BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Tjeerd op 04 November 2008, 14:59:07

Titel: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 04 November 2008, 14:59:07
Gegroet!

Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een  SBB Re460 met reklameopschriften van Thales  (http://www.roco.co.at/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=&bahnverwaltung=SBB%20-%20Schweizerische%20Bundesbahn&epoche=Epoche%20V&stromsystem=Gleichstrom&spur=H0&merkmale=0&detail_artikelnummer=62395) (heb stage gelopen bij dit bedrijf 8), voorheen Holland Signaal) van Roco.

Nu rijdt deze lok in het echt (helaas) alleen reizigerstreinen.
De lok is helaas ook pas vanaf 2007 in deze kleuren, dus hetgeen erachter hangt moet actueel zijn (heb zelf meer uit de 90'er jaren).
Welke keus heb ik hierin, in 1:87 en rijtuigen op schaallengte?
Zelf kan ik het volgende verzinnen:
- SBB dubbeldekkers (vind ik redelijk mooi).
- SBB IR.
- SBB EC.
- SBB postwagens (korte treinen, maar vind ik erg leuk).
- DB IC/EC (nieuwe kleuren, deze komen mooi overeen met de lok).
- ÖBB IC/EC (oude en nieuwe kleuren).

Hebben jullie nog andere ideeën?
Misschien Franse EC rijtuigen?

Ben benieuwd!
Groeten, Tjeerd
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Dion op 04 November 2008, 15:07:55
Tjeerd,

Kijk eens op www.railfaneurope.net daar staan heel wat voorbeelden van de SBB re460 met rijtuigen erbij.

Zo even uit mijn geheugen heb ik de Re460 ook wel eens met FS rijtuigen zien rijden. Met SNCF rijtuigen heb ik niet gezien.

Dion
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Peter Spruit op 04 November 2008, 15:15:37
Kan eigenlijk bijna alles  achter.     
De  sbb zet deze loks universeel in maar in voor  80% vind je deze  Re460 reeks vooral voor  de passagierstreinen maar  ook wel voor Huckepack treinen die over de BLS.  Op de  Gotthard heb ik ze echter  enkel zelden voor goederentreinen gezien alhoewel die ook daar wel voor worden ingezet

Peter
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Ivo R. op 04 November 2008, 15:34:42
misschien is dit nog een leuke combi:  ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3627.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3627.jpg)
voor de dubbeldeks stuurstand zit een eerste klas rijtuig en dan van de zelfde soort als die eerste klas een stuurstandwagen

weet iemand eigenlijk waarom ze dat zo doen?

gr ivo
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 04 November 2008, 15:49:38
@ Peter, rijden ze nog steeds goederentreinen? Dat biedt perspectief!

@ Ivo, dit zijn versterkingsrijtuigen, bijv. voor de spits.
Soms ook twee enkeldeks st.st.rijtuigen of de lok ertussen (ook erg leuk!).

Groeten,
Tjeerd
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Ivo R. op 04 November 2008, 15:54:20
bedankt tjeerd,
toen ik dezen foto had gemaakt in Luzern heb ik er ook een binnen zien komen met een goederen trein. ik zal kijken of ik er een foto van heb.
het kan dus wel..

gr ivo
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 04 November 2008, 18:44:21
SBB Re 460 is sinds half 2004 niet meer in de goederendienst te vinden.
Alle Re 460 machines zijn ingedeeld in de reizigersdiens i.v.m. de Neu Bau Strecke en vanaf 2007 is de LBT er bij gekomen.
Reizigers dienst legt een claim op alle machines omdat ze als enige lok voor hogere snelheden geschikt zijn.

@Peter dat de Re 460 in 2005 bij de BLS in de Rola (http://home.deds.nl/~jjv/archief%20foto%20van%20de%20maand/juni%202005/FvdM%20juni%202005.html) te vinden was was een uitzondering. Lees het verhaal betrof een tijdelijke ruiling van materieel (met een reden).

Het grootste gros van Re 460 diensten is verpendeld. Idd met Doppelstock en EW IV.
Daarnaast zijn er Re 460 diesnten als solitair lok voor EC's en IC's over de Gotthard.
In 2007 was het int rijtuigen aanbod al mager. Met merendeel van de EC's was al door Cisalpino rijtuigen ingenomen.
Wat dat betreft wordt het in CH ook al magertjes...........

