BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Yskonyn op 11 November 2008, 13:27:07
-
Hallo allemaal!
Mijn naam is Robin, nu bijna 28 lentes jong en mijn voorhistorie met modeltreinen ligt hem in een startersdoos die ik van mijn ouders kreeg na aanhoudende problemen met een RC auto (die dus werd omgeruild voor de trein).
Het was een Fleschmann H0 starterset (analoog uiteraard want we praten over zo'n 16 jaar geleden denk ik) met een ovaalspoor incl. inhaalspoor en een goederen trein. Het type weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar het was in ieder geval geen stoomloc, maar een diesel loc, bruin/rood en de eerste die ik ooit met verlichting had gezien! :-) Mijn vader wist nog een oud starterkitje op de kop te tikken van Pico met NS materieel, maar de kwaliteit van zowel de loc als het spoor was erbarmelijk. . . Ook hadden we ons niet gerealiseerd dat de twee spoor typen niet aan elkaar konden worden gelegd, dus ik eindigde met het gebruik van enkel de wagons voor mijn trein, waar ik overigens een andere koppeling voor heb moeten kopen om de Pico en Fleschmann wagons aan elkaar te krijgen.
Ik zal nooit vergeten dat mijn moeder, een vriend van mijn ouders en ik naar de gamma reden om een grote plaat te kopen voor de baan. (Ik denk zo'n 2 bij 1.5) en dat we in de stromende regen met dat ding (in plastic zeil uiteraard) op het dak van de auto zonder imperial (ja dus met raam open en met de handen vasthouden aan elke kant) naar huis reden om vervolgens met pijn en moeite die plaat naar boven te krijgen! :D Al had ik geen zin meer gehad, dan hadden mijn ouders me waarschijnlijk vastgespijkerd op die plaat om met die baan aan de gang te gaan! :D
Nu dus zo'n 16 jaar later, veel verhuizingen verder, is de eerder genoemde plaat hoogst waarschijnlijk al herbewerkt tot andere producten vanuit de stort, ligt de rails in een doos bij mijn ouders, evenals de treinen, is het station gesneuveld met een verhuizing, evenals de tunnel die ik had.
Nu kriebelt het dan toch weer enorm om de hobby weer op te pakken. Ik lees echter over een prachtige ontwikkeling: digitaal rijden.
Uiteraard zijn mijn oude locs allemaal analoog zonder voorbewerking voor digitaal (naar ik mag aannemen in ieder geval).
Ook vraag ik mij af of mijn oude Fleischmann spoor nog gewoon te gebruiken zal zijn?
Wat zijn jullie tips om het vanaf hier aan te pakken en deze prachtige hobby nieuw leven in te blazen?
Voor de duidelijkheid, we praten over H0, hoewel ik nu wel sterk zit te twijfelen of gezien de ruimte die ik ga krijgen op zolder het niet mooier is een grotere baan te bouwen met N spoor. Het zou alleen leuk zijn om Nederlands spul te hebben en dat is voor N spoor moeilijk te krijgen naar mijn idee?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit wat ik liever heb: een grote baan met veel (of lange) treinen of een kleinere baan met de nadruk op rangeren en eventueel een of twee hoofdsporen. Wat ik sowieso niet wil is een onrealistisch multideks traject.
Voor H0 heb ik natuurlijk al het een en ander terwijl voor N ik vanaf 0 zou beginnen.
Alvast bedankt voor alle reacties die gaan komen!
-
........Nu kriebelt het dan toch weer enorm om de hobby weer op te pakken. Ik lees echter over een prachtige ontwikkeling: digitaal rijden.
Uiteraard zijn mijn oude locs allemaal analoog zonder voorbewerking voor digitaal (naar ik mag aannemen in ieder geval).
Ook vraag ik mij af of mijn oude Fleischmann spoor nog gewoon te gebruiken zal zijn?
Wat zijn jullie tips om het vanaf hier aan te pakken en deze prachtige hobby nieuw leven in te blazen?
Voor de duidelijkheid, we praten over H0, hoewel ik nu wel sterk zit te twijfelen of gezien de ruimte die ik ga krijgen op zolder het niet mooier is een grotere baan te bouwen met N spoor. Het zou alleen leuk zijn om Nederlands spul te hebben en dat is voor N spoor moeilijk te krijgen naar mijn idee?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit wat ik liever heb: een grote baan met veel (of lange) treinen of een kleinere baan met de nadruk op rangeren en eventueel een of twee hoofdsporen. Wat ik sowieso niet wil is een onrealistisch multideks traject.
Voor H0 heb ik natuurlijk al het een en ander terwijl voor N ik vanaf 0 zou beginnen.
Robin,
Welkom op dit forum en in de wondere wereld van modelspoor.
Een paar antwoorden op je vragen.
Je oude rails is nog gewoon bruikbaar zolang je 2 rail blijft rijden. Misschien een beetje schoonmaken maar verder gaan met die banaan.
Locs van 16 jaar oud zijn hoogstwaarschijnlijk niet voorbereid op digitaal rijden. Hier zul je dus zelf wat aan moeten verbouwen om decodrs in te bouwen.
Je zou eerst eens een digitale startset kunnen kopen van een van de bekende merken en daar eens mee te spelen. Krijg je de basis van digitaal rijden mee onder te knie.
Roco heeft leuke setjes met de MultiMaus die je later ook nog kunt gebruiken als je computergestuurd gaat rijden.
En de keuze tussen H0 en N. Tsja dat is een keus die je zelf moet maken.
Er lopen al diverse draadjes over met de voor en nadelen. Zoek ze eens op zou ik zeggen.
Succes en kom maar op met de vragen.
Gr.
Eric
-
Bedankt voor je reactie, Eric! :)
Ik heb na het rondlezen op dit forum weer een aantal vraagjes:
-Is het spoor van Fleschmann, Roco en de andere farikanten (behalve Marklin) gewoon op elkaar aan te sluiten? Zit er nog verschil in hoogte van deze sporen voordat ze pas op elkaar gezet kunnen worden?
-Als ik digitaal wil gaan rijden, zijn dan de startersets van Roco de beste keuze i.v.m. de ambitie om computer gestuurd te gaan opereren in de toekomst?
Ik zag zelf veel referentie naar de Intellibox, die je veel vrijheid zou geven in het gebruiken van verschillende systemen op je spoornet, maar de Roco spullen lijken een stuk budgets-vriendelijker.
Kun je met de startersets van Fleschmann niet zonder meer overstappen op computer gestuurd rijden? Of zijn er nog andere opties?
-Ik neem aan dat een simpele (oude) laptop prima voldoet als computer voor aansturing van het sporennet? Er hoeft geen berg intern geheugen voor te zijn en een dikke videokaart mag ik aannemen?
-Zijn er nog Modelspoor winkels in de omgeving Amersfoort die jullie zo weten, waar het prettig is om te komen? (ik zal veel vragen hebben aldaar! ;) )
-Hetzelfde geld voor webwinkels!
Alweer bedankt alvast!
-
Rails van diverse merken kun je niet altijd zomaar op elkaar aansluiten. Het zit 'm inderdaad in hoogte verschillen en verschillen in het profiel. In sommige gevallen bestaan er overgangs aansluitingen. Let op dat sommige fabrikanten meer soorten rails hebben, die onderling ook niet uitgewisseld kunnen worden.
De Intellibox is inderdaad populair. Het Roco systeem was wel populair in verband met het budget maar had als grote nadeel dat je geen PC kon aansluiten. Recent is daarvoor een goedkope oplossing bedacht. Daarom is de Roco zondermeer de aardigste oplossig geworden - rekening houden met de centjes.
