BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: rjr op 26 November 2008, 15:09:59

Titel: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 26 November 2008, 15:09:59
In een ander draadje had ik al wat foto's laten zien van mijn nieuwe ruimte. Hiervoor ben ik al lang bezig een baanplan voor te ontwerpen. Nu de kamer af is heb ik ook eens kunnen passen en meten of het allemaal wel kon, en vooral ook of ik wegkom onder de stukken schuindak.

Op basis hiervan toch nog wat kleine aanpassingen gemaakt.

als eerste wat gegevens:
Schaal H0
tijdperk, ruime 3 duits
--nadruk op stoom, aangevult met een beetje diesel.
--daarnaast is er ruimte gemaakt voor elektrische tractie zonder dat dit stoort.
2 rail systeem, wissels voornamelijk roco.
Digitaal bestuurd, deels handmatig, deels computer.

totaal van 3 stations:
1 klein bergstation
1 kopstation met lokverzorging
1 doorgaand station als overgang van enkelsporig naar dubbelsporig.

Doel van de baan:
treinen zien rijden, zelf daarmee bezig zijn, treinen uitrangeren, nieuwe lok er voor zetten. Door deels computer sturing ook eens met de handen over elkaar kunnen genieten. En met meerdere mensen op de baan kunnen rijden.
Mede ook door dit doel zal dit plan voor verschillenden te druk zijn. Te veel rails, te dich bij elkaar, maar daar kies ik bewust voor.
Om dit een beetje op te vangen zal de aankleding de baan als het ware in tweeen delen. Naar het midden toe zal het landschap omhooggaan, waarbij het doorgaande station dus in een ander dal komt te liggen. Dit dal zal dan ook wat stedelijker aangekleed gaan worden, tewijl de andere kant een landelijker karakter zal gaan krijgen. En als het dan nog te veel wordt naar mijn mening kan ik alijd besluiten meer delen weg te werken in tunnels.

Idee achter de baan:
redelijk kopstation dat in de punt van een driehoek ligt. Hierdoor zal het station als doorvoer station dienen. Treinen van de ene lijn naar de andere zullen altijd via mijn kopstation moeten. Net voor het kopstation ligt een kleiner doorgaand station. Vooral voor personen, en wat lokale goederen vervoer.
En vanuit het kopstaton kun je een klein bergstation bereiken voor wat personen vervoer.
Ook is hier lokaal goederen vervoer, als mede een houtbedrijf.
Tekening van dit idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_idee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_idee.jpg)

uitwerking van het idee:
De twee grote stations worden opgevangen door het schaduw station.
Op mijn kopstation kunnen dus van alle soorten goederen rijden. Deze komen binnen, worden van andere lok voorzien en vertrekken weer richting de andere stad. Het vervoer wordt opgesplits naar kleinere samenstellingen voor de tussenliggende dorpjes ( of andersom ) of zijn bedoel voor het eigenstation.
Daarnaast is er natuurlijk personen vervoer tussen de verschillende stations.

Laag 1 komt het schaduwstation. iets van 20 sporen, bij aanleg kijk ik wel of het er nog wat meer kunnen worden. De wisselstraten hiervan heb ik niet getekekend, dat is volgens een procedure die ik de vorige 3 banen ook al gebruikt heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag1.jpg)

Op dit nivo loopt ook een rondje buiten om, net onder het raam langs. Dit wordt een stuk voor loks met bovenleiding. Die zullen hier hun rondjes draaien, en nooit omhoog komen. En E-lok dient bovenleiding het hebben, maar ik wil niet op mijn hele baan bovenleiding hebben omdat daarbij de stoomloks minder uitkomen ( is mijn idee )

Binnen in ligt hier nu een simpele cirkel, deze is voor de kinderen bedoeld. zij kunnen hier hun eigen idee uitwerken met een klein station, wat aankleding. De treinen kunnen hier wisselen waardoor mijn treinen bij hun langs kunnen, en ze hun treinen eens naar mij kunnen sturen.
Het idee hierachter is dat ze een soort van diorama idee krijgen met achterwant, en lucht, hun werkhoogt wordt dan minimaal 30cm voor de volgende baan er bovenlangs gaat. Heb op een eerdere baan met dit idee gewerkt en dat geeft leuke effecten.

Links is de klimspiraal die dus vanaf dit nivo 30cm klimt. De helling in de binnen baan ( die dalend wordt bereden ) komt daarmee op 2.7%

voor het volgende nivo heb ik nog 2 opties, niet helemaal duidelijk welke ik ga doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag2.jpg)
of
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag2_optie2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag2_optie2.jpg)
bij optie 1 blijf ik langer dubbelsporig rijden, bij optie 2 wordt het al enkelsporig. Dit deel wordt in het uiteindelijke ontwerp zichtbaar als een spoor wat door een dal zal gaan rijden. Enkelspoor geeft een wat speelser effect denk ik, en heeft mijn voorkeur. Op deze laag zit het doorgaand station. Links onderin een opstelspoor waar onderandere wat lok verzorging komt. De twee spoortjes links boven zijn voor goederen.

