BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Robin op 16 November 2008, 14:18:39
-
Goedemiddag, allemaal :)
Iedereen die regelmatig met de trein reist heeft misschien wel eens een (flink) eindje om moeten reizen door een verstoring? Ik geloof dat ik vrijdag wel zo'n beetje de grootst waarschijnlijke omweg heb behaald!
Vanuit school ben ik rustig aan naar station Alphen a/d Rijn gelopen. Vanaf daar zou om 14:38 de trein naar Bodegraven vertrekken, en ik zou 14:45 op Bodegraven staan. Het liep behoorlijk anders.
De trein was keurig op tijd, maar direct al liepen er allemaal mensen naar de HC. De CTA deed raar, en er was iets omgeroepen. De HC wist nog van niets. Uiteindelijk werd er weer omgeroepen, en de CTA sloeg om, en meldde dat de trein terug moest naar Leiden. Er bleek een seinstoring te zijn tussen Apn en Bdg.
Allemaal leuk en aardig, maar volgens de HC werden er geen bussen ingezet, en aangezien er ook al jaren geen bus meer rijdt tussen de twee stations, moest er een andere oplossing komen. Het eenvoudigste was, gewoon de lightrail naar Gouda te nemen, en vervolgens via Woerden naar huis te gaan.
Op het moment dat ik tot die conclusie kwam, kwamen er net een aantal mensen vanaf de lightrail gelopen, omdat die ook niet reed.
Wederom overleg met de HC, en omdat de storing uiteindelijk nog wel zo'n 2 uur kon duren, besloten via Leiden-Den Haag te reizen.
Uiteindelijk maar een vriend in Woerden gebeld, waar ik 's avonds nog een tijdje gezellig heb gezeten, en dan met de trein van 23:38 toch nog in Bodegraven gekomen.
Uiteindelijk een aardige rondrit, voor minder dan 1/3 van de prijs van een Kruidvatkaartje. Maar voor de reizigers die het niet zo op de trein hebben, en snel naar huis wilden, denk ik dat het wat minder leuk was.
Maar hoort de NS in zulke gevallen niet gewoon bussen in te zetten ???
MVG, Robin
-
bel es een busbedrijf en zeg dat je NU daar en daar een bus wilt hebben...
-
Zolang het mogelijk is om met de trein op je bestemming te komen zet de NS geen bussen in.
Dan laten ze je dus omrijden, hoe ze dat gaan oplossen met die OVchipkaart straks (lees: ooit) moet we dan zelf gaan opdraaien voor de kosten van het omrijden ? :P
-
nee, want alleen je incheck- en uitscheckstation worden geregistreerd toch? Nouja, ik weet t ook niet zo precies...
-
In Hoofddorp, heeft ieder perron een eigen chippoort. Als de stopper naar Leiden niet rijd wordt er geadviseerd om via Schiphol te rijden, dus dan moet je de poortjes passeren.
Maar ik ben ook geen deskundige....
-
Wederom overleg met de HC, en omdat de storing uiteindelijk nog wel zo'n 2 uur kon duren, besloten via Leiden-Den Haag te reizen.
Maar hoort de NS in zulke gevallen niet gewoon bussen in te zetten ???
MVG, Robin
Je beantwoord je vraag zelf, als de prognose 2uur is is dat te weinig om bussen te bestellen want dat duurt normaal ook 2uur. Het was op het randje, maar pas als de voorspelling richting de 2,5uur of meer gaat word er aan bussen gedacht.
Op de tijd dat jou stremming zich voor deed kom je trouwens toch nauwelijks aan bussen al had je het graag. Stad/streek vervoerders hebben alles dan op de weg en ook de touringcarboeren rijden dan volop in de spits(lijn)dienst en die hebben dus ook weinig achter de hand.
Groetjes Michiel
-
nee, want alleen je incheck- en uitscheckstation worden geregistreerd toch? Nouja, ik weet t ook niet zo precies...