Als je wilt werken met het programma Koploper, dan is een oude laptop voldoende - wel Windows nodig. Normaal standaard aanwezig geheugen volstaat en grafisch kom je niet in de problemen.
Sander
-
Beste Robin, nee Fleischmann en Roco rails zijn niet op elkaar aan te sluiten, Piko en Fleischmann ook niet. Ten eerste is de rails van Roco 2,1 mm hoog en die van Fleischmann 2,5 mm hoog. De oude modelrails van Fleischmann kun je wel aansluiten op de Profirails van Fleischmann. Houdt dus wat rails betreft hetzelfde merk aan. Elke startset met centrale voldoet voor het rijden met de PC, mits er een seriele of USB of ander soortige aansluiting voor de PC op zit, hoe moet je anders contact maken met de PC. Als je de Intellibox als besturing gebruikt is dit misschien wel een goed optie, niet goedkoop. Als je de centrale alleen maar wilt gebruiken als tussenschakel naar een PC is zo'n hoge uitgave voor een Intellibox een beetje te veel van het goede, dan kun je als tussenschakel net zo god de Easy control van Tams nemen of een optie van een ander merk, deze Tams is zelfs met de bijbehorende booster goedkoper dan een Intellibox. Als PC voldoet een moderne PC of laptop uitstekend, mits er Windows 98 maar liever XP op draait. Je moet even bij diverse treinbesturingsprogramma's kijken wat de minimale eisen zijn voor de PC, om een teleurstelling te voorkomen. Daar zijn "Koploper" van Paul haagsma, "Win-Digipet" en het neusje van de zalm "Railware". Van de meeste programma's zijn er demos te dowmloaden en kun je alvast wat spelen. Een webwinkel is makkelijk te vinden. Vele vragen kun je natuurlijk stellen op dit forum, dat is altijd makkelijker dan in een winkel waar men meestal weinig of geen tijd voor je heeft. Uitzonderingen daargelaten.
-
Mag ik even reageren:
Welkom hier Robin.
Voor je daadwerkelijk begind met kopen van rails, rollend materieel oid adviseer ik je om eerst nog eens goed rond te kijken (en te lezen).
Er is heel veel mogelijk tov 16 jaar geleden (dit merkte ik ook toen ik 2 jaar geleden de draad weer oppakte).
succes,
Kees-jan
NB verschillende soorten rails (mits van de zelfde schaal zijn wel degelijk op elkaar aan te sluiten!)
-
Bedankt voor de snelle reacties, mannen.
Aangezien ik al oud-Fleschmann spoor heb lijkt het me zonde om dat weg te moeten gooien. Ik zal dus gaan voor Fleschmann-profi spoor. Dat stelt me echter wel voor het probleem dat een Roco starterset weer een beetje lastig wordt. . .
Bestaan er geen overgangs-modules voor Roco - Fleschmann (oud dus, want we praten over het spoor dat al zo'n 16 jaar oud is), zoals Sander stelt? Die twee bedrijven zijn toch samengegaan?
Het mooiste zou zijn om mijn oude spoor natuurlijk te kunnen gebruiken i.c.m. het nieuwe digitale spul dat ik ga aanschaffen zodat een ruimere baan direct gerealiseerd kan worden.
Oh dat brengt me trouwens op een andere vraag. De wissels die bij mijn oude spoor zitten hebben een klein schakelaartje aan de zijkant van de wissel die je met je vinger om kunt zetten. Zijn deze wissels wel electrisch aan te sturen?
En Kees-jan; geen zorgen! :) Er staat eerst een verhuizing op stapel medio december en daarna zal ik pas over gaan tot het kopen van het een en ander.
Ik ben me inderdaad eerst grondig aan het orienteren.
-
Te beginnen met de rails.
Ja je kan verschillende soorten rails op elkaar aansluiten, maar ik zou er geen sport van maken. Want je het voor het aansluiten regelmatig soorten overloopstukjes nodig omdat de rails niet in alle gevallen naadloos op elkaar aansluit. (de winkelier kan je hier zeker het fijne van laten zien.) En als je concrete vragen hebt als b.v. "ik wil Roco met Fl* aansluiten, wat nu?" zijn er zeker mensen hier, die je daar een degelijk antwoord op kunnen geven.
Dan sla ik even enkele vragen over omdat andere dat veel beter kort kunnen samenvatten dan ik dat kan. ;)
En dan komen we bij de laptop.
Wanneer je Koploper zou willen gebruiken (veel gebruikt (en gratis) treinbesturingssysteem... zijn er niet zo gek veel eisen aan je laptop of PC
zie ook www.pahasoft.nl Maar ik moet wel zeggen er zijn ook andere treinbesturingssystemen voor op de laptop en PC.
Dan (web)winkels. Bij webwinkels is het stellen van vragen wat lastig, maar webwinkels als www.lokshop.de zijn wel sterk met lage prijzen.
Winkels in de buurt van Amersfoort. kan je o.a. hier (http://maps.google.com/maps?q=http://www.nederlof.net/dump/modelspoor.kml&t=h) vinden.
En in de kolom aan de linker kant van je scherm zie je ook "winkeliers uw mening" Daar kan je lezen over wat men vind van winkeliers,.... en daar kan jij ook je ervaringen posten zodra je ze hebt opgedaan. ;)
m.v.g.
Mark
-
Verstandig Robin.
Gooi die ouwe railzen troep weg! Of nee bouw daarvan een testbaantje (als je besluit om digitaal te gaan rijden).
Het lijkt mij zonde om straks iets moois te gaan bouwen, daar (veel) geld in te steken en dan met oude rommel beginnen.
Nee stop die rails ook niet weg in schaduwstations of bergen want juist daar wil je probleemloos kunnen rijden.
succes en op naar de verdere orientatie!
Kees-Jan
NB er zijn overgangsraillassen te koop waarmee je verschillende merken aan elkaar kunt zetten!
-
De startsets van Roco hebben over het algemeen Roco geoLINE rails. Daarvoor bestaat geen overgangsstukje naar andere railssoorten. Maar als je handig bent zou je makkelijk iets in elkaar kunnen zetten. Gewoon 1 stukje Roco geoLINE kopen voor 2 euro en eens een beetje gaan experimenteren.
Je wissels hebben nu geen wisselspoelen. En de kans is klein dat je die nog kunt kopen - als het uberhaupt waard is bij zo'n oude wissels. Je zou kunnen denken aan aandrijvingen met een servo. (En dat is veelal goedkoper ook). Maar hier geldt weer wel dat je dan een beetje moet kunnen knutselen.
Sander
-
Hallo Robbin,
Welkom in de wondere wereld die modelspoor heet... ;)
Om thuis te raken in het digitaal besturen van de modeltreinen kun je misschien overwegen om een (oude) pc te gebruiken en die voorzien van een programma dat een centrale vervangt (dcc/motorola).
Indien je een decoder in een lok plaats kun je met een minimale investering eens kennis maken met het digitaal besturen.
Het mooie hierbij is dat je de decoders kunt blijven gebruiken als je later besluit om een "echte" centerale te kopen.
Er zijn diverse programma's in omloop waarmee dit mogelijk is zoals bijvoorbeeld MRdirect en DDW (beide gratis te downloaden van het internet).
Zou zeggen kijk eens op het net of je iets mee kunt (of wilt) doen.
Wat beteft het gebruik van rails moet je even goed rondkijken.
Zo zijn er bijvoorbeeld overlooprails en overlooprailschoenen te verkrijgen die het mogelijk maken om verschillende profilen (in hoogte althans) te koppelen.