Tenslotte laag 3. Hier komt het kopstation, met eigen goederen voorzieningen en lokverzorging/draaischijf/lokloods. Met name die laatste 2 zijn lastig, kosten veel ruimte, maar bij stoomloks kan een draaischijf toch eigenlijk niet ontbreken ( mijn meeste stoomloks hebben ook geen koppeling aan de voorkant zitten )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag3.jpg)

Hoe met name de goederen sporen precies komen te liggen hangt van de uiteindelijke bouw af, en van de gebouwen die er dan omheen komen te staan.
vanaf het station gaat een enkelsporige lijn naar het kleine bergstation. Deze gaat via 2 viaducten over de lager gelegen enkel of dubbelsporige lijn. Zie hiervoor ook dat wat zichtbaar wordt ( de onderste laag is hierbij niet mee genomen omdat dit het overzicht niet ten goede kwam )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_zichtbaar_o2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_zichtbaar_o2.jpg)

Nu zal in de uiteindelijke aankleding nog wel wat van de scherpere bochten weggewerkt gaan worden onder bergen. Echter ik hou er van om mijn treinen te zien rijden, en wil dus niet alles weggewerkt hebben.
De langere sporen bij de draaischijf zullen in een later te maken lokloods komen.
Op het station zal de lok van een korte trein direct kunnen omlopen. Blij langere treinen zal de lok zichtzelf vast zetten en vrijkomen als een andere lok met de wagons weggereden is.

De baan wordt computer gestuurd, waarbij de computer ook het doorgaande station kan bedienen. Bij het kopstation zal de computer de trein rustig binnen laten komen, daarna is het mijn taak deze uit te rangeren en klaar te zetten voor vertrek. Via een knop per spoor geef ik dan aan de compter aan op welk spoor er een trein klaarstaat, en de computer zal deze dan weer opnemen in het programma. Hierbij wil ik geen muis of toetsenbord gaan gebruiken, maar alleen een bedieningspanneel. De computer moet zelf maar in de gaten houden welke lok het is, en dus welk adres daar bij hoort.
Het bergstation zal buiten de computer sturing gehouden worden, in elk geval dat is het huidige plan.
Het doorgaande station moet omgeschakeld kunnen worden naar handbediening.

De plannen zijn er, de uitwerking moet nog gaan komen. Maar we zitten eindelijk weer op het punt waarbij we kunnen beginnen met de opbouw van de tafels voor het schaduwstation.


Zo redelijk verhaal, heb aan de voorbereiding intussen ook meer dan een jaar gewerkt, waarbij verschillende plannen zijn ontstaan, en weer weggegooit. Voornamelijk omdat de uiteindelijke ruimte anders werd door gemeentelijke regels. Toch zullen er vast nog wel wat dingen zijn die anders/beter kunnen, dus advies is altijd welkom.

Groet,
Roelco

Titel: Re: baanplan houtraksebos
Bericht door: Saraan op 26 November 2008, 15:30:11
Roelco, dit is een ambitieus plan! En je heb er kennelijk goed over nagedacht. Over het algemeen kan ik je hele motivatie goed terugvinden in het baanplan. Zoals je al zei, wat overladen, maar daar kies je dus bewust voor.

Tussen het spiraal en het doorgaand station ofwel volledig enkelsporig, ofwel volledig dubbelsporig aanleggen. Dubbelsporig tot net voor het station is een beetje onwaarschijnlijk.

Het kopstation zou ik nog eens wat aandacht geven. Ik zou een kopspoor inruilen voor een beter uitgewerkt locdepot. Nu is de lokdepot niet in orde; er ontbreekt de logische onderhouds-sekwentie en de aansluiting van je depot is ook niet erg elegant.

Voor de rest vind ik dit een prachtig plan!

groeten,
MIchiel
Titel: Re: baanplan houtraksebos
Bericht door: rjr op 26 November 2008, 15:45:48
Michiel,

Bedankt voor je ractie.

Dubbelsporig tot vlak voor het station valt niet echt op omdat het spoor daar dan als enkelsporig uit de tunnel komt, je weet dan dus eigenlijk niet wat er daarna allemaal gebeurt. Het zou b.v. nog een oudere enkelsporige tunnen kunnen zijn die nog niet verbreed is.
En dit is voornamelijk gedaan omdat ik dan met ruimte beter uitkom op het station zodat elke spoor bereikbaar blijft.
ben het wel met je eens dat het beter lijkt het dan maar helemaal enkelsporig uit te voeren, maar het andere is wel te verantwoorden.

Met het lokdepot ben ik ook nog niet helemaal tevreden. Ben er ook mee bezig geweest om draaischijf en lokloods om te draaien. hierdoor is de aansluiting beter, alleen dan zit je vooral naar de achterkant van de lokloods te kijken. En ik zie graag mijn loks daar staan, maar daar wordt nog over nagedacht. Misschien eens kijken naar het inruilen van een kopspoor.

