen op deze manier.

Met nr 11 heb ik prima resultaat, mooie rookpluim die past bij de lok.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 December 2008, 09:28:59
De meeste decoders geven volgens mij geen 16V op een functieuitgang, maar aanzienlijk minder. Seuthe nr 10 doet het dan in de meeste gevallen prima, terwijl nr 11 slechts een dun sliertje rook produceert.
En anders is er nog de dimfunctie.
Je zegt het zelf al: als de uitgang gedimd is, dan zal het minder zijn. Maar een uitgang die vol opgeregeld is zal bijna de volle digitale spanning doorgeven. Afhankelijk van de gebruikte trafo en het type booster kan dat wel 20 volt zijn.
Mocht een uitgang ongedimd zijn, en toch een lage spanning afgeven, dan betekent dat waarschijnlijk dat de uitgang de gevraagde stroom niet kan leveren en bezig is het op te geven.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Floris Dilz op 11 December 2008, 10:29:51
even tussendoor: nogal wiedes dat de liliput gedetailleerder is, die reko-versie hing vol leidingen en zooi terwijl de gewone originele 52'er een compleet uitgeklede loc was, daar hoort ook niks op te zitten.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Bob R. op 11 December 2008, 11:19:18
Bij de liliput is iets meer gebruik gemaakt van metaal i.p.v. plastic.
Daar werken ze net iets meer pieterpeuterig, maar die locomotieven komen dan ook uit China...

Maar inderdaad de vergelijking is wat oneerlijk ;D
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Ronald81 op 27 August 2011, 15:26:50
Dag allemaal,

Ik had een vraag over de BR 52 van Roco. Deze loc staat op mijn verlanglijstje.
Maar, ik heb op internet wat rondgekeken, en het viel mij op, dat het locnummer op de rookkast nogal scheef staat...

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=F2EY6G_UKi4&feature=player_detailpage#t=96s

(http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m16076_w560.jpg) (http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m16076_w560.jpg)
(eigen foto van Roco)

Nu is mijn vraag: is deze opdruk bij alle locs scheef (misschien dat iemand de loc al in z'n bezit heeft, of in 'real time' gezien heeft)? Dat zou nl. een flinke flater zijn, en dan zou de loc ook zeker van m'n lijstje gaan...  :-\

Groet,

Ronald
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: ex44 op 27 August 2011, 18:51:58
Hallo,

ik heb in elk geval de lok IRL gezien. Een scheefstaand nummer op de rookkstdeur is me niet opgevallen. Dat ik besloten heb de lok niet te kopen was vanwege een andere reden.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Ronald81 op 27 August 2011, 19:10:49
Ik zag op het filmpje wel, dat de draden van de decoder in het machinistenhuis niet geweldig weggewerkt zijn. Maar, dat moet vast anders kunnen...

Misschien een rare vraag, maar welke reden? Technisch van aard?

Groet,

Ronald
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: ex44 op 27 August 2011, 19:19:18
Nou ja, wat heet technisch...
Hoewel de BR52 en de BR50 nauw aan elkaar verwant zijn, waren ze over 't algemeen vrij goed van elkaar te onderscheiden. Eén van de meest in het oog springende verschillen: BR52 (op een enkele uitzondering na) had een frame uit plaatstaal, BR50 een frame uit massief gefreesd staal.
De Roco-lok heeft overduidelijk een massief frame.
De laatste is iets hoger dan de ander, reikt tot net aan bovenkant wielen.

Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: ex44 op 27 August 2011, 19:26:38
Plaatjes:

(http://img189.imageshack.us/img189/5986/bauvonkriegslok7869rvm2.jpg)

(http://www.vereine.minden.de/mem/images/280505_86%20744_Pr.Oldendorf_d.jpg)
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: ex44 op 27 August 2011, 19:57:38
Ik hak er aardig in om. Komt zeker van een lange week hard werken.

Ik bedoel dus: een plaatstalen frame is hoger dan een massief. Het Roco-frame is lager, dus een massief frame.

Sorry.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Ronald81 op 27 August 2011, 20:20:45
Ik zie het, (heb 'm ff vergeleken met de 52 3879)...

Dat is inderdaad nogal een verschil...

Maar, nou rest nog de vraag, of het nummer op de rookkast nou overal scheef staat of niet...