Willem
-
Je wissels hebben nu geen wisselspoelen. En de kans is klein dat je die nog kunt kopen - als het uberhaupt waard is bij zo'n oude wissels.
Hallo jongens, volgens Robin is het spul 16 jaar oud en de losse wisselspoelen daarvoor staan nog keurig in de catalogus. Het maakt dan niet eens uit of het de aloude messing rails is of de profirails met bedding.
Ik vermoed eigenlijk dat het profirails is. Dat is prima spul, je moet je alleen afvragen of de natuurgetrouwheid je aanstaat. De bielzen zijn te kort, de imitatiebalast is wat grof en ook het railprofiel is aan de grove kant. Er is inmiddels railmateriaal op de markt dat beter oogt.
Verschillende railsystemen zijn altijd op de een of andere manier aan elkaar te koppelen, maar het is veel praktischer om voor één type rails te kiezen. Ik zou me dan niet te veel aantrekken van de inhoud van startsets. Zoveel is dat meestal niet en je raakt het via marktplaats wel kwijt.
-
Wederom bedankt! De goeie tips stromen in sneltreinvaart binnen!
Een ding alleen: De een zegt dat bijv. geoLINE van Roco niet om te zetten is op ander spoor terwijl tevens de indruk wordt gewekt dat ELK spoor op elkaar gezet kan worden? Dat vind ik een beetje verwarrend.
Vooropgesteld dat ik me nog goed kan herinneren dat bij mijn oude baan hellingkjes en oneffenheden (na een mislukte poging om het Piko spoor te gebruiken de het Fl* spoor :D ) meteen resulteerde in slecht contact en hortende treinen kunnen we wellicht stellen dat mijn knutsel kwaliteiten te wensen over laten!
Nee maar serieus, ik ga liever voor een mooi eenduidig, vlak en goed passend sporennet dan werken met allerlei overloop stukjes.
De vraag is echter hoe goed mijn oude rails past op de nieuwe profi rails van Fl*.
Past dat nagenoeg perfect dan is het overwegen waard om toch voor Fl* te gaan, want dan zou het zonde zijn die oude rails weg te doen.
Wordt het sowieso een geknutsel, dan kan ik wellicht beter vanaf nul beginnen. Misschien wil iemand mijn oude rails nog wel kopen of zo.
Weet iemand hier toevallig hoe goed/slecht de oude en de nieuwe Fl* op elkaar passen?
Grappig is dat er wordt gesproken over Roco starterssets en de Intellibox, maar over de Fleschmann starter sets hoor ik bar weinig?
Komt dat doordat de centrale die daarbij zit aan vervanging toe is?
Hoe staat het tegenwoordig met het merk Piko. Ik kan mij herinneren dat dit vroeger qua kwaliteit erg te wensen over liet (zonder daarbij mensen tegen het hoofd te willen stoten hoor)?
P.S. Mark, bedankt voor de google maps link. Die kende ik nog niet!
P.P.S. Willem, bedankt voor de tip, maar betkent dit dat ik gewoon met mijn oude trafo en spoor en een decoder in mijn oude loc de boel al kan laten draaien op een laptop en een decoder?
Wat kost zo'n decoder? Ik neem aan dat deze dingen prijzig zijn?
-
Hallo Robin,
Welke rails heb je nu eigenlijk? De oude messingkleurige rails van Fleischmann of de recentere (volgens mij ook alweer 25 jaar in de catalogus) profirails met imitatiebedding van Fleischmann? Dat messingspul begint toch wel een beetje obsoleet te worden.
Wil je het toch bewaren, dan sluit het via overgangsstukjes van Fleischmann zelf prima op de profirails aan. Maar, zoals gezegd, profi behoort ook al niet meer tot de modernere railsystemen.
Fleischmann heeft inmiddels drie digitale apparaten.
De zogenaamde Lokboss vind je het meest in startsets, maar dat ding moet je aboluut laten schieten. Zelfs voor een instapmodel veel te weinig mogelijkheden.
Verder het zogenaamde TwinCentre, dat is een variant op de Intellibox. Zit alleen in dure startsets.
Sinds kort is er de Profiboss en die zal wel standaard worden in nieuwe startsets. Prima instapcentrale met specificaties die in veel opzichten vergelijkbaar zijn met de Roco Multimaus. Alleen aansluiten op de computer is nog wat minder 123, hoewel het in begsinsel wel kan.
Het punt is dat de Roco startsets momenteel een voortreffelijke prijs-prestatieverhouding hebben. En nogmaals, trek je nou niet te veel aan van die paar stukkies rails in een startset.
-
Ja sorry, Henk, dat had ik even duidelijk moeten maken. De rails die ik heb is de zilverkleurige rails op de grijze bedding. Dus dat zal inderdaad de profi-rails zijn zoals jij beschrijft. Ik kan het helaas niet bevestigen omdat de rails niet bij mij thuis ligt.
Wat bedoel je met dat de profi-rails niet meer tot de moderne rail systemen hoort? En bedoel je daarmee de huidige profi-rails van Fl*?
-
Ja, de profirails is ook alweer een jaar of 25 op de markt. Wat dat betekent heb ik een paar berichten terug beschreven.
Het is vooral robuuste rails. Prima spul, ik heb weinig twijfel dat je 16 jaar oude rails nog goed functioneert. Je kunt er ook zonder meer wisselaandrijvingen aanklikken.
Je kunt er prima resultaten mee bereiken. Neemt niet weg dat de rails wat grover is dan zoiets als Rocoline (is weer wat anders dan Geoline). Ga eens naar een winkel of een beurs en laat je de verschillende typen rails een showen. Kun je zelf bepalen wat je zou willen.
Ik las ook nog een vraag over Piko. Dat merk heeft tegenwoordig een goede kwaliteit. Brengen mooie modellen en soms wat eenvoudiger modellen (hobby heet dat dan), maar is niet meer te vergelijken met het oude DDR-Piko. Ze hebben trouwens een nieuw en mooi railsysteem. De digitale startsets vind ik niet erg aan te raden, omdat het meegeleverde digitale apparaat wel erg eenvoudig is.
Overigens ben je natuurlijk niet afhankelijk van een startset. Waarom zou je? Zelfs de digitale apparaten die erin zitten worden er door handelaren uitgehaald en los verkocht. Een complete Mutimausset (regelaar, versterker, trafo) vind je voor 50 tot 60 euro op beursen of op ebay/marktplaats.
-
Bedankt! Goede tips!
Ik neem aan dat de Multimaus van Roco ook prima aangesloten kan worden op niet-Roco rails (behalve dan Marklin)?
-
Zelfs op Märklin-rails.
Het maakt een centrale geen bal uit wat voor rails er wordt gebruikt. Alleen bestaan er aansluitrails waarin een ontstoorcondensator zit verwerkt. Die moet je eruit knippen.
-
Ja! ;D Mits 2-rail digitaal.
EDIT Henk was me voor..... ;)
-
P.P.S. Willem, bedankt voor de tip, maar betkent dit dat ik gewoon met mijn oude trafo en spoor en een decoder in mijn oude loc de boel al kan laten draaien op een laptop en een decoder?
Wat kost zo'n decoder? Ik neem aan dat deze dingen prijzig zijn?
Buiten hetgeen je aangaf is het enige wat je nog nodig hebt is een zogenaamde booster.
Ook deze kun je laten weer gebruiken, dus is ook geen weg gegooid geld. ;)
Op de beurs in Houten had laatst iemand zo'n booster gekocht voor 4,00 euro, dus dat zal het probleem niet zijn. Als je een beetje van knutselen hou zou je er ook zelf een kunnen maken, maar voor zo weinig geld betwijfel ik of je onder die prijs komt.