Titel: Re: baanplan houtraksebos
Bericht door: rjr op 26 November 2008, 16:28:37
Even voor het idee de draaischijf verplaats naar achteren, geeft misschien wel een iets rustiger beeld, niet al te propperig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag3_optie2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_houtraksebos_laag3_optie2.jpg)
Titel: Re: baanplan houtraksebos
Bericht door: prutser op 26 November 2008, 18:31:16
Hoi,

Ik heb even wat zitten kladderen in paint maar is zo iets niet een idee voor de positie van de locloods?, is wat hoger dan je oorspronkelijke versie.
De loc kan dan vanuit de verzorgingssporen via het uithaalspoor alle perronsporen bereiken, en je hebt zicht op de locloods, het is wel even ruw neergezet, en de verzorgingssporen moeten natuurlijk ook nog wat meer logica krijgen.
Veel succes, leuk baanplan.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/paintkladder.jpg)

Groet Stephan.
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Saraan op 26 November 2008, 22:27:48
Roelco,

Ik weet niet of je deze link (http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html) kent? Het is een beknopte beschrijving van de werking van een stoomdepot. Ik denk dat je aan de hand hiervan, je baanplan betreffende het depot practischer kan uitzetten. 't Is maar een voorstel.

groetjes,
Michiel
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Daan Knoben op 28 November 2008, 08:20:07
Hoi Roelco,

Ten eerste heb je een fantastisch mooie ruimte ter beschikking. Het is ongeveer dezelfde oppervlakte die ik zelf ook heb. Persoonlijk vind ik dat je te veel wil doen op de oppervlakte die je hebt. Ik heb me er zelf ook op betrapt met ontwerpen van een baanplan. Ik wilde eerst ook een groot station, én hoofdbaan, én een zijlijn met klein station. Maar voor een realistische weergave wordt het al snel te vol.

In jou situatie zou ik persoonlijk of het grote doorgangstation, of het zijlijntje weghalen.

Een kopstation is erg mooi, maar in je baanplan, lijkt het heel erg opgepropt in de rechter onderhoek. Persoonlijk zou ik het baanplan aanpassen waardoor het kopstation veel meer in de rechterbovenhoek al begint. Zo kun je het station in een grote flauwe boog leggen, en hoef je ook niet alle wissels en draaischijven etc. zo op een hoopje te proppen, tevens krijg je dan wat meer ruimte voor realistische uithaalsporen en mooie vloeiende wisselstraten. En belangrijk voordeel is ook dat je iets meer spoorlengte overhoudt, dan kun je evengoed niet zon lange treinen gebruiken, maar dan staan tenminste een trein niet tussen stootblok en sein gepropt.

Ondanks dat als je de zijlijn of het doorgangsstation weghaalt, en daardoor minder rijmogelijkheden krijgt, zou ik het toch eens goed overwegen.

Ook zou ik altijd zorgen dat het locdepot en de op de draaischijf uitkomende sporen niet direct op een hoofdspoor komen.

Persoonlijk zou ik aan beide zijden van de hoofdbaan die in het kopstation uitkomt, 1 uithaalspoor maken.

Verder ziet het plan en idee er erg leuk uit, mijn tips zijn enkel bedoeld ter overweging. Ik maak liever 2 dingen heel mooi en realistisch, dan 3 dingen die eigenlijk net teveel op een hoopje liggen, en daardoor de werkelijkheid bijten.
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 01 December 2008, 16:24:12
Michiel,

die link kende ik niet, maar het wel de special van railhobby gelezen over lokdepots. Soms moet je alleen consessies doen met wat je wilt, en wat kan. Ik had een heel mooi en practich lokdepot, maar dat nam zo veel ruimte in dat ik met de rest van de baan niet goed uitkwam, dus het lokdepot wat kleiner gemaakt.

Daan,
Het is inderdaad vol als je het zo van boven bekijkt, je moet het geheel alleen wel gescheiden zien. met behulp van het landschap wordt de breede tafel in 2 delen verdeeld. in het ene deel heb je dus alleen het doorgaande station.
In het andere deel heb je een dubbelsporige baan ergens halverwege de berghelling. In het dal een enkelsporige baan ( realistischere zou misschien zijn deze twee om te draaien, ben ik nog over aan het denken )
En op de helling aan de andere kant van het dal ligt een enkelsporige baan naar een klein bergstation.

Heb intussen mijn kopstation iets aangepast met betere mogelijkheid voor lokverzorging ( al blijft dat wat aan de kleine kant):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_aangepast.jpg)

Hierbij zit een deel voor de deur, dit deel zal afneembaar moeten gaan worden, maar het geeft de mogelijkheid de sporen wat te verlengen. En om beter bij de lokverzorging/draaischijf te komen. In princiepe zou het zo zijn dat ook zonder dit deel er gereden kan worden. De draaischijf is nu vanuit het enkelsporige zijlijntje bereikbaar, dus hoef de hoofdbaan nu niet op. Daarnaast heb ik nog een kort uitrijspoor er naast.

Mijn station in een flauwe boog doe ik niet, geeft te veel problemen met aan en afkoppelen, en bij rangeren haal ik treinen helemaal uit elkaar, elke wagon wordt appart genomen, en in een andere samenstelling waar klaargezet voor vertrek. En in een bocht geeft dit toch te veel problemen voor lekker rangeer werk.