Groet,

Ronald
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: ex44 op 27 August 2011, 20:50:43
Zoals ik al zei: dat is me niet opgevallen. Maar daar had ik ook niet over ingezeten, een ander nummer is zó gepiept. Decals laten maken (of je moet het zelf kunnen) of anders hier (http://www.gassner-beschriftungen.de/E2_DRB_Dampflokomotiven.html) eens gaan grasduinen.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Lokpaint op 27 August 2011, 20:57:52
Nou ja, wat heet technisch...
BR52 (op een enkele uitzondering na) had een frame uit plaatstaal, BR50 een frame uit massief gefreesd staal.
De Roco-lok heeft overduidelijk een massief frame.
De laatste is iets hoger dan de ander, reikt tot net aan bovenkant wielen.



Hoi

Er waren hele series 52 met een stavenframe, niet slechts één enkele lok.

Het plaatframe is hoger dan het gefreesde frame. De rocolok echter heeft gewoon een 50 frame, dat voor deze lok inderdaad niet correct is.

De beste 52 heeft nog steeds Gützold.

Bart
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: ex44 op 27 August 2011, 22:42:38
Oké, zo je wilt hele series. Op ruim 6000 gebouwde loks noem ik een paar honderd stuks uitzonderingen. Dat waren vooral de eerstgebouwden, waarbij de al voltooide frames van de BR50 werden gebruikt. Er zijn nog steeds discussies gaande over waar de BR50 ophoudt en de BR52 begint.
Na de oorlog werd de verwarring nog groter, toen BR52 ketels op chassis van de BR52 werden gezet, 52ers van oa voorwarmers werden voorzien etc.
Maar hier hebben we het over een oorlogsversie.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Ronald81 op 29 August 2011, 20:24:15
Heb ondertussen ook even m'n vraag naar de firma gestuurd...

Dit was het antwoord:

Sehr geehrter Herr,

vielen Dank für Ihre Email-Anfrage! Wir haben uns auf Ihren Hinweis hin die vordere Loknummer auf dem
Kessel der 62278/-79 anhand eines Ersatzteilkessel 130131 angesehen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/62278_Rauchkammerdruck.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/62278_Rauchkammerdruck.jpg)

Nach unserer Meinung ist der Aufdruck auf der Rauchkammertür durchaus waagerecht! Bei den Foto-
mustern handelt es sich oftmals noch um unvollständige, nicht serienreife Handmuster, wofür wir um
Ihr geschätztes Verständnis bitten!

Wir hoffen, Ihnen insofern geholfen zu haben, und wünschen Ihnen weiterhin viel Vergnügen mit Ihrem
Hobby, der Modelleisenbahn.

Mit freundlichen Grüßen

Modelleisenbahn GmbH
Ihr Roco Service Team
www.roco.cc
----------------------------------------------------
Modelleisenbahn München GmbH
Triebstr. 14
80993 München
Deutschland
AG München . Handelsregister München B159908 . Firmensitz München
Geschäftsführer U. Aydin, L. Heher


Dus, de 'uiteindelijke' verkoopversie zou goed moeten zijn...
Niemand die deze loc in z'n bezit heeft?

Groet,

Ronald
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Basilicum op 18 October 2011, 15:06:23
Ik heb nog een andere vraag over de Baureihe 52 van Roco:
Heeft deze loc een koppeling aan de voorkant of is er een NEM-schacht bij de losse onderdelen toegevoegd? De onderdelenlijst (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/62278.pdf) geeft hierover geen uitsluitsel. Positie 20 op bladzijde 5 is waarschijnlijk het bewuste zakje, maar deze is niet afgebeeld. :-\

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Bob R. op 18 October 2011, 15:24:02
Had je al eerder gevraagd (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15670.msg236729.html#msg236729) ;)
 Je kan er een koppeling schacht (die erbij zit) aan de voorzijde insteken.
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Basilicum op 18 October 2011, 15:30:14
Dank voor het tweede antwoord, Bob.
Ik doe te veel tegelijk de laatste tijd... :-\

Groet,
Basilicum
Titel: Re: Roco BR 52 (H0)
Bericht door: rangeerduivel op 13 January 2014, 08:35:47
Even terzijde;
Daar de Liliput hier reeds een paar keer vernoemd is en dit Roco-topic toch niet meer gebruikt wordt, zou ik er een vraagje willen over stellen;

Heeft iemand weet van een kortsluiting-fenomeen dat zich bij Liliput (br52) loc's zou voordoen?
Ik heb er een decoder ingebouwd en sedertdien maakt hij kortsluiting in de loc,niet in de tender.
De ware oorzaak kan ik maar niet vinden.
Ik heb de linker stroomafnemer eruit gehaald en extra geisoleerd (binnenkant chassis geverfd) en nog steeds kortsluiting,maar waar?
Zelfs het kontaktlipje voor de vuurhaard-lamp is verwijderd
Mogelijk dat iemand dezelfde ervaring heeft met dit type loc en de oorzaak toch ontdekt heeft,vandaar mijn vraag.