De decoders zijn er in verschillende prijsklasse, van zo'n 20 euro tot 100 euro.
De dure decoders (die van boven de ca 65.00 euro) zijn ook vaak voorzien van een geluid, maar lijkt me niet nodig om ervaring op te doen.
Waar je op moet letten is of de decoder de motor stroom aan kan, de meeste zitten zo rond de 1 Amp en is meestal ruim voldoende.
Als wat rondsnuffeld op dit forum kun je genoeg informatie vinden over verschillende decoders.
Ook over inbouwen in hier genoeg te vinden.
Willem
-
Ja! ;D Mits 2-rail digitaal.
Waarom alleen 2-rail? 3-rail digitaal kan ook heel goed als de locdecoders maar DCC praten. Het heeft dus niets met de soort rail te maken. Er zijn ook 3-rail gebruikers die DCC i.p.v. Motorola rijden.
Koos Jabaaij.
-
Waar ik nog steeds mee zit is waarom je verschillende rails aan elkaar wilt knopen of prutsen of hoe je dat dan ook wilt doen. Gebruik gewoon de rails (Profi) die je hebt en ga daar mee door. Wil je dit niet moet je een ander gerenomeerd mer rails nemen, zoals Tillig, Peko, Piko A of wat dan ook. Elke voor twee rail geschikte trein of startset past daar op. Maak het jezelf niet zo moeilijk, Fleischmann locs passen op Roco rails Roco locs passen op Fleischmann rails Piko treinen passen op zowel Piko, als Fleischmann en Roco of Trix, ook nog een merk met redelijk goed spul. Houd je wel bij een systeem. Als je kiest voor tweerailsystemen houdt dan ook in je achterhoofd dat daar voor tweerail systemen geschikte treinen op horen. Dit geldt ook voor drierailsystemen zoals Marklin. De centrale die je wilt gebruiken moet bij tweerailssystemen DCC ondersteunen.
-
Hey Rob,
Ik geef misschien de indruk dat ik persee mijn oude rails wil gebruiken, dat is niet zo. Ik vroeg alleen wel naar de mogelijkheden om een zo breed mogelijke orientatie te hebben op het gebied van rails.
Blijkbaar (zoals eerder gezegd) is er mooiere rails te krijgen dan Fleischmann Profi, dus in dat geval is de kans groot dat ik voor een ander merk zal gaan en me daar bij hou.
Ik zal eens naar een winkel of beurs moeten om de verschillende rail types te bekijken om zo mijn keuze te maken en te zien of ik het ermee eens ben of dat ik Profi rails prima vind en zo mijn oude spul kan poetsen en hergebruiken.
Wat wordt overigens als 'mooiste' rails op dit moment gezien door de meesten?
-
Voor mij heeft Tillig de mooste rails.
Zit er geen modelspoorclub bij jou in de buurt?
Ga er eens langs dan kun je een heleboel zien en vragen.
Gr. Ed
-
@Ed, ik heb eigenlijk geen idee, maar we gaan over een paar weken verhuizen naar een totaal andere provincie, dus op mijn huidige plek heeft het weinig zin.
Enig idee toevallig voor omgeving Amersfoort?
-
Kijk eens op de site van de modelspoor federatie http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal#123 Als je specifiek op zoek bent naar iets kun je ook eens op e-bay kijken, daar heb je werkelijk alles (vaak tweedehands) te koop op modelspoorgebied. Deze site staat bekend als veilige verkoopsite.
-
Bedankt! ;D Echt al een heleboel wijzer geworden in de afgelopen 2 dagen dankzij de snelle reacties in deze draad. Top!
Jammer dat ik voor mijn gevoel nog zo lang moet wachten tot er echt iets uit mijn vingers kan komen. Ik zal moeten wachten tot na de verhuizing.
In de tussentijd in ieder geval zat tijd om mij ruimschoots te orienteren op wat ik uiteindelijk wil aanschaffen.
Hebben jullie nog tips van sites of artiekelen die aan te raden zijn m.b.t. orienteren?
-
Loop eens naar de boekhandel en kijk eens naar bladen van Modelspoormagazine, Miba, Railmagazine, Eisenbahn Journal. De meeste bladen zijn in het Duits maar wel de moeite waard om wat ideeen op te doen. Voor dat je begint moet je immers nog bepalen in welk tijdperk je gaat rijden. Koop vooral geen huisjes voordat je een goed opgezet plan hebt. Je zult niet de eerste zijn die station Bonn koopt en er dan later achter komt dat bij zo'n station wel 8 meter opstelsporen moeten komen bij elk perron om de werkelijkheid een beetje na te bootsen. Zo'n station met 2 zielige perronnetjes en twee spoortjes van een meter staat op geen enkele baan. Kijk maar eens op Google Earth hoe groot het station Bonn, Hamburg, Neustadt is in werkelijkheid. Als je denk, dat valt wel mee, nou een volledige ICE is wel zo'n 8 tot 10 rijtuigen lang en dan zit je toch al gauw op meer dan 3 meter.
-
Wat betreft de rails, tja, is ook vaak wel persoonlijk en of je al wat hebt ja of nee...
Ik ben een aantal jaren geleden opnieuw begonnen met de hobby en in eerste instantie met Fl.Profi. Na enige tijd heb ik toch besloten dit allemaal weer weg te doen. ( MP ) Om een aantal redenen, namelijk het railprofiel zelf, zoals al eerder gezegd, nogal grof. Ik vond ook de bedding niet zo mooi. Nu is daar wel het een en ander aan te doen, maar toch. Waar ik me het meest aan stoorde is het gehobbel over wissels.
Ik gebruik nu hoofdzakelijk Roco Line en Peco ( code 75 ) Peco heeft geen vaste railstukken in code 75. Je zal alles zelf op maat moeten zagen uit lange , flexibele stukken.
Tillig is ook heel mooi, zeker de wissels.
Iets meer " standaard " , goed verkrijgbaar en ook goede eigenschappen is Roco Line
Al deze 3 merken hebben geen bedding, die zal je zelf moeten maken, maar dat is in mijn ogen wel het meest realistisch en daarbij ook leuk om te doen.
Daarbij is de keuze van het soort wisselmotor of servo ook wat simpeler en zit je niet vast aan 1 systeem.
Succes met de uiteindelijke keuze
Groeten
Ferry
-
Hallo Robin,
Zoals je ziet genoeg tips van de diverse collega modelspoorders. In ieder geval kun je eruit opmaken dat de keuze voor rails en digitale systemen heel persoonlijk is. Zelf rijdt ik al heel wat jaren op Profi van Fleischmann. De schrijvers hebben gelijk als men spreekt over de detaillering en de "herrie" als de treinen over de wissels rijden.
Van de andere kant was en is Profi heel erg betrouwbaar en met name in de schaduwstations heeft mij dat altijd zeer geholpen. Ik kan het aantal keren dat een trein stil kwam te staan op een onmogelijke plek, op een hand tellen.
Voor wat betreft digitaal: ook hier weer veel keuze. Ikzelf heb jaren geleden gekozen voor Lenz, dus alle componenten zijn Lenz inclusief de decoders. Ook dat doet het jarenlang prima en eigenlijk ook nooit problemen gehad. Inmiddels hebben nu ook de ESU decoders hun intrede gedaan.
Mijn baan stuur ik aan met Koploper. Naar mijn smaak een goede keus en die zag ik bevestigd door de keuze van Railz om met Koploper de baan aan te gaan sturen. Voor wat het gebruik van Koploper kan ik zeggen dat het in het begin wel even goed kennis nemen van de materie was, ik heb vele vragen aan Paul Haagsma gesteld. Deze vragen werden altijd snel en met veel geduld beantwoord. Dus met de ondersteuning van je programma zit het dan ook goed.