Ik heb de betreffende lok nog wel op foto staan, zal zo wel even zoeken in mijn archief.

Mvg, Johan
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 04 November 2008, 19:25:36
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_2181_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_2181_RJ.jpg)
Tjeerd ik kan er helaas niet meer van maken dan de SBB Re 460 012 met Doppelstock..................... 31 mei 2008 te Spiez.

Mvg, Johan.
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Peter Spruit op 04 November 2008, 19:52:21
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_Re460_dubbeltractie.jpg)

Hoikes Johan...dat verklaart  waarom je ze  nog zo weinig ziet . bovenste foto van mij inderdaad rond 2003-2004 genomen of zelfs nog ouder.  De andere is niet van mijzelf maar  waarschijnlijk wel van dezelfde periode.  toen zag je ze heel veel op de BLS in  multitractie voor goederen en ROLA

greetz

Peter
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Peter Spruit op 04 November 2008, 19:53:54
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ChemOil_1.jpg)
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: IC 2000 op 04 November 2008, 20:07:43
die laatste foto is al wat ouder, maar zover ik weet heeft de Thales-lok (bijna) altijd een IC2000 dubbeldekkers (zie m'n naam ;D) erachter hangen. toe ik er voor 't laatst was reed hij de hele week zijn slagjes op de IR en IC verbindingen Zürich-Luzern.
@Ivo dat zijn versterkingsrijtuigen voor de stam, die zijn ook vaak gereserveerd. je kunt ze ook aantreffen voor de getrokken Cisalpino's.
misschien vermeldenswaard: het kan af en toe nog wel voorkomen dat er een voor een goederen trein zit, maar dat is dan ook vaak een lok die van A naar B moet, net als de trein die erachter hangt
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 04 November 2008, 20:16:17
Peter, heb even nagekeken van 2002 tot en met 2004 was de Re 460 in de goederendienst bij de BLS te vinden en dus ook op mijn site zoals een greep:

foto-1 (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/voorjaar%202004/goederen/foto%208.html)
foto-2 (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/voorjaar%202004/goederen/foto%202.html)
foto-3 (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/herfst%202003/goederen/foto%209.html)
foto-4 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/zomer%202003/pagina-2/foto%206.html)
foto-5 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/zomer%202003/pagina-2/foto%205.html)
foto-6 (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/herfst%202003/goederen/foto%205.html)
foto-7 (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/herfst%202003/goederen/foto%2015.html)
foto-8 (http://home.hetnet.nl/~j.de.reuver1/herfst%202003/goederen/foto%2016.html)
foto-9 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/voorjaar%202003/goederen/foto%202.html)
foto-10 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/voorjaar%202003/goederen/foto%204.html)
foto-11 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/voorjaar%202003/goederen/foto%205.html)
foto-12 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/voorjaar%202003/goederen/foto%206.html)
foto-13 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/voorjaar%202003/goederen/foto%207.html)
foto-14 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/voorjaar%202003/goederen/foto%203.html)
foto-15 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/Herfst%202002/foto%208.html)
foto-16 (http://home.hetnet.nl/~a.de.reuver1/zomer%202002/goederen/foto%209.html)
willekeurig op rij geplaatst

Mvg, Johan
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Peter Spruit op 04 November 2008, 20:38:19
Zoals gebruikelijk is je info en aanbod van fotomateriaal weeral fantastisch.  ;)

wasa vaak een mooi gezicht om ze zo voorbij te zien denderen.  Had  toen helaas nog een oude digitale camera met diskette en dat kreng had nogel veel tijd nodig om alles op zijn schijfje weg te schrijven en had dan meestal ook maar een kans om de  trein op de foto te krijgen. Is wel wat  anders met de huidige digitale techniek  ;D
Groetjes

Peter
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 04 November 2008, 21:39:02
Ik had al zo'n vermoeden wie er nog meer zou reageren...

Zoals gebruikelijk is je info en aanbod van fotomateriaal weeral fantastisch.  ;)

Daar sluit ik me graag bij aan!   :o :o :o

SBB Re 460 is sinds half 2004 niet meer in de goederendienst te vinden.

Tja, dat dacht ik ook... :'(

Sorry IC2000, maar die dubbeldekkers kunnen me nog niet helemaal bekoren.