Dank bij voorbaat
Rudy ;)
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Floris Dilz op 13 January 2014, 13:11:52
dat is zo op deze manier lastig te zeggen. Er gaan als t goed is 3 of 4 draden naar de loc (2 naar t lampje (blauw en wit) en 2 naar de rail, (rood en zwart), kan ook met 3 als je in plaats van de blauwe de zwarte draad gebruikt)
Er zit dus ergens kortsluiting in de stroomafname, dus tussen de rode en zwarte draad zegmaar?
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Tjalling op 13 January 2014, 13:23:17
Hoe is de verbinding tussen lok en tender?
Ik heb ook zo'n hok in onderdelen liggen, en heb me verbaasd over de constructies die toegepast zijn.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Floris Dilz op 13 January 2014, 13:48:36
ja de kortkoppeling gaat wat moeizaam, had nogal de neiging de tender wat scheef te trekken wat nogal wat trekkracht kostte. Erg moeizaam gebeuren allemaal. Bovendien werkten bij de mijne de schuiftrapjes ook niet lekker (ooit door de vorige bewoner gemold), prima, trapjes vastgezet, vaste koppelboom erin (wel vrij kort) en gewoon een paar happen uit de tender geslepen voor de trappetjes. Niet zo mooi maar sindsdien rijdt ie als een malle. Soms is t erg nuttig om het gezeik zat te zijn en de zaak met geweld op te lossen  (y)
Oh ja het hok neemt nu niet meer alleen vanaf drijfas 1 en 5 stroom af maar ook vanaf 3 en 4. Was een hoop geklier maar t hielp aardig.

Nu ik t daarover heb, meen me ook wat geklier met stroomafnemers die kortsluiting maakten tegen het frame te herinneren, Rudy, let ff op of die goed gebogen zijn en of ze niet bij het rijden worden "meegenomen" door de wielen en daarbij het frame raken. Kan een behoorlijk geklier zijn om al die rommel goed af te stellen.
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: rangeerduivel op 13 January 2014, 14:35:51
Die laatste paraaf van Floris zou wel eens to the point kunnen zijn.
Ik ga hem eerstdaags nog eens onder handen nemen,die stroomafnemers zijn inderdaad een delicaat iets.
Die van de tender heb ik reeds afgekoppeld om de kans op problemen te reduceren,de decoder krijgt enkel stroom vanuit de loc,dat is volgens mij voldoende...

 ;)
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Floris Dilz op 13 January 2014, 14:51:55
digitaal wordt een loc alleen maar gevoeliger qua stroomafname, dus ik zou die van de tender gelijk weer aansluiten!
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Simon Stenneberg op 07 August 2015, 07:21:06
Ik heb een vraag over de Liliput L105232 (BR 52.8 ) uit ca 2005 die ik deze week in nieuwstaat en voor een mooie prijs heb gekocht.
Er zit alleen geen handleiding bij, iemand die me daaraan kan helpen?
Er moet een decoder NEM 652 en een rookgenerator (Seuthe nr 9?) in kunnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2698622_orig___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2698622_orig___kopie.jpg)
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: zuylen op 07 August 2015, 07:41:54
Ik weet alleen dat je met deze machine van Liliput grote boogstralen moet hebben. Anders loopt ie eruit. Welke rookgenerator erin moet kan ik niet zeggen.
Succes met je mooie aankoop.
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Simon Stenneberg op 07 August 2015, 07:48:02
Volgens info op internet zou de aanbevolen minimale boogstraal 420 mm moeten zijn?
Ik heb 42 resp 49 cm boogstralen gepland (RocoLine) voor de dubbelsporige lijn van mijn "wederopbouw".

Thanx
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Basilicum op 07 August 2015, 08:47:49
Een handleiding heb ik niet, wel een link waar je na intikken van het artikelnummer het Ersatzteileblatt zou kunnen vinden, dan heb je alvast een beginnetje. Klkkerdeklik (http://liliput.de/de/informationen/ersatzteile.html).

Groet,
Bas
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Floris Dilz op 07 August 2015, 10:09:17
42 cm ros je m wel doorheen als het goed is. Moeten er geen rare knikken in het spoor zitten.
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: wob op 07 August 2015, 11:06:12
Mijn Lilliput BR 42 (model eind jaren '90, die volgens mij een vrij identiek chassis en drijfwerk heeft) loopt prima door de oude Fleischmann R3 met boogstraal 415mm. Zelfs een korte scherpere binnenboog van een meegebogen wissel R2 357mm is geen probleem.