Je had het nog even over de schaal: ik vind een modelbaan op schaal N net een bak pieren die in paniek zijn geraakt. Ik weet nu dat er behoorlijk wat mensen een rooie kop krijgen van ontzetting. Schaal H0 vind ik mooier, maar heeft natuurlijk weer als nadeel dat het veel ruimte vraagt en in huis omgevingen is het bereiken van de juiste treinlengtes etc. een utopie.
Dus ook hier is de persoonlijke smaak weer van toepassing.
Op dit moment heb ik mijn modelbaan afgebroken in verband met een verbouwing. Ik ben dus eigenlijk ook weer aan het nadenken over een nieuwe baan. Ik probeer in het ontwerp de fouten uit het verleden te mijden en een ontwerp neer te zetten die aan mijn persoonlijke smaak zal voldoen. Wellicht dat ik de ontwikkelingen op Beneluxspoor ga zetten.
Belangrijkste conclusie is dat je nu beter alles goed kunt overdenken en dan pas naar de winkel rennen. Overigens nog een opmerking over winkels. Ik lees vaak dat men liever op Internet koopt want dat is lekker goedkoop. Is juist, maar bij problemen geen ondersteuning (vaak). De winkelier zit dan ook niet op je te wachten met je vragen en problemen. Ik heb gekozen voor een balans tussen de aanschaf via mijn winkelier, bijvoorbeeld bijna alle gemotoriseerde eenheden komen van hem en de aankopen die ik via Internet/beurzen doe. Dat zijn vaak de artikelen zonder risico componenten zoals motoren etc.
Als ik nu een probleem heb, wordt ik altijd goed geholpen door mijn winkelier.
Succes met je overwegingen en je plannen.
Richard
-
Wat betreft de bladen was is gister al naar de winkel gelopen en heb de november nummers van Rail Hobby, Rail Magazine, Modelspoor Magazine en een engels blad gekocht om een indruk te krijgen wat alle bladen bieden.
Klopt het overigens dat Eisenbahn Journal zo exorbitant duur is? Er lag hier een versie van in de schappen van bijna 18 euro! Ik heb niet goed gekeken dus het kan een speciale editie zijn?
Ik ga inderdaad ook eens bij de bieb rondneuzen. Nog tips wat betreft titels, schrijvers, isbn nummers, noem maar op? ;D
Wat betreft de rails. Tja. Laat duidelijk zijn dat het volgende slechts mijn huidige mening is en ik absoluut andere keuzes van mensen respecteer en ook zeker niet uit ben om iemand tegen het hoofd te stoten.
Ik zie een boel discussies over natuurgetrouwheid en dergelijke, terwijl we doorgaans praten over banen die slechts een paar meter spoor bevatten. Dan lijkt mij persoonlijk de discussie over 0.4mm hoogteverschil in spoor een beetje teveel van het goeie.
Daarnaast vind ik de profi rails van Fl* geen lelijke rails. Als ik het vergelijk met de rails van Marklin bijvoorbeeld, dan zou ik persoonlijk altijd voor Fl* profi gaan (even gesteld dat het beiden gelijke sporen waren uiteraard).
Wat ik zo kan zien van de foto's op de Roco site is het Roco spoor (geoLine) ook erg mooi met die bruine bielzen. Voordeel van spoor zonder bedding (Roco Line) is dat je zelf een mooie(re)bedding kunt (moet) maken. Wat een zege of een vloek is afhankelijk van je eigen bedding-maak-kunsten.
Ik vraag me af of ik uberhaupt het verschil op een afgebouwde baan zou zien tussen 2.1mm en 2.5mm spoor.
Nuchter bekeken; hobbelt het profi-spoor van Fl* nou echt zo erg en maakt het nou echt zoveel meer geluid of praten we hier over hele kleine verschillen die voor een perfectionist slechts hout snijden?
Ik geef toe hoor, ik alleen Marklin en Fl* profi in bedrijf gezien en heb nooit uit de eerste hand met bijvoorbeeld Roco spoor gereden, dus het kan mijn onnozele onervarenheid zijn die hier spreekt. . . ;D
-
Ik vraag me af of ik uberhaupt het verschil op een afgebouwde baan zou zien tussen 2.1mm en 2.5mm spoor.
Het verschil zul je misschien niet zien als de rails liggen maar vermoedelijk voelen je treinen (en dus ook de preisertjes in de rijtuigen) het verschil wel.
Als eea niet op gelijke hoogte ligt, rijden je treinen dus tegen (of van) een 'stoeprandje' van 0,4 mm en da's best een rottig geluid.
-
Ah ja dat snap ik! ;D Dat bedoelde ik eigenlijk ook niet.
Het ging erom een totale baan in de ene of de andere versie. ;)
Waarom zijn er twee soorten spoor van hetzelfde merk met slechts 0.4mm verschil was eigenlijk de moraal van het verhaal en waarom kiest met voor de ene dan wel de andere. Waarbij ik een sceptische noot toevoegde over de hele discussie tussen 2.1 en 2.5mm rails, of eigenlijk de details op de verschillende rails in het algemeen.
-
Robin,
De rails met hoger profiel is iha wat ouder. De moderne modelbouwer stelt steeds meer eisen aan de natuurgetrouwheid van modellen en rails. Het lagere profiel komt veel meer overeen met de realiteit. Naarmate je langer met je hobby bezig bent krijg je er steeds meer oog voor. Als je baan steeds mooier wordt ga je je ergeren aan de dingen die niet kloppen (wellicht niet bij iedereen; bij mij in ieder geval wel). Wanneer je naar het echte spoor kijkt en die vergelijkt met je modelspoor dan zie je het verschil. Goed, waar ik op uit ben: rails met elkaar vergelijken in de winkel, beoordelen van mogelijkheden voor wissels doe je maar een keer. Daarna ligt het er en kan je moeilijk veranderen. Dus neem even de tijd om het uit te zoeken. Het assortiment wissels is ook belangrijk. Voor sommige merken is de keuze beperkt. De wisselhoek verschilt ook. Wissels met een kleine hoek zijn mooier dan die met een scherpe hoek. Goed, zomaar een paar tips, succes bij de keuze. MVG Hans
-
Het verschil in hoogte zie je dus echt wel. Rij zelf met roco-line zonder bedding. Maar ondertussen kijk ik al naar Tillig, wissels zonder 'schanier', mmm. Als je nog de keuze hebt zou ik eerst eens goed rond kijken. Roco-line zie ik niet als een slechte optie, maar er is dus meer. Gezien de hoeveelheid mensen die met Fleishmann rails rijdt zal dit ook wel goed zijn. Is de enige rails waar ik geen ervaring mee heb.
Gerard.
-
Nuchter bekeken; hobbelt het profi-spoor van Fl* nou echt zo erg en maakt het nou echt zoveel meer geluid of praten we hier over hele kleine verschillen die voor een perfectionist slechts hout snijden?
Of Fl* rails hobbelt ligt er maar aan hoe je het legt. Ik rij zelf met Fl* rails op een ondergrond van 4-5 mm onderplaten voor laminaat (de bekende paars/roze platen van de Gamma/Praxis) verlijmd met boekbinderslijm. Geen probleem. Maar dat geldt voor alle rails. Als je dat niet goed vlak legt hobbelt alles en is je rijgedrag verre van ideaal. Hier aandacht aan besteden loont de moeite bij het aanleggen en voorkomt een hoop ergenis achteraf. En geluid? Er zijn al vele draadjes vol geschreven hierover. Zoek maar eens op het forum.