Een mooie EC met SBB pan.rijtuig en SBB en ÖBB (oude kleuren) EC's lijkt me dan wel een aardige combinatie. EC Transalpin ofzo.
En of FS EC rijtuigen, ook erg mooi. Allemaal door Roco uitgebracht.

Hartelijk bedankt voor alle info en mooie plaatjes!
(meer plaatjes zijn natuurlijk ook nog welkom!)
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Bas, Dordrecht op 04 November 2008, 22:29:20
Het idee achter al die reclameopplakkers is dat de SBB hoopt dat ze bij die hoge snelheden niet helemaal uit elkaar trilt   ;)

Zonder gekheid, de SBB is op zoek naar een vervanging van de 460, dit doordat de hoge snelheden de lok niet echt goed doet. De gedachten gaan uit richting Taurus, dus tzt doen die ook hier hun intrede.

Cargo doen deze loks nooit meer, dit ivm de divisionalisering van Cargo en Personenverkeer.

Groeten

Bas
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 04 November 2008, 22:51:42
Een mooie EC met SBB pan.rijtuig

Tjeerd, kun je rustig doen. Trein is dan gesitueerd op de Gotthard route.
De Re 460 lok blijft nl niet eeuwig vast aan de pendelstam. Elke lok komt wel een keer solitair en rijdt zowel binnenlandse combinaties als Internationale treinen (EC dus).
Alleen in 2007 en 2008 gesitueerd is het voor Re 460 bij de BLS alleen nog maar pendelstammen weggelegd.

@ Bas, ik meen dat de SBB vanaf nieuwe dienstregeling de ICN gaat inzetten op de Gotthardroute. Dacht dat de SBB beetje van getrokken treinen af wil.
Ik zie die Taurus nog niet zo snel komen in CH is al langer spraken van maar komen ho maar.........

Mvg, Johan.

P.s. was Super bij de RhB (http://home.hccnet.nl/jh.de.reuver/archief%20FvdM/FvdM/FvdM.html) Bas, weer eens wat anders  ;)
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 04 November 2008, 23:47:16
Cargo doen deze loks nooit meer, dit ivm de divisionalisering van Cargo en Personenverkeer.

Groeten

Bas

SBB reizigers claimt de Re 460 omdat het tot op heden de enige lokken zijn die hogere snelheden aan kunnen zoals ik al melde voor de NBS en LBT
SBB had het rond 2004/2005 ook gemunt op jullie Re 465 maar zover is het gelukkig niet gekomen.

Mvg, Johan
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 04 November 2008, 23:50:24
P.s. was Super bij de RhB (http://home.hccnet.nl/jh.de.reuver/archief%20FvdM/FvdM/FvdM.html) Bas, weer eens wat anders  ;)

Gaaf, 9 bogen van het Landwasserviaduct op één foto!
Had ik al gezien natuurlijk, kijk nog steeds in het begin van iedere maand op je site.

Ja, gelukkig kunnen ze nog mooi cargo's rijden, bijv. in dubbeltractie met Re4/4 (Re425).
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Swiss_fan op 05 November 2008, 09:25:45
Al die mooie foto's doen mij weer goed. :)

Peter

Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 05 November 2008, 12:36:35
Heb ik toch nóg een vraag:

Hoe kort kan een IC2000 stam zijn;
Is een stam met Re460 - Ad - B - B - Bt bijvoorbeeld realistisch?
Of heeft iemand voorbeelden van een korte stam (max. 5 rijtuigen).
Heb zelf al gezocht, maar ben dergelijke stammen nog niet tegen gekomen op het internet.

(Die rijtuigen zijn namelijk aardig aan de prijs...)

Groeten,
Tjeerd
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Anoniem op 05 November 2008, 12:47:57
Ik zou zeggen: neus eens rond op www.reisezuege.ch (http://www.reisezuege.ch), daar vind je allerlei treinstamenstellingen van dit jaar tot een paar jaar terug  ;).
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 05 November 2008, 12:51:19
Bedankt voor de tip, maar juist deze site heb ik al uitgeplozen.  ;D ::)
Helaas geen relatief korte stammetjes kunnen vinden...
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 05 November 2008, 18:33:45
Hoe kort kan een IC2000 stam zijn;

Groeten,
Tjeerd

Of je rijdt proefritten (http://home.hccnet.nl/jh.de.reuver/NEAT%2016-07/voor/NEAT%20voor-2.html) voor de LBT.