Als je om moet rijden betaal je gewoon voor de omweg: het klopt dat je in en uitcheck station worden geregisteerd, maar stel dat jij van Den bosch naar Utrecht moet, maar daar door een storing/stremming om moet reizen via Arnhem (ik noem maar wat) met een beetje pech staan er op Arnhem poortjes, waardoor je niet zomaar op de trein naar Utrecht kan stappen, en zul je dus uit moeten checken en daarna weer in moeten checken, waardoor je dus gewoon voor de omweg aangeslagen wordt.
Heel waarschijnlijk geld dat straks ook voor de bus: rijdt de bus een stukje om door een ongeval o.i.d. dan zou het heel goed kunnen dat je gewoon meer gaat betalen.
Overigens: ben je op Hoofddorp naar binnen gegaan, hoor je dat er geen treinen rijden, en check je uit, dan wordt je heel waarschijnlijk het basistarief afhandig gemaakt, ondanks het feit dat je binnen 20 minuten weer uitcheckt (het gaat op metrostation Amsterdam CS tot nu toe altijd fout)
Maar ja, er is nog veeel te veel onduidelijk rondom dit systeem, voor degenen die eens willen lachen: www.m-voorloop.nl/ov.html en volg de link in koeienletters op de hoofdpagina, of direct: http://www.m-voorloop.nl/html/ovchipoverz.html
-
Ook al duurt het langer, als je kan wegkomen met een trein laten ze je gewoon omrijden...
-
Dit soort grappen is voor mij de reden om op langere treinreizen altijd de fiets mee te nemen. Heb ik al meerdere malen veel gemak van gehad. Gewoon voorbij de stremming fietsen en bij het eerstvolgende station weer instappen.
-
Goed idee Klaas... maar dan moet je soms aardig wat kilometers maken.
Zolang je niet op weg bent naar een afspraak heeft het ook wel z'n charme dat omreizen. Heb 2 jaar terug i.p.v. de intercity Utrecht-Rdam Alexander per stoptreinen het stuk gedaan: Utrecht-Alphen-Gouda-Rdam..
En afgelopen winter ipv Barendrecht-Vlaardingen per trein; Barendrecht-Zuidplein (per bus)-R'dam Beurs (metro)-Vijfsluizen (metro)-Vlaardingen (bus).
-
Als het idd zo wordt dat je mag dokken voor omleidingen en vertragingen
in het openbaar vervoer dankzij de ov-chipkaart,
dan moet ik toch maar eens aan een autootje gaan denken :P :( :P
Lijkt me niet echt de bedoeling dat zo reizigers de trein/bus
uitgejaagd gaan worden ???
Mvg,
Tis
-
Best interessant, ik had geen idee vanaf wanneer ze bussen in zouden zetten.
Overigens kan ik geen geld terug krijgen, want bij een vertraging van meer dan een uur krijg je de helft van je kaartje terug, maar onder de €2,20 betalen ze niet ;D
Ben ook wel benieuwd hoe ze het gaan oplossen met verstoringen...
Grappig detail uit het verhaal, eventjes vergeten; in Gouda moest ik overstappen van de IC naar Groningen op het Sprintertje naar Woerden. Iemand, die al dezelfde reis achter de rug had (Alphen, Leiden,Den Haag) vroeg aan de conducteur van het sprintertje naar Gouda Goverwelle hoe hij nog het beste in Bodegraven kon komen. Vervolgens zei de betreffende conducteur dat er geen treinverkeer meer mogelijk was tussen Alphen en Woerden, dus dat hij beter om kon reizen via Den Haag... ;D Toen heb ik de arme reiziger er maar op gewezen dat hij met buslijn 178 ook in Bodegraven kon komen.
MVG, Robin
-
Als het idd zo wordt dat je mag dokken voor omleidingen en vertragingen
in het openbaar vervoer dankzij de ov-chipkaart,
dan moet ik toch maar eens aan een autootje gaan denken :P :( :P
Heb je al een merk en type op het oog...... :-| ;D
-
Mijn dagelijkse reis van Alphen naar Utrecht is ook regelmatig verstoord geweest.