En verder geldt, het is maar net hoe ver je zelf wilt gaan in het perfectioneren van je baan. Ik ben tevreden met de FL* rails. Het heeft een paar tekortkomingen zoals te korte bielsen en een te grof balastbed maar ik kan er goed mee leven.
Gr.
Eric
-
Wat betreft de rails. Tja. Laat duidelijk zijn dat het volgende slechts mijn huidige mening is en ik absoluut andere keuzes van mensen respecteer en ook zeker niet uit ben om iemand tegen het hoofd te stoten.
Ik zie een boel discussies over natuurgetrouwheid en dergelijke, terwijl we doorgaans praten over banen die slechts een paar meter spoor bevatten. Dan lijkt mij persoonlijk de discussie over 0.4mm hoogteverschil in spoor een beetje teveel van het goeie.
En toch zal ook jij het verschil zien tussen banen die zijn gelegd met 2,5 mm (code 100) en 2,1 mm (code 83) rails. Je zult misschien niet eens in de gaten hebben waar het hem nou in zit, maar lagere rails lijkt natuurgetrouwer. 0,4 mm hoogteverschil klinkt weinig, een hoogteverschil van bijna 20 procent klinkt alweer een stuk indrukwekkender. ;)
Het gaat overigens over veel meer dan alleen de hoogte van de rails. Het hele profiel is tegenwoordig fijner opgebouwd. De nieuwe Piko rails is ook 2,5 mm, maar oogt beter vanwege een veel fijner profiel. Bekijk in de winkel de rails eens langs de kopse kant. Dan snap je gelijk wat ik bedoel.
Verder zijn er voor bijvoorbeeld Rocoline, Peco rails en Tillig veel slankere wissels verkrijgbaar dan in profi. Daarmee bedoel ik wissels die langer zijn en een kleinere wisselhoek hebben. Kost meer ruimte, maar ook dat oogt een stuk natuurgetrouwer.
Desalniettemin, zou ik het zeker niet vreemd vinden als je voorlopig verder gaat met profi. Volgens mij voldoet dat voorlopog wel aan je wensen. Overstappen kan altijd nog. Rails is niet het duurste deel van de hobby en is tweedehands goed verkoopbaar.
-
Desalniettemin, zou ik het zeker niet vreemd vinden als je voorlopig verder gaat met profi. Volgens mij voldoet dat voorlopog wel aan je wensen. Overstappen kan altijd nog. Rails is niet het duurste deel van de hobby en is tweedehands goed verkoopbaar.
:D We zullen zien of ik me inderdaad zou storen aan die rails. De tijd zal het leren. Willen de heren een poule-tje maken soms? ;)
Ik zat inderdaad ook te denken om met profi door te gaan, wellicht dat ik een starterset van Fl* koop, alleen wil ik wel graag weten of de Profi-BOSS te combineren is met een computer besturing (Koploper)? En hoe zit dat met het Twin Centre? Computer besturing is uiteindelijk wel mijn doel namelijk, alleen gecombineerd met handmatige besturing.
Er rijden bijvoorbeeld treinen op de hoofdlijn computer gestuurd, terwijl ik zelf bezig ben met rangeren, zoiets.
De multiMAUS van Roco lijkt ook een goede keuze als control unit en die werkt soewieso met Koploper, maar als ik die los koop dan moet ik ook los een DCC trein kopen, tenzij ik een starterskit koop van Roco, maar die hebben allemaal GeoLine rails.
Dan heb ik a) weer nix aan mijn profi rails en b) vind ik de geoLine rails niet zo mooi, dan zou ik liever weer voor de Roco Line rails gaan. . . :-|
Grote voordeel van doorgaan met Fl* is dat ik voorlopig lekker verder kan met mijn rails en ik een leuke startersset kan kopen incl trein en extra rails, plus digitale controller, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik wat aan die profi-Boss of TwinCentre heb in vergelijking tot mijn ambities! ;)
-
Beste Robin,
Waar gaat de discussie nou eigenlijk over? Je bent herintreder (wat een goed punt is), je hebt weinig tot geen ervaring met de huidige modelspoorwereld en digitaal is helemaal nieuw voor jou.
Je praat nu alleen over een verschil in spoorstaaf waar je de conclusie aan verbind dat dat verschil in hoogte niet op zou vallen. Maar waar begon de discussie? Je vroeg of je materiaal goed genoeg zou zijn voor een herintrede in de hobby. Het antwoord darop is: Ja!
Misschien moet je eerst voor jezelf nagaan wat je wilt, wat je te besteden hebt, etc. Pas daarna zou ik mij de moeite nemen om te kijken of mijn railmateriaal nog aan die voorwaarden voldoet.
Waarom zijn er twee soorten spoor van hetzelfde merk met slechts 0.4mm verschil was eigenlijk de moraal van het verhaal en waarom kiest met voor de ene dan wel de andere. Waarbij ik een sceptische noot toevoegde over de hele discussie tussen 2.1 en 2.5mm rails, of eigenlijk de details op de verschillende rails in het algemeen.
Dat bedoel ik dus...
Ik vraag me af of ik uberhaupt het verschil op een afgebouwde baan zou zien tussen 2.1mm en 2.5mm spoor.
En geloof me dat je het ziet, alleen zal het er op beide net zo goed rijden.
Nogmaals, ga eerst eens bij jezelf te rade wat je wilt. Want mijns inziens weet je dat op dit moment helemaal niet (met alle respect ;)).
Grote voordeel van doorgaan met Fl* is dat ik voorlopig lekker verder kan met mijn rails en ik een leuke startersset kan kopen incl trein en extra rails, plus digitale controller, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik wat aan die profi-Boss of TwinCentre heb in vergelijking tot mijn ambities
Misschien moet je dan niet die dingen kopen, maar lekker een IB (Intellibox) of vergelijkbaar. Tevens moet die extra trein in die set je wel aan staan v.w.b. thema en tijdperk, dus kan die set weleens de slechtste aankoop zijn die je ooit gedaan hebt...
Edit:De multiMAUS van Roco lijkt ook een goede keuze als control unit en die werkt soewieso met Koploper,
Dat doet hij alleen met het setje hier op het forum aangeboden, of met de (veel duurdere) Rocomotion.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Robin,
Ik zie dat je nederlands wil rijden en digitaal handmatig en digitaal via de computer. Roco heeft een mooi nederlands start-setje op de markt (roco 41272). Dan heb je een nederlandse loc met 3 grindwagens en een multimaus. De geo-line rails kun je op marktplaats weer verkopen als je die niet gebruikt.
Daarnaast nog een s88XpressNetLI (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=547&Itemid=106) (haast is geboden, er zijn er nog maar een paar), en je bent klaar.
In Amersfoort zit steven volp, een modelbouw winkel met van alle merken wel iets. Ik kom er ook wel eens.
Wellicht ook slim om naar de nederlandse modelspoordagen in rijswijk te gaan over een paar weken. Soms zijn er mooie beursaanbiedingen en je kunt een boel in de praktijk zien.
-
Twin Centre is een variant van de Intellibox en werkt zonder meer met een computer en Koploper.
De profi boss heeft een zogenaamde 'loconet' bus. Dat is een universele aansluiting waarvoor wel computerinterfaces bestaan, maar dan is nog niet zeker of Koploper daarmee overweg kan. Kortom, in theorie kan het, maar praktisch is het niet zo eenvoudig, zeker niet voor een nieuwkomer. Voor de Multimaus is dat inmiddels allemaal al voor elkaar.
Je merkt dat startsets ook nadelen hebben. De aangeboden combinatie van materieel, rails en stuurapparaat moet je maar aanstaan. Zoveel keuze heeft Fleischmann momenteel niet in startsets en alleen al wat betreft het materieel zit er niets bij dat ik zou willen hebben.