Ik waardeer elke tip en neem die in overweging.
Echter ik ben wel makkelijk met realistisch zijn. Mijn baan, zoals ik die maak moet ik plezier aan hebben, heb ik dat dan is dat mijn realistische baan. Ik stoor me er dan niet zo aan dat ze er in de 1:1 werkelijkheid een beetje naast zitten. Kan er niet zo veel aan doen dat ze zich daar niet realistisch gedragen:) 
( of te wel, bekijk het vanuit de andere kant, en zorg dat je zelf plezier in je hobby hebt. Een hele realistische baan waarbij ik na een halfjaar uitgekeken ben geeft mij minder voldoening dan een baan waar ik jaren plezier aan heb. )
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Saraan op 01 December 2008, 22:14:39
Het lokdepot vind ik nu een stuk practischer. Dit is een vrij geloofwaardig compromis, dat je zelfs in het echt zou kunnen vinden. (Ik denk dan aan de plannen van het oude Brussel-Noord kopstation uit 1926 dat ik net heb kunnen bestuderen, waar er ook een plaatsgebrek was kwa depot). Met een logische invulling van de onderhoudshandelingen kan je hiervan een perfect geloofwaardig depot maken.

groeten,
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Daan Knoben op 02 December 2008, 08:29:51
Je nieuwe plan is al beter alhoewel je nu onnodige veel wissels gebruikt naar mijn mening.

De overloop wissel tussen de onderste 2 sporen heeft geen extra functie. Het maakt de 2 sporen alleen maar korter, en de wissel op het einde zorgt ervoor dat de lok al kan omlopen.

Tevens zou ik de onderste 2 sporen niet via die hele reeks wissels direct verbinden met je locdepot. Ik zou zoals op de tekening met blauw aangegeven, rechts een uithaalspoor maken. Hierdoor worden je goederensporen ook wat langer, kun je nog meer rangeren omdat je van de onderste 2 sporen niet over de hoofdbaan hoeft te rangeren, en verder zou ik het zijlijntje niet direct verbinden met de draaischijf. Het uithaal spoor wat naast het zijlijntje ligt kun je natuurlijk wel zo laten liggen zodat je van daaruit op de draaischijf kunt, én naar het onderste stationsspoor via de wisselstraat.

En ik zou het omlaag stekende kopspoortje vanuit de draaischijf, links van de 2 oprijsporen leggen. Dan kun je hem ook nét iets langer maken. Nu pas er nauwelijks een grote stoomloc op.

Op het doorgaande station, zou ik aan de rechter kan nog een uithaalspoor maken, dan kun je daar ook rangeren zonder dat je hoofdbaan blokkeert. Dit geeft weer extra rijmogelijkheden, en dus het plezier wat je graag wilde:)

Verder ben je wel op de goeie weg hoor en kan dit een heel mooie baan worden.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_aangepast_1.jpg)
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 02 December 2008, 09:19:12
Je nieuwe plan is al beter alhoewel je nu onnodige veel wissels gebruikt naar mijn mening.

De overloop wissel tussen de onderste 2 sporen heeft geen extra functie. Het maakt de 2 sporen alleen maar korter, en de wissel op het einde zorgt ervoor dat de lok al kan omlopen.
Dit klopt, echter zoals aangegeven zal dat laatste deel een losse plaat worden die er niet altijd hoeft te liggen aangezien die voor de deur komt, en zonder kan ik bij kleine treinen toch omrijden via die wissels, zelfde geld voor die wisselstraat in die bovendste sporen.

Tevens zou ik de onderste 2 sporen niet via die hele reeks wissels direct verbinden met je locdepot.
Dan zouden de loks naar de draaischijf extra bewegingen moeten maken, en via draaischijf bij lokverzorging uit moeten komen?

Ik zou zoals op de tekening met blauw aangegeven, rechts een uithaalspoor maken. Hierdoor worden je goederensporen ook wat langer, kun je nog meer rangeren omdat je van de onderste 2 sporen niet over de hoofdbaan hoeft te rangeren,
Is inderdaad een goede optie, ware het niet dat daar de muur met de buren staat :) Zou ik het hele plan zo ver op moeten schijven dat dit er nog naast kan.
PS, die onderste sporen zijn voor personen vervoer, en hier zal dus weinig gerangeerd worden, die rijden meestal wel in vaste stammen, soms eens 1 wagen er bij of af.

en verder zou ik het zijlijntje niet direct verbinden met de draaischijf. Het uithaal spoor wat naast het zijlijntje ligt kun je natuurlijk wel zo laten liggen zodat je van daaruit op de draaischijf kunt, én naar het onderste stationsspoor via de wisselstraat.
Dit kwam in het programma niet uit met de wissels en de minimale straal van 415 die ik aanhoud. Maar zal bij het werkelijk leggen van het station dit wel proberen, vindt deze oplossing inderdaad beter.

En ik zou het omlaag stekende kopspoortje vanuit de draaischijf, links van de 2 oprijsporen leggen. Dan kun je hem ook nét iets langer maken. Nu past er nauwelijks een grote stoomloc op.
Klopt, al heb ik ook wel wat kleine stoomloks. Maar ook hier moet ik kijken bij het echte leggen hoe het uitkomt, wat nog mooi is, waar mijn loks nog een beetje netjes op kunnen. Vindt dit een beetje lastig te bepalen via een programma, ook met benodigde vrije ruimte zodat er nog iets langs kan.