Één keer ben ik op de fiets naar Bodegraven gegaan.
Al vrij vaak om moeten reizen via Leiden-Schiphol/Amsterdam Zuid/etc.
Één keer was het zo´n feest, toen was er een verstoring tussen Woerden en Utrecht EN tussen Amsterdam en Utrecht. Dat zou omreizen worden via Dordrecht ofzo, toch maar niet gedaan :P
Toen VIRM in vaste diens ging rijden was er elke week wel wat aan de hand op het spoor daar.
-
Heb je al een merk en type op het oog...... :-| ;D
Ik wel, een Ford Focus. ;)
Volgend jaar mag ik waarschijnlijk voor m'n studie naar Münster. dan hoop ik dat ik niet te vaak met dit soort @#%@$ verschijnsel te maken krijg.
Maar eh, stel er dient zich een nieuwe vervoerder aan door de aanbestedingen die voor dezelfde reis een lager tarief rekent voor hetzelfde traject, of tussen dezelfde stations. hoe gaan ze dat doen met die OV-sh*t (oh sorry) chipkaart.
-
Om het een beetje te relativeren... Ik heb een jaar geleden mijn leasebak ingeleverd (andere baan) en ben overgestapt op forenzen per trein. In dat jaar heb ik eigenlijk nauwelijks last van vertragingen. Één keer absolute chaos (zie eerdere post), maar toen was het op de weg idem dito, en één keer 's avonds vertraging waardoor ik te laat bij het kinderdagverblijf was om mijn dochter op te halen. Al met al een hele goede score. Als ik dat vergelijk met al die jaren dat ik per auto het land doorkruiste ligt het voordeel ruimschoots bij de trein!
-
Als het idd zo wordt dat je mag dokken voor omleidingen en vertragingen
in het openbaar vervoer dankzij de ov-chipkaart,
dan moet ik toch maar eens aan een autootje gaan denken :P :( :P
Lijkt me niet echt de bedoeling dat zo reizigers de trein/bus
uitgejaagd gaan worden ???
Mvg,
Tis
...
Maar eh, stel er dient zich een nieuwe vervoerder aan door de aanbestedingen die voor dezelfde reis een lager tarief rekent voor hetzelfde traject, of tussen dezelfde stations. hoe gaan ze dat doen met die OV-*** (oh sorry) chipkaart.
@ T.Spat: als reiziger wordt ik nu al het openbaar vervoer uit gejaagd: die kaart bied geen voordelen, tot nu toe is 'ie alleen maar lastig. Die kaart is ook nooit bedoeld geweest om de reiziger meer gemak te dienen, maar alleen om de kas van de vervoersbedrijven te spekken.
@ IC2000: het idee van '1 kaart voor tram, trein, bus en metro is dat je op moet letten dat je straks bij de juiste paal incheckt: op station Amsterdam Amstel is deze waanzin al te zien: de palen van het GVB kun je niet gebruiken om straks voor de NS in te checken en andersom: als er dus een andere vervoerder is op hetzelfde traject, met andere prijzen, dan moet je dus bij de juiste 'vervoerderspaal' inchecken: wat de kosten bij een nieuwe concessie, zonder dat daar een andere vervoerder bij betrokken is: dat lijkt mij een simpele muisklik in het systeem om de kosten per kilometer te berekenen (een reiziger denkt simpel, maar het systeem is gigantisch complex, dus ik zal er wel naast zitten)
Terug ontopic: Ik heb het eigenlijk ook nog maar 1 keer gehad dat het totale chaos was, maar toen was het inderdaad op de weg niet anders. De enige keer dat ik om moest reizen ben ik gewoon met de bus gegaan, want wachten op de vervangende bussen ging toch nog wel een uur of 2 duren, en het busstation lag een minuut of 5 lopen van het treinstation, en daar gingen prachtige lijnbussen naar Amsterdam... dus ben ik daar gewoon opgestapt.