Voordeel is natuurlijk dat je het geheel relatief goedkoop krijgt. In dat kader begrijp ik eigenlijk niet waarom je je zo druk maakt om dat rondje geoline rails in een Roco startset. Je bent niet verplicht die rails te gebruiken. Roco heeft een veel ruimere keuze in startsets. Als je alleen naar het materieel en de Multimaus kijkt, dan zijn de prijzen nog zeer aantrekkelijk. Wat kan die paar stukkies rails je schelen?
-
haast is geboden, er zijn er nog maar een paar
Prima oplossing Rene, maar dan moet je als gebruiker wel weten wat je wilt.
-
Prima oplossing Rene, maar dan moet je als gebruiker wel weten wat je wilt.
Ronald, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik er nog niet uit ben wat ik wil. Dat is nou juist de hele reden van dit draadje.
Ik kom, zoals je zelf al aangeeft, als herintreder in een totaal veranderd wereldje en voor ik mijn zuurverdiende centen uit ga geven wil ik alles tot op de bodem uit hebben gezocht. Wellicht dat jij in de positie zit om zomaar even een IB aan te schaffen, ik helaas niet.
En het feit dat ik alles tot op de bodem voor mezelf uitgezocht wil hebben zorgt er inderdaad voor dat dit draadje wat van de hak op de tak lijkt te springen; ik heb echter alles prima op een rijtje. ;) De items over de spoordetails waren slechts iets dat ik me terzijde afvroeg, omdat ik me verbaasde tijdens mijn orientatie over de minimale verschillen resulterend in maximale discussies.
Rene, je bent een goede verkoper! ;) Maar ik koop niets tot na de verhuizing en niets voordat ik precies weet wat ik ga doen. :)
Ik heb inderdaad die set ook al gezien. Ik al sowieso materieel wat me aanstaat inderdaad.
Henk, ik snap je (jullie) punten. Het is misschien meer dat ik het zonde vind om mijn ouder spul niet meer te kunnen gebruiken en ik me daar een beetje op blind staar.
-
Het is misschien meer dat ik het zonde vind om mijn ouder spul niet meer te kunnen gebruiken en ik me daar een beetje op blind staar.
Dat is ook waar ik naar toe wilde..... Misschien moet je eerst eens lekker beginnen weer wat te bouwen met de spullen die je hebt. Vanaf daar kun je bepalen of het wat is en wat je verder wilt.
Wellicht dat jij in de positie zit om zomaar even een IB aan te schaffen, ik helaas niet.
Ook ik ben maar een eenvoudige loonslaaf, Robin, dus ik moet er ook hard voor werken ;) Mijn Lenz systeem kocht ik in 2000 voor 1000 duitse marken, maar ook naar intensief speurwerk wat voor mij de beste oplossing zou zijn. Alleen was ik geen herintreder, dus had ik misschien wat voorsprong. En die klap geld was ook voor mij even slikken, temeer daar ik ook een vrouw en kinderen heb die niet mogen verhongeren ;D
Grtz, 8) Ronald 8)
-
De mogelijkheden en onmogelijkheden even op een rij.
Multi-Maus -> s88XPressNetLI -> Koploper Ja.
Multi-Maus -> RocoMotion -> Koploper Nee.
Lenz Digital Plus - LI101F -> Koploper Ja.
Deze digitale set voldoet aan je eisen.
Profi-Boss -> LocoNetInterface (buffer) -> Koploper (binnenkort)
Twin-Center -> Koploper Ja.
Intellibox -> Koploper Ja.
Ook deze voldoen aan je eisen, qua besturing handmatig versus computer.
Multi-Maus en Lenz is op basis van het XPressNet protocol.
Profi-Boss is op basis van het LocoNet protocol.
Twin-Center en Intellibox zijn op basis van het P50X extended protocol of het LocoNet Protocol.
Als ik het moest kiezen, dan koos ik de Multi-Maus.
Mvg
Wim.
-
Als ik begin met bouwen met de spullen die ik (nog) heb dan zijn we snel klaar! Een ovaal met een inhaalspoor. ;) Ik verwacht nou niet echt dat ik daar veel wijzer uit wordt in mijn queeste naar hoe verder in digitaal.
Kijk, ik begrijp ook heus wel dat je alles naar eigen wens kan mixen, multiMAUS hier, Fl* profi rails daar, locje zus, wagons zo. Het gaat er nou juist om wat een goede en budget matig te verdedigen aankoop is om het hele systeem aan te schaffen.
Stel: ik koop de IB los, extra Fl* profi spoor en ik laat mijn oude locje ombouwen naar DCC, dan heb ik een baan en een trein alleen voor veel meer geld waarschijnlijk dan wanneer ik een startersset zou kopen.
Echter, bij een startersset zit je echter altijd weer met een compromis tussen materieel, baan en control unit.
En dat is nou de moeilijkheid van de startende digitaal rijder.
Overigens snijdt het argument van Henk zeker hout voor wat betreft de verkoop van rails dat je niet aanstaat.
Voor wat betreft het rijden met NS spul dat is inderdaad erg leuk en ik wil een leuke collectie NS materieel aanleggen, maar ik ben niet erg strict daarin. Alles wat ik leuk/mooi vind mag meerijden en ook qua tijdperk zal het een mix worden van van alles. Ik wil gewoon een mooie baan met een stad/dorp of eventueel een klein lijntje tussen twee dorpen en ook een industrie tak.
Of er nou duitse huizen, nederlandse huizen of amerikaanse huizen komen te staan; als ik het mooi vind dan mag het op de plaat.
Ideeen zat voor wat betreft de realisatie van het landschap en de rails.
Mijn brainstorm gaat in dit draad puur om het technische aspect en de orientatie over wat er te krijgen is. Wat zijn goede keuzes en hoe kan dit op een zo hoog mogelijke kosten efficiente manier?
EDIT: Bedankt Wim. Zulke staatjes zijn dus precies wat ik zocht.
Zou je wellicht wat meer kunnen vertellen over het waarom? Of als dat al in andere draadjes uitvoerig staat kunnen doorlinken? Bedankt.
EDIT2: Daar ik toch moet wachten tot medio december, zou je persoonlijk afwachten wat de MultiMAUS pro gaat zijn als je toch voor de multimaus zou kiezen?
-
Als ik begin met bouwen met de spullen die ik (nog) heb dan zijn we snel klaar! Een ovaal met een inhaalspoor. ;) Ik verwacht nou niet echt dat ik daar veel wijzer uit wordt in mijn queeste naar hoe verder in digitaal.
En dat is nou net de ideale baan om te beginnen met digitaal en besturing met koploper.
Hiermee kan je mooi alle ins en outs onder de knie krijgen voordat je aan een baan begint.
Samen met een multimaus en s88XPressNetLI is dit dit ideale configuratie om te beginnen.
Scoor een multimaus setje en je kunt beginnen.
Zoals al eerder gesuggereerd, ga eens kijken op de Nederlandse Modelspoordagen over 2 weken in Rijswijk en steek er je licht op.
GR.
Eric
-
EDIT: Bedankt Wim. Zulke staatjes zijn dus precies wat ik zocht.
Zou je wellicht wat meer kunnen vertellen over het waarom? Of als dat al in andere draadjes uitvoerig staat kunnen doorlinken? Bedankt.
EDIT2: Daar ik toch moet wachten tot medio december, zou je persoonlijk afwachten wat de MultiMAUS pro gaat zijn als je toch voor de multimaus zou kiezen?