Op het doorgaande station, zou ik aan de rechter kan nog een uithaalspoor maken, dan kun je daar ook rangeren zonder dat je hoofdbaan blokkeert. Dit geeft weer extra rijmogelijkheden, en dus het plezier wat je graag wilde:)

Verder ben je wel op de goeie weg hoor en kan dit een heel mooie baan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_aangepast_1.jpg)

Dat extra spoortje is inderdaad een goede optie.


Ben gisteren begonnen met de opbouw van de tafel, zal nog wel even duren voordat ik aan het bovendste station bezig ben, maar geeft me in elk geval nog wat tijd het helemaal naar mijn zin te maken, en aan het plan al een beetje te wennen. Als je er een maand later zelf naar kijkt heb je ook nog wel eens iets van, dat moet toch net even anders.

Bedankt voor de reacties tot dus ver,
Groet,
Roelco
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Han Zijlstra op 02 December 2008, 11:51:37
Al es uitgerekend hoeveel verschillende rijroutes je kunt maken? Dat bepaalt nl voor een groot deel het "plezier" in een baan.

Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Daan Knoben op 03 December 2008, 09:36:16
Dan zouden de loks naar de draaischijf extra bewegingen moeten maken, en via draaischijf bij lokverzorging uit moeten komen?

Nee ik bedoelde eigenlijk dat je alleen de wisselverbinding vanuit de zijlijn direct naar de draaischijf weghaalt.

- Dus dat je vanuit de zijlijn niet naar de draaischij kan direct, en wel naar de wisselstraat van hett station
- Je vanuit het uithaal spoor én naar de draaischijf kan én naar de wisselstraat.

Je meot maar eens kijken of het uithaalspoor rechts mogelijk is door e.e.a. te verschuiven, denk dat het je wel veel plezier oplevert, je kunt dan ook treinstellen wegrangeren na de spits enzo:)
Titel: Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 03 December 2008, 16:12:34
Han,

als mijn kopstation A is, doorgaand B, schaduw C, en kleine kopstation D dan kan ik:
van A - B - C - B - A
van A - B - A 
van C - B - C
van A - D
en C - C

Na het doorgaande station zou er eigenlijk nog een mogelijkheid moeten zijn voor de loks om te draaien zonder het kopstation binnen te rijden zodat het automatisch kan rijden zonder rangeer beweeging ( met name als je bezoek hebt kom je daar dan niet zo aan toe )
heb hier wel wat voor bedacht, maar dat is nog niet helemaal goed, dit deel zou wel volledig buiten zicht vallen om het niet nog drukker te maken.
dit zou toevoegen:
C - B - B - C
B - B
C - B - C

Daan,
Die aanpassing bij de draaischijf is inderdaad gelukt nu in het ontwerp.
Van het kleine kopstation kom ik op de wisselstraat uit, maar niet direct op de draaischijf.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 01 September 2010, 13:28:46
We zijn intussen redelijk wat tijd verder, de ruimte is af, en met de baan is begonnen met bouwen. Ook hebben we intussen wat test gereden op een deel van de baan. Op basis daarvan wat aanpassingen gedaan. En er moet tot dus ver nog 1 aanpassing gaan komen. Wat ligt er nu?

schaduw station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uiteindelijke_baan_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uiteindelijke_baan_schaduw.jpg)

is niet echt veranderd tenopzichte van het ontwerp. Beetje onderin waar de overloop wissels dichter bij elkaar zijn komen te zitten omdat ik op de brug al begonnen ben met klimmen. Hier liggen de 2 sporen dus met hoogte verschil.

Daarna kom ik, na nog een extra lus om hoogte te winnen uit op het volgende nivo waar een doorgaand station is gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uiteindelijke_baan_door_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uiteindelijke_baan_door_1.jpg)

Hier is tenopzichte van het plan wel wat veranderd. Met name de bocht rechts is anders/uitgebreider geworden.
De 2 groene wissels is nog een kleine aanpassing die ik nog wil gaan doen omdat je merkt dat de overgang het station uit en 1 van die kant een beperking opleverd. Hier een foto van de huidige situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06280.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06280.jpg)
(het stationsgebouw staat op de foto nog aan de verkeerde kant. Ook zal het niet dit gebouw gaan worden wat hier komen moet )
Met name de lange doorgaande treinen staan te lang te wachten tot ze verder kunnen. Door deze oplossing kunnen doorgaande treinen over het eerste voorste spoor rijden terwijl op 1 van de andere sporen ook nog een trein binnen kan komen.

Intussen is het eerste stukje ook van landschap voorzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06270.jpg)


En we zijn bijna zover om ook de laatste 2 sporen naar boven aan te brengen zodat we op nivo zijn voor het uiteindelijke kopstation.
Al met al best wat tijd overheen gegaan. Maar hebben eerst uitgebreid gereden met alleen de onderste laag.
Intussen hebben we ongeveer 1 jaar gereden met de huidige versie zoals in de tekeningen hierboven aangegeven. Het meeste nog altijd zonder landschap zodat we overal goed bij kunnen en probleem punten nu al kunnen aanpassen. Als het landschap eenmaal aangebracht is kan ik overal nog wel bij, maar nu gaat het toch wat handiger.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Matheus 18 op 01 September 2010, 16:22:44
Pfwew.