Als je een rookgenerator inbouwt dan staat die wel direct op de railspanning (zo was dat tenminste bij mijn BR42). Ik heb toen zitten knutselen om die separaat digitaal te kunnen schakelen. Daartoe moest er ook op de printplaat in de tender wat worden aangepast.

Groet, Bas
Titel: Re:Roco BR 52 (H0)
Bericht door: Rotterdam op 07 August 2015, 14:41:54
even tussendoor: nogal wiedes dat de liliput gedetailleerder is, die reko-versie hing vol leidingen en zooi terwijl de gewone originele 52'er een compleet uitgeklede loc was, daar hoort ook niks op te zitten.

helemaal correct je hebt een fabrieks 52 in foto grijs,met zo'n gekke stijframentender
uit oostenrijk,een normale 52 welke bij de DR als generalrepariert verder reed,ofwel
alleen maar in stand gezet.de laatste is de reko versie met nieuwe ketel.
die stijframen tenders kamen uit floridsdorf-oostenrijk,apart en onduits.
er schijnen ook grotere wannentender geweest te zijn,bij slechts enkele loks toegepast
basis voor het idee van de wannentender was de zelfdragende vierassige ketelwagon
uit uerdingen,zoveel mogelijk materiaal uitsparen en lichter bouwen.
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: ivanzon op 07 August 2015, 16:40:53
Eigenlijk is zo een 52er is een heerlijk knutsel object. Bijna elke combinatie van details is mogelijk...
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Simon Stenneberg op 07 August 2015, 17:33:13
Nog meer ervaringen met de boogstraal?
Vanmiddag decoder gehaald, zelf uitgevonden waar die in moest en... rijden en ontsporen maar  :-\
Eerst gaat de voorlopas, daarna enkele hoofdwielen. Ik had de loc meteen op de R4-boogstraal van Roco gezet, maar die is toch niet voldoende?
Complete cirkels voor R3 en R4 had ik namelijk al in huis en kwamen op zich goed uit voor mijn ideeën.
Misschien toch een grotere boogstraal, maar welke?

Hij lijkt verder mooi te lopen, verlichting functioneert, geen beschadigingen, mooie details, geen zinkpest (afkloppen), rookgenerator komt later wel.
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: ivanzon op 07 August 2015, 19:19:44
Vreemd dat de boel geleidelijk ontspoort. Mijn Br39 drukt zijn voorloop as eruit en staat daarna stil wanneer de bocht te krap is.

Ik heb wel ergens de tip gelezen dat de boel wat beter gaat rijden als de draaistellen van de tender iets minder strak vast zitten (maar dat lost het probleem met de voorloop as niet op)
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: wob op 07 August 2015, 19:23:05
R3 van Roco is in alle gevallen (Line en Geoline) groter dan 400mm. Daar zou de loc zonder meer probleemloos doorheen moeten kunnen.
Behalve misschien als de de zuigerstangbeschermhulzen gemonteerd zijn. Als die de loopas raken dan kan de zaak ontsporen.
Zijn die echter niet gemonteerd en ontspoort de loc alsnog, dan is er wat anders aan de hand. Zit het goed met de koppeling loc-tender? Als daar te weinig beweging in zit of iets haakt, dan kan zijn dat de loc daardoor aan de voorzijde uit het spoor loopt.

Groet, Bas
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Simon Stenneberg op 08 August 2015, 08:32:39
Opgelost  (y)
Na een druk dagje, verjaardag en nachtje geslapen te hebben vanmorgen in wat meer rust opnieuw bekeken.
De proefrondjes liggen nog op de vloer van de zolder tbv het uitproberen van de benodigde ruimte, dus het is wat onhandig kijken.
Gisteren bekeek ik het vooral van de buitenzijde, vanmorgen van de binnenzijde en zag dat het "lipje" dat de voorloopas op zijn plaats moet drukken er niet goed op zat. Nu draait de loc mooie rondjes met een sleepje rijtuigen.

@Bas: wat heb je precies aangepast op de printplaat voor de rookgenerator?
Mijn decoder heeft nog een los draadje om iets mee te kunnen doen?
Het onderdelenblad had ik wel al via een andere link gevonden, maar de handleiding zelf nog niet.
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: wob op 08 August 2015, 13:30:29
Dat is niet zo eenvoudig uit te leggen en het is bovendien al meer dan 10 jaar geleden.