EDIT 1, ja dat kan ik, maar ik doe het niet, het zal jouw nog verder het bos in sturen.
EDIT 2, nee dat zou ik zeker niet doen, de Multi-Maus Pro is op basis van RocoMotion en zal daardoor niet rechtstreeks werken met Koploper en de goedkopere bezet/terugmelders. Wil je die wel gebruiken zul je ook de s88XpressNetLi moeten aanschaffen.
Als je het wel doet kun je beter voor dat geld een Intellibox of een Twin-Center aanschaffen, dan ben je vrij in het gebruik van heel veel oplossingen.
Ga naar Rijswijk, dan wordt je bijgepraat. ;)
Mvg
Wim.
-
Robin,
Je rails probleempje, wat geen probleem is natuurlijk. De eventuele Roco rails kun je gewoon aansluiten op je Fleischmann rails, De Roco rails leg je dan gewoon een niet zichtbare plaats in een verdekt opstelspoor bijvoorbeeld.
Mvg
Wim.
-
Een deel van het gesprek spitst zich toe op het hergebruik van de oude rails. Naar ik nu begrijp is dat een ovaal met inhaalspoor. Qua meters komt dat ruwweg overeen met de inhoud van 'n willekeurige startset.
Stel eens voor dat je kiest voor een startset van Roco met Multi-Maus of een startset van Fl* met een Twin. Op voorwaarde dat beiden voor jou keuze aardig NS materiaal bevatten. Dan praat je over ruwweg 200-300 euro prijsverschil ten gunste van Roco.
Bij de Roco keuze verkoop je de Roco rails op Marktplaats - ruwweg opbrengst 30-40 euro. Of je houdt die rails en verkoopt de oude Fl* rails. Dat zal dan wellicht 20 euro opbrengen.
Financieel gezien zal de Roco oplossing, na koop van de interface, globaal 150-250 euro goedkoper zijn.
Sander
-
Wederom bedankt voor alle input.
Is er enig idee hoe lang die s88XpressLi nog beschikbaar blijft? Wordt de productie na deze batch niet meer door gezet, of?
-
Robin,
Deze is beschikbaar tot hij is uitverkocht. Een vervolg komt er zeker op, alleen in welke vorm, en op welke manier is nog niet bekend.
Mvg
Wim.
-
Ok duidelijk.
Wat is reeel gezien de kans dat ik direct met koploper aan de gang ga? Ik moet eerst een baan bouwen en vooral; kopen ;)
En ik verwacht dat de controller die ik dan gebruik voorlopig wel even voldoet? Mocht hij uitverkocht zijn ergens december dan wacht ik wel op de nieuwe versie, zo niet heb ik geluk.
Het is ook een beetje raar om nu al zo'n ding te kopen en er vervolgens een jaar niets mee te doen.
-
Ik acht de kans klein dat je meteen met Koploper aan de gang kunt gaan op een 'echte' baan. Velen hier raden je aan om eerst met een testovaaltje te beginnen en dat uit te breiden met een inhaalspoor en een opstelspoor. Ga anders eens naar de site van Paul Haagsma om te lezen wat Koploper allemaal kan. De handleiding is maar 360 pagina's en niet meteen duidelijk voor als je nog geen enkele digitale ervaring hebt. En met alle vragen waar je nu mee worstelt, heeft het al helemaal geen zin om je nu druk te maken over een programma als Koploper. Bepaal eerst maar met welke rails je verder wilt gaan en ga gewoon een keertje lekker rijden als de tijd daar is. Dan ga je ook uitvinden of je wel geautomatiseerd met Koploper wilt rijden of dat je liever handwerk doet.
-
Je zult een paar zaken in de juiste volgorde moeten plaatsen :
- De s88XpressLi is uitsluitend zinvol als je kiest voor het Roco systeem met Multi-Maus.
- Pas nadat je de beslissing hebt genomen te kiezen voor een Roco set of een Flm* set EN je weet wanneer je alles wilt aanschaffen, is het zinvol de beschikbaarheid van de s88XpressLi te bekijken.
- Zodra je een testbaan hebt aangelegd met digitale besturing plus aansluiting op een PC is het reeel dat je met Koploper kunt starten. Dat gaat dan allemaal snel.
Sander
-
Ik acht de kans klein dat je meteen met Koploper aan de gang kunt gaan op een 'echte' baan. Velen hier raden je aan om eerst met een testovaaltje te beginnen en dat uit te breiden met een inhaalspoor en een opstelspoor.
Exact mijn punt! :)
Je zult een paar zaken in de juiste volgorde moeten plaatsen :
- De s88XpressLi is uitsluitend zinvol als je kiest voor het Roco systeem met Multi-Maus.
Dat snap ik. ;) Maar gezien de uiteenzetting van mogelijkheden versus financieen denk ik dat ik inderdaad voor een MultiMAUS zal gaan.
- Pas nadat je de beslissing hebt genomen te kiezen voor een Roco set of een Flm* set EN je weet wanneer je alles wilt aanschaffen, is het zinvol de beschikbaarheid van de s88XpressLi te bekijken.
Ook dat klopt, maar er werd eerder al aangegeven dat ze nog maar beperkt beschikbaar zijn. Handig dus om even te informeren hoe het zit met een eventueel vervolg, nietwaar.
-
Natuurlijk is het handig te informeren of de s88XpressLi beschikbaar is. Maar je schreef zojuist zelf
Het is ook een beetje raar zo'n ding te kopen en er vervolgens een jaar niets mee te doen
Het is me niet duidelijk welk antwoord je verwacht van de makers van de s88XpressLi.
Sander
-
Het antwoord dat ik kreeg was precies wat ik verwachtte. ;)
Ik zat namelijk te overwegen of het de moeite waard was vast een s88XpressLi aan te schaffen omdat ik er vrij zeker van ben dat het een Roco systeem wordt en er werd aangegeven dat die connectors nog slechts beperkt beschikbaar zijn.
Aan de andere kant zal het nog wel even duren voor mijn baan 'Koploper-klaar' is en loop ik wat te hard van stapel (iets dat mij niet onbekend is) :D
Het leuke is dat jij (en anderen uiteraard, ik bedoel het in het algemeen) dit draadje volgt en mij van adviezen voorziet en alsdus een beeld vormt van mijn intenties op basis van wat je leest. Echter ben ik continue bezig met zoeken en lezen en kan mijn vraag of pagina 1 de volgende dag wel helemaal niet meer aan de orde zijn. Dat is het resultaat van orienteren.
Deze draad is dus een soort vergaarbak van gedachten van mijn kant en adviezen en input van jullie kant. :)
Verbind er geen conclusies aan zou ik zeggen.
:D
-
Aan de andere kant zal het nog wel even duren voor mijn baan 'Koploper-klaar' is en loop ik wat te hard van stapel (iets dat mij niet onbekend is) :D
Vandaar het al vaker gegeven advies om eerst een proefbaantje te bouwen. Gewoon simpel wat rails op een plaat schroeven, wat bezetmelders en wisseldecoders aansluiten en beginnen met koploper.
Voordat je dan aan je definitieve baan begint ken je dan de valkuilen en kan je alles beter aanleggen. je baan is dan ook redelijk snel "koploper klaar". Je kan natuurlijk vanaf het begin van het bouwen de baan al aansturen met koploper. Gewoon iedere keer toevoegen wat je gebouwd hebt. Zo groeit je baan in koploper mee met je baan.
En begin gewoon met een Roco startset, bv de 41272 (2200 + 3x Fccpps).
Leuke set om mee te beginnen en als het niet bevalt kan je het altijd nog verkopen.
Genoeg intersse voor lijkt me.
Gr.
Eric