Wat een opzet, veel succes gewenst, ga dit maar eens volgen.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 01 December 2010, 10:48:14
Naast veel technische aanpassingen ook bezig geweest met de ingang van het station. Tunnels gemaakt met klei, steentjes motief in gemaakt. Vervolgens ook deel van landschap er naast met berg structuur.
het groen moet nog.

Het seinhuisje is niet definitief. Dit was er eentje die ik nog had liggen om een klein idee te geven.
Ook moet 1 van de wisselaandrijvingen nog vervangen worden voor eentje onder de tafel.
En op de voorgrond zie je ook al een stukje rails van de smalspoorbaan die hier ook het station binnen komt.

De tunnel heeft nu nog erg veel doorkijk. Daar komen nog muren binnen in om dat minder te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunneloverzicht2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunneloverzicht2.jpg)

We hebben nog een lange weg te gaan, maar zo nu en dan groeit er toch weer een stukje van het geheel.
En rijden doet het over het algemeen goed, en door het complexe sporen plan in de tunnels net buiten dit station krijgen we een heel afwisselend trein beeld op het station.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 18 August 2011, 22:42:57
Eens weer een update op dit draadje. Het plan is nog weer beetje uitgebreid met een klein kopschaduwstation.

De onderste laag is gelijk gebleven. Groot schaduwstation met 11+9 opstelsporen en 1 doorgaand spoor. Ook de ruimte voor de kinderen om wat te maken in de toekomst is er nog altijd.

Dan de los naar boven. En de tweede hoofdlaag met doorgaand station is aangepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doorgaand_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doorgaand_station.jpg)

Rechts dus dat extra kopschaduwstation waar korte treinen vanuit het doorgaande station direct naar toe kunnen. Links een opstelspoortje voor een lok met daarachter een driewegwissel en 3 sporen. Zichtbaar blijft het ene spoor dat een lokloods binnen rijd. Daar is dan plaats voor 3 loks voor de afwisseling.

De 2 losse sporen lopen verder omhoog naar het uiteindelijke station. Ook dit ligt intussen en omdat de ander sporen daar dalen kan het allemaal net over elkaar heen binnen een steiging van 3% (2.7 is het max wat ik in de baan heb )

Het grote station heb ik verder nog niet uitgewerkt, daar ben ik nu ongeveer aan toe en kan ik eens gaan uitleggen, samen met de tips hier al eerder gekregen eens kijken hoe we met de ruimte uitkomen.

Hier een plaatje van wat ongeveer het zichtbare deel gaat worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbaar_deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbaar_deel.jpg)

De dikke groen lijn is een bergkam. Die zorgt er voor dat als je zit je niet de sporen er achter kunt zien. Dit geeft wat rust in het totale baanoverzicht wat rails betreft. Links komt de stad.
de rijmogelijkheden zijn tot dus ver behoorlijk te noemen, en je krijgt een mooi afwisselend beeld op het doorgaand station wat nu geruime tijd in bedrijf is.

Het plan komt er op neer dat treinen kunnen rijden
* van mijn grote kopstation naar het kleine kopstation in de stad, en terug.
* van mijn grote kopstation via 2 enkelsporige lijnen naar mijn doorgaand station van links
* van mijn doorgaand station links via 2 enkelsporige lijnen naar mijn grote kopstation.
* van mijn doorgaand station links via 1 enkelsporige lijn naar mijn schaduwstations beneden.
* van mijn doorgaand station links via 1 enkelsporige lijn terug naar mijn doorgaand station van links.
* van mijn doorgaand station links via 1 enkelsporige lijn naar mijn doorgaand station van rechts
* van mijn doorgaand station rechts via 1 enkelsporige lijn naar mijn schaduwkopstation
* van mijn doorgaand station rechts via 1 enkelsporige lijn naar mijn doorgaand station links
* van mijn doorgaand station rechts via 1 enkelsporige lijn naar mijn schaduwstation beneden.
* van mijn schaduwkopstation via 1 enkelsporige lijn naar mijn doorgaand station rechts.
* van mijn schaduwstation beneden via 2 enkelsporige lijnen naar mijn doorgaand station rechts.
* van mijn schaduwstation beneden via 1 enkelsporige lijn naar mijn doorgaand station links
* van mijn schaduwstation beneden direct terug naar mijn schaduwstation beneden.

Best wel wat rijmogelijkheden dus. En dat alles geeft een zeer afwisseld beeld, zelfs nu nu de mogelijkheden richt het grote kopstation er dus nog niet zijn.

Hier een foto van de rechterkant van het doorgaand station zoals hierboven in het overzicht aangegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0661_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0661_3.jpg)

Hierop een een stukje smalspoor, die moet het eerste spoor van het station gaan delen en een simpele pendeldienst gaan worden de tunnel in. Staat verder niet verwerkt op de baanplannen.
De lokloods moet nog een verdieping hoger, die plaat ligt er intussen, maar staat nog niet op deze foto. Wel is het klein schaduwkopstation achter op de foto te zien.