Nog even voor de duidelijkheid: in mijn geval gaat het om een BR42 van Lilliput, een model van eind jaren '90.
Deze is voorzien van een stekker NEM 652. De verlichting voor/achter (en vanzelfsprekend de motor) zijn potentiaalvrij geschakeld, dat wil zeggen: niet verbonden met de railspanning. Onder het machinistenhuis zit een 4-polige stekker als koppeling met de tender: 2 polen voor de railspanning en 2 polen voor de frontverlichting.
De verlichting van de vuurkist en van de rookgenerator stonden rechtstreeks op de railspanning en hadden geen verbinding met de tender en waren dus ook niet schakelbaar.

Om het aantal polen tussen loc en tender te beperken heb ik de frontverlichting op de massa (=rechter rail) gezet. Dan heb je maar 5 polen nodig: 2 voor de railspanning (waarvan een tevens voor de massa van de functies) en 3 voor de te schakelen functies namelijk: frontverlichting F0, rookgenerator F1 en vuurkist F2. 4 polen zaten al op de stekker en de 5e is dus een vaste draad tussen loc en tender.

Je kunt het jezelf wat gemakkelijker maken door alles rechtstreeks op de decoder aan te sluiten zonder gebruikmaking van de NEM-stekker en de printplaat. Dan moet je er wel voor zorgen dat de sluitverlichting ook op de massa wordt aangesloten (conform de andere functies).
Ik heb echter de printplaat aangepast. Dat is wat ingewikkelder maar heeft als voordeel dat een decoder gemakkelijker te vervangen is wanneer dat onverhoopt nodig is.

Desgewenst stuur ik je PB met een scan van mijn schetsen. (Die zijn overigens slecht leesbaar voor anderen)

Groet, Bas
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Trein-ice3 op 19 October 2015, 22:58:43
H´m leuk dat hier geschreven wordt over de BR52.80 Ik zou graag een exemplaar willen van deze lokserie. Echter niet de Liliput 52 8077-1 want als ik dat hier lees over de minimum boogstraal past deze niet op R1 360mm waarvaan ik toch enige stuks op de baan heb. De lok is wel heel mooi gedetailleerd, een plaatje en ongedigitaliseerd nog ver onder de 200 euries te koop. Bij Märklin, nauwkeuriger voor de MHIdealers, zag ik een speciale editie in het kader van 25 Wiedervereinigung WDR en DDR. Leuk zo´n stel 39205 en 39206 of Trix 22905 en 22906. Ik hoop alleen niet dat Märklin van de BR 01.5 een extra Insidermodel maakt. Wat mij wel interesseerd is dat Märklin nu eindelijk een Reko stoomlok heeft gemaakt.
Als Märklin nu doorgaat en een reko BR 52.80 gaat maken ben ik van de partij. Er rijden nog 15 van de ooit 200 reko loks rond bij museumspoorlijnen. Het is de serie waarvan tegenwoordig de meeste bedrijfsvaardige lokomotieven van rondrijden. Hier in Nederland bij de Star en VSM. Het zou heel mooi zijn om een STAR 52 8060 in H0 te bezitten.
Er bestaat er Märklin BR 52 , Cat.nr. 3715. Echter dat is een 52 3329 en dat is een overgangsoorloglocomotief (ÜK). Een uitgeklede en vereenvoudigde dus kale uitvoering van een BR50er. Die serie van ruim 6000 stuks in allerlei ondertypen wordt met een model van een 52.80er weer een stuk completer. D´r zijn al zoveel uitvoeringen van de 50er met en zonder cabinetender uit dat ik nu pleit voor de REKO-ketel. Tenslotte is dit de laatste uitvoering van deze succesvolle serie BR50,51,52.
Dus...
Dirk
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: ivanzon op 19 October 2015, 23:40:30
Is die dan recenter dan die Crosti 50.40 van de DB?
Titel: Re: Br 52 in model (h0)
Bericht door: Trein-ice3 op 21 October 2015, 00:28:24
Hallo Ivanzon, e.a. Ja de BR 52.80 is recenter.
Het idee van Franco Crosti stamt van voor de oorlog. Is in de oorlogsjaren al in o.a. Italiaanse FS loks ingebouwd. De DB ging in 1954 tot ombouw van 31 BR50 naar BR50.40 over.
De reko 52.80 waren locomotieven BR52 XXX die na de spitsing van Duitsland in WDR en DDR naar de DR gingen. Ze reden daar enige jaren, zwakke onderdelen werden vervangen en pas vanaf 1960 omgebouwd door de DR tot reko. Vanaf toen pas als BR52.80 in het nummersysteem ingevoegd.
De BR50.40 was er al in 1954 en dus is deze ouder dan de BR52.80 uit 1960.
Moi,
Dirk