Ik was uiteindelijk wel bijna 2 uur later thuis dan normaal (ik had natuurlijk net de bus gemist, moest daardoor een half uur wachten, en moest toen in Amsterdam nog op de bus naar Purmerend stappen)
Een andere keer wou ik weg, maar gooide een computerstoring op Amsterdam CS roet in het eten, en ben ik niet verder gekomen dan het perron aldaar ;D
-
Dat je op het spoor voor elke vervoerder een aparte Chippaal krjigt lijkt me niet.
Immers trek je je kaartje nu ook uit dezelfde automaat, ongeacht met wie je reist...
-
Nou, ik via Alphen-Bodegraven via Leiden, Den Haag en Woerden nogal meevallen en de 'grootst mogelijke omweg' is het zeker niet. Vervelend, dat wel natuurlijk, maar het kan véél erger.
Vrijdag moest het stel tegenover me van Den Bosch naar Zutphen en door diverse stremmingen (én een zoveelste niet goed informerende HC) moesten zij daarvoor de route Den Bosch - Utrecht - Duivendrecht - Amersfoort - Zwolle - Zutphen afleggen. Dát is pas een omweg ;D
-
Dat je op het spoor voor elke vervoerder een aparte Chippaal krjigt lijkt me niet.
Immers trek je je kaartje nu ook uit dezelfde automaat, ongeacht met wie je reist...
Toch is het zo: op Schiedam Centrum was het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om via de RET poortjes in te checken voor het NS perron (ja, dat was echt mogelijk) dan met de NS te reizen, en dan op een ander NS station op de Hoekse Lijn weer uit te checken: dan raakte je gewoon 11,50 kwijt: 4 euro instapborg van de RET, en 7,50 instapborg van de NS.
Daarom staan er dus op station Amstel ook aparte palen voor NS en aparte palen voor GVB.
"Je trekt het kaartje nu ook uit dezeflde automaat" Inderdaad: daar zit het 'probleem': Als jij via een NS automaat een kaartje koopt voor een traject van Syntus of Veolia, dan krijgen die niet meteen het geld daarvan (als er al zo'n regeling is voor NS)
Dat geldt ook voor de strippenkaart, en dat is een van de redenen om dat onding in te voeren.
Terug ontopic (laatste keer dat ik het over die chipzooi heb)
SLecht geinformeerd personeel is inderdaad ook een bron van problemen: Soms krijg ik ook het idee dat men liever wil dat je wacht op het vervangende vervoer, of wacht op de eerstvolgende trein terug, en wil men geen enkele reiziger verliezen aan een andere vervoerder...
-
Nou ik als buschauffeur van de normale lijndienst wil ook helemaal geen gestrande treinreizigers vervoeren als er ineens 200 man bij je bushalte staan,waarvan de meeste ook nog een kaartje moeten kopen :P
Dat was een keer het geval toen de treinen uitvielen tussen Leiden en Den Haag en ik net lijn 43 (via Wassenaar) moest rijden.
Dat kostte me mijn koffiepauze >:( ;D
-
En ik als trambestuurder van de Scheveningse lijnen vindt het juist leuk als er met de trein weer eens niet gereden kan worden tussen Den Haag en Delft. Zie ik tenminste weer eens wat nieuwe gezichten en hoor ik weer eens wat andere verhalen ;D Gezellig hoor, tram lekker tot de nok gevuld en als je mzzl hebt staan er nog wat leuke jonge dames voorin ;D ;D ;D
Vanavond (zondag) rij ik weer lijn 1 (late dienst).
Tot ziens??
-
"Je trekt het kaartje nu ook uit dezeflde automaat" Inderdaad: daar zit het 'probleem': Als jij via een NS automaat een kaartje koopt voor een traject van Syntus of Veolia, dan krijgen die niet meteen het geld daarvan (als er al zo'n regeling is voor NS)
Dat geldt ook voor de strippenkaart, en dat is een van de redenen om dat onding in te voeren.