Achter de huizen loopt het spoor dat omhoog gaat richting het grote kopstation.

Hierbij ook een foto van de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0659_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0659_3.jpg)
 Je ziet hier nog wel het spoor dat de lokloods in moet gaan, en daar dan onzichtbaar als nog 3 sporen wordt.
verder de weg en het landsschap richting de stad. De sporen het station af komen op deze foto niet over.


Al met al een groot project, maar tot dus ver loopt het allemaal nog lekker. wat er ligt ligt goed, en de treinen rijden over het algemeen betrouwbaar hun rondjes.
Wat baanplannen betreft zijn we nu dus aan het laatste deel toe, het station zelf. Al gaat dit natuurlijk ook al wel wat over wat we aan het bouwen zijn.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 05 February 2013, 15:26:59
We zijn intussen weer een 1.5 jaar verder, toch heeft het geheel zeker niet stil gestaan. De bouw is doorgegaan. Dit is wat er nu ongeveer ligt aan rails:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koploper_scherm_aanpassing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koploper_scherm_aanpassing.jpg)

Het station ben ik nog aan het opbouwen/aansluiten. Met name rond de draaischijf zijn niet alle sporen aanwezig. De rest van de sporen liggen over het algemeen wel, en worden op moment aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/badenrailplan1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/badenrailplan1.jpg)

De rest van de baan is niet echt veel aangepast wat railplan betreft. Wel wat aankleding betreft.
Zo is de witte hoek wat aangekleed en heeft de loods daar een plaatsje gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schwarzburg_lokverzorging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schwarzburg_lokverzorging.jpg)

Ook heeft het station een stationsgebouw gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_stationskant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_stationskant.jpg)

en vervolgens ook een perron tussen de sporen in:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_stations_zicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_stations_zicht.jpg)

met natuurlijk een oversteek van de ene naar de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_oversteek2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_oversteek2.jpg)

Het ballast werk is zoals duidelijk is nog lang niet klaar. Maar zo nu en dan pakken we weer een stukje hiervan mee.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: jerrytrein op 05 February 2013, 15:32:51
aat goed
volg dit al een poos
welk station is dat onder het raam
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Daniel24 op 05 February 2013, 15:37:05
lekker veel ruimte heb je zeg! En het landschap ziet er ook goed uit!

ga dit met belangstelling volgen.

groet Daan
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 05 February 2013, 15:43:05
Station is schwarzburg van Faller:

http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1200.1224/atid.15/lg.nl/ecm.at/Schwarzburg-station.html

Eerste gebouw dat ik ook bewerkt heb om de plastic look weg te halen. En heb niet de bijgeleverde onderdelen voor het perron gebruikt, maar deze van 8mm MDF gemaakt. Daar langs roer stokjes die op kleur gebracht zijn.

Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: jerrytrein op 05 February 2013, 15:48:28
 (y)dank je
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: racer op 05 February 2013, 18:33:18
Mooie baan. Zeker dat stukje om die watertoren heen is goed gelukt (y)
Gr Bob
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: MarcNL op 05 February 2013, 18:45:13
Ik begrijp alleen die uitgebouwde tunnelingang niet, naast de locloods.
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 05 February 2013, 19:39:32
De trein moet daar toch weer ergens verdwijnen? Zonder tunnel ingang verdwijnt hij ook maar zo onder het schuine dak.
Hij lijkt zo een beetje vreemd misschien, maar je moet het zo zien.
hij staat aan de rand van de baan, maar de berg gaat daar verder naar rechts door en natuurlijk hoger. Waar de lokloods staat is een kleine inham in de berg die ze tot vlak langs de tunnel uitgehakt hebben om ruimte te maken voor wat lok verzorging.
Als er ooit een achtergrond daar komt zal het misschien wat duidelijker worden, en wat aankleding op dat deel van de berg geeft misschien ook al een ander beeld. Je moet in elk geval bedenken dat de berg naar rechts naast de tunnel gewoon doorgaat.

Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 06 February 2013, 13:53:59
Ook het grotere witte vlak van de berg op eerdere foto's heeft intussen een groen laagje gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_schwarzburg2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/berg_schwarzburg2.jpg)

Een eerste laagje groen. bedoeling is dat hier een weiland met boomgaard gaat komen, wat koeien, paar bomen in bloei er in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2910.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2910.jpg)

Hekje er omheen, maar daarvoor moet ik nog eens goed zoeken. De hekjes die ik in bezit heb vind ik te grof voor dit werk, dus misschien zelf nog eens wat in elkaar knutselen.


En dat een achtergrond er gelijk een heel ander verhaal van maakt, 1 van de eerste stukjes landschap op de baan van een achtergrond voorzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond9.jpg)

Groet,
Roelco

Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: dimo1_dimo1 op 06 February 2013, 14:06:15
ziet er goed uit! ;D maar is een nederlandse lock :o kan toch niet :P
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: jerrytrein op 06 February 2013, 14:10:59
ziet er goed uit! ;D maar is een nederlandse lock :o kan toch niet :P
ruime tp 3
geconfisceerd door de DRG
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 06 February 2013, 14:23:35
Of gewoon op de terugweg na bewezen diensten?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49203.msg790908.html#msg790908

Uit dit bericht begreep ik dat de loks maar kort in NL dienst gedaan hebben, en deze kan dan weer op de terugweg zijn voor omnummering?