Mvg, Johan
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Anoniem op 05 November 2008, 19:42:16
@Tjeerd: Ja, dat kan ik toch niet weten ;D. Maar als je ze daar niet kunt vinden, is de kans groot dat korte stammen niet echt regulier voorkomen / kwamen.

@Johann: da's dus geen IC2000-stam ;D :P.
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Robert_N-Nm op 05 November 2008, 19:44:56
Of heeft iemand voorbeelden van een korte stam (max. 5 rijtuigen).

Uit EW-IV rijtuigen kan je een RegionalExpress Olten-Zürich HBf (treinnummer 3649, een zeer late avond trein) samenstellen van maximaal 4 rijtuigen eventueel aangevuld met een postrijtuig. Samenstelling: Re 460 - EW-IV A, EW-IV B, EW-IV B, EW-IV Bt (-postwagen type Z(140)).

De kortste IC-2000 dubbeldeksstammen zijn (volgens mij) 7 delig inclusief lok. Het betreft dan de InterRegio's (IR) van Bern naar Olten. Ze bestaan naast de Re 460 uit een AD, A, B, B, B, Bt. Testtreinen kunnen uiteraard ook en evt korter.

Robert
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Anoniem op 05 November 2008, 22:42:50
Met EW IV en aanverwante enkeldekkers is het idd makkelijker. Ik kan t zelfs nog koter ;D: IR 2293 Zürich - Chiasso, 1 Bpm, 1 EW IV B en 1 EW IV A met soms een postbak erbij. In het algemeen vind je in de (erg) late avond wel treinen die niet verpendeld zijn en 3 of 4 bakken hebben.
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 05 November 2008, 23:00:48
Weer hartelijk bedankt voor de info, heren!

IC2000 wordt 'm dus niet...
Een paar IR bakken met een postwagen lijkt me wel erg leuk!
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Menno de Vries op 06 November 2008, 09:35:16
Tjeerd,

je kan ook eens zoeken op www.reisezuege.ch.
Kan je heel veel samenstellingen op vinden.
Ik heb zelfs een foto van een 460 met alleen een dubbeldekker stuurstand.

Gr Menno
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 06 November 2008, 10:08:14
@ Menno, leuk met slechts één (st.st.)bak! De link is stiekum toch een beetje overbodig...

Heb ff geknutselt. Zo'n combinatie lijkt me wel wat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBBRe460Thales_korteIR.jpg)

Nog de oude IR kleuren, dit is toch nog wel realistisch?
(Ik vind deze oude kleuren mooier en kan de rijtuigen dan ook nog voor treinen uit 1997 gebruiken.)
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Robert_N-Nm op 06 November 2008, 12:00:17
Hoi,

Persoonlijk denk ik dat het baggagerijtuig een beetje te veel van het goede is voor zo'n korte trein. Ik zou een extra EW-IV B, een EW-V/EC Bpm of een RIC-Bpm toevoegen. Dan krijg je een beetje het idee van de RE van Chur naar St. Gallen (nr. 3828) zei het met een Re 460 ipv de daar gebruikelijke Re 420. De postwagen is dan wel een toevoeging, maar zou natuurlijk best kunnen gezien de andere treinen.

Robert
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Tjeerd op 06 November 2008, 12:51:55
Robert, je hebt helemaal gelijk!

Een Bmpz van Heris zou wellicht kunnen, in EW IV kleuren met fietslogo (daar heb ik iets mee); bijv. Heris #13023.
Dit rijtuig dus i.p.v. de bagagewagen.
Titel: Re: Wat achter een SBB Re460 (annu nu)
Bericht door: Blausee_Mitholz op 07 November 2008, 19:16:19
Hoi,

Persoonlijk denk ik dat het baggagerijtuig een beetje te veel van het goede is voor zo'n korte trein. Ik zou een extra EW-IV B, een EW-V/EC Bpm of een RIC-Bpm toevoegen. Dan krijg je een beetje het idee van de RE van Chur naar St. Gallen (nr. 3828) zei het met een Re 460 ipv de daar gebruikelijke Re 420. De postwagen is dan wel een toevoeging, maar zou natuurlijk best kunnen gezien de andere treinen.

Robert

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/RhB/CRW_4036_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/RhB/CRW_4036_RJ.jpg)
Daar zit juist wel een bagagerijtuig in  8)

Mvg, Johan