Dat wordt gewoon via een verdeelsleutel verrekend. Hoe en hoe snel e.e.a. verrekend wordt zou ik niet weten.
Syntus, Veolia en anderen gaan echt niet rijden als er geen geld binnen kwam. Het zijn geen filantropische instellingen 8)
Gr.
Eric
-
Vanavond (zondag) rij ik weer lijn 1 (late dienst).
'Deed' jij de tram van een uurtje of half 10 gister, dan bestaat de mogelijkheid dat.... ;)
-
Nooi last van dit soort problemen, zowel chaos met OV, als op de weg.
Gewoon elke dag de fiets, 32km per dag, mooi mijn dagelijkse beweging gehad, en een van te voren bekende reistijd. Alleen met een lekke band ben je eens een paar minuten later, maar goed, dat probleem kun je in elk geval zelf oplossen, en ben je dus nergens van afhankelijk. (plakken doe ik trouwens bijna niet meer onderweg, gewoon nieuwe band er op en verder )
-
Vanochtend was het weer eens raak tussen Den Haag HS en Rotterdam CS. Volgens het mededelingenbord reden er minder treinen, in de praktijk reeds er niets rond 08.10 uur. Gouda was ook geen optie, daar was ook minder treinverkeer mogelijk. Als laatste redmiddel heb ik toen de Randstadrail genomen richting Hofplein vanaf Den Haag CS.
Beetje jammer was wel dat Randstadrail slechts met één afgekauwd T-tje aan kwam rijden. Het was behoorlijk proppen geblazen en eigenlijk begrijp ik niet dat men niet méér stellen kon inzetten. Per slot van rekening is het ochtendspits en voert men een kwartiersdienst, dus niet bepaald zo strak als een regulier metrobedrijf. Is de marge aan inzetbare stellen voor RR echt zo smal dat men niet in kan spelen op de vervoersbehoefte door uitval van 'conculega's'?
Hopelijk rijden vanavond de NS weer, anders boemelen we weer met RR terug.
Gr. Geoffrey
-
@Geoffrey
Zwaai je onderweg in de buurt van Pijnacker even naar me? Had vanochtend een soortgelijke ervaring, maar dan precies de andere kant op. Vanaf Hofplein met 2 T-stellen, en inderdaad bijna een kwartier in de regen staan wachten (want die 2 abri's zijn niet berekend op ca. 100 man :( ), omdat de trein natuurlijk voor je neus wegrijdt (Dank U, meneer Murphy). Overigens viel ook mij die lage frequentie van 15 minuten op. Je zou van een spitsdienst tussen twee van de grootste steden toch meer verwachten, zeker als je weet dat bij de grote broer werkzaamheden zijn.
Carlo
-
Sorry Carlo,
Ik kon niet zwaaien, ik zag überhaupt niets door de beslagen ruiten van dat krakkemikkige T-tje... Lekker dampige wasem van 200 man in dat sneltramstel. ;D
Jullie hadden tenminste nog 2 T-tjes.
Gr. Geoffrey
-
Was ook weer lekker raak op Utrecht - Leiden.
Kwam ipv een VIRM 6-bak 1x Plan V+Plan T aankachelen. En het mooiste hoorde ik toen ik in wilde stappen. Er werd omgeroepen "Dames en heren, hier volgt een mededeling voor reizigers wachtende op spoor 2. De intercity naar Woerden en Utrecht Centraal is vol." Het kwam er uiteindelijk op neer, dat je met een beetje geluk een staplaats kon bemachtigen, en anders op de volgende trein moest wachten ;D Was overigens ICM, weet niet of het 1x 4 was of wat ook.
In Alphen werd vervolgens omgeroepen dat het spitstreintje Gouda-Leiden niet kon rijden "Wegens materieeltekort".
MVG, Robin
-
Het was wel te verwachten dat ze in Alphen materieeltekort hebben. Alle zelflossers liggen immers in Amsterdam op z'n kant. ;)
Sander