Al kun je op mijn baan wel meer NS materiaal tegen komen, neem het niet zo nauw met de landsgrenzen :)


Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: dimo1_dimo1 op 06 February 2013, 14:38:38
kan ook gewoon toevallig langs Duitsland moeten
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Dion op 06 February 2013, 15:20:59
Ziet er aangenaam uit. (y)
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 08 February 2013, 11:46:41
Ook aan de andere kant van de berg hebben we het geheel een beetje mooier gemaakt. Op dezelfde manier begonnen met een mooi wit landschap:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zicht_op_stad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zicht_op_stad.jpg)

En dit links er van:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/balkon_langs_berg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/balkon_langs_berg.jpg)

Vervolgens is dat van gips voorzien, en een eerste ondergrond kleur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1520_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1520_2.jpg)

Dit is vervolgens verder aangekleed met gras, struiken,stenen en wat niet meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergpad1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergpad1.jpg)

en totaal overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergwand_bekleed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergwand_bekleed.jpg)

Details moeten verder nog aangebracht worden, maar een eerste goede indruk geeft het al wel.
Details worden dan langzaam aan wel aangebracht. Zoals uit het plan wel te zien is dit niet echt een klein project, heb er voor mezelf dan ook lange tijd voor uitgetrokken, met periodes er tussen waarbij er weinig gebeurd, maar wel gereden word zodat alles wat dat betreft goed functioneert.

Nog wat meer detail foto's van wat kleinere gebieden die al verder afgewerkt zijn. Al kan de begroeiing soms nog wel wat meer hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2908_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2908_1.jpg)

Of dit zo blijft, en de hertjes uiteindelijk nog een andere positie gaan zoeken? je weet het nooit met die dieren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergwand_wandelaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergwand_wandelaar.jpg)

Zoals gezegd, geen klein project, maar wel eentje waar ik me op uit kan leven. Zowel wat techniek betreft, rij mogelijkheden/afwisseling als ook de aankleding van het geheel.

Ook eentje waar ik voorlopig nog niet op uitgekeken ben omdat er veel variatie in zit. Wat aankleding betreft is het niet zo dat ik alle stukjes gelijk tot in de puntjes ga afwerken. Voor het eerste oogopslag moet het er een beetje uitzien, zodat ik de komende jaren nog genoeg te doen heb met verfijnen.

Op moment ligt de prioriteit bij het berijdbaar maken van het grote kopstation Baden-Baden. Daarmee zal dan de grootste hoeveelheid van de rails liggen. Uitdaging hierin is ook zeker te zorgen dat ik overal nog bij kan mocht dat nodig zijn, met name het korte kop/schaduwstation.

Groet,
Roelco

Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 25 April 2013, 09:37:48
Intussen zijn we weer iets verder gegaan, en is het witte papier intussen en rotspartij geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelportalen_links2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelportalen_links2.jpg)

En als je dan zulk mooi weer krijgt als de afgelopen dagen dan wil het gras ook wel groeien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelportalen_groen1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelportalen_groen1.jpg)


Het laatste stukje bedding kan hier nu ook afgemaakt worden. En er moet hier natuurlijk nog wel wat meer gaan groeien. Maar dat heeft tijd nodig.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: mass am see op 25 April 2013, 12:34:32
Hallo Roelco,


Dat zijn erg fraaie rots partijen  (y) even een vraag over de kleur heb je die gemengd of is dat een bestaande keur(nummer).

Bas en ik zijn nog op zoek naar een natuurlijke kleur van de rotsen in mass am see, die zijn nog steeds te licht.


bvd en vgr Evert en Bas.
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: rjr op 25 April 2013, 14:01:10
Zijn voornamelijk gemengd. Heb wit en zwart staan, die meng ik met voornamelijk wit, klein beetje zwart, en veel water.

Daarnaast heb ik deze set van anita decor:
   
Scenery verfset nr. 2
Woestijngeel, lava, kaki, tabaksbruin, olijfgroen, betongrijs.

Mijn betongrijs hiervan is al langere tijd op, maar met de andere kleuren maak ik dan de kleuraccenten op de rotsen.
Ook deze in veel gevallen weer verdund met water.

Als laatste ga ik dan met verdunt zwart wat accenten maken, en tenslotte met een bijna droge kwast met wit of heel licht grijs over de punten heen.

Dit alles heel erg op gevoel, zoals bij mijn vorige bericht, foto 5, zijn de rotsen duidelijk lichter van kleur. Maar in werkelijkheid zijn zo ook overal verschillend. En ben over beide eindresultaten erg tevreden.

Roelco
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: tijgernootje op 25 April 2013, 14:34:55
Je mag r idd best tevreden mee zijn,ziet er erg goed uit  (y)
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: dimo1_dimo1 op 25 April 2013, 15:24:10
Ziet er super uit (y)
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Dion op 25 April 2013, 15:48:29
Erg mooi resultaat. (y)
Titel: Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
Bericht door: Daniel24 op 25 April 2013, 17:02:19
heel mooi!

groet,

